Tot ce ar trebui să ştii despre anvelopele de iarnă

0
92

Înlocuirea anvelopelor de sezon este mai mult decât o simplă îndeplinire a unor criterii legale. Este adevărat că echiparea maşinii cu cauciucuri de iarnă te scuteşte de primirea unor amenzi, însă mai importantă este siguranţa pe care ţi-o oferă în condiţii de vreme sau drumuri grele. Iată ce ar trebui să ştii despre acest tip de pneuri înainte de a comanda anvelope de iarnă 195 65 r16 sau alte dimensiuni.

Când trebuie echipate pe maşină

În ţara noastră, anvelopele cu inscripţia M + S (mud + snow) şi simbolul fulgului de nea sunt obligatorii atunci când circuli pe porţiuni de drum public acoperite de zăpadă, gheaţă, polei sau alte derivate, indiferent de perioada calendaristică a anului. Aceste criterii sunt îndeplinite doar de cauciucurile de iarnă şi de cele mixte (all season). Aşadar, roţile nu se înlocuiesc la o dată fixă, ci în momentul când iarna îşi intră în drepturi. Nu trebuie să ţii cont doar de căderile de zăpadă, ci şi de răcirea accentuată a vremii. Există anumite condiţii când anvelopele de iarnă sunt obligatorii şi folositoare chiar şi pe timp de vară. Dacă locuieşti sau circuli în zone de mare altitudine, ai şanse să ajungi la temperaturi de doar câteva grade Celsius şi chiar pe suprafeţe de drum acoperite de zăpadă, unde folosirea cauciucurilor de iarnă devine obligatorie prin lege. Aşadar, ia în calcul şi contextul în care vei circula înainte de a face schimbul de pneuri.

Nu sunt confecţionate doar pentru zăpadă

Deşi oferă cea mai bună aderenţă când circuli pe drumuri acoperite de zăpadă, anvelopele de iarnă sunt confecţionate pentru siguranța la volan în orice condiţii de iarnă, chiar şi uscate. Tehnologia şi materialele speciale folosite în producţia de anvelope de iarnă le ajută să reziste mai bine la temperaturi ce coboară sub 7 grade Celsius. Comparativ cu pneurile de vară şi chiar cu cele all season, există diferenţe semnificative în favoarea cauciucurilor speciale de iarnă când vine vorba de asfalt uscat, obstacole (gropi, gheaţă, zăpadă sau antiderapant adunate pe şosea) sau suprafeţe umede. Aşadar, pneurile de iarnă nu sunt doar pentru şoferii din Alaska sau Siberia!

Cum funcţionează

Cauciucurile de iarnă se disting de alte modele atât prin grosime şi consistenţă, cât şi prin structura benzii de rulare. Sunt mai groase şi au mai mult material în compoziţie deoarece trebuie să ajute roata să reziste la temperaturi negative şi să treacă cu bine peste obstacole. Dispunerea unidirecţională a benzii de rulare ajută la curăţarea apei aflată din abundenţă pe carosabil în timpul iernii. Practic, anvelopa preia apa topită din zăpadă şi o aruncă în părţile laterale datorită canelurilor dispuse special pentru acest procedeu. Dacă ar rămâne lipită de roată, zăpada ar diminua drastic aderenţa. În timpul rulării, creează mici vibraţii pentru a arunca zăpada acumulată pe banda de rulare, ajutând la stabilitate şi aderenţă.

Ce se întâmplă dacă mergi iarna cu cauciucuri de vară

Din punct de vedere legal, temperaturile scăzute nu sunt un criteriu pentru obligativitatea înlocuirii pneurilor de sezon. Aşadar, în cazul unei ierni blânde, cu puţine ninsori, ai putea fi tentat să nu faci schimbul de pneuri. Iată la ce riscuri te supui. În primul rând, din punct de vedere al procesului de producţie, cauciucurile de vară sunt opusul celor de iarnă. Am amintit că pneurile M + S sunt mai groase, mai moi şi au o bandă de rulare gândită să arunce apa întâlnită. Pentru a rezista la temperaturi cu cel puţin 40 de grade Celsius mai mari decât iarna, anvelopele de vară sunt subţiri şi rigide. Aşadar, se vor uza mult mai repede în timpul rulării la temperaturi mici. Acesta este un aspect economic, mai puţin periculos decât cel al siguranţei. În contact cu zăpada, cauciucurile de vară nu reuşesc să se elibereze, ci vor acumula un strat care acoperă întreaga bandă de rulare. Aşadar, în loc să „muşte” cu canelurile din zăpadă, se vor transforma în pneuri asemănătoare monoposturilor de Formula 1, fără pic de aderenţă.

Echiparea maşinii cu anvelope de iarnă atunci când temperaturile coboară constant sub 10 grade Celsius este o măsură de siguranţă indiferent de suprafaţa pe care rulezi. Atenţie la presiunea din roţi, deoarece vremea rece face să se piardă câteva puncte, în special în timpul staţionării. Pentru a trece cu bine peste drumurile acoperite de zăpadă, este important să ai suficientă adâncime a benzii de rulare.

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here