Orchestra de Cameră Radio și cellista Alisa Weilerstein au concertat la Ateneul Român

0
253

Violoncelista Alisa Weilerstein, dirijorii Paavo Jarvi, Tito Ceccherini și Tiberiu Soare, violonista Carolin Widmann, Orchestra Tonhalle din Zurich, Orchestra de Cameră Radio sunt doar câțiva dintre artiștii care au ținut capul de afiș al concertelor de astăzi din cadrul Festivalului Enescu, cu un program cu lucrări clasice și de muzică contemporană. La acestea, s-a adaugat un spectacol pentru copii – Copilăria lui Enescu – la Teatrul Odeon, un concert cu interpretările vocale ale Rapsodiilor enesciene și ale unor lucrări clasice, susținut de Teodora Enache-Brody la Opera Națională.De asemenea, Forumul Compozitorilor de la București și un concert de jazz au constituit reperele zilei, dimpreună cu reinterpretări din muzica clasică, la Focșani.

 

La Ateneul Român, de la ora 16:30 a concertat Orchestra de Cameră Radio condusă de maestrul dirijor Tiberiu Soare. Programul a cuprins lucrări de Haydn și Ceaikovski, iar solista după amiezii a fost violoncelista americană Alisa Weilerstein.

Prima piesă oferită publicului a fost Serenada pentru orchestra de coarde op. 48 în Do major de Piotr Ilici Ceaikovski. Acest opus a deschis inspirat concertul cu suflul romantismului rusesc, caracteristic creației compozitorului. Scrisă în anul 1880 și dedicată violoncelistului Karl Albrecht, Serenada pentru orchestra de coarde a fost inspirată din creația lui Mozart. Este o lucrare plină de energie, romantism, duioșie și patos, și cu o mare diversitate de caractere.

Programul a fost completat de către un opus concertistic din repertoriul cello-ului, respectiv primul concert în Do major pentru violoncel și orchestră de Joseph Haydn. Acesta este o lucrare de tinerețe, contemporană cu primele simfonii. Scris între anii 1761-1765 pe vremea când Haydn era muzician de curte, în slujba Prințului Esterházy, i-a dedicat concertul violoncelistului Joseph Franz Weigl, membru al orchestrei curții princiare. Concertul este o lucrare emblematică în repertoriul destinat violoncelului. O capodoperă dispărută timp de 200 de ani și regăsită și adusă în scenă, Concertul lui Haydn se bucură și în prezent de același succes pe care l-a avut în timpul vieții compozitorului ilustrând imaginea curților regale din secolul al XVIII-lea.

Concertul s-a încheiat cu Variațiunile Rococo pentru violoncel și orchestră de Piotr Ilici Ceaikovski.Lucrarea a fost dedicată lui Wilhelm Fitzenhagen , violoncelist și profesor la Conservatorul din Moscova și a avut premiera în 1877. Termenul ,,Rococo” prezent în titlu se explică prin admirația lui Ceaikovski pentru clasicismul muzical, considerându-l un stil pur, deteriorat din cauza exceselor coloristice ale romantismului. Într-un dialog cu violoncelistul Wilhelm Fitzenhagen, Ceaikovski a caracterizat stilul rococo fiind ,,un sentiment de bunăstare, în lipsa grijilor”, după care a început să fredoneze o melodie în ritmul unui dans francez, respectiv o gavottă.

Excepționala tânără solistă americană a oferit două bis-uri spre încântarea auditoriului, respectiv Sarabanda din Suita a Treia și Giga din Prima Suită de J.S.Bach într-o manieră și dialectică pur barocă  pe deplin minunată.

Alisa Weilerstein este unul dintre cei mai importanți violonceliști ai timpului nostru. Cunoscută pentru arta sa desăvârșită, participarea emoțională și profunzimea interpretativă rară, a fost recompensată cu o bursă „genius grant” MacArthur în anul 2011. Astăzi, cariera sa este cu adevărat impresionantă, ducând-o în cele mai prestigioase locuri internaționale pentru recitaluri solo, concerte de muzică de cameră etc. Colaborările sale cuprind majoritatea dirijorilor și orchestrelor de renume din întreaga lume.

„Weilerstein este o revenire la o epocă anterioară a interpreților clasici: nu se mulțumește doar să servească drept tălmăcire pentru dorințele compozitorului, ea înlocuiește complet o piesă și o transformă în propriile sale scopuri”, au titrat criticii de la New York Times.

„Violoncelul lui Weilerstein este id-ul ei. Ea nu dă deloc impresia că a face muzică și se implică cu voință. Ea și violoncelul par a fi pur și simplu una și aceeași ”, este de acord cu aceasta Los Angeles Times. După cum a titrat Daily Telegraph din Marea Britanie, „Weilerstein este cu adevărat un fenomen”.

Cele Șase Suite pentru cello ale lui Johan Sebastian Bach Bach figurează în mod frecvent în programarea actuală a lui Weilerstein. În ultimele două sezoane, ea a oferit rapoarte live primite de pe scenă pe trei continente, cu recitaluri în New York, Washington DC, Boston, Los Angeles, Berkeley și San Diego; la Aspen și Caramoor; în Tokyo, Osaka, Guangzhou, Shenzhen, Londra, Manchester, Aldeburgh, Paris și Barcelona; și pentru un public cu capacitate maximă la noua emblematică Elbphilharmonie din Hamburg.

În timpul pandemiei globale, ea și-a consolidat în continuare statutul desuperstar al muzicii clasice, fiind dintre exponenții principali ai suitelor. Lansată în aprilie 2020, înregistrarea ei Pentatone a setului complet a devenit bestseller Billboard și a fost numită „Albumul săptămânii” de Sunday Times din Marea Britanie. Așa cum a fost surprinsă în seria YouTube a celebrei case de discuri Vox,  vizualizările sale pentru primul preludiuîn Do major al lui Bach au fost vizionate de aproape 1,5 milioane de ori. În primele săptămâni, ea a relatat despre dezvoltarea angajamentului său cu suitele pe rețelele de socializare, promovând o legătură și mai strânsă cu publicul său online prin transmiterea unei noi mișcări în fiecare zi în proiectul ei inovator # 36DaysOfBach.

După cum a observat New York Times într-un film dedicat care a prezentat aceste relatări alături de noua ei înregistrare de studio, Weilerstein a oferit ascultătorilor ocazia rară de a afla dacă „presiunile unei pandemii [pot] schimba chiar sunetul pe care îl face un muzician sau o ajuta să vadă o piesă îndrăgită într-un mod nou. ”

Sursa foto: https://google.com

Această prezentare a fost concepută și oferită de către Prof.Dr.Daniel Mihai redactor-șef al platformei media independente Criteriul Național 

 

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here