Un recital cameral de înaltă ținută al artiștilor Alexander Kniazev și Plamena Mangova la Ateneul Român

0
44

Din pleiada de invitați internaționali de marcă, de instrumentiști cu forță,anvergură și strălucire ce dau spectacolelor și atmosferei din sălile de concerte adevărate lecții de muzică tuturor, în cadrul Festivalului George Enescu au evoluat luni, 9 septembrie, pe scena Ateneului Român, de la ora 17:00, în concertul din seria Recitaluri și concerte camerale. violoncelistul rus Alexander Kniazev și de pianista bulgară Plamena Mangova.

Cei doi artiști internaționali de calibru sunt interpreți, de o mare expresivitate.Aceștia au fost incluși în cele 20 de recitaluri care aduc în prim plan vioara și violoncelul și cele 19 concerte și recitaluri de pian incluse în programul din această ediție.

În program am putut audia Elegia de Gabriel FauréSonata I în fa minor pentru pian şi violoncel de George Enescu, Sonata nr.2 în fa major pentru violoncel și pian  de Johannes Brahms și Sonata în la major pentru vioară şi pian, în versiune pentru violoncel  de César Franck.

Caracterizat de revista britanică BBC Music drept ”un artist cu un simț incredibil al muzicii și o tehnică fenomenal de perfectă”, violoncelistul și organistul Alexander Kniazev, născut în 1961, la Moscova, este deja artist emerit al Rusiei. Absolvent al Conservatorului de Stat din Moscova la violoncel și al Conservatorului de Stat Nizhny-Novgorod la orgă, Alexander Kniazev este câștigător al unor concursuri internaționale reputate, cum ar fi competiția Ceaikovski de la Moscova, competiția UNISA din Africa de Sud și Concursul Cassado din Florența.

Ca solist, a cântat cu BBC Symphony Orchestra, Orchestre National de France, Orchestre de Paris, Tokyo Symphony Orchestra, Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi, Svetlanov State Academic Symphony Orchestra din Rusia, Orchestra Simfonică Ceaikovski, Orchestra Națională a Rusiei și evoluează în formația camerală Moscova Virtuosi. A colaborat cu numeroși interpreți de renume, printre care Kurt Masur, Yevgeny Svetlanov, Mstislav Rostropovich, Yuri Temirkanov, Neeme Järvi, Vladimir Fedoseyev, Mikhail Pletnev, Yuri Bashmet, Vladimir Spivakov, Vadim Repin, Sergei Krylov, Denis Matsuev, în trio cu Boris Berezovsky și Dmitry Makhtin și, mai nou, cu Nikolai Lugansky și Vadim Repin. Concertele lui Alexander Kniazev au fost recompensate cu ovații în întreaga lume, în săli prestigioase cum ar fi Concertgebouw din Amsterdam, Salle Pleyel și Théâtre des Champs Élysées din Paris, Palais des Beaux Arts din Bruxelles, Wigmore Hall și Royal Festival Hall din Londra, Mozarteum din Salzburg, Musikverein și Konzerthaus din Viena.

Discografia lui Alexander Kniazev include înregistrări cu lucrări de Bach, Mozart, Brahms, Rahmaninov, Șostakovici, Chopin, Franck, Ysaÿe, o antologie cu lucrări pentru violoncel de Reger, Concertul pentru violoncel, al lui Dvořák, Variațiunile lui Ceaikovski și piesele lui Bloch. Albumele lui au fost primite elogios de critică (Echo Klassik din Germania, Diapason din Franța) și au fost recompensate Premiul Gramophon al Marii Britanii. În prezent, Alexander Kniazev este solist la Filarmonicii din Moscova.

Pianista bulgară Plamena Mangova (născută în anul 1980) s-a făcut remarcată în competiția Queen Elisabeth, de la Bruxelles, în 2007. Premiul obținut aici a fost urmat de câștigarea unui Diapason d’Or de l’Année pentru primul ei album, dedicat lui Șostakovici.

Abilitățile ei pianistice și concertistice au propulsat-o rapid pe marile scenele ale lumii, ea colaborând deja acum alături de orchestre de renume, precum Orchestra Filarmonicii din Rotterdam, Orchestre Philharmonique de Radio France și Orchestra Simfonică Ceaikovski din Moscova. Plamena Mangova este, de asemenea, un muzician de cameră foarte căutat și interpretează regulat alături de artiști precum Maria João Pires, Boris Berezovsky, Augustin Dumay, Mihaela Martin, Jian Wang, Pascal Moragues, Alexei Ogrintchouk, Alexander Knyazev, Frans Helmerson, Nobuko Imai și Quatuor Ysaÿe.

Programul celor doi muzicieni a debutat cu o fină interpretare a Elegiei de Gabriel Fauré.

A urmat Sonata I în fa minor pentru pian şi violoncel de George Enescu, o compoziție în patru mișcări, dedicată de maestru lui Pablo Casals.

După pauză am reușit să audiez cea de-a doua Sonată în fa major pentru violoncel și pian –de Johannes Brahms, considerată de majoritatea interpreților și uzicologilor ”un punct culminant în muzica de cameră din secolul al XIX-lea”.

Am reușit să identific acel permanent dialog, acele linii melodice care presupun un dialog fin dozat între pian și violoncel. Programul s-a încheiat cu Sonata în la major pentru vioară şi pian de César Franck , în versiunea pentru violoncel .

Această sonată este inclusă pe lista capodoperelor artei muzicale mondiale. Sonata lui Cesar Franck este un omagiu adus lui Franz Lizst și Eugène Ysaye, care a și primit de la Franck manuscrisul Sonatei ca dar în ziua nunții sale şi a devenit primul interpret al acesteia. Compusă în anul 1886, Sonata reprezintă specificul stilistic al post-romantismului.

Bogăția de culori și timbre, frazarea inteligentă, sunetul cameral și acea bucurie de a interpreta și a dărui muzică a fost pe durata întregului program, inclusiv în părțile lente ale acestei monumentale, dramatice sonate.

Ropotele de aplauze au răsplătit din plin prestația acestor fini muzicieni.

Sursa foto: https://google.ro

Această prezentare a fost realizată de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor șef al platformei media independente Criteriul Național

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here