Cele 4 componente esențiale ale anatomiei unui motor pe care orice șofer ar trebui să le cunoască

0
109

Inventarea automobilului a constituit un pas important în evoluția tehnică a umanității. De fapt, se poate spune că a reprezentat o veritabilă revoluție industrială în sine, deoarece a creat premisele mobilității și eliberării omului de nevoia tracțiunii animale în toate domeniile în care, de milenii, aceasta era folosită. 

Automobilul și producția acestuia în masă, după inovațiile procesului de fabricație introduse de Henry Ford la începutul secolului al XX-lea, au dat posibilitatea unor pături largi ale populației, prin scăderea costurilor de achiziție, de a deține un astfel de mijloc de transport și de a scurta considerabil efortul și timpul deplasărilor dintr-un punct în altul. De asemenea, a condus la dezvoltarea fără precedent a unor industrii conexe cum este cea extractivă și prelucrătoare a hidrocarburilor, a construcțiilor de infrastructură, dar și a industriei automotive care produce piesele și accesoriile necesare funcționării autovehiculelor. 

Motorul cu ardere internă se apropie azi de un punct de inflexiune, deoarece presiunile ecologice tind să grăbească trecerea către motorizarea electrică. Însă, va mai dura o vreme până când toate mijloacele de transport din lume vor fi dotate exclusiv cu propulsoare electrice. 

Până în acel moment, iată componentele esențiale ale unui motor termic pe care orice șofer ar trebui să le cunoască   

 

  • Corpul sau blocul motor și cilindrii

 

Blocul motor este piesa esențială a oricărui propulsor cu ardere internă. De regulă, este fabricat prin procedee speciale de turnare din aluminiu sau din oțel. Proiectarea acestuia prevede existența unor orificii care conțin cilindrii ce fac parte integrantă din masa acestuia. De asemenea, alte astfel de deschideri au rol de a permite accesul apei și uleiului cu rol esențial în răcire și, respectiv lubrifiere. 

Blocul motor conține de asemenea și pistoanele, câte unul pentru fiecare cilindru, arborele cotit de care sunt legate acestea și care are rol de transmitere și transformare a mișcării lor liniare în mișcare de rotație. 

Merită menționat că motoarele cu ardere internă pentru autovehicule au, de regulă, între 4 și 12 cilindri, dar cele mai eficiente modele actuale din punctul de vedere al consumului încep să funcționeze chiar și cu 3 cilindri fără o pierdere semnificativă a puterii.   

 

  • Pistoanele

 

Acestea sunt piesele esențiale ale motoarelor termice care asigură, practic, mișcarea liniară care, prin intermediul sistemului de bielă-manivelă, este transmisă arborelui cotit și transformată în mișcare circulară. Forța necesară pentru deplasarea automobilului provine tocmai de la pistoanele care sunt împinse de puterea exploziilor controlate ale amestecului carburant ce au loc în interiorul cilindrilor.

 

  • Bujiile 

 

Piese vitale în economia unui motor cu ardere internă, bujiile au rolul de a aprinde amestecul combustibil creat în cilindru care, prin explozia produsă, acționează pistonul. Scânteile produse de bujii se manifestă de mai multe ori pe secundă, în cazul propulsoarelor pe benzină. 

În cazul motoarelor diesel, unde combustia nu se face prin aprindere ci prin compresie la presiuni mari, bujiile incandescente joacă doar un rol de încălzire rapidă a camerei de ardere din cilindru, în special în anotimpurile reci, când temperaturile sunt scăzute, reducând astfel consumul de motorină la pornire.

Dacă nu acorzi atenție acestor piese și nu le schimbi la primele semne de uzură sau de defectare completă, consecințele pot fi o funcționare greoaie a motorului, consum ridicat de combustibili sau chiar oprirea acestuia în unele cazuri. Poți verifica și eventual schimba bujiile la Revizie Auto Service unde unii din cei mai buni mecanici se vor ocupa cu detectarea și înlocuirea acestor piese defecte sau uzate, pentru a beneficia de un motor în bună stare o lungă perioadă de timp. 

 

  • Arborele cotit

 

Este o piesă fabricată din oțeluri speciale, rezistente la uzură deoarece are rolul de a prelua mișcarea rectilinie de la pistoanele cu care este conectat prin biele, și a o transmite sub forma de mișcare de rotație așa cum se poate vedea în prezentarea de aici, către lanțul sau cureaua de transmisie, în final, aceasta forță fizică ajungând la acționarea roților mașinii. 

Desigur, nu toți cei care condus un autoturism trebuie să dețină cunoștințe avansate de mecanică, așa cum este cazul șoferilor profesioniști, însă un minim de bagaj de cunoștințe tehnice asupra pieselor și a principiilor generale de funcționare al unui motor de autovehicul este întotdeauna recomandat, chiar și pentru a ajuta mecanicul în indicarea mai precisă a unor probleme ce pot apărea în exploatare. 

 

Sursa foto: pixabay.com

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here