Actualitate
Crăciunul, la suta de grame. Scumpirile duc războiul promoțiilor din supermarketuri la un nivel record
Apropierea sărbătorilor de Crăciun și Anul Nou a declanșat un război fără precedent al ofertelor între marile magazine din România.
Scumpirile îi fac pe români să cumpere cantități mai mici
Pe fondul scăderii puternice a puterii de cumpărare a românilor, producătorii și comercianții se întrec în oferte la suta de grame, o strategie de marketing inedită ce are drept focus principal fidelizarea clienților secătuiți de efectele inflației record din România, arată o analiză realizată de firma de consultanță Frames.
Sfârșitul anului 2024 găsește România pe primul loc în clasamentul european al scumpirilor. De 10 luni încoace, țara noastră ale cele mai ample scumpiri la alimente, îmbrăcăminte, încălțăminte, electronice, electrocasnice și mai ales servicii dintre toate țările UE.
Potrivit celor mai noi date de la Institutul Național de Statistică (INS), rata anuală a inflaţiei a urcat, în luna noiembrie 2024, la 5,11%, de la 4,67% cât a fost în octombrie. Alimentele s-au scumpit cu 5,11% față de noiembrie 2023, produsele nealimentare cu 5,15%, iar serviciile cu 7,56%.
După un Black Friday mai anemic ca oricând în materie de număr de produse vândute, sezonul de shopping de Crăciun se anunță a fi cel puțin la fel de provocator pentru retaileri dar mai ales pentru clienți.
În condițiile în care o masă decentă de Crăciun, pentru patru persoane, cu sarmale, friptură, cozonac, băuturi și alte bunătăți de sezon, trece de 1000 de lei, pentru mulți dintre români va fi o adevărată provocare să reușescă să își petreacă sărbătorile ca în vremurile bune.
Deși salariile au crescut comparativ cu anii trecuți, românii rămân europenii care cheltuiesc cel mai mult pe alimente. Potrivit Eurostat, peste 25% din veniturile lunare sunt alocate mâncării, un procent mult peste media europeană.
Un Crăciun la suta de grame
Producătorii și retailerii din sectorul alimentar par să fi înțeles această provocare, dovadă că au lansat, în ultimele zile, o serie de campanii promoționale adaptate puterii de cumpărare tot mai reduse a populației –vedem tot mai multe promoții nu la kilogram sau la bucată, ca în trecut, ci la suta de grame.
„Vom avea, poate mai mult ca oricând, un Crăciun la suta de grame. Oamenii vor merge și vor cumpăra cu felia, cu bucățica, cu dumicatul din bunătățile clasice de sărbători. Este rezultatul politicii falimentare, cinice, a statului român de a stimula inflația, creșterile de prețuri, pentru a crește încasările la buget și a-și dilua datoriile istorice’’, arată analiza Frames.
Scăderea vânzărilor în retailul românesc a început încă de acum doi ani, însă în 2024 s-a accentuat semnificativ, multe dintre magazine, mai ales cele mici, reușind cu greu să mai facă față provocărilor generate de vânzările în volume sub nivelul așteptărilor.
„Retailul alimentar reprezintă unul dintre indicatorii cei mai fideli ai stării economiei. Când oamenii își restrâng tot mai mult cumpărăturile, se focusează pe produsele ieftine și uită de specialități, înseamnă că economia suferă. Chiar dacă cifrele de afaceri sunt mai mari, ca urmare a inflației, în volum vânzările înregistrează un recul semnificativ, cu efectele nedorite pe toate lanțurile economice, de la producător la servicii de suport și comercianți”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Bătălia pe clienți, mai acerbă ca oricând
Marile rețele de magazine se luptă, în prezent, să-și fidelizeze cât mai mult clienții, în tentativa de a-și securiza prognozele de vânzări, mai ales în sezonul de shopping de Crăciun.
Promoțiile flash, publicitatea tot mai puternică, aplicațiile tot mai bine gândite să ofere argumente clienților să revină în magazine – tot arsenalul de marketing a fost aruncat în, probabil, cel mai dur sezon de cumpărături din ultimii 20 ani.
„Telefonul a devenit locul în care, prin intermediul aplicațiilor, retailerii încearcă să-și securizeze clientela, prin puncte, discounturi, oferte și tombole, toate gândite cu un scop – să determine oamenii să facă cumpărături mai des în magazinele de brand și să evite concurența”, spun analiștii.
Plafonarea, o măsură anticoncurențială
Bătălia pe clienți e cu atât mai dură cu cât măsurile administrative impuse de autorități au limitat foarte mult concurența reală din piață.
„Plafonările adaosului comercial la unele produse au făcut mai mult rău decât bine. Au nivelat prețurile, au inhibat concurența și au redus, semnificativ, oferta de produse din magazine. Mai mult chiar, au stimulat clienții să își reducă gama de produse achiziționate, fapt extrem de nociv pentru dinamica pieței’’, spune Adrian Negrescu, managerul Frames.
„S-a ajuns în situația în care ratailerii nu mai pot concura pe aceste produse de bază, iar asta ne afectează pe noi, consumatorii.
Dincolo de prețurile plafonate, am văzut și vedem în continuare scumpiri la celelalte produse, un efect direct și nociv al intervenției statului în piață.
O prelungire a acestui mecanism de plafonare a adaosului după 1 ianuarie va accentua și mai mult problemele din retail”, estimează Negrescu.
Un Crăciun mai auster ca niciodată
Un studiu realizat recent de GFK arăta că, în prima jumătate a acestui an, s-au înregistrat scăderi importante de volume vândute la anumite categorii de bază, precum: pâinea, uleiul, alimentele congelate, untul, cerealele pentru mic dejun, băuturi (cel mai mult la sucuri carbogazoase, cafea, băuturi energizante & izotonice, juice drinks şi cidru)
Mai mult, 85% dintre cumpărătorii români s-au declarat îngrijoraţi de faptul că preţurile ar putea să crească în continuare, după cum dezvăluie cel mai recent val al raportului „Behavior Change”, lansat de Consumer Panel GfK.
Astfel, patru din zece gospodării din România rămân în zona „budget squeeze”, fiind constrânse să-şi limiteze cheltuielile cu bunuri de larg consum pentru a se încadra în bugetul disponibil sau nici nu reuşesc să-şi acopere nevoile curente.
Cel mai mare coş mediu de cumpărături se înregistrează în continuare în hypermarketuri, unde gospodăriile cheltuie, în medie, aproape 90 de lei la o vizită în magazin.
„Inflația îi determină pe români să fie mult mai activi în materie de shopping alimentar. Cumpărăturile din weekend sunt tot mai mult înlocuite de vizitele adhoc, în căutare de produse la promoții.
Produsele la promoţie au ajuns să deţină o pondere valorică de peste 20% în totalul achiziţiilor FMCG realizate de gospodării (excluzând aici articolele din categoria fresh food), arată datele Consumer Panel Services GfK România.
Mai exact, unu din cinci lei cheltuiţi de români la shopping merge către bunuri de larg consum aflate la ofertă.
„Crăciunul lui 2024 va fi unul la promoție, pentru milioane de români. Produsele de marcă proprie a hipermarketurilor probabil se vor afla în prim-plan, mai ales că raportul preț-calitate s-a îmbunătățit semnificativ.
Toate estimările arată că, pe ansamblu, vom avea un Crăciun mai auster ca niciodată, un semn al puterii de cumpărare tot mai reduse din România”, arată analiza Frames.
Cum va fi în 2025
Chiar dacă câştigul salarial mediu net în luna octombrie a ajuns 5.268 lei, în creştere cu 40 lei (+0,8%) faţă de luna septembrie 2024 (cele mai noi date statistice), puterea de cumpărare se menține în continuare la un nivel scăzut.
România ocupă locul doi la cel mai mic salariu mediu pe oră din Uniunea Europeană, cu puțin peste 10 euro/oră, ceea ce face ca gestionarea cheltuielilor să fie o provocare continuă pentru populație.
„Media creșterii salariale nu reflectă situația financiară dificilă în care se află mai mult de jumătate din populația României, pentru care venitul real/persoană nu depășește 3000 lei. Și nu vorbim de pensionari, unde e o adevărată tragedie, ci de persoane active, de salariați care își văd veniturile tot mai mult diluate de creșterile de prețuri record din România”, afirmă experții Frames.
Potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică, o familie cu doi copii are nevoie, în prezent, de aprox. 10.000 lei net pentru a avea un trai decent, adică să-și permită să își cumpere alimente, să-și plătească facturile. Fără vacanțe, fără achiziții de lux.
„2025 se anunță a fi un an plin de provocări în care inflația va juca cel mai important rol. Chiar dacă, la un moment dat, părea că inflația scade și la noi în țară, în noiembrie a revenit pe plus, iar decembrie, cu scumpirile conjuncturale de Crăciun, va menține rata inflației peste 5%.
Nu este exclus ca acest nivel să rămână în continuare multe luni de acum încolo, iar asta va însemna că puterea de cumpărare va continua să scadă”, arată analiza.
Dincolo de cauzele deja clasice ale inflației din România (creșterile de salarii, plafoanele de preț la energie și gaze etc), 2025 va aduce, de la 1 ianuarie, o creștere a accizelor la carburanți, un salariu minim pe economie mai mare și, probabil, alte noi creșteri de taxe.
„Dacă va crește TVA-ul, asta va însemna o lovitură dură mai ales pentru populația vulnerabilă care și așa abia reușește să își asigure cumpărăturile de bază și să își plătească facturile.
Iar liberalizarea pieței energiei va aduce încă un puseu inflaționist. Iar dincolo de asta, nu este exclus ca Donald Trump, odată instalat la Casa Albă, să dea din nou drumul tiparniței de bani pentru a susține economia americană, fapt care ar putea declanșa un nou val inflaționist la nivel internațional. Suntem oare pregătiți pentru acest scenariu?”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Mai mult chiar, există tot mai multe estimări legate de creșterile de prețuri la nivel internațional, mai ales la produsele din carne, la cele care conțin zahăr și cacao.
„Limitările generate de agricultura și mai ales de zootehnia eco, accentuarea crizelor climatice și schimbările din comportamentul de consum la nivel mondial vor face ca prețurile alimentelor, la nivel internațional, să continue să crească în 2025. Ce se întâmplă la noi vine să pună gaz pe focul scumpirilor”, mai spune acesta.
Potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă NielsenIQ, românii cheltuie anual 30 mld. euro pe bunuri de larg consum, adică pe alimente, băuturi non-alcoolice, băuturi alcoolice şi bunuri nealimentare, respectiv produse de îngrijire personală şi a locuinţei.
În primele nouă luni din acest an, vânzările de astfel de articole FMCG au crescut cu 16,2%, avansul fiind susţinut de fapt doar de scumpiri, pe o piaţă unde consumul a scăzut.
Potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică, în ultimele 12 luni, cel mai mult s-au scumpit serviciile poștale (+17,83%), fructele proaspete (+17,43%) și margarina (+15,84%).
Dintre produsele nealimentare, cel mai mult s-au scumpit, din noiembrie 2023, detergenții (+12,29%), produsele de igienă și cosmetică (+11,02%) și tutunul (+10,5%).
Dintre servicii, cel mai mult s-au scumpit apa, canal, salubritate (+11,61%), chiriile (+10,8%) și restaurantele/cafenelele (+10,62%).
De partea cealaltă, produsele alimentare care s-au ieftinit față de noiembrie 2023 au fost untul (-10,29%), mălaiul (-6,88%) și zahărul (-5,99%)
Actualitate
Ghid național 2025: cele mai căutate coșuri cadou pentru angajați și parteneri
În fiecare decembrie, companiile își pun aceeași întrebare: ce cadou alegem ca să fie și memorabil, și ușor de organizat? Răspunsul corect combină trei elemente: temă potrivită, buget segmentat și logistică fără sincope. Mai jos găsești un ghid clar, cu direcții valabile la nivel național pentru 2025 — util atât pentru echipe, cât și pentru relațiile B2B.
Tendințe care influențează alegerile din 2025
- Tradițional reinterpretat: gusturi românești curate, prezentare elegantă (mat satinat, panglică textilă).
- Premium discret: selecții rafinate fără ostentație, destinate boardului și partenerilor strategici.
- Fără alcool / Healthy: respect pentru diversitate, politici interne și preferințe personale.
- Local & artizanal: sprijin pentru producători români; povești de produs „de povestit”.
- Sustenabil: ambalaje reciclabile, cutii refolosibile, filler eco — fără a compromite look-ul.
Pentru o imagine rapidă a colecțiilor sezoniere, poți explora gama de cadouri Crăciun, cu opțiuni gândite pentru distribuție la scară națională.
Cum segmentezi bugetul (fără complicații)
- Echipă (volum mare): variante cu raport bun calitate/preț, ambalaj coerent și mesaj standardizat.
- Management & top performers: treci la premium discret și personalizare mai atentă.
- Parteneri strategici / clienți mari: mix tradițional + premium, cartolină personalizată pe proiect.
Regula de aur: păstrează aceeași linie vizuală pentru toate segmentele, dar calibrează valoarea conținutului.
5 teme care „livrează” constant
1) Tradițional românesc (reinterpretat)
Mesaj: căldură, rădăcini, respect pentru obiceiuri.
Potrivit pentru: echipe extinse, parteneri din industrii tradiționale.
Note: etichete clare privind alergeni; produse cu termene de valabilitate confortabile.
2) Premium discret
Mesaj: rafinament și apreciere autentică.
Potrivit pentru: management, board, parteneri strategici.
Note: 1–2 produse „erou” (ex. specialități gourmet), finisaje fine la ambalaj.
3) Fără alcool / Healthy
Mesaj: grijă pentru diversitate și wellbeing.
Potrivit pentru: IT/servicii, echipe cu politici HSE, medii internaționale.
Note: ingredientele trebuie să fie lizibile și transparente.
4) Local & artizanal
Mesaj: autenticitate, sprijin pentru producători români.
Potrivit pentru: parteneri externi, companii cu ADN local puternic.
Note: storytelling scurt (2–3 rânduri) despre originea produselor.
5) Eco & reutilizabil
Mesaj: responsabilitate și modernitate.
Potrivit pentru: branduri cu obiective ESG, companii tinere/tech.
Note: cutii refolosibile, filler reciclat, materiale certificate.
Matrice rapidă de potrivire (cine primește ce)
- Echipă operațională: tradițional + healthy, ambalaj robust; mesaj standard scurt.
- Team leads / middle management: upgrade de 15–30% față de echipă; element „wow” discret.
- Board / parteneri cheie: premium discret, cartolină personalizată, unboxing impecabil.
- Echipe hibride / remote: livrare la domiciliu, pachete compacte și sigure.
Unboxing-ul contează
Cadoul nu se termină la produse. Secvența deschiderii (capacul, hârtia de mătase, „eroul” central, etichetele) face diferența de percepție. Un unboxing bine regizat devine ușor de fotografiat, deci memorabil.
Mesajul care însoțește cadoul
Țintește 25–35 de cuvinte, legate de o reușită concretă din 2025 și o promisiune pentru 2026. Evită clișeele; două fraze sincere sunt suficient.
Greșeli de evitat
- Comenzi în ultimul moment: reduc opțiunile și cresc riscul de întârzieri.
- Uniformizare absolută: „aceeași cutie pentru toți” poate părea impersonală.
- Branding agresiv: preferă personalizare discretă (sleeve, etichetă, embosare fină).
- Filler ieftin sau produse care se mișcă în cutie: scade instant percepția de calitate.
Logistică națională, fără bătăi de cap
- Ferestre de livrare planificate din timp (la sediu sau la domiciliu).
- Batching pe orașe/zone; reduci costuri și crești predictibilitatea.
- Listă de distribuție curată (nume, adresă, interval), cu confirmare de primire.
Pentru relațiile B2B, când vrei echilibru între eleganță și predictibilitate, inspiră-te din selecțiile de cadouri corporate — gândite special pentru parteneri, clienți și echipe.
Concluzie
Un cadou reușit este rezultatul unei alegeri conștiente: temă potrivită publicului tău, buget segmentat inteligent și o livrare atentă. Așa se transformă „task-ul de decembrie” într-un ritual de recunoaștere care întărește echipele și parteneriatele, lăsând o impresie bună mult după sărbători.
Actualitate
Tot ce trebuie să știi despre tratamentele cu parafină – un ritual pentru piele catifelată și sănătoasă
Tratamentele cu parafină au devenit tot mai populare în saloanele de cosmetică, dar și pentru uz personal, datorită efectelor spectaculoase asupra pielii și chiar asupra sănătății. De la mâini uscate și crăpate până la picioare obosite sau articulații rigide, parafina este un aliat discret, dar eficient. Acest ritual de îngrijire combină relaxarea cu beneficiile terapeutice, oferind rezultate vizibile încă de la primele ședințe.
Ce este parafina și cum funcționează?
Parafina este o substanță derivată din petrol, rafinată și sigură pentru uz cosmetic. Are un punct de topire scăzut, ceea ce înseamnă că poate fi aplicată caldă pe piele fără riscul de arsuri. Căldura degajată determină dilatarea porilor și stimulează circulația sângelui, facilitând hidratarea profundă a pielii și absorbția nutrienților din cremele aplicate anterior. Parafina tratamente este, așadar, mai mult decât o simplă procedură cosmetică – este o combinație de estetică și terapie care ajută la regenerarea pielii și la relaxarea mușchilor.
Beneficiile tratamentelor cu parafină
Parafina are multiple beneficii, ceea ce explică popularitatea sa:
Hidratare intensă: căldura deschide porii și permite pielii să absoarbă mai bine loțiunile nutritive, lăsând-o catifelată și suplă.
Îmbunătățirea circulației: tratamentele cu parafină stimulează fluxul sanguin, ceea ce ajută la oxigenarea țesuturilor.
Efect calmant: pentru persoanele cu dureri articulare sau musculare, parafina poate aduce o senzație de relaxare și reducerea tensiunii.
Aspect estetic îmbunătățit: pielea devine mai luminoasă, uniformă și plăcută la atingere.
Aceste efecte se resimt imediat după procedură și se amplifică în timp, atunci când tratamentele sunt realizate regulat.
Cum se desfășoară un tratament cu parafină
Procesul este simplu, dar extrem de eficient. Mai întâi, zona care urmează să fie tratată (mâini, picioare sau coate) se curăță și se hidratează cu o cremă sau un ulei nutritiv. Apoi, partea respectivă se scufundă de câteva ori în parafina topită, până când se formează un strat uniform.
După ce parafina se solidifică ușor, zona este acoperită cu o folie sau cu mănuși speciale, pentru a menține căldura. După aproximativ 15-20 de minute, parafina se îndepărtează, lăsând pielea netedă și profund hidratată.
Tratamente cu parafină pentru mâini și picioare
Mâinile și picioarele sunt cel mai expuse factorilor externi, de la frig și vânt la spălări frecvente sau încălțăminte incomodă. Din acest motiv, ele beneficiază cel mai mult de tratamentele cu parafină. Pentru mâini, parafina este ideală mai ales în sezonul rece, când pielea devine uscată și predispusă la crăpături. Pentru picioare, efectele sunt duble: pielea devine mai fină, iar oboseala și rigiditatea sunt reduse. Astfel, tratamentul combină frumusețea cu confortul.
Tratamente cu parafină și manichiura profesională
Un alt domeniu unde parafina își arată eficiența este cel al îngrijirii unghiilor. Multe saloane folosesc tratamentele cu parafină ca parte a unui pachet complet de manichiură sau pedichiură, deoarece ele pregătesc pielea și cuticulele pentru o finisare mai elegantă. Dacă îți dorești un rezultat complet, consumabilele dedicate, precum consumabile unghii, sunt indispensabile. De la pile profesionale la tampoane de șters lacul, toate aceste detalii completează procesul și pun în valoare efectele hidratante ale parafinei.
De ce să alegi produse profesionale pentru tratamente cu parafină
Succesul unui tratament depinde nu doar de tehnică, ci și de calitatea parafinei folosite. Produsele profesionale sunt rafinate, sigure pentru piele și oferă rezultate vizibile mai repede. În plus, ele pot fi utilizate atât în saloane, cât și acasă, cu accesoriile potrivite. Platforme precum EpilatPRO.ro oferă o gamă variată de parafină cosmetică și accesorii dedicate, adaptate atât pentru proceduri profesionale, cât și pentru ritualuri de îngrijire personală. Alegerea unor produse de calitate este cheia unui rezultat sigur și de durată.
Un ritual de frumusețe și relaxare
Tratamentele cu parafină nu sunt doar o procedură cosmetică, ci un adevărat ritual de îngrijire. Ele îmbină frumusețea cu sănătatea, aducând pielii hidratarea de care are nevoie și corpului o senzație de relaxare profundă.
Indiferent dacă alegi să îți răsfeți mâinile, picioarele sau să îți completezi manichiura cu acest pas, parafina rămâne o soluție versatilă și eficientă. Iar atunci când alegi produse profesionale, cum sunt cele disponibile pe www.EpilatPRO.ro, ai certitudinea că fiecare ședință de tratament este sigură, eficientă și plăcută.
Frumusețea pielii și sănătatea mâinilor sau picioarelor tale merită un ritual special – iar tratamentele cu parafină sunt exact acel detaliu care transformă rutina în răsfăț.
Actualitate
Președintele Nicuşor Dan, la 10 ani de la atacurile teroriste din Paris: „Împreună rămânem uniţi în faţa urii”
Preşedintele Nicuşor Dan a transmis, joi, pe X, un mesaj la 10 ani de la atacurile teroriste din Paris, în care a subliniat nevoia unităţii în faţa atacurilor motivate de ură.
Nicușor Dan, președintele României FOTO: George Călin/Inquam Photos
„Astăzi comemorăm 10 ani de la atentatele tragice de la
Bataclan, Stade de France şi de pe terasele pariziene. Ne reculegem alături de
Franţa. Gândurile noastre se îndreaptă către victime, către familiile lor şi
către toţii cei ale căror vieţi au fost îndoliate. Este esenţial să colaborăm
pentru a clădi societăţi mai sigure şi mai tolerante. Împreună rămânem uniţi în
faţa urii”, a scris şeful statului, pe platforma online.
Turnul Eiffel, Primăria din Paris şi Statuia Republicii au fost iluminate
miercuri seară în albastru, alb şi roşu, culorile drapelului francez, în semn
de omagiu adus victimelor atacurilor jihadiste din 13 noiembrie 2015, scrie Agerpres.
Această iluminare simbolică va fi repetată joi pentru a comemora zece ani de la
cele mai grave atacuri de pe teritoriul francez după cel de-al Doilea Război
Mondial, soldate cu 132 de morţi, pe lângă cele două persoane care şi-au luat
viaţa din cauza stresului post-traumatic, sute de răniţi şi mii de persoane traumatizate.
-
Comunicateacum 3 zileParentingTalks: Creștem Împreună – 8 Pași pentru o Conexiune Autentică cu Copilul Tău
-
Actualitateacum 22 de oreTot ce trebuie să știi despre tratamentele cu parafină – un ritual pentru piele catifelată și sănătoasă
-
Actualitateacum 17 oreGhid național 2025: cele mai căutate coșuri cadou pentru angajați și parteneri
-
Lifeacum o orăApilarnilul și vitalitatea masculină: ingredientul apicol care îți poate susține energia și tonusul
-
Lifeacum o orăCum să-ți gestionezi corect împrumuturile: sfaturi practice de la experți
-
Lifeacum 2 oreTot ce trebuie să știi despre alegerea corectă a prizelor și întrerupătoarelor pentru noua casa ta




