Connect with us

Actualitate

Tensiuni în școli. Profesorii află în două zile dacă trebuie să-și caute altă școală. „Rămân fără ore, cu 9.7 la Titularizare anul acesta”

Publicat

pe

Tensiuni în școli. Profesorii află în două zile dacă trebuie să-și caute altă școală. „Rămân fără ore, cu 9.7 la Titularizare anul acesta”

Și ultimele speranțe ale profesorilor că măsurile anunțate în educație vor fi amânate s-au spulberat. Actele normative care pun în aplicare măsurile de reformă au fost publicate vineri. În școli se reface încadrarea, fiind extrem de puțini titularii care pot sta liniștiți.

Cine rămâne și cine pleacă este întrebarea zilei în cancelarii FOTO: arhiva

Creșterea normei cu 2 ore (și chiar cu 4 ore, în cazul profesorilor care aveau norma redusă la 16 ore) este de acum o măsură oficială, după publicarea ordinelor de ministru în Monitorul Oficial. Chiar dacă ar fi singura măsură ar reuși să dea peste cap întregul sistem de învățământ preuniversitar, însă lista nu se oprește aici. Până luni, 11 august, trebuie stabilită, la nivelul fiecărui inspectorat școlar județean, lista cu unitățile care necesită comasarea, ceea ce înseamnă mai mult decât dispariția posturilor de conducere.

Termenele foarte strânse în care trebuie refăcută încadrarea au întins nervii la maximum în școli, unde fiecare profesor titular are nevoie de cel puțin două ore în plus. În școlile mici, asta înseamnă pur și simplu să caute variante în altă școală, unde de asemenea sunt titulari și norme de întregit. Dacă pentru oamenii de resurse umane este o provocare să reașeze titularii pe posturi și să le găsească fiecăruia o soluție, pentru profesori procesul poate deveni o adevărată dramă. Cei mai necăjiți sunt suplinitorii calificați, oameni care susțin aproape an de an concursul de Titularizare, obțin note peste 7 și caută în fiecare vară ore la nivelul școlilor, în lipsa posturilor titularizabile. Orele la care aceștia sperau, pe care le știau vacante conform listei de la începutul verii, sunt astăzi o necunoscută.

Lista școlilor supuse reorganizării, de realizat până la 11 august

Termenele foarte scurte fixate pentru punerea în practică a schimbărilor propuse pentru a satisface nevoile bugetare ar putea naște și nemulțumiri la nivel local. Lista școlilor cu mai puțin de 500 elevi care ar trebui comasate, precum și unitățile cu care ar trebui să aibă loc comasarea, trebuie realizate de către inspectoratul școlar județean în colaborare cu autoritățile locale.

La art. 4. (1) din „Procedura-Anexă privind reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat și constituirea formațiunilor de studiu în învățământul preuniversitar de stat, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare” se menționează: „Conducerile inspectoratelor școlare identifică în rețeaua școlară aprobată prin hotărâri ale consiliului local/ordin al ministrului educației și cercetării pentru anul școlar 2025-2026 unitățile de învățământ preuniversitar de stat care nu se mai încadrează în prevederile art. 16 coroborate cu prevederile art. 23 alin. (13) lit. a) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, pentru a funcționa cu personalitate juridică și care trebuie să intre în proces de reorganizare”. Procesul de analiză se aplică inclusiv unităților de învățământ pentru care s-a emis ordin de reorganizare începând cu 1 septembrie 2025 (conform prevederilor calendarului aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 6.665/2024), „situație în care ordinul deja emis își încetează aplicabilitatea”. „În procesul de analiză și identificare a unităților de învățământ se iau în considerare efectivele prevăzute în proiectul planului de școlarizare aferent anului școlar 2025-2026 sau gradul de realizare a planului de școlarizare al unității de învățământ prin raportare la cel din ultimii 4 ani școlari, precum și elemente ale strategiei locale de dezvoltare a învățământului, astfel încât să se asigure funcționarea cu personalitate juridică” se menționează la alineatul (2).

Până la data de 11 august 2025, conducerile inspectoratelor școlare au obligația de a stabili, în colaborare cu autoritățile administrației publice locale, printr-un document scris, asumat prin semnătură de părțile implicate, modalitățile de reorganizare a unităților de învățământ preuniversitar de stat, precum și lista tuturor unităților de învățământ preuniversitar de stat care urmează să intre în proces de reorganizare, mai prevede procedura. „Colaborarea dintre conducerile inspectoratelor școlare și autoritățile administrației publice locale poate avea loc în mod formal în cadrul unor ședințe în care participă reprezentanți ai părților implicate, în format fizic, hibrid sau online”, se arată în document.

Oarecum la adăpost sunt liceele tehnologice cu profil preponderent agricol, care indiferent de numărul de elevi ar trebui să-și mențină personalitatea juridică, conform procedurii menționate.

Aceeași procedură mai prevede, la alin. (5) al art. 4, că „pentru asigurarea grupelor/claselor de aplicație, în structura liceelor și colegiilor pedagogice care nu dispun de acestea, se includ unități de învățământ care școlarizează nivel antepreșcolar/preșcolar/primar, care trebuie supuse procesului de reorganizare”.

Pot intra în proces de reorganizare și unități de învățământ preuniversitar de stat care dețin doar componente organizatorice autorizate să funcționeze provizoriu, iar procesul de reorganizare poate viza inclusiv structuri școlare arondate. Prin derogare de la prevederile metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului educației nr. 6.799/2023, pentru anul școlar 2025-2026, la finalizarea procesului de reorganizare conform noii proceduri, unitățile de învățământ preuniversitar de stat nu sunt condiționate să mai rămână în structura lor cu cel puțin o componentă organizatorică acreditată de tip nivel, calificare profesională/specializare sau program de studiu.

Până la 11 august 2025, lista unităților unităților de învățământ preuniversitar propuse pentru reorganizare, însoțită de o notă de fundamentare și de documentația specifică procesului de reorganizare, trebuie transmisă de către inspectoratele școlare la ARACIP și, spre informare, Ministerului Educației și Cercetării. În situația în care apar divergențe între inspectoratele școlare și autoritățile administrației publice locale în etapa de stabilire a unităților propuse pentru reorganizare, conducerile inspectoratelor școlare au obligația de a transmite Ministerului Educației și Cercetării, tot până la data de 11 august 2025, lista cu situațiile divergente privind propunerile de reorganizare pentru anul școlar 2025-2026, însoțită de un raport detaliat care să cuprindă propunerea argumentată a inspectoratelor școlare și propunerea argumentată a autorităților administrației publice locale în cauză.

Situațiile divergente se analizează la nivelul Ministerului Educației și Cercetării în perioada 11-12 august 2025 și se decide asupra modului de reorganizare a respectivelor unități de învățământ, comunicat ulterior inspectoratelor școlare implicate și ARACIP. ARACIP va comunica, până la data de 13 august 2025, Ministerului Educației și Cercetării hotărârea Consiliului ARACIP privind aprobarea reorganizărilor unităților de învățământ preuniversitar de stat. Tot ARACIP va comunica inspectoratelor școlare, până cel târziu la data de 25 august 2025, ordinele ministrului educației și cercetării prin care s-a aprobat reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică. De la acest termen, în alte două zile lucrătoare, conducerile inspectoratelor școlare au obligația să le comunice autorităților administrației publice locale, în vederea includerii de drept a unităților de învățământ preuniversitar de stat rezultate în urma procesului de reorganizare în rețeaua școlară a unităților de învățământ. „În aceste situații nu este necesară emiterea avizului conform de către inspectoratele școlare”, prevede procedura. Autoritățile administrației publice locale/Ministerul Educației și Cercetării modifică ulterior hotărârile consiliului local/ordinul ministrului educației și cercetării privind aprobarea rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2025-2026 de pe raza localităților în care s-au reorganizat unități de învățământ potrivit noii proceduri. Inspectoratele școlare operează ulterior acestui pas modificările în modulul „Rețea școlară” din aplicația informatică Sistemul informatic integrat al învățământului din România (SIIIR). Toate modificările în rețeaua școlară trebuie finalizate până la data începerii cursurilor anului școlar 2025-2026.

Constituirea formațiunilor de studiu, verificată de către o comisie a IȘJ

Măsurile nou-promovate vizează și constituirea formațiunilor de studiu, precizându-se clar, la art. 7 (1) din procedura menționată că „la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică se reanalizează formațiunile de studiu pe nivel/filieră/profil/limbă de predare și se dispun măsuri astfel încât funcționarea acestora să se realizeze cu respectarea prevederilor art. 23 din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”. Astfel, formațiunile de studiu de început de ciclu, respectiv grupele din învățământul antepreșcolar și preșcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, „se constituie astfel încât pe fiecare filieră/profil/an de studiu numărul copiilor/elevilor să depășească valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”. De la această prevedere sunt exceptate unitățile din învățământul militar și cele din învățământul cu predare în limbile minorităților naționale/învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației.

Prin excepție (…), într-o unitate de învățământ cu personalitate juridică se poate constitui cel mult o formațiune de studiu de început de ciclu, respectiv grupele din învățământul antepreșcolar și preșcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a pe filieră/profil/an de studiu, cu efective de copii/elevi sub valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”, mai menționează noile norme. Situațiile excepționale trebuie însă aprobate în consiliul de administrație al inspectoratului școlar.

Pentru a se asigura că toate aceste norme vor fi puse în practică, la nivelul fiecărui inspectorat școlar se desemnează, prin decizie a inspectorului școlar general, o comisie pentru verificarea funcționării în anul școlar 2025-2026 a formațiunilor de studiu la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar de stat.

Se reface lista posturilor și catedrelor vacante

Ca urmare a creșterii normei didactice de predare cu două ore, va fi reluată la nivelul fiecărei școli constituirea normelor didactice, conform unei noi proceduri. În acest iureș vor intra inclusiv cadrele didactice repartizate pe posturi/catedre vacante în perioada 31 iulie – 4 august (candidații care au obținut note peste 7 la Titularizarea 2025). Pentru acești profesori inspectoratele școlare au avut obligația de a emite deciziile de repartizare, astfel încât aceștia să se prezinte la unitățile de învățământ, în vederea încheierii contractelor individuale de muncă, până la data de 11 august 2025, asta pentru că în perioada 11-18 august 2025 se reactualizează lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate.

Noua metodologie – cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2025-2026 detaliază ordinea în care cadrelor didactice li se completează norma și prevede de asemenea faptul că personalul de conducere din inspectoratele școlare, casele corpului didactic, unitățile de învățământ, unitățile de educație extrașcolară, precum și personalul de îndrumare și control din inspectoratele școlare nu poate desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul. Prin excepție, acestei categorii de personal i se mai permite efectuarea de activități didactice de predare în regim de plata cu ora la discipline pentru care are calificarea necesară, doar în unități de învățământ de nivel primar sau gimnazial din mediul rural situate în zone izolate.

„Măsuri de austeritate da, dar nu pot fi numite măsuri de reformă”

Cadrele didactice au sperat până la publicarea în Monitorul Oficial a noilor ordine că măsurile anunțate ar putea fi reconsiderate. Surpriza neplăcută a fost să constate că, în ciuda aparentului dialog – pentru că în cursul acestei săptămâni au avut loc noi discuții, atât la nivelul Ministerului Educației, cât și la Palatul Cotroceni (cu un consilier al președintelui Nicușor Dan) – forma finală este cea pe care guvernanții au propus-o inițial, spune secretarul-executiv al Federației Sindicatelor din Educației „Spiru Haret”, Ionel Barbu. Aceste măsuri au un scop pur contabil, fără să mai conteze ce se întâmplă cu elevii și cu profesorii. „Măsuri de austeritate, da, pot fi numite, dar nu măsuri de reformă”, a afirmat Barbu.

Nemulțumirea profesorilor este în creștere, iar pichetarea sediului Ministerului Educației va continua. Profesorii cel mai probabil vor fi prezenți la amplul protest din 8 septembrie, însă se iau în calcul și alte forme de protest. Greva generală, consideră liderul FSE „Spiru Haret”, i-ar costa tot pe profesori (pentru că pe perioada grevei generale contractele se suspendă) și ar aduce economii la buget, prin urmare se caută și alte modalități de a atrage atenția guvernanților că răul pe care îl produc aceste măsuri este mult mai mare decât economiile previzionate.

„Să fie atâtea dosare câte cadre didactice sunt în țara asta fără noroc”

Între timp, profesorii au lansat și o petiție online în care cer să se renunțe la creșterea normei de predare cu două ore. Nu timpul mai mare petrecut la catedră îi nemulțumește, ci faptul că pentru a se reuși completarea catedrei cu două ore (sau patru ore, în cazul a aproximativ 12.000 profesori la nivelul întregii țări, care au gradul didactic I și peste 25 ani vechime și care beneficiau de o reducere a normei de predare cu două ore, ajungând la 16 ore) se va ajunge ca un cadru didactic să se deplaseze în mai multe școli decât în prezent, sau să predea discipline pentru care nu au calificare (situații în care se va ajunge în multe școli din mediul rural).

Pichetările din fața ministerului, strigătele noastre, toate sunt în van. Nu mai valorăm nimic, nimeni nu ne mai în considerare. Noi strigăm și ei se prefac că nu aud! Nu îmi vine să cred în ce lume trăim!”, este unul dintre comentariile apărute pe grupurile profesorilor de pe rețelele de socializare.

Cred că suntem singurul domeniu bugetar unde măsurile de ,,salvare” se aprobă pe repede-nainte. Nu există nici cuvinte pentru a explica absurdul, nici argumente valide pentru a justifica ceea ce se întâmplă. E strigător la cer faptul că suntem ignorați, luați cu fărașul și aruncați în hău. Cred că fiecare dintre noi, paralel cu acțiunea sindicatelor, ar trebui să ne documentăm și să-i dăm în judecată. Să fie atâtea dosare câte cadre didactice sunt în țara asta fără noroc”, este opinia unui alt cadru didactic.

Sunt sute de comentarii care însoțesc și lista de semnături pentru renunțarea la creșterea normei didactice de predare, profesorii, și nu doar ei (semnând și părinți această listă) explicând ce efect are „simpla” creștere de normă cu două ore. Iată câteva dintre comentarii:

„ARACIP-ul, un organism mâncător de bani și atât, ar trebui desființat! Acum să vedem ce fac IȘJ-urile, câți ghiocei vom avea în luna august”;

– „Noul plan de școlarizare va trebui aprobat de Consiliul Profesoral din fiecare unitate școlară și apoi validat în CA din școală. Dacă am fi uniți, ar trebui să tergiversăm / să nu aprobam noul plan de școlarizare pentru 2025/2026 și nici CA – urile (trebuie ales noul CA) să nu aibă ce valida! Am putea amâna aceste decizii până după 20 septembrie și anul școlar trebuie să înceapă, să se încheie CIM pe perioada determinată etc… Nu ar mai putea face nimic anul acesta în ceea ce privește comasarea de clase, mărire de normă didactică! E doar un punct de vedere!”;

Profesorii au reluat protestele după anunțarea măsurilor de austeritate FOTO: FSE

– „Ca de obicei, sindicatul nu face altceva decât să ne cheme la proteste sporadice (cu câte un autobuz, ca în excursie), în loc să blocheze orice ordin printr-o grevă generală acum, înainte de aplicarea tuturor reglementărilor „legale”. Până pe 8 septembrie profesorii își vor fi pierdut deja orele și catedrele, vor fi obligați să-și ia ore în alte școli sau să facă opționale peste opționale, școlile vor fi făcut deja restrângeri și comasări. Toate acestea se vor face pană pe 22 august! După acceptarea acestor compromisuri nicio grevă nu mai are rost! Eu plec dintr-o școală unde sunt titular, pentru că nu mai sunt ore. Pentru a nu rămâne fără norma întreagă sunt obligat să mă prezint în ședința publică pentru completare. Odată ce semnez acceptarea acelor ore nu voi mai putea solicita abrogarea legii în baza căreia tocmai am semnat un contract. Ce se așteaptă? Ca legea să își producă efectele pentru a nu mai putea fi anulată. Orice instituție publică ce are angajat un jurist poate demonstra ilegalitatea unei legi care obligă un angajat cu contract semnat pe perioadă nedeterminată să vină din concediul său legal pentru a face dosare, a participa la noi repartizări de ore (din nou, deși este titular pe acel post desființat abuziv ori cedat forțat altcuiva)! Ca dovadă că tot circul ăsta cu pancarte și fluiere pentru copii nu are și nici nu poate produce vreun efect! Acum era momentul blocării legii prin grevă: IȘJ, directori de școli, profesori”;

– „Mă aflu în situația în care orele obținute la pretransfer să îmi fie luate de colegii titulari deja existenți în școală. Mi se încalcă un drept prin majorarea aceasta. Cer anularea acestei măsuri! Am consultat deja un avocat, iar legea 141 încalcă mult mai multe drepturi”;

„Sunt suplinitoare cu o vechime de 22 ani, cu gradul I, mă afectează în mod direct”;

– „Actuala conducere a creat un haos total la începutul anului școlar, copiii vor fi redistribuiți în clase, copilul meu nu știu ce profesori va avea la clasă, dacă disciplinele pe care le va studia vor fi predate de profesori care să cunoască respectiva disciplină”;

– „Din cauza acestei măsuri rămân fără ore, cu nota 9.7 la Titularizare anul acesta. Nu mi se pare corect”;

– „Nu e normal să se schimbe regula în timpul jocului, plus că nu ajută pe nimeni: nici pe elevi, nici pe profesori.”;

– „Ajunge un profesor de Matematică să predea educație plastică pentru a avea numărul de ore? În acest caz cum va fi dezvoltată latura artistică a unui copil talentat? De fapt ce urmărim pe termen lung pentru aceasta țară? Educație sau dezastru?;

„Mie nu mi-ar fi greu să predau două ore în plus (am predat și 30 de ore pe săptămână), dar… sunt deja titulară în două școli, într-un orășel de provincie și la țară, și NU AM DE UNDE să mai iau încă două ore în specialitate: toate posturile pe o rază de 100 km sunt deja ocupate, de ani de zile! Pe de altă parte, nu doresc să risc să-mi ia colega de la liceu cele două ore, iar eu să fiu plătită la plata cu ora, fără concediu, sau să mi se restructureze postul. Asta ar însemna să dau din nou concurs de titularizare, în alt județ, și să mă mut, la 50 și… de ani, departe de familie și nepoți!”;

„Să așteptăm să ne plătească Statul Român pensie anticipată? Sau compensații pentru strămutare? Sau despăgubiri, după ce va fi dat în judecată de sindicate, din nou, în tranșe anuale, 20 de ani după proces?! Dacă nu ne răspundeți la aceste întrebări, anul școlar NU VA ÎNCEPE la 8 septembrie… ci atunci când veți fi găsit dvs. soluții pentru TOȚI cei afectați de această lege!”.

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Cum ajută Hidrogeofor localitățile din jurul Capitalei să aibă apă curată și constantă

Publicat

pe

De

Cum ajută Hidrogeofor localitățile din jurul Capitalei să aibă apă curată și constantă

Apa curată devine o prioritate în Ilfov

De la Cernica la Snagov, de la Pantelimon la Bragadiru, tot mai mulți locuitori ai județului Ilfov aleg să își asigure propria sursă de apă curată prin foraje profesionale.
Creșterea numărului de gospodării noi și a nevoii de independență față de rețelele publice au făcut ca forajele de puțurisă fie o soluție tot mai căutată — atât pentru uz casnic, cât și pentru irigații sau activități industriale.

De ce sunt importante forajele executate corect?

Un foraj bine realizat nu înseamnă doar o gaură în pământ, ci un sistem sigur de captare a apei din stratul freatic sau din acvifere mai adânci.
De calitatea execuției depind durata de viață a puțului, puritatea apei și debitul obținut. În zonele din Ilfov, unde structura solului variază mult de la o localitate la alta, experiența și utilajele folosite fac diferența între un foraj reușit și unul problematic.

Hidrogeofor – 20 ani de experiență în foraje puțuri în Ilfov și București

Compania Hidrogeofor, specializată în foraje puțuri de alimentare cu apă și pompe de căldură, a realizat sute de lucrări în județul Ilfov, acoperind localități precum Cernica, Snagov, Pantelimon, Voluntari, Popești-Leordeni, Otopeni, Corbeanca, Bragadiru, Măgurele, Buftea și multe altele.

„Fiecare teren are particularitățile lui — la Cernica solul e nisipos, la Snagov găsim straturi mai dure, iar în Pantelimon apar variații de adâncime între 25 și 40 de metri. De aceea, adaptăm permanent soluția de foraj, ca să garantăm apă sigură, debit constant și o lucrare durabilă.”
— explică un reprezentant al echipei Hidrogeofor

Cum decurge un foraj complet?

Procesul începe cu o evaluare hidrogeologică a zonei și se finalizează cu testul de pompare și montarea pompei submersibile.
Durata medie a execuției este de 1–3 zile, iar lucrările vin cu garanție completă.
Pentru gospodării, ferme sau mici afaceri, un foraj bine făcut poate asigura autonomie totală la alimentarea cu apă, fără dependență de rețelele publice.

Soluții și întreținere în timp

Pe lângă execuția propriu-zisă, echipa Hidrogeofor oferă servicii de denisipare, colmatare și mentenanță periodică, astfel încât puțul să rămână funcțional și eficient pe termen lung.
Clienții pot apela și pentru foraje pompe de căldură geotermale, tot mai cerute în contextul creșterii interesului pentru energie verde.

Localitățile din Ilfov unde se lucrează constant

  • Cernica, Berceni, Popești-Leordeni– acvifere de medie adâncime, apă curată pentru gospodării
  • Snagov, Corbeanca, Otopeni– straturi mai adânci, apă de calitate ridicată
  • Pantelimon, Voluntari, Tunari– lucrări rapide, zone de dezvoltare intensă
  • Buftea, Bragadiru, Măgurele– foraje pentru locuințe, pensiuni și mici afaceri

Tehnologie, experiență, încredere

Succesul unui foraj nu ține doar de adâncime, ci de tehnologia folosită și experiența echipei. Hidrogeofor lucrează cu utilaje moderne, materiale certificate și oferă consultanță înainte și după finalizarea lucrării.

Cei interesați pot solicita o ofertă personalizată direct pe site www.hidrogeofor.rosau telefonic la 0792 335 577.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Novakid.ro aduce în atenția școlilor un program menit să facă predarea limbii engleze o experiență autentică și interactivă

Publicat

pe

De

Novakid.ro aduce în atenția școlilor un program menit să facă predarea limbii engleze o experiență autentică și interactivă

Limba engleză a devenit mai mult decât un instrument de comunicare, iar deprinderea ei de la vârste fragede facilitează accesul la resurse academice, face posibil studiul în străinătate, încurajează dezvoltarea profesională, oferind totodată șansa de a cunoaște noi culturi și tradiții.

Din dorința de a ajuta școlile să consolideze competențele lingvistice ale copiilor și încrederea lor în vorbire, Novakid, platforma online premiată pentru predarea englezei ca limbă secundară (ESL), a lansat programul de practică pentru sălile de clasă, sub titulatura English Speaking Practice for Schools. Parteneriatul oferă instituțiilor educaționale instrumentele de care au nevoie pentru a crea spații de comunicare creative și pline de energie, în care elevii își valorifică potențialul – cu repere academice clare.

Sprijin în dezvoltarea competențelor lingvistice

Calitatea și fiabilitatea lecțiilor sunt asigurate de un grup de 100 de profesori, vorbitori nativi de engleză, cu înaltă calificare. Conceptul susține juniorii în creșterea nivelului de pregătire cu ajutorul cursurilor de grup, care îi transformă pe cei timizi în participanți activi prin dezbateri, povești și lucru în echipă. De asemenea, acesta implică formate de studiu adaptate vârstei, cu sesiuni personalizate: 25 de minute pentru elevii mici și 45 de minute pentru cei mai mari, interesul și implicarea fiind menținute la fiecare etapă.

„Misiunea noastră a fost întotdeauna să democratizăm educația în limba engleză și să o facem accesibilă copiilor de pretutindeni”, spune Max Azarov, CEO Novakid. „Acest produs ne oferă oportunitatea de a colabora direct cu școlile și de a le pune la dispoziție cadrelor didactice instrumentele de care au nevoie pentru a crea săli de clasă în care limba engleză prinde viață”.

Programul a fost conceput astfel încât să răspundă la două obiective esențiale, rigoare academică și dezvoltare holistică, fiind deja testat cu succes în Turcia și Polonia, unde a primit recenzii îmbucurătoare de la profesori și părinți. El se bazează pe o abordare aliniată la CEFR (Cadrul European Comun de Referință pentru Limbi), pentru un progres măsurabil în raport cu standarde internaționale recunoscute pentru vorbire, ascultare și citire, validate prin evaluări formative. Pe durata lecțiilor, cadrele didactice Novakid utilizează metoda de răspuns fizic total (TPR) pentru a stimula comunicarea în timp real, iar lecțiile gamificate sunt create de specialiști ESL pentru a asigura implicarea.

Lecțiile, adaptate în funcție de grupa de vârstă

English Speaking Practice for Schools se împarte pe 3 categorii, din dorința de a răspunde nevoilor unice ale fiecărei grupe de vârstă:

  • Beginners (4-6 ani): predarea se face cu ajutorul metodei TPR, îmbinând jocuri interactive de vorbire, ascultare și gesturi.
  • Starters (7-9 ani): include exerciții de vorbire și ascultare, interviuri între colegi și jocuri de rol. Această grupă beneficiază de misiuni tematice și de integrarea vocabularului referitor la mâncare și îmbrăcăminte cu structuri gramaticale.
  • Elementary: include toate practicile nivelului Starters, alături de sarcini de rezolvare a problemelor pentru aplicarea gramaticii și a termenilor de comunicare digitală.

Fiecare lecție dezvoltă abilități practice de vorbire, profesorii ghidând copiii și menținându-le interesul pe tot parcursul orelor. La finalul programului, juniorii primesc certificate de merit, școlile având ocazia să le personalizeze cu propriul logo. Pentru a sprijini învățarea constantă, Novakid pune la dispoziție și rapoarte automate de progres după fiecare ciclu, oferind cadrelor didactice și părinților o imagine clară asupra evoluției elevilor, fără a adăuga sarcini administrative suplimentare.

Strategii educaționale potrivite nevoilor prezentului

Lansarea English Speaking Practice for Schoolssubliniază angajamentul Novakid față de inovația în educație, ajutând unitățile de învățământ să răspundă cererii globale de abilități de comunicare, creativitate și încredere. Cu o echipă de peste 3.100 de profesori calificați, Novakid continuă să își extindă oferta pentru a răspunde atât nevoilor cursanților individuali, cât și celor ale partenerilor instituționali.

„Școlile caută soluții care să consolideze încrederea elevilor, asigurând în același timp rezultate măsurabile. Programul nostru de practică a vorbirii face ambele lucruri: le oferă copiilor curajul să își folosească vocile, respectând totodată standardele academice”, punctează Max Azarov.

Instituțiile de învățământ interesate pot trimite un mesaj la adresa partners@novakidschool.com pentru mai multe informații referitoare la cum pot să beneficieze de acest program de practică de grup.

Despre Novakid

Novakid este o școală online de engleză, recunoscută la nivel internațional și desemnată câștigătoare a premiului „Digital Language Learning Product of the Year” la Digital Education Awards. De la lansarea sa din 2017 și până în prezent, 1.000.000 de cursanți au parcurs cel puțin o lecție în cadrul platformei Novakid.

Predarea se face cu ajutorul unor metode moderne, precum TPR (metoda răspuns fizic total), ce presupune folosirea expresiilor faciale și gesturilor. Metoda unică Novakid de evaluare a progresului (peste 1.500 de parametri, testare A/B și alte componente ale unei abordări bazate pe analiza datelor) permite profesorilor să adapteze programul în funcție de nevoile și interesele individuale ale copiilor.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Cum să alegi fungicidele potrivite pentru grădina ta: 5 sfaturi de la specialiști

Publicat

pe

Cum să alegi fungicidele potrivite pentru grădina ta: 5 sfaturi de la specialiști

Grădina ta este un mic colț de natură, iar sănătatea plantelor este esențială pentru a te bucura de roadele muncii tale. Una dintre cele mai mari provocări în grădinărit este combaterea bolilor cauzate de ciuperci. Aici intervin fungicidele, produse care protejează plantele împotriva acestor agenți patogeni. Totuși, alegerea fungicidului potrivit poate fi un proces copleșitor, având în vedere diversitatea produselor disponibile pe piață. De aceea, am pregătit câteva sfaturi care te vor ajuta să iei cea mai bună decizie pentru grădina ta.

1. Înțelege tipurile de fungicide

Primul pas în alegerea corectă a fungicidelor este să înțelegi că există două tipuri principale: fungicidele de contact și fungicidele sistemice. Fungicidele de contact acționează doar pe suprafața plantei, protejând-o de agenții patogeni care intră în contact direct cu soluția aplicată. Acestea sunt eficiente mai ales în cazul în care infestarea este la început.

Pe de altă parte, fungicidele sistemice sunt absorbite de plantă și circulă prin seva ei, oferindu-i protecție din interior. Un astfel de fungicid este ideal pentru bolile care s-au răspândit deja în țesuturile plantei, asigurând o protecție de lungă durată. Un exemplu comun de utilizare a fungicidelor sistemice este în cazul manei sau a făinării, două dintre cele mai frecvente boli ale plantelor. 

2. Alege un fungicid în funcție de cultură

Nu toate fungicidele sunt universale. Unele sunt special formulate pentru anumite tipuri de plante sau culturi.  Un fungicid eficient pentru pomii fructiferi poate să nu fie la fel de bun pentru legume. Identifică bolile specifice cu care te confrunți și verifică eticheta produsului pentru a te asigura că acesta este recomandat pentru culturile din grădina ta. Dacă ai o grădină diversificată, ar putea fi util să optezi pentru un fungicid cu spectru larg, care oferă protecție împotriva mai multor tipuri de boli.

Totodată, trebuie să ții cont și de perioada în care vei aplica fungicidul. Unele produse sunt mai eficiente în faza de creștere a plantei, în timp ce altele trebuie aplicate la începutul sezonului, pentru prevenție. De exemplu, tratamentele de primăvară sunt esențiale pentru pomii fructiferi, când riscul de infecții este mai mare.

3. Citește eticheta și respectă doza recomandată

Atunci când aplici fungicide, urmează instrucțiunile producătorului, inclusiv dozele recomandate. Aplicarea unei cantități prea mici poate fi ineficientă, în timp ce utilizarea unei doze prea mari poate afecta negativ plantele și mediul înconjurător.

Fungicidele sunt produse chimice, iar utilizarea necorespunzătoare poate duce la dezvoltarea rezistenței agenților patogeni. De aceea, alternează diferitele tipuri de fungicide și nu utiliza același produs pe o perioadă lungă de timp. În plus, verifică termenul de valabilitate al produsului; fungicidele expirate pot pierde din eficiență și chiar dăuna plantelor tale.

4. Acordă atenție impactului asupra mediului

În alegerea unui fungicid potrivit, este bine să iei în considerare și efectele asupra mediului. Există fungicide pe bază de substanțe chimice sintetice, dar și variante ecologice, pe bază de ingrediente naturale, care sunt mai prietenoase cu mediul și mai sigure pentru polenizatori precum albinele.

Dacă te preocupă sănătatea grădinii tale și a ecosistemului din jur, poți opta pentru fungicide bio, care au un impact mai mic asupra solului și a apei. În plus, acestea sunt o alegere excelentă pentru grădinile în care cultivi plante comestibile, cum ar fi legumele și fructele. 

5. Consultă un specialist sau un grădinar experimentat

Dacă nu ești sigur ce fungicid este cel mai potrivit pentru grădina ta, nu ezita să ceri ajutor. Un specialist în agricultură sau un grădinar cu experiență îți poate oferi recomandări personalizate în funcție de tipul de sol, plantele pe care le ai și climatul specific regiunii tale. Ei îți pot sugera produse testate și metode de aplicare eficiente, asigurându-te că vei obține cele mai bune rezultate fără a compromite sănătatea plantelor sau a mediului.

Alegerea fungicidului potrivit pentru grădina ta nu trebuie să fie o provocare copleșitoare. Cu un pic de cunoștințe și atenție, poți proteja plantele de bolile fungice și le poți asigura o dezvoltare sănătoasă. Ține cont de tipurile de fungicide disponibile, de cultura pentru care sunt destinate, dar și de modul corect de aplicare și de impactul asupra mediului. În acest fel, vei putea să-ți păstrezi grădina în cea mai bună formă, bucurându-te de plante sănătoase și recolte bogate, fără stresul unor infestări. Nu uita, un mic ajutor din partea unui specialist poate face diferența între o grădină afectată de boli și una plină de viață!    

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Stiri calde

România, între tăcere și oportunitate ratată – analiza unui moment diplomatic controversat. Claudiu Târziu: ”O nouă dovadă de incompetență diplomatică!” România, între tăcere și oportunitate ratată – analiza unui moment diplomatic controversat. Claudiu Târziu: ”O nouă dovadă de incompetență diplomatică!”
Politicaacum 3 zile

România, între tăcere și oportunitate ratată – analiza unui moment diplomatic controversat. Claudiu Târziu: ”O nouă dovadă de incompetență diplomatică!”

Declarațiile recente ale președintelui Acțiunea Conservatoare, Claudiu Târziu, au reaprins dezbaterea despre direcția și independența politicii externe românești. Totul a...

România, un pilon de stabilitate la granițele Europei. După intrarea în Schengen, eforturile MAI consolidează securitatea Uniunii România, un pilon de stabilitate la granițele Europei. După intrarea în Schengen, eforturile MAI consolidează securitatea Uniunii
Politicaacum 3 zile

România, un pilon de stabilitate la granițele Europei. După intrarea în Schengen, eforturile MAI consolidează securitatea Uniunii

Intrarea României în spațiul Schengen a deschis nu doar granițele aeriene și maritime, ci și o nouă etapă de maturitate...

Cum ajută Hidrogeofor localitățile din jurul Capitalei să aibă apă curată și constantă Cum ajută Hidrogeofor localitățile din jurul Capitalei să aibă apă curată și constantă
Actualitateacum 3 zile

Cum ajută Hidrogeofor localitățile din jurul Capitalei să aibă apă curată și constantă

Apa curată devine o prioritate în Ilfov De la Cernica la Snagov, de la Pantelimon la Bragadiru, tot mai mulți...

Unul dintre cei mai apropiați oameni de Trump are un mesaj special pentru România: „Țara voastră va avea un rol esenţial” Unul dintre cei mai apropiați oameni de Trump are un mesaj special pentru România: „Țara voastră va avea un rol esenţial”
Politicaacum 3 zile

Unul dintre cei mai apropiați oameni de Trump are un mesaj special pentru România: „Țara voastră va avea un rol esenţial”

Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, prezintă duminică, din SUA, mesajul emisarului special pentru parteneriate globale Paolo Zampolli. Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare,...

Novakid.ro aduce în atenția școlilor un program menit să facă predarea limbii engleze o experiență autentică și interactivă Novakid.ro aduce în atenția școlilor un program menit să facă predarea limbii engleze o experiență autentică și interactivă
Actualitateacum o săptămână

Novakid.ro aduce în atenția școlilor un program menit să facă predarea limbii engleze o experiență autentică și interactivă

Limba engleză a devenit mai mult decât un instrument de comunicare, iar deprinderea ei de la vârste fragede facilitează accesul...

Cum să alegi fungicidele potrivite pentru grădina ta: 5 sfaturi de la specialiști Cum să alegi fungicidele potrivite pentru grădina ta: 5 sfaturi de la specialiști
Actualitateacum 2 săptămâni

Cum să alegi fungicidele potrivite pentru grădina ta: 5 sfaturi de la specialiști

Grădina ta este un mic colț de natură, iar sănătatea plantelor este esențială pentru a te bucura de roadele muncii...

Alexandru Nazare anunță un nou pas pentru Autostrada Sibiu-Pitești: finanțare de 500 milioane de euro de la BEI Alexandru Nazare anunță un nou pas pentru Autostrada Sibiu-Pitești: finanțare de 500 milioane de euro de la BEI
Politicaacum 2 săptămâni

Alexandru Nazare anunță un nou pas pentru Autostrada Sibiu-Pitești: finanțare de 500 milioane de euro de la BEI

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a semnat astăzi un nou contract de finanțare cu Banca Europeană de Investiții (BEI), în valoare...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2025 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro