Regal beethovenian cu Orchestra Naţională de Tineret la Sala Palatului

0
1790

Orchestra-Nationala-de-Tineret-a-Moldovei_Foto-Virgil-Oprina_3136

Orchestra Naţională de Tineret sub conducerea dirijorului venezuelean Domingo Hindoyan a prezentat publicului bucureştean prezent la Sala Palatului, în seara de 6 Septembrie un program eminamente beethovenian. Solistul acestui concert a fost pianistul Sergio Tiempo.

In prima parte a programului s-a putut audia Concertul nr. 1 pentru pian și orchestra in Do major de Ludwig van Beethoven.

Concertul pentru pian nr. 1 în Do major, Op. 15 de Ludwig van Beethoven a fost compus între 1796 și 1797. Este dedicat elevei sale, contesa Anna Louise Barbara Keglević, a avut premiera la Praga în 1798, cu Beethoven în calitate de solist.

sergio

Deși este primul concert pentru pian publicat al lui Beethoven, a fost de fapt a treia sa tentativă de a compune un concert, după un concert pentru pian în Mi bemol major nepublicat (a nu se confunda cu Concertul pentru pian nr. 5 „Imperialul” al lui Beethoven, și el compus în Mi bemol major) și Concertul pentru pian nr. 2, publicat după Concertul în Do major (1801) dar compus cu aproape zece ani înainte.

Pentru partea întâi am remarcat precizia touche-ului acestui rafinat pianist care a dat sens ideilor muzicale iar măiestria şi-a etalat-o cu ocazia pasaggiilor brillante dar şi prin calităţile de trecere  în diferite stări psihologice ce rezultă din interpretarea fidelă a acestui dificil opus beethovenian.

De asemenea am remarcat faptul că acest pianist a respectat spiritul compozitorului, utilizarea ediţiei Urtext fiind o decizie inspirată ce, dimpreună cu acea căutare permanentă a ethos-ului muzical au conferit vigoare acestui concert. Un alt amănunt a fost acela de uilizare a tuturor cadenţelor originale scrise ce atestă respectul faţă de tradiţie dar pune în valoare talentul de improvizator al lui Beethoven.

De aceea cadenţele pot fi considerate la urma urmei piese în sine prin dificultăţile interpretative şi nu în ultimul rând  adevărate forme de filosofie muzicală pe care le presupune modul cum sunt alcătuite precum şi tehnica interpetativă pe care le solicită pentru a transmite toată paleta sonoră de o aşa de mare diversitate pe care le conţin.

hindoyan_domingo_1112.

Partea a doua Adagio a oferit posibiltatea de a asculta în finalul acesteia un minunat dialog clarinet pian mai greu de remarcat atunci când concertul  este interpretat de orchestre numeroase care depăşesc  proporţiile şi numărul de interpreţi recomandaţi de compozitor pentru acest opus.

Partea a treia- Allegro scherzando a concertului a fost interpetată într-un tempo adecvat care a reliefat caracterul de dans popular sugerat de partitură nu în ultimul rând scurta cadenţă din final şi  dialogul cu partida de suflători ( corn, clarinet) a sugerat foarte bine atmosfera naturală atât de apreciată de ”Titanul de la Bohn”-Ludwig van Beethoven. Am remarcat dealminteri că acest opus reflectă asimilarea de către interpret a unui bogat bagaj psiho-emoţional, dar şi  cunoaşterea stilului compozitorilor W.A Mozart și J.Haydn în vreme ce schimbările armonice bruște au demonstrat personalitatea muzicală de neegalat a lui Ludwig van Beethoven.

discover-beethoven-2-1334752770-editorial-long-form-0

La bis , în semn de preţuire adus aniversării zilei de naştere a fiicei sale, dar şi pentru soţie a oferit publicului o interpretare a unei piese jazzy caracterizată printr-un echilibru sonor dar dublat de frenezie şi lirism pe care mulţi interpreţi deseori îl asociază muzicii înrudite cu sfera cultă .

Conducerea dirijorală a acestui concert a revenit maestrului Domingo Hindoyan a demonstrat şi potentat minunatul ansamblu al  Orchestrei Naţionale de Tineret. Depăşirea cu succes ale acestor probe dar mai ales măiestria interpretativă  au constituit principalele puncte de atracţie ale acestei prime părţi ale evenimentului inclus în calendarul Festivalului Internaţional George Enescu din acest an 2017.

Deasupra tuturor acestor aspecte concertul mi-a oferit satisfacţia de a asculta o versiune interpretativă deosebită, de o calitate excepţională care nu trebuie doar consemnată, ci privită ca un exemplu de profesionalism faţă de valori, atât de scumpe lui Beethoven, spre care fiecare muzician de valoare trebuie să tindă.

Cea de-a doua parte a concertului a oferit o versiune interesantă a celebrissimei Simfonii a Noua, în viziunea interpretativă a Orchestrei Naţionale de Tineret. Soliştii acestui impresionat opus au fost soprana Anna Samuil, mezzosoprana Roxana Constantinescu, tenorul Stefan Vinke şi baritonul Daniel Boaz. Această simfonie este actualul imn oficial al Uniunii Europene. A avut premiera în anul 1827.De atunci este lucrarea cea mai populară, specifică şi inclusă în repertoriului marilor orchestre ale lumii.

Demn de menționat este introducerea vocii umane într-o simfonie pentru prima dată în istorie. De aceea este în același timp și cel mai reușit experiment, pentru că practic duce muzica în zona în care nu mai contează atât de mult timbrul, amprenta vocală, cât trecerea dincolo obișnuință, dincolo de limite,fiind o posibilă definiție a idealizării.

Așa cum spunea și legendarul dirijor Sergiu Celibidache – Beethoven ‘‘ fiind surd atunci când a scris simfonia, a avut nevoie de o putere mare de spiritualizare pentru a fi sigur de frumusețea simfoniei lui.”

Efortul tuturor celor angrenați la acest act artistic a fost cu prisosință răsplătit de către publicul meloman, ce a ocupat în totalitate Sala Palatului pentru a onora și a se delecta cu acest regal muzical.

m

Sursa foto : Bucuresti FM,YouTube,Philharmonia Orchestra,Eventim

Acest material a fost oferit de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor-șef al platformei media Criteriul Național 

 

           

 

 

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here