Connect with us

Uncategorized

Igienol Pardoseli – Curățenie și Igienă pentru Acasă

Publicat

pe

Igienol Pardoseli – Curățenie și Igienă pentru Acasă

Menținerea curățeniei și igienei pardoselilor din locuință este esențială pentru sănătatea și confortul întregii familii. Pardoselile sunt supuse zilnic la murdărie, praf și germeni, iar pentru a păstra un mediu curat și igienic, este important să folosești un produs de curățare eficient și sigur. Igienol Pardoseli, cu formula sa dezinfectantă și parfum de eucalipt, oferă o soluție practică pentru igienizarea tuturor tipurilor de pardoseli, asigurându-se că acestea rămân curate și fără bacterii. În cele ce urmează, vom explora ce tipuri de pardoseli pot fi curățate cu Igienol, beneficiile utilizării acestui produs, sfaturi pentru o curățare eficientă și recenzii ale utilizatorilor.

Tipuri de pardoseli care pot fi curățate cu Igienol

Igienol Pardoseli este un produs versatil care poate fi utilizat pe o gamă variată de suprafețe. Formula sa special concepută este potrivită pentru pardoseli din gresie, faianță, marmură, parchet laminat și chiar vinil. Datorită compoziției sale delicate, acest detergent poate fi utilizat și pe suprafețe mai sensibile, fără a le deteriora.

Pentru gresie și faianță, Igienol Pardoseli îndepărtează eficient murdăria și petele dificile, în timp ce formula sa dezinfectantă elimină bacteriile și germenii care pot rămâne pe suprafețele de contact. De asemenea, produsul poate fi utilizat cu succes pe pardoseli din parchet laminat, oferind o curățare delicată, fără a afecta stratul de protecție al acestora.

Pardoselile din vinil, adesea întâlnite în băi și bucătării, sunt alte tipuri de suprafețe compatibile cu Igienol. Produsul oferă o curățare rapidă și lasă un miros proaspăt de eucalipt, asigurând în același timp o dezinfectare eficientă a acestor zone cu trafic intens.

Beneficiile utilizării detergentului Igienol pentru pardoseli

Igienol Pardoseli oferă numeroase beneficii care îl fac o alegere excelentă pentru curățenia zilnică a locuinței. Unul dintre principalele avantaje este capacitatea sa de a combina puterea de curățare cu proprietățile de dezinfectare. Acest lucru înseamnă că, pe lângă îndepărtarea murdăriei vizibile, produsul elimină și bacteriile și germenii, contribuind la menținerea unui mediu sănătos.

Un alt beneficiu important al Igienol Pardoseli este faptul că formula sa este blândă cu suprafețele, dar dură împotriva murdăriei. Acesta curăță eficient fără a lăsa urme sau reziduuri, ceea ce îl face ideal pentru utilizarea pe suprafețe delicate, cum ar fi parchetul laminat. În plus, parfumul proaspăt de eucalipt oferă o senzație de prospețime și curățenie în toată casa.

Un alt aspect de luat în considerare este eficiența produsului. Igienol Pardoseli curăță pardoselile rapid și eficient, fără a necesita mult efort din partea utilizatorului. Acest lucru îl face perfect pentru gospodăriile ocupate, unde timpul alocat curățeniei este limitat.

Sfaturi pentru o curățare eficientă a pardoselilor

Pentru a obține cele mai bune rezultate atunci când folosești Igienol Pardoseli, este important să urmezi câțiva pași esențiali. În primul rând, asigură-te că îndepărtezi praful și murdăria grosieră de pe pardoseli înainte de a aplica detergentul. Acest lucru poate fi realizat prin aspirare sau măturare, astfel încât soluția de curățare să acționeze eficient asupra petelor și murdăriei reziduale.

Diluează Igienol Pardoseli în apă conform instrucțiunilor de pe ambalaj și aplică soluția pe pardoseli cu ajutorul unui mop curat. Este recomandat să clătești mopul frecvent în apă curată, pentru a evita răspândirea murdăriei pe suprafața curățată. În cazul pardoselilor mai delicate, cum ar fi parchetul laminat, evită să uzi excesiv mopul, pentru a preveni infiltrarea apei în pardoseală.

Pentru o igienizare completă, poți aplica Igienol Pardoseli în mod regulat, mai ales în zonele cu trafic intens, cum ar fi bucătăriile sau holurile. Acest lucru va asigura nu doar un mediu curat, ci și protecția împotriva bacteriilor care se acumulează pe pardoseli.

Recenzii ale utilizatorilor despre Igienol pentru pardoseli

Igienol Pardoseli a primit numeroase recenzii pozitive din partea utilizatorilor care apreciază atât eficiența sa, cât și parfumul plăcut de eucalipt. Mulți dintre cei care au testat acest produs au remarcat cât de ușor este de utilizat și cât de bine reușește să curețe chiar și cele mai dificile pete de pe pardoseli. Utilizatorii au menționat, de asemenea, că produsul nu lasă urme sau pelicule pe pardoseli, ceea ce este un avantaj semnificativ față de alte produse de curățare.

Un alt aspect apreciat de utilizatori este faptul că Igienol Pardoseli are un efect de lungă durată, păstrând mirosul proaspăt și senzația de curățenie în casă pentru mai mult timp. De asemenea, aceștia au remarcat că formula sa dezinfectantă este eficientă pentru menținerea unui mediu sănătos, mai ales în casele cu copii mici sau animale de companie.

În concluzie, Igienol pardoseli este un produs de curățare excelent, care asigură atât igienizarea, cât și păstrarea prospețimii pardoselilor din locuință. Fie că este vorba despre gresie, faianță sau parchet laminat, acest detergent lichid oferă o curățare eficientă, fără a compromite integritatea suprafețelor. Cu recenzii pozitive și un parfum plăcut de eucalipt, Igienol pardoseli este soluția ideală pentru orice gospodărie, fiind disponibil pe altfelonline.ro.

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Uncategorized

Samsung Galaxy Z Flip7: Puterea AI într-un format de buzunar, cu noul ecran frontal edge-to-edge

Publicat

pe

De

Samsung Galaxy Z Flip7: Puterea AI într-un format de buzunar, cu noul ecran frontal edge-to-edge

Compact în dimensiune, impresionant ca performanță – Galaxy Z Flip7 redefinește experiența telefonului pliabilului

București – 9 iulie, 2025 – Samsung Electronics Co., Ltd. a dezvăluit astăzi Galaxy Z Flip7, un telefon AI compact, cu capabilități multimodale, echipat cu un nou ecran frontal. Suficient de mic pentru a încăpea în buzunar, dar suficient de puternic pentru a oferi asistență inteligentă la îndemână, Galaxy Z Flip7 îmbină tehnologia Galaxy AI cu un nou ecran frontal edge-to-edge, o cameră de nivel flagship și un design ultra-compact, devenit deja emblematic. De la AI vocal intuitiv, până la cele mai bune capabilități pentru selfie-uri, Galaxy Z Flip7 este un companion inteligent de buzunar, conceput pentru interacțiuni fluide și fiabilitate în fiecare zi.

„Galaxy Z Flip7 este dovada că inteligența de top poate veni într-un format compact, de buzunar,” a declarat TM Roh, Președinte și Head interimar al diviziei Device eXperience (DX) la Samsung Electronics. „Oferind capabilități AI multimodale avansate și o funcționalitate fluidă prin intermediul FlexWindow, am creat un dispozitiv care se adaptează, anticipează și le oferă utilizatorilor mai mult control, deschizând calea către o interacțiune mai inteligentă și intuitivă cu lumea din jur.”

Cel mai mare și mai luminos ecran frontal de până acum

Conținutul se revarsă elegant de la o margine la alta pe uimitorul ecran frontal al Galaxy Z Flip7, care aduce cele mai importante informații în prim-plan și facilitează scrierea de mesaje rapide, verificarea programului dintr-o privire și realizarea de selfie-uri de înaltă calitate. Ecranul frontal Galaxy Z Flip, cel mai luminos de până acum, oferă o rată de reîmprospătare foarte lină, astfel încât totul pare viu și fluid, chiar și atunci când sunteți afară într-o zi însorită.

  • Ecranul frontal Super AMOLEDde 4,1 inch este cel mai mare introdus vreodată pe un Galaxy Z Flip, cu o utilizare edge to edge care le permite utilizatorilor să vadă și să facă mai multe acțiuni.
  • Cu o luminozitate maximă de 2.600 niți și o rată de reîmprospătare lină de 120Hz atât pe ecranul principal, cât și pe ecranul frontal, Galaxy Z Flip7 permite derulare, streaming și gaming ultra-fluid. În plus, ecranul frontal primește un upgrade cu Vision Booster, îmbunătățind vizibilitatea în exterior, astfel încât utilizatorii să poată rămâne conectați oriunde s-ar afla.
  • Ecranul principal este un Dynamic AMOLED 2X de 6,9 inch,conceput pentru o experiență ultra-fluidă și captivantă.

Cel mai subțire și totuși durabil Galaxy Z Flip

Galaxy Z Flip7 este conceput pentru portabilitate și aduce performanța puternică direct în palma utilizatorului. Cu un format compact și o siluetă elegantă, telefonul încape cu ușurință într-un buzunar mic sau o geantă, fiind perfect pentru orice moment al zilei. Fie că răspunzi la apeluri în timp ce iei o cafea sau surprinzi instantanee rapide în drum spre magazin, nu trebuie să-ți faci griji pentru eventualele lovituri sau căzături. Galaxy Z Flip7 este construit să reziste și proiectat pentru a face față provocărilor utilizării zilnice.

