ABBA e în Metavers cu avatarurile digitale ale viitorului creat de către Inteligența Artificială

0
499

Avatarurile membrilor celebrei trupe pop ABBA au avut spectacol la Londra. Formată în anul 1972,ABBA a câștigat milioane de fani din întreaga lume și a vândut aproximativ 385 de milioane de discuri conform Billboard Music Awards. S-au despărțit la începutul anilor 1980, cu zvonuri care au învolburat lumea muzicală, dar cu promisiuni care peste ani de zile s-au concretizat și s-au reunit pe scenă într-o formă „specială”, hibridă.Metaversul a creat o întreagă nebunie. Firme mari vând produse digitale, generațiile se pregătesc pentru această lume virtuală, care ar fi menită să existe în paralel cu mult prea banalul normal din jurul nostru. Însă cât de real sau mai bine zis cât de posibil este acest Metavers? Să fie doar un concept de marketing pentru a distrage atenția de la problemele reale…

 Evenimentul propriu-zis

Joi, 26 mai, a debutat la Londra o serie de evenimente speciale. În jurul acestora a gravitat incontestabil revenirea celebrei trupe suedeze ABBA, care a avut premiera unui concert atipic pentru vremurile prezente.Mai precis, cei patru membri ai trupei s-au aflat în public, în timp ce pe scenă erau avataruri digitale ale acestora. Hologramele, numite ABBA-tars, au întruchipat cântăreții plecând de la imaginea acestora din anii 1970 – perioada de glorie a trupei.Tehnologia utilizată pentru crearea spectacolului are la bază preluarea și imitarea mișcărilor și tehnicilor membrilor ABBA din perioada luată ca referință.
Scurt istoric
De când oamenii s-au bucurat pentru prima dată de sunetul muzicii în secolul trecut, progresele tehnologice au reușit să facă expresia muzicală cu adevărat nemuritoare. De-a lungul istoriei, inovatorii s-au străduit să creeze spectacole originale, accesibile și având chiar atributul de a fi considerat…etern.Pe măsură ce s-au dezvoltat cunoștințele de inginerie, proiectarea instrumentelor muzicale a avansat. Mulți compozitori care se consideră „clasici” au introdus o mulțime de instrumente electronice ca metodă inedită în partiturile lor, adăugând profunzime și culoare care au lărgit experiența de ascultare.
Sistemele precise de notare s-au maturizat, oferind muzicii o esență și mult dorita tușă „nemuritoare” atât prin manuscrisul tipărit cât mai ales prin prestația înregistrată.
De exemplu, în anul 1853, aparatul denumit ” fonograf” aparținând lui Edouard-Leon Scott de la Martinville a inițiat o tehnică de înregistrare audio, unică la acel moment.Anii au trecut iar în 1912, WC Handy a compus melodia Memphis Blues, o linie melodică ușor de intonat care a luat cu asalt SUA și a influențat dezvoltarea muzicii pop. Publicată pe hârtie, a fost extrem de populară în sălile de dans și în curând fiecare trupă din America a fost rugată să o cânte. Această cerere publică a fost recunoscută de o industrie a înregistrărilor în curs de dezvoltare, care a înflorit în curând.
Istoria concertelor cu holograme datează încă din anul 1998, numai dacă menționez faptul că industria K-Pop a fost prima preocupată de astfel de evenimente. Însă, primul concert de succes a fost cel al avatarului lui Psy, un artist din Coreea de Sud, în 2013. Un alt moment important a fost apariția, în 2012, a avatarului lui 2Pac, un artist de rap american, care a fost din păcate asasinat în anul 1996. Deși astfel de evenimente nu sunt încă o constantă a industriei, numărul acestora crește, iar organizatorii fac eforturi tot mai mari pentru o redare cât mai exactă a unei realități luate ca reper. Concertele cu avataruri virtuale au devenit o alternativă mai ales în contextul post-pandemiei de COVID-19.
Arc peste…timp
Tehnologia înseamnă producerea de creativitate.Iar acest lucru se poate proba cu succes.De altfel, o descoperire în calitatea captării muzicii a venit odată cu apariția tehnologiei de redare fidelă „hi-fi” și „stereo” au fost introduse de concernul japonez Yamaha. Cei care au îmbrățișat tehnologia artistică au reușit să transporte orice fel de experiențe ce au vizat interpretarea muzicii pop într-o formă cu adevărat realistă în casele tuturor iubitorilor muzicii acestùi gen și nu numai
Una dintre cele mai mari trupe din anii 1970 și 1980, legendarul grup suedez ABBA, a îmbrățișat această tehnologie, cu tehnici de înregistrare de pionierat, care este încă folosită ca standard și-n actualitate.
În spatele acestei tehnologii se află geniul creativ care a produs milioane de vânzări de discuri și spectacole care au dominat anii 1970 și nu numai. După dispariția oficială a grupului, liderii trupei cântăreții Benny și Björn s-au extins în genul teatral, compunând musical-uri. Alături de interesul lor pentru tehnologia emergentă, aceasta a semănat semințele pentru a recalibra și reinventa „noul brand” ABBA, 40 de ani mai târziu.
 Nou moment de grație
Luna mai a acestui an 2022 a înregistrat unul dintre cele mai recente progrese tehnologice în industria muzicală, nefiind nimic întâmplător faptul că trupa ABBA a reușit să revină pe scenă, într-o prestație live după o absență de 40 de ani. Dar de data aceasta s-au întors complet metamorfozați ca umanoizi – „gemenii” hologramei digitale ai fenomenului global original.
„Industrial Light and Magic” al celebrului producător și compozitor american George Lucas a creat asemănări holografice care au interacționat cu o trupă live într-un teatru special conceput special din estul Londrei. Benny, Björn, Frida și Agnetha au furnizat vocea preînregistrată și mișcarea capturată, care a fost apoi reprodusă de către avatarurile digitale.
Dublurile au fost create chiar mai tinere decât în înfățișarea lor reală– undeva pe la 30 de ani, atunci când erau la apogeul faimei lor – ridicând multe semne de mirare cu privire la conceptul de „imortalitate” a trupei ABBA față de noua lor nemurire dată din acest metavers.
Muzica trupei Abba poate fi considerată atemporală, din moment ce melodiile simple cu structuri incredibil de complicate atrag milioane de oameni. „Abbatarii” sunt o reinventare pentru un nou public, dar întrebarea esențială după această demonstrație  este :” Vor continua ei dincolo de viețile originalelor lor, cu noii creatori care …trag sforile și distrează publicul?”
Muzica în …metavers
Pe lângă trupa ABBA și regretatul cântăreț de rap Tupac , cel care a fost asasinat în condiții suspecte deoarece a intitulat un album „(K)Illuminati „, există și alte situații în care „înfrățirea digitală” a fost identificată ca o strategie cheie de a face sume impresionante de bani.
A fost cu adevărat o ispravă tehnologică care a făcut senzație și a întrat definitiv în istorie, dar care a uimit publicul și a readus la viață un rapper mort. În luna aprilie a anului 2012, la festivalul Coachella din California, Tupac Shakur a urcat pe scenă alături de Snoop Dogg și Dr Dre. Era mort de 16 ani, ucis într-un atac plin de ură și împușcături în Las Vegas, rămase încă neelucidate.
Dar acesta a fost holograma lui Tupac, una destul de slab calitativ realizată, dar realistă, care „a cântat” în fața unei mulțimi „șocate și apoi uimite”, așa cum a mărturisit o parte a presei locale.
 https://www.youtube.com/embed/TGbrFmPBV0Y
 Alte exemple
Performanța Grammy din anul 2006 a trupei digitale Gorillaz s-a îmbinat perfect cu cea a cântăreței Madonna. Și holograma lui Richard Burton a performat într-un turneu global intitulat „War of the Worlds” într-un alt spectacol din anul 2006.
În luna aprilie a anului 2021, într-un proiect denumit Lost Tapes Of The 27 Club, Magenta AI (program existent de la Google) a fost chiar folosită pentru a compune melodii în stilurile muzicienilor care au murit notoriu la vârsta de 27 de ani, inclusiv Jimi Hendrix, Jim Morrison și Amy Winehouse.Aceste tehnologii au potențialul de a crea reprezentări realiste sintetice și holografice create de către Inteligență Artificială ale artiștilor plecați în Eternitate, permițându-le să continue să creeze, să influențeze publicul și să interpreteze pentru totdeauna șlagărele lor.
Cum este posibil?
 Epic Games-creatorii succesului fenomenal Fortnite- sunt de părere că gemenii digitali se vor combina cu metaversul, o rețea emergentă de lumi digitale complete.
Personalizarea avatarurilor 3D a devenit o modalitate unică pentru artiștii pop de a crea mărci virtuale pe mai multe platforme digitale. Astfel se pot conecta virtual cu fanii și pot crește loialitatea și implicarea, în timp ce fanii pot interacționa, se pot exprima și pot experimenta lucruri noi.
 Acest lucru este acum realizabil folosind software-ul AI (Inteligenței Artificiale)pentru a realiza holograme, așa cum au demonstrat cercetătorii de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) într-un experiment care a creat holograme destul de instantaneu.
De exemplu, Ziva Dynamics, e considerat un pionier în simularea și crearea de caractere în timp real, care folosește avatare sintetice bazate pe inteligență artificială pentru a crea simulări ale mișcării autonome și complexe bazate pe contactul real cu mușchi, grăsime, țesut moale și piele.
https://youtu.be/xeBpp3GcScM
Viitorul ,mult mai aproape…decât ne imaginăm
În această ramură emergentă a industriei muzicale, casele de discuri cu prestanță cât și firmele de marketing ar putea fi înlocuite cu organizații autonome descentralizate (DAO). DAO-urile sunt organizații online care funcționează ca cooperative, luând toate deciziile în comun.DAO-urile perturbă deja afacerea muzicală – împreună cu NFT-urile ,care sunt o modalitate de a transfera proprietăți, capital etc între oameni în mediul online.

De altfel, NFT înseamnă „token nefungibil„(„netransferabil”). În general, este construit folosind același tip de programare ca orice fel de criptomonedă cum ar fi Bitcoin sau Ethereum, dar aici se termină asemănarea. Banii fizici și criptomonedele sunt „fungibile”, adică pot fi tranzacționate sau schimbate una cu cealaltă.

 În luna octombrie a anului trecut 2021, PleasrDAO – un colectiv de lideri de finanțe descentralizate (DeFi), primii colecționari NFT și artiști digitali – a plătit 4 milioane USD (3 milioane GBP) pentru Once Upon a Time in Shaolin un album al legendelor hip-hop din New York trupa Wu- Clan Tang.
În timp ce lansarea albumului precede ascensiunea NFT-urilor, PleasrDAO deține acum drepturile și a impus restricții stricte privind duplicarea, distribuția sau expunerea publică. Un DAO axat pe muzică, precum Pleasr, poate achiziționa bilete la concerte, poate finanța și organiza evenimente și poate gestiona case de discuri și agenții de marketing deținute de fani pentru a asigura mărfuri investibile, cum ar fi LP-uri, opere de artă și instrumente prima ediție. Acest lucru are potențialul de a aduce beneficii fanilor, noilor genuri muzicale dar și artiștilor deopotrivă.
Acest lucru creează o nouă rută descentralizată către piață pentru artiști fără interesele corporative sau interesele producătorilor individuali, dezvoltând un peisaj mai echitabil pentru viitor. Având în vedere că avatarele digitale vor fi probabil în centrul acestei noi avangarde, va fi fascinant să vedem cum se va dezvolta în lunile și anii următori – și dacă va fi suficient pentru publicul care admiră și gustă aceste genuri muzicale.
Sursa foto: https://google.com
Această prezentare a fost concepută și oferită de către Prof.Dr.Daniel Mihai redactor-șef al platformei media independente Criteriul Național 


Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here