Actualitate
Autostrada cu tuneluri, de zece ori mai scumpă decât ar fi fost în anii 2000. Urșii nevăzuți, „vinovați” de soarta autostrăzii

„Autostrada cu tuneluri”, tronsonul de nouă kilometri rămas nefinalizat din Autostrada Vestului (A1), construită pe ruta Deva – Nădlac costă acum de aproape zece ori mai mult decât prețul estimat inițial per kilometru. Urșii, nevăzuți de localnici, au contribuit la valoarea sa.
Locul unde vor fi săpate tunelurile de pe A1. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Constructorii „Autostrăzii cu tuneluri”, tronsonul de 9,13 kilometri devenit cea mai scumpă autostradă construită în vestul României au termen până în anul 2027 să finalizeze sectorul faimos pentru „tunelurile pentru urși”, în lungime totală de peste doi kilometri.
Localnicii din satele traversate de autostradă spun că nu au văzut urși umblând prin pădurile de la marginea localităților, dar cu siguranță, animalele sălbatice pot fi întâlnite, mai departe cu câteva zeci de kilometri, spre zonele mai înalte din Munții Poiana Ruscă.
Sectorul Holdea – Margina (Secțiunea E) din Autostrada A1 Deva – Lugoj (video Adevărul) a intrat în șantier în anul 2023, însă doar pe circa șase kilometri din traseu, în zona Margina.
Pe o subsecțiune a acestuia, de 3,5 kilometri, care va cuprinde doi kilometri de tuneluri, un viaduct și un pasaj, constructorii au putut intra din luna august, după ce au primit autorizația de construcție emisă de Ministerul Transporturilor.
Lucrările la cei 3,5 kilometri au fost estimate la 843 de milioane de lei, fără TVA, adică aproximativ 50 de milioane de euro per kilometru, respectiv de aproape zece ori mai ridicat față de costul estimat în urmă cu două decenii al unui kilometru de autostradă.
În anii 2000, un kilometru de autostradă era estimat la 5 – 7 milioane de dolari
În 1999, când proiectul Autostrada Deva – Nădlac a primit certificatul de urbanism de la Consiliul Județean Timiș, costul unui kilometru de autostradă era estimat la 5 – 7 milioane de dolari, mai ridicat pe secțiunea singurului tunel proiectat pe autostradă, la Holdea, o veche localitate de la „granița” regiunilor istorice Banat și Ardeal.
Imaginea 1/10:
Autostrada Lugoj Deva imagini aeriene la Holdea foto Daniel Guță ADEVĂRUL (28) JPG
Consiliul Județean Timiș arăta atunci că pe traseul autostrăzii din vestul României va fi construit un tunel de circa 450 de metri, pentru a străpunge dealul Holdea care desparte județele Hunedoara și Timiș. Pe sub același deal mai trece și tunelul căii ferate Deva – Lugoj, tot n lungime de 450 de metri.
„Conform memoriului de prezentare înaintat Consiliului Județean Timiș, perioada de execuție propusă pentru realizarea autostrăzii ce va trece prin județele : Hunedoara, Timiș și Arad (având ca proiectant I al lucrărilor pe IPTANA S.A. și ca beneficiar Administrația Națională a Drumurilor) este cuprinsă între anii 2005-2010”, arăta Consiliul Județean Timiș, în 1999.
Tunelul feroviar de la Holdea, săpat în 1898. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Lungimea totală a autostrăzii din vestul României era, conform proiectului, de 214 kilometri, iar tronsonul Deva – Lugoj – Timișoara – Arad – Nădlac va face parte din autostrada transeuropeană nord-sud TEM și din culoarul IV european de transport, care va străbate România pe traseul Nădlac – Lugoj – Sibiu – Pitești – București – Constanța.
„Tronsonul de autostradă Deva – Lugoj – Nădlac începe în zona localității Șoimuș (la 5 kilometri nord-vest de Deva), se desfășoară pe malul drept al râului Mureș (pe o distanță de circa 30 kilometri), pe care îl traversează în apropierea localității Câmpuri Surduc, după care traseul continuă în vecinătatea drumurilor naționale nr. 68A și 7 și a căilor ferate Ilia – Lugoj – Timișoara. De la Timișoara, autostrada se îndreaptă spre nord-vest, trecând pe lângă Arad și ajungând la Nădlac, la granița cu Ungaria”, se arăta în memoriul de prezentare din 1999 al investiției.
Până în 2015, au fost dați în folosință cei 115 kilometri ai autostrăzii A1, pe ruta Lugoj – Timișoara – Arad – Nădlac, iar până în 2019 a fost finalizată Autostrada Lugoj – Deva, de 100 de kilometri, mai puțin cei 9,13 kilometri dintre localitățile Holdea (județul Hunedoara) și Margina (județul Timiș).
Autostrada Vestului, frânată de urși
Acest ultim sector traversează Podișul Lipovei – Poiana Ruscă, declarat sit Natura 2000 de importanță comunitară și a devenit subiect al reclamațiilor unor organizații de mediu care au solicitat creșterea măsurilor luate pentru protejarea animalelor sălbatice din zonă.
„Sit extrem de important pentru carnivorele mari (lup, urs și râs), include singura zonă cu habitate favorabile pentru toate cele trei specii din Podișul Lipovei. Contribuie la eficiența și coerența rețelei Natura 2000, făcând parte din singurul coridor ecologic structural și funcțional care conectează Munții Apuseni cu Carpații Meridionali. Prin intermediul sitului Natura 2000 Defileul Mureșului Inferior este conectat la coridorul ecologic din Munții Apuseni, iar prin intermediul siturilor Ținutul Pădurenilor și Rusca Montană la zonele cu densități ridicate de carnivore mari din Carpații Meridionali”, arată raportul de mediu cu privire la sit, publicat de Direcția Silvică Timiș, în 2021.
Imaginea 1/15:
Autostrada Lugoj Deva imagini aeriene la Holdea foto Daniel Guță ADEVĂRUL (17) JPG
Același raport arăta și câte specii de carnivore mari se aflau pe teritoriul de circa 36.000 de hectare al sitului Natura 2000: 5 – 10 urși, cel puțin 20 de lupi și cel puțin 20 de râși.
Tunelul proiectat inițial la Holdea nu a mulțumit unele organizațiile cologiste, care, în 2011, au reacţionat la prevederile Acordului de Mediu pentru autostradă și au transmis Comisiei Europene şi statului român un memorandum cu privire la impactul negativ al Autostrăzii Lugoj – Deva planificate şi la prezentarea unor soluţii posibile de atenuare a acestuia.
Costurile au crescut odată cu noul proiect
Potrivit unui raport al Ministerului Transporturilor, finalizarea secţiunii E din Lotul II al Autostrăzii Lugoj – Deva nu a putut fi realizată deoarece în anul 2012 Comisia Europeană a cerut un nou acord de mediu care prevedea construcţia unor căi sigure de traversare a autostrăzii de către animalele sălbatice mari.
Harta sitului Natura 200. Foto: raport DSV Timiș
În această situaţie i s-a solicitat proiectantului să întocmească şi să înainteze Companiei de Autostrăzi, până în aprilie 2015 o documentaţie tehnică pentru ca soluţiile aplicate să respecte noul acord de mediu.
În urma actualizării elementelor tehnice, pe Autostrada Lugoj – Deca s-a prevăzut în documentaţie construcţia a două tuneluri, a trei ecoducte, a unui viaduct, prelungirea unui viaduct existent în proiectul iniţial şi suplimentarea numărului de structuri casetate pe autostradă, cu rolul de subtraversare, conform cerinţelor de Acordului de Mediu din 2010, revizuit în 2013.
Potrivit raportului, în 2015, în momentul cuantificarii sumelor necesare execuţiei noilor soluţii, s-a constatat o creştere a sumelor necesare întregului contract, de peste 130 la sută. Având în vedere legislaţia privind achiziţiile publice care permitea suplimentarea valorii contractelor cu maxim 10 la sută, CNAIR a decis încetarea parţială a contractului pentru secţiunea E şi scoaterea la licitaţie a lucrărilor, într-o nouă procedură, arăta informarea publicată de Ministerul Transporturilor.
Licitația a fost reluată de CNAIR, iar în 2022 contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor la tronsonul Margina-Holdea, inclusiv a tunelurilor, a fost atribuit unei asocieri conduse de Spedition UMB, pentru suma de peste 1,8 miliarde de lei, fără TVA, bani alocați de statul român prin Programul Național de Redresare și Reziliență.
Autostrada Vestului, plănuită în anii ’90
România a intrat în secolul XXI având doar 113 kilometri de autostradă construite cu mari eforturi în timpul regimului comunist. Prima autostradă din România (A1), de 95 de kilometri, a fost realizată în anii ‘70, între București și Pitești, iar un alt tronson de 17 kilometri, din Autostrada Soarelui A2 București – Constanța, a fost construit în anii ‘80 între Fetești și Cernavodă.
La începutul anilor ‘90, prin Legea 71 din 1992, Guvernul României anunța primele măsuri pentru extinderea rețelei de autostrăzi. Acestea vizau construcția a 1.000 de kilometri de autostradă într-un deceniu: 380 de kilometri urmând să fie finalizați între 1992 și 1995 și alți 620 de kilometri, între 1995 și 2002.
Una dintre autostrăzile incluse în planurile prezentate de statul român a fost Autostrada Deva – Nădlac, cu o lungime estimată atunci la 170 de kilometri, ce urma să fie finalizată până în 2002. Primul proiect al autostrăzii din vestul României a fost elaborat în anii ‘90, iar în 1999 a primit certificatul de urbanism, însă lucrările au început abia la sfârșitul anilor 2000. În prezent, șoferii pot parcurge cei aproximativ 220 de kilometri dintre Deva și Nădlac în două ore și jumătate.
Peste 1.100 de kilometri de autostradă sunt dați în folosință în România, cea mai mare parte a lor fiind construiți în ultimele două decenii.
Actualitate
Cum influenteaza ferestrele PVC valoarea unei proprietati

Ferestrele PVC sunt mai mult decat niste simple elemente de design sau functionalitate intr-o casa – ele pot avea un impact real asupra valorii unei proprietati. Fie ca te gandesti sa vinzi casa in viitor sau doar vrei sa o imbunatatesti pentru tine, alegerea ferestrelor potrivite poate face diferenta. Hai sa vedem cum ferestrele PVC contribuie la acest lucru, trecand prin trei aspecte esentiale: cat de atractiva este proprietatea pentru cumparatori, investitia pe termen lung si beneficiile aduse de certificarile energetice.
Cat de atractiva este proprietatea pentru cumparatori
Cand vine vorba de vanzarea unei case, prima impresie conteaza enorm, iar ferestrele joaca un rol-cheie aici. Imaginati-va un cumparator care se uita la o locuinta: ferestrele PVC bine intretinute, cu un design modern sau personalizat, pot transforma complet aspectul exterior al casei. Nu e doar o chestiune de estetica – cumparatorii de astazi sunt din ce in ce mai atenti la detalii practice. Totodata, ferestrele PVC sunt cunoscute pentru izolarea lor excelenta, atat termica, cat si fonica, ceea ce e un punct forte pentru cei care cauta confort si liniste.
Mai mult, diversitatea modelelor disponibile – de la culori care imita lemnul pana la forme atipice – le permite proprietarilor sa adapteze ferestrele la stilul casei, fie ca e vorba de ceva clasic sau ultramodern. Un set de ferestre care arata bine si promit eficienta va atrage mai multi potentiali cumparatori si, implicit, va creste interesul pentru proprietate. Cine n-ar vrea o casa care arata bine si e gata sa le ofere economii si confort din prima zi?
Investitie pe termen lung
In plus, sa montezi ferestre PVC nu e doar o cheltuiala de moment, ci o investitie care se amortizeaza in timp. Spre deosebire de ferestrele din lemn, care necesita vopsire periodica si pot putrezi daca nu sunt ingrijite, PVC-ul e rezistent la intemperii, nu se decoloreaza usor si nu cere mare bataie de cap la intretinere. Practic, odata instalate, te poti baza pe ele ani buni fara sa-ti faci griji.
De asemenea, pe langa durabilitate, ferestrele PVC reduc pierderile de caldura, ceea ce inseamna facturi mai mici la incalzire si racire. Pentru un viitor proprietar, asta e muzica pentru urechi – o casa care economiseste bani luna de luna e mult mai valoroasa. Si nu e doar despre economii imediate; o proprietate echipata cu ferestre eficiente energetic e vazuta ca una modernizata, gata sa faca fata cerintelor viitorului. Asadar, chiar daca nu vinzi acum, valoarea casei tale creste pe masura ce trece timpul, iar ferestrele PVC sunt un ingredient important in aceasta ecuatie.
Certificari energetice si beneficii
In zilele noastre, eficienta energetica nu mai e doar un moft – e o cerinta pe care multi o iau in serios, inclusiv autoritatile si agentiile imobiliare. Ferestrele PVC de calitate vin adesea cu certificari energetice care demonstreaza performanta lor, iar asta poate ridica valoarea unei proprietati in mod direct. De exemplu, o casa cu un certificat energetic bun (cum ar fi clasa A sau B) e mult mai atractiva pe piata, pentru ca arata ca e construita sau renovata cu grija pentru mediu si economie.
Astfel, aceste certificari nu sunt doar niste hartii – ele reflecta beneficiile reale pe care le aduc ferestrele PVC. Geamurile duble sau triple, combinate cu profilele izolatoare, reduc consumul de energie, ceea ce e un avantaj atat pentru buzunar, cat si pentru planeta. In plus, in unele tari, proprietatile eficiente energetic pot beneficia de reduceri de taxe sau alte stimulente, ceea ce adauga un bonus financiar. Pentru cumparatori, o casa cu astfel de ferestre inseamna mai putine costuri de modernizare ulterioara, ceea ce o face o optiune de top.
Concluzie
Pe scurt, ferestrele PVC nu sunt doar un detaliu tehnic – ele spun o poveste despre o casa bine gandita, eficienta si pregatita pentru viitor. Fie ca vorbim de aspectul care incanta privirea, economiile pe care le aduc sau plusul de valoare certificat oficial, ele sunt o alegere care poate transforma o proprietate obisnuita intr-una de dorit. Asa ca, daca te gandesti sa-ti imbunatatesti casa sau sa o pregatesti pentru vanzare, ferestrele PVC ar putea fi asul din maneca de care ai nevoie!
Actualitate
„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!”omunicat de presă

EUR ASIA SERVICE SRL în calitate de Beneficiar, anunță demararea proiectului „DIGITALIZAREA SOCIETATII EUR ASIA SERVICE SRL” / cod 2175, proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta C9 – Suport pentru Sectorul Privat, Cercetare, Dezvoltare și Inovare, Investiția I3: Scheme de ajutor pentru sectorul privat.
Proiectul se desfasoara în perioada 01 Martie 2025 – 31 Decembrie 2025, valoarea totală a contractului de finanțare fiind de 175.171,90 lei, fonduri nerambursabile din partea Uniunii Europene – Urmatoarea Generație UE.
Obiectivul general al proiectului este de a sprijini digitalizarea întreprinderii EUR ASIA SERVICE SRL, ceea ce ar putea contribui ulterior la creșterea competivității societății, favorizând inovarea întreprinderii și facilitând noi formule de lucru, adaptând modelul de afaceri la realitățile digitale.
Obiective specifice:
- Transformarea digitală a serviciilor oferite
- Formarea personalului pentru tranziția digitală
- Creșterea prezenței în mediul online
Pentru mai multe informații, vă rugăm să ne contactați!
PATRASCU MIHAELA-LAURA– Reprezentant EUR ASIA SERVICE SRL
Telefon: 0729050391
E-mail: mikyfantaguzzi18@yahoo.com
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Actualitate
Cum să îți transformi balconul cu plante verticale

Plantele pot adăuga nu doar un element estetic încântător pe o terasă sau într-un balcon, ci pot aduce multe beneficii pentru starea de bine. Descoperă cum să creezi un balcon cu plante verticale impresionant, care să contribuie la un aer mai curat dar și la o energie pozitivă! Articolul de mai jos te va ghida pas cu pas în alegerea plantelor și suporturilor adecvate, pentru a te bucura de un balcon verde și plin de viață!
Cum poți transforma balconul cu plante verticale
Unul dintre cele mai mari beneficii ale plantelor verticale pe balcon este transformarea estetică pe care o oferă. Ele pot aduce mai multă verdeață într-un spațiu mic, transformând un balcon simplu într-un spațiu de relaxare și deconectare. În plus, ocupă un spațiu minim pe sol sau pe pardoseală și pot fi folosite pentru a crea un loc perfect pentru meditație, citit sau pur și simplu pentru un mic refugiu de aer curat în mijlocul agitației urbane.
- Alege plantele potrivite pentru balconul tău
Pentru a transforma un balcon obișnuit într-o oază urbană poți utiliza diferite tipuri de plante cu creștere verticală naturală, cât și plante agățătoare care pot fi cultivate pe jardiniere înalte. Există o varietate de plante care pot fi cultivate vertical.
Alege plante precum iedera, clematis sau caprifoi, care iubesc lumina, dacă balconul tău este expus la soare. Dimpotrivă, dacă balconul este mai umbros, optează pentru plante ca petuniile sau tomatele cherry. Oricare dintre aceste pot oferi un grad potrivit de intimitate și pot îmbunătăți calitatea aerului.
- Folosește structuri și suporturi potrivite pentru plantele verticale
Suporturile folosite în amenajarea unui balcon cu plante verticale trebuie să fie robuste, capabile să susțină greutatea plantelor și să reziste la condițiile meteo. De asemenea, trebuie să fie suficient de mari pentru a permite plantelor să crească.
Poți opta pentru diverse tipuri de suporturi: jardiniere înalte, grilaje, panouri perforate, sisteme de suspendare, rafturi. Verifică dacă acestea sunt bine fixate, stabile și sigure pe balcon. Ține cont și de faptul că fiecare plantă are nevoi specifice. Unele plante se prind de suport cu ajutorul tulpinilor, în timp ce altele au nevoie de un suport pe care să se cațăre.
- Optimizează spațiul pe balcon folosind plantele verticale
Dacă vrei să te bucuri de natură într-un spațiu restrâns, plantele verticale sunt soluția optimă! Ele pot fi cultivate în jardiniere suspendate, pe trellisuri sau pe pereți verticali, oferind posibilitatea de a economisi spațiul orizontal. Planifică aranjamentul plantelor în funcție de locul disponibil pe balcon, dar și de condițiile de lumină și umiditate. Aranjează plantele într-un mod care să permită circulația aerului și a luminii și asigură-te că le oferi un sistem de irigare adecvat, pentru a permite creșterea și dezvoltarea lor corespunzătoare. Poți crea un design armonios cu un mix de culori, texturi și înălțimi care va transforma un simplu balcon într-un colț de rai verde!
Mai mult, balconul poate deveni un loc perfect pentru relaxare sau chiar pentru a lua masa. Instalează o masă mică și un scaun confortabil printre plantele verticale, pentru a te bucura de o cafea în diminețile de vară și a crea un cadru pitoresc. Cu o planificare atentă și îngrijire corespunzătoare, balconul tău se poate transforma într-o oază de liniște și frumusețe naturală!
-
Breakingacum 2 zile
Doliu în lumea echitației: Sisi, calul campioanei Julia Popescu, a trecut în neființă
-
Comunicateacum 3 zile
Cum să transformi rapid un spațiu aglomerat: Soluții moderne pentru eliminarea mobilei vechi și a deșeurilor
-
Tehnologieacum 2 zile
Plugin-uri WordPress esențiale care vă ajută să accelerați încărcarea paginilor
-
Breakingacum 15 ore
Donald Trump Jr. îl susține pe Victor Ponta: România merită să fie în atenția comunității internaționale!
-
Politicaacum 19 ore
România, clientul altora? Victor Ponta trage un semnal de alarmă: „Țara noastră are cel mai mare deficit comercial din istorie!”
-
Uncategorizedacum o zi
Sfaturi pentru prezentarea proiectelor și serviciilor într-un mod profesionist
-
Comunicateacum 14 ore
Un antreprenor român lansează Workerpark.com, platforma gândită să reunească cererea și oferta de muncă episodică, la nivel global. Firmele și prestatorii de servicii se pot înscrie gratuit
-
Sportacum 19 ore
Protejează-te cu stil: alege o cască 7iDP, când ești pe bicicletă