  • Cântărind doar 188 de grameși măsurând doar 13,7 mm când este pliat, Galaxy Z Flip7 este cel mai subțire Galaxy Z Flip de până acum.
  • Ecranul frontal și spatele sunt protejate de sticlă Corning® Gorilla® Glass Victus® 2.
  • Noua balama Armor este mai subțire decât balamaua de pe generația anterioară și are un design restructurat, iar materialele sunt foarte rezistente pentru pliere mai lină și durabilitate îndelungată.
  • Un cadru robust din aluminiu Armor oferă un exterior rezistent pentru reziliență.

Putere care durează mai mult și funcționează mai inteligent

Deși Galaxy Z Flip7 a fost subțiat și perfecționat în toate privințele, acum vine cu o baterie și un ecran și mai mari, toate într-un format mai compact. Cu cea mai mare baterie de până acum din seria Galaxy Z Flip, acesta oferă suficientă energie suplimentară pentru a viziona un film în plus fără încărcare. Utilizatorii pot difuza muzică sau asculta podcast-uri în timpul călătoriilor lungi, pot edita fotografii din mers și pot partaja actualizări pe tot parcursul zilei fără să piardă o secundă.

  • Bateria de 4.300 mAheste cea mai mare de pe un Galaxy Z Flip, oferind până la 31 de ore de redare video cu o singură încărcare.
  • Galaxy Z Flip7 este alimentat de cel mai recent procesor de 3nm, personalizat pentru Galaxy și potrivit pentru stilul de viață actual, cu un CPU, GPU și NPUchiar mai puternice decât Galaxy Z Flip6.
  • Samsung DeX ajunge pentru prima dată pe un Galaxy Z Flip7, permițându-i să se transforme instantaneu într-o stație de lucru la îndemână: utilizatorii îl pot deschide, conecta la un ecran și pot obține imediat instantaneu de tip PC pentru multitasking îmbunătățit.

AI perfect pentru buzunar

Cu ecran frontal îmbunătățit pentru o mai bună utilizare și Galaxy AI, care este mai inteligent și mai intuitiv ca niciodată, Galaxy Z Flip7 introduce o nouă eră de confort și funcționalitate, permițând utilizatorilor să caute cu vocea, să obțină răspunsuri și să ia măsuri direct pe FlexWindow. Echipa cu ea mai nouă interfață One UI 8 și Android 16, gata de utilizare din fabrică, oferă experiențe reale de AI multimodal optimizate pentru designul iconic al Flip-ului, multe sarcini putând fi acum gestionate chiar de pe ecranul exterior. Această experiență intuitivă, cu o singură mână, crește productivitatea și introduce opțiuni de personalizare suplimentare, făcând din Galaxy Z Flip7 un asistent inteligent și practic, fie că utilizatorul călătorește în jurul lumii, fie că se descurcă într-o zi aglomerată.

De la sugestii de wallpaper personalizate, la emoji-uri, culori și widget-uri customizabile, ecranul frontal devine o extensie dinamică a personalității utilizatorului. Fie că te pregătești de călătorie sau vrei să-ți potrivești starea de spirit, personalizarea este fără efort și mereu în evoluție.

Gemini Live este acum disponibil direct pe ecranul frontal, permițând utilizatorilor să caute informații cu ajutorul vocii și să îndeplinească sarcini fără să folosească mâinile. Utilizatorii care se pregătesc pentru o călătorie în străinătate îi pot spune lui Gemini de ce au nevoie. Acesta poate extrage detalii despre zbor din Samsung Wallet, poate seta un memento pentru când să plece la aeroport și chiar poate găsi restaurantele cel mai bine cotate la destinația utilizatorului. În plus, toate aceste informații pot fi stocate în Samsung Notes pentru a fi accesate ușor ulterior. Este ca și cum ai avea un asistent personal, chiar pe ecranul exterior.

  • Cu funcția de partajare a camerei pe Gemini Live, obținerea de ajutor în timp real este la fel de ușoară ca îndreptarea camerei. Fie că împachetează pentru o călătorie sau aleg o ținută, utilizatorii pot arăta pur și simplu lui Gemini la ce se uită. Puneți întrebări precum: „Care dintre aceste ținute este mai potrivită pentru vremea din Seul?” șiGemini va răspunde, la fel cum ar face un prieten.
  • Now Barafișează în timp real activitatea aplicațiilor, progresul podcastului și alertele direct pe ecranul exterior și este acum integrat cu și mai multe aplicații terțe. O privire rapidă la ecranul frontal le permite utilizatorilor să verifice timpul estimat de sosire a cursei de rideshare, să vadă ce melodie rulează, să arunce o privire la cele mai recente scoruri din fotbal și multe altele.
  • Now, Briefoferă actualizări zilnice și mai personalizate, inclusiv trafic, memento-uri, evenimente din calendar și rezumate de fitness. Utilizatorii pot primi recomandări muzicale și video personalizate pe baza abonamentelor și a intereselor și pot accesa cu ușurință date despre sănătate și wellness extrase din Samsung Health și Galaxy Watch.
  • Ceasul de pe ecranul frontal se adaptează și se întinde pentru a complimenta imaginea de fundal a utilizatorului, înfășurând fontul în jurul fețelor sau obiectelor din imagine pentru a menține afișarea clară a orei. Fie că este vorba de un selfie în prim-plan sau de un peisaj urban, ecranul de blocare se asigură că ceasul rămâne vizibil fără a deranja imaginea.

Un studio pentru selfie la tine în buzunar

Galaxy Z Flip7 aduce fotografii la nivel de flagship și cea mai bună cameră selfie Samsung de până acum. Cu motorul avansat ProVisual de la Samsung, optimizează inteligent fiecare scenă pentru a oferi fotografii clare și detaliate în orice condiții de iluminare, fără a fi nevoie de ajustări manuale. De la momente jucăușe cu animale de companie, la fotografii cu zoom de la festivaluri și portrete la apus, Galaxy Z Flip7 surprinde rezultate uimitoare fără trepied sau fără a deschide complet ecranul.

  • Sistemul dual de camere spate include un obiectiv Widede 50MP și un obiectiv Ultra-Wide de 12MP, oferind claritate la nivel de flagship în orice condiții de iluminare, fie că surprindeți imagini panoramice sau faceți selfie-uri de înaltă calitate direct de pe ecranul exterior.
  • Cu Nightography îmbunătățit, utilizatorii pot capta fotografii pline de detalii și culoare în medii cu luminozitate scăzută prin ajustări îmbunătățite ale iluminării și eliminarea zgomotului și a cadrelor neclare.
  • HDR pe 10 biți oferă culori mai bogate, contrast mai profund și detalii mai reale în video, indiferent de momentul zilei.
    • Galaxy Z Flip7 duce selfie-urile la un nou nivel, direct de pe ecranul frontal. Funcția Real-Time Filters permite acum utilizatorilor să previzualizeze și să perfecționeze instantaneu fotografiile realizate cu camera de pe ecranul frontal. Și cu noul Zoom Slider, utilizatorii pot mări sau micșora rapidcu o singură mișcare – ceea ce îl face perfect pentru a surprinde o ținută completă sau pentru a încadra perfect toți participanții la un selfie de grup impecabil.
    • CuDual Preview, fotograful și subiectul pot vedea cadrul în timp real pe ecranul frontal, ajutându-i pe utilizatori să realizeze fotografia perfectă din prima încercare.
    • Momentele zilnice cu animalele de companie devin cadre spectaculoase cu Portrait Studioîn Photo Assist, fie că au un stil jucăuș de desen animat, un efect fisheye neobișnuit sau un finisaj rafinat, profesional.

Samsung Galaxy Z Flip7 FE

Aducând experiența telefoanelor pliabile unui public și mai larg, Samsung a anunțat și Galaxy Z Flip7 FE. Compact atunci când este pliat și mare când este extins, Galaxy Z Flip7 FE dispune de un ecran principal de 6,7 inch pentru o experiență de vizionare captivantă. Camera de 50MP de pe ecranul frontal permite selfie-uri și videoclipuri de înaltă calitate în modul Flex, oferind utilizatorilor posibilitatea de a captura conținut fără să folosească mâinile, fără a deschide dispozitivul. Funcția Now Brief afișează actualizări utile, inclusiv vremea, program zilnic și alerte de trafic – pe ecranul exterior, într-un format optimizat pentru forma compactă a Galaxy Z Flip7 FE. Disponibil în Black și White, telefonul oferă un design minimalist care completează designul său inteligent și pliabil.

Securitate mobilă pregătită pentru viitor

Pe măsură ce experiențele mobile devin din ce în ce mai inteligente și interconectate, Samsung consolidează bazele care le protejează – dezvăluind noi protecții pentru AI pe dispozitiv, extinzând detectarea amenințărilor între dispozitive și îmbunătățind securitatea rețelei cu criptare rezistentă cuantic. One UI 8 aduce confidențialitate sporită experiențelor AI personalizate cu noul Knox Enhanced Encrypted Protection (KEEP). KEEP creează medii de stocare criptate, specifice aplicațiilor, în zona de stocare securizată a dispozitivului, asigurându-se că fiecare aplicație poate accesa doar propriile informații sensibile și nimic mai mult. Cu One UI 8, Samsung avansează Knox Matrix pentru a oferi o protecție mai proactivă și mai ușor de utilizat în întregul ecosistem Galaxy. În plus, ca parte a angajamentului său continuu față de securitatea cuantică sigură, Samsung integrează criptografia post-cuantică în Secure Wi-Fi. Această îmbunătățire securizează procesul de schimb de chei din centrul conexiunilor criptate, ajutând la asigurarea unei confidențialități robuste chiar și în rețelele publice.

