Connect with us

Actualitate

25 iunie: Marele actor Dorel Vișan împlinește 88 de ani. „Suntem slujitorii publicului”

Publicat

pe

25 iunie: Marele actor Dorel Vișan împlinește 88 de ani. „Suntem slujitorii publicului”

La 25 iunie 1984, a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor de construcție a Casei Republicii și a Bulevardului „Victoria Socialismului“. În aceeași zi, dar în anul 1923, s-a semnat actul de naştere al echipei CFR Bucureşti, care avea sa se numeasca mai târziu Rapid.

Dorel Vișan împlinește 88 de ani Foto: Arhivă

1843: s-a născut Frederic
de Hohenzollern-Sigmaringen, fratele mai mic al regelui Carol I al României

Frederic (Friedrich) de
Hohenzollern-Sigmaringen a fost membru al Casei de Hohenzollern-Sigmaringen și
general de cavalerie în armata prusacă. El a fost al cincilea copil al lui Karl
Anton de Hohenzollern-Sigmaringen și al soției acestuia, prințesa Josephine de
Baden, şi cel mai mic dintre fraţii regelui Carol I al României.

Frederic de Hohenzollern-Sigmaringen. Foto wikipedia

În familie, prințul era numit „Fritz” și era considerat un bărbat calm și liniștit, care nu-și dorea un rol de lider. În septembrie 1859, prințul în vârstă de 16 ani și-a încheiat pregătirea militară și s-a stabilit la Bonn. În toamna anului 1862 și-a început cariera militară, în armata prusacă, ca locotenent în regimentul 5 de ulani, la Düsseldorf. În 1866, a participat activ la Războiul Austro-Prusac. În primăvara anului 1870, a fost transferat la Berlin și promovat căpitan al Regimentului 1 al Gărzii de Dragoni. A luat parte la războiul franco-german din 1870-71.

Acesta a murit la data de 2 decembrie 1904.

1852: s-a născut arhitectul catalan Antonio Gaudi

Antonio Gaudi a fost
un arhitect catalan faimos atât pentru stilul său unic cât și pentru proiectele
sale puternic individualizate. Deși a fost catalogat alături de stilul Art
Nouveau, Gaudi a creat un întreg stil original.

Ca tânăr arhitect,
Antonio Gaudi a fost inspirat de Eugène Viollet-le-Duc, ajungând să creeze modele
gotice și remarcându-se prin originalitatea și fantezia sa. El a fost susținut
de către Eusebi Güell, un industriaș bogat, pentru care a creat un palat în
1889 (Palau Güell) – clădire care va fi înscrisă mai târziu în patrimoniul
mondial al UNESCO, împreună cu alte opere ale sale: Casa Milà (construită în
1907) sau Parcul Güell (amenajat între 1900 și 1914).

Antonio Gaudí. Foto arhivă

În 1883 a început construcția
unei catedrale dedicate Sfintei Familii, Sagrada Familia, catedrală finanțată
din fonduri publice. El a continuat să lucreze la acest proiect până la moartea
sa, survenită la 10 iunie 1926, în urma unui accident, după ce a fost lovit de un tramvai.

1923: s-a înființat
Clubul Rapid București (atunci CFR București)

În vara lui 1923, a
luat fiinţă „Asociaţia culturală şi sportivă CFR”, adică Rapidul de azi. Pe 25
iunie 1923, muncitorii (cunoscuţi, în acea vreme, sub denumirea de „ciocănari”)
de la Atelierele Griviţa s-au întâlnit la Şcoala primară din cartier şi au
semnat actul de naştere al echipei CFR Bucureşti, scrie pe site-ul oficial al
clubului.

Rapid împlinește 102 ani Foto: arhivă

Prin 1922 exista o
echipă de fotbal care se antrena şi juca la „Rampa Militari”, pe locul unde se
află acum Gara Basarab. Câţiva dintre jucătorii acelei echipe (Tudor Stan,
Tudor Petre, Gheorghe Florescu, Gogu Alexandru) aveau să facă parte şi din
trupa născută în iunie 1923.

Adunaţi într-o sală
a Şcolii primare din cartierul Griviţa, cei amintiţi mai sus, dar mai ales
lucrătorii de la Atelierele Griviţa (Dumitru Constantinescu, Geza Ginger, Franz
Hladt, Grigore Grigoriu sau Teofil Copaci) au luat hotărârea de a întemeia un
club sportiv. O altă echipă, Excelsior, activa în cartier. Jucătorii de la
„Rampa Militari” şi de la „Excelsior” (Emil Dobrescu, Vasile Constantinescu,
Gheorghe Mărculescu, Dumitru Itu) au venit la noua echipă CFR Bucureşti, care
l-a ales ca preşedinte pe maistrul Teofil Copaci, iar căpitan al echipei pe
strungarul Grigore Grigoriu. Secretar al clubului a fost numit inginerul Aurel
Fotiade.

În acest an, Rapid București împlinește 102 ani.

1928: s-a născut istoricul Şerban Papacostea

Şerban Papacostea s-a născut la 25 iunie 1928, în Bucureşti, unde a urmat studiile liceale şi universitare. În 1950 a absolvit cursurile Facultăţii de Litere şi Filosofie, Secţia istorie-geografie, iar în 1968 şi-a susţinut teza de doctorat cu tema „Regimul dominaţiei austriece în Oltenia (1718-1739)

În perioada comunistă, în anii studenţiei, a fost deportat într-un lagăr de muncă forţată la Canalul Dunăre-Marea Neagră.

A lucrat iniţial ca bibliotecar la Biblioteca Centrală Universitară (1954-1957), pentru ca apoi, vreme de peste 50 de ani, începând cu 1957, să devină cercetător ştiinţific la Institutul de Istorie „Nicolae Iorga” al Academiei Române, pe care l-a condus ca director în perioada 1990-2001.  

 Considerat unul
dintre cei mai mari istoriografi din România, este autorul unei bogate opere
ştiinţifice: „Oltenia sub stăpânirea austriacă 1718-1739” (1971), distinsă cu
Premiul „N. Bălcescu” al Academiei Române; „Geneza statului în evul mediu
românesc. Studii critice” (1988); „Românii în secolul al XIII-lea. Între
cruciadă şi Imperiul Mongol” (1994).

De asemenea, a publicat numeroase studii în prestigioase
reviste istorice, abordând teme precum: geneza statelor româneşti în secolul al
XIV-lea, poziţia internaţională a Ţărilor Române în secolul XV în funcţie de
rivalitatea marilor puteri vecine, cu privire specială asupra domniei lui
Ştefan cel Mare, curentele heterodoxe şi impactul lor asupra vieţii spirituale
şi politice româneşti, evoluţia regimului ţărănimii în secolul al XVIII-lea,
politica de reforme a domnilor fanarioţi, istoria bazinului pontic în vremea
hegemoniilor veneţiană şi genoveză.

Istoricul Şerban Papacostea a murit pe 6 aprilie 2018, la vârsta de 89 de ani, 

1937: s-a născut
actorul Dorel Vişan

Marele actor Dorel Vişan s-a născut la 25 iunie 1937, în satul Tăuşeni, judeţul Cluj. A absolvit cursurile Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale” din Bucureşti (1965), la clasa coordonată de profesorul George Dem. Loghin, lectorul Dem Rădulescu şi asistenta Adriana Piteşteanu .După absolvire a fost angajat la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca, unde a desfăşurat o importantă activitate teatrală, interpretând peste 40 de roluri în teatru.

Dorel Vişan este unul din cei
mai importanţi actori de film din România şi unul din puţinii, care au ajuns la
o solidă reputaţie europeană. Actorul a fost distribuit în aproximativ 90 de producţii cinematografice româneşti şi internaţionale. 

În anul 1974, a jucat în comedia „Păcală”, iar
patru ani mai târziu este magistral în „Între oglinzi paralele”, în regia lui
Mircea Veroiu.

Dorel Vişan. Foto arhivă

În 1987, Mircea
Danieliuc l-a distribuit în „Iacob”, film în care Vişan a realizat rolul său de
referinţă. Interpretarea sa din acest film a fost foarte apreciată. Cotidianul
The New York Times îl elogia astfel: „Dorel
Vişan în rolul principal este extraordinar, în special atunci când rămâne
singur, fără cuvinte, în ultimele 20 de minute”.

După ce în anul
1985, Stere Gulea i-a oferit rolul Tudor Bălosu în filmul „Moromeţii”, în anul
1995 Mircea Daneliuc i-a oferit rolul principal (senatorul Vârtosu) în filmul „Senatorul
melcilor”. Pentru prestaţia din film a primit premiul de interpretare
masculină, la Festivalul Filmului Mediteranean de la Montpellier-Franţa.

De asemenea, pentru rolurile interpretate în filme, Dorel Vişan a primit și alte premii importante – Premiul ACIN pentru filmul „Iacob”, 1988; Premiul UCIN pentru „Senatorul melcilor”, 1955; Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină la Festivalul Filmului Românesc de la Costineşti (1981); Cel mai bun actor al anului acordat de Asociaţia Oamenilor de Teatru (1987); nominalizare pentru cel mai bun actor la Festivalul european al filmului (1988); Premiul de Excelenţă la TIFF pentru activitatea sa neîntreruptă în slujba artei (2003).

La 30 mai 2002, a fost decorat de Preşedinţia României cu Ordinul naţional Serviciul Credincios în grad de Cavaler, alături de alţi actori, „pentru prestigioasa cariera artistică şi talentul deosebit prin care a dat viaţă personajelor interpretate în filme, dar şi pe scenă, cu prilejul celebrării unui veac de film românesc„.

În iunie 2018, actorul a primit titlul de Doctor Honoris Causa al Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică (UNATC) „I.L. Caragiale”. La acel moment, actorul spunea că actorii sunt „slujitorii publicului”, potrivit Agerpres.

Noi nu trebuie să uităm, spun pentru cei mai tineri artişti, că suntem slujitorii publicului. Suntem ceea ce în Evanghelie se numeşte ‘punerea înainte’. Noi punem înaintea oamenilor pâinea şi sarea cunoaşterii. În aceste condiţii, artistul poate să-l facă pe om mai luminos, mai pur şi mai bun, sau poate să-l facă mai arogant, mai confuz şi mai isteric. Noi alegem„, afirma Dorel Vişan la finalul ceremoniei.

1963: s-a născut
George Michael

Geórgios Kiriákos
Panagiótou este un cântăreț și compozitor englez de origine cipriotă. A devenit
popular ca vocalist al formației „Wham!” și ca solist sub numele de George
Michael. A vândut mai mult de 100 de milioane de albume la nivel mondial.

George Michael Foto: Arhivă

George Michael a
format duoul „Wham!”, cu Andrew Ridgeley, în 1981. Primul album al trupei
Fantastic, a ajuns pe primul loc în topurile britanice în anul 1983 și a
generat numeroase melodii în top 10 singles, cum ar fi: „Young Guns (Go For
It!)”, „Wham Rap! (Enjoy What You Do)” și „Club Tropicana”. Cel de-al doilea
album, „Make It Big”, a ajuns pe prima poziție în clasamentele americane.
Printre melodiile de succes de pe acest album s-au numărat „Wake Me Up Before
You Go-Go” (Nr. 1 în Regatul Unit și SUA), „Freedom”, „Everything She Wants”,
și „Careless Whisper”, care a ajuns pe locul 1 în aproape 25 de țări, inclusiv
Marea Britanie și SUA, și a fost primul cântec solo al lui Michael.  De asemenea, în 1984 apare una dintre cele mai îndrăgite melodii de Crăciun „Last Christmas”, compusă de Wham!.

În cariera solo, George Michael, a dat lovitura după numai un an, când a interpretat, alături de Aretha Franklin, single-ul „I Knew You Were Waiting”, premiat cu un Grammy pentru cea mai bună piesă R&B. În 1987, lansează albumul „Faith”, remarcat atât pentru calitatea unor cântece precum cel de titlu, „Father Figure”, „Monkey” şi „One More Try”. „Faith” s-a vândut în peste 20 de milioane de exemplare, fiind premiat cu Grammy, în 1988, la categoria Albumul Anului.  

George Michael a încetat din viaţă la 25 decembrie 2016, la vârsta de 53 de ani. 

1997: a murit
Jacques-Yves Cousteau, „Omul Planetă“

Jacques-Yves
Cousteau, cel supranumit „Omul Planetă“ s-a născut la 11 iunie 1910, la Saint Andre
de Cubzac. El spunea mereu că are puţin din sângele celor mai aprigi şi mai
sălbatici marinari ai Franţei, bretonii.

Lumea subacvatică a
descoperit-o în 1937, alături de un căpitan în Marina Franceză şi un campion de
pescuit submarin. Lor li se alătură Simone, tânăra care avea să-i devină soţie
timp de 60 de ani.

Jacques-Yves Cousteau Foto: Arhivă

În timpul războiului,
Cousteau a fost ofiţer de artilerie pe crucişătorul Dupleix, perioadă în care a
fost decorat pentru bravură, luptând împotriva nemţilor. El a îndeplinit şi o
misiune de spionaj. La cererea Amiralităţii Franceze a pătruns în cartierul
general italian din Mediterana şi a fotografiat o carte de coduri secrete,
acţiune pentru care a fost decorat cu Legiunea de Onoare. După ce Franţa a fost
ocupată de nemţi, s-a dedicat în totalitate scufundărilor.

Este coinventator
al costumului de scafandru autonom, dar şi iniţiatorul unei ştiinţe noi,
arheologia submarină. Tot el a inventat mai multe aparate şi instrumente de
cercetare subacvatică. „Multă lume atacă
marea, eu fac dragoste cu ea”,
spunea el.

În primăvara lui 1943 i-a apărut primul film „La 18 metri adâncime“.După acesta urmează „Epave“, „Lumea tăcerii“, apoi serialul „Odiseea
Comandantului Cousteau“. A filmat apoi în Mediterana, Antarctica, Caraibe,
mările Greciei, Nil, Saint Laurent.

În 1992 începe cea
mai ambiţioasă misiune: de a descoperi întregul bazin al Amazoanelor, din Anzi
şi până în deltă. Rezultatul? Şapte filme şi un raport ştiinţific, premiat în
întrega lume.

În 1990, după
căderea Cortinei de Fier, s-a îmbarcat pe Dunăre şi a realizat, în colaborare
cu Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, un film cu patru episoade,
„Dunărea, un fluviu viu“.

A murit pe 25 iunie 1997, lăsând în urma lui o
lume mai bogată cu două treimi de planetă: adâncul apelor.

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Publicat

pe

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite în urma unui atac rusesc cu drone asupra Odesei, ce a avut loc vineri noapte, pe 19 iulie.

FOTO: Serviciul de Urgență al regiunii Odesa

Inamicul a lansat un atac masiv asupra Odessei cu drone de luptă. În ciuda eforturilor active ale forțelor noastre de apărare aeriană, infrastructura civilă a suferit daune”, a declarat pentru prima dată Oleh Kiper, guvernatorul regiunii Odessa, la ora locală 1:01 dimineața, într-o postare pe Telegram.

Potrivit Kyiv Post, serviciile de urgență curăță resturile rezultate în urma atacului, iar numărul victimelor este preliminar.

„În urma atacului, a izbucnit un incendiu la etajele 6-9 ale unei clădiri rezidențiale cu 9 etaje. Incendiul a fost stins de echipele de salvare împreună cu voluntarii”, a declarat Serviciul de Urgență al Statului.

Cinci persoane au fost salvate din apartamentele în flăcări, dar una dintre femeile salvate a murit, au raportat autoritățile locale.

Toate serviciile autorizate au început să lucreze la eliminarea consecințelor atacului. Informațiile privind victimele sunt în curs de clarificare”, a spus Kiper.

Adăpost temporar și ajutor sunt oferite la o grădiniță locală, unde a fost instalat un centru de comandă operațional, a raportat primarul Odessei, Hennadii Trukhanov.

Serviciile de urgență, administrația districtului și voluntarii Crucii Roșii continuă să lucreze”, a spus el.

Zilele trecute, forțele ruse au lansat o bombă aeriană de 500 de kilograme asupra orașului ucrainean Dobropillia, în urma căruia cel puţin două persoane au fost ucise şi alte 28 au fost rănite.

