”Femeia fără umbră” („Die Frau ohne Schatten”) s-a dovedit un experiment nereușit

0
260

În data de 4 septembrie, în seria Mari Orchestre ale lumii, pe scena Sălii Mari a Palatului a avut loc unul dintre cele mai așteptate evenimente ale Festivalului George Enescu.

Astfel că, de la ora 19.30,  pe scena Sălii Palatului Orchestrei Simfonică a Radiodifuziunii din Berlin a prezentat în premieră opera-maraton ”Femeia fără umbră” („Die Frau ohne Schatten”) de Richard Strauss. La pupitru s-a aflat noul director al acestui festival dirijorul Vladimir Jurowski.

Acesta este cel care a scos practic „de la naftalină” opera lui Richard Strauss, fix după o sută de ani de la premieră.Nu se poate spune că această decizie a fost una excepțională, din moment ce interesul pentru acest eveniment nu s-a materializat așa cum a fost proiectată de către nouă conducere a  acestui festival de înaltă calitate și ținută.

Plină de simboluri mai puțin explicite, opera „Die Frau ohne Schatten” a fost un adevărat maraton muzical și artistic prin dimensiunea și gradul său de complexitate. Concepută de Richard Strauss pentru un număr de 164 de instrumente, această operă a inclus un cor și 20 de personaje plus soliști, cu roluri deosebit de dificile și cu multe acțiuni intense.

În abordarea aceasta cu suflu postmodern al Festivalului, opera a fost îmbogățită și reliefată de proiecțiile video, semnate de regizorul și artistul vizual Lidia Carmen Vidu.Acestea nu au fost deloc adecvate și nici inspirate deoarece posibilitățile de exprimare, de receptare și raportare strictă la partitură au avut multe deficiențe, multe artificii grafice total nedemne de o premieră atât de mult așteptată.

De altfel, anumite particularități ale operei a fost folosirea unor instrumente rare, cum sunt cele din familia instrumentelor de percuție precum armonica de sticlă,, mașina de vânt și de tunete chiar orgă pentru a reda numeroasele nuanțe ale operei și pentru a descrie cele două lumi ale poveștii- cea a spiritelor și cea a oamenilor.

Abordarea scenică a avut parte de instalații video, de muzică live și chiar de indicații scenice, lipsind doar dansul pentru a potența anumite forme de expresie destinate să capteze atenția audienței.

Prestația generală nu s-a ridicat la un nivel impresionant, iar aici nu mă refer la calitatea orchestrei berlineze, cea care s-a oferit pentru a da srns premierei operei „Die Frau ohne Schatten”.

De altfel, orchestra germană a fost susținută de Corul Radiodifuziunii din Berlin.

Varietatea excepțională a repertoriului său, la fel și bucuria experimentării poate recomanda corul ca partener al unor orchestre internaționale sub conducerea unor dirijori de top, precum maeștrii precum Sir Simon Rattle, Kirill Petrenko, Christian Thielemann, Yannick Nézet-Séguin sau Vladimir Jurowski. Conform multor surse, acest ansamblu este partenerul permanent al Berliner Philharmoniker, precum și al Deutsches Symphonie-Orchester și Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin.Acesta a fost singurul lucru cu adevărat pozitiv, după cele mai bine de patru ore…

 În această reprezentație care s-a dorit un succes, dar din toate a reieșit un experiment mai puțin reușit în premieră a acestei opere Corul de copii al Radiodifuziunii Române dirijat de Răzvan Rădos a avut o interpretare curată, dar destul de scurtă (de aproximativ trei minute) în raport cu cele aproximativ patru ore ale acestei opere în concert ce s-a dovedit un experiment chinuitor atât pentru soliștii Tosten Kerl, Anne Schanewilms,Nikolay Didenko,Andrey Nemzer,Michael Pflumm,Karoliba Gumos Thomas Mayer,Ricarda Merbeth și Christoph Späth cât și pentru melomanii care părăseau rând pe rând, cu expresii grave incinta Sălii Palatului.

 

În concluzie se poate spune că acest „punct de interes” intens mediatizat și promovat pe toate căile s-a dovedit ineficient, total neatractiv și destul de lung, obositor pentru absolut toți cei implicați în acest proiect.

Sursa foto: google.com

Această prezentare a fost realizată de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor șef al platformei media indepente Criteriul Național

 

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here