Asistență rapidă

Samsung a lansat, de asemenea, un serviciu de asistență rapidă în Europa pentru proprietarii de dispozitive din seria Galaxy Z. Noua experiență de servicii premium este gratuită pentru proprietarii de dispozitive din seria Galaxy Z și oferă asistență dedicată din partea experților Samsung bine pregătiți și cu experiență, în magazin, prin chat online sau la telefon. Dacă dispozitivul dvs. necesită o reparație care nu poate fi efectuată în magazin în aceeași zi, Samsung vă va pune la dispoziție un dispozitiv de împrumut  pentru a vă menține conectat în timp ce dispozitivul dvs. este reparat.

Disponibilitate și oferte

Galaxy Z Flip7 va fi disponibil pentru precomandă începând cu 9 iulie, cu disponibilitate generală începând cu 25 iulie. Galaxy Z Flip7 este disponibil în opțiunile de culoare Blue Shadow, Jetblack, Coral-red și Mint (exclusiv online). Galaxy Flip7 FE este disponibil în culorile Black sau White.Precomandă noile Galaxy Z Flip7 sau Z Flip7 FE. Ai capacitate dublă de stocare în valoare de până la 600 lei, e-voucher de 500 lei și reducere de 20% la asigurarea Samsung Care+. Detalii pe samsung.com/ro.

Pentru liniștea utilizatorilor, Samsung Care+ oferă o acoperire completă pentru daune accidentale și / sau furt, reparații și înlocuiri la un preț avantajos..

În plus, Samsung a introdus în piața din România, începând cu acest an, Samsung Wallet, portofelul inteligent, care vine preinstalat pe noile dispozitive Samsung. Acesta are rol de a îmbunătății viața de zi cu zi a consumatorilor Samsung, oferind posibilitatea de stocare a cardurilor de fidelitate, cheilor digitale, cărților de îmbarcare, cheile mașinii, biletelor la diverse concerte sau spectacole, pentru a nu mai fi nevoit să cari o grămadă de lucruri, totul fiind securizat si protejat cu un număr PIN sau date biometrice personale.

Obțineți acces extins la Google AI Pro și 2 TB de stocare în cloud timp de 6 luni, fără costuri, cu Galaxy Z Flip7 și Galaxy Z Flip7 FE.

Pentru mai multe informații despre Galaxy Z Fold7, Galaxy Z Flip7 și Galaxy Z Flip7 FE, vă rugăm să vizitați: Samsung Global Newsroom sau Samsung.com/ro.

Specificații

Galaxy Z Flip7
EcranEcran principal6,9 inch FHD+*AMOLED dinamic 2XRata de reîmprospătare adaptivă 120Hz (1~120Hz)2520 x 1080 (21:9)
* Măsurată pe diagonală, dimensiunea ecranului principal al Galaxy Z Flip7 este de 6,9 inch în dreptunghi complet și de 6,8 inch ținând cont de colțurile rotunjite; zona vizibilă reală este mai mică din cauza colțurilor rotunjite și a orificiului camerei foto.
Ecran frontalEcran Super AMOLED de 4,1 inchi*948 x 1048, rată de reîmprospătare de 120 Hz 
* Măsurată pe diagonală, dimensiunea ecranului exterior al Galaxy Z Flip7 este de 4,1 inch în formă dreptunghiulară completă; suprafața vizibilă reală este mai mică din cauza colțurilor rotunjite și a orificiului camerei foto.
Dimensiuni și greutatePliat75,2 x 85,5 x 13,7 mm
*Grosimea Galaxy Z Flip7 atunci când este pliat, măsurată de sus în jos de la sticla carcasei Galaxy Z Flip7.
Extins75.2 x 166.7 x 6.5mm
*Grosimea Galaxy Z Flip7 atunci când este extins nu include rama ecranului principal.
Greutate188g
Camera fotoCameră frontalăCameră selfie de 10 MPF2.2, dimensiune pixel: 1.12μm, FOV: 85˚
Cameră duală spateCameră Ultra-Wide de 12MPF2.2, dimensiune pixel: 1.12μm, FOV: 123˚
Cameră cu unghi larg de 50MPDual Pixel AF, OIS, F1.8, dimensiune pixel: 1.0μm, FOV: 85˚
ProcesorExynos2500
Memorie și stocare12 GB de memorie cu 512 GB de stocare internă12 GB de memorie cu 256 GB de stocare internă
*Capacitatea de stocare disponibilă este condiționată de software-ul preîncărcat. Opțiunea de memorie poate varia în funcție de piață.
BaterieBaterie duală de 4.300 mAh (tipic)
*Valoare tipică testată în condiții de laborator terțe. Valoarea tipică este valoarea medie estimată luând în considerare abaterea capacității bateriei în rândul probelor de baterie testate conform standardului IEC 61960. Capacitatea nominală este de 4174mAh pentru Galaxy Z Flip7. Durata reală de viață a bateriei poate varia în funcție de mediul de rețea, tipul de utilizare și alți factori.
ÎncărcareÎncărcare prin cablu*: Până la 50% încărcare în aproximativ 30min. cu adaptor de 25W** și cablu USB-C de 3A***Încărcare rapidă fără fir 2.0****Wireless PowerShare*****
*Încărcare prin cablu compatibilă cu QC2.0 și AFC. Rezultate din testele interne de laborator Samsung, efectuate cu adaptorul de călătorie de 25W în timp ce mai are 0% din energie, cu toate serviciile, funcțiile și ecranul oprite. Viteza reală de încărcare poate varia în funcție de utilizarea reală, condițiile de încărcare și alți factori.** Adaptorul de alimentare de 25W se vinde separat. Utilizați numai încărcătoare și cabluri aprobate de Samsung.***Încărcare fără fir compatibilă cu WPC.****Wireless PowerShare este limitat la smartphone-urile Samsung sau ale altor mărci cu încărcare wireless WPC Qi, precum Galaxy Z Fold7, Z Flip6, Z Fold5, Z Flip5, Galaxy Z Fold4, Z Flip4, seria S22, Z Fold3 5G, Z Flip3 5G, S21 FE 5G, seria S21, Z Fold2, seria Note20, seria S20, Z Flip, seria Note10, seria S10, S9 series, S8 series, S7 series, S6 series, Note9, Note8, Note FE, Note5, și dispositive wearables precum Galaxy Buds2 Pro, Buds2, Buds Pro, Buds Live, Watch6, Watch6 Classic, Watch5, Watch5 Pro, Watch4, Watch4 Classic, Watch3, Watch Active2, Watch Active, Gear Sport, Gear S3, Galaxy Watch și Galaxy Buds. Este posibil să nu funcționeze cu anumite accesorii, huse sau dispozitive de altă marcă. Poate afecta recepția apelurilor sau serviciile de date, în funcție de mediul de rețea al utilizatorului.
Rezistență la apăIP48
*Bazat pe condițiile de testare de laborator pentru scufundarea în până la 1,5 metri de apă dulce timp de până la 30 de minute. Nu este recomandată utilizarea pe plajă sau la piscină. Clătiți reziduurile / uscați dacă prezintă umiditate. Rezistența la apă a dispozitivului nu este permanentă și poate scădea în timp din cauza uzurii normale.
Sticlă/Metal 
 