De asemenea, peste 50 de magazine, 300 de apartamente şi opt maşini au fost avariate în atacul de miercuri seară, a declarat guvernatorul regional Vadim Filaşkin pe Telegram.

Aceasta este o teroare rusească oribilă și stupidă. Pur și simplu o încercare de a ucide cât mai multe persoane. Rusiei îi plac loviturile josnice de acest gen”, a scris Zelenski pe platforma X.

De asemenea, atacuri au avut loc și în Rusia. Unităţile ruse de apărare aeriană au doborât trei drone ucrainene care se îndreptau spre Moscova joi dimineaţă, a declarat pe Telegram primarul capitalei, Serghei Sobianin, potrivit Kyiv Independent.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Publicat

pe

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un punct de cotitură pentru piața mondială a acestui metal strategic.

Tarifele americane la cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Cuprul este unul dintre cele mai importante metale din lume. Aproximativ 50% din totalul cuprului din lume este utilizat în China, în principal în sectorul construcțiilor, dar, în același timp, sectorul electronic nu ar exista fără acest metal. Mai mult, odată cu dezvoltarea actuală a inteligenței artificiale și a energiei verzi, cererea de cupru va crește și mai puternic, iar în viitorul apropiat, acest sector va fi esențial în ceea ce privește cererea globală, consideră analistul financiar al XTB, Radu Puiu.  „Prin urmare, introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un punct de cotitură pentru piața mondială a acestui metal strategic. Deși la prima vedere această decizie pare surprinzătoare, ea vizează reconstrucția industriei americane a cuprului și asigurarea securității aprovizionării pentru sectoare cheie ale economiei”, punctează analistul.

Strategia de securitate națională

Potrivit acestuia, motivația principală pentru introducerea tarifelor pentru cupru este revigorarea industriei cuprului din SUA și asigurarea securității aprovizionării cu acest material esențial. Cuprul este unul dintre cele mai importante metale din lume, utilizat într-o gamă largă de aplicații, de la cabluri și țevi electrice până la vehicule electrice și sisteme energetice.

Oficialii guvernului american susțin că dumpingul și supraproducția de pe piața mondială au slăbit producția internă de cupru, lăsând America dependentă de surse străine de metal pentru industrii cheie, cum ar fi producția de arme. Deși SUA dispun de mine importante, producând aproximativ 1,1 milioane de tone de cupru în 2024 (și rafinând mai puțin, 890.000 de tone), consumul de metal rafinat a ajuns la 1,6 milioane de tone, ceea ce înseamnă că importurile sunt necesare pentru a acoperi deficitul.

O scădere bruscă a capacității de producție în SUA

Accesul la cupru ieftin din America de Sud, Africa sau China a făcut ca producția de cupru din SUA să fie mai puțin profitabilă. „Drept urmare, am asistat la o scădere a capacității de prelucrare a cuprului în SUA de-a lungul anilor. Rezervele de cupru gata pentru extracție sunt estimate în prezent la 47 de milioane de tone în SUA, ceea ce nu reprezintă cea mai mare cantitate din lume, dar este mai mare decât în China (41 de milioane de tone)”, a adăugat Radu Puiu.

Anunțarea tarifelor a provocat o creștere fără precedent a diferenței de preț între bursa COMEX din SUA și London Metal Exchange (LME) din Londra. Diferența dintre aceste piețe a crescut de la aproximativ 300 USD pe tonă la începutul anului 2025 la peste 2.500 USD pe tonă după anunțarea tarifelor de 50%. Mai mult, creșterea prețurilor cuprului pe COMEX într-o singură zi a fost cea mai mare din ultimele decenii, explică Radu Puiu.

Motivele scăderii prețurilor pe burse

Prețurile cuprului pe London Metal Exchange (LME) sunt în scădere ca urmare a mai multor factori interconectați. În primul rând, introducerea tarifelor a determinat o redirecționare masivă a aprovizionării către porturile din SUA, unde, conform estimărilor Mercuria Energy Group, au fost trimise aproximativ 500.000 de tone – mult peste media lunară obișnuită de 70.000 de tone. Această mutare a generat un deficit temporar pe alte burse și a dus la distorsiuni în piețele spot. În paralel, s-a încheiat o perioadă lungă de arbitraj profitabil între Asia și SUA, deoarece, pe fondul noilor condiții comerciale, tot mai puțini cumpărători asiatici consideră transportul viabil.

În plus, eliberarea ofertei rămase în afara SUA pune presiune pe prețuri. Având în vedere că prețul pe COMEX trebuie să fie cu peste 50% mai mare pentru a justifica economic transportul, țări exportatoare precum Peru, Chile, Congo și China se văd nevoite să găsească rapid alternative de desfacere. Această reconfigurare globală a fluxurilor comerciale reduce tensiunea de pe piețele internaționale și determină scăderi suplimentare de preț pe LME.

Perspective privind prețurile

Analiștii Goldman Sachs prevăd că diferența dintre COMEX și LME ar putea ajunge la 25-35% din prețul LME, sau 2.300-3.300 USD pe tonă, comparativ cu previziunile anterioare de 15-20%. În același timp, ei prevăd că prețurile LME vor atinge un nivel maxim de aproximativ 10.050 USD pe tonă în august 2025. Citi, pe de altă parte, indică faptul că prețurile LME ar putea scădea sub 9.000 USD pe tonă, mai precis la 8.800 USD pe tonă. Acest lucru se va datora faptului că piața mare din SUA nu va raporta cerere în acest moment, având în vedere stocurile mari acumulate în ultimele luni.

Impactul asupra companiilor din sectorul cuprului

Pentru gigantul polonez al cuprului KGHM, situația este dublă. Pe de o parte, compania poate beneficia în prezent de prețurile globale mai ridicate ale cuprului și de redirecționarea potențială a aprovizionării din SUA către alte piețe. Acțiunile KGHM au crescut cu aproximativ 5% de la începutul mandatului lui Trump, iar de la minimul înregistrat în aprilie, acțiunile companiei au crescut cu până la 30%. Cu toate acestea, compania rămâne cu mult sub recentele maxime locale ale prețurilor din 2024 sau sub maximele istorice din 2021, de peste 200 PLN pe acțiune.

Freeport-McMoRan este una dintre companiile care ar putea beneficia semnificativ de pe urma tarifelor. Compania, care reprezintă aproximativ 70% din cuprul prelucrat în SUA, ar putea beneficia de un bonus de aproximativ 800 de milioane de dolari pe an, cu un spread de 13%. Acțiunile Freeport-McMoRan au crescut cu 2,5% după anunțarea tarifelor, adaugă analistul financiar XTB România.

Southern Copper Corporation ar putea beneficia, de asemenea, de operațiunile sale din SUA, în ciuda potențialelor probleme de export din Mexic și Peru. Cu toate acestea, compania a pierdut aproape 1,5% din valoare în ziua în care au fost anunțate tarifele.

Pentru liderii mondiali precum BHP, Codelco și Glencore, situația este mai complicată. Deși ar putea beneficia de prețuri globale potențial mai ridicate ale cuprului, aceștia pierd accesul la piața profitabilă din SUA. Codelco, cel mai mare exportator de cupru către SUA, și-a exprimat deja îngrijorarea cu privire la anunțarea tarifelor. Cu toate acestea, compania este o întreprindere de stat chiliană și nu este cotată la bursă. Acțiunile BHP și Glencore au pierdut din valoare.

Perspectivele pe termen lung pentru piața cuprului

Pentru companiile din sectorul cuprului, tarifele la cupru reprezintă atât o oportunitate, cât și o amenințare. Acțiunile lui Donald Trump arată cât de important și strategic poate fi cuprul în viitorul apropiat. Creșterea prețurilor pe COMEX din SUA arată cât de puternice sunt perspectivele pe termen lung pentru piața mondială a cuprului, dacă nu va exista o creștere a ofertei în viitorul apropiat. În același timp, incertitudinea enormă asociată tarifelor nu va încuraja companiile globale să investească, mai adaugă Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

Publicat

pe

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

O autobasculantă gigant, folosită pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, a inspirat construcția celebrelor Dac-uri românești, mașinile care atrăgeau toate privirile în anii ‘80.

Șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră / DAC-uri. Sursa: Wikipedia

Unul dintre cele mai controversate proiecte începute în România în primii ani de comunism a fost Canalul Dunăre – Marea Neagră, la care au muncit peste 30.000 de români la începutul anilor ‘50.

Munca fizică, inutilă a zeci de mii de români, trimiși la canal

Șantierul din Dobrogea s-a dovedit un eșec răsunător și un loc al suferinței pentru mii de români, mulți dintre ei deținuți politici. 

„Proiectul se baza pe folosirea la maximum a capacităţii de muncă
manuală şi la minima folosirea a utilajelor. Fiecare muncitor trebuia să
sape între un metru – un metru jumătate şi nouă metri de şanţuri pe zi”
, arăta o notă secretă a CIA, din 1952.

Canalul Dunăre Marea Neagră, în anii ’50. Sursa: revista Flacăra, 1952.

Abandonate în 1953, după patru ani în care s-a conturat un sfert din traseul de circa 64 de kilometri al Canalului Dunăre – Marea Neagră, lucrările au fost reluate la mijlocul anilor ’70, de regimul Ceaușescu, de această dată cu o nouă abordare, bazată pe folosirea în număr mult mai mare a utilajelor. 

Șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră și marile cariere miniere din România anilor ‘70 și ‘80 au fost locul de testare al celor mai mari mașini construite în România. Majoritatea au fost realizate în uzinele din Brăila, Brașov, București, Timișoara, Târgoviște, Craiova și Mârșa.

„Se pot vedea, lucrând din plin, excavatoare-gigant cu cupa de 8 metri cubi, făurite la „Progresul“-Brăila, se pot vedea tractoare cu lamă și cu motor de 360 CP, confecționate la Brașov, se pot vedea, printre cele vreo 3 000 de camioane ce vântură colbul șantierului, autobasculante de 50 și 100 de tone, veritabile trenuri pe pneuri construite la I.M. Mârșa, se poate vedea, sosită recent, o autobasculantă electrică, tot românească, de 120 de tone, cu motor de 1.200 CP cuplat cu generator de curent continuu, având în diferențiale motoare electrice, se pot vedea utilaje și instalații de mare complexitate create aici, de către cadrele locului”, informa revista Flacăra, în 1980.

Gigantul american de pe șantierul Dunării

Până în 1984, pe șantierele Canalului au fost mobilizate peste 5.600 de autobasculante de 16 până la 100 tone, peste 600 excavatoare, 650 buldozere, 90 foreze, și numeroase automacarale, macarale și alte utilaje de construcții, informa presa vremii.

Lucrări la Canalul Dunăre Marea Neagră. Sursa: Wikipedia.

În anii ‘70, mândria Canalului Dunăre – Marea Neagră era, însă, o autobasculantă gigant, achiziționată din Statele Unite ale Americii. Autobasculanta Lectra Haul a fost adusă în 1976, pe șantierele din Dobrogea, și a fost folosită aproape neîntrerupt până în 1984, la finalizarea lucrărilor. Efectua 30 de curse pe schimb, transportând circa 3.750 de tone în acest timp, informa presa vremii, adică de trei ori mai mult decât Belazurile de proveniență sovietică, autobasculantele cu care era adesea comparată.

Lectra Haul. Sursa: Facebook

„Lectra Haul reprezintă un personaj. Este cea mai mare mașină a șantierului. Atât de mare încât un Belaz de 40 de tone pare o jucărie pe lângă ea. Are o greutate de 65 tone și o capacitate de încărcare de 120 tone. Pentru a se ajunge în cabină se folosește o scară. Colosul (cu o viteză de 65 km/h) este stăpânit de un singur om care declară că toată această fabrică pe roți se supune mâinilor și gândului omului la fel de ușor ca un… Trabant. El, omul care stăpânește o mașină cu care dacă te-ai întâlni pe șosea te-ai crede tu pe altă lume, este Constantin Popa, dobrogean de fel, obișnuit cu șantierul, obișnuit cu oamenii, obișnuit acum și cu acest unicat a cărui roată îl întrece în înălțime”, informa revista Luceafărul, în 1979.

Autobasculantă. Sursa: Wikipedia

Șoferul ei, Constantin Popa, era cel care o condusese aproape zilnic începând din decembrie 1976. „Combustibilul, motorină, se păstrează în două rezervoare cu o capacitate totală de 2.200 litri. Bascularea hidraulică a benei se face în 19 secunde. Direcţia este la fel de uşoară ca la Dacia 1300”, declara în 1979, Constantin Popa, șoferul ei pe pe șantierul Basarabi.

Modelul care a inspirat Dac-urile românești

Lectra Haul a însemnat o revelație pentru producția de autobasculante de mare tonaj din România. Primele modele au apărut pe șantier la începutul anilor ‘80, fiind proiectate la uzinele din Brașov și fabricate la Brașov și Mârșa.

Un astfel de utilaj, DAC 180 – 100, avea o capacitate de 180 de tone, o viteză maximă de 27 de kilometri pe oră, având puterea motorului fiind de 1.000 CP și o sarcină utilă de 100 de tone. A fost construit la Întreprinderea mecanică Mârșa (județul Sibiu), și întrebuințat în premieră pe șantierul canalului din Dobrogea.

DAC-ul produs la Mârșa. Sursa: Știință și Tehnică. 1979

„Autobasculanta construită de specialiștii brașoveni este unicat în Europa. În momentul de față, acest autovehicul de mare capacitate este realizat numai pe bază de piese și agregate din producția indigenă. Originalitatea autobasculantei constă în proiectarea unui șasiu articulat, cu toate roțile motoare; cele două punți motoare sunt unificate. «Colosul» rutier are o bună maleabilitate, se deplasează ușor pe terenuri accidentate, realizează o încărcare egală pe puntea față și spate, consumă un număr redus de pneuri și nu reclamă amenajări pretențioase pentru drumuri”, informa revista Știință și Tehnică în 1979.

Buldozere produse la Mârșa. Foto: Știință și Tehnică 1983

Autobasculanta de aproape 100 de tone, cu o lungime de aproape 10 metri și o înălțime de peste cinci metri consuma 60 de litri de motorină la 100 de kilometri. În anii ‘80, la Mârșa și Brașov au fost fabricate aproximativ 20 de astfel de utilaje, unele îmbunătățite de-a lungul anilor.

Cinci dintre ele au fost exportate în Australia, altele au ajuns la cariera minieră de cupru Roșia Poieni, la cariera de calcar siderurgic Mahmudia, din Tulcea, pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, la exploatarea minieră de cupru și banatită din Moldova Nouă și la mina de sulf din Călimani, arăta presa vremii.

Autobasculantele au fost folosite în cariere și după 1990. Nu erau singurele mașini gigant care făceau furori pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră. O altă emblemă a industriei auto fusese buldozerul pe șenile cu motor de 550 CP și cu un încărcător frontal, produs tot la Uzina mecanică din Mârșa, începând din 1981.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Stiri calde

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite
Actualitateacum 2 ore

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite în urma unui atac rusesc cu drone asupra...

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale
Actualitateacum 7 ore

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un...

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești
Actualitateacum 12 ore

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

O autobasculantă gigant, folosită pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, a inspirat construcția celebrelor Dac-uri românești, mașinile care atrăgeau...

Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității” Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității”
Actualitateacum 17 ore

Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității”

Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a explicat vineri, 18 iulie, la prezentarea pachetului de măsuri privind reforma...

Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan” Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan”
Actualitateacum 21 de ore

Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan”

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski afirmă că discuțiile de pace cu Rusia stagnează și trebuie impulsionate. Liderul de la Kiev i-a...

Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite
Actualitateacum o zi

Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite

Cu siguranță ai multe visuri, indiferent de tipul lor. Poate e vorba de o casă undeva într-un cartier liniștit, poate...

„Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay „Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay
Actualitateacum o zi

„Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay

O îmbrățișare surprinsă pe ecranul gigant în timpul unui concert Coldplay a declanșat un val de reacții pe internet și...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2024 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro