Connect with us

Uncategorized

Sunt un director solidar cu elevii și profesorii din școală

Publicat

pe

Sunt un director solidar cu elevii și profesorii din școală

Asociația „Comunitatea pentru excelență în management școlar”, organizație în curs de înființare, cu scopul reprezentării intereselor directorilor de unități de învățământ preuniversitar și profesionalizarea carierei pentru pozițiile de conducere, coordonare și control, a analizat propunerile „de reforme” incluse în Programul de guvernare 2025-2028 și apreciază că acestea sunt doar propuneri de contracție a progresului mic obținut în finanțarea acestui sector.

Estegreușinedreptca anunțurile despre „tăieri” să înceapă cu educația, pierdemacum drepturiobținuteatâtdegreușicuatâtdemultăîntârziereîncomparațiecualtesectoare, educația fiind cronic subfinanțată în ultimii 30 de ani.

Măsurile prevăzute în Programul de guvernare al actualei Coaliții vor avea următoarele efecte:

  • scădereacalității serviciului public de educație;
  • scădereaatractivității carierei didactice și creșterea abandonului în rândul cadrelor didactice;
  • scădereaatractivității pentru funcția de director de unitate de învățământ;

Asociația este construită de un nucleu de directori din toate județele României. Ideea acestei forme de organizare a apărut înainte de greva profesorilor, primăvara – vara anului 2023. Lecția acelor luni este că trebuie ca directorii de școli să fie consultați atunci când se decid modificări ale actualului cadru de funcționare a școlilor, mai ales că noi considerăm că, pentru fiecare problemă reclamată de minister sau de un beneficiar, undeva, în România reală, un director de școală a găsit deja o soluție care a funcționat și poate fi folosită ca model de bună practică.

Considerăm că suntem pregătiți și avem competențele necesare pentru a fundamenta decizii și, mai ales, pentru a le implementa, cu respect pentru profesori, pentru elevi și pentrufamiliileacestora.În timpul grevei din 2023 am fost lăsați să ne descurcăm singuri, pe de o parte reprezentanți ai angajatorului față în față cu sindicatul, pe de altă parte profesori și colegi în cancelarie. Greva a însemnat pentru noi pierderi de venituri, pierderi ajustate abia câteva luni mai târziu. Dar a însemnat și învățare, înțelegere mai bună a rolului, noi competențe practicate.

Facem astăzi, 3 iulie, unapellaconsultare,deciziiinformateșipredictibilitate.Putemface reforme cualocări bugetare,iar Legeaînvățământului preuniversitar aanticipat partedin reformele anunțate și a prevăzut alocări pentru ele.

Cu privire la măsurile anunțate, consultarea dintre membrii Comunității a fost structurată pe trei

paliere:

  1. ajustareanormei didactice printr-o creștere medie de 10%;
  2. restructurareaprogramului de burse, revenind la criteriile și nivelurile din anul școlar 2022-2023 (cu excepția burselor sociale);
  3. creștereanumărului mediu de elevi pe clasă.

Referitorlacreștereanormeididactice,considerăm că este critic ca Ministerul Educației și Cercetării să răspundă urgent la întrebarea: Ce se întâmplă cu examenul de titularizare planificat pentru data de 15 iulie? Modul de constituire a posturilor scoase la concurs este afectat semnificativ de decizia de majorare a normei didactice – practic, nimeni nu se poate titularizaînurmaacestui concurs,în condițiile încarefilosofiade constituireaposturilor scoase la concurs s-a modificat semnificativ. Ulterior acestui răspuns abia, se poate determina structura dominoului pus în mișcare de decizia de creștere cu 2 ore a normei didactice.

Înceeacepriveștemărireanormeidepredareadirectorilordeșcoli,precizăm că nuavem îngrijorări legate de creșterea normei didactice cu 2 ore, inclusiv pentru directori, fiecare dupăstatutulșidreptulpecareîlare.Nu de muncă ne plângem, ci de lipsa de predictibilitate și avem îndoieli că efectul va fi cel planificat.

Referitor la restructurarea sistemului de burse școlare și a criteriilor de acordare, între directorii din Comunitate există diferențe de raportare la actualul sistem. O majoritate a directorilor din mediul urban dezvoltat consideră că plafonarea burselor de merit/de reziliență la primii 15% dintre elevii unei clase este eficace și suficientă. Toțidirectoriicareși-auexprimat opinia au fost de acord că bursele sociale și cele tehnologice sunt necesare, susțin participarea școlară și adresează inechități.

În opinia noastră, standardizarea criteriilor și implementarea unui sistem robust de managementdigitalaldosarelordebursăsuntcruciale.În situația transferării administrării sistemului de burse sociale, se pierde valoarea educațională a sprijinului financiar, mecanismul de condiționare fiind acum eficient și putând fi îmbunătățit și cu alte elemente, inclusiv activități de participare și implicare a familiei.

Întimp ceuneleșcoli au dejastabiliteparteneriatefuncționalecu primăriile –acolounde autoritățile publice locale au capacitate, altele vor fi afectate de tranziție, în special în zonelerurale.Recomandămotranzițietreptată(urbanmairepede,ruraltreptat,doardupă ce există infrastructură digitală).

Referitor la creșterea numărului de elevi din clasă și comasarea de unități de învățământ, subliniem că niciodată nu am avut libertatea de a reorganiza activitatea unității de învățământ.Agenți ca autoritățile publice locale, inspectoratele școlare au intervenit peste intențiile noastre.

În partea a doua a documentului de poziție, reluăm detaliat cele de mai sus și propunem o serie de soluții. Mare parte din schimbările propuse NU se pot implementa de la 1 septembrie, dacă nu există decizii rapide care înseamnă inclusiv modificări legislative majore.

Vrem să fim „la masă”, să contribuim, nu să ni se pună în brațe, fără vină, problema deficitului, fără putere de acțiune. Contribuim deja ca cetățeni, ca membri ai familiilor noastre extinse, la toate celelalte măsuri de contracție anunțate. Pentru responsabilitatea de directori cerem predictibilitate și mandat clarificat.

Anexănr.1.

  • Referitorlacreștereanormeididactice:

Considerăm că este critic ca Ministerul Educației și Cercetării să răspundă urgent la întrebarea:

Ceseîntâmplăcuexamenuldetitularizareplanificatpentrudatade15iulie?

Modul de constituire a posturilor scoase la concurs este afectat semnificativ de decizia de majorare a normei didactice – practic,nimeninusepoatetitularizaînurmaacestuiconcurs, în condițiile în care filosofia de constituire a posturilor scoase la concurs s-a modificat semnificativ.

Abia ulterior acestui răspuns se poate determina structura dominoului pus în mișcare de decizia de creștere cu 2 ore a normei didactice.

În acest moment, fiind încă perioadă de activitate a școlilor, majoritatea directorilor ne-am făcut simulările pentru școlile noastre. Și simulările indică faptul că, în situația în care profesorii nu mai iau ore în sistem de plata cu ora, pentru orele rămase nealocate peste noua medie de 18-20 de ore/săptămână, se vor face angajări pe baza de contracte de muncă, fie ele și pe durată determinată, atunci va crește anvelopa salarială. Vorbim despre posturi teoretice, constituite prin adunarea din birou a orelor neacoperite, ore care sunt izolate prin școli diferite și îndepărtate și care ar putea costa mai mult (cost contract de muncă, plus costuri de navetă, plus costuri de oportunitate:profesoriobosițicaremergîn3-4localitățipesăptămânăsauelevicarefacnaveta la oraș, pentru că directorul, profesor de română, nu mai poate face cele 16 ore de la gimnaziu și părinții nu vor alt profesor).

Cecredeministerul face:Simulare de calcul în sistem de plata cu ora, profesor gradul didactic I (15 ani vechime)Salariu de bază: 9.346 leiPentru 72 ore/lună (normă didactică 16 ore): Brut: 130 lei/oră, Net: 106 lei/oră Pentru 160 ore/lună (normă de muncă): Brut: 58 lei/oră, Net: 36 lei/orăCearputeaobținăministerul,calculeanuale:Normă întreagă – salariu brut anual: 9.346 × 12 luni = 112.152 lei / an calendaristicNormă echivalentă per contract de colaborare (ex: 18 ore/săpt.):130 lei × 18 ore/săpt. = 2.340 lei / săptămână, 2.340 lei × 36 săpt. = 84.240 lei / an școlar1112.152 lei este cuaproximativ33,14%maimaredecât 84.240 leiDiferența anuală pe normă: 27.912 lei (112.152 – 84.240 lei)Număr total de norme vizate pentru a fi plătite la un cuantum mai mic: 30.000 Dar, în fapt, impactul bugetar al trecerii lor din statul de „norme teoretice = aglutinări de ore disponibile, discipline diferite în școli diferite) este ocreștere de 837.360.000lei(27.912 lei × 30.000), la care se adaugă și alte costuri asociate, cum ar fi naveta,comasare de ore într-o singură zi a săptămânii etc.
  

Simularea la scară națională prezentată în caseta de mai sus nu va deveni realitate, pentru că acest mare sistem public este suma unor microsisteme. Fiecare școală este un sistem, operează într-un echilibru fragil, iar directorii ar trebui să aibă libertatea și resursele să optimizezeprocesul,cufocuspecalitate. Toate „marile” instituții de coordonare, verificare și

control ar putea să dea mai puține comenzi, telefoane și sarcini. Scopul tuturor trebuie să fie calitatea educației.

Înceeacepriveștemărireanormei depredareadirectorilordeșcoli, care în acest moment au norma didactică diminuată, pe bună dreptate, dată fiind natura muncii lor, precizăm de la bun început că ea va fi integrată, conform statutului și dreptului1 pe care îl are.

Nu de muncă ne plângem, ci de lipsa de predictibilitate. Noi suntem autoritatea din fața profesorilor, a elevilor și a părinților, de aceea cerem predictibilitate, simulări de impact, măsuri de compensare clare și un calendar de implementare pentru a evita blocajele de la 1 septembrie.

Problema noastră nu este să predăm mai mult, ci să nu mai facem munci repetitive, cel mai adesea în regim de urgență, fără legătură cu actul educațional. Dacă sarcina administrativă ar fi mai mică, putem intra mai mult la ore, la orele noastre și ale colegilor noștri, putem fi directori mai buni, putem contribui la creșterea calității educației pentru fiecare elev.

Dacă ministerul s-a uitat într-un calculator și a văzut că directorii țin multe ore în sistem de plată cu ora, poate nu au văzut realitatea. Iar realitatea arată astfel:

  • Uneorine este greu cu cele 6-8 ore, pentru că intrăm la clasă și suntem învățați ca în orice dimineață în care suntem în oră să fie posibil să primim mesaj cu 3 machete de la inspectorat cu poruncă de completare până la ora 13:00;
  • Poți fi director și învățător, poți fi director și singurul profesor de o anume disciplină din școală- ai o normă didactică, ceea ce poți scoate la concurs este o fracție de normă, asta nu aduce stabilite nici elevilor, nici profesorilor;
  • Dacăsunt directori care abuzează de sistem, există mereu inspectori care semnează pentru derogări. Iar aceștia o fac în cunoștință de cauză2.

Am fost în schimburi europene, am văzut cum muncesc colegii noștri profesori din alte țări, în ce condiții, cu ce infrastructură și cu ce tip de sprijin3. Dacă ne uităm la mediile normelor didactice din țările OECD, alte țări europene, arfi binesă neuităm șila altemediieuropeneșisă începem cu media investiției anuale în educația preuniversitară! Pentru un director de școală, este foarte clar cine muncește și cine nu va munci nici dacă îi crește salariul de trei ori.

Vrem să transmitem că e nevoie să ne oprim din această antagonizare a societății – nu face bine nimănui. Profesorii pot munci și de acasă, mulți au echipamente primite de la școală, pot fi monitorizați, pot avea livrabile pentru restul de activitate. Livrabilele pot fi monitorizate prin fișa de evaluare anuală, care ar putea fi, într-un târziu, completată într-o platformă și asociată rezultatelor directe ale profesorilor.

Propunerea de creștere a normei didactice, așa cum este anunțată în acest moment, nu răspundenevoiideechilibruîntrenormelediferitelorcategoriideprofesoridinsistem.De pildă, creșterea normei didactice este posibilă în ciclul gimnazial și cel liceal, dar imposibilă în cel primar. Dacă intențiaanunțatăcaoreledesportdinciclulprimarfie„luate”profesorilor despecialitateșireintegrateînobligațiaînvățătorului învățătoarei,atuncitoateîncadrările pentruprofesoriideeducațiefizicăsuntanulate(pentru că există o metodologie de restrângere, nu e o alegere a școlii) și estimăm un risc ridicat pentru pierderea acestor cadre didactice calificate.

„Lanoi,din3profesorideeducațiefizicăarrămâneonormăși jumătate.Eusuntînvățătoarelabază,recentamobținutîncăospecializare. Dar atunci când „mi-ai luat” orele de sport cu elevii, nu m-ai întrebat. Aveam o rutină bună, m-aș fi menținut în formă, mă pregăteampentruacesteore. Acumnumaiface-olafeldebine, e un set de competențe care s-a pierdut, în lipsa practicării lor.”
  

1Norma didactică diferă – de referință sunt: ORDIN 4492 16/06/2023 – Portal Legislativși NORMA (A)16/08/2011 – Portal Legislativ

2NuîncărcămtextulcusituațiadisciplinelordinariaSTEMundeficitmajordecadredidacticecalificate.

3Înnicioțarăvizitatănusemaiînvațăîndouăschimburi.Înîntânireadesâmbătă,28iunie,ne-amuitatla exemple din Portugalia(integrarea activitățilorextrașcolare în normă, în orare) și din Ungaria(justificarea normei extinse prin activități asincron, practic, peste norma de predare, profesorii mai justifica lunar, în sistemul electronic, încă vreo 7-8 ore și rămân cu un buget de timp la dispoziție, de 10-12 săptămânal).

Asociația directorilor consideră că această revenire a orelor de sport în norma învățătorilor nu înseamnă o optimizare, ci pierderea unui serviciu livrat la standard de calitate mai înalt, un drept la mișcare și sănătate pe care copiii l-au avut și îl pierd.

Pe de altă parte, în multe școli, profesorii de educație fizică sunt implicați în multe activități extrașcolare și au competențe transferabile către altă specializare.

Propunerea noastră, pentru situația generată de creșterea normelor didactice este în favoareaunuiampluprogramdeconversieprofesională4pentrucadreledidactice, cu grup țintă dedicat, cu forme de organizare hibridă și perioadă de tranziție.

Alte aspecte identificate de directori, aspecte care nu pot fi gestionate cu aceeași măsură pentru toți:

  • situațiadin învățământul seral și cel fără frecvență, cu clase fantomă: „dacăvreitai,

taiedeacoloundebagibaniidegeaba,taiede-acoloundetefacinuvezirisipa.”;

  • personalulsubdimensionat și suprasolicitat, în unele i.p;
  • absențadin sistem a ocupanților funcțiilor de suport: informaticieni, bibliotecari, profesori

de sprijin.

  • anultrecut s-a vorbit despre un program cu finanțare nerambursabilă, prin care spațiile școlilor erau securizate – se refăceau împrejmuirile, se instalau sisteme de monitorizare și protecție. Mii de școli din România nu au niciun fel de sistem de pază, nici gând sau speranță pentru

Ca directori cărora ne pasă de profesorii cu care lucrăm, ne întrebăm mereu cum să facem mai bine orarul unui profesor care lucrează în 4-5 școli5. Omenește, nimeni nu s-a întrebat până acum cum este calculată norma de muncă a unui astfel de profesor.

Noi nu putem condiționa repartizarea unui profesor în școală, în funcție de apropierea de domiciliu și nici nu ne putem asocia, formal, între școli apropiate pentru a scoate un post la concurs per consorțiu/asociere formală sau informală de u.i.p.

În finalul acestei secțiuni transmitem public că va fi dificil să ne motivăm colegii la reluarea activității, în luna septembrie. Colectivele de elevi cresc, derogările pentru prezența elevilor cu

4 Declarații directori:

Am încurajat profesorii să își ia a doua, chiar a treia specializare. Ieri am căutat programe de conversie pe biologie, pentru o profesoară de educație fizică.”

„Suntprofesordefizică,conducoșcoalăde927deelevi,delagrădinițăpânălaliceu.Fizicăpredaueuși unprofesorpensionar,amscospostlaconcursînultimiiani,nuvinenimenilamineîncomună,chiardacă comuna e mare.”

5Situațiedesîntâlnităînmediulruralcâteoclasăpefiecareandeciclugimnazial,4-5oredeistoriesau

geografieînfiecareșcoală,vafinevoietotde4-5școlipentruconstituireaunuipost.

CES în învățământul de masă nu se aplică, norma didactică crește. Ne-am văzut colegii la acest sfârșit de an foarte, foarte obosiți, pe grupurile școlilor discuțiile sunt fierbinți, încărcate cu multă tristețe și dezamăgire, iar direcția școlii românești pare în ceață.

Pentru membrii Comunității este evident că funcția de director de școală nu mai este motivantă – suntem profesori cu experiență, știm să ne facem treaba bine. Pentruafidirectoriidecare este nevoie avem și noi nevoi derespectat;nevoi de claritate, autonomie și finanțare. Un director motivat înseamnă o cancelarie majoritar motivată.

I.2. Referitorlarestructurareasistemuluideburseșcolareșiacriteriilordeacordare:

SistemuldebursedinRomânia,înciudaprovocăriloractuale,oferăbeneficiisemnificative copiilor, în special în abordarea problemelor precum abandonul școlar și stimularea motivațieiacademice, dar au nevoie de criterii standardizate și sisteme digitale de gestionare. Între directorii din Comunitate există diferențe de raportare la actualul sistem. O majoritate a directorilor din mediul urban dezvoltat consideră că plafonarea la primii 15% dintre elevii unei clase a burselor de merit/de reziliență este eficace și suficientă. Toți directorii care și-au exprimat opinia au fost de acord că bursele sociale și cele tehnologice sunt necesare, susțin participarea școlară și adresează inechități.

Reluăm și noi concluziile studiului Sistemul de burse școlare – percepții ale actorilor educaționali”:

Opinii ale directorilor privind efectele burselor. „Sondajul în rândul directorilor unităților de învățământ indică intensificarea prezenței elevilor la ore drept cel mai substanțial impact al burselor școlare (raportat de către 81,5% dintre respondenți), urmat, la o distanță de 19 de p.p., de creșterea motivației elevilor pentru învățare (62,5%), în timp ce, aproximativ jumătate dintre directori au observat ca efect al burselor îmbunătățirea rezultatelor școlare (47,5%).”6

Opiniialeprofesorilorprivindefectelorburselor.„Conform datelor colectate prin sondajul în rândul cadrelor didactice, trei sferturi dintre profesori au considerat că bursele școlare au avut ca efect reducerea absenteismului în rândul elevilor, iar aproape două treimi au declarat că acestea au avut un rol în motivarea pentru învățare.”7

Opiniialeelevilorprivind efectelorburselor. „Îmbunătățirea performanței școlare reprezintă, de departe, efectul cel mai frecvent întâlnit, menționat de către două treimi dintre elevii bursieri. În ordinea ierarhiei, urmează reducerea numărului de absențe (aproximativ o treime dintre răspunsuri) și intensificarea competiției (raportată de către unul din patru elevi).”8

Opinii ale părinților privind efectelor burselor. „Sondajul în rândul părinților arată că, în perspectiva acestora, impactul predominant al burselor a fost în plan motivațional: 64,6% dintre părinți au raportat o creștere a motivației elevilor pentru învățare. Procentaje mult mai mici dintre părinți au sesizat îmbunătățirea rezultatelor școlare (24,3%) și reducerea absenteismului (12,3%) ca urmare a primirii burselor.”9

În opinia noastră, standardizarea criteriilor și implementarea unui sistem robust de managementdigitalaldosarelordebursăsuntcruciale.Acest lucru va spori transparența,

6Unitatea de Cercetare în Educație. Sistemul de burse școlare – percepții ale actorilor educaționali, SperanțaȚibu(Coord.),PetreBotnariuc,AndraFăniță,OanaIftode,MariusLazăr,ManuelaManu,Corina Neacșu-Dalu, Cornelia Novak, Ancuța Plăeșu, Cristina Slovineanu (Autori), Editura Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, București, 2025, p. 42.

7Idem,p.43;

8Idem,p.45;

9Idem,p.47

eficiența și corectitudinea, asigurându-se că bursele ajung în mod eficient la cei care au cea mai mare nevoie de ele, totodată stimulând excelența academică.

Bursele de asistență socială joacă un rol major și adesea subestimat în sistemul de învățământ din România. Impactul lor se concentrează în principal pe echitate, acces și prevenirea abandonului școlar timpuriu, în special în rândul elevilor din medii vulnerabile.

Iată o analiză a impactului lor cu exemple, bazate pe discuțiile din cadrul Comunității și pe cunoștințele generale despre contextul românesc:

  • Estenevoie de digitalizare, gestionarea dosarelor afectează începerea anului școlar, o platformă sau o extensie a SIIIR/SIMS ar scădea sarcina administrativă, presupunând, de cele mai multe ori, doar actualizări de informații;
  • Actualul sistem deburse a favorizat rezultate de pionierat, de  recuperarea unor elevi de clasa a opta, cu 2-3 ani de repetenție în spate, care au fost prezenți, au recuperat, și au susținut Evaluarea Națională. Sau o promoție de învățământ profesional, cu elevi sprijiniți în intervalul 2023-2025, care finalizează studiile fără abandon.
  • Prinbursele sociale am reușit să reducem abandonul școlar al elevilor de etnie rromă! Dacă în anii trecuți, anual pierdeam elevele rrome, care veneau la școală până învățau să scrie și să citească, acum vin la școală și se străduiesc lună de lună să aibă prezență și să nu piardă această bursă. Și prezența se transformă în învățare, în transfer de cunoștințe și competențe;
  • Pentrufamiliile elevilor, mai ales a băieților de peste 14 ani, bursa este o compensație pentru munca lor „luată” din familie – ei muncesc mai puțin ca zilieri, respectă fiecare zi de prezență care se reflectă în bursa încasată.

Membrii Comunității au discutat despre gestionarea burselor sociale și tranziția lor către serviciile de asistență socială, unii directori împărtășind din experiențele lor pozitive de colaborare cu primăriile locale pentru a gestiona documentele suport și anchetele sociale. Alți directori au dezvoltat miniplatforme, automatizări pentru gestionarea a sute de burse, preponderent sociale, altfel fiind imposibil să administreze complexitatea cazurilor. Există în acest moment în u.i.p. competențe dezvoltate, personal specializat care să gestioneze comunicarea cu familiile. Pentru unii dintre directori, trecerea către serviciul de asistență socială din septembrie 2025 va genera multe dificultăți fix pentru elevii în riscul cel mai mare, care trăiesc din resurse insuficiente de la o lună la alta și va afecta relația dintre prezență și bursă.

Analiza a arătat că, în timp ce unele școli au deja stabilit parteneriate funcționale cu autoritățile publice locale au capacitate, altele vor fi afectate de tranziție, în special în zoneleruraleșirecomandămotranzițietreptată(urbanmairepede,ruraltreptat,doardupă ce există infrastructură digitală).

În situația transferării administrării sistemului de burse sociale, se pierde valoarea educațională a sprijinului financiar, mecanismul de condiționare fiind acum eficient și putând fi îmbunătățit și cu alte elemente, inclusiv activități de participare și implicarea a familiei.

Nu în ultimul rând, un element important despre care nu se vorbește este recompensarea copiilor care fac sport de performanță și obțin rezultate. Noi credem profund în valoarea muncii acestor copii și îi vedem zilnic ce efort fac. Au muncit pentru rezultatele obținute, competențele transversale dobândite vor genera venituri în viitor, merită să fie sprijiniți în continuare.

I.3. Referitorlacreștereanumăruluideelevidinclasășicomasareadeunitățide învățământ

Comasarea instituțiilor de învățământ și creșterea numărului de elevi din clasă înseamnă un set complex de provocări, în special în zonele rurale, care cuprind probleme financiare, logistice și de resurse umane, exacerbând povara administrativă asupra directorilor.

Da, e nevoie să fim și să ne comportăm profesionist în raport cu resursele pe care le administrăm. Analizăm permanent situațiile financiare din școlile pe care le coordonăm și vedem că resursele, constituite în baza actualului sistem de „finanțare per elev” nu ajung fiecărei școli (unele au excedent, unele au deficit – nu există măsuri compensatorii și analize de corelare în raport cu un standard de calitate).

Pe de altă parte, niciodată nu am avut libertatea de a reorganiza activitatea unei unități școlare din perspectiva noastră, în acord cu Planul de dezvoltare instituțională al școlii, plan aprobat de către Consiliul de Administrație. Agenți ca autoritățile publice locale, inspectoratele școlare au intervenit peste intențiile noastre:

Dacă acum patru ani, la începutul mandatului, îmi asumam și arfidepinsexclusivdemineîncadrezînbuget,reușeam până acum. Acum, după ce am renovat 3 școli din 3 sate, că așa „a putut” primarul, este exclus să adunăm copiii într-una singură. Oamenii s-au obișnuit să aibă școală renovată în fiecarelocalitate.Părințiinumaisuntdeacordcutransportarea elevilor lor la școala din centrul comunei, chiar dacă astfel le- am asigura o educație de calitate mai bună pentru copiii lor.”
  

De pildă, dacă acum 4 ani am fi avut un mandat de eficientizare și ar fi fost posibile comasări, mulțidintrenoiamfireușitmaibine.Dar asta nu înseamnă că suntem vinovați de actuala stare de lucruri din țară. Comasările generează probleme logistice, mai ales în rural, probleme de asigurare a transportului, resurselor umane, coordonare dificilă între școli- structuri. Comasările vor avea consecințe: scăderea calității pentru unii elevi, deci potențial irosit și, în viitor, contribuții la PIB diminuate10.

În dezbaterile din această perioadă lipsește măsurarea impactului creșterii colectivelor de elevi asupra calității educației, în condițiile în care studiile arată contrariul. Dacă referința este statistică (un număr mediu de 15 elevi), atunci este bine să spunem că această clasă de „15 elevi, în medie”, nu există. În urban, unde se învață în trei schimburi afectarea calității este semnificativă, așa cum semnificative sunt și studiile care ne arată provocările în asigurarea calității atunci când învățământul este organizat „la simultan”.

10Declarațiidirectori:„Nuamproblemecustatul8oreînșcoală,cenupotfaceestecomasezclaseșișcoli,dintr-unsatînaltul”;„în cazul meu, am simulat o comasare, presupune eforturi administrative imense și pierderi de personal specializat;”„Noiamtrecutprincomasare,darșcolileaurămaspeloc,adispărutunsecretariat,contabil/administrator, dacă se pune problema să închidem clădiri, va fi greu pentru copii și familii.”„Noiavemclasede12,14copii,organizatelegal.îicomasămlasimultanîntr-oclasăde26,înseamnă un infern pentru învățătoare. Iar termeni economici nu cred ca ar fi economii, dacă se adaugă transportul atunci când e imposibilă comasarea pe aceeași structură.
  

10Declarațiidirectori:

„Nuamproblemecustatul8oreînșcoală,cenupotfaceestecomasezclaseșișcoli,dintr-unsatîn

altul”;

„în cazul meu, am simulat o comasare, presupune eforturi administrative imense și pierderi de personal specializat;”

„Noiamtrecutprincomasare,darșcolileaurămaspeloc,adispărutunsecretariat,contabil/administrator, dacă se pune problema să închidem clădiri, va fi greu pentru copii și familii.”

„Noiavemclasede12,14copii,organizatelegal.îicomasămlasimultanîntr-oclasăde26,înseamnă un infern pentru învățătoare. Iar termeni economici nu cred ca ar fi economii, dacă se adaugă transportul atunci când e imposibilă comasarea pe aceeași structură.

Membrii Comunității au subliniat o serie de provocări:

  • Transport:Comasarea școlilor din mai multe sate într-o școală centrală reprezintă o provocare majoră. Soluțiile de transport existente, cum ar fi microbuzele electrice cu autonomie limitată, sunt adesea insuficiente pentru distanțele lungi și rutele multiple După cum afirmă mulți participanți, „transportul va rămâne o provocare, chiar dacăeleviisuntînaceeașistructură;”„Nudescurccumicrobuzulelectricprimit,de15 locuri, are autonomie de 190 km, am 6 drumuri pentru satele aparținătoare. Dacă acum vin acasă la ora 17.00, după ce voi face și orele de predare voi ajunge la 20.00.”
  • Resurseumane: Comasările pot duce la dispariția posturilor administrative (secretare, contabili) și pot crea dificultăți în coordonarea personalului didactic din mai multe locații. Potențialul de insecuritate a locului de muncă pentru profesorii din școlile care fuzionează, este, de asemenea, o preocupare. La un liceu tehnologic cu 700-800 de elevi care ar putea fuziona cu școli mai mici din comunele alăturate, prin comasare vor fi preluate și problemele acestora.
  • Coordonare și volum de muncă: Gestionarea mai multor structuri școlare, uneori răspândite la kilometri distanță, crește semnificativ povara administrativă asupra directorilor. Creșterea normei de predare pare nerealistă, având în vedere responsabilitățile suplimentare ale supravegherii unei instituții maimari și mai complexe. Reducerea cu doar 30% a volumului de muncă nu poate produce rezultate în condițiile în care responsabilitățile depășesc 40 de ore pe săptămână, iar comasarea conduce adesea doar la consolidarea administrativă, mai degrabă decât la o integrare reală.

II. Soluții:

Statul român trebuie să își asume că lucrurile nu sunt bine organizate în învățământul preuniversitar. Scopul decidenților nu trebuie să fie „eficientizarea de dragul economiilor”, ci folosirea timpului nostru de muncă, în principal, pentru procesul didactic, pentru interacțiunea cu elevii. De aceea considerăm critic ca o serie de măsuri să fie accelerate în procesul de digitalizare.

Întâlnirea directorilor s-a axat pe provocărilerestructurăriinormelor,astructurilordincadrul aceleiașiunitățideînvățământ,încontextulscenariuluidecomasarea750800deunități.

Ipoteza de lucru a fiecărui decident care propune măsuri pentru educație trebuie să fie: nicio planificarefărădirectori.E nevoie de noi, direct, fără intermedierea unei machete gestionate de inspectorat: cu fiecare tabel noi mai „pierdem” un elev sau un profesor care merită o abordare individualizată.

Dar, mai ales, pentru a implementa orice plan, nu se poate fără noi și fără bani. Iar aceasta înseamnă activarea unor prevederi legale. Și ne referim aici la trei prevederi din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, respectiv:

  1. 127, alin. (3)„Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de premiul pentru activitate suplimentară, acordat de două ori pe an, prin decizie a directorului unității de învățământ. Fondurilepentruacordareaacestuipremiuse constituie în limita unui procent de 2% aplicat asupra fondului de salarii de la nivelulunitățiideînvățământ. Criteriile specifice pentru acordarea premiului se propun de către consiliul de administrație al unității de învățământ, pe baza metodologiei-cadru aprobate prin ordin al ministrului educației, și se aprobă prin hotărâre a consiliului de administrație al DJIP/DMBIP.”11
  2. 138, alin (5) „Costul standard pentru unitățile de învățământ defavorizate, stabilite anual pe baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației, la propunerea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, este suplimentat cu 25%12.”
  3. 138, alin. (6) Costul standard se suplimentează cu 25% pentru unitățile de învățământ carefac parte din consorții școlare sau consorții de învățământ dual, constituite din unități de învățământ din mediul urban și rural.

Doar aplicarea celor trei prevederi ale legii, asocierea acestora cu descentralizarea managementului resurselor financiare și umane, în baza unui calendar de implementare, poate genera eficientizare simultan cu îmbunătățirea educației pentru fiecare elev.

Cât privește bursele de merit, pe lângă neutralitate în raport cu procentul celor care primescastfeldeburse, insistăm pentru găsirea unor soluții pentru sportivi și propunem ca departajareaserealizezeprincalculareamediilorpedisciplină, cu două zecimale, fără rotunjire (ex. la 8.33 media din catalog este 8, aceeași ca atunci când media notelor este 7.50).

11Potrivit art. XXVI alin. 1 lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2025-2026, iar la 31.12.2024, potrivit art. LI alin. (1) lit. h) din OrdonanţadeUrgenţăaGuvernuluinr.156/2024, prevederea afostprorogatădinnou,pânălaînceputul anului şcolar 2026-2027.12Potrivit art. XXVI alin. 1 lit d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2025-2026, iar la 31.12.2024, potrivit art. LI alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 156/2024, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2026-2027.
  

11Potrivit art. XXVI alin. 1 lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2025-2026, iar la 31.12.2024, potrivit art. LI alin. (1) lit. h) din OrdonanţadeUrgenţăaGuvernuluinr.156/2024, prevederea afostprorogatădinnou,pânălaînceputul anului şcolar 2026-2027.

12Potrivit art. XXVI alin. 1 lit d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2025-2026, iar la 31.12.2024, potrivit art. LI alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 156/2024, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2026-2027.

Referitor la creșterea normelor de predare, pentru școlile din medii vulnerabile mai ales, propunem activarea prevederilor alin. (6) din lege: „Pentru pregătirea remedială sau de stimulare a excelenței didactice se pot aloca în norma didactică de predare până la 4 ore.”Noișiîntreagacomunitateșcolarănebazămpe profesori pentru multe alte activități dedicate elevilor, nu doar pentru „efectuarea” normei de predare13.

III.Cefacemîncontinuare?

Ca directori, ne pasă de elevi și profesori. Practica noastră profesională este mereu orientată către găsirea de soluții, luăm deseori decizii imediate, sub imperiul urgenței, avem competențe transversale de management.

Nici nouă nu ne convin schimbările rapide din sistemul educațional, inclusiv reducerile bugetare și creșterea volumului de muncă, dar am fost selectați dintre cei mai buni și putem să ne onorăm rolul și importanța în sistem. Mulți dintre noi suntem frustrați cu privire la lipsa de cercetări și de planificare din spatele acestor schimbări.

Mare parte din schimbările propuse nu se pot implementa de la 1 septembrie, dacă nu există decizii rapide care înseamnă inclusiv modificări legislative majore. Vrem să fim „la masă”, să contribuim, nu să ni se pună în brațe, fără vină, problema deficitului, fără putere de acțiune.

Pentru toate măsurile solicitămministeruluiuncalendardeimplementare,răspunsreferitor la concursul național de titularizare programat pentru data de 15 iulie, precum și un programdedicatconversieiprofesionaleaccelerate,pentruobținereaceleide-adouasau a treia specializări.

Scopul acestui document de poziție nu este să „ne luăm la trântă cu ministerul”. Suntem conștienți de responsabilități. Suntem pregătiți să propunem soluții bune, funcționale. Și putem să le implementăm, dacă suntem lăsați să o facem în respect pentru elevi și pentru profesorii din școlile noastre.

„Comunitateapentruexcelențăînmanagementșcolar”este o organizație în curs de înființare, ca parte dintr-un proiect susținut de AVE România – Asociația pentru Valori în Educație

Pentru detalii referitoare la poziția exprimată mai sus, în funcție de problematică și regiune: Marian ANGHEL, Liceul Teoretic Petre Pandrea, Balș, Olt, tel. 0751.090.060

Delia PETRAN, Școala Gimnazială Nr.1 Dobrin, Sălaj, tel. 0743.679.334 Viforel DOROBANȚU, Școala Gimnazială nr. 1 Curcani, Călărași, tel. 0727.992.366

Adrian SIMION, Centrul Județean de Excelență Alba, tel. 0744.166.176

Marius C. Cimpoae, Școala Gimnazială Nr. 27 Timișoara, tel. 0735.775.877

13Legeaînvățământuluipreuniversitarnr.198/2023,art.207.

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Uncategorized

Confidențialitatea ta este asigurată: Galaxy AI îți permite să preiei controlul asupra datelor tale

Publicat

pe

De

Confidențialitatea ta este asigurată: Galaxy AI îți permite să preiei controlul asupra datelor tale

București – 11 septembrie 2025 – Tehnologia evoluează cu viteză mare, devenind din ce în ce mai inteligentă. Aceste progrese rapide au condus la Galaxy AI, deschizând noi niveluri de productivitate, creativitate și comunicare. Dar, pe măsură ce AI-ul mobil devine mai capabil, apar și noi preocupări legate de confidențialitate și control.

Samsung abordează ambele aspecte în două moduri cheie: prin proiectarea experiențelor Galaxy AI cu măsuri de protecție încorporate care protejează datele utilizatorilor de la bază și prin aplicarea AI pentru a consolida securitatea mobilă și protecția confidențialității. Deși ambele abordări sunt esențiale, construirea unui AI care gestionează datele în mod responsabil rămâne o prioritate.

Transparența și libertatea de alegere sunt principiile care stau la baza acestui demers. De aceea, setările de confidențialitate intuitive și ușor de folosit de pe Galaxy te ajută să înțelegi ce date sunt folosite în procesarea AI, cum sunt gestionate și cum le poți controla. Aceste măsuri de protecție îți oferă puterea de a-ți stabili propriile reguli pentru experiența ta mobilă — și de a rămâne în siguranță în tot acest timp.

Setări inteligente pentru AI avansat

Această libertate de alegere se aplică și experiențelor Galaxy AI. Pe măsură ce inteligența artificială devine tot mai prezentă în viața noastră, e firesc să îți dorești mai mult control asupra modului în care sunt folosite datele tale personale. Aici intervin măsurile de confidențialitate Galaxy AI: un set de politici și protecții care merg dincolo de standard, pentru a te informa și proteja atunci când folosești Galaxy AI.

Unul dintre modurile prin care susținem controlul utilizatorului este prin suita noastră performantă de instrumente AI care pot funcționa direct pe dispozitiv, păstrând astfel datele tale în siguranță, doar la tine. Fie că utilizezi instrumente de comunicare precum Live Translate și Interpreter pentru a depăși barierele lingvistice, fie că utilizezi instrumente de editare precum Audio Eraser pentru a extinde limitele creativității, datele introduse sunt păstrate în limitele telefonului tău. Aceste funcții oferă o experiență mobilă sigură și receptivă, care rulează direct pe dispozitivul tău, la îndemâna ta, funcționând împreună cu protecțiile de confidențialitate Galaxy AI pentru a oferi o vizibilitate mai mare și control asupra datelor tale.

De la lansarea Galaxy AI, viziunea noastră a fost determinată de angajamentul față de deschidere și posibilitatea de alegere din partea utilizatorului. De aceea am ales o abordare hibridă, introducând o combinație puternică de AI pe dispozitiv și bazată pe cloud. Acest lucru asigură o utilizare fără probleme și permite utilizatorilor să beneficieze de toată puterea AI chiar și pentru cele mai complexe sarcini. Funcții avansate precum Generative Edit oferă capacități pe dispozitiv și, de asemenea, accesează AI bazat pe cloud, după cum este necesar, pentru editări care necesită o procesare mai intensă. Cu Galaxy, toate experiențele AI sunt concepute având în vedere confidențialitatea ta — chiar și cele care utilizează servere la distanță. Indiferent de funcția sau setările pe care le alegi, datele personale nu sunt niciodată stocate pe termen lung sau utilizate pentru antrenarea AI — indiferent dacă sunt procesate pe dispozitiv sau în cloud. În plus, cu setările Advanced Intelligence, gestionarea confidențialității tale este la fel de simplă ca apăsarea unui buton. Poți alege modul în care sunt procesate informațiile tale personale, inclusiv opțiunea de a dezactiva procesarea online pentru funcțiile AI.

Confidențialitatea este fundamentul Galaxy AI și, datorită listei noastre tot mai lungi de funcții AI pe dispozitiv, alături de opțiuni de setări puternice, la fel este și controlul utilizatorului.

Comenzi intuitive pentru vizibilitate îmbunătățită

Pe lângă funcțiile bazate pe inteligență artificială, este esențial ca selectarea setărilor de confidențialitate să fie ușoară și intuitivă, indiferent de experiența mobilă pe care o alegi. Tabloul de bord Securitate și confidențialitate Galaxy îți oferă control deplin asupra datelor tale, inclusiv asupra persoanelor care le pot vedea și asupra modului în care sunt utilizate, cu o interfață extrem de simplă. Poți face totul – de la vizualizarea și actualizarea permisiunilor aplicațiilor, a controalelor și a funcțiilor de partajare a datelor, până la identificarea datelor care ar putea fi expuse riscului, prin intermediul pictogramelor intuitive de stare de siguranță. Cu Permission Usage, poți chiar să urmărești aplicațiile care au accesat recent datele tale. Acest nivel de transparență în setări este unic pentru Galaxy, oferindu-ți o imagine clară asupra modului în care toate funcțiile Galaxy sunt securizate și gândite să funcționeze exact așa cum îți dorești.

Un alt pilon important al setărilor de confidențialitate Galaxy este funcția Auto Blocker – o caracteristică esențială care îți permite să-ți securizezi dispozitivul mobil fără a compromite ușurința în utilizare. Auto Blocker îți protejează telefonul detectând malware-ul și alte amenințări de securitate, blocând activitățile periculoase. În plus, previne instalarea neautorizată a aplicațiilor, blochează comenzile și actualizările prin USB și reduce riscurile atacurilor de tip „zero click” prin intermediul Message Guard.

Pentru cei care caută o linie de apărare și mai puternică împotriva amenințărilor cibernetice actuale, Maximum Restrictions oferă un set suplimentar de protecții pentru dispozitive. Aceste măsuri de Securitate adăugate oferă un nivel suplimentar de control al utilizatorului, oferindu-ți posibilitatea de a bloca serviciul 2G și de a împiedica interceptarea datelor atunci când sunteți conectat la rețele nesigure. De asemenea, acestea împiedică reconectarea automată neintenționată la anumite rețele Wi-Fi care pot fi mai puțin sigure.

Cu protecția Samsung Knox și setările de confidențialitate ușor de înțeles, ai puterea de a decide cum sunt gestionate datele tale — fie că sunt partajate, fie că sunt păstrate complet pe dispozitiv. Privind în viitor, Samsung va continua să dezvolte tehnologii de securitate bazate pe inteligență artificială pentru a face protecția confidențialității mai inteligentă, mai adaptabilă și chiar mai fluidă. Pe măsură ce inteligența artificială continuă să evolueze, Samsung rămâne angajat să creeze experiențe sigure, bazate pe transparență și alegere — acum și în viitor.

Despre Samsung Electronics Co., Ltd.

Samsung inspiră lumea și modelează viitorul cu idei și tehnologii transformatoare. Compania redefinește lumea televizoarelor, a semnalizării digitale, a smartphone-urilor, a dispozitivelor purtabile, a tabletelor, a aparatelor electrocasnice și a sistemelor de rețea, precum și a soluțiilor de memorie, a sistemelor LSI și a producției de semiconductori. Samsung avansează, de asemenea, în domeniul tehnologiilor de imagistică medicală, al soluțiilor HVAC și al roboticii, creând în același timp produse auto și audio inovatoare prin intermediul Harman. Cu ecosistemul său SmartThings, colaborarea deschisă cu partenerii și integrarea AI în întregul său portofoliu, Samsung oferă o experiență conectată inteligentă și fără întreruperi. Pentru cele mai recente știri, vizitați Samsung Newsroom la news.samsung.com/ro.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Uncategorized

ELKO Romania anunță că platforma cloud VSaaS Arcules își extinde capabilitățile: PTZ, Line Crossing și audio bidirecțional

Publicat

pe

De

ELKO Romania anunță că platforma cloud VSaaS Arcules își extinde capabilitățile: PTZ, Line Crossing și audio bidirecțional

București, 10 September 2025ELKO Romania, parte a ELKO Group, unul dintre cei mai mari distribuitori de produse, soluții IT și electronice de consum din regiune, anunță lansarea în portofoliul său a ultimelor inovații din platforma cloud Arcules (VSaaS), parte din ecosistemul Milestone Systems recunoscut ca una dintre cele mai importante platforme VMS (Video Management Systems).

Ultima versiune Arcules aduce funcționalități avansate: PTZ Preset Support, Line Crossing Detection, audio bidirecțional + suport mobil, Extended Camera-to-Cloud, gestionare cazuri eficientizată, playback optimizat și suport Multi-NIC pentru gateway-uri. Aflați care sunt principalele funcționalități:

  • PTZ Preset Support –navigare rapidă către poziții predefinite ale camerelor (preset-uri ONVIF), activate instant prin interfața web și mobilă.
  • Line Crossing DetectionAlerte inteligente bazate pe AI 

Noua funcție de detecție a traversării unei linii virtuale generează notificări atunci când persoane sau vehicule accesează zone neautorizate. Acest sistem bazat pe inteligență artificială permite configurarea de reguli și alarme pentru o securitate proactivă în spații comerciale, evenimente, zone cu trafic intens sau perimetre restricționate.

  • Audio + Mobile Support– Comunicații în timp real, oriunde

Compatibilitatea extinsă cu dispozitive ONVIF cu funcție audio permite acum comunicare bidirecțională, live și înregistrată. Această funcționalitate este accesibilă și din aplicația mobilă iOS, pentru monitorizare și intervenție de la distanță, în timp real.

  • Expanded Camera-to-Cloud– suport pentru șase modele noi de camere Axis, stocare flexibilă, acces de la distanță la interfața camerei și configurări personalizate pe fiecare echipament.
  • Gestionare cazuri (Case Management)investigații mai rapide și clare
    Sistemul de gestionare a cazurilor a fost simplificat pentru o vizibilitate sporită asupra probelor și a statusului lor. Funcțiile de sortare inteligentă și export facil al materialelor asigură colaborarea rapidă între echipe și o analiză mai eficientă a incidentelor
  • Playback îmbunătățit– preview thumbnail automat, layout optimizat (5-10% mai spațiu vizual), pentru căutări rapide în timp real.
  • Multi-NIC support pentru Gateway-uri– separă traficul video în rețeaua principală, oferind redundanță, securitate sporită și configurare la distanță.

 

Beneficii pentru piața din România

Noul update Arcules aduce control PTZ inteligent, analiză automată în cloud și comunicare mobilă – exact ce au nevoie companiile din România din domeniile retail, logistică, instituții publice sau smart cities și altele. Pentru clienții români, noua versiune înseamnă operațiuni mai rapide, control deplin și implementare simplificată. Aceste funcționalități avansate fac din Arcules un instrument ideal pentru organizațiile care își modernizează securitatea video: flexibile, eficiente, sigure și ușor de administrat.

Despre Arcules (Milestone Systems)

Milestone Systemseste lider global în soluții deschise de securitate video. Platforma Arcules VSaaS redefinește supravegherea video în cloud — inteligentă, scalabilă și integrată, adaptată nevoii moderne de securitate combinată cu eficiență operațională.

Despre ELKO Group și ELKO Romania

ELKO Group este unul dintre cei mai mari distribuitori de produse, soluții IT și electronice de consum din regiune, reprezentând peste 350 de producători. Cu o experiență de peste 30 de ani, compania oferă o gamă largă de produse și servicii către mai mult de 10.000 de retaileri, producători de calculatoare, integratori de sisteme și companii din diferite domenii, în 13 țări din Europa și Asia Centrală. Cifra de afaceri a ELKO Group în 2024 s-a ridicat la 1147 mil. USD (1061 mil. EUR), cu o rată de profitabilitate brută de 7.3%. Mai multe informații la www.elkogroup.com.

ELKO Romania face parte din Grupul ELKO și este specializată în distribuția unei game extinse de echipamente și solutii IT. Portofoliul său include PC-uri, componente hardware, electronice pentru uz casnic și de birou, telefoane mobile, software, infrastructură IT și soluții de stocare, soluții de securitate, echipamente industriale, sisteme de comunicații, precum și electronice de consum. ELKO Romania comercializează aceste produse exclusiv prin intermediul partenerilor săi: reselleri, retaileri, magazine online, companii specilalizate în proiectarea, instalarea și distribuția de soluții IT, sisteme de comunicații și de supraveghere video. Această abordare permite ELKO Romania să acopere toate canalele de distribuție IT & Telecom și să ofere soluții complete și adaptate pentru diversele nevoi ale clienților săi. Mai multe informații la: www.elko.ro.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Uncategorized

Vinde-ți mașina rapid, sigur și fără stres cu Cumpar-Auto.eu

Publicat

pe

De

Vinde-ți mașina rapid, sigur și fără stres cu Cumpar-Auto.eu

În era vitezei, timpul este un lux — mai ales când vrei să vinzi un autoturism. Cumpar-Auto.eu transformă acest proces într-o experiență eficientă, sigură și profitabilă. Fie că ești persoană fizică sau firmă cu flotă auto, acest serviciu te ajută să primești o ofertă corectă și rapidă, fără bătăi de cap.

Avantaje evidente

  • Rapiditate fără complicații: nu mai stai cu anunțuri online, întâlniri multiple sau drumul până la târg. O simplă discuție telefonică e de ajuns, iar plata se face pe loc
  • Cel mai bun preț de pe piață: indiferent de anul de fabricație sau tipul clientului (persoană fizică sau firmă), ai șanse reale să primești o ofertă atractivă
  • Profesionalism și încredere: cu o echipă serioasă și o reputație construită pe încredere, procesul este sigur și transparent

Servicii incluse — totul pe loc, complet gratuit:

  • Evaluare gratuită, direct la domiciliul tău.
  • Perfectarea actelor pe loc, fără drumuri suplimentare sau birocrație
  • Plată imediată, fie cash, fie prin transfer bancar — alegerea e a ta
  • Deplasare în toată țara — indiferent unde te afli, echipa se deplasează

Condiții clare, fără surprize

  • Cumpărările se fac doar pentru autoturisme înmatriculate în România.
  • Acceptă doar vehicule fabricate după anul 2005.
  • Actele trebuie să fie în regulă — nu se cumpără mașini fără documente valide.
  • Se evită mașinile înmatriculate în țări precum Bulgaria sau Anglia, cu excepția celor fabricate după 2010

Beneficii pentru firme

Ai o flotă auto și vrei înlocuirea rapidă? Nimic mai simplu. Cumpar-Auto.eu cumpără una sau mai multe autoutilitare în aceeași tranzacție, la cele mai bune condiții și cu plata imediată

Cum funcționează — pași simpli pentru o tranzacție rapidă:

  1. Vizitezi Cumpar-Auto.eu.
  2. Completezi formularul sau îi contactezi direct.
  3. Echipa vine la tine, îți evaluează mașina și, dacă e eligibilă, îți face o ofertă.
  4. Dacă ești de acord, completezi actele pe loc.
  5. Primești plata conform preferințelor — instantaneu și fără bătăi de cap.

Vânzarea unui autoturism poate fi o experiență rapidă și lipsită de stres — dacă alegi Cumpar-Auto.eu. Cu evaluare gratuită, deplasare și acte pe loc, plus plata imediată și prețuri reale, totul este simplificat și protejat. Nu mai pierde timp cu anunțuri, întâlniri sau drumuri — transformă vânzarea în ceva simplu, eficient și sigur.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Stiri calde

Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor
Actualitateacum 4 ore

Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor

Amenajarea unui spatiu exterior, fie ca este vorba de casa sau de un apartament cu balcon, presupune atentia la detalii,...

Siegfried Mureşan, voce activă a României la Bruxelles Siegfried Mureşan, voce activă a României la Bruxelles
Politicaacum o zi

Siegfried Mureşan, voce activă a României la Bruxelles

De peste un deceniu, Siegfried Mureşan este una dintre figurile cele mai vizibile ale României în politica românească şi europeană....

Producătorul țigărilor Carpați și Snagov, datorii la ANAF de 649 mil. lei, intră în concordat preventiv Producătorul țigărilor Carpați și Snagov, datorii la ANAF de 649 mil. lei, intră în concordat preventiv
Politicaacum 3 zile

Producătorul țigărilor Carpați și Snagov, datorii la ANAF de 649 mil. lei, intră în concordat preventiv

Producătorul mărcilor Carpați și Snagov, fabricate în Germania pentru piața românească, se confruntă cu datorii fiscale uriașe. Retail Plus Services,...

Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție
Actualitateacum 3 zile

Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție

Dacă ești în căutarea unui incinerator animale preț accesibil sau a unui echipament profesional, este esențial să înțelegi factorii care...

Vizita delegației Heritage Foundation în România: Consolidarea parteneriatului strategic SUA–România Vizita delegației Heritage Foundation în România: Consolidarea parteneriatului strategic SUA–România
Politicaacum 4 zile

Vizita delegației Heritage Foundation în România: Consolidarea parteneriatului strategic SUA–România

Organizat de Alianța și RePatriot – Sprijin pentru securitate, stabilitate economică și viitor comun transatlantic. În perioada 07.09 – 10.09.2025,...

Alexandru Nazare, vizită-fulger la Washington, pe agenda economică cu noua administrație republicană Alexandru Nazare, vizită-fulger la Washington, pe agenda economică cu noua administrație republicană
Politicaacum 4 zile

Alexandru Nazare, vizită-fulger la Washington, pe agenda economică cu noua administrație republicană

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, efectuează zilele acestea o vizită scurtă în Statele Unite, unde are programate întrevederi la nivel înalt...

Scriitori bucureșteni | adevarul.ro Scriitori bucureșteni | adevarul.ro
Actualitateacum 5 zile

Scriitori bucureșteni | adevarul.ro

Scriitori bucureșteni din toate generațiile, sărbătoresc ziua orașului la Palatul Suțu, din București. Afiș Palatul Suțu (MMB) dedică anul acesta...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2025 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro