Actualitate
Autostrada cu tuneluri, de zece ori mai scumpă decât ar fi fost în anii 2000. Urșii nevăzuți, „vinovați” de soarta autostrăzii
„Autostrada cu tuneluri”, tronsonul de nouă kilometri rămas nefinalizat din Autostrada Vestului (A1), construită pe ruta Deva – Nădlac costă acum de aproape zece ori mai mult decât prețul estimat inițial per kilometru. Urșii, nevăzuți de localnici, au contribuit la valoarea sa.
Locul unde vor fi săpate tunelurile de pe A1. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Constructorii „Autostrăzii cu tuneluri”, tronsonul de 9,13 kilometri devenit cea mai scumpă autostradă construită în vestul României au termen până în anul 2027 să finalizeze sectorul faimos pentru „tunelurile pentru urși”, în lungime totală de peste doi kilometri.
Localnicii din satele traversate de autostradă spun că nu au văzut urși umblând prin pădurile de la marginea localităților, dar cu siguranță, animalele sălbatice pot fi întâlnite, mai departe cu câteva zeci de kilometri, spre zonele mai înalte din Munții Poiana Ruscă.
Sectorul Holdea – Margina (Secțiunea E) din Autostrada A1 Deva – Lugoj (video Adevărul) a intrat în șantier în anul 2023, însă doar pe circa șase kilometri din traseu, în zona Margina.
Pe o subsecțiune a acestuia, de 3,5 kilometri, care va cuprinde doi kilometri de tuneluri, un viaduct și un pasaj, constructorii au putut intra din luna august, după ce au primit autorizația de construcție emisă de Ministerul Transporturilor.
Lucrările la cei 3,5 kilometri au fost estimate la 843 de milioane de lei, fără TVA, adică aproximativ 50 de milioane de euro per kilometru, respectiv de aproape zece ori mai ridicat față de costul estimat în urmă cu două decenii al unui kilometru de autostradă.
În anii 2000, un kilometru de autostradă era estimat la 5 – 7 milioane de dolari
În 1999, când proiectul Autostrada Deva – Nădlac a primit certificatul de urbanism de la Consiliul Județean Timiș, costul unui kilometru de autostradă era estimat la 5 – 7 milioane de dolari, mai ridicat pe secțiunea singurului tunel proiectat pe autostradă, la Holdea, o veche localitate de la „granița” regiunilor istorice Banat și Ardeal.
Imaginea 1/10:
Autostrada Lugoj Deva imagini aeriene la Holdea foto Daniel Guță ADEVĂRUL (28) JPG
Consiliul Județean Timiș arăta atunci că pe traseul autostrăzii din vestul României va fi construit un tunel de circa 450 de metri, pentru a străpunge dealul Holdea care desparte județele Hunedoara și Timiș. Pe sub același deal mai trece și tunelul căii ferate Deva – Lugoj, tot n lungime de 450 de metri.
„Conform memoriului de prezentare înaintat Consiliului Județean Timiș, perioada de execuție propusă pentru realizarea autostrăzii ce va trece prin județele : Hunedoara, Timiș și Arad (având ca proiectant I al lucrărilor pe IPTANA S.A. și ca beneficiar Administrația Națională a Drumurilor) este cuprinsă între anii 2005-2010”, arăta Consiliul Județean Timiș, în 1999.
Tunelul feroviar de la Holdea, săpat în 1898. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Lungimea totală a autostrăzii din vestul României era, conform proiectului, de 214 kilometri, iar tronsonul Deva – Lugoj – Timișoara – Arad – Nădlac va face parte din autostrada transeuropeană nord-sud TEM și din culoarul IV european de transport, care va străbate România pe traseul Nădlac – Lugoj – Sibiu – Pitești – București – Constanța.
„Tronsonul de autostradă Deva – Lugoj – Nădlac începe în zona localității Șoimuș (la 5 kilometri nord-vest de Deva), se desfășoară pe malul drept al râului Mureș (pe o distanță de circa 30 kilometri), pe care îl traversează în apropierea localității Câmpuri Surduc, după care traseul continuă în vecinătatea drumurilor naționale nr. 68A și 7 și a căilor ferate Ilia – Lugoj – Timișoara. De la Timișoara, autostrada se îndreaptă spre nord-vest, trecând pe lângă Arad și ajungând la Nădlac, la granița cu Ungaria”, se arăta în memoriul de prezentare din 1999 al investiției.
Până în 2015, au fost dați în folosință cei 115 kilometri ai autostrăzii A1, pe ruta Lugoj – Timișoara – Arad – Nădlac, iar până în 2019 a fost finalizată Autostrada Lugoj – Deva, de 100 de kilometri, mai puțin cei 9,13 kilometri dintre localitățile Holdea (județul Hunedoara) și Margina (județul Timiș).
Autostrada Vestului, frânată de urși
Acest ultim sector traversează Podișul Lipovei – Poiana Ruscă, declarat sit Natura 2000 de importanță comunitară și a devenit subiect al reclamațiilor unor organizații de mediu care au solicitat creșterea măsurilor luate pentru protejarea animalelor sălbatice din zonă.
„Sit extrem de important pentru carnivorele mari (lup, urs și râs), include singura zonă cu habitate favorabile pentru toate cele trei specii din Podișul Lipovei. Contribuie la eficiența și coerența rețelei Natura 2000, făcând parte din singurul coridor ecologic structural și funcțional care conectează Munții Apuseni cu Carpații Meridionali. Prin intermediul sitului Natura 2000 Defileul Mureșului Inferior este conectat la coridorul ecologic din Munții Apuseni, iar prin intermediul siturilor Ținutul Pădurenilor și Rusca Montană la zonele cu densități ridicate de carnivore mari din Carpații Meridionali”, arată raportul de mediu cu privire la sit, publicat de Direcția Silvică Timiș, în 2021.
Imaginea 1/15:
Autostrada Lugoj Deva imagini aeriene la Holdea foto Daniel Guță ADEVĂRUL (17) JPG
Același raport arăta și câte specii de carnivore mari se aflau pe teritoriul de circa 36.000 de hectare al sitului Natura 2000: 5 – 10 urși, cel puțin 20 de lupi și cel puțin 20 de râși.
Tunelul proiectat inițial la Holdea nu a mulțumit unele organizațiile cologiste, care, în 2011, au reacţionat la prevederile Acordului de Mediu pentru autostradă și au transmis Comisiei Europene şi statului român un memorandum cu privire la impactul negativ al Autostrăzii Lugoj – Deva planificate şi la prezentarea unor soluţii posibile de atenuare a acestuia.
Costurile au crescut odată cu noul proiect
Potrivit unui raport al Ministerului Transporturilor, finalizarea secţiunii E din Lotul II al Autostrăzii Lugoj – Deva nu a putut fi realizată deoarece în anul 2012 Comisia Europeană a cerut un nou acord de mediu care prevedea construcţia unor căi sigure de traversare a autostrăzii de către animalele sălbatice mari.
Harta sitului Natura 200. Foto: raport DSV Timiș
În această situaţie i s-a solicitat proiectantului să întocmească şi să înainteze Companiei de Autostrăzi, până în aprilie 2015 o documentaţie tehnică pentru ca soluţiile aplicate să respecte noul acord de mediu.
În urma actualizării elementelor tehnice, pe Autostrada Lugoj – Deca s-a prevăzut în documentaţie construcţia a două tuneluri, a trei ecoducte, a unui viaduct, prelungirea unui viaduct existent în proiectul iniţial şi suplimentarea numărului de structuri casetate pe autostradă, cu rolul de subtraversare, conform cerinţelor de Acordului de Mediu din 2010, revizuit în 2013.
Potrivit raportului, în 2015, în momentul cuantificarii sumelor necesare execuţiei noilor soluţii, s-a constatat o creştere a sumelor necesare întregului contract, de peste 130 la sută. Având în vedere legislaţia privind achiziţiile publice care permitea suplimentarea valorii contractelor cu maxim 10 la sută, CNAIR a decis încetarea parţială a contractului pentru secţiunea E şi scoaterea la licitaţie a lucrărilor, într-o nouă procedură, arăta informarea publicată de Ministerul Transporturilor.
Licitația a fost reluată de CNAIR, iar în 2022 contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor la tronsonul Margina-Holdea, inclusiv a tunelurilor, a fost atribuit unei asocieri conduse de Spedition UMB, pentru suma de peste 1,8 miliarde de lei, fără TVA, bani alocați de statul român prin Programul Național de Redresare și Reziliență.
Autostrada Vestului, plănuită în anii ’90
România a intrat în secolul XXI având doar 113 kilometri de autostradă construite cu mari eforturi în timpul regimului comunist. Prima autostradă din România (A1), de 95 de kilometri, a fost realizată în anii ‘70, între București și Pitești, iar un alt tronson de 17 kilometri, din Autostrada Soarelui A2 București – Constanța, a fost construit în anii ‘80 între Fetești și Cernavodă.
La începutul anilor ‘90, prin Legea 71 din 1992, Guvernul României anunța primele măsuri pentru extinderea rețelei de autostrăzi. Acestea vizau construcția a 1.000 de kilometri de autostradă într-un deceniu: 380 de kilometri urmând să fie finalizați între 1992 și 1995 și alți 620 de kilometri, între 1995 și 2002.
Una dintre autostrăzile incluse în planurile prezentate de statul român a fost Autostrada Deva – Nădlac, cu o lungime estimată atunci la 170 de kilometri, ce urma să fie finalizată până în 2002. Primul proiect al autostrăzii din vestul României a fost elaborat în anii ‘90, iar în 1999 a primit certificatul de urbanism, însă lucrările au început abia la sfârșitul anilor 2000. În prezent, șoferii pot parcurge cei aproximativ 220 de kilometri dintre Deva și Nădlac în două ore și jumătate.
Peste 1.100 de kilometri de autostradă sunt dați în folosință în România, cea mai mare parte a lor fiind construiți în ultimele două decenii.
Actualitate
Cum să faci economii majore la facturi, cu panourile fotovoltaice de pe Energyfix.ro
Se caută în continuare resurse de energie care să nu dăuneze mediului înconjurător. În special când vine vorba despre încălzire, mai toată lumea se gândește la facturi uriașe. Soluțiile propuse de specialiștii în domeniu se referă la folosirea energiei verzi, regenerabile.
De pildă, prin montarea unor panouri fotovoltaice se pot obține rezultate foarte bune, iar prețul facturilor va scădea treptat. Echipa de la EnergyFix este expertă în panouri fotovoltaice. Iată cu ce propuneri vine aceasta.
Energyfix.ro, locul unde găsești soluții
Din ce în ce mai mult în ultima vreme, orientarea spre sisteme regenerabile de energie pare să fie o opțiune esențială. Și asta deoarece mai toate sistemele de încălzire, deși moderne, au minusul de a polua atmosfera. Fie mai mult sau mai puțin, acest lucru dăunează sănătății.
Ideea de a folosi energia solară care este practic inepuizabilă poate fi acea soluție pe termen lung. Iată de ce pe site-ul celor de la energyfix.ro se găsesc produse de calitate înaltă, de tipul panourilor solare.
Acești specialiști au ani de experiență în domeniu și sunt buni cunoscători a ceea ce înseamnă energie verde. Din ce în ce mai mulți clienți caută firme montaj panouri fotovoltaice care să instaleze aceste sisteme. Ele pot fi instalate atât la clienții rezidențiali cât și la cei particulari.
De notat că serviciile acestei firme sunt valabile pe întreg teritoriul României.
Avantaje importante ale instalării panourilor solare
Cu o consultație care este gratuită, un viitor client poate decide alegerea montării acestor panouri solare. Fie că este vorba despre clienți particulari sau de cei care dețin o afacere, sistemele de panouri solare sunt pentru toată lumea.
Echipa de la EnergyFix oferă o gamă largă și variată de servicii de instalare panouri solare. Aceste servicii includ într-o primă fază proiectarea și mai apoi montajul panourilor fotovoltaice. Faza următoare este întreținerea lor, dar și reparațiile care pot interveni.
Chiar dacă proiectele de instalare a panourilor solare pot fi mai ample, acest lucru nu este un impediment. Fiecare proiect, mai mare sau mai mic este analizat cu atenție și gestionat conform normelor în vigoare. Pentru fiecare client sunt oferite soluții personalizate, menite să satisfacă și exigențe mai ridicate.
Serviciile firmei sunt profesionale, incluzând consultația gratuită, dar și estimarea costurilor.
Soluții eficiente de top prin instalarea panourilor solare
Se știe deja cum funcționează energia solară și câte beneficii poate avea aceasta. Poluarea este redusă la minim iar în ce privește costul inițial, acesta va fi amortizat destul de repede. Diferența va fi desigur vizibilă la facturi.
Soluțiile fotovoltaice de top propuse de către echipa de la EnergyFix sunt mai mult decât binevenite în contextul majorării prețurilor. Folosind o tehnologie adecvată, energia solară poate fi folosită oriunde, chiar și în zone cu climat mai puțin însorit.
Prin adoptarea acestui sistem, se contribuie și la protejarea mediului înconjurător. Pentru mai multe detalii dar și vizualizarea acestor sisteme accesați pagina oficială Energyfix.ro.
Sursa foto: freepik.com
Contact: contact[@]energyfix.ro
Actualitate
Apelul unui reputat profesor către Marcel Ciolacu: „Refuză orice asociere cu extremismul!”
Un reputat cadru universitar, profesor dr.
habil. Radu Vâncu, a lansat un mesaj puternic către liderul PSD, Marcel Ciolacu, cerându-i să clarifice public poziția partidului față de legăturile cu
simpatizanții fascismului românesc.
Ștampilă de vot – Inquam Foto Octav Ganea
În cea mai recentă postare pe rețelele sociale, Vâncu
subliniază că orice formă de colaborare cu astfel de grupuri ar reprezenta o
„complicitate cu extremismul” și ar adânci normalizarea fascismului în România.
„Nu mai este loc de ambiguități”, scrie prof.
dr. habil. Vâncu, referindu-se la recentele declarații ale lui Călin Georgescu, care a
lăudat public figuri controversate precum Ion Antonescu și Corneliu Zelea
Codreanu. „Din secunda în care Călin Georgescu a făcut aceste declarații,
trebuia să devină inacceptabil pentru orice social-democrat adevărat”, adaugă
profesorul sibian.
„Dacă PSD continuă să lase ușa deschisă colaborării, va deveni direct responsabil”
Vâncu avertizează că, în contextul actual, normalizarea ideologiilor fasciste nu mai este doar o problemă teoretică, ci o realitate pe cale de a deveni politică. „Aceste grupuri extremiste încearcă să aducă fascismul în viața publică. Nu este doar un discurs – este o strategie concretă, în care politicieni precum George Simion sau Diana Şoşoacă fac paralele între acțiunile lor și cele ale liderilor legionari, iar acest lucru trebuie stopat imediat”, explică profesorul.
În plus, Vâncu atrage atenția asupra riscurilor politice și sociale pe care le comportă o astfel de asociere: „Dacă PSD, sub conducerea lui Marcel Ciolacu, continuă să lase ușa deschisă colaborării cu acești extremiști, va deveni direct responsabil de atrocitățile pe care aceștia le vor comite”.
Profesorul face un apel puternic pentru refuzul oricărei colaborări cu partidele care „celebrează criminali și fac cult din faptele lor”.
„Într-o societate democratică, nu poți accepta, sub nicio formă, ca partidele care au legături cu fascismul să aibă vreo influență asupra viitorului țării. Nu sunt suveraniști, să le spunem noi pe nume, dacă politicienii și instituțiile statului nu le spun: sunt politicieni care fac cultul criminalilor extremiști de acum un secol. Și care își fac din ei modele de acțiune politică”, conchide Vâncu.
În opinia sa, PSD trebuie să aleagă între a rămâne un partid social-democrat autentic, angajat în valorile Uniunii Europene, sau a se compromite prin colaborări care riscă să erodeze încrederea partenerilor europeni. „Pentru România și pentru Europa, nu există o cale de mijloc. Refuzul total al extremismului este singura opțiune pentru un partid care vrea să se numească european”, subliniază profesorul Vâncu.
Într-un context în care România se află la o răscruce politică, apelul lui Radu Vâncu este un avertisment clar: orice legătură cu grupuri extremiste nu doar că ar pune în pericol imaginea PSD pe plan internațional, dar ar putea duce la erodarea valorilor fundamentale ale democrației.
Cine este Radu Vâncu
Profesorul dr. habil. Radu Vâncu este un cunoscut intelectual, cadru universitar și scriitor din România, cu o activitate remarcabilă în domeniul literaturii și al științelor umaniste. Titlul „profesor dr. habil.” semnifică faptul că a obținut atât doctoratul, cât și titlul de „habilitat”, care îi permite să predea la nivel universitar și să conducă cercetări academice avansate. Acest titlu poate fi echivalent cu cel de „profesor universitar” în alte sisteme educaționale.
Radu Vâncu este profesor asociat la Facultatea de Litere și Arte a Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, unde predă cursuri de literatură comparată, critică literară și teorie literară. Radu Vâncu este, de asemenea, un autor prolific, cu lucrări publicate în domeniul literaturii, al eseisticii și al gândirii critice. Susținător ferm al valorilor democrației, al educației și al culturii, este activ și pe planul dezbaterilor publice legate de problemele actuale ale societății românești.
În ultimii ani, a devenit din ce în ce mai vocal în privința pericolelor extremismului și fascismului în România, avertizând asupra riscurilor normalizării acestora în contextul politic actual. Radu Vâncu este cunoscut și pentru opiniile sale critice la adresa unor mișcări politice din România, precum și pentru pozițiile sale ferme împotriva extremismului de orice fel. El consideră că orice formă de colaborare cu grupuri care susțin ideologii fasciste este incompatibilă cu valorile europene și sociale-democrate.
Pe lângă activitatea sa academică, Vâncu este un autor activ pe rețelele sociale, unde își exprimă opiniile despre problemele politice și sociale din România, susținând principiile unei societăți democratice și pluraliste.
Într-o postare anterioară, de luni, 2 decembrie, profesorul Radu Vâncu a atras atenția asupra unui mesaj publicat de rectorul Universității Lucian Blaga din Sibiu, istoricul Sorin Radu, cu ocazia Zilei Naționale a României. Intitulat „Ce spunem când spunem că istoria se repetă. Lecția Marii Uniri”, mesajul sublinia un paralelism între eșecul interbelic al României în fața legionarismului și revenirea acestuia în prezent.
Profesorul Vâncu a extras o secțiune din acest text, referindu-se la transmiterea unui live de către Diana Șoșoacă, președinta partidului extremist SOS, din Tâncăbești, de la mormântul lui Zelea Codreanu, unde a avut loc o comemorare a acestuia. „În trecut, afirmarea că fascismul românesc a revenit părea o figură de stil, dar acum, acest lucru este o realitate. Fascismul românesc nu mai este doar o metaforă, el a redevenit o prezență literală. Este înfiorător să lăsăm istoria să se repete în acest mod, în toate sensurile sale criminale”, a adăugat profesorul Vancu, în contextul repostării mesajului rectorului.
Actualitate
Un nou supermarket, 100% românesc, se deschide în București
Un nou supermarket de tip cash&carry se va deschide pe 12 decembrie în București, acesta fiind cel de-al 11-lea magazin deschis în ultimii ani la nivel național.
Un nou supermarket de tip cash&carry se deschide în București. Foto arhivă
Senic.ro este un supermarket de tip cash&carry unde pot fi cumpărate produse alimentare și nealimetare la prețuri mici, cu reduceri suplimentare la cumpărăturile en-gross.
În supermarket se pot face cumpărături atât pentru aprovizionarea pentru acasă, cât și pentru restaurante sau mici magazine, așa cum operează în prezent Metro sau Selgros.
Senic este o firmă 100% românească înființată în anul 1994 de Iuliana și Severică Cîmpeanu având că principal obiect de activitate importul, producția și distribuția la nivel national de produse alimentare și nealimentare, cu sediul central la Craiova.
Firma deține și fabrica Senic Quality din Drobeta, care produce dulciuri și produse sărate. Produsele proprii sunt comercializate atât în magazinele Senic Gross&Market cât și în magazine mici și medii, fiind furmizori de bază pentru multe dintre ele.
Cel de-al 11-lea magazin Senic din țară și primul din Capitală, care se află pe Strada Fizicienilor, nr 15, sector 3, București.
În prezent, rețeaua numără magazine situate în Sibiu, Caracal, Focșani, Mediaș, Slatina, Brașov, Pitești, Deva și Drobeta-Turnu Severin.
În 2023, Senic Com, al cărei obiect principal de activitate este intermedieri în comerțul cu produse alimentare, băuturi și tutun, a avut afaceri de 356,5 milioane de lei și un profit de 20,3 milioane de lei, la 363 de angajați.
Potrivit Termene.ro, Senic Prod a înregistrat, anul trecut, o cifră de afaceri de 12,2 milioane de lei, în scădere cu 5,92%, în anul anterior.
De asemenea, Senic Brand Store, cu obiect de activitate principal intermedieri în comerțul cu produse alimentare, băuturi și tutun, a avut, în 2023, o cifră de afaceri de 5 milioane de lei și un profit net de 543.000 la un singur angajat.
-
Actualitateacum 2 zile
Orașul din România în care chiriile au luat-o razna: ajung și de trei ori mai mari decât în alte localități
-
Actualitateacum 2 zile
Un ofițer de la „mascați” a provocat un accident mortal în Poiana Brașov. Un tânăr de 21 de ani a fost lovit de mașină când se plimba cu soția
-
Actualitateacum 2 zile
Jucați cu inima, de Ziua Națională! Cine transmite partida crucială România – Muntenegru, de la Euro 2024
-
Actualitateacum o zi
Liga Florilor s-a mutat la Euro. Campionatul românesc dă cele mai multe handbaliste la turneul final
-
Actualitateacum 2 zile
Schimbare de lider în Superliga, după ce CFR Cluj a dat lovitura pe terenul Universității Craiova
-
Uncategorizedacum o zi
Ce sǎ cunoşti înainte de a cumpǎra o maşinǎ de fiert paste?
-
Actualitateacum 3 zile
Semnal de alarmă pe piața mașinilor SH: unele și-au schimbat proprietarul de 24 de ori în 19 ani
-
Actualitateacum 2 zile
Cine a fost Elisabeta Rizea, simbolul național invocat de Elena Lasconi, după votul pentru alegerile parlamentare