Coruptie
Clientelism, corupție și 10 moduri de a te îmbogăți ca politician
Finanțarea partidelor nu a fost niciodată o treabă curată, întrucât politicienii au căutat mereu căi alternative să își crească propria avere sau să plătească pentru campaniile electorale. Așadar, au fost folosit atât mecanisme clientelare, la limita legii, cât și instrumente ilegale. Putem porni de la clasicele sticle cu ulei sau pungi cu făină, să trecem prin campanii în școli sau facultăți sau angajați ai companiilor publice care sunt angrenați în mașinăria de partid și să ajungem până la contracte fictive. Cert este că politicienii sunt creativi și se adaptează. Finanțarea ilegală este adeseori subtilă și se leagă de crima organizată, evaziune fiscală sau spălare de bani. Pe lângă mijloacele evidente, EFOR vă oferă o listă de mijloace mai puțin vizibile prin care politicienii adună resurse, prin achiziții publice, numiri clientelare sau punerea în funcțiune a unor mecanisme locale de putere.
#1 Oamenii de afaceri plătesc un comision (de regulă 10-20%) din valoarea contractului către președintele de consiliu județean, primar, director, ministru etc. pentru a câștiga o achiziție publică; în anumite cazuri o parte din bani merg către partid
Trei companii de construcții au oferit mită deputatului PSD Vlad Cosma și tatălui acestuia, Mircea Cosma, Președintele CJ Prahova, precum și unui director din aceeași instituție pentru a asigura câștigarea unor contracte de lucrări de modernizare și întreținere a drumurilor și decontarea prioritară a unor lucrări deja realizate (condamnare în primă instanță). Companiile au depus documente false, iar contractele au fost prelungite și supraevaluate fraudulos. Decidenții au primit cumulat peste 6.5 milioane de lei. Banii erau transferați ca subcontractări către firme controlate de Răzvan Alexe – parte din ecuație – ulterior scoși din firme și împărțiti cash. Familia Cosma ar fi obținut bani și din vânzarea succesivă de terenuri supraevaluate. Din declarațiile din dosar, reiese că o parte din bani ar fi ajuns la PSD.
#2 Decidenții solicită mită (ex. primar, consilier județean, ministru etc) / companiile dau mită pentru aprobarea unor plăți pentru lucrări deja executate de către companii
Directorii unor firme precum Consmin sau Termogaz le-ar fi mituit în perioada 2009-2010 pe directoarea Companiei Naționale de Investiții (CNI), Ana Maria Topoliceanu și pe ministrul Elena Udrea (PDL) pentru a primi contracte sau pentru a deconta lucrările plătite deja de companii în dosarul “Gala Bute”. O parte din bani ar fi ajuns la filiala București a partidului. Banii ajungeau la cei 2 oficiali printr-un lanț de firme apropiate acestora. ICCJ reține că banii au mers pentru plata unor postaci care să atace jurnaliști ce scriau despre Gala Bute sau pentru campania electorală a PDL (condamnare în primă instanță). Consmin a donat către PNL în 2012; 45% din veniturile totale ale companiei vin de la CNI.
#3 Folosirea de contracte false sau supraevaluate de consultanță pentru mascarea finanțării ilegale a campaniei / supraevaluarea unor contracte în mod ilegal, desi nu exista justificare pentru lucrări sau servicii (consultanță, studii de fezabilitate etc)
Ioan Niculae a fost condamnat definitiv în 2015 pentru că ar fi finanțat ilegal cu un milion de euro campania prezidențială a lui Mircea Geoană din 2009, inclusiv prin contracte supraevaluate pentru studii sociologice; de fapt, banii erau finanțare ilegală mascată. Acesta a fost convins să contribuie de președintele CJ Brăila (PSD), Gheorghe Bunea Stancu, scopul lui Niculae fiind să aibă control asupra unor numiri clientelare la Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, pentru a obține prețuri avantajoase pentru gaz.
#4 Politicienii numesc persoane apropiate partidelor politice în posturi cheie (de exemplu, în fruntea companiilor de stat) pentru a facilita câștigarea de contracte din achiziții publice, urmând ca o parte din bani să ajungă la partid
Gheorghe Ștefan, fostul primar din Piatra Neamț și vicepreședinte PDL, condamnat definitiv, a recunoscut că a determinat persoane din funcție de conducere din ministere de resort să numească la conducerea unei companii naționale din domeniul energiei o persoană agreată de partid, care a fost dispusă să contribuie la finanțarea partidului prin atribuirea preferențială de contracte de achiziție publică. Prin licitațiile trucate firma deținută de Horațiu Bruno Berdilă a primit contracte din care a transferat mai departe la partid o parte din bani. Ștefan a primit la rândul său între 10 si 25% din valoarea fiecarui contract; 10 milioane de lei au ajuns în buzunarele politicianului și ale partidului.
#5 Politicienii obțin beneficii în situații de conflict de interese legal sau indirect
1) Decidentul este acționar, administrator sau controlează firma sub orice altă formă și folosește funcția publică pe care o deține (primar, consilier local, consilier județean etc) pentru a acorda direct sau mijlocit contracte firmei sale sau din conducerea căreia fac parte persoane apropiate
Mihai Șlic a fost viceprimar (2004-2005) și consilier local (2008-2010) PDL/PNL în Bacău. Și-a pierdut mandatul pentru conflicte de interese și incompatibilitate întrucât era acționar și asociat (printre altele) la companiile Conbac și Profinstal, care au primit contracte de lucrări din bani publici. A donat 15.000 lei către PDL în 2012.
2) Mai complicat (și nu neapărat conform definiției din lege) este când avem firme din a căror conducere fac parte persoane cu putere de decizie care lucrează sau au lucrat la instituții publice precum CNADNR sau MDRAP – instituții care gestionează fonduri și gestionează achiziții. Deși în multe cazuri nu se pot trasa legături directe, în alte situații putem să tragem anumite concluzii privind succesul unei firme și legătura cu persoane din conducere.
Virgil Icleanu a fost director la CNADNR. Tot Virgil Icleanu apare ca administrator la SC CCCF DRUMURI ȘI PODURI TIMIȘOARA (faliment), care este acționar la Societatea de Construcții în Transporturi București SA – compania a încheiat 16 contracte între 2007 și 2015 cu CNADNR. Icleanu este administrator la SC Construcții Feroviare Iași, care are 30 de contracte cu CNADNR. Compania a donat 20,000 RON în 2008 către PDL.
#6 Politicienii solicită de la oameni de afaceri diverse produse sau servicii pentru campanii electorale (materiale pentru campanii electorale, servicii de consultanta sau publicitate, produse alimentare etc)
Florin Popescu, președinte PDL Dâmbovița a fost condamnat la un an cu executare în 2016 pentru că a solicitat și a primit de la administratorul unei firme 60.992,2 kg de pui grill, în valoare de 485.500 lei, pe care i-a distribuit alegătorilor la alegerilor locale din 2012, când a și fost ales președinte al CJ.
#7 Politicienii de la nivel central sau județean determină factori de decizie locali (primari, spre exemplu) să aducă voturi în schimbul aprobării unor fonduri (de exemplu din Programul Național de Dezvoltare Locală).
Sorin Frunzăverde, președinte PNL al CJ Caraș Severin a fost condamnat în 2016 la 2 ani cu suspendare pentru folosirea influenței vederea obținerii unui folos necuvenit. Acesta l-a influențat pe vicepreședintele CJ, Ionesie Ghiorgioni să pună presiune asupra primarilor cu ocazia alegerilor prezidențiale din 2014, pentru a aduce mai multe voturi pentru candidatul susținut de partid. Acesta din urmă le-a transmis că de rezultatul alegerilor va depinde repartizarea fondurilor pentru 2015 și 2016.
#8 Politicienii obțin fonduri în mod ilegal sub pretextul organizării unor evenimente, prin plata unor taxe de participare
Fostul premier Adrian Năstase (PSD) a fost condamnat alături de alte cinci persoane în 2012 pentru că ar fi organizat concursul Trofeul Calității în Construcții pentru a finanța campania din 2004, unde au fost invitate firme și persoane fizice (inclusiv directori de instituții, politicieni etc) să participe în schimbul unor taxe de participare. Banii strânși – 67.5 mld ROL – nu au ajuns la Inspectoratul de Stat în Construcții, ci la patru firme care au organizat evenimentul. De la firme banii au ajuns la compania EUROGRAFICA, al cărui patron a plătit materiale de propagandă electorală. Noul director al ISC, Adrian Grăjdan, a încercat să retragă instituția ca parte civilă din proces, întrucât nu ar fi existat prejudiciu; Adrian Năstase l-ar fi sunat pe Grăjdan în dimineața zilei în care acesta a retras instituția din proces.
#9 Politicienii de la nivel central alocă fonduri în mod discreționar sau manipulează legislația pentru a facilita alocările clientelare
Partidele politice alocă din bani naționali, prin mecanisme precum Programul Național de Dezvoltare Locală (PDNL) sau Compania Națională de Investiții, sume vizibil mai mari primarilor de aceeași culoare, folosindu-se de criterii neclare și proceduri netransparente. În 2007, șansa unui primar de la putere era de trei ori mai mare să ia bani decât a unuia din opoziție; în 2012-2016, șansa era de două ori mai mare. La fel se distribuie banii și din Fondul de Rezervă al Guvernului, mai ales înainte de perioadele electorale. La începutul lui 2017, prin OUG 6 și 9, Guvernul a suprimat reglementări din Legea finanțelor publice, prin care permitea primarilor să depășească anumite limite de cheltuieli, generând deci datorii, sau să schimbe destinația banilor; toate acestea în condițiile în care PNDL 2 are alocate peste 30 de miliarde, credite de angajament.
#10 Decidenții favorizează firme de partid la achiziții publice
Spre exemplu, în cadrul Programului Național de Dezvoltare Locală, în 10 județe analizate de EFOR, 4-5 firme (din 40-50 de competitori de județ care câștigă cel puțin un contract) câștigă peste 50% din achizițiile publice. Majoritatea firmelor din top 20/județ ca sume pot fi legate de partidele politice sau au probleme penale (spălare de bani, evaziune fiscală, fraude cu fonduri europene etc). La nivel de fonduri europene, din primele 30 de firme ca sume câștigate în contracte de infrastructură aproape trei sferturi din firme pot fi legate de partide politice direct sau indirect; „primul milion” pe care l-au făcut mari firme de construcții sau consultanță, care acum dețin monopol la achiziții este legat de favorizare politică. Unele dintre firme, la rândul lor, susțin politicienii sau partidele politice cu donații.
Sursa: ExperForum
Coruptie
România, partea fără sens. Posibile cazuri de corupție în cadrul Registrului Auto Român și în cadrul Poliției Române
România, partea fără sens. Simple posibilități:
Este posibil ca angajați ai DRPCIV (Permise și Înmatriculări Auto), împreună cu angajați ai Registrului Auto Român, să fi înmatriculat un număr mare de autovehicule furate, în cunoștință de cauză.
Este posibil ca autovehiculelor de la punctul 1 să le fi fost schimbată culoarea înainte de comercializare.
Este posibil ca un număr semnificativ de angajați ai Registrului Auto Român să fi emis certificate de autenticitate pentru autovehicule furate, în perioada prevăzută de lege.
Este posibil ca Registrul Auto Român să fi autorizat un număr semnificativ de service-uri auto care nu îndeplineau normele.
Este posibil ca legislația României să nu acopere satisfăcător problemele din domeniul tranzacțiilor auto legale/ilegale.
Este posibil ca, în târgul auto Vitan-Bârzești și în alte târguri auto din țară, să se fi vândut, de-a lungul timpului, un număr semnificativ de autovehicule furate, cu acordul benevol al conducerii Poliției Române.
Este posibil ca pe site-urile de anunțuri, de pe internet, să se fi vândut un număr semnificativ de autovehicule furate, cu acordul benevol al conducerii Poliției Române.
Un articol de Vlad Stoica
Citește mai mult despre posibile abuzuri și cazuri de corupție în cadrul Poliției Române, dând click pe acest text
Coruptie
De la ecologie la ideologie: virajul periculos al lui Călin Georgescu către Est
Călin Georgescu, cândva un fervent susținător al ecologiei și dezvoltării durabile, a reușit să surprindă pe toată lumea cu o piruetă ideologică demnă de un acrobat politic desăvârșit. Din militant al protecției mediului, s-a transformat într-un apostol al suveranismului cu accente pro-ruse, demonstrând că, în politică, orice este posibil, mai ales când vine vorba de redefinirea propriilor convingeri.
De la verde la roșu: metamorfoza neașteptată
În trecut, Călin Georgescu era recunoscut pentru angajamentul său față de ecologie, promovând politici de mediu și dezvoltare sustenabilă. Însă, odată cu intrarea sa în arenă politică, discursul său a suferit o transformare radicală. A început să critice vehement Uniunea Europeană și NATO, descriind scutul antirachetă din România drept o „rușine a diplomației” și afirmând că „NATO este cea mai slabă alianță de pe fața pământului”.
Admirație pentru Est: Putin, un model de urmat?
Nu s-a oprit aici. Georgescu și-a exprimat deschis admirația față de liderul de la Kremlin, declarând că „Vladimir Putin este un om care-și iubește țara”.
Mai mult, a pus sub semnul întrebării legitimitatea Ucrainei ca stat, susținând că „Ucraina e un stat inventat”.Astfel de declarații ridică semne de întrebare cu privire la orientarea sa geopolitică și la interesele pe care le-ar putea servi în calitate de președinte al României.
Programul „Hrană, apă, energie”: o rețetă pentru izolare?
Planul său de guvernare, intitulat „Hrană, apă, energie”, propune un model economic bazat pe suveranism și distributism, promovând ideea că România ar trebui să se bazeze exclusiv pe resursele proprii.
Deși, la prima vedere, acest program pare să încurajeze autosuficiența, în contextul global actual, o astfel de abordare riscă să izoleze țara și să o priveze de beneficiile cooperării internaționale.
România la răscruce: între Vest și Est
Într-un moment în care România se confruntă cu provocări majore și trebuie să-și decidă viitorul prin vot, ascensiunea unui candidat cu astfel de viziuni ridică îngrijorări. În loc să consolideze parteneriatele strategice cu Occidentul, Călin Georgescu pare să propună o reorientare către Est, punând sub semnul întrebării angajamentele țării față de UE și NATO.
Un viitor incert sub conducerea lui Georgescu
Dacă ar ajunge președinte, Călin Georgescu ar putea conduce România pe un drum al incertitudinii, marcat de dezinformare și o posibilă apropiere de sfere de influență care nu împărtășesc valorile democratice ale țării. Într-o perioadă în care stabilitatea și claritatea direcției sunt esențiale, un astfel de viraj ideologic ar putea avea consecințe nefaste pentru viitorul României.
Coruptie
Averea lui Călin Georgescu: Misterul din spatele conturilor „modeste”
Călin Georgescu, eternul salvator auto-declarat al României, are un talent aparte de a stârni controverse. Cu un discurs pompos despre suveranitate și despre cum România trebuie „să se ridice din genunchi”, domnul Georgescu și-a croit o aură de simplu patriot modest. Dar dacă ne uităm mai atent, conturile „modeste” ale acestuia par să aibă mai multe dedesubturi decât o săpătură arheologică la Sarmizegetusa.
Suveranism cu gust de lux
În timp ce Călin Georgescu vorbește despre reîntoarcerea la valorile strămoșești și despre „reconstrucția spirituală” a României, este dificil să nu observăm o disonanță flagrantă între predica sa și realitatea financiară. Conform propriilor declarații, averea sa ar fi una modestă, dar parcă fiecare pas al său e acompaniat de un parfum de exclusivitate. Desigur, în viziunea sa, modestia se traduce printr-o opulență subtilă, poate chiar bine ascunsă în spatele unor structuri financiare de nepătruns.
Economia „tradițională” a viitorului
Planurile sale economice sunt un cocktail interesant de utopie și haos. Printre ideile care ar trebui să salveze România se numără reducerea dependenței de Uniunea Europeană și o întoarcere spre „autosuficiență”. Desigur, într-o lume globalizată, unde crizele economice sunt interdependente, această strategie pare mai degrabă o rețetă pentru un colaps rapid decât pentru prosperitate.
Un exemplu de clarviziune economică: Călin Georgescu își dorește un sistem bazat pe „suveranism economic”. În traducere liberă, acest lucru ar putea însemna abandonarea investițiilor externe și îmbrățișarea unei economii austere, în care cetățenii să se descurce cu ceea ce au, eventual să revină la troc.
Criza permanentă: o viziune de dreapta extremă
Deși promite stabilitate, planurile lui Georgescu nu fac decât să arunce România într-o incertitudine cronică. Atitudinea sa ascunsă și mesajele sale aparent mincinoase sugerează o eventuală direcționare spre izolare internațională. Citatul său preferat, „România va fi liberă doar când va renunța la dictatura Bruxelles-ului”, poate fi interpretat ca un pas către periferizarea țării.
Pe scurt, cu un lider precum Georgescu, economia României ar deveni un experiment cu final incert. Misterul conturilor „modeste” rămâne nerezolvat, dar ceea ce este clar e că promisiunile grandioase ascund o posibilă catastrofă națională. Să sperăm că visul său de a ajunge președinte nu se va transforma în coșmarul nostru colectiv.
-
Actualitateacum 2 zile
Protezare vs implantare dentară: care variantă este mai bună?
-
Actualitateacum 2 zile
Transformă-ți Livingul cu Gama de Mobilă de la Homemobili Timișoara
-
Actualitateacum 22 de ore
Care sunt factorii ce influențează deprinderea limbii engleze în copilărie? Descoperă alături de Novakid
-
Uncategorizedacum 2 zile
Turneul Internațional “Imagine Belle Epoque” Ianuarie 2025
-
Comunicateacum 2 zile
Secretele unei case ordonate: cum să minimizezi dezordinea fără efort
-
Comunicateacum 2 zile
Comunicat de presă „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!“
-
Uncategorizedacum o zi
Studiu HONOR: aproape jumătate dintre tinerii din România se confruntă cu probleme financiare în ianuarie
-
Socialacum 2 zile
Există controale vamale pe traseul România-Anglia?