Un recital cameral de înaltă ținută și calitate la Centrul „Jean Constantin ” din Constanța

0
593

Marţi, 7 septembrie 2021 la Centrul Multifuncţional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin” din Constanța a avut loc recitalul cameral care i-a a avut ca protagonişti pe muzicienii Ghiorghiţă Tănase, prim – instrumentist al TNOB „Oleg Danovski” din Constanţa și  pe Andreea Bratu, pianistă-concertistă.

Evenimentul muzical constanţean a fost realizat în sistem de parteneriat şi a făcut parte din programul Festivalului Internaţional „George Enescu’” – 2021, la secţiunea „Festivalul Enescu în ţară”, realizat cu sprijinul Consiliului Judeţean Constanţa şi al Primariei Constanţa, prin intermediul  Centrului  Cultural Judeţean „Teodor T. Burada”.

Având intrarea liberă, un număr de 70 de melomani au dat curs invitației. Programul acestui recital cameral a constat din prima sonată în mi minor opus 38 de Johannes Brahms și cea de-a doua sonată în Do Major opus 26 de George Enescu,  ambele destinate violoncelului și pianului.

În prima sonată am sesizat varietatea ethos-ului muzicii tipic brahmsiene, redat într-o concepție echilibrată și unitară de către ambii artiști.Melodicitatea plină de rigurozitate cât și justapunerile celor două instrumente au fost atent reliefate în țesătura densă și tumultoasă a expunerii materialului sonor.De asemenea, am remarcat tendințele pe deplin justificate, în stil în ceea ce privește dinamica și agogica perfect pliate, ajustate pe discursul sonor.Celulele motivice pregnante din părțile extreme (prima și a treia) au alternat și contrastat cu stările de lirism, epice și narative, constituind și alte puncte de interes din cadrul acestui opus.

Caracterul dansant al Allegrettou-lui quasi Menuetto i s-a succedat cel al unui Trio cu trimiteri filosofice, cu sonorități fluide, cu intensități având o amplă paletă timbrală, cu frecvente sublinieri și frazări realizate inteligent, pe parcursul desfășurării conținutului muzical.

Maniera și tratarea bachiană a părții a treia a întregit tot edificiul sonor, surprinzând linia continuatoare dintre epoci, asemenea unui arc peste timp.A surprins plăcut sunetul dulce și catifelat al violoncelului Stradivarius-Montagnana (1723) modelat sonor de către maestrul Ghiorghiţă Tănase, care s-a pliat pe caracterul riguros și ritmicitatea pianistei Andreea Bratu.

Sonata a doua de George Enescu a fost precedată de o înregistrare rară, de arhivă, din anul 1949, provenită din Fonoteca istorică internațională, cu maestrul George Enescu în calitate de interpret al Fugii în sol minor din Prima Sonată pentru vioară solo BWV 1001.

De asemenea, domnul Dan Cojocaru a oferit publicului prezent o sumă de amănunte despre viața și prodigioasa activitate a genialului compozitor George Enescu.

A urmat o versiune interesantă, atent construită a opusului enescian.Stilistica și dialectica conținutului muzical din cadrul acestei sonate a amintit de vasta cultură dar și de moda componistică din prima jumătate a secolului al XX-lea.Această lucrare reprezintă o adevărată provocare din punct de vedere interpretativ, o veritabilă piatră de încercare din domeniul cameral.

Alternanța părților (după tiparul deja consacrat lent-repede) a asigurat o audiție integrată într-o versiune echilibrată, pur academică a acestui dificil opus enescian.Filonul popular a fost de altfel admirabil redat în cea de-a patra și ultimă parte „a la roumaine„.Acest caracter popular românesc este prezent și în a treia sonată pentru vioară și pian, într-o nouă și variată înfățișare din punct de vedere sonor, cu tușe improvizatorice care amintesc de acea dexteritate și fantezie a lăutarilor din vechime.

Am rămas foarte plăcut impresionat de acea înțelegere și conlucrare a celor doi muzicieni, artiști de valoare, care au dat sens muzicii, la cei mai înalți parametrii tehnici și totodată expresivi.De altfel, debutul celei de-a treia părți „Andantino contabile,senza lentezza” a posedat acea sclipire, acea tușă de inefabil, o împletire a unei trăiri sincere, artistice, în care cello-ul a intonat admirabil, cu glas baritonal o adevărată litanie.

Versiunea celor două capodopere din repertoriul cameral oferită publicului constănțean s-a bucurat de succes, artiștii fiind ovaționați la scenă deschisă.

Sursa foto și video: Alina Diana Mihai

Această prezentare a fost concepută și oferită de către Prof.Dr.Daniel Mihai redactor-șef al platformei media independente Criteriul Național 

 

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here