Povestea primelor sisteme de navigatie auto, aparute in urma cu aproape 90 de ani

0
923

Sistemul de navigatie GPS este unul dintre cele mai utile lucruri pe care le-a realizat vreodata tehnologia moderna. Chiar daca probabil credeti ca este o inventie destul de recenta, trebuie sa stiti ca primul sistem de navigatie auto din lume, care era unul analogic, a aparut acum mai bine de 85 de ani. 

Este vorba despre Iter Avto, un sistem care a fost creat in anii 1930  si este considerat primul ghid de navigatie pozitionat la bordul unei masini. La fel ca actualele sisteme Tom Tom sau Garmin, dispozitivul a fost pozitionat pe bordul masinii si era prevazut cu un set de harti de hartie.

In anul 1932, Iter-Avto a fost produs de o companie italiana. Dispozitivul a fost primul dispozitiv de navigatie personal dedicat automobilelor si era conectat la vitezometru. O harta a unei anumite zone era rulata pe doi tamburi care se derulau in functie de viteza masinii. Mai exact, Iter Avto, varianta analogica a GPS-ului modern, folosea role lungi de hartie trase de un cablu conectat la vitezometru. In acest fel, harta se misca la fel de repede cum conducea soferul, iar dispozitivul arata locul exact in care se afla automobilul. Singura problema era ca hartia se derula doar de sus in jos. Asta inseamna ca daca soferul dorea sa faca stanga sau dreapta pe o alta strada, trebuia sa opreasca si sa inlocuiasca harta cu cea a strazii respective. Iter Avto pare acum o jucarie pentru copii daca ar fi sa il comparam cu actualele sisteme de navigare auto cum ar fi de exemplu navigatie passat b6, insa pe vremea aceea era o tehnologie avansata.

Oricat ar parea de greu de crezut, chiar si inainte de Inter Avto au existat sisteme similare, precursoare a GPS-ului de astazi, dar acestea nu erau montate la bordul automobilului. Un astfel de exemplu este ceasul de mana, capabil sa citeasca hartile si sa pastreze scorurile la jocul de golf. Ceasul denumit Plus Four Wristlet Route Indicator a aparut in anul 1927, fiind inventat in Marea Britanie. Asa cum am spus, chiar daca aparatul este considerat a fi primul dispozitiv de navigatie pentru soferi, acesta nu era incorporat la bordul in masinii. Era purtat la incheietura mainii ca orice alt ceas obisnuit si era „incarcat” cu o harta de hartie de dimensiuni mici care continea diverse trasee. Aceasta harta era rulata cu ajutorul a doua butoane mici ale ceasului.

Plus Four Wristlet Route Indicator se vindea cu anumite harti, cu anumite trasee, cum ar fi Londra – Bournemouth sau Londra – Edinburgh, iar soferul masinii invartea butoanele ceasului pentru a rula harta pe masura ce masina se deplasa pe traseul ales. Astazi, la mai bine de 90 de ani de la aparitia ceasului Plus Four Wristlet Route Indicator, tehnologia a evoluat enorm, posesorii de automobile avand posibilitatea de a schimba performantele sisteme de navigatie auto apeland la specialisti in domeniu, asa cum sunt cei de pe https://www.navigatii-dedicate.ro/.

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here