Anne Sophie Mutter sau bucuria plină de stări romantice în versiunea concertului pentru vioară a lui Dvorak

0
1230

Anne Sophie Mutter

Concertul susţinut de Anne-Sophie Mutter- una dintre cea mai aclamate violoniste ale momentului s-a numărat printre evenimentele de mare anvergură, cuprinse în cadrul celei de-a XXIII-a ediţii ale Festivalului Internaţional George Enescu. Anne-Sophie Mutter a revenit pe scena Festivalului ”Enescu” şi a concertat la Sala Palatului, în seara de 8 septembrie, alături de Pittsburgh Symphony Orchestra.

Considerată o vedetă a muzicii clasice, violonista şi-a făcut debutul în lumea muzicală în anul 1976, sub bagheta legendarului Herbert von Karajan. La ediţia din acest an a festivalului, Anne-Sophie Mutter a dat sens unei versiuni interpretative deosebit de originale a concertului în la minor pentru vioară de Antonin Dvorak.

Versiunea acestui concert din repertoriul violonistic al tuturor marilor interpreţi a avut acea nobleţe pe deplin caracteristică acestei interprete, muziciene atinsă de acel suflu romantic, pe deplin inspirator. Pe tot parcursul concertului s-a detaşat acel dialog perpetuu dintre orchestră şi vioara solistă, cu marile respirații romantice, cu elaborarea logică a stărilor şi imaginilor sonore de o incomparabilă frumuseţe.

Dealminteri , capacitatea violonistei de a transmite emoții a facilitat înțelegerea firului narativ al acestui opus, tocmai prin fluxul muzical de inspirație slavă pe care-l moşteneşte. Stăpânirea de sine a solistei a facilitat de asemenea descifrarea resorturilor tehnice şi expresive. Minunata acuitate a fost datorată prestidigitației admirabil alese, ca o formă a trimfului , peste orice fel de virtuozitate.

De asemenea, în cantilene dar mai ales în partea mediană a acestui inspirat opus am sesizat acel ethos, acel sentimentalism ce a fost evidențiat printr-o dozare eficientă a nuanțelor, toate având acea paletă largă a unei timbralități proprii perioadei romantice.Anne Sophie Mutter a delectat prin această pendulare, această varietate sonoră ce a constituit pentru domnia sa un alt filtru generator, asemeni unei priorități de transmitere fidelă a conținutului muzical.

Recunosc deschis că, la un moment dat, am realizat că interpretarea pe care o auzeam era de fapt una apropiată de acea perfecțiune, de care sau la care fiecare artist tinde. Probabil că, am avut  în fața ochilor un concert-eveniment, în care fiecare progresie armonică sau reiterare melodicizată a violinei a transpus publicul bucureştean într-o autentică stare de grație.

Aportul orchestrei din Pittsburgh a fost unul deloc de neglijat, fiind asemenea unui organism viu, a unui partener ce a susţinut impecabila prestaţie a violonistei. Și acest lucru a fost posibil, fără să scadă cu nimic din farmecul unui opus atât de frumas. De fapt, uitându-mă în urmă, cam toate concertele pentru vioară din această perioadă istorică sunt capodopere ale genului. Și astfel, vioara Guarneri del Gesu a doamnei Anne Sophie Mutter a fost îmbrățișată de orchestră într-o osmoză sonoră reușită, totul completându-se, de la început până la sfârșit.

Ropotele de aplauze prelungite au încununat prestația de excepție a titratei violoniste de origine germană.A fost într-adevăr unul dintre concertele de neuitat ale acestei ediții, cu numărul douăzeci și trei ale Festivalului Internațional George Enescu.

Ca o remarcă personală sau simplă constatare se leagă de faptul că în timp ce reprezentarea  femeilor ca dirijori de rang internațional e destul de modestă, faptul că un număr record de violoniste femei au avansat la eșalonul de top al muzicii clasice în ultimele decenii atrage atenția lumii  întregi. Mai mult de o duzină de violoniste, toate cu cariere solo înfloritoare din întreaga lume se pot enumera. Împreună cu astfel de somități precum Anne-Sophie Mutter, Kyung-Wha Chung, Rachel Barton Pine și Midori viața muzicală se poate lăuda. De asemenea, se pot cita și alte nume sonore precum Hilary Hahn, Julia Fischer, Janine Jansen, Leila Josefowicz, Lisa Batiashvili, Nicola Benedetti, Vilde Frang, Arabella Steinbacher sau Baiba Skride, ce duc mai departe tradiția muzicii clasice, la cel mai înalt nivel.

Sursa foto :Classic FM

Acest material a fost oferit de către Prof.Dr.Daniel Mihai, redactor-șef al platformei media Criteriul Național

 

 

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here