Connect with us

Actualitate

Yefim Bronfman, Vladimir Jurovski și Orchestra Filarmonicii de Stat bavareze au fost garanția unui concert de neuitat la Sala Palatului, la cea de-a XXVI-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu

Publicat

pe

Yefim Bronfman, Vladimir Jurovski și Orchestra Filarmonicii de Stat bavareze au fost garanția unui concert de neuitat la Sala Palatului, la cea de-a XXVI-a ediție a Festivalului Internațional George Enescu

Orchestra Operei de Stat Bavareze a susținut în această seară de 13 Septembrie 2023 primul său concert din această ediție a Festivalului Internațional George Enescu, în Seria intitulată „Mari Orchestre ale lumii”, sub bagheta dirijorului Vladimir Jurovski, fostul director artistic al Festivalului Internațional George Enescu. 

Cu începere de la ora 20:00, concertul l-a avut ca solist pe reputatul artist israelian Yefim Bronfman, o veritabilă legendă a pianisticii mondiale.

În program au fost incluse lucrări de Richard Wagner, Robert Schumann și Simfonia nr. 4 în Sol major de Gustav Mahler, lucrare la care și -a adus contribuția artistică și soprana Louise Adler.

Din creația compozitorului german Richard Wagner (1813-1883), aniversat și comemorat deopotrivă anul acesta, am avut privilegiul de a descoperi o versiune nouă a celebrului Preludiu din opera „Tristan și Isolda.”

Despre Richard Wagner se cunosc destule, dar se remarcă faptul că acest compozitor a fost cel care a revoluționat genul operei și a prefigurat modernismul în plină epocă romantică, numai dacă amintesc că a construit de la zero clădirea de operă, în care el a sperat să prezinte în exclusivitate operele sale de la Bayreuth. Ulterior scena operei s-a dovedit a fi neîncăpătoare punerilor în scenă wagneriene, ceea ce l-a determinat să construiască – cu sprijinul financiar al regelui bavarez Ludwig II – clădirea „Festspielhaus” de pe dealul Grüner HÜGEL.

Revenind, am ascultat cu deosebit interes, în transmisiune directă la TVR Cultural o versiune inedită mai ales prin cromatismul
armonic exacerbat a Preludiului operei Tristan și Isolda.

Din istoria muzicii, putem afla amănunte edificatoare despre această lucrare, care a fost înfiripată în anii de maturitate, mai precis în 1859, ce reprezintă triumful dragostei asupra morții.

Aflat la 45 de ani, Richard Wagner deja compusese unele dintre cele mai populare opere ale sale precum „Olandezul zburător”, „Tannhäuser,” „Lohengrin” cât și și jumătate din tetralogia „Inelul Nibelungilor”.

În acest preludiu deosebit de rafinat, Richard Wagner a avut rolul de a transfigura sonor o poveste de iubire imposibilă din viața sa privată. De altfel, în această capodoperă artistică a cărei chintesență plină de conținut și limbaj muzical deopotrivă se află la loc de cinste acest popular Preludiu.inclus în repertoriul orchestrele simfonice care se respectă.

Ca element distinctiv, și  în acest preludiu se pot identifica inovațiile sale precum  „melodia infinită” și „motivul conducător” (das Leitmotiv), procedeu simbolic de sugerare și evocare a unor teme psihologice, a unor momente-cheie în desfășurarea dramatică.

Pentru a da importanță deosebită acestui opus, pe deplin emblematice au rămas comentariile autorului care admitea : „De acum înainte nu mai există sfârșit pentru dor, dorință,extaz și suferință din dragoste: lume, putere, faimă, onoare, cavalerism, loialitate și prietenie sunt risipite ca un vis fără importanță; un singur lucru a rămas viu: dorul, dorul de nestins care se reînnoiește pentru totdeauna, pofta și tânjirea; o singură răscumpărare: moartea, încetarea existenței, somnul care nu cunoaște trezirea.” (Archivio Storico Ricordi)

În interpretarea redudabilei orchestre bavareze, Preludiul s-a articulat ideatic și sonor, cu o lungă succesiune de fraze legate în care se mărturisește „acel dor nesățios crește de la prima, cea mai timidă mărturie până la cea mai dulce prelungire.” (Richard Wagner)

***

A urmat singurul Concert în la minor pentru pian și orchestră op. 54 aparținând compozitorului german Robert Schumann (1810-1856).

Asemenea unui virtuoz al claviaturii dar ajuns unul dintre cei mai importanți
creatori romantici ai literaturii pianistice, Robert Schumann a avut cu adevărat rolul său deosebit de important la etalarea și îmbogățirea celorlalte genuri muzicale ale epocii. În centrul atenției sale a fost însă mereu pianul, căruia i-a dedicat numeroase opusuri.

Din postura sa solistică, însoțind vocea umană sau fiind integrat în ansambluri camerale, pianul concertant în lucrări simfonice, capodopera conceristică a acestei seri a fost o versiune interpretativă plină de siguranță și totodată de fantezie creatoare, atribute tipice pianiștilor romantici.

Concertul în la major pentru pian și orchestră op. 54 este plin de inventivitate, un opus deosebit de interesant de la bun început. Având acest suflu romantic caracteristic epocii, este destul de departe de noțiunea înțeleasă ad litteram ca fiind  patos și energie, fiind apropiată filozofiei germane „Sturm und Draung” (Furtună și avânt).

Conținutul sentimentelor și a ideilor tipice schumanniene au fost admirabil expuse încă de la prima expunere tematică a pianului, continuând până la sfârșit, cu acele reverii și tușe proaspete Acest concert se bucură și în prezent de o popularitate, atât în rândul soliștilor cât și al melomanilor, având o frumoasă coerență a întregului– așa cum solistul Yefim Bronfman a reușit să dea sens materialului sonor, într-un dialog perpetuu cu orchestra, totul într-un echilibru de invidiat.

De altfel, merită cu prisosință toate elogiile și aprecierile tuturor iar numai posteritatea poate să-l confirmare ca fiind unul dintre cei mai rafinați pianiști concertiști ai momentului.

Simțul melodic și frazarea amplă, pe deplin inteligentă a artistului israelian au avut darul de a amplific atmosfera luminoasă a concertului cât și impresiile inițiale ale cunoscătorilor în domeniul interpretativ, cu acele plusuri ce au subliniat împletirea abilă a pianului cu orchestra ca parteneri, fără tendințe de supremație.

Astfel, pe parcursul părții întâi intitulată Allegro affettuoso a fost utilizat materialul tematic dintr-o lucrare monopartită a lui Robert Schumann, o Fantezie pentru pian și orchestră compusă, cu câțiva ani înainte de acest opus, puțin cântată în prezent.

În interpretarea solistului Yefim Bronfman, am remarcat acel echilibru și stăpânire de sine în pasaggile pline de reverie caracterizate și prin acea eleganță a touché ului său. De asemenea, aceste zone au alternanat cu cele două teme contrastante, reușind astfel să dea libertatea formei precum și consemnarea riguroasă în partitură a tradiționalei cadențe.

Am sesizat faptul că pianistul din această seară a respectat ediția originală a lui Robert Schumann, înlăturând astfel tentația demonstrațiilor inutile, suplimentare de virtuozitate.

Partea a II-a IntermezzoAndantino grazioso a fost admirabil redat pe o formă de A-B-A simplă, în perfectă comuniune a instrumentului solist cu orchestra și care a continuat, fără pauză, (indicația attacca) cu Partea a treia Allegro vivace, un Rondo cu elemente de sonată, au avut acea stare de-a dreptul fantastică, cu trimiteri exuberante, care a fost încununată de o codă pe deplin antrenată, ce au arătat din plin calitățile tehnice ale acestui redutabil pianist concertist.

Mulțimea de ovații din partea publicului prezent în număr considerabil la Sala Palatului a fost rasplătită cu un bis acordat cu generozitate de către Yefim Bronfman: Frederic Chopin-Studiul de concert „Revoluționarul” opus 10 numărul 12.

***

După o binemeritată pauză a urmat o tulburătoare și expresivă versiune interpretativă a Simfoniei numărul 4 în sol major a lui Gustav Mahler.

M-am putut bucura de includerea acestei simfonii cărui în programul Festivalului, deoarece justifică, multe dintre considerațiile generale despre personalitatea acestui geniu muzical, mai puțin interpretat în România.

Versiunea de concert a Orchestrei Operei de Stat bavareze a acestei Simfonii a IV-a în sol major, a adus acea notă plină de rafinament, cu adevărat aparte din creația cultă, simfonică, atât prin dimensiunea în timp cât și prin cea a aparatului Orchestral augmentare, apropiate de parametrii tradiționali, menționați în partitura generală de către compozitor.

Cu o durată de aproximativ 50 de minute, Simfonia a impresionat prin mulțimea de imagini sonore ideal reprezentate și de către compartimentul instrumentelor de alamă, care au fost reprezentate
de patru corni și trei trompete. De asemenea, din familia instrumentelor de percuție s-au evidențiat atât timpanii cât și glockenspiel ul, rezultatul fiind unul plin de stil, în sensul că aceste instrumente au conferit acea notă plină de limpezime și motricitate, dar numai prin diversitatea ei, nicidecum prin intensitate.

La prima audiție realizat la München în 1901, fiind dirijată de Mahler însuși, Simfonia a fost primită cu răceală, chiar cu ostilitate dar, peste timp, această simfonie a devenit una dintre cele mai iubite lucrări mahleriene, accesibilitatea ei contribuind substanțial la popularitatea postbelică a compozitorului.

Asemenea celor două simfonii anterioare, aceasta este infuzată de creația sa de lied pe versuri populare din culegerea Des Knaben Wunderhorn / Cornul fermecat al băiatului. Aici, mai precis în partea a doua și a patra a fost introdus lied-ul cu orchestră Das himmlische Leben /
Viața cerească (compus în 1882), prezent aluziv și în simfoniile amintite, mai ales în a treia.

În Simfonia a IV-a tema acestui lied a apărut vag încă din prima parte – alături de o altă temă care are rolul de a reveni ciclic, cea adusă de glockenspiel-ul chiar la început – afirmându-se plenar în ultima mișcare.

Prima parte Bedächtig, nicht eilen / Atent, pe îndelete are formă de sonată, pe teme melodioase, schubertiene, și a contrastat prin simplitatea lor pastorală cu complexitatea dezvoltării. De altfel, temele  au apărut modificate în repriză, ca întotdeauna la Mahler, asemenea unei reflectări a perisabilității și ireversibilității timpului.

Partea a II-a In gemächlicher Bewegung, ohne Hast / În mișcare tihnită, fără grabă opune unui scherzo cu accente grotești – de fapt fiind o caricatură a morții inspirată, se pare, de tabloul lui E. Böcklin, Autoportret cu moartea cântând la scripcă – secvențe de trio senine, pe ritm de ländler Intervențiile instrumentelor de suflat din lemn, în contrapunct strict pe armoniile streich-ului, dar și intervențiile cornului și viorii soliste au asigurat acest element pe deplin inedit și insolit prezent în scriitura acestei mișcări.

Partea a III-a Ruhevoll, poco adagio / Odihnitor, cu ritm și expresie sensibilă. într – o dispunere moderată s-a constituit din variațiuni pe două teme, care au fost întrepătrunse cu adevărat măiestrit într-o atmosferă predominant meditativă, cu numeroase inserții contrastante culminând printr-o explozie sonoră ce au sugerat practic o imagine sublimă la fel ca deschiderea Porților Raiului care precedă astfel momentul Revelației finale.

Partea a Patra, ultima-Sehr behaglich / Foarte confortabil constituie practic punctul de greutate al întregii simfonii, sursa generatoare și ținta ei finală, definită de Gustav Mahler însuși drept „cheia de boltă a edificiului.”

Această ultimă parte descrie, prin
liedul „Viața cerească” intonat de soprana solo, cu o voce pură ca de copil au creat acea imagine plină de inocență și candoare copilărească a Raiului, de fapt o închipuire foarte… terestră și totodată paradisiacă prin întreg edificiul sonor atât de interesant articulat.

Din programul muzical inițial, însuși compozitorul referindu-se strict la acest moment, a ținut să menționeze următoarele idei: „Ne delectăm cu plăcerile cerești lăsând tot ce este pământesc în
urma noastră. Nicio frământare lumească nu se aude în cer; trăim cu toții în cea mai dulce pace. Ducem o existență îngerească și așa suntem perfect fericiți. Dansăm și săltăm, Sărim și cântăm. (…)” Concret,
delectările vieții cerești sunt bucatele „fine” servite în „farfurii uriașe”, vinul care „nu costă niciun ban în taverna cerească”, pâinea coaptă de îngeri, mii de fecioare dansând pe o muzică incomparabil mai
frumoasă decât cea pământeană, cântată de glasuri îngerești care desfată simțurile.” (https://mahlerfoundation.org/)

Am rămas plăcut impresionat atât de coloratura specială a timbrului sopranei Louise Adler cât și de maniera plină de eficiență a dirijorului Vladimir Jurovski, cu gesturi pline de precizie.

Din cariera sa Internațională, se pot reține anumite aspecte. Acesta a debutat ca dirijor de operă pe plan internațional cu opera „Noapte de mai” de Nikolai Rimski-Korsakov la Festivalul Wexford din 1995. Mai târziu, în aceeași stagiune, a apărut pentru prima dată la Opera Regală – Covent Garden, dirijând opera Nabucco de Giuseppe Verdi.
A dirijat de asemenea la Opera Metropolitană din New York, la celebra
Scala din Milano, Opera din Paris, Teatrul Bolșoi din Moscova, Opera de Stat din Dresda și la Festivalul de la Salzburg. Între 1997 și 2001 a fost dirijor principal la Opera Comică din Berlin, iar între 2001 și 2013 a fost director muzical al Festivalului Glyndebourne.

Între 2007 și 2021 a fost dirijor principal al Orchestrei Filarmonicii din Londra, unde își păstrează titlul de dirijor emerit. Din 2017 este, de asemenea, dirijor principal și director artistic al Orchestrei Simfonice Radio din Berlin și artist principal la Orchestra of the Age of Enlightenment.

Până în 2021 a fost, de asemenea,
director artistic al Festivalului Internațional George Enescu și Orchestrei Simfonice Academice de Stat Yevgeny Svetlanov din Rusia. Colaborează periodic cu Orchestra de Cameră a Europei și cu ansamblul
Unitedberlin.
În calitate de dirijor invitat, a apărut alături de Filarmonica din Berlin, Orchestra Gewandhaus din Leipzig, Orchestra Capelei de Stat din Dresda, Orchestra Tonhalle din Zurich, Filarmonica din Viena, Orchestra
Regală Concertgebouw, Filarmonica din New York, Orchestrele Simfonice din Boston și Chicago, Orchestra din Cleveland și Orchestra din Philadelphia.A debutat la Opera de Stat Bavareză în 2015, dirijând un Concert al Academiei al cărui program a inclus Simfonia a III-a și puțin cunoscută lucrare „Îngerul de foc” de Serghei Prokofiev.

În stagiunea 2020-2021 a dirijat o nouă producție a operei Der Rosenkavalier de Richard Strauss. Din 2021, Vladimir Jurowski este directorul muzical general al Operei de Stat Bavareze.

***

În ceea ce privește Orchestra Bavareză de Stat împlinește în acest an 2023, cifra rotundă de 500 de ani de la înființare, fiind una dintre cele mai vechi orchestre din lume. Făcând parte din ansamblul instrumental permanent al Operei de Stat Bavareze, muzicienii germani se simt ca acasă, atât în fosa de orchestră, cât și pe scena de concert, cu repertoriu eminamente simfonic.

Acest lucru s-a dovedit și în anul 2022, atunci când a fost votată Orchestra Anului
pentru al optulea an consecutiv de către criticii de la revista de specialitate Opernwelt. Muzicienii acestei orchestre de tradiție au obținut Premii Gramophone atât
pentru operă, cât și pentru repertoriu simfonic, pentru interpretările Die tote Stadt și The Snow Queen, precum
și pentru Simfonia numărul Șapte a aceluiași inegalabil Gustav Mahler.

***

Fiind îndelung ovaționați la scenă deschisă, instrumentiștii germani au oferit cu siguranță un bis savuroasa, (dar de data aceasta nu a mai fost transmis în direct de către postul TVR Cultural).

Cu toate acestea, consider că acest concert a fost pe deplin revelator, în sensul că a constituit alegerea perfectă, într-o consonanță cu muzicalitatea și spiritul programului acestei inspirate seri.

Valul de entuziasm și ropotele de aplauze ale publicului au încununat această superbă seară de 13 Septembrie 2023  dovedind caracterul universal al muzicii culte cât și standardul înalt oferit melomanilor, în cadrul acestei a XXVI-a ediții a Festivalului Internațional George Enescu.

***

Mulțumindu-vă pentru atenție, închei această cronică, cu speranța că voi asista, din postura de muzician și jurnalist profesionist (chiar dacă nu am fost acreditat din motive neelucidate de către actuală nouă conducere a Festivalului Internațional George Enescu) și la alte concerte cu adevărat demne de a fi evocate.

 

Sursa foto :https //google.com

Acest eveniment se bucură de susținerea și promovarea Ziarului Nationalul.ro, iar prezentarea acestei cronici de concert a fost realizată de către domnul profesor. dr. Daniel Mihai, redactor al platformei BPNews. Toate drepturile rezervate! 

 

 

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Cum ajută Hidrogeofor localitățile din jurul Capitalei să aibă apă curată și constantă

Publicat

pe

De

Cum ajută Hidrogeofor localitățile din jurul Capitalei să aibă apă curată și constantă

Apa curată devine o prioritate în Ilfov

De la Cernica la Snagov, de la Pantelimon la Bragadiru, tot mai mulți locuitori ai județului Ilfov aleg să își asigure propria sursă de apă curată prin foraje profesionale.
Creșterea numărului de gospodării noi și a nevoii de independență față de rețelele publice au făcut ca forajele de puțurisă fie o soluție tot mai căutată — atât pentru uz casnic, cât și pentru irigații sau activități industriale.

De ce sunt importante forajele executate corect?

Un foraj bine realizat nu înseamnă doar o gaură în pământ, ci un sistem sigur de captare a apei din stratul freatic sau din acvifere mai adânci.
De calitatea execuției depind durata de viață a puțului, puritatea apei și debitul obținut. În zonele din Ilfov, unde structura solului variază mult de la o localitate la alta, experiența și utilajele folosite fac diferența între un foraj reușit și unul problematic.

Hidrogeofor – 20 ani de experiență în foraje puțuri în Ilfov și București

Compania Hidrogeofor, specializată în foraje puțuri de alimentare cu apă și pompe de căldură, a realizat sute de lucrări în județul Ilfov, acoperind localități precum Cernica, Snagov, Pantelimon, Voluntari, Popești-Leordeni, Otopeni, Corbeanca, Bragadiru, Măgurele, Buftea și multe altele.

„Fiecare teren are particularitățile lui — la Cernica solul e nisipos, la Snagov găsim straturi mai dure, iar în Pantelimon apar variații de adâncime între 25 și 40 de metri. De aceea, adaptăm permanent soluția de foraj, ca să garantăm apă sigură, debit constant și o lucrare durabilă.”
— explică un reprezentant al echipei Hidrogeofor

Cum decurge un foraj complet?

Procesul începe cu o evaluare hidrogeologică a zonei și se finalizează cu testul de pompare și montarea pompei submersibile.
Durata medie a execuției este de 1–3 zile, iar lucrările vin cu garanție completă.
Pentru gospodării, ferme sau mici afaceri, un foraj bine făcut poate asigura autonomie totală la alimentarea cu apă, fără dependență de rețelele publice.

Soluții și întreținere în timp

Pe lângă execuția propriu-zisă, echipa Hidrogeofor oferă servicii de denisipare, colmatare și mentenanță periodică, astfel încât puțul să rămână funcțional și eficient pe termen lung.
Clienții pot apela și pentru foraje pompe de căldură geotermale, tot mai cerute în contextul creșterii interesului pentru energie verde.

Localitățile din Ilfov unde se lucrează constant

  • Cernica, Berceni, Popești-Leordeni– acvifere de medie adâncime, apă curată pentru gospodării
  • Snagov, Corbeanca, Otopeni– straturi mai adânci, apă de calitate ridicată
  • Pantelimon, Voluntari, Tunari– lucrări rapide, zone de dezvoltare intensă
  • Buftea, Bragadiru, Măgurele– foraje pentru locuințe, pensiuni și mici afaceri

Tehnologie, experiență, încredere

Succesul unui foraj nu ține doar de adâncime, ci de tehnologia folosită și experiența echipei. Hidrogeofor lucrează cu utilaje moderne, materiale certificate și oferă consultanță înainte și după finalizarea lucrării.

Cei interesați pot solicita o ofertă personalizată direct pe site www.hidrogeofor.rosau telefonic la 0792 335 577.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Novakid.ro aduce în atenția școlilor un program menit să facă predarea limbii engleze o experiență autentică și interactivă

Publicat

pe

De

Novakid.ro aduce în atenția școlilor un program menit să facă predarea limbii engleze o experiență autentică și interactivă

Limba engleză a devenit mai mult decât un instrument de comunicare, iar deprinderea ei de la vârste fragede facilitează accesul la resurse academice, face posibil studiul în străinătate, încurajează dezvoltarea profesională, oferind totodată șansa de a cunoaște noi culturi și tradiții.

Din dorința de a ajuta școlile să consolideze competențele lingvistice ale copiilor și încrederea lor în vorbire, Novakid, platforma online premiată pentru predarea englezei ca limbă secundară (ESL), a lansat programul de practică pentru sălile de clasă, sub titulatura English Speaking Practice for Schools. Parteneriatul oferă instituțiilor educaționale instrumentele de care au nevoie pentru a crea spații de comunicare creative și pline de energie, în care elevii își valorifică potențialul – cu repere academice clare.

Sprijin în dezvoltarea competențelor lingvistice

Calitatea și fiabilitatea lecțiilor sunt asigurate de un grup de 100 de profesori, vorbitori nativi de engleză, cu înaltă calificare. Conceptul susține juniorii în creșterea nivelului de pregătire cu ajutorul cursurilor de grup, care îi transformă pe cei timizi în participanți activi prin dezbateri, povești și lucru în echipă. De asemenea, acesta implică formate de studiu adaptate vârstei, cu sesiuni personalizate: 25 de minute pentru elevii mici și 45 de minute pentru cei mai mari, interesul și implicarea fiind menținute la fiecare etapă.

„Misiunea noastră a fost întotdeauna să democratizăm educația în limba engleză și să o facem accesibilă copiilor de pretutindeni”, spune Max Azarov, CEO Novakid. „Acest produs ne oferă oportunitatea de a colabora direct cu școlile și de a le pune la dispoziție cadrelor didactice instrumentele de care au nevoie pentru a crea săli de clasă în care limba engleză prinde viață”.

Programul a fost conceput astfel încât să răspundă la două obiective esențiale, rigoare academică și dezvoltare holistică, fiind deja testat cu succes în Turcia și Polonia, unde a primit recenzii îmbucurătoare de la profesori și părinți. El se bazează pe o abordare aliniată la CEFR (Cadrul European Comun de Referință pentru Limbi), pentru un progres măsurabil în raport cu standarde internaționale recunoscute pentru vorbire, ascultare și citire, validate prin evaluări formative. Pe durata lecțiilor, cadrele didactice Novakid utilizează metoda de răspuns fizic total (TPR) pentru a stimula comunicarea în timp real, iar lecțiile gamificate sunt create de specialiști ESL pentru a asigura implicarea.

Lecțiile, adaptate în funcție de grupa de vârstă

English Speaking Practice for Schools se împarte pe 3 categorii, din dorința de a răspunde nevoilor unice ale fiecărei grupe de vârstă:

  • Beginners (4-6 ani): predarea se face cu ajutorul metodei TPR, îmbinând jocuri interactive de vorbire, ascultare și gesturi.
  • Starters (7-9 ani): include exerciții de vorbire și ascultare, interviuri între colegi și jocuri de rol. Această grupă beneficiază de misiuni tematice și de integrarea vocabularului referitor la mâncare și îmbrăcăminte cu structuri gramaticale.
  • Elementary: include toate practicile nivelului Starters, alături de sarcini de rezolvare a problemelor pentru aplicarea gramaticii și a termenilor de comunicare digitală.

Fiecare lecție dezvoltă abilități practice de vorbire, profesorii ghidând copiii și menținându-le interesul pe tot parcursul orelor. La finalul programului, juniorii primesc certificate de merit, școlile având ocazia să le personalizeze cu propriul logo. Pentru a sprijini învățarea constantă, Novakid pune la dispoziție și rapoarte automate de progres după fiecare ciclu, oferind cadrelor didactice și părinților o imagine clară asupra evoluției elevilor, fără a adăuga sarcini administrative suplimentare.

Strategii educaționale potrivite nevoilor prezentului

Lansarea English Speaking Practice for Schoolssubliniază angajamentul Novakid față de inovația în educație, ajutând unitățile de învățământ să răspundă cererii globale de abilități de comunicare, creativitate și încredere. Cu o echipă de peste 3.100 de profesori calificați, Novakid continuă să își extindă oferta pentru a răspunde atât nevoilor cursanților individuali, cât și celor ale partenerilor instituționali.

„Școlile caută soluții care să consolideze încrederea elevilor, asigurând în același timp rezultate măsurabile. Programul nostru de practică a vorbirii face ambele lucruri: le oferă copiilor curajul să își folosească vocile, respectând totodată standardele academice”, punctează Max Azarov.

Instituțiile de învățământ interesate pot trimite un mesaj la adresa partners@novakidschool.com pentru mai multe informații referitoare la cum pot să beneficieze de acest program de practică de grup.

Despre Novakid

Novakid este o școală online de engleză, recunoscută la nivel internațional și desemnată câștigătoare a premiului „Digital Language Learning Product of the Year” la Digital Education Awards. De la lansarea sa din 2017 și până în prezent, 1.000.000 de cursanți au parcurs cel puțin o lecție în cadrul platformei Novakid.

Predarea se face cu ajutorul unor metode moderne, precum TPR (metoda răspuns fizic total), ce presupune folosirea expresiilor faciale și gesturilor. Metoda unică Novakid de evaluare a progresului (peste 1.500 de parametri, testare A/B și alte componente ale unei abordări bazate pe analiza datelor) permite profesorilor să adapteze programul în funcție de nevoile și interesele individuale ale copiilor.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Cum să alegi fungicidele potrivite pentru grădina ta: 5 sfaturi de la specialiști

Publicat

pe

Cum să alegi fungicidele potrivite pentru grădina ta: 5 sfaturi de la specialiști

Grădina ta este un mic colț de natură, iar sănătatea plantelor este esențială pentru a te bucura de roadele muncii tale. Una dintre cele mai mari provocări în grădinărit este combaterea bolilor cauzate de ciuperci. Aici intervin fungicidele, produse care protejează plantele împotriva acestor agenți patogeni. Totuși, alegerea fungicidului potrivit poate fi un proces copleșitor, având în vedere diversitatea produselor disponibile pe piață. De aceea, am pregătit câteva sfaturi care te vor ajuta să iei cea mai bună decizie pentru grădina ta.

1. Înțelege tipurile de fungicide

Primul pas în alegerea corectă a fungicidelor este să înțelegi că există două tipuri principale: fungicidele de contact și fungicidele sistemice. Fungicidele de contact acționează doar pe suprafața plantei, protejând-o de agenții patogeni care intră în contact direct cu soluția aplicată. Acestea sunt eficiente mai ales în cazul în care infestarea este la început.

Pe de altă parte, fungicidele sistemice sunt absorbite de plantă și circulă prin seva ei, oferindu-i protecție din interior. Un astfel de fungicid este ideal pentru bolile care s-au răspândit deja în țesuturile plantei, asigurând o protecție de lungă durată. Un exemplu comun de utilizare a fungicidelor sistemice este în cazul manei sau a făinării, două dintre cele mai frecvente boli ale plantelor. 

2. Alege un fungicid în funcție de cultură

Nu toate fungicidele sunt universale. Unele sunt special formulate pentru anumite tipuri de plante sau culturi.  Un fungicid eficient pentru pomii fructiferi poate să nu fie la fel de bun pentru legume. Identifică bolile specifice cu care te confrunți și verifică eticheta produsului pentru a te asigura că acesta este recomandat pentru culturile din grădina ta. Dacă ai o grădină diversificată, ar putea fi util să optezi pentru un fungicid cu spectru larg, care oferă protecție împotriva mai multor tipuri de boli.

Totodată, trebuie să ții cont și de perioada în care vei aplica fungicidul. Unele produse sunt mai eficiente în faza de creștere a plantei, în timp ce altele trebuie aplicate la începutul sezonului, pentru prevenție. De exemplu, tratamentele de primăvară sunt esențiale pentru pomii fructiferi, când riscul de infecții este mai mare.

3. Citește eticheta și respectă doza recomandată

Atunci când aplici fungicide, urmează instrucțiunile producătorului, inclusiv dozele recomandate. Aplicarea unei cantități prea mici poate fi ineficientă, în timp ce utilizarea unei doze prea mari poate afecta negativ plantele și mediul înconjurător.

Fungicidele sunt produse chimice, iar utilizarea necorespunzătoare poate duce la dezvoltarea rezistenței agenților patogeni. De aceea, alternează diferitele tipuri de fungicide și nu utiliza același produs pe o perioadă lungă de timp. În plus, verifică termenul de valabilitate al produsului; fungicidele expirate pot pierde din eficiență și chiar dăuna plantelor tale.

4. Acordă atenție impactului asupra mediului

În alegerea unui fungicid potrivit, este bine să iei în considerare și efectele asupra mediului. Există fungicide pe bază de substanțe chimice sintetice, dar și variante ecologice, pe bază de ingrediente naturale, care sunt mai prietenoase cu mediul și mai sigure pentru polenizatori precum albinele.

Dacă te preocupă sănătatea grădinii tale și a ecosistemului din jur, poți opta pentru fungicide bio, care au un impact mai mic asupra solului și a apei. În plus, acestea sunt o alegere excelentă pentru grădinile în care cultivi plante comestibile, cum ar fi legumele și fructele. 

5. Consultă un specialist sau un grădinar experimentat

Dacă nu ești sigur ce fungicid este cel mai potrivit pentru grădina ta, nu ezita să ceri ajutor. Un specialist în agricultură sau un grădinar cu experiență îți poate oferi recomandări personalizate în funcție de tipul de sol, plantele pe care le ai și climatul specific regiunii tale. Ei îți pot sugera produse testate și metode de aplicare eficiente, asigurându-te că vei obține cele mai bune rezultate fără a compromite sănătatea plantelor sau a mediului.

Alegerea fungicidului potrivit pentru grădina ta nu trebuie să fie o provocare copleșitoare. Cu un pic de cunoștințe și atenție, poți proteja plantele de bolile fungice și le poți asigura o dezvoltare sănătoasă. Ține cont de tipurile de fungicide disponibile, de cultura pentru care sunt destinate, dar și de modul corect de aplicare și de impactul asupra mediului. În acest fel, vei putea să-ți păstrezi grădina în cea mai bună formă, bucurându-te de plante sănătoase și recolte bogate, fără stresul unor infestări. Nu uita, un mic ajutor din partea unui specialist poate face diferența între o grădină afectată de boli și una plină de viață!    

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Stiri calde

România, între tăcere și oportunitate ratată – analiza unui moment diplomatic controversat. Claudiu Târziu: ”O nouă dovadă de incompetență diplomatică!” România, între tăcere și oportunitate ratată – analiza unui moment diplomatic controversat. Claudiu Târziu: ”O nouă dovadă de incompetență diplomatică!”
Politicaacum 2 zile

România, între tăcere și oportunitate ratată – analiza unui moment diplomatic controversat. Claudiu Târziu: ”O nouă dovadă de incompetență diplomatică!”

Declarațiile recente ale președintelui Acțiunea Conservatoare, Claudiu Târziu, au reaprins dezbaterea despre direcția și independența politicii externe românești. Totul a...

România, un pilon de stabilitate la granițele Europei. După intrarea în Schengen, eforturile MAI consolidează securitatea Uniunii România, un pilon de stabilitate la granițele Europei. După intrarea în Schengen, eforturile MAI consolidează securitatea Uniunii
Politicaacum 2 zile

România, un pilon de stabilitate la granițele Europei. După intrarea în Schengen, eforturile MAI consolidează securitatea Uniunii

Intrarea României în spațiul Schengen a deschis nu doar granițele aeriene și maritime, ci și o nouă etapă de maturitate...

Cum ajută Hidrogeofor localitățile din jurul Capitalei să aibă apă curată și constantă Cum ajută Hidrogeofor localitățile din jurul Capitalei să aibă apă curată și constantă
Actualitateacum 2 zile

Cum ajută Hidrogeofor localitățile din jurul Capitalei să aibă apă curată și constantă

Apa curată devine o prioritate în Ilfov De la Cernica la Snagov, de la Pantelimon la Bragadiru, tot mai mulți...

Unul dintre cei mai apropiați oameni de Trump are un mesaj special pentru România: „Țara voastră va avea un rol esenţial” Unul dintre cei mai apropiați oameni de Trump are un mesaj special pentru România: „Țara voastră va avea un rol esenţial”
Politicaacum 3 zile

Unul dintre cei mai apropiați oameni de Trump are un mesaj special pentru România: „Țara voastră va avea un rol esenţial”

Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, prezintă duminică, din SUA, mesajul emisarului special pentru parteneriate globale Paolo Zampolli. Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare,...

Novakid.ro aduce în atenția școlilor un program menit să facă predarea limbii engleze o experiență autentică și interactivă Novakid.ro aduce în atenția școlilor un program menit să facă predarea limbii engleze o experiență autentică și interactivă
Actualitateacum o săptămână

Novakid.ro aduce în atenția școlilor un program menit să facă predarea limbii engleze o experiență autentică și interactivă

Limba engleză a devenit mai mult decât un instrument de comunicare, iar deprinderea ei de la vârste fragede facilitează accesul...

Cum să alegi fungicidele potrivite pentru grădina ta: 5 sfaturi de la specialiști Cum să alegi fungicidele potrivite pentru grădina ta: 5 sfaturi de la specialiști
Actualitateacum 2 săptămâni

Cum să alegi fungicidele potrivite pentru grădina ta: 5 sfaturi de la specialiști

Grădina ta este un mic colț de natură, iar sănătatea plantelor este esențială pentru a te bucura de roadele muncii...

Alexandru Nazare anunță un nou pas pentru Autostrada Sibiu-Pitești: finanțare de 500 milioane de euro de la BEI Alexandru Nazare anunță un nou pas pentru Autostrada Sibiu-Pitești: finanțare de 500 milioane de euro de la BEI
Politicaacum 2 săptămâni

Alexandru Nazare anunță un nou pas pentru Autostrada Sibiu-Pitești: finanțare de 500 milioane de euro de la BEI

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a semnat astăzi un nou contract de finanțare cu Banca Europeană de Investiții (BEI), în valoare...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2025 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro