Connect with us

Actualitate

Cât de pregătit este guvernul britanic pentru niciun fel de înțelegere ante-Brexit

Mihai Daniel

Publicat

pe

Guvernul din Marea Britanie nu este pregătit pentru posibilitatea ca această super-putere ”să nu mai fie de acord cu UE în cele două luni rămase”, potrivit unui raport al Institutului pentru Guvern. ”Există un risc foarte important ca legile necesare pentru a înlocui cele care guvernează aspectele esențiale ale relației Regatului Unit cu UE nu vor fi adoptate în următoarele două luni,” a relatat The Institute for Government 

Raportul a concluzionat că guvernul nu ar putea să evite perturbări grave în majoritatea domeniilor ce vizează negocierile din sfera politică. Guvernul a subliniat că, până la sfârșitul anului fiscal 2019-2020, va fi cheltuit o sumă mai mare de 4 miliarde de lire sterline pentru pregătirea acestui Brexit , deși nu toate sunt pe deplin liniștitoare pentru un scenariu fără vreun acord.

De asemenea, acest raport a subliniat faptul că are aproximativ 10.000 de funcționari publici care lucrează pentru ” buna tranziție” ante- Brexit, ”iar încă 5.000 de persoane pot fi oricând cooptate.”

 „Vom asigura că registrele noastre de lege sunt pregătite pentru ziua ieșirii și se fac progrese importante în ceea ce privește adoptarea legislației primare”, a declarat purtătorul de cuvânt al Departamentului pentru Ieșirea din Uniunea Europeană. Dar directorul IFG, Bronwen Maddox, a declarat tranșant cș „Marea Britanie nu este gata pentru nicio înțelegere, invocând ” întreruperea fără înțelegere – pur și simplu din lipsa de pregătire , care ar fi extrem de dăunătoare. „Nu poate fi respinsă ca o simplă cerere.”

Orarul actual

Lăsând UE fără nicio înțelegere, totul se concentrează pe poziția implicită din data de 29 martie, cu excepția cazului în care un acord de retragere poate fi aprobat în Parlamentul englez în următoarele câteva săptămâni. Singurele alte opțiuni sunt extinderea procesului de negociere în temeiul ”celebrului Articol 50 pentru a mai trage de timp sau chiar a se retragere total notificarea de la articolul 50, ceea ce ar însemna că Brexi-ul t nu s-ar produce.

Așadar – cu două luni de parcurs – ce trebuie să facă guvernul pentru a se pregăti pentru un scenariu fără acord?

Legislația Regatului Unit 

Ei bine, în primul rând, trebuie să se înlocuiască legile care vor dispărea peste noapte dacă nu există un acord de retragere cu UE și nicio perioadă de tranziție după Brexit. Dar IFG afirmă că cinci proiecte mari în Parlament – privind comerțul, agricultura, pescuitul, imigrația și serviciile financiare – se confruntă cu provocări majore. Unele dintre acestea încă nu au început să treacă prin Casa Lorzilor, unde guvernul nu controlează deloc bariera temporală iar  majoritatea fragilă a guvernului din Camera Comunelor face lucrurile să se înrăutățească.

Perspectivele de a adopta o altă lege care va fi necesară în cazul în care nu există nicio înțelegere privind aranjamentele internaționale în domeniul sănătății  sunt descrise ca incerte. Guvernul este, de asemenea, în spatele programării privind adoptarea legislației secundare , iar modificări tehnice importante sunt cunoscute sub denumirea de instrumente statutare (SI). Au fost aprobate doar aproximativ 100 din cele 600 de standarde necesare pentru un brexit fără acord, iar aproape jumătate din acest total nu au fost încă depuse în Parlament.

Punerea în aplicare

Un risc și mai mare, spune raportul celor de la IFG, este că noi procese, sisteme și o parte din personal ar trebui să fie în vigoare până la sfârșitul lunii martie pentru a evita perturbările. Timpul se scurge cu rapiditate, iar  în opt din cele unsprezece domenii politice – inclusiv politica frontierelor, sănătatea, legislație etc, raportul IFG spune că guvernul nu va putea evita unele „efecte negative majore”. O parte a problemei este că întreprinderile și cetățenii ” trebuie, de asemenea să fie gata.”

  În mod normal, li s-ar fi dat ani să se pregătească pentru astfel de schimbări profunde, dar guvernul a început să lanseze în august 2018 doar notificări tehnice despre un scenariu fără acord. Întreprinderile din UK nu au mai fost încă anunțate ce fel de regim tarifar (impozitele pe mărfuri care vin în țară) va funcționa după Brexit, în timp ce sondajele sugerează că întreprinderile mici nu au avut timp sau resursele necesare pentru a se pregăti corespunzător pentru o acțiune a scenariului.

Multe dintre problemele semnalate, spun cei de la IFG, sunt „la scară și complexitate” a sarcinii. Dar guvernul este, de asemenea, criticat în acest raport pentru păstrarea secretului de o manieră excesivă  în modul în care l-au pregătit. „Statul nu a vrut să se vorbească public despre planurile sale”, spune IFG, și a dezvoltat o „relație contradictorie cu Parlamentul”.

Departamentul pentru Ieșirea din Uniunea Europeană (DEx EU) a declarat recent : „Guvernul a efectuat planuri și pregătiri extinse în ultimii doi ani pentru a se asigura că țara este pregătită pentru o serie de scenarii. (…)  În plus față de ghidarea extensivă online și o campanie de publicitate, aceasta include publicarea a 106 notificări tehnice care ajută companiile și cetățenii să se pregătească pentru posibilitatea ca Marea Britanie să părăsească UE fără o înțelegere”.

Tranziția

Primul ministru Theresa May speră desigur că o înțelegere se poate face în următoarele săptămâni și că Brexit-ul programat la data de 29 martie, va fi urmat de o perioadă de tranziție de cel puțin 21 de luni, când toate regulile și regulamentele vor rămâne aceleași . Iar dacă se va ratifica un acord de retragere și va începe o perioadă de tranziție, singura legislație care ar trebui să fie adoptată înainte de ziua implementării totale a Brexit-ului ar fi un proiect de lege care transformă acest acord în legislația britanică.

Decizie în privința vizelor după Brexit

De asemenea, Comisia Europeană a decis ca britanicii să nu aibă nevoie de vize pentru a vizita spaţiul comunitar, chiar şi în cazul în care Marea Britanie părăseşte Uniunea Europeană fără acord. Marea Britanie este astfel adăugată pe o listă care cuprinde deja Australia, Canada şi Brazilia. Vor fi permise călătorii de