SISTEM DE OPERARE 
Rețea și conectivitate5G*, LTE**, Wi-Fi 7***, Bluetooth® v5.4
*Necesită o conexiune optimă la rețeaua 5G, disponibilă pe anumite piețe. Utilizatorii trebuie să verifice cu operatorul lor pentru disponibilitate și detalii. Vitezele de descărcare și streaming pot varia în funcție de furnizorul de conținut, conexiunea la server și alți factori.**Disponibilitatea modelului LTE variază în funcție de piață și operator. Viteza reală poate varia în funcție de piață, operator și mediul utilizatorului.***Disponibilitatea rețelei Wi-Fi 7 poate varia în funcție de piață, furnizorul de rețea și mediul utilizatorului. Necesită conexiune optimă și un router Wi-Fi 7.
SenzoriSenzor capacitiv de amprentă digitală (lateral), Accelerometru, Barometru, Senzor giroscopic, Senzor geomagnetic, Senzor Hall, Senzor de proximitate, Senzor de lumină
SecuritateSamsung Knox cu Samsung Knox Vault
Cartela SIMUn Nano SIM* și Multi eSIM**
*Cardul SIM se vinde separat. Disponibilitatea poate varia în funcție de piață și operator.** Disponibilitatea eSIM poate varia în funcție de versiunea software, regiune și operator. Utilizatorii trebuie să verifice la operatorul lor dacă planul lor de rețea mobilă acceptă eSIM.
CuloriBlue Shadow, Jet-Black, Coral-red*[Exclusiv Samsung.com] Mint**
*Disponibilitatea culorii poate varia în funcție de piață, regiune sau operator.**Culori exclusive online disponibile numai pe Samsung.com.
Galaxy Z Flip7 FE
EcranEcran principal6,7 inch FHD+*AMOLED dinamic 2X2640x1080 (22:9), 120Hz Rata de reîmprospătare adaptivă (1~120Hz) 
* Măsurată pe diagonală, dimensiunea ecranului principal al Galaxy Z Flip7 FE este de 6,7 inchi în dreptunghi complet și de 6,6 inchi ținând cont de colțurile rotunjite; zona vizibilă reală este mai mică din cauza colțurilor rotunjite și a orificiului camerei foto.
Ecran frontalEcran Super AMOLED de 3,4 inch*748 x 720
* Măsurată în diagonală, dimensiunea ecranului de acoperire al Galaxy Z Flip7 FE este de 3,4 inchi în formă dreptunghiulară completă; suprafața vizibilă reală este mai mică din cauza colțurilor rotunjite și a orificiului camerei foto.
Dimensiuni și greutatePliat71,9 x 85,1 x 14,9 mm
*Grosimea Galaxy Z Flip7 FE atunci când este pliat se măsoară de sus până jos de la sticla carcasei Galaxy Z Flip7 FE.
Deschis71.9 x 165.1 x 6.9mm
*Grosimea Galaxy Z Flip7 FE atunci când este desfășurat nu include rama ecranului principal.
Greutate187g
Camera fotoCameră frontalăCameră selfie de 10 MPF2.2, dimensiune pixel: 1.22μm, FOV: 85˚
Cameră duală spateCameră Ultra-Wide de 12MPF2.2, dimensiune pixel: 1.12μm, FOV: 123˚
Cameră Wide de 50MPDual Pixel AF, OIS, F1.8, dimensiune pixel: 1.0μm, FOV: 85˚
ProcesorExynos2400
Memorie și stocare8 GB de memorie cu 128 GB de stocare internă8 GB de memorie cu 256 GB de stocare internă
*Capacitatea de stocare disponibilă este supusă software-ului preîncărcat. Opțiunea de memorie poate varia în funcție de piață.
BaterieBaterie dublă de 4.000 mAh (tipic)
*Valoare tipică testată în condiții de laborator terțe. Valoarea tipică este valoarea medie estimată luând în considerare abaterea capacității bateriei în rândul probelor de baterie testate conform standardului IEC 61960. Capacitatea nominală este de 3887mAh pentru Galaxy Z Flip7 FE. Durata reală de viață a bateriei poate varia în funcție de mediul de rețea, tipul de utilizare și alți factori.
ÎncărcareÎncărcare prin cablu*: Până la 50% încărcare în aproximativ 30min. cu adaptor de 25W** și cablu USB-C de 3A***Încărcare rapidă fără fir 2.0****Wireless PowerShare*****
*Încărcare prin cablu compatibilă cu QC2.0 și AFC. Rezultate din testele interne de laborator Samsung, efectuate cu adaptorul de călătorie de 25W în timp ce mai are 0% din energie, cu toate serviciile, funcțiile și ecranul oprite. Viteza reală de încărcare poate varia în funcție de utilizarea reală, condițiile de încărcare și alți factori.** Adaptorul de alimentare de 25W se vinde separat. Utilizați numai încărcătoare și cabluri aprobate de Samsung.***Încărcare fără fir compatibilă cu WPC.****Wireless PowerShare este limitat la smartphone-urile Samsung sau ale altor mărci cu încărcare wireless WPC Qi, precum Galaxy Z Fold7, Z Flip6, Z Fold5, Z Flip5, Galaxy Z Fold4, Z Flip4, seria S22, Z Fold3 5G, Z Flip3 5G, S21 FE 5G, seria S21, Z Fold2, seria Note20, seria S20, Z Flip, seria Note10, seria S10, S9 series, S8 series, S7 series, S6 series, Note9, Note8, Note FE, Note5, și dispozitive portabile precum Galaxy Buds2 Pro, Buds2, Buds Pro, Buds Live, Watch6, Watch6 Classic, Watch5, Watch5 Pro, Watch4, Watch4 Classic, Watch3, Watch Active2, Watch Active, Gear Sport, Gear S3, Galaxy Watch și Galaxy Buds. Este posibil să nu funcționeze cu anumite accesorii, huse sau dispozitive de altă marcă. Poate afecta recepția apelurilor sau serviciile de date, în funcție de mediul de rețea al utilizatorului.
Rezistență la apăIP48
*Bazat pe condițiile de testare de laborator pentru scufundarea în până la 1,5 metri de apă dulce timp de până la 30 de minute. Nu este recomandat pentru utilizarea pe plajă sau la piscină. Clătiți reziduurile / uscați dacă prezintă umiditate. Rezistența la apă a dispozitivului nu este permanentă și poate scădea în timp din cauza uzurii normale.
Sticlă/MetalSticlă Corning® Gorilla® Victus® 2
Armor Aluminum
SISTEM DE OPERARE 
Rețea și conectivitate5G*, LTE**, Wi-Fi 6E***, Bluetooth® v5.4
*Necesită o conexiune optimă la rețeaua 5G, disponibilă pe anumite piețe. Utilizatorii trebuie să verifice cu operatorul lor pentru disponibilitate și detalii. Vitezele de descărcare și streaming pot varia în funcție de furnizorul de conținut, conexiunea la server și alți factori.**Disponibilitatea modelului LTE variază în funcție de piață și operator. Viteza reală poate varia în funcție de piață, operator și mediul utilizatorului.***Disponibilitatea rețelei Wi-Fi 6E poate varia în funcție de piață, furnizor de rețea și mediul utilizatorului. Necesită o conexiune optimă și un router Wi-Fi 6E.
SenzoriSenzor capacitiv de amprentă digitală (lateral), accelerometru, barometru, senzor giroscopic, senzor geomagnetic, senzor Hall, senzor de proximitate, senzor de lumină
SecuritateSamsung Knox cu Samsung Knox Vault
Cartela SIMUn Nano SIM* și Multi eSIM**
*Cardul SIM se vinde separat. Disponibilitatea poate varia în funcție de piață și operator.**Disponibilitatea eSIM poate varia în funcție de versiunea software, regiune și operator. Utilizatorii trebuie să verifice la operatorul lor dacă planul lor de rețea mobilă acceptă eSIM.
CuloriBlack, White*
*Disponibilitatea culorii poate varia în funcție de piață, regiune sau operator.
Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Uncategorized

Sunt un director solidar cu elevii și profesorii din școală

Publicat

pe

De

Sunt un director solidar cu elevii și profesorii din școală

Asociația „Comunitatea pentru excelență în management școlar”, organizație în curs de înființare, cu scopul reprezentării intereselor directorilor de unități de învățământ preuniversitar și profesionalizarea carierei pentru pozițiile de conducere, coordonare și control, a analizat propunerile „de reforme” incluse în Programul de guvernare 2025-2028 și apreciază că acestea sunt doar propuneri de contracție a progresului mic obținut în finanțarea acestui sector.

Estegreușinedreptca anunțurile despre „tăieri” să înceapă cu educația, pierdemacum drepturiobținuteatâtdegreușicuatâtdemultăîntârziereîncomparațiecualtesectoare, educația fiind cronic subfinanțată în ultimii 30 de ani.

Măsurile prevăzute în Programul de guvernare al actualei Coaliții vor avea următoarele efecte:

  • scădereacalității serviciului public de educație;
  • scădereaatractivității carierei didactice și creșterea abandonului în rândul cadrelor didactice;
  • scădereaatractivității pentru funcția de director de unitate de învățământ;

Asociația este construită de un nucleu de directori din toate județele României. Ideea acestei forme de organizare a apărut înainte de greva profesorilor, primăvara – vara anului 2023. Lecția acelor luni este că trebuie ca directorii de școli să fie consultați atunci când se decid modificări ale actualului cadru de funcționare a școlilor, mai ales că noi considerăm că, pentru fiecare problemă reclamată de minister sau de un beneficiar, undeva, în România reală, un director de școală a găsit deja o soluție care a funcționat și poate fi folosită ca model de bună practică.

Considerăm că suntem pregătiți și avem competențele necesare pentru a fundamenta decizii și, mai ales, pentru a le implementa, cu respect pentru profesori, pentru elevi și pentrufamiliileacestora.În timpul grevei din 2023 am fost lăsați să ne descurcăm singuri, pe de o parte reprezentanți ai angajatorului față în față cu sindicatul, pe de altă parte profesori și colegi în cancelarie. Greva a însemnat pentru noi pierderi de venituri, pierderi ajustate abia câteva luni mai târziu. Dar a însemnat și învățare, înțelegere mai bună a rolului, noi competențe practicate.

Facem astăzi, 3 iulie, unapellaconsultare,deciziiinformateșipredictibilitate.Putemface reforme cualocări bugetare,iar Legeaînvățământului preuniversitar aanticipat partedin reformele anunțate și a prevăzut alocări pentru ele.

Cu privire la măsurile anunțate, consultarea dintre membrii Comunității a fost structurată pe trei

paliere:

  1. ajustareanormei didactice printr-o creștere medie de 10%;
  2. restructurareaprogramului de burse, revenind la criteriile și nivelurile din anul școlar 2022-2023 (cu excepția burselor sociale);
  3. creștereanumărului mediu de elevi pe clasă.

Referitorlacreștereanormeididactice,considerăm că este critic ca Ministerul Educației și Cercetării să răspundă urgent la întrebarea: Ce se întâmplă cu examenul de titularizare planificat pentru data de 15 iulie? Modul de constituire a posturilor scoase la concurs este afectat semnificativ de decizia de majorare a normei didactice – practic, nimeni nu se poate titularizaînurmaacestui concurs,în condițiile încarefilosofiade constituireaposturilor scoase la concurs s-a modificat semnificativ. Ulterior acestui răspuns abia, se poate determina structura dominoului pus în mișcare de decizia de creștere cu 2 ore a normei didactice.

Înceeacepriveștemărireanormeidepredareadirectorilordeșcoli,precizăm că nuavem îngrijorări legate de creșterea normei didactice cu 2 ore, inclusiv pentru directori, fiecare dupăstatutulșidreptulpecareîlare.Nu de muncă ne plângem, ci de lipsa de predictibilitate și avem îndoieli că efectul va fi cel planificat.

Referitor la restructurarea sistemului de burse școlare și a criteriilor de acordare, între directorii din Comunitate există diferențe de raportare la actualul sistem. O majoritate a directorilor din mediul urban dezvoltat consideră că plafonarea burselor de merit/de reziliență la primii 15% dintre elevii unei clase este eficace și suficientă. Toțidirectoriicareși-auexprimat opinia au fost de acord că bursele sociale și cele tehnologice sunt necesare, susțin participarea școlară și adresează inechități.

În opinia noastră, standardizarea criteriilor și implementarea unui sistem robust de managementdigitalaldosarelordebursăsuntcruciale.În situația transferării administrării sistemului de burse sociale, se pierde valoarea educațională a sprijinului financiar, mecanismul de condiționare fiind acum eficient și putând fi îmbunătățit și cu alte elemente, inclusiv activități de participare și implicare a familiei.

Întimp ceuneleșcoli au dejastabiliteparteneriatefuncționalecu primăriile –acolounde autoritățile publice locale au capacitate, altele vor fi afectate de tranziție, în special în zonelerurale.Recomandămotranzițietreptată(urbanmairepede,ruraltreptat,doardupă ce există infrastructură digitală).

Referitor la creșterea numărului de elevi din clasă și comasarea de unități de învățământ, subliniem că niciodată nu am avut libertatea de a reorganiza activitatea unității de învățământ.Agenți ca autoritățile publice locale, inspectoratele școlare au intervenit peste intențiile noastre.

În partea a doua a documentului de poziție, reluăm detaliat cele de mai sus și propunem o serie de soluții. Mare parte din schimbările propuse NU se pot implementa de la 1 septembrie, dacă nu există decizii rapide care înseamnă inclusiv modificări legislative majore.

Vrem să fim „la masă”, să contribuim, nu să ni se pună în brațe, fără vină, problema deficitului, fără putere de acțiune. Contribuim deja ca cetățeni, ca membri ai familiilor noastre extinse, la toate celelalte măsuri de contracție anunțate. Pentru responsabilitatea de directori cerem predictibilitate și mandat clarificat.

Anexănr.1.

  • Referitorlacreștereanormeididactice:

Considerăm că este critic ca Ministerul Educației și Cercetării să răspundă urgent la întrebarea:

Ceseîntâmplăcuexamenuldetitularizareplanificatpentrudatade15iulie?

Modul de constituire a posturilor scoase la concurs este afectat semnificativ de decizia de majorare a normei didactice – practic,nimeninusepoatetitularizaînurmaacestuiconcurs, în condițiile în care filosofia de constituire a posturilor scoase la concurs s-a modificat semnificativ.

Abia ulterior acestui răspuns se poate determina structura dominoului pus în mișcare de decizia de creștere cu 2 ore a normei didactice.

În acest moment, fiind încă perioadă de activitate a școlilor, majoritatea directorilor ne-am făcut simulările pentru școlile noastre. Și simulările indică faptul că, în situația în care profesorii nu mai iau ore în sistem de plata cu ora, pentru orele rămase nealocate peste noua medie de 18-20 de ore/săptămână, se vor face angajări pe baza de contracte de muncă, fie ele și pe durată determinată, atunci va crește anvelopa salarială. Vorbim despre posturi teoretice, constituite prin adunarea din birou a orelor neacoperite, ore care sunt izolate prin școli diferite și îndepărtate și care ar putea costa mai mult (cost contract de muncă, plus costuri de navetă, plus costuri de oportunitate:profesoriobosițicaremergîn3-4localitățipesăptămânăsauelevicarefacnaveta la oraș, pentru că directorul, profesor de română, nu mai poate face cele 16 ore de la gimnaziu și părinții nu vor alt profesor).

Cecredeministerul face:Simulare de calcul în sistem de plata cu ora, profesor gradul didactic I (15 ani vechime)Salariu de bază: 9.346 leiPentru 72 ore/lună (normă didactică 16 ore): Brut: 130 lei/oră, Net: 106 lei/oră Pentru 160 ore/lună (normă de muncă): Brut: 58 lei/oră, Net: 36 lei/orăCearputeaobținăministerul,calculeanuale:Normă întreagă – salariu brut anual: 9.346 × 12 luni = 112.152 lei / an calendaristicNormă echivalentă per contract de colaborare (ex: 18 ore/săpt.):130 lei × 18 ore/săpt. = 2.340 lei / săptămână, 2.340 lei × 36 săpt. = 84.240 lei / an școlar1112.152 lei este cuaproximativ33,14%maimaredecât 84.240 leiDiferența anuală pe normă: 27.912 lei (112.152 – 84.240 lei)Număr total de norme vizate pentru a fi plătite la un cuantum mai mic: 30.000 Dar, în fapt, impactul bugetar al trecerii lor din statul de „norme teoretice = aglutinări de ore disponibile, discipline diferite în școli diferite) este ocreștere de 837.360.000lei(27.912 lei × 30.000), la care se adaugă și alte costuri asociate, cum ar fi naveta,comasare de ore într-o singură zi a săptămânii etc.
  

Simularea la scară națională prezentată în caseta de mai sus nu va deveni realitate, pentru că acest mare sistem public este suma unor microsisteme. Fiecare școală este un sistem, operează într-un echilibru fragil, iar directorii ar trebui să aibă libertatea și resursele să optimizezeprocesul,cufocuspecalitate. Toate „marile” instituții de coordonare, verificare și

control ar putea să dea mai puține comenzi, telefoane și sarcini. Scopul tuturor trebuie să fie calitatea educației.

Înceeacepriveștemărireanormei depredareadirectorilordeșcoli, care în acest moment au norma didactică diminuată, pe bună dreptate, dată fiind natura muncii lor, precizăm de la bun început că ea va fi integrată, conform statutului și dreptului1 pe care îl are.

Nu de muncă ne plângem, ci de lipsa de predictibilitate. Noi suntem autoritatea din fața profesorilor, a elevilor și a părinților, de aceea cerem predictibilitate, simulări de impact, măsuri de compensare clare și un calendar de implementare pentru a evita blocajele de la 1 septembrie.

Problema noastră nu este să predăm mai mult, ci să nu mai facem munci repetitive, cel mai adesea în regim de urgență, fără legătură cu actul educațional. Dacă sarcina administrativă ar fi mai mică, putem intra mai mult la ore, la orele noastre și ale colegilor noștri, putem fi directori mai buni, putem contribui la creșterea calității educației pentru fiecare elev.

Dacă ministerul s-a uitat într-un calculator și a văzut că directorii țin multe ore în sistem de plată cu ora, poate nu au văzut realitatea. Iar realitatea arată astfel:

  • Uneorine este greu cu cele 6-8 ore, pentru că intrăm la clasă și suntem învățați ca în orice dimineață în care suntem în oră să fie posibil să primim mesaj cu 3 machete de la inspectorat cu poruncă de completare până la ora 13:00;
  • Poți fi director și învățător, poți fi director și singurul profesor de o anume disciplină din școală- ai o normă didactică, ceea ce poți scoate la concurs este o fracție de normă, asta nu aduce stabilite nici elevilor, nici profesorilor;
  • Dacăsunt directori care abuzează de sistem, există mereu inspectori care semnează pentru derogări. Iar aceștia o fac în cunoștință de cauză2.

Am fost în schimburi europene, am văzut cum muncesc colegii noștri profesori din alte țări, în ce condiții, cu ce infrastructură și cu ce tip de sprijin3. Dacă ne uităm la mediile normelor didactice din țările OECD, alte țări europene, arfi binesă neuităm șila altemediieuropeneșisă începem cu media investiției anuale în educația preuniversitară! Pentru un director de școală, este foarte clar cine muncește și cine nu va munci nici dacă îi crește salariul de trei ori.

Vrem să transmitem că e nevoie să ne oprim din această antagonizare a societății – nu face bine nimănui. Profesorii pot munci și de acasă, mulți au echipamente primite de la școală, pot fi monitorizați, pot avea livrabile pentru restul de activitate. Livrabilele pot fi monitorizate prin fișa de evaluare anuală, care ar putea fi, într-un târziu, completată într-o platformă și asociată rezultatelor directe ale profesorilor.

Propunerea de creștere a normei didactice, așa cum este anunțată în acest moment, nu răspundenevoiideechilibruîntrenormelediferitelorcategoriideprofesoridinsistem.De pildă, creșterea normei didactice este posibilă în ciclul gimnazial și cel liceal, dar imposibilă în cel primar. Dacă intențiaanunțatăcaoreledesportdinciclulprimarfie„luate”profesorilor despecialitateșireintegrateînobligațiaînvățătorului învățătoarei,atuncitoateîncadrările pentruprofesoriideeducațiefizicăsuntanulate(pentru că există o metodologie de restrângere, nu e o alegere a școlii) și estimăm un risc ridicat pentru pierderea acestor cadre didactice calificate.

„Lanoi,din3profesorideeducațiefizicăarrămâneonormăși jumătate.Eusuntînvățătoarelabază,recentamobținutîncăospecializare. Dar atunci când „mi-ai luat” orele de sport cu elevii, nu m-ai întrebat. Aveam o rutină bună, m-aș fi menținut în formă, mă pregăteampentruacesteore. Acumnumaiface-olafeldebine, e un set de competențe care s-a pierdut, în lipsa practicării lor.”
  

1Norma didactică diferă – de referință sunt: ORDIN 4492 16/06/2023 – Portal Legislativși NORMA (A)16/08/2011 – Portal Legislativ

2NuîncărcămtextulcusituațiadisciplinelordinariaSTEMundeficitmajordecadredidacticecalificate.

3Înnicioțarăvizitatănusemaiînvațăîndouăschimburi.Înîntânireadesâmbătă,28iunie,ne-amuitatla exemple din Portugalia(integrarea activitățilorextrașcolare în normă, în orare) și din Ungaria(justificarea normei extinse prin activități asincron, practic, peste norma de predare, profesorii mai justifica lunar, în sistemul electronic, încă vreo 7-8 ore și rămân cu un buget de timp la dispoziție, de 10-12 săptămânal).

Asociația directorilor consideră că această revenire a orelor de sport în norma învățătorilor nu înseamnă o optimizare, ci pierderea unui serviciu livrat la standard de calitate mai înalt, un drept la mișcare și sănătate pe care copiii l-au avut și îl pierd.

Pe de altă parte, în multe școli, profesorii de educație fizică sunt implicați în multe activități extrașcolare și au competențe transferabile către altă specializare.

Propunerea noastră, pentru situația generată de creșterea normelor didactice este în favoareaunuiampluprogramdeconversieprofesională4pentrucadreledidactice, cu grup țintă dedicat, cu forme de organizare hibridă și perioadă de tranziție.

Alte aspecte identificate de directori, aspecte care nu pot fi gestionate cu aceeași măsură pentru toți:

  • situațiadin învățământul seral și cel fără frecvență, cu clase fantomă: „dacăvreitai,

taiedeacoloundebagibaniidegeaba,taiede-acoloundetefacinuvezirisipa.”;

  • personalulsubdimensionat și suprasolicitat, în unele i.p;
  • absențadin sistem a ocupanților funcțiilor de suport: informaticieni, bibliotecari, profesori

de sprijin.

  • anultrecut s-a vorbit despre un program cu finanțare nerambursabilă, prin care spațiile școlilor erau securizate – se refăceau împrejmuirile, se instalau sisteme de monitorizare și protecție. Mii de școli din România nu au niciun fel de sistem de pază, nici gând sau speranță pentru

Ca directori cărora ne pasă de profesorii cu care lucrăm, ne întrebăm mereu cum să facem mai bine orarul unui profesor care lucrează în 4-5 școli5. Omenește, nimeni nu s-a întrebat până acum cum este calculată norma de muncă a unui astfel de profesor.

Noi nu putem condiționa repartizarea unui profesor în școală, în funcție de apropierea de domiciliu și nici nu ne putem asocia, formal, între școli apropiate pentru a scoate un post la concurs per consorțiu/asociere formală sau informală de u.i.p.

În finalul acestei secțiuni transmitem public că va fi dificil să ne motivăm colegii la reluarea activității, în luna septembrie. Colectivele de elevi cresc, derogările pentru prezența elevilor cu

4 Declarații directori:

Am încurajat profesorii să își ia a doua, chiar a treia specializare. Ieri am căutat programe de conversie pe biologie, pentru o profesoară de educație fizică.”

„Suntprofesordefizică,conducoșcoalăde927deelevi,delagrădinițăpânălaliceu.Fizicăpredaueuși unprofesorpensionar,amscospostlaconcursînultimiiani,nuvinenimenilamineîncomună,chiardacă comuna e mare.”

5Situațiedesîntâlnităînmediulruralcâteoclasăpefiecareandeciclugimnazial,4-5oredeistoriesau

geografieînfiecareșcoală,vafinevoietotde4-5școlipentruconstituireaunuipost.

CES în învățământul de masă nu se aplică, norma didactică crește. Ne-am văzut colegii la acest sfârșit de an foarte, foarte obosiți, pe grupurile școlilor discuțiile sunt fierbinți, încărcate cu multă tristețe și dezamăgire, iar direcția școlii românești pare în ceață.

Pentru membrii Comunității este evident că funcția de director de școală nu mai este motivantă – suntem profesori cu experiență, știm să ne facem treaba bine. Pentruafidirectoriidecare este nevoie avem și noi nevoi derespectat;nevoi de claritate, autonomie și finanțare. Un director motivat înseamnă o cancelarie majoritar motivată.

I.2. Referitorlarestructurareasistemuluideburseșcolareșiacriteriilordeacordare:

SistemuldebursedinRomânia,înciudaprovocăriloractuale,oferăbeneficiisemnificative copiilor, în special în abordarea problemelor precum abandonul școlar și stimularea motivațieiacademice, dar au nevoie de criterii standardizate și sisteme digitale de gestionare. Între directorii din Comunitate există diferențe de raportare la actualul sistem. O majoritate a directorilor din mediul urban dezvoltat consideră că plafonarea la primii 15% dintre elevii unei clase a burselor de merit/de reziliență este eficace și suficientă. Toți directorii care și-au exprimat opinia au fost de acord că bursele sociale și cele tehnologice sunt necesare, susțin participarea școlară și adresează inechități.

Reluăm și noi concluziile studiului Sistemul de burse școlare – percepții ale actorilor educaționali”:

Opinii ale directorilor privind efectele burselor. „Sondajul în rândul directorilor unităților de învățământ indică intensificarea prezenței elevilor la ore drept cel mai substanțial impact al burselor școlare (raportat de către 81,5% dintre respondenți), urmat, la o distanță de 19 de p.p., de creșterea motivației elevilor pentru învățare (62,5%), în timp ce, aproximativ jumătate dintre directori au observat ca efect al burselor îmbunătățirea rezultatelor școlare (47,5%).”6

Opiniialeprofesorilorprivindefectelorburselor.„Conform datelor colectate prin sondajul în rândul cadrelor didactice, trei sferturi dintre profesori au considerat că bursele școlare au avut ca efect reducerea absenteismului în rândul elevilor, iar aproape două treimi au declarat că acestea au avut un rol în motivarea pentru învățare.”7

Opiniialeelevilorprivind efectelorburselor. „Îmbunătățirea performanței școlare reprezintă, de departe, efectul cel mai frecvent întâlnit, menționat de către două treimi dintre elevii bursieri. În ordinea ierarhiei, urmează reducerea numărului de absențe (aproximativ o treime dintre răspunsuri) și intensificarea competiției (raportată de către unul din patru elevi).”8

Opinii ale părinților privind efectelor burselor. „Sondajul în rândul părinților arată că, în perspectiva acestora, impactul predominant al burselor a fost în plan motivațional: 64,6% dintre părinți au raportat o creștere a motivației elevilor pentru învățare. Procentaje mult mai mici dintre părinți au sesizat îmbunătățirea rezultatelor școlare (24,3%) și reducerea absenteismului (12,3%) ca urmare a primirii burselor.”9

În opinia noastră, standardizarea criteriilor și implementarea unui sistem robust de managementdigitalaldosarelordebursăsuntcruciale.Acest lucru va spori transparența,

6Unitatea de Cercetare în Educație. Sistemul de burse școlare – percepții ale actorilor educaționali, SperanțaȚibu(Coord.),PetreBotnariuc,AndraFăniță,OanaIftode,MariusLazăr,ManuelaManu,Corina Neacșu-Dalu, Cornelia Novak, Ancuța Plăeșu, Cristina Slovineanu (Autori), Editura Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, București, 2025, p. 42.

7Idem,p.43;

8Idem,p.45;

9Idem,p.47

eficiența și corectitudinea, asigurându-se că bursele ajung în mod eficient la cei care au cea mai mare nevoie de ele, totodată stimulând excelența academică.

Bursele de asistență socială joacă un rol major și adesea subestimat în sistemul de învățământ din România. Impactul lor se concentrează în principal pe echitate, acces și prevenirea abandonului școlar timpuriu, în special în rândul elevilor din medii vulnerabile.

Iată o analiză a impactului lor cu exemple, bazate pe discuțiile din cadrul Comunității și pe cunoștințele generale despre contextul românesc:

  • Estenevoie de digitalizare, gestionarea dosarelor afectează începerea anului școlar, o platformă sau o extensie a SIIIR/SIMS ar scădea sarcina administrativă, presupunând, de cele mai multe ori, doar actualizări de informații;
  • Actualul sistem deburse a favorizat rezultate de pionierat, de  recuperarea unor elevi de clasa a opta, cu 2-3 ani de repetenție în spate, care au fost prezenți, au recuperat, și au susținut Evaluarea Națională. Sau o promoție de învățământ profesional, cu elevi sprijiniți în intervalul 2023-2025, care finalizează studiile fără abandon.
  • Prinbursele sociale am reușit să reducem abandonul școlar al elevilor de etnie rromă! Dacă în anii trecuți, anual pierdeam elevele rrome, care veneau la școală până învățau să scrie și să citească, acum vin la școală și se străduiesc lună de lună să aibă prezență și să nu piardă această bursă. Și prezența se transformă în învățare, în transfer de cunoștințe și competențe;
  • Pentrufamiliile elevilor, mai ales a băieților de peste 14 ani, bursa este o compensație pentru munca lor „luată” din familie – ei muncesc mai puțin ca zilieri, respectă fiecare zi de prezență care se reflectă în bursa încasată.

Membrii Comunității au discutat despre gestionarea burselor sociale și tranziția lor către serviciile de asistență socială, unii directori împărtășind din experiențele lor pozitive de colaborare cu primăriile locale pentru a gestiona documentele suport și anchetele sociale. Alți directori au dezvoltat miniplatforme, automatizări pentru gestionarea a sute de burse, preponderent sociale, altfel fiind imposibil să administreze complexitatea cazurilor. Există în acest moment în u.i.p. competențe dezvoltate, personal specializat care să gestioneze comunicarea cu familiile. Pentru unii dintre directori, trecerea către serviciul de asistență socială din septembrie 2025 va genera multe dificultăți fix pentru elevii în riscul cel mai mare, care trăiesc din resurse insuficiente de la o lună la alta și va afecta relația dintre prezență și bursă.

Analiza a arătat că, în timp ce unele școli au deja stabilit parteneriate funcționale cu autoritățile publice locale au capacitate, altele vor fi afectate de tranziție, în special în zoneleruraleșirecomandămotranzițietreptată(urbanmairepede,ruraltreptat,doardupă ce există infrastructură digitală).

În situația transferării administrării sistemului de burse sociale, se pierde valoarea educațională a sprijinului financiar, mecanismul de condiționare fiind acum eficient și putând fi îmbunătățit și cu alte elemente, inclusiv activități de participare și implicarea a familiei.

Nu în ultimul rând, un element important despre care nu se vorbește este recompensarea copiilor care fac sport de performanță și obțin rezultate. Noi credem profund în valoarea muncii acestor copii și îi vedem zilnic ce efort fac. Au muncit pentru rezultatele obținute, competențele transversale dobândite vor genera venituri în viitor, merită să fie sprijiniți în continuare.

I.3. Referitorlacreștereanumăruluideelevidinclasășicomasareadeunitățide învățământ

Comasarea instituțiilor de învățământ și creșterea numărului de elevi din clasă înseamnă un set complex de provocări, în special în zonele rurale, care cuprind probleme financiare, logistice și de resurse umane, exacerbând povara administrativă asupra directorilor.

Da, e nevoie să fim și să ne comportăm profesionist în raport cu resursele pe care le administrăm. Analizăm permanent situațiile financiare din școlile pe care le coordonăm și vedem că resursele, constituite în baza actualului sistem de „finanțare per elev” nu ajung fiecărei școli (unele au excedent, unele au deficit – nu există măsuri compensatorii și analize de corelare în raport cu un standard de calitate).

Pe de altă parte, niciodată nu am avut libertatea de a reorganiza activitatea unei unități școlare din perspectiva noastră, în acord cu Planul de dezvoltare instituțională al școlii, plan aprobat de către Consiliul de Administrație. Agenți ca autoritățile publice locale, inspectoratele școlare au intervenit peste intențiile noastre:

Dacă acum patru ani, la începutul mandatului, îmi asumam și arfidepinsexclusivdemineîncadrezînbuget,reușeam până acum. Acum, după ce am renovat 3 școli din 3 sate, că așa „a putut” primarul, este exclus să adunăm copiii într-una singură. Oamenii s-au obișnuit să aibă școală renovată în fiecarelocalitate.Părințiinumaisuntdeacordcutransportarea elevilor lor la școala din centrul comunei, chiar dacă astfel le- am asigura o educație de calitate mai bună pentru copiii lor.”
  

De pildă, dacă acum 4 ani am fi avut un mandat de eficientizare și ar fi fost posibile comasări, mulțidintrenoiamfireușitmaibine.Dar asta nu înseamnă că suntem vinovați de actuala stare de lucruri din țară. Comasările generează probleme logistice, mai ales în rural, probleme de asigurare a transportului, resurselor umane, coordonare dificilă între școli- structuri. Comasările vor avea consecințe: scăderea calității pentru unii elevi, deci potențial irosit și, în viitor, contribuții la PIB diminuate10.

În dezbaterile din această perioadă lipsește măsurarea impactului creșterii colectivelor de elevi asupra calității educației, în condițiile în care studiile arată contrariul. Dacă referința este statistică (un număr mediu de 15 elevi), atunci este bine să spunem că această clasă de „15 elevi, în medie”, nu există. În urban, unde se învață în trei schimburi afectarea calității este semnificativă, așa cum semnificative sunt și studiile care ne arată provocările în asigurarea calității atunci când învățământul este organizat „la simultan”.

10Declarațiidirectori:„Nuamproblemecustatul8oreînșcoală,cenupotfaceestecomasezclaseșișcoli,dintr-unsatînaltul”;„în cazul meu, am simulat o comasare, presupune eforturi administrative imense și pierderi de personal specializat;”„Noiamtrecutprincomasare,darșcolileaurămaspeloc,adispărutunsecretariat,contabil/administrator, dacă se pune problema să închidem clădiri, va fi greu pentru copii și familii.”„Noiavemclasede12,14copii,organizatelegal.îicomasămlasimultanîntr-oclasăde26,înseamnă un infern pentru învățătoare. Iar termeni economici nu cred ca ar fi economii, dacă se adaugă transportul atunci când e imposibilă comasarea pe aceeași structură.
  

10Declarațiidirectori:

„Nuamproblemecustatul8oreînșcoală,cenupotfaceestecomasezclaseșișcoli,dintr-unsatîn

altul”;

„în cazul meu, am simulat o comasare, presupune eforturi administrative imense și pierderi de personal specializat;”

„Noiamtrecutprincomasare,darșcolileaurămaspeloc,adispărutunsecretariat,contabil/administrator, dacă se pune problema să închidem clădiri, va fi greu pentru copii și familii.”

„Noiavemclasede12,14copii,organizatelegal.îicomasămlasimultanîntr-oclasăde26,înseamnă un infern pentru învățătoare. Iar termeni economici nu cred ca ar fi economii, dacă se adaugă transportul atunci când e imposibilă comasarea pe aceeași structură.

Membrii Comunității au subliniat o serie de provocări:

  • Transport:Comasarea școlilor din mai multe sate într-o școală centrală reprezintă o provocare majoră. Soluțiile de transport existente, cum ar fi microbuzele electrice cu autonomie limitată, sunt adesea insuficiente pentru distanțele lungi și rutele multiple După cum afirmă mulți participanți, „transportul va rămâne o provocare, chiar dacăeleviisuntînaceeașistructură;”„Nudescurccumicrobuzulelectricprimit,de15 locuri, are autonomie de 190 km, am 6 drumuri pentru satele aparținătoare. Dacă acum vin acasă la ora 17.00, după ce voi face și orele de predare voi ajunge la 20.00.”
  • Resurseumane: Comasările pot duce la dispariția posturilor administrative (secretare, contabili) și pot crea dificultăți în coordonarea personalului didactic din mai multe locații. Potențialul de insecuritate a locului de muncă pentru profesorii din școlile care fuzionează, este, de asemenea, o preocupare. La un liceu tehnologic cu 700-800 de elevi care ar putea fuziona cu școli mai mici din comunele alăturate, prin comasare vor fi preluate și problemele acestora.
  • Coordonare și volum de muncă: Gestionarea mai multor structuri școlare, uneori răspândite la kilometri distanță, crește semnificativ povara administrativă asupra directorilor. Creșterea normei de predare pare nerealistă, având în vedere responsabilitățile suplimentare ale supravegherii unei instituții maimari și mai complexe. Reducerea cu doar 30% a volumului de muncă nu poate produce rezultate în condițiile în care responsabilitățile depășesc 40 de ore pe săptămână, iar comasarea conduce adesea doar la consolidarea administrativă, mai degrabă decât la o integrare reală.

II. Soluții:

Statul român trebuie să își asume că lucrurile nu sunt bine organizate în învățământul preuniversitar. Scopul decidenților nu trebuie să fie „eficientizarea de dragul economiilor”, ci folosirea timpului nostru de muncă, în principal, pentru procesul didactic, pentru interacțiunea cu elevii. De aceea considerăm critic ca o serie de măsuri să fie accelerate în procesul de digitalizare.

Întâlnirea directorilor s-a axat pe provocărilerestructurăriinormelor,astructurilordincadrul aceleiașiunitățideînvățământ,încontextulscenariuluidecomasarea750800deunități.

Ipoteza de lucru a fiecărui decident care propune măsuri pentru educație trebuie să fie: nicio planificarefărădirectori.E nevoie de noi, direct, fără intermedierea unei machete gestionate de inspectorat: cu fiecare tabel noi mai „pierdem” un elev sau un profesor care merită o abordare individualizată.

Dar, mai ales, pentru a implementa orice plan, nu se poate fără noi și fără bani. Iar aceasta înseamnă activarea unor prevederi legale. Și ne referim aici la trei prevederi din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, respectiv:

  1. 127, alin. (3)„Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de premiul pentru activitate suplimentară, acordat de două ori pe an, prin decizie a directorului unității de învățământ. Fondurilepentruacordareaacestuipremiuse constituie în limita unui procent de 2% aplicat asupra fondului de salarii de la nivelulunitățiideînvățământ. Criteriile specifice pentru acordarea premiului se propun de către consiliul de administrație al unității de învățământ, pe baza metodologiei-cadru aprobate prin ordin al ministrului educației, și se aprobă prin hotărâre a consiliului de administrație al DJIP/DMBIP.”11
  2. 138, alin (5) „Costul standard pentru unitățile de învățământ defavorizate, stabilite anual pe baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației, la propunerea Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, este suplimentat cu 25%12.”
  3. 138, alin. (6) Costul standard se suplimentează cu 25% pentru unitățile de învățământ carefac parte din consorții școlare sau consorții de învățământ dual, constituite din unități de învățământ din mediul urban și rural.

Doar aplicarea celor trei prevederi ale legii, asocierea acestora cu descentralizarea managementului resurselor financiare și umane, în baza unui calendar de implementare, poate genera eficientizare simultan cu îmbunătățirea educației pentru fiecare elev.

Cât privește bursele de merit, pe lângă neutralitate în raport cu procentul celor care primescastfeldeburse, insistăm pentru găsirea unor soluții pentru sportivi și propunem ca departajareaserealizezeprincalculareamediilorpedisciplină, cu două zecimale, fără rotunjire (ex. la 8.33 media din catalog este 8, aceeași ca atunci când media notelor este 7.50).

11Potrivit art. XXVI alin. 1 lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2025-2026, iar la 31.12.2024, potrivit art. LI alin. (1) lit. h) din OrdonanţadeUrgenţăaGuvernuluinr.156/2024, prevederea afostprorogatădinnou,pânălaînceputul anului şcolar 2026-2027.12Potrivit art. XXVI alin. 1 lit d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2025-2026, iar la 31.12.2024, potrivit art. LI alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 156/2024, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2026-2027.
  

11Potrivit art. XXVI alin. 1 lit. g) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2025-2026, iar la 31.12.2024, potrivit art. LI alin. (1) lit. h) din OrdonanţadeUrgenţăaGuvernuluinr.156/2024, prevederea afostprorogatădinnou,pânălaînceputul anului şcolar 2026-2027.

12Potrivit art. XXVI alin. 1 lit d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2025-2026, iar la 31.12.2024, potrivit art. LI alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 156/2024, prevederea a fost prorogată până la începutul anului şcolar 2026-2027.

Referitor la creșterea normelor de predare, pentru școlile din medii vulnerabile mai ales, propunem activarea prevederilor alin. (6) din lege: „Pentru pregătirea remedială sau de stimulare a excelenței didactice se pot aloca în norma didactică de predare până la 4 ore.”Noișiîntreagacomunitateșcolarănebazămpe profesori pentru multe alte activități dedicate elevilor, nu doar pentru „efectuarea” normei de predare13.

III.Cefacemîncontinuare?

Ca directori, ne pasă de elevi și profesori. Practica noastră profesională este mereu orientată către găsirea de soluții, luăm deseori decizii imediate, sub imperiul urgenței, avem competențe transversale de management.

Nici nouă nu ne convin schimbările rapide din sistemul educațional, inclusiv reducerile bugetare și creșterea volumului de muncă, dar am fost selectați dintre cei mai buni și putem să ne onorăm rolul și importanța în sistem. Mulți dintre noi suntem frustrați cu privire la lipsa de cercetări și de planificare din spatele acestor schimbări.

Mare parte din schimbările propuse nu se pot implementa de la 1 septembrie, dacă nu există decizii rapide care înseamnă inclusiv modificări legislative majore. Vrem să fim „la masă”, să contribuim, nu să ni se pună în brațe, fără vină, problema deficitului, fără putere de acțiune.

Pentru toate măsurile solicitămministeruluiuncalendardeimplementare,răspunsreferitor la concursul național de titularizare programat pentru data de 15 iulie, precum și un programdedicatconversieiprofesionaleaccelerate,pentruobținereaceleide-adouasau a treia specializări.

Scopul acestui document de poziție nu este să „ne luăm la trântă cu ministerul”. Suntem conștienți de responsabilități. Suntem pregătiți să propunem soluții bune, funcționale. Și putem să le implementăm, dacă suntem lăsați să o facem în respect pentru elevi și pentru profesorii din școlile noastre.

„Comunitateapentruexcelențăînmanagementșcolar”este o organizație în curs de înființare, ca parte dintr-un proiect susținut de AVE România – Asociația pentru Valori în Educație

Pentru detalii referitoare la poziția exprimată mai sus, în funcție de problematică și regiune: Marian ANGHEL, Liceul Teoretic Petre Pandrea, Balș, Olt, tel. 0751.090.060

Delia PETRAN, Școala Gimnazială Nr.1 Dobrin, Sălaj, tel. 0743.679.334 Viforel DOROBANȚU, Școala Gimnazială nr. 1 Curcani, Călărași, tel. 0727.992.366

Adrian SIMION, Centrul Județean de Excelență Alba, tel. 0744.166.176

Marius C. Cimpoae, Școala Gimnazială Nr. 27 Timișoara, tel. 0735.775.877

13Legeaînvățământuluipreuniversitarnr.198/2023,art.207.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Uncategorized

CRIL Dev – Progresează În Era Digitală Cu Un Website Personalizat

Publicat

pe

CRIL Dev – Progresează În Era Digitală Cu Un Website Personalizat

Într-o lume în care prezența digitală este tot mai importantă, este crucial ca afacerea ta să posede un site web atragător și funcțional. Dacă îți cauți un partener de încredere în această călătorie, cril dev, o firmă de webdesign cu sediul în București, poate fi răspunsul pentru tine.

Cu o experiență vastă în acest domeniu, CRIL Dev își propune să ducă afacerea ta în sfera online, unde poți atinge un public mult mai larg. Specialitățile lor includ o gamă largă de servicii, de la proiectare la dezvoltarea site-urilor web. Fie că dorești un magazin online pentru a-ți vinde produsele sau un site de prezentare pentru a-ți expune portofoliul, cril dev poate crea o soluție personalizată potrivită pentru nevoile tale.

Echipa de specialiști de la cril dev combină creativitatea cu tehnologia modernă pentru a crea designuri web care sunt nu doar plăcute ochiului, ci sunt și fundamentate pe principii de user-experience pentru a asigura o interacțiune fluidă și intuitivă pentru utilizatorii finali. Aceștia angajează cele mai bune practici SEO pentru a-ți pune site-ul în prim-plan, ajutându-te să fii descoperit online de către publicul țintă.

Pe lângă crearea de site-uri web, cril dev oferă și servicii de întreținere și optimizare web pentru a asigura performanța și funcționalitatea site-ului pe termen lung. Echipa lor dedicată de dezvoltatori și designeri este mereu la dispoziție pentru a răspunde nevoilor tale și a te ajuta să îți îmbunătățești prezența online.

Fiind o firmă cu o reputație excelentă, cril dev este dedicată nu doar calității lucrărilor pe care le oferă, dar și satisfacției clienților lor. De aceea, ne pot oferi un parteneriat pe termen lung, în care dezvoltarea online a afacerii tale va fi întotdeauna prioritatea lor cea mai mare.

În concluzie, dacă îți dorești să dai un impuls afacerii tale prin crearea unui site web, cril dev reprezintă alegerea ideală. Cu o experiență semnificativă și o gamă largă de servicii, această firmă de webdesign din București va garanta prezența online puternică și eficientă pe care o merită afacerea ta.

Comentarii Facebook

Citeste in continuare

Stiri calde

Haos în educație. Sindicatele vorbesc de comasarea a 700 de școli, candidații de la Titularizare se gândesc dacă se mai prezintă Haos în educație. Sindicatele vorbesc de comasarea a 700 de școli, candidații de la Titularizare se gândesc dacă se mai prezintă
Actualitateacum 41 de minute

Haos în educație. Sindicatele vorbesc de comasarea a 700 de școli, candidații de la Titularizare se gândesc dacă se mai prezintă

În așteptarea formei finale a legii care pecetluiește austeritatea, sindicatele din educație anunță deja haosul în sistemul preuniversitar. Pe rețelele...

Primul director al unei companii de stat care și-a redus voluntar salariul. „Un gest de bun-simț” Primul director al unei companii de stat care și-a redus voluntar salariul. „Un gest de bun-simț”
Actualitateacum 6 ore

Primul director al unei companii de stat care și-a redus voluntar salariul. „Un gest de bun-simț”

Ministrul Economiei, Radu Miruță, a anunțat joi, 10 iulie, faptul că directorul Institutului de Cercetări în Transporturi (Incertrans) și-a redus...

Premieră istorică. Kim Jon Un, dat în judecată pentru abuz de către o fugară nord-coreeană Premieră istorică. Kim Jon Un, dat în judecată pentru abuz de către o fugară nord-coreeană
Actualitateacum 10 ore

Premieră istorică. Kim Jon Un, dat în judecată pentru abuz de către o fugară nord-coreeană

O transfugă de origini nord-coreene, Choi Min-kyung, va depune acuzații civile și penale împotriva liderului Coreei de Nord, Kim Jong...

Cod galben de vânt în opt judeţe. Rafale de până la 70 km/h Cod galben de vânt în opt judeţe. Rafale de până la 70 km/h
Actualitateacum 15 ore

Cod galben de vânt în opt judeţe. Rafale de până la 70 km/h

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis joi o atenţionare Cod galben de intensificări ale vântului, valabilă pe parcursul zile în...

Cât de fragilă a devenit „Coaliția de nevoie”? Politolog: „E instabilă, dar o să rămână cumva în picioare” Cât de fragilă a devenit „Coaliția de nevoie”? Politolog: „E instabilă, dar o să rămână cumva în picioare”
Actualitateacum 20 de ore

Cât de fragilă a devenit „Coaliția de nevoie”? Politolog: „E instabilă, dar o să rămână cumva în picioare”

Coaliția de guvernare are puține șanse să se rupă în acest moment, dar tensiunile și certurile din interiorul ei vor...

Dezastrele care au lovit România epocii Ceaușescu. Cum au ajuns mii de români victime ale catastrofelor neprevăzute Dezastrele care au lovit România epocii Ceaușescu. Cum au ajuns mii de români victime ale catastrofelor neprevăzute
Actualitateacum o zi

Dezastrele care au lovit România epocii Ceaușescu. Cum au ajuns mii de români victime ale catastrofelor neprevăzute

Ultimele două decenii de comunism au fost un adevărat blestem pentru România și din cauza dezastrelor abătute peste țară. Inundațiile...

Castelul Peleș, afectat de furtuna care a lovit Sinaia. Ministerul Culturii evaluează pagubele produse Castelul Peleș, afectat de furtuna care a lovit Sinaia. Ministerul Culturii evaluează pagubele produse
Actualitateacum o zi

Castelul Peleș, afectat de furtuna care a lovit Sinaia. Ministerul Culturii evaluează pagubele produse

Ministerul Culturii a transmis miercuri, 9 iulie, că evaluează situația patrimoniului cultural din Sinaia, afectat de fenomenele meteo extreme. Castelul...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2024 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro