Săptămâna Sfinților Martiri Brâncoveni-o manifestare de înaltă ținută la Constanța

0
372

Școala Brâncovenească din Constanța comemorează în perioada 16-20 august 2022, „Săptămâna Sfinților Martiri Brâncoveni”, cu ciclul de filme istorice intitulat „Eroismul creștin și patriotic – fundament al identității naționale”și alte momente culturale, cu binecuvântarea și participarea IPS Teodosie al Tomisului și PS Visarion al Tulcei.Programul este alcătuit dintr-un medalion de filme recente ale lui Nicolae Mărgineanu, un maestru al filmului istoric și patriotic, precum și dintr-o selecție de capodopere cinematografice ale spațiului cultural ortodox est-european, filme istorice și de artă de rezonanță internațională.

Toate aceste manifestări se doresc asemenea unui liant în slujba promovării culturii creștin-ortodoxe și au propus încă din prima zi momente de reflecție creștină și existențială asupra condiției eroului și a sacrificiului în numele credinței și al ființei românești.

Ciclul de filme dedicat Sfinților Brâncoveni a fost deschis de o conferință în care s-au evidențiat cuvintele de învățătură ale Părintelui Cezar Axinte, în calitatea sa de lider fondator, coordonator și director al Școlii Brâncovenești dar și excelenta expunere a doamnei poete și critic de artă Elena Dulgheru, cu prezentare de carte, a unei monografii și a albumului de artă „Maria, doamna voievodului sfânt Constantin Brâncoveanu ” semnate de Iuliana Mateescu. 

În alocuțiunea sa, părintele Cezar Axinte a scos în evidență dintru început o constatare tristă asupra comodității societății, întărită de mărturisirea proprie în raport cu modelele de curaj, de sfințenie ale voievodului martir Constantin Brâncoveanu dimpreună cu toată familia sa.

De asemenea, sfinția sa a amintit cu nostalgie cei nouăsprezece ani de când Școala și Fundația Sfinților Martiri Brâncoveni se integrează armonios în viața cultural-educațională, menționând tot istoricul și traseul presărat cu reușite și tot atâtea provocări de care au avut parte-„Marea performanță nu înseamnă activitățile civice cu impact social ci conlucrarea în același cuget și simțire pur ortodoxă.”Părintele a amintit un episod plin de sevă și trăire înaltă, legat de sfatul vrednicului de pomenire al unuia dintre cei mai mari duhovnici ai României-Părintele Arsenie Papacioc care i-a spus textual să nu deznădăjduiască și să meargă hotărât înainte în lucrarea misionar-filantropică, în pofida multelor necazuri și accidente suferite asemănătoare cu o măsea cariată:”Scoate-i nervul !”

După acest cuvânt ziditor, a urmat un scurt expozeu al activităților din partea domnului Marcel Bouroș, gazda primitoare și patronul stabilimentul Curții Brâncovenești din Constanța.

A urmat o amplă prezentare de aproximativ activității patruzeci de minute a doamnei Elena Dulgheru , lector universitar doctor intitulată „Patriotism vs.Istorie contemporană vs.Postmodernism”.

Din principalele linii directoare ale discursului său am reținut idei valabile conform cărora păstrarea valorilor fundamentale identitare se realizează numai prin aducerea la suprafață a modelelor eroului cu trăirea siatribute creștine, departe de falsele anti-modele postmoderniste, perfect anodine promovate asiduu în producții literare și cinematografice deseori premiate la festivalurile naționale și  internaționale „ce rezonează și reflectă acea nulitate interioară care nu oferă soluții.”

Din moment ce opera de artă perenă -filmul-propune un ideal, pornind de la reprezentările deja clasice ale unor capodopere ale istoriei civilizației și umanității precum „Pieta” lui Michelangelo Buonaroti sau „Divina Comedie” a lui Dante, esența autentică a eroismului creștin a fost și continuă să fie în opoziție cu patriotismul de fațadă ce încă mai gravitează și are ecouri din perioada „Cântării României „sau a „Cenaclului Flacăra”,ce gravita în jurul cultului personalității „conducătorului iubit”.

Din moment ce societatea actuală și-a găsit o formă de exprimare liberă,de asemenea și-a putut obține și dreptul de a discuta aplicat, de a comenta și  de ce nu „de a polemiza pe baza multor subiecte, inclusiv culturale” ,deoarece o virtute creștină promovată și în Sfânta Tradiție ortodoxă e aceea de a mărturisi și a remarca mereu frumusețea „în Duh și-n Adevăr!”

A urmat momentul prezentării cărților doamnei Iuliana Mateescu, care din motive independente nu s-a aflat în sală.Tot cu această ocazie de comemorare a Zilelor Sfinților Brâncoveni la Constanța a fost lansat albumul „Maria, doamna voievodului sfânt Constantin Brâncoveanu”,  editat de Fundația ARCUB în acest an 2022, ce reprezintă o continuare a studiului doamnei Iulianei Mateescu asupra personalității doamnei Brâncoveanu și a familiei sfântului voievod martir.

Criticul de artă Elena Dulgheru a subliniat ideea că numai entuziasmul și pasiunea pot realiza asemenea albume editate în condiții grafice deosebite, cu instantanee realizate de către fiica și ginerele autoarei,ambii artiști fotografi profesioniști, membrii ai UNATC.Apropierea și devoalarea unei părți  semnificative de cultură și spiritualitate românească se poate identifica atât în frescele domnițelor și jupâneselor din Țările Române, „care susțin și anticipează curentul impresionismului francez, cu linii à la Claude Monet”,deși nu a existat vreo legătură directă dintre cele două areale.

Demn de scos în relief sunt și citatele din limba română veche care împodobesc aceste prețioase albume și monografii, care „ar fi trebuit să fie susținute de către un institut științific sau cultural autohton din moment ce prezintă în exclusivitate această perioadă istorică din viața și cultura poporului nostru român.”

După o succintă prezentare a urmat proiecția de patruzeci și cinci de minute a documentarului dedicat soției sfântului voievod, intitulat „Maria, doamnă a toată Ungrovlahia”, semnat de reputatul regizor Nicolae Mărgineanu, cu Maria Ploae în rolul principal al acestei docu-drame.

După o binemeritată pauză de cincisprezece minute, a urmat proiecția unuia dintre cele mai sfâșietoare producții cinematografice ale reputatului și experimentatului regizor român „cu trăire și simțire creștină ” Nicolae Mărgineanu „Poarta albă” (2014), încadrată în genul dramei istorice, care a surprins prin realismul scenelor și interpretarea plină de sensibilitate a actorilor ce au retrăit la un alt nivel pătimirea unor mărturisitori ai Lui Hristos în timpul prigoanei comuniste, pe deplin rapace, violente și totodată atee.

De altfel, prezența în număr mare demonstrează interesul pentru respectarea și cunoașterea valorilor fundamentale ale antecesorilor noștri, cei care ne-au oferit adevăratele modele de viețuire și cei care s-au îngrijit să avem și noi acces, cu legătura directă la Arta, Cultura,Spiritualitatea ca principali vectori ai identității noastre naționale.

Până pe data de 20 august vor urma proiecțiile următoarelor producții cinematografice:

  • „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018) ,de Nicolae Mărgineanu, dramă istorică și de actualitate.
  • „Cardinalul” (2019), de Nicolae Mărgineanu, dramă istorică.
  • „Andrei Rubliov” (URSS, 1965), de Andrei Tarkovski, frescă istorică, film-parabolă.
  • „Căința” (URSS-RSS Gruzină, 1984), de Tenghiz Abuladze, parabolă politică.
  • „Cetatea Novgorodului” (URSS, 1984), de Aleksei Saltîkov, film de război, film religios.
  • „Maria, doamnă a toată Ungrovlahia” (2014), de Iuliana Mateescu, documentar.

Toate aceste filme vor fi prezentate de către criticul de film Elena Dulgheru. Partenerii acestui proiect sunt Asociația ”Orante”, Fundația ARCUB, Asociația „Renașterea Obiceiurilor și Tradițiilor Românești”, Ager Film.

 

Sursa foto : Arhiva personală

A consemnat de la fața locului, Prof.Dr.Daniel Mihai redactor-șef al platformei media independente Criteriul Național și jurnalist al Ziarului Nationalul.ro

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here