Guvernul introduce după șase luni de deliberări semnătura electronică în Codul Muncii

0
181

 Guvernul va introduce după șase luni de deliberări semnătura electronică în Codul Muncii. Angajatorul va avea posibilitatea de a utiliza semnătura electronică calificată la încheierea contractului individual de muncă sau a actului adițional la contract.Semnătura electronică calificată va putea fi utilizată și la întocmirea tuturor documentelor din domeniul relațiilor de muncă, respectiv în comunicarea cu instituțiile publice de resort.

 

Guvernul României a aprobat în ședința de miercuri 28 aprilie un proiect de ordonanță de urgență care prevede posibilitatea folosirii semnăturii electronice avansate sau calificate la încheierea contractului individual de muncă.De asemenea, această reglementare va avea efect și asupra actelor adiționale cât și pentru întocmirea tuturor înscrisurilor sau documentelor din domeniul relațiilor de muncă. Semnătura electronică va fi însoțită de marca temporală calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului.

Numărul contractelor individuale de muncă cu clauză de telemuncă a crescut semnificativ. Dacă în luna martie a anului trecut, la debutul pandemiei, în registrul general de evidență a salariaților erau înregistrate 50.577 de astfel de contracte, până la sfârșitul anului numărul a crescut la 383.300. Tendința de creștere continuă și în 2021. În luna martie erau înregistrate aproape 395.000 de contracte cu clauză de telemuncă. Câtă vreme se mențin regulile de distanțare fizică, inclusiv la locul de muncă, iar telemunca rămâne o soluție dezirabilă, angajatorii trebuie sprijiniți, prin simplificarea procedurilor specifice de resurse umane, să utilizeze forme alternative de muncă „, a declarat în cadrul ședinței ministrul Muncii, Raluca Turcan.

Ce anume se prevede.Obligațiile angajatorului și salariaților

Actul normativ reformulează definiția telemuncii și totodată elimină sintagma „cel puțin o zi pe lună” în contextul în care, în momentul de față, această formă de organizare a muncii se desfășoară în mod regulat.

De asemenea se va prevede că angajatorul nu poate obliga salariatul să folosească semnătura electronică. Totuși, părțile trebuie să utilizeze același tip de semnătură la semnarea documentelor, inclusiv cea olografă, prevăzută acum de Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii.

În același timp, salariatul care își desfășoară activitatea în telemuncă are obligația de a respecta și asigura confidențialitatea informațiilor utilizate în timpul desfășurării activității. Activitatea acestuia poate fi verificată de angajator prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor, în condițiile stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, în condițiile legii.

Angajatorul poate utiliza semnătura electronică avansată sau calificată și în raporturile pe care le are cu instituțiile publice, la întocmirea înscrisurilor sau documentelor din domeniul relațiilor de muncă/securității și sănătății în muncă.

De asemenea,absolut toate documentele încheiate prin utilizarea semnăturii electronice vor fi arhivate de către angajator și vor fi puse la dispoziția organelor de control competente, la solicitarea acestora.

Alte viitoare efecte 

Odată cu utilizarea acestei semnături electronice, se speră că toate contractele individuale de muncă și actele adiționale încheiate între părțile existente (angajator-angajați) să fie arhivate de către angajator în arhive electronice care vor respecta Legea nr.135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică și care vor fi puse la dispoziția inspectorilor de muncă la solicitarea acestora. Proiectul stabilește de asemenea și aspectul referitor la faptul că ”salariații cu munca la domiciliu au obligația de a respecta și de a asigura confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în timpul muncii la domiciliu”.

Interesant, pe viitor va rămâne de evaluat un alt aspect.Angajatorul nu poate obliga în niciun fel salariatul să utilizeze semnătura electronică, dar va putea suporta cheltuielile pentru achiziționarea semnăturilor electronice. Ordonanța mai prevede că în raporturile angajatorului cu instituțiile publice, „la întocmirea înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă/securității și sănătății în muncă, angajatorul poate utiliza semnătura electronică avansată sau semnătură electronică calificată însoțită de marca temporală”.

 

Sursa foto:https://google.com

Această știre a fost sintetizată de către Daniel Mihai redactor-șef al platformei media independente Criteriul Național 

 

 

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here