Connect with us

Actualitate

Predicțiile rușilor cu privire la negocierile de pace. Principalul obstacol în calea unui armistițiu

Publicat

pe

Predicțiile rușilor cu privire la negocierile de pace. Principalul obstacol în calea unui armistițiu

Kyiv Independent a întrebat ruși de rând care este perspectiva lor asupra negocierilor de pace Rusia-Ucraina și a constatat că mulți dintre ei, chiar și cei care nu sunt de acord cu Vladimir Putin, repetă linia oficială a Kremlinului privind condițiile unui acord de încetare a ostilităților și soarta viitoare a Ucrainei invadate.

Lansator de rachete Grad pe frontul din Donețk FOTO Profimedia

Rușii intervievați de Kyiv Independent, deși au vorbit sub condiția anonimatului, având astfel posibilitatea de a-și exprima liber opiniile, au susținut linia oficială rusească — acuzând Ucraina că a tărăgănat negocierile sau chiar susținând că nu va exista pace atâta vreme cât Ucraina rămâne o țară independentă.

Opiniile lor sunt în concordanță cu sondajele efectuate în Rusia, pe care unii le consideră nedemne de încredere.

Aproximativ 64% dintre respondenți sunt favorabili negocierilor de pace, potrivit unui sondaj realizat de instituția independentă de sondaje rusă Levada Center, publicat pe 2 iunie.

Cu toate acestea, majoritatea respondenților (73%) consideră că Ucraina ar trebui să facă concesii înainte de a fi încheiat un armistițiu. Doar 18% sunt de părere că Moscova ar trebui mai întâi să fie de acord cu un armistițiu și abia apoi să fie rezolvate toate celelalte probleme.

Nostalgia după vremurile sovietice

Kyiv Independent a intervievat persoane cu experiențe și opinii diferite, inclusiv persoane care au un istoric de opoziție față de regimul președintelui rus Vladimir Putin 

O fotografă în vârstă de 40 de ani mărturisește că în trecut a participat la mitinguri împotriva lui Putin și s-a arătat nostalgică față de fosta URSS, apreciind că nu va exista pace până când fostele republici sovietice nu vor fi reunite sub aripa Kremlinului.

„Rusia, Ucraina și Belarus să se unească într-o singură țară”, a spus ea. „Și atunci nu ar mai exista probleme. Și toți agenții străini ar fi dați afară.”

„Recunoașterea tuturor teritoriilor (ocupate) ca parte a Rusiei este o afacere deja încheiată”, mai spune ea, în condițiile în care Moscova a condiționat încheierea unui armistițiu de recunoașterea celor patru regiuni ucrainene pe care le ocupă parțial și pe care pretinde că le-a anexat.

Ucraina este de vină

Spre deosebire de fotografă, un oficial rus care a lucrat anterior cu actualul consilier al lui Putin, Vladimir Medinski, șeful delegației ruse, a fost ambivalent.

El s-a opus invaziei la scară largă a Ucrainei de către Rusia în 2022, dar de atunci a devenit sceptic față de poziția Kievului și a acuzat Ucraina că a întârziat negocierile.

El a declarat pentru Kyiv Independent că „orice negocieri sunt un lucru bun”.

„Este un pas înainte”, a spus el. „E mai bine decât un refuz demonstrativ de a negocia. Sunt de acord cu (președintele SUA, Donald) Trump că oamenii nu ar trebui să moară. Ajunge”.

El a acuzat Ucraina că a perturbat discuțiile întrucât nu a trimis o echipă de negociatori adecvată la Istanbul. Or, Ucraina a trimis o delegație condusă de ministrul Apărării, Rustem Umerov, în timp ce Rusia a trimis o delegație de nivel scăzut condusă de Medinski, notează publicația ucraineană.

Oficialul a susținut că Ucraina „s-a lăsat dusă de val și s-a înșelat singură cu propria propagandă”; în plus„a avut prea multă încredere în partenerii săi (occidentali)”, aspecte menționate frecvent la televiziunea de stat rusă.

Predicții pesimiste

Un specialist în IT care locuiește în Rusia a oferit o a treia perspectivă, el neînvinovățind nici Moscova, nici Kievul pentru război.

„Atitudinea mea față de evenimentele politice este similară cu modul în care privesc evoluțiile de pe piețele financiare… sau chiar vremea”, a declarat el pentru Kyiv Independent. „În viziunea mea asupra lumii, ceea ce se întâmplă în toate aceste sfere este rezultatul unui număr mare de actori și factori… mai degrabă decât rezultatul răutății, prostiei sau geniului anumitor persoane.”

Profesionistul IT a declarat însă pentru Kyiv Independent că războiul a avut un impact negativ asupra vieții sale: salariile în sectorul IT au scăzut, există mai puține oportunități de angajare și  dificultăți majore în acceptarea plăților din străinătate.

El a mai spus că își permite din punct de vedere financiar să nu lucreze, dar ar avea nevoie de un loc de muncă permanent pentru a amâna o posibilă mobilizare.

„Dar, în opinia mea, nici pacea, nici un armistițiu în Ucraina nu ar rezolva de fapt niciuna dintre problemele menționate mai sus”, a spus el. „Odată ce acest episod al confruntării se va termina, va începe altul.”

El a adăugat că „indicatorul cheie al pregătirii de a pune capăt confruntării este disponibilitatea tuturor părților de a conveni asupra statutului juridic al teritoriilor disputate”.

„Nu suntem nici pe aproape de așa ceva”, a adăugat el.

Rușii din afara Rusiei: „Nicio pace până când Putin nu pleacă”

Spre deosebire de cei stabiliți în Rusia, exilații politici ruși care trăiesc în străinătate dau vina în mod direct pe Putin, și nu învinovățesc poporul rus în general.

„(Putin) continuă războiul în timp ce prelungește aceste negocieri nesfârșite – discuții despre discuții, întâlniri de dragul mai multor întâlniri – ascunzând totul în spatele unui limbaj vag, lipsit de sens, toate acestea în timp ce continuă războiul”, a declarat politicianul rus din opoziție Vladimir Kara-Murza, pentru Kyiv Independent.

Kara-Murza a supraviețuit tentativelor de otrăvire ale Serviciului Federal de Securitate al Rusiei în 2015 și 2021.

El a fost închis în 2023 după ce a criticat invazia Rusiei în Ucraina și eliberat în 2024, ca parte a unui schimb de prizonieri cu Occidentul.

Kara-Murza este sceptic în ceea ce privește perspectivele de pace sub Putin.

„Sunt convins că nicio pace durabilă, pe termen lung – darămite justă – nu poate exista și nici nu va exista atâta vreme cât regimul lui Putin rămâne la putere”, a declarat opozantul rus.

Din punctul său de vedere, „singura modalitate reală de a opri acest război este o Rusie democratică”.

„Numai atunci când Rusia va avea un guvern normal, legitim, liber ales, care își respectă propriile legi și drepturile propriilor cetățeni, va începe să respecte și normele civilizate de comportament și să se întoarcă la granițele sale recunoscute la nivel internațional”, a adăugat Kara-Murza.

În același timp, Kara-Murza nu aruncă vina pentru război asupra Rusiei în ansamblu. În 2024, el a criticat sancțiunile impuse Rusiei, motivând că doar sancțiunile individuale împotriva cercului apropiat al lui Putin ar fi fost adecvate.

Victoria Ucrainei este „singura pace”

O altă figură a opoziției ruse, fostul campion mondial la șah Garry Kasparov, se află la capătul opus al spectrului – este unul dintre puținii ruși care susțin fără echivoc sancțiunile împotriva Rusiei și pledează pentru victoria Ucrainei.

El a declarat pentru Kyiv Independent că „Putin vrea să folosească negocierile pentru a câștiga timp, pentru a-și normaliza statutul de lider legitim în loc de criminal de război invadator și pentru a distrage și a-i împiedica pe aliații Ucrainei să ia măsuri mai dure împotriva Rusiei”.

„Cererile imposibile ale lui Putin nu s-au schimbat”, a adăugat el. „El nu oferă nicio concesie, iar Trump nu cere Rusiei să facă vreuna. În ciuda faptului că Putin ignoră termenele limită europene și americane pentru un armistițiu, singura presiune pe care o aplică Trump este împotriva Ucrainei.”

Kasparov a mai spus că „până când nu va exista o presiune reală prin ajutor militar acordat Ucrainei și sancțiuni paralizante împotriva Rusiei… Putin nu va avea niciun interes să pună capăt războiului”.

„Așa cum am spus de la început, singura pace adevărată este victoria Ucrainei”, a adăugat el.

Putin trage de timp

Arkady Moshes, cercetător de origine rusă la Institutul Finlandez pentru Afaceri Internaționale, a susținut că „nu există nimic de discutat” în ceea ce privește negocierile ruso-ucrainene.

„(Rusia) trage de timp”, a spus el. „Au fost de acord să simuleze participarea lor la negocieri doar pentru că America și-a dorit acest lucru. Vor să-i dea lui Trump șansa de a spune publicului său că a mediat ceva.”

Putin „este interesat să continue războiul” și este motivat de ideea că „Rusia are avantaje materiale față de Ucraina”, a adăugat Moshes. „Așadar, Putin încă joacă pentru victorie și nu pentru o remiză.”

„Acesta este planul: să vină la discuții, să prezinte cerințe maximaliste și apoi să dea vina pe cealaltă parte pentru că nu este de acord cu ele”, a conchis Moshes.

„Nu sunt mulțumit de Putin”, a declarat Trump reporterilor pe 25 mai, adăugând că președintele rus „a luat-o razna”, după ce a lansat un atac masiv cu drone și rachete asupra Ucrainei.

Așadar, Trump „s-a lovit de un zid” și „a trebuit să ia decizii” – fie să impună sancțiuni Rusiei, fie nu, a spus Moshes.

Însă, în loc să impună sancțiuni, Trump a amenințat doar că o va face fără a lua nicio măsură, a adăugat el.

„Putin nu se teme de astfel de amenințări”, a spus analistul de origine rusă. „S-ar teme de sancțiuni, dar nu de amenințarea cu sancțiuni.”

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Publicat

pe

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite în urma unui atac rusesc cu drone asupra Odesei, ce a avut loc vineri noapte, pe 19 iulie.

FOTO: Serviciul de Urgență al regiunii Odesa

Inamicul a lansat un atac masiv asupra Odessei cu drone de luptă. În ciuda eforturilor active ale forțelor noastre de apărare aeriană, infrastructura civilă a suferit daune”, a declarat pentru prima dată Oleh Kiper, guvernatorul regiunii Odessa, la ora locală 1:01 dimineața, într-o postare pe Telegram.

Potrivit Kyiv Post, serviciile de urgență curăță resturile rezultate în urma atacului, iar numărul victimelor este preliminar.

„În urma atacului, a izbucnit un incendiu la etajele 6-9 ale unei clădiri rezidențiale cu 9 etaje. Incendiul a fost stins de echipele de salvare împreună cu voluntarii”, a declarat Serviciul de Urgență al Statului.

Cinci persoane au fost salvate din apartamentele în flăcări, dar una dintre femeile salvate a murit, au raportat autoritățile locale.

Toate serviciile autorizate au început să lucreze la eliminarea consecințelor atacului. Informațiile privind victimele sunt în curs de clarificare”, a spus Kiper.

Adăpost temporar și ajutor sunt oferite la o grădiniță locală, unde a fost instalat un centru de comandă operațional, a raportat primarul Odessei, Hennadii Trukhanov.

Serviciile de urgență, administrația districtului și voluntarii Crucii Roșii continuă să lucreze”, a spus el.

Zilele trecute, forțele ruse au lansat o bombă aeriană de 500 de kilograme asupra orașului ucrainean Dobropillia, în urma căruia cel puţin două persoane au fost ucise şi alte 28 au fost rănite.

De asemenea, peste 50 de magazine, 300 de apartamente şi opt maşini au fost avariate în atacul de miercuri seară, a declarat guvernatorul regional Vadim Filaşkin pe Telegram.

Aceasta este o teroare rusească oribilă și stupidă. Pur și simplu o încercare de a ucide cât mai multe persoane. Rusiei îi plac loviturile josnice de acest gen”, a scris Zelenski pe platforma X.

De asemenea, atacuri au avut loc și în Rusia. Unităţile ruse de apărare aeriană au doborât trei drone ucrainene care se îndreptau spre Moscova joi dimineaţă, a declarat pe Telegram primarul capitalei, Serghei Sobianin, potrivit Kyiv Independent.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Publicat

pe

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un punct de cotitură pentru piața mondială a acestui metal strategic.

Tarifele americane la cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Cuprul este unul dintre cele mai importante metale din lume. Aproximativ 50% din totalul cuprului din lume este utilizat în China, în principal în sectorul construcțiilor, dar, în același timp, sectorul electronic nu ar exista fără acest metal. Mai mult, odată cu dezvoltarea actuală a inteligenței artificiale și a energiei verzi, cererea de cupru va crește și mai puternic, iar în viitorul apropiat, acest sector va fi esențial în ceea ce privește cererea globală, consideră analistul financiar al XTB, Radu Puiu.  „Prin urmare, introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un punct de cotitură pentru piața mondială a acestui metal strategic. Deși la prima vedere această decizie pare surprinzătoare, ea vizează reconstrucția industriei americane a cuprului și asigurarea securității aprovizionării pentru sectoare cheie ale economiei”, punctează analistul.

Strategia de securitate națională

Potrivit acestuia, motivația principală pentru introducerea tarifelor pentru cupru este revigorarea industriei cuprului din SUA și asigurarea securității aprovizionării cu acest material esențial. Cuprul este unul dintre cele mai importante metale din lume, utilizat într-o gamă largă de aplicații, de la cabluri și țevi electrice până la vehicule electrice și sisteme energetice.

Oficialii guvernului american susțin că dumpingul și supraproducția de pe piața mondială au slăbit producția internă de cupru, lăsând America dependentă de surse străine de metal pentru industrii cheie, cum ar fi producția de arme. Deși SUA dispun de mine importante, producând aproximativ 1,1 milioane de tone de cupru în 2024 (și rafinând mai puțin, 890.000 de tone), consumul de metal rafinat a ajuns la 1,6 milioane de tone, ceea ce înseamnă că importurile sunt necesare pentru a acoperi deficitul.

O scădere bruscă a capacității de producție în SUA

Accesul la cupru ieftin din America de Sud, Africa sau China a făcut ca producția de cupru din SUA să fie mai puțin profitabilă. „Drept urmare, am asistat la o scădere a capacității de prelucrare a cuprului în SUA de-a lungul anilor. Rezervele de cupru gata pentru extracție sunt estimate în prezent la 47 de milioane de tone în SUA, ceea ce nu reprezintă cea mai mare cantitate din lume, dar este mai mare decât în China (41 de milioane de tone)”, a adăugat Radu Puiu.

Anunțarea tarifelor a provocat o creștere fără precedent a diferenței de preț între bursa COMEX din SUA și London Metal Exchange (LME) din Londra. Diferența dintre aceste piețe a crescut de la aproximativ 300 USD pe tonă la începutul anului 2025 la peste 2.500 USD pe tonă după anunțarea tarifelor de 50%. Mai mult, creșterea prețurilor cuprului pe COMEX într-o singură zi a fost cea mai mare din ultimele decenii, explică Radu Puiu.

Motivele scăderii prețurilor pe burse

Prețurile cuprului pe London Metal Exchange (LME) sunt în scădere ca urmare a mai multor factori interconectați. În primul rând, introducerea tarifelor a determinat o redirecționare masivă a aprovizionării către porturile din SUA, unde, conform estimărilor Mercuria Energy Group, au fost trimise aproximativ 500.000 de tone – mult peste media lunară obișnuită de 70.000 de tone. Această mutare a generat un deficit temporar pe alte burse și a dus la distorsiuni în piețele spot. În paralel, s-a încheiat o perioadă lungă de arbitraj profitabil între Asia și SUA, deoarece, pe fondul noilor condiții comerciale, tot mai puțini cumpărători asiatici consideră transportul viabil.

În plus, eliberarea ofertei rămase în afara SUA pune presiune pe prețuri. Având în vedere că prețul pe COMEX trebuie să fie cu peste 50% mai mare pentru a justifica economic transportul, țări exportatoare precum Peru, Chile, Congo și China se văd nevoite să găsească rapid alternative de desfacere. Această reconfigurare globală a fluxurilor comerciale reduce tensiunea de pe piețele internaționale și determină scăderi suplimentare de preț pe LME.

Perspective privind prețurile

Analiștii Goldman Sachs prevăd că diferența dintre COMEX și LME ar putea ajunge la 25-35% din prețul LME, sau 2.300-3.300 USD pe tonă, comparativ cu previziunile anterioare de 15-20%. În același timp, ei prevăd că prețurile LME vor atinge un nivel maxim de aproximativ 10.050 USD pe tonă în august 2025. Citi, pe de altă parte, indică faptul că prețurile LME ar putea scădea sub 9.000 USD pe tonă, mai precis la 8.800 USD pe tonă. Acest lucru se va datora faptului că piața mare din SUA nu va raporta cerere în acest moment, având în vedere stocurile mari acumulate în ultimele luni.

Impactul asupra companiilor din sectorul cuprului

Pentru gigantul polonez al cuprului KGHM, situația este dublă. Pe de o parte, compania poate beneficia în prezent de prețurile globale mai ridicate ale cuprului și de redirecționarea potențială a aprovizionării din SUA către alte piețe. Acțiunile KGHM au crescut cu aproximativ 5% de la începutul mandatului lui Trump, iar de la minimul înregistrat în aprilie, acțiunile companiei au crescut cu până la 30%. Cu toate acestea, compania rămâne cu mult sub recentele maxime locale ale prețurilor din 2024 sau sub maximele istorice din 2021, de peste 200 PLN pe acțiune.

Freeport-McMoRan este una dintre companiile care ar putea beneficia semnificativ de pe urma tarifelor. Compania, care reprezintă aproximativ 70% din cuprul prelucrat în SUA, ar putea beneficia de un bonus de aproximativ 800 de milioane de dolari pe an, cu un spread de 13%. Acțiunile Freeport-McMoRan au crescut cu 2,5% după anunțarea tarifelor, adaugă analistul financiar XTB România.

Southern Copper Corporation ar putea beneficia, de asemenea, de operațiunile sale din SUA, în ciuda potențialelor probleme de export din Mexic și Peru. Cu toate acestea, compania a pierdut aproape 1,5% din valoare în ziua în care au fost anunțate tarifele.

Pentru liderii mondiali precum BHP, Codelco și Glencore, situația este mai complicată. Deși ar putea beneficia de prețuri globale potențial mai ridicate ale cuprului, aceștia pierd accesul la piața profitabilă din SUA. Codelco, cel mai mare exportator de cupru către SUA, și-a exprimat deja îngrijorarea cu privire la anunțarea tarifelor. Cu toate acestea, compania este o întreprindere de stat chiliană și nu este cotată la bursă. Acțiunile BHP și Glencore au pierdut din valoare.

Perspectivele pe termen lung pentru piața cuprului

Pentru companiile din sectorul cuprului, tarifele la cupru reprezintă atât o oportunitate, cât și o amenințare. Acțiunile lui Donald Trump arată cât de important și strategic poate fi cuprul în viitorul apropiat. Creșterea prețurilor pe COMEX din SUA arată cât de puternice sunt perspectivele pe termen lung pentru piața mondială a cuprului, dacă nu va exista o creștere a ofertei în viitorul apropiat. În același timp, incertitudinea enormă asociată tarifelor nu va încuraja companiile globale să investească, mai adaugă Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

Publicat

pe

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

O autobasculantă gigant, folosită pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, a inspirat construcția celebrelor Dac-uri românești, mașinile care atrăgeau toate privirile în anii ‘80.

Șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră / DAC-uri. Sursa: Wikipedia

Unul dintre cele mai controversate proiecte începute în România în primii ani de comunism a fost Canalul Dunăre – Marea Neagră, la care au muncit peste 30.000 de români la începutul anilor ‘50.

Munca fizică, inutilă a zeci de mii de români, trimiși la canal

Șantierul din Dobrogea s-a dovedit un eșec răsunător și un loc al suferinței pentru mii de români, mulți dintre ei deținuți politici. 

„Proiectul se baza pe folosirea la maximum a capacităţii de muncă
manuală şi la minima folosirea a utilajelor. Fiecare muncitor trebuia să
sape între un metru – un metru jumătate şi nouă metri de şanţuri pe zi”
, arăta o notă secretă a CIA, din 1952.

Canalul Dunăre Marea Neagră, în anii ’50. Sursa: revista Flacăra, 1952.

Abandonate în 1953, după patru ani în care s-a conturat un sfert din traseul de circa 64 de kilometri al Canalului Dunăre – Marea Neagră, lucrările au fost reluate la mijlocul anilor ’70, de regimul Ceaușescu, de această dată cu o nouă abordare, bazată pe folosirea în număr mult mai mare a utilajelor. 

Șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră și marile cariere miniere din România anilor ‘70 și ‘80 au fost locul de testare al celor mai mari mașini construite în România. Majoritatea au fost realizate în uzinele din Brăila, Brașov, București, Timișoara, Târgoviște, Craiova și Mârșa.

„Se pot vedea, lucrând din plin, excavatoare-gigant cu cupa de 8 metri cubi, făurite la „Progresul“-Brăila, se pot vedea tractoare cu lamă și cu motor de 360 CP, confecționate la Brașov, se pot vedea, printre cele vreo 3 000 de camioane ce vântură colbul șantierului, autobasculante de 50 și 100 de tone, veritabile trenuri pe pneuri construite la I.M. Mârșa, se poate vedea, sosită recent, o autobasculantă electrică, tot românească, de 120 de tone, cu motor de 1.200 CP cuplat cu generator de curent continuu, având în diferențiale motoare electrice, se pot vedea utilaje și instalații de mare complexitate create aici, de către cadrele locului”, informa revista Flacăra, în 1980.

Gigantul american de pe șantierul Dunării

Până în 1984, pe șantierele Canalului au fost mobilizate peste 5.600 de autobasculante de 16 până la 100 tone, peste 600 excavatoare, 650 buldozere, 90 foreze, și numeroase automacarale, macarale și alte utilaje de construcții, informa presa vremii.

Lucrări la Canalul Dunăre Marea Neagră. Sursa: Wikipedia.

În anii ‘70, mândria Canalului Dunăre – Marea Neagră era, însă, o autobasculantă gigant, achiziționată din Statele Unite ale Americii. Autobasculanta Lectra Haul a fost adusă în 1976, pe șantierele din Dobrogea, și a fost folosită aproape neîntrerupt până în 1984, la finalizarea lucrărilor. Efectua 30 de curse pe schimb, transportând circa 3.750 de tone în acest timp, informa presa vremii, adică de trei ori mai mult decât Belazurile de proveniență sovietică, autobasculantele cu care era adesea comparată.

Lectra Haul. Sursa: Facebook

„Lectra Haul reprezintă un personaj. Este cea mai mare mașină a șantierului. Atât de mare încât un Belaz de 40 de tone pare o jucărie pe lângă ea. Are o greutate de 65 tone și o capacitate de încărcare de 120 tone. Pentru a se ajunge în cabină se folosește o scară. Colosul (cu o viteză de 65 km/h) este stăpânit de un singur om care declară că toată această fabrică pe roți se supune mâinilor și gândului omului la fel de ușor ca un… Trabant. El, omul care stăpânește o mașină cu care dacă te-ai întâlni pe șosea te-ai crede tu pe altă lume, este Constantin Popa, dobrogean de fel, obișnuit cu șantierul, obișnuit cu oamenii, obișnuit acum și cu acest unicat a cărui roată îl întrece în înălțime”, informa revista Luceafărul, în 1979.

Autobasculantă. Sursa: Wikipedia

Șoferul ei, Constantin Popa, era cel care o condusese aproape zilnic începând din decembrie 1976. „Combustibilul, motorină, se păstrează în două rezervoare cu o capacitate totală de 2.200 litri. Bascularea hidraulică a benei se face în 19 secunde. Direcţia este la fel de uşoară ca la Dacia 1300”, declara în 1979, Constantin Popa, șoferul ei pe pe șantierul Basarabi.

Modelul care a inspirat Dac-urile românești

Lectra Haul a însemnat o revelație pentru producția de autobasculante de mare tonaj din România. Primele modele au apărut pe șantier la începutul anilor ‘80, fiind proiectate la uzinele din Brașov și fabricate la Brașov și Mârșa.

Un astfel de utilaj, DAC 180 – 100, avea o capacitate de 180 de tone, o viteză maximă de 27 de kilometri pe oră, având puterea motorului fiind de 1.000 CP și o sarcină utilă de 100 de tone. A fost construit la Întreprinderea mecanică Mârșa (județul Sibiu), și întrebuințat în premieră pe șantierul canalului din Dobrogea.

DAC-ul produs la Mârșa. Sursa: Știință și Tehnică. 1979

„Autobasculanta construită de specialiștii brașoveni este unicat în Europa. În momentul de față, acest autovehicul de mare capacitate este realizat numai pe bază de piese și agregate din producția indigenă. Originalitatea autobasculantei constă în proiectarea unui șasiu articulat, cu toate roțile motoare; cele două punți motoare sunt unificate. «Colosul» rutier are o bună maleabilitate, se deplasează ușor pe terenuri accidentate, realizează o încărcare egală pe puntea față și spate, consumă un număr redus de pneuri și nu reclamă amenajări pretențioase pentru drumuri”, informa revista Știință și Tehnică în 1979.

Buldozere produse la Mârșa. Foto: Știință și Tehnică 1983

Autobasculanta de aproape 100 de tone, cu o lungime de aproape 10 metri și o înălțime de peste cinci metri consuma 60 de litri de motorină la 100 de kilometri. În anii ‘80, la Mârșa și Brașov au fost fabricate aproximativ 20 de astfel de utilaje, unele îmbunătățite de-a lungul anilor.

Cinci dintre ele au fost exportate în Australia, altele au ajuns la cariera minieră de cupru Roșia Poieni, la cariera de calcar siderurgic Mahmudia, din Tulcea, pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, la exploatarea minieră de cupru și banatită din Moldova Nouă și la mina de sulf din Călimani, arăta presa vremii.

Autobasculantele au fost folosite în cariere și după 1990. Nu erau singurele mașini gigant care făceau furori pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră. O altă emblemă a industriei auto fusese buldozerul pe șenile cu motor de 550 CP și cu un încărcător frontal, produs tot la Uzina mecanică din Mârșa, începând din 1981.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Stiri calde

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite
Actualitateacum o oră

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite în urma unui atac rusesc cu drone asupra...

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale
Actualitateacum 6 ore

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un...

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești
Actualitateacum 11 ore

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

O autobasculantă gigant, folosită pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, a inspirat construcția celebrelor Dac-uri românești, mașinile care atrăgeau...

Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității” Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității”
Actualitateacum 16 ore

Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității”

Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a explicat vineri, 18 iulie, la prezentarea pachetului de măsuri privind reforma...

Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan” Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan”
Actualitateacum 21 de ore

Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan”

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski afirmă că discuțiile de pace cu Rusia stagnează și trebuie impulsionate. Liderul de la Kiev i-a...

Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite
Actualitateacum 24 de ore

Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite

Cu siguranță ai multe visuri, indiferent de tipul lor. Poate e vorba de o casă undeva într-un cartier liniștit, poate...

„Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay „Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay
Actualitateacum o zi

„Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay

O îmbrățișare surprinsă pe ecranul gigant în timpul unui concert Coldplay a declanșat un val de reacții pe internet și...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2024 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro