Connect with us

Actualitate

Semnalele de alarmă ale economiei ruse. Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale avertizează asupra riscului unei crize bancare sistemice

Publicat

pe

Semnalele de alarmă ale economiei ruse. Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale avertizează asupra riscului unei crize bancare sistemice

După doi ani de creștere susținută, alimentată artificial de cheltuielile militare fără precedent, economia Rusiei începe să dea semne vizibile de oboseală. Indicatorii economici din ultimele luni sugerează că „miracolul” economiei de război a Moscovei își arată limitele. Cu inflație ridicată, scăderi în industrie, consum în retragere și un deficit bugetar persistent, Rusia se apropie de o realitate economică mult mai dură, scrie într-o amplă analiză The Wall Street Journal.

Banca Centrală a Rusiei/FOTO:Arhiva

Deși Kremlinul refuză să recunoască direct impactul cumulativ al sancțiunilor occidentale, chiar oficialii guvernamentali ruși vorbesc tot mai deschis despre posibilitatea unei recesiuni. Ministrul Economiei, Maxim Reșetnikov, a avertizat recent că Rusia este „la marginea unei recesiuni”, în timp ce omologul său de la Finanțe, Anton Siluanov, a descris contextul drept „furtuna perfectă”.

Pe fondul acestor tensiuni, Banca Centrală a sugerat o posibilă reducere a dobânzii de referință în această lună – o schimbare de ton ce vine după o serie de majorări agresive, menite să țină sub control inflația galopantă provocată, în parte, de cheltuielile militare.

Un model economic forțat și nesustenabil

Creșterea economică remarcabilă a Rusiei în 2023 și începutul lui 2024 – una dintre cele mai rapide din rândul marilor economii – a fost rezultatul unui model artificial, susținut în proporție covârșitoare de bugetul apărării și de exporturile energetice redirecționate către China și India. Aproape 40% din cheltuielile guvernamentale sunt alocate sectorului militar și de securitate, un nivel comparabil doar cu perioada de vârf a Uniunii Sovietice.

Dar, potrivit analiștilor, această formulă de supraviețuire economică pe timp de război vine cu costuri sistemice: inflație ridicată, scumpirea creditului pentru întreprinderile civile, reducerea investițiilor private și dezechilibre structurale care se acumulează. „Modelul de creștere bazat exclusiv pe cheltuieli militare este rupt de realitate”, afirmă Janis Kluge, expert în economie rusă la Institutul German pentru Afaceri Internaționale și Securitate. „Pentru a susține mașinăria de război, economia civilă trebuie să se contracte, iar asta nu e sustenabil.”

Semnele încetinirii devin clare

Datele oficiale arată o scădere clară a ritmului de creștere: în primul trimestru din 2025, PIB-ul a crescut cu doar 1,4% față de anul anterior, comparativ cu 4,5% în ultimul trimestru din 2024. Producția industrială a înregistrat cea mai accentuată contracție din ultimii trei ani, iar vânzările de autoturisme noi au scăzut cu aproape 30% în luna iunie.

Mari companii industriale încep să tragă semnale de alarmă. Rostselmaș, principalul producător rus de utilaje agricole, a anunțat tăieri de producție și investiții, precum și trimiterea anticipată în concediu a celor 15.000 de angajați. În Siberia, operatorul rețelei electrice Rosseti Sibir a raportat o situație de cvasi-insolvență, invocând un nivel periculos al datoriei și solicitând majorări de tarife pentru consumatorii industriali.

Fragilități ascunse în sistemul bancar

Un alt punct vulnerabil este sistemul bancar. În urma invaziei din 2022, statul a impus băncilor să acorde împrumuturi preferențiale companiilor implicate în efortul de război. În contextul actual al dobânzilor ridicate, riscul ca aceste împrumuturi să nu mai fie returnate crește, iar pierderile pot fi transferate, în ultimă instanță, bugetului de stat.

Un raport recent al Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS) avertizează asupra riscului unei crize bancare sistemice începând cu 2026, pe fondul dezechilibrelor acumulate. Deși unele analize locale afirmă că băncile sunt încă bine capitalizate, centrul de analiză macroeconomică din Moscova vorbește despre o probabilitate „moderată și în creștere” a unei crize sistemice.

O economie dependentă de petrol și vulnerabilă la sancțiuni

Veniturile din energie reprezintă încă o treime din bugetul Rusiei. Dar în iunie, încasările din petrol și gaze au ajuns la cel mai scăzut nivel din ianuarie 2023. Motivul: prețurile petrolului rusesc au rămas sub nivelul estimat în construcția bugetară, iar sancțiunile – deși evitate parțial prin redirecționarea exporturilor – încep să-și arate colții.

În acest context, orice scădere suplimentară a prețului barilului sau înăsprire a regimului de sancțiuni occidentale ar pune o presiune directă pe capacitatea Moscovei de a finanța războiul.

„O scădere a veniturilor din petrol, combinată cu noi sancțiuni, va fi simțită mult mai acut în această etapă”, avertizează Alexandra Prokopenko, fost oficial al Băncii Centrale a Rusiei, în prezent cercetător la Carnegie Russia Eurasia Center.

Consecințe politice și limite strategice

Pentru Vladimir Putin, însă, aceste semnale nu par să reprezinte o piedică serioasă în planurile sale militare. Prioritatea rămâne neutralizarea Ucrainei, indiferent de costurile economice. De altfel, el a ironizat recent avertismentele privind economia, spunând că „zvonurile despre moartea ei sunt exagerate”. Totuși, a adăugat că „recesiunea sau stagflația nu trebuie permise, în niciun caz”.

Însă datele conturează altă imagine: bugetul Rusiei este în deficit permanent de la începutul războiului, iar prognozele guvernului indică aceeași tendință și pentru următorii doi ani. În paralel, susținerea populară pentru război s-ar putea eroda, dacă efectele economice se răsfrâng tot mai mult asupra nivelului de trai.

O oportunitate pentru Vest?

Pentru Occident, această încetinire ar putea reprezenta o fereastră de oportunitate strategică, cu condiția unei coordonări mai stricte în aplicarea de noi sancțiuni sau în impunerea unor plafoane mai eficiente asupra exporturilor energetice rusești.

Economia rusă, deși rezilientă pe termen scurt, arată tot mai clar că nu poate susține la nesfârșit un model bazat pe militarizare, reprimare internă și izolare internațională. Iar dacă acest model începe să cedeze, miza se mută de la câmpul de luptă la sustenabilitatea regimului de la Kremlin.

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Publicat

pe

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite în urma unui atac rusesc cu drone asupra Odesei, ce a avut loc vineri noapte, pe 19 iulie.

FOTO: Serviciul de Urgență al regiunii Odesa

Inamicul a lansat un atac masiv asupra Odessei cu drone de luptă. În ciuda eforturilor active ale forțelor noastre de apărare aeriană, infrastructura civilă a suferit daune”, a declarat pentru prima dată Oleh Kiper, guvernatorul regiunii Odessa, la ora locală 1:01 dimineața, într-o postare pe Telegram.

Potrivit Kyiv Post, serviciile de urgență curăță resturile rezultate în urma atacului, iar numărul victimelor este preliminar.

„În urma atacului, a izbucnit un incendiu la etajele 6-9 ale unei clădiri rezidențiale cu 9 etaje. Incendiul a fost stins de echipele de salvare împreună cu voluntarii”, a declarat Serviciul de Urgență al Statului.

Cinci persoane au fost salvate din apartamentele în flăcări, dar una dintre femeile salvate a murit, au raportat autoritățile locale.

Toate serviciile autorizate au început să lucreze la eliminarea consecințelor atacului. Informațiile privind victimele sunt în curs de clarificare”, a spus Kiper.

Adăpost temporar și ajutor sunt oferite la o grădiniță locală, unde a fost instalat un centru de comandă operațional, a raportat primarul Odessei, Hennadii Trukhanov.

Serviciile de urgență, administrația districtului și voluntarii Crucii Roșii continuă să lucreze”, a spus el.

Zilele trecute, forțele ruse au lansat o bombă aeriană de 500 de kilograme asupra orașului ucrainean Dobropillia, în urma căruia cel puţin două persoane au fost ucise şi alte 28 au fost rănite.

De asemenea, peste 50 de magazine, 300 de apartamente şi opt maşini au fost avariate în atacul de miercuri seară, a declarat guvernatorul regional Vadim Filaşkin pe Telegram.

Aceasta este o teroare rusească oribilă și stupidă. Pur și simplu o încercare de a ucide cât mai multe persoane. Rusiei îi plac loviturile josnice de acest gen”, a scris Zelenski pe platforma X.

De asemenea, atacuri au avut loc și în Rusia. Unităţile ruse de apărare aeriană au doborât trei drone ucrainene care se îndreptau spre Moscova joi dimineaţă, a declarat pe Telegram primarul capitalei, Serghei Sobianin, potrivit Kyiv Independent.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Publicat

pe

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un punct de cotitură pentru piața mondială a acestui metal strategic.

Tarifele americane la cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Cuprul este unul dintre cele mai importante metale din lume. Aproximativ 50% din totalul cuprului din lume este utilizat în China, în principal în sectorul construcțiilor, dar, în același timp, sectorul electronic nu ar exista fără acest metal. Mai mult, odată cu dezvoltarea actuală a inteligenței artificiale și a energiei verzi, cererea de cupru va crește și mai puternic, iar în viitorul apropiat, acest sector va fi esențial în ceea ce privește cererea globală, consideră analistul financiar al XTB, Radu Puiu.  „Prin urmare, introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un punct de cotitură pentru piața mondială a acestui metal strategic. Deși la prima vedere această decizie pare surprinzătoare, ea vizează reconstrucția industriei americane a cuprului și asigurarea securității aprovizionării pentru sectoare cheie ale economiei”, punctează analistul.

Strategia de securitate națională

Potrivit acestuia, motivația principală pentru introducerea tarifelor pentru cupru este revigorarea industriei cuprului din SUA și asigurarea securității aprovizionării cu acest material esențial. Cuprul este unul dintre cele mai importante metale din lume, utilizat într-o gamă largă de aplicații, de la cabluri și țevi electrice până la vehicule electrice și sisteme energetice.

Oficialii guvernului american susțin că dumpingul și supraproducția de pe piața mondială au slăbit producția internă de cupru, lăsând America dependentă de surse străine de metal pentru industrii cheie, cum ar fi producția de arme. Deși SUA dispun de mine importante, producând aproximativ 1,1 milioane de tone de cupru în 2024 (și rafinând mai puțin, 890.000 de tone), consumul de metal rafinat a ajuns la 1,6 milioane de tone, ceea ce înseamnă că importurile sunt necesare pentru a acoperi deficitul.

O scădere bruscă a capacității de producție în SUA

Accesul la cupru ieftin din America de Sud, Africa sau China a făcut ca producția de cupru din SUA să fie mai puțin profitabilă. „Drept urmare, am asistat la o scădere a capacității de prelucrare a cuprului în SUA de-a lungul anilor. Rezervele de cupru gata pentru extracție sunt estimate în prezent la 47 de milioane de tone în SUA, ceea ce nu reprezintă cea mai mare cantitate din lume, dar este mai mare decât în China (41 de milioane de tone)”, a adăugat Radu Puiu.

Anunțarea tarifelor a provocat o creștere fără precedent a diferenței de preț între bursa COMEX din SUA și London Metal Exchange (LME) din Londra. Diferența dintre aceste piețe a crescut de la aproximativ 300 USD pe tonă la începutul anului 2025 la peste 2.500 USD pe tonă după anunțarea tarifelor de 50%. Mai mult, creșterea prețurilor cuprului pe COMEX într-o singură zi a fost cea mai mare din ultimele decenii, explică Radu Puiu.

Motivele scăderii prețurilor pe burse

Prețurile cuprului pe London Metal Exchange (LME) sunt în scădere ca urmare a mai multor factori interconectați. În primul rând, introducerea tarifelor a determinat o redirecționare masivă a aprovizionării către porturile din SUA, unde, conform estimărilor Mercuria Energy Group, au fost trimise aproximativ 500.000 de tone – mult peste media lunară obișnuită de 70.000 de tone. Această mutare a generat un deficit temporar pe alte burse și a dus la distorsiuni în piețele spot. În paralel, s-a încheiat o perioadă lungă de arbitraj profitabil între Asia și SUA, deoarece, pe fondul noilor condiții comerciale, tot mai puțini cumpărători asiatici consideră transportul viabil.

În plus, eliberarea ofertei rămase în afara SUA pune presiune pe prețuri. Având în vedere că prețul pe COMEX trebuie să fie cu peste 50% mai mare pentru a justifica economic transportul, țări exportatoare precum Peru, Chile, Congo și China se văd nevoite să găsească rapid alternative de desfacere. Această reconfigurare globală a fluxurilor comerciale reduce tensiunea de pe piețele internaționale și determină scăderi suplimentare de preț pe LME.

Perspective privind prețurile

Analiștii Goldman Sachs prevăd că diferența dintre COMEX și LME ar putea ajunge la 25-35% din prețul LME, sau 2.300-3.300 USD pe tonă, comparativ cu previziunile anterioare de 15-20%. În același timp, ei prevăd că prețurile LME vor atinge un nivel maxim de aproximativ 10.050 USD pe tonă în august 2025. Citi, pe de altă parte, indică faptul că prețurile LME ar putea scădea sub 9.000 USD pe tonă, mai precis la 8.800 USD pe tonă. Acest lucru se va datora faptului că piața mare din SUA nu va raporta cerere în acest moment, având în vedere stocurile mari acumulate în ultimele luni.

Impactul asupra companiilor din sectorul cuprului

Pentru gigantul polonez al cuprului KGHM, situația este dublă. Pe de o parte, compania poate beneficia în prezent de prețurile globale mai ridicate ale cuprului și de redirecționarea potențială a aprovizionării din SUA către alte piețe. Acțiunile KGHM au crescut cu aproximativ 5% de la începutul mandatului lui Trump, iar de la minimul înregistrat în aprilie, acțiunile companiei au crescut cu până la 30%. Cu toate acestea, compania rămâne cu mult sub recentele maxime locale ale prețurilor din 2024 sau sub maximele istorice din 2021, de peste 200 PLN pe acțiune.

Freeport-McMoRan este una dintre companiile care ar putea beneficia semnificativ de pe urma tarifelor. Compania, care reprezintă aproximativ 70% din cuprul prelucrat în SUA, ar putea beneficia de un bonus de aproximativ 800 de milioane de dolari pe an, cu un spread de 13%. Acțiunile Freeport-McMoRan au crescut cu 2,5% după anunțarea tarifelor, adaugă analistul financiar XTB România.

Southern Copper Corporation ar putea beneficia, de asemenea, de operațiunile sale din SUA, în ciuda potențialelor probleme de export din Mexic și Peru. Cu toate acestea, compania a pierdut aproape 1,5% din valoare în ziua în care au fost anunțate tarifele.

Pentru liderii mondiali precum BHP, Codelco și Glencore, situația este mai complicată. Deși ar putea beneficia de prețuri globale potențial mai ridicate ale cuprului, aceștia pierd accesul la piața profitabilă din SUA. Codelco, cel mai mare exportator de cupru către SUA, și-a exprimat deja îngrijorarea cu privire la anunțarea tarifelor. Cu toate acestea, compania este o întreprindere de stat chiliană și nu este cotată la bursă. Acțiunile BHP și Glencore au pierdut din valoare.

Perspectivele pe termen lung pentru piața cuprului

Pentru companiile din sectorul cuprului, tarifele la cupru reprezintă atât o oportunitate, cât și o amenințare. Acțiunile lui Donald Trump arată cât de important și strategic poate fi cuprul în viitorul apropiat. Creșterea prețurilor pe COMEX din SUA arată cât de puternice sunt perspectivele pe termen lung pentru piața mondială a cuprului, dacă nu va exista o creștere a ofertei în viitorul apropiat. În același timp, incertitudinea enormă asociată tarifelor nu va încuraja companiile globale să investească, mai adaugă Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

Publicat

pe

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

O autobasculantă gigant, folosită pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, a inspirat construcția celebrelor Dac-uri românești, mașinile care atrăgeau toate privirile în anii ‘80.

Șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră / DAC-uri. Sursa: Wikipedia

Unul dintre cele mai controversate proiecte începute în România în primii ani de comunism a fost Canalul Dunăre – Marea Neagră, la care au muncit peste 30.000 de români la începutul anilor ‘50.

Munca fizică, inutilă a zeci de mii de români, trimiși la canal

Șantierul din Dobrogea s-a dovedit un eșec răsunător și un loc al suferinței pentru mii de români, mulți dintre ei deținuți politici. 

„Proiectul se baza pe folosirea la maximum a capacităţii de muncă
manuală şi la minima folosirea a utilajelor. Fiecare muncitor trebuia să
sape între un metru – un metru jumătate şi nouă metri de şanţuri pe zi”
, arăta o notă secretă a CIA, din 1952.

Canalul Dunăre Marea Neagră, în anii ’50. Sursa: revista Flacăra, 1952.

Abandonate în 1953, după patru ani în care s-a conturat un sfert din traseul de circa 64 de kilometri al Canalului Dunăre – Marea Neagră, lucrările au fost reluate la mijlocul anilor ’70, de regimul Ceaușescu, de această dată cu o nouă abordare, bazată pe folosirea în număr mult mai mare a utilajelor. 

Șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră și marile cariere miniere din România anilor ‘70 și ‘80 au fost locul de testare al celor mai mari mașini construite în România. Majoritatea au fost realizate în uzinele din Brăila, Brașov, București, Timișoara, Târgoviște, Craiova și Mârșa.

„Se pot vedea, lucrând din plin, excavatoare-gigant cu cupa de 8 metri cubi, făurite la „Progresul“-Brăila, se pot vedea tractoare cu lamă și cu motor de 360 CP, confecționate la Brașov, se pot vedea, printre cele vreo 3 000 de camioane ce vântură colbul șantierului, autobasculante de 50 și 100 de tone, veritabile trenuri pe pneuri construite la I.M. Mârșa, se poate vedea, sosită recent, o autobasculantă electrică, tot românească, de 120 de tone, cu motor de 1.200 CP cuplat cu generator de curent continuu, având în diferențiale motoare electrice, se pot vedea utilaje și instalații de mare complexitate create aici, de către cadrele locului”, informa revista Flacăra, în 1980.

Gigantul american de pe șantierul Dunării

Până în 1984, pe șantierele Canalului au fost mobilizate peste 5.600 de autobasculante de 16 până la 100 tone, peste 600 excavatoare, 650 buldozere, 90 foreze, și numeroase automacarale, macarale și alte utilaje de construcții, informa presa vremii.

Lucrări la Canalul Dunăre Marea Neagră. Sursa: Wikipedia.

În anii ‘70, mândria Canalului Dunăre – Marea Neagră era, însă, o autobasculantă gigant, achiziționată din Statele Unite ale Americii. Autobasculanta Lectra Haul a fost adusă în 1976, pe șantierele din Dobrogea, și a fost folosită aproape neîntrerupt până în 1984, la finalizarea lucrărilor. Efectua 30 de curse pe schimb, transportând circa 3.750 de tone în acest timp, informa presa vremii, adică de trei ori mai mult decât Belazurile de proveniență sovietică, autobasculantele cu care era adesea comparată.

Lectra Haul. Sursa: Facebook

„Lectra Haul reprezintă un personaj. Este cea mai mare mașină a șantierului. Atât de mare încât un Belaz de 40 de tone pare o jucărie pe lângă ea. Are o greutate de 65 tone și o capacitate de încărcare de 120 tone. Pentru a se ajunge în cabină se folosește o scară. Colosul (cu o viteză de 65 km/h) este stăpânit de un singur om care declară că toată această fabrică pe roți se supune mâinilor și gândului omului la fel de ușor ca un… Trabant. El, omul care stăpânește o mașină cu care dacă te-ai întâlni pe șosea te-ai crede tu pe altă lume, este Constantin Popa, dobrogean de fel, obișnuit cu șantierul, obișnuit cu oamenii, obișnuit acum și cu acest unicat a cărui roată îl întrece în înălțime”, informa revista Luceafărul, în 1979.

Autobasculantă. Sursa: Wikipedia

Șoferul ei, Constantin Popa, era cel care o condusese aproape zilnic începând din decembrie 1976. „Combustibilul, motorină, se păstrează în două rezervoare cu o capacitate totală de 2.200 litri. Bascularea hidraulică a benei se face în 19 secunde. Direcţia este la fel de uşoară ca la Dacia 1300”, declara în 1979, Constantin Popa, șoferul ei pe pe șantierul Basarabi.

Modelul care a inspirat Dac-urile românești

Lectra Haul a însemnat o revelație pentru producția de autobasculante de mare tonaj din România. Primele modele au apărut pe șantier la începutul anilor ‘80, fiind proiectate la uzinele din Brașov și fabricate la Brașov și Mârșa.

Un astfel de utilaj, DAC 180 – 100, avea o capacitate de 180 de tone, o viteză maximă de 27 de kilometri pe oră, având puterea motorului fiind de 1.000 CP și o sarcină utilă de 100 de tone. A fost construit la Întreprinderea mecanică Mârșa (județul Sibiu), și întrebuințat în premieră pe șantierul canalului din Dobrogea.

DAC-ul produs la Mârșa. Sursa: Știință și Tehnică. 1979

„Autobasculanta construită de specialiștii brașoveni este unicat în Europa. În momentul de față, acest autovehicul de mare capacitate este realizat numai pe bază de piese și agregate din producția indigenă. Originalitatea autobasculantei constă în proiectarea unui șasiu articulat, cu toate roțile motoare; cele două punți motoare sunt unificate. «Colosul» rutier are o bună maleabilitate, se deplasează ușor pe terenuri accidentate, realizează o încărcare egală pe puntea față și spate, consumă un număr redus de pneuri și nu reclamă amenajări pretențioase pentru drumuri”, informa revista Știință și Tehnică în 1979.

Buldozere produse la Mârșa. Foto: Știință și Tehnică 1983

Autobasculanta de aproape 100 de tone, cu o lungime de aproape 10 metri și o înălțime de peste cinci metri consuma 60 de litri de motorină la 100 de kilometri. În anii ‘80, la Mârșa și Brașov au fost fabricate aproximativ 20 de astfel de utilaje, unele îmbunătățite de-a lungul anilor.

Cinci dintre ele au fost exportate în Australia, altele au ajuns la cariera minieră de cupru Roșia Poieni, la cariera de calcar siderurgic Mahmudia, din Tulcea, pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, la exploatarea minieră de cupru și banatită din Moldova Nouă și la mina de sulf din Călimani, arăta presa vremii.

Autobasculantele au fost folosite în cariere și după 1990. Nu erau singurele mașini gigant care făceau furori pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră. O altă emblemă a industriei auto fusese buldozerul pe șenile cu motor de 550 CP și cu un încărcător frontal, produs tot la Uzina mecanică din Mârșa, începând din 1981.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Stiri calde

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite
Actualitateacum 2 ore

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite în urma unui atac rusesc cu drone asupra...

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale
Actualitateacum 7 ore

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un...

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești
Actualitateacum 12 ore

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

O autobasculantă gigant, folosită pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, a inspirat construcția celebrelor Dac-uri românești, mașinile care atrăgeau...

Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității” Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității”
Actualitateacum 17 ore

Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității”

Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a explicat vineri, 18 iulie, la prezentarea pachetului de măsuri privind reforma...

Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan” Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan”
Actualitateacum 22 de ore

Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan”

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski afirmă că discuțiile de pace cu Rusia stagnează și trebuie impulsionate. Liderul de la Kiev i-a...

Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite
Actualitateacum o zi

Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite

Cu siguranță ai multe visuri, indiferent de tipul lor. Poate e vorba de o casă undeva într-un cartier liniștit, poate...

„Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay „Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay
Actualitateacum o zi

„Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay

O îmbrățișare surprinsă pe ecranul gigant în timpul unui concert Coldplay a declanșat un val de reacții pe internet și...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2024 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro