Actualitate
Tensiuni în școli. Profesorii află în două zile dacă trebuie să-și caute altă școală. „Rămân fără ore, cu 9.7 la Titularizare anul acesta”
Și ultimele speranțe ale profesorilor că măsurile anunțate în educație vor fi amânate s-au spulberat. Actele normative care pun în aplicare măsurile de reformă au fost publicate vineri. În școli se reface încadrarea, fiind extrem de puțini titularii care pot sta liniștiți.
Cine rămâne și cine pleacă este întrebarea zilei în cancelarii FOTO: arhiva
Creșterea normei cu 2 ore (și chiar cu 4 ore, în cazul profesorilor care aveau norma redusă la 16 ore) este de acum o măsură oficială, după publicarea ordinelor de ministru în Monitorul Oficial. Chiar dacă ar fi singura măsură ar reuși să dea peste cap întregul sistem de învățământ preuniversitar, însă lista nu se oprește aici. Până luni, 11 august, trebuie stabilită, la nivelul fiecărui inspectorat școlar județean, lista cu unitățile care necesită comasarea, ceea ce înseamnă mai mult decât dispariția posturilor de conducere.
Termenele foarte strânse în care trebuie refăcută încadrarea au întins nervii la maximum în școli, unde fiecare profesor titular are nevoie de cel puțin două ore în plus. În școlile mici, asta înseamnă pur și simplu să caute variante în altă școală, unde de asemenea sunt titulari și norme de întregit. Dacă pentru oamenii de resurse umane este o provocare să reașeze titularii pe posturi și să le găsească fiecăruia o soluție, pentru profesori procesul poate deveni o adevărată dramă. Cei mai necăjiți sunt suplinitorii calificați, oameni care susțin aproape an de an concursul de Titularizare, obțin note peste 7 și caută în fiecare vară ore la nivelul școlilor, în lipsa posturilor titularizabile. Orele la care aceștia sperau, pe care le știau vacante conform listei de la începutul verii, sunt astăzi o necunoscută.
Lista școlilor supuse reorganizării, de realizat până la 11 august
Termenele foarte scurte fixate pentru punerea în practică a schimbărilor propuse pentru a satisface nevoile bugetare ar putea naște și nemulțumiri la nivel local. Lista școlilor cu mai puțin de 500 elevi care ar trebui comasate, precum și unitățile cu care ar trebui să aibă loc comasarea, trebuie realizate de către inspectoratul școlar județean în colaborare cu autoritățile locale.
La art. 4. (1) din „Procedura-Anexă privind reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat și constituirea formațiunilor de studiu în învățământul preuniversitar de stat, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare” se menționează: „Conducerile inspectoratelor școlare identifică în rețeaua școlară aprobată prin hotărâri ale consiliului local/ordin al ministrului educației și cercetării pentru anul școlar 2025-2026 unitățile de învățământ preuniversitar de stat care nu se mai încadrează în prevederile art. 16 coroborate cu prevederile art. 23 alin. (13) lit. a) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, pentru a funcționa cu personalitate juridică și care trebuie să intre în proces de reorganizare”. Procesul de analiză se aplică inclusiv unităților de învățământ pentru care s-a emis ordin de reorganizare începând cu 1 septembrie 2025 (conform prevederilor calendarului aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 6.665/2024), „situație în care ordinul deja emis își încetează aplicabilitatea”. „În procesul de analiză și identificare a unităților de învățământ se iau în considerare efectivele prevăzute în proiectul planului de școlarizare aferent anului școlar 2025-2026 sau gradul de realizare a planului de școlarizare al unității de învățământ prin raportare la cel din ultimii 4 ani școlari, precum și elemente ale strategiei locale de dezvoltare a învățământului, astfel încât să se asigure funcționarea cu personalitate juridică” se menționează la alineatul (2).
Până la data de 11 august 2025, conducerile inspectoratelor școlare au obligația de a stabili, în colaborare cu autoritățile administrației publice locale, printr-un document scris, asumat prin semnătură de părțile implicate, modalitățile de reorganizare a unităților de învățământ preuniversitar de stat, precum și lista tuturor unităților de învățământ preuniversitar de stat care urmează să intre în proces de reorganizare, mai prevede procedura. „Colaborarea dintre conducerile inspectoratelor școlare și autoritățile administrației publice locale poate avea loc în mod formal în cadrul unor ședințe în care participă reprezentanți ai părților implicate, în format fizic, hibrid sau online”, se arată în document.
Oarecum la adăpost sunt liceele tehnologice cu profil preponderent agricol, care indiferent de numărul de elevi ar trebui să-și mențină personalitatea juridică, conform procedurii menționate.
Aceeași procedură mai prevede, la alin. (5) al art. 4, că „pentru asigurarea grupelor/claselor de aplicație, în structura liceelor și colegiilor pedagogice care nu dispun de acestea, se includ unități de învățământ care școlarizează nivel antepreșcolar/preșcolar/primar, care trebuie supuse procesului de reorganizare”.
Pot intra în proces de reorganizare și unități de învățământ preuniversitar de stat care dețin doar componente organizatorice autorizate să funcționeze provizoriu, iar procesul de reorganizare poate viza inclusiv structuri școlare arondate. Prin derogare de la prevederile metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului educației nr. 6.799/2023, pentru anul școlar 2025-2026, la finalizarea procesului de reorganizare conform noii proceduri, unitățile de învățământ preuniversitar de stat nu sunt condiționate să mai rămână în structura lor cu cel puțin o componentă organizatorică acreditată de tip nivel, calificare profesională/specializare sau program de studiu.
Până la 11 august 2025, lista unităților unităților de învățământ preuniversitar propuse pentru reorganizare, însoțită de o notă de fundamentare și de documentația specifică procesului de reorganizare, trebuie transmisă de către inspectoratele școlare la ARACIP și, spre informare, Ministerului Educației și Cercetării. În situația în care apar divergențe între inspectoratele școlare și autoritățile administrației publice locale în etapa de stabilire a unităților propuse pentru reorganizare, conducerile inspectoratelor școlare au obligația de a transmite Ministerului Educației și Cercetării, tot până la data de 11 august 2025, lista cu situațiile divergente privind propunerile de reorganizare pentru anul școlar 2025-2026, însoțită de un raport detaliat care să cuprindă propunerea argumentată a inspectoratelor școlare și propunerea argumentată a autorităților administrației publice locale în cauză.
Situațiile divergente se analizează la nivelul Ministerului Educației și Cercetării în perioada 11-12 august 2025 și se decide asupra modului de reorganizare a respectivelor unități de învățământ, comunicat ulterior inspectoratelor școlare implicate și ARACIP. ARACIP va comunica, până la data de 13 august 2025, Ministerului Educației și Cercetării hotărârea Consiliului ARACIP privind aprobarea reorganizărilor unităților de învățământ preuniversitar de stat. Tot ARACIP va comunica inspectoratelor școlare, până cel târziu la data de 25 august 2025, ordinele ministrului educației și cercetării prin care s-a aprobat reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică. De la acest termen, în alte două zile lucrătoare, conducerile inspectoratelor școlare au obligația să le comunice autorităților administrației publice locale, în vederea includerii de drept a unităților de învățământ preuniversitar de stat rezultate în urma procesului de reorganizare în rețeaua școlară a unităților de învățământ. „În aceste situații nu este necesară emiterea avizului conform de către inspectoratele școlare”, prevede procedura. Autoritățile administrației publice locale/Ministerul Educației și Cercetării modifică ulterior hotărârile consiliului local/ordinul ministrului educației și cercetării privind aprobarea rețelei școlare a unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2025-2026 de pe raza localităților în care s-au reorganizat unități de învățământ potrivit noii proceduri. Inspectoratele școlare operează ulterior acestui pas modificările în modulul „Rețea școlară” din aplicația informatică Sistemul informatic integrat al învățământului din România (SIIIR). Toate modificările în rețeaua școlară trebuie finalizate până la data începerii cursurilor anului școlar 2025-2026.
Constituirea formațiunilor de studiu, verificată de către o comisie a IȘJ
Măsurile nou-promovate vizează și constituirea formațiunilor de studiu, precizându-se clar, la art. 7 (1) din procedura menționată că „la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică se reanalizează formațiunile de studiu pe nivel/filieră/profil/limbă de predare și se dispun măsuri astfel încât funcționarea acestora să se realizeze cu respectarea prevederilor art. 23 din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”. Astfel, formațiunile de studiu de început de ciclu, respectiv grupele din învățământul antepreșcolar și preșcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, „se constituie astfel încât pe fiecare filieră/profil/an de studiu numărul copiilor/elevilor să depășească valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”. De la această prevedere sunt exceptate unitățile din învățământul militar și cele din învățământul cu predare în limbile minorităților naționale/învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației.
„Prin excepție (…), într-o unitate de învățământ cu personalitate juridică se poate constitui cel mult o formațiune de studiu de început de ciclu, respectiv grupele din învățământul antepreșcolar și preșcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a pe filieră/profil/an de studiu, cu efective de copii/elevi sub valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare”, mai menționează noile norme. Situațiile excepționale trebuie însă aprobate în consiliul de administrație al inspectoratului școlar.
Pentru a se asigura că toate aceste norme vor fi puse în practică, la nivelul fiecărui inspectorat școlar se desemnează, prin decizie a inspectorului școlar general, o comisie pentru verificarea funcționării în anul școlar 2025-2026 a formațiunilor de studiu la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar de stat.
Se reface lista posturilor și catedrelor vacante
Ca urmare a creșterii normei didactice de predare cu două ore, va fi reluată la nivelul fiecărei școli constituirea normelor didactice, conform unei noi proceduri. În acest iureș vor intra inclusiv cadrele didactice repartizate pe posturi/catedre vacante în perioada 31 iulie – 4 august (candidații care au obținut note peste 7 la Titularizarea 2025). Pentru acești profesori inspectoratele școlare au avut obligația de a emite deciziile de repartizare, astfel încât aceștia să se prezinte la unitățile de învățământ, în vederea încheierii contractelor individuale de muncă, până la data de 11 august 2025, asta pentru că în perioada 11-18 august 2025 se reactualizează lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate.
Noua metodologie – cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar în anul școlar 2025-2026 detaliază ordinea în care cadrelor didactice li se completează norma și prevede de asemenea faptul că personalul de conducere din inspectoratele școlare, casele corpului didactic, unitățile de învățământ, unitățile de educație extrașcolară, precum și personalul de îndrumare și control din inspectoratele școlare nu poate desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul. Prin excepție, acestei categorii de personal i se mai permite efectuarea de activități didactice de predare în regim de plata cu ora la discipline pentru care are calificarea necesară, doar în unități de învățământ de nivel primar sau gimnazial din mediul rural situate în zone izolate.
„Măsuri de austeritate da, dar nu pot fi numite măsuri de reformă”
Cadrele didactice au sperat până la publicarea în Monitorul Oficial a noilor ordine că măsurile anunțate ar putea fi reconsiderate. Surpriza neplăcută a fost să constate că, în ciuda aparentului dialog – pentru că în cursul acestei săptămâni au avut loc noi discuții, atât la nivelul Ministerului Educației, cât și la Palatul Cotroceni (cu un consilier al președintelui Nicușor Dan) – forma finală este cea pe care guvernanții au propus-o inițial, spune secretarul-executiv al Federației Sindicatelor din Educației „Spiru Haret”, Ionel Barbu. Aceste măsuri au un scop pur contabil, fără să mai conteze ce se întâmplă cu elevii și cu profesorii. „Măsuri de austeritate, da, pot fi numite, dar nu măsuri de reformă”, a afirmat Barbu.
Nemulțumirea profesorilor este în creștere, iar pichetarea sediului Ministerului Educației va continua. Profesorii cel mai probabil vor fi prezenți la amplul protest din 8 septembrie, însă se iau în calcul și alte forme de protest. Greva generală, consideră liderul FSE „Spiru Haret”, i-ar costa tot pe profesori (pentru că pe perioada grevei generale contractele se suspendă) și ar aduce economii la buget, prin urmare se caută și alte modalități de a atrage atenția guvernanților că răul pe care îl produc aceste măsuri este mult mai mare decât economiile previzionate.
„Să fie atâtea dosare câte cadre didactice sunt în țara asta fără noroc”
Între timp, profesorii au lansat și o petiție online în care cer să se renunțe la creșterea normei de predare cu două ore. Nu timpul mai mare petrecut la catedră îi nemulțumește, ci faptul că pentru a se reuși completarea catedrei cu două ore (sau patru ore, în cazul a aproximativ 12.000 profesori la nivelul întregii țări, care au gradul didactic I și peste 25 ani vechime și care beneficiau de o reducere a normei de predare cu două ore, ajungând la 16 ore) se va ajunge ca un cadru didactic să se deplaseze în mai multe școli decât în prezent, sau să predea discipline pentru care nu au calificare (situații în care se va ajunge în multe școli din mediul rural).
„Pichetările din fața ministerului, strigătele noastre, toate sunt în van. Nu mai valorăm nimic, nimeni nu ne mai în considerare. Noi strigăm și ei se prefac că nu aud! Nu îmi vine să cred în ce lume trăim!”, este unul dintre comentariile apărute pe grupurile profesorilor de pe rețelele de socializare.
„Cred că suntem singurul domeniu bugetar unde măsurile de ,,salvare” se aprobă pe repede-nainte. Nu există nici cuvinte pentru a explica absurdul, nici argumente valide pentru a justifica ceea ce se întâmplă. E strigător la cer faptul că suntem ignorați, luați cu fărașul și aruncați în hău. Cred că fiecare dintre noi, paralel cu acțiunea sindicatelor, ar trebui să ne documentăm și să-i dăm în judecată. Să fie atâtea dosare câte cadre didactice sunt în țara asta fără noroc”, este opinia unui alt cadru didactic.
Sunt sute de comentarii care însoțesc și lista de semnături pentru renunțarea la creșterea normei didactice de predare, profesorii, și nu doar ei (semnând și părinți această listă) explicând ce efect are „simpla” creștere de normă cu două ore. Iată câteva dintre comentarii:
– „ARACIP-ul, un organism mâncător de bani și atât, ar trebui desființat! Acum să vedem ce fac IȘJ-urile, câți ghiocei vom avea în luna august”;
– „Noul plan de școlarizare va trebui aprobat de Consiliul Profesoral din fiecare unitate școlară și apoi validat în CA din școală. Dacă am fi uniți, ar trebui să tergiversăm / să nu aprobam noul plan de școlarizare pentru 2025/2026 și nici CA – urile (trebuie ales noul CA) să nu aibă ce valida! Am putea amâna aceste decizii până după 20 septembrie și anul școlar trebuie să înceapă, să se încheie CIM pe perioada determinată etc… Nu ar mai putea face nimic anul acesta în ceea ce privește comasarea de clase, mărire de normă didactică! E doar un punct de vedere!”;
Profesorii au reluat protestele după anunțarea măsurilor de austeritate FOTO: FSE
– „Ca de obicei, sindicatul nu face altceva decât să ne cheme la proteste sporadice (cu câte un autobuz, ca în excursie), în loc să blocheze orice ordin printr-o grevă generală acum, înainte de aplicarea tuturor reglementărilor „legale”. Până pe 8 septembrie profesorii își vor fi pierdut deja orele și catedrele, vor fi obligați să-și ia ore în alte școli sau să facă opționale peste opționale, școlile vor fi făcut deja restrângeri și comasări. Toate acestea se vor face pană pe 22 august! După acceptarea acestor compromisuri nicio grevă nu mai are rost! Eu plec dintr-o școală unde sunt titular, pentru că nu mai sunt ore. Pentru a nu rămâne fără norma întreagă sunt obligat să mă prezint în ședința publică pentru completare. Odată ce semnez acceptarea acelor ore nu voi mai putea solicita abrogarea legii în baza căreia tocmai am semnat un contract. Ce se așteaptă? Ca legea să își producă efectele pentru a nu mai putea fi anulată. Orice instituție publică ce are angajat un jurist poate demonstra ilegalitatea unei legi care obligă un angajat cu contract semnat pe perioadă nedeterminată să vină din concediul său legal pentru a face dosare, a participa la noi repartizări de ore (din nou, deși este titular pe acel post desființat abuziv ori cedat forțat altcuiva)! Ca dovadă că tot circul ăsta cu pancarte și fluiere pentru copii nu are și nici nu poate produce vreun efect! Acum era momentul blocării legii prin grevă: IȘJ, directori de școli, profesori”;
– „Mă aflu în situația în care orele obținute la pretransfer să îmi fie luate de colegii titulari deja existenți în școală. Mi se încalcă un drept prin majorarea aceasta. Cer anularea acestei măsuri! Am consultat deja un avocat, iar legea 141 încalcă mult mai multe drepturi”;
– „Sunt suplinitoare cu o vechime de 22 ani, cu gradul I, mă afectează în mod direct”;
– „Actuala conducere a creat un haos total la începutul anului școlar, copiii vor fi redistribuiți în clase, copilul meu nu știu ce profesori va avea la clasă, dacă disciplinele pe care le va studia vor fi predate de profesori care să cunoască respectiva disciplină”;
– „Din cauza acestei măsuri rămân fără ore, cu nota 9.7 la Titularizare anul acesta. Nu mi se pare corect”;
– „Nu e normal să se schimbe regula în timpul jocului, plus că nu ajută pe nimeni: nici pe elevi, nici pe profesori.”;
– „Ajunge un profesor de Matematică să predea educație plastică pentru a avea numărul de ore? În acest caz cum va fi dezvoltată latura artistică a unui copil talentat? De fapt ce urmărim pe termen lung pentru aceasta țară? Educație sau dezastru?;
– „Mie nu mi-ar fi greu să predau două ore în plus (am predat și 30 de ore pe săptămână), dar… sunt deja titulară în două școli, într-un orășel de provincie și la țară, și NU AM DE UNDE să mai iau încă două ore în specialitate: toate posturile pe o rază de 100 km sunt deja ocupate, de ani de zile! Pe de altă parte, nu doresc să risc să-mi ia colega de la liceu cele două ore, iar eu să fiu plătită la plata cu ora, fără concediu, sau să mi se restructureze postul. Asta ar însemna să dau din nou concurs de titularizare, în alt județ, și să mă mut, la 50 și… de ani, departe de familie și nepoți!”;
– „Să așteptăm să ne plătească Statul Român pensie anticipată? Sau compensații pentru strămutare? Sau despăgubiri, după ce va fi dat în judecată de sindicate, din nou, în tranșe anuale, 20 de ani după proces?! Dacă nu ne răspundeți la aceste întrebări, anul școlar NU VA ÎNCEPE la 8 septembrie… ci atunci când veți fi găsit dvs. soluții pentru TOȚI cei afectați de această lege!”.
Actualitate
Președintele Nicuşor Dan, la 10 ani de la atacurile teroriste din Paris: „Împreună rămânem uniţi în faţa urii”
Preşedintele Nicuşor Dan a transmis, joi, pe X, un mesaj la 10 ani de la atacurile teroriste din Paris, în care a subliniat nevoia unităţii în faţa atacurilor motivate de ură.
Nicușor Dan, președintele României FOTO: George Călin/Inquam Photos
„Astăzi comemorăm 10 ani de la atentatele tragice de la
Bataclan, Stade de France şi de pe terasele pariziene. Ne reculegem alături de
Franţa. Gândurile noastre se îndreaptă către victime, către familiile lor şi
către toţii cei ale căror vieţi au fost îndoliate. Este esenţial să colaborăm
pentru a clădi societăţi mai sigure şi mai tolerante. Împreună rămânem uniţi în
faţa urii”, a scris şeful statului, pe platforma online.
Turnul Eiffel, Primăria din Paris şi Statuia Republicii au fost iluminate
miercuri seară în albastru, alb şi roşu, culorile drapelului francez, în semn
de omagiu adus victimelor atacurilor jihadiste din 13 noiembrie 2015, scrie Agerpres.
Această iluminare simbolică va fi repetată joi pentru a comemora zece ani de la
cele mai grave atacuri de pe teritoriul francez după cel de-al Doilea Război
Mondial, soldate cu 132 de morţi, pe lângă cele două persoane care şi-au luat
viaţa din cauza stresului post-traumatic, sute de răniţi şi mii de persoane traumatizate.
Actualitate
Londra ar fi încercat să deschidă un canal secret cu Putin, pe fondul temerilor că Trump ar putea marginaliza Europa în dosarul ucrainean
Guvernul britanic ar fi încercat să stabilească un canal informal de comunicare cu Vladimir Putin, în contextul temerilor că administrația Trump ar putea pune în umbră interesele europene în războiul din Ucraina, relatează Financial Times.
Kremlinul a confirmat miercuri că a existat un contact între consilierul britanic pentru securitate națională, Jonathan Powell, și Iuri Ușakov, principalul consilier al președintelui rus în politica externă. Totuși, potrivit purtătorului de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, dialogul „nu a avut continuitate”.
„Au existat, într-adevăr, contacte. A avut loc un dialog, dar acesta nu a continuat”, a spus Peskov, fără a preciza momentul exact al discuției.
El a adăugat că partea britanică a fost „dornică să transmită poziția europeană” privind războiul din Ucraina, dar „fără dorința de a asculta punctul de vedere al Rusiei”, motiv pentru care „schimbul de opinii nu s-a putut dezvolta”.
Cabinetul britanic nu a comentat deocamdată informația.
Temeri privind schimbarea strategiei americane
Potrivit Financial Times, încercarea Londrei de a deschide o linie de comunicare directă cu Moscova ar fi fost motivată de îngrijorări tot mai mari în Europa după revenirea lui Donald Trump la Casa Albă, în ianuarie 2025.
De la preluarea mandatului, sprijinul american pentru Ucraina ar fi scăzut semnificativ, potrivit Institutului Kiel, care monitorizează ajutorul internațional.
Între ianuarie 2022 și august 2025, Statele Unite au oferit Ucrainei asistență militară, financiară și umanitară de peste 101 miliarde de lire sterline, în timp ce Uniunea Europeană a contribuit cu 156 miliarde în aceeași perioadă.
După începutul lui 2025, însă, Washingtonul a redus drastic livrările de echipamente și fonduri, în timp ce președintele Trump ar fi presat Kievul să accepte condițiile Moscovei pentru încetarea invaziei.
Potrivit relatărilor presei americane, în cadrul unui summit tensionat cu Volodimir Zelenski, Trump i-ar fi cerut liderului ucrainean să cedeze părți din regiunile estice Donbas, Herson și Zaporoji, avertizându-l că „dacă Putin își dorește acele teritorii, te va distruge”.
Criză de încredere și scandaluri interne la Kiev
Pe fondul acestor presiuni externe, președintele ucrainean Volodimir Zelenski se confruntă cu un val de scandaluri interne, care ridică semne de întrebare privind corupția și independența instituțiilor judiciare.
Ministrul Justiției, German Galușcenko, fost ministru al Energiei, a fost suspendat miercuri în urma unei anchete care îl vizează pe un apropiat al președintelui, acuzat de orchestrarea unei scheme de 100 de milioane de dolari în comisioane ilegale din sectorul energetic.
În același timp, Volodimir Kudrițki, fost șef al companiei naționale de energie Ukrenergo, a fost arestat în octombrie pentru presupusă deturnare de fonduri – acuzație pe care el o respinge, susținând că este o represalie pentru criticile la adresa strategiei guvernului privind protejarea rețelei electrice de atacurile rusești.
„Este o chestiune pur politică. Nu s-ar fi putut întâmpla fără implicarea biroului prezidențial”, a declarat Kudrițki pentru AFP, afirmând că este folosit drept „țap ispășitor”.
Acuzațiile au fost criticate de activiști anticorupție și de membri ai opoziției. Inna Sovsun, deputată de opoziție, a afirmat că administrația Zelenski „folosește investigațiile penale pentru a reduce la tăcere vocile critice”.
Îngrijorări la Bruxelles
Scandalurile interne complică relațiile Kievului cu Uniunea Europeană, care sprijină integrarea Ucrainei, dar cere în același timp reforme solide în justiție și guvernanță.
Un raport recent al Comisiei Europene notează că „integritatea și profesionalismul sistemului judiciar și al procuraturii rămân slabe”.
În ultimele luni, Kievul a fost acuzat că a încercat să restrângă independența celor două instituții-cheie anticorupție – Biroul Național Anticorupție (NABU) și Procuratura Anticorupție (SAPO) – pe fondul investigațiilor ce implică apropiați ai președintelui.
De asemenea, cazul Timur Mindici, coproprietar al companiei media fondate de Zelenski, a amplificat tensiunile privind concentrarea puterii la vârful statului în timp de război.
„Întrebarea este cum va reacționa Zelenski”, spune Daria Kaleniuk, directoarea Centrului de Acțiune Anticorupție din Kiev. „Va decide să-și apere cercul apropiat sau să permită justiției să-și facă treaba?”
Războiul declanșat de Rusia în 2022 intră acum în al patrulea an, cu pierderi uriașe de ambele părți și cu un front care rămâne fluid în estul Ucrainei.
Pe măsură ce sprijinul occidental se fragilizează, iar tensiunile politice interne cresc, Zelenski se află într-un moment decisiv – între nevoia de a centraliza puterea pentru a conduce efortul de război și presiunea de a continua reformele democratice cerute de Bruxelles.
Actualitate
Noua magistrală feroviară din vest, la final: trenuri rapide, control digital, tuneluri și poduri spectaculoase
După mai mulți ani de întârzieri, două dintre cele mai dificile segmente ale magistralei vestului au fost deschise circulației feroviare în 2025. Al treilea segment complex, tunelurile de pe Valea Mureșului, s-a dovedit a fi o lucrare mult mai greu de realizat.
Un marfar traversează podul de pe noua variantă a CF Simeria – Arad. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Din 11 noiembrie, trenurile circulă pe unul dintre cele mai spectaculoase segmente de cale ferată din vestul României, pe firul I al unui tronson de circa șase kilometri din magistrala feroviară Simeria – Arad (KM 614), construit de la zero pe un traseu complet nou, care cuprinde trei poduri peste râul Mureș.
Segment dificil, dat în folosință după șapte ani de lucrări
Lucrările de construire a noii variante feroviare au fost realizate în cadrul contractului de modernizare a infrastructurii și suprastructurii căii ferate pe Tronsonul 3 Gurasada – Simeria, proiect cofinanțat din Fondul de Coeziune, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020 și prin Programul Transport 2021 – 2027, arată CFR Infrastructură.
„Pentru atingerea obiectivului general al proiectului, și anume atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pentru trenurile de călători și de 120 km/h pentru trenurile de marfă, noua variantă de traseu, în lungime de 5,88 km, este mai scurtă cu 1,21 km față de varianta veche de traseu, iar pentru realizarea acesteia a fost necesară construirea a trei poduri feroviare peste râul Mureș, în lungime totală de 1,3 km, a căror valoare totală estimată depășește 290 milioane lei”, informa compania feroviară.
Primul pod, construit la intrarea în localitatea Brănișca dinspre Deva, în imediata vecinătate a vechiului pod feroviar dezafectat, are o lungime de 384 de metri. Al doilea pod, amplasat în zona Castelului Josika din Brănișca, are lungimea de 435 de metri. Al treilea pod, aflat la ieșirea din Brănișca spre Bretea Mureșană, are o lungime totală de 486 de metri.
„Toate cele trei poduri, înalte de 1,95 m, sunt realizate din tabliere metalice, cu cuve de beton armat și cu fundarea executată direct în rocă, iar pentru a reduce impactul asupra râului Mureș s-a utilizat o tehnologie modernă, prin care podurile au fost construite pe maluri și ulterior lansate în poziția finală”, arată CFR Infrastructură.
Potrivit feroviarilor, principalul avantaj al noii variante de traseu, dintre localitățile Mintia și Ilia, aflate la o distanță de 16 kilometri, este reducerea timpului de parcurs, în această primă etapă, la 18 minute pentru trenurile de călători și la 20 de minute pentru trenurile de marfă, pe firul I între Ilia și Mintia.
După darea în exploatare, la vitezele proiectate, a variantei nou-construite inclusiv pe firul II (februarie 2026), timpul de parcurs între stațiile Ilia și Mintia va fi de 8 minute pentru trenurile de călători și de 18 minute pentru trenurile de marfă.
Cele trei poduri fac parte din Tronsonul 3 Gurasada – Simeria, intrat în șantier la începutul anului 2018. Investiția, cu o valoare de peste 3,2 miliarde de lei, vizează modernizarea a 41 de kilometri de cale ferată, având termen estimat de finalizare începutul anului 2026.
Tunelul Bata, a doua premieră pe magistrala vestului
În 2025, pe aceeași magistrală feroviară Simeria – Arad, cu o lungime de 141 de kilometri, a fost deschisă circulația pe un alt segment dificil. Din 17 iulie 2025, trenurile au putut circula pe firul II al variantei de 16 kilometri dintre localitățile Bârzava și Vărădia din județul Arad. Aceasta cuprinde primul tunel finalizat pe șantierul magistralei din vestul României.
Tunelul Bătuța. Foto: Asociația Pro Infrastructură
„Pe traseul Bârzava – Vărădia (15,96 km) s-au realizat: Tunelul Bata (603 metri), construit prin săpătură mecanizată și consolidări masive, două poduri peste râul Mureș (550 de metri și 500 de metri), două pasaje rutiere superioare, nouă poduri, 11 podețe, lucrări de consolidare a versanților, stația Vărădia, punctul de oprire Lalașinț, punctul tehnologic Bata, instalații moderne de semnalizare și 5 site-uri GSM-R”, arăta CFR Infrastructură.
Tunelul Bata (Bătuța) a fost străpuns în ianuarie 2023, la aproape șase ani de la semnarea contractului de lucrări. Alături de cele două poduri peste Mureș, el face parte din tronsonul Bârzava – Ilteu, cu o lungime de 36 de kilometri, a cărui modernizare a început în 2017. Finalizarea lucrărilor cuprinse în investiția, cu o valoare de peste 2,1 miliarde de lei, este estimată pentru luna februarie 2026.
Tot în februarie 2026 este estimată și finalizarea lucrărilor la tronsonul Arad (KM 614) – Bârzava, în lungime de 42 de kilometri. Lucrările au început în 2017, iar investiția depășește două miliarde de lei, fără TVA. Unele segmente ale tronsonului au fost deja recepționate în perioada 2024 – 2025.
Ultima provocare de pe magistrala vestului
Al treilea segment dificil al noii magistrale din vestul României mai are de așteptat cel puțin un an până la finalizare. Acesta cuprinde 1,2 kilometri de tuneluri, construite de la zero pe malul stâng al râului Mureș, între localitățile Tisa și Sălciva.
Imaginea 1/14:
Magistrala feroviară Simeria Arad Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (3) JPG
Lucrările la secțiunea cu două tuneluri și o polată (tunel deschis, la zid) au început în 2021, iar termenul estimat de finalizare al acesteia este decembrie 2026, potrivit celui mai recent raport privind stadiul proiectului.
Proiectul prevede construcția unui tunel de 268 de metri, a unei polate și a unui tunel de 678 de metri, distanța dintre cele două tuneluri fiind de 431 de metri. Tunelurile de pe Valea Mureșului sunt realizate prin noua metodă austriacă de construire a tunelurilor (NATM), bolta lor fiind acoperită cu beton toncretat, capabil să susțină greutatea și să reducă încovoierea galeriilor.
Segmentul cu tuneluri este cuprins în tronsonul Ilteu – Gurasada, cu o lungime de 22 de kilometri, modernizat printr-o investiție de peste 1,9 miliarde de lei, fără TVA. Pe restul traseului, lucrările începute în 2018 se află într-un stadiu mai avansat.
Noua cale ferată Simeria – Arad, cu o lungime de 141 de kilometri, traversează județele Hunedoara și Arad pe Valea Mureșului, înlocuind parțial ruta primei căi ferate din Transilvania, Arad – Simeria – Alba Iulia, inaugurată în 1868. Lucrările au vizat modernizarea infrastructurii feroviare și reconfigurarea traseului, astfel încât viteza de circulație a trenurilor să poată crește până la 160 de kilometri pe oră.
Proiectul a impus construcția a 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată între Simeria și Arad, a unor tuneluri, dar și ridicarea a nouă poduri peste Mureș, în timp ce singurul pod peste Mureș aflat pe vechiul traseu, la Brănișca, a fost dezafectat.
Tehnologia nouă de pe căile ferate ale viitorului
Investiția va duce la funcționalizarea sistemului de siguranță a traficului ERTMS (European Rail Traffic Management System). Noua tehnologie ERTMS elimină necesitatea semnalizării la sol, oferind comenzi direct în cabina mecanicului. Este compusă din sistemele ETCS (care controlează automat viteza trenului, respectând semnalele și limitele de siguranță) și GSM-R (sistem radio dedicat transportului feroviar, care asigură legătura constantă între tren și centrul de control).
Imaginea 1/13:
Tunelurile feroviare de pe Valea Mureșului Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (12) JPG
Magistrala din vestul României este parte a rețelei pan-europene Curtici – Arad – Simeria – Sighișoara – Brașov – București – Constanța, una dintre puținele rute feroviare care va fi echipată integral cu sistemul ERTMS, standardul european de management și control al traficului feroviar.
Primul proiect care a inclus instalarea sistemului ERTMS a fost lansat la 15 noiembrie 2011, odată cu semnarea contractului „Pilot operațional pentru o aplicație ETCS/ERTMS nivel 2”, pe distanța Buftea – Brazi. A urmat, la 15 februarie 2012, contractul de modernizare a tronsonului Frontieră cu Ungaria – km 614.
Începând din 2020, aceste proiecte-pilot au stat la baza extinderii sistemului ERTMS pe coridoarele europene Rin–Dunăre (vest) și Orient/Est-Med.
„Până în 2030, România va avea peste 900 de kilometri de cale ferată dotați cu ERTMS, perfect integrați în rețeaua de transport european”, informa recent compania CFR Infrastructură.
Proiectele de modernizare, finanțate din PNRR, Programul Transport 2021–2027 și de statul român, vizează în prezent liniile Caransebeș–Timișoara–Arad, Cluj–Oradea–Episcopia Bihor, Craiova–Drobeta Turnu Severin–Caransebeș și Predeal–București–Constanța.
-
Socialacum 2 zileMicuța Ingrid Bulie, ambasadoare culturală în Malaezia
-
Socialacum 12 oreCaz Social Scandalos: Executorul Judecătoresc a Evacuat Forțat O Femeie Imobilizată la Pat și I-a Refuzat Protecția Socială
-
Comunicateacum 3 zileDe ce tot mai mulți fermieri aleg solariile metalice în locul celor din lemn
-
Uncategorizedacum 2 zilePresa digitală românească în 2025: un ecosistem în expansiune, construit pe diversitate, viteză și credibilitate
-
Lifeacum 2 zileGrădinile urbane profesionale: Beneficii pentru comunitate și idei de amenajare inovatoare
-
Uncategorizedacum 13 orePerne Naturale Premium din Puf de Gâscă – Alegerea Perfectă pentru un Somn Cu Adevărat Odihnitor
-
Anunturiacum 8 oreDetailing auto mobil în Timișoara pentru mașini impecabile
-
Uncategorizedacum 6 oreMâncare gătită livrată în Ilfov soluția ideală pentru un stil de viață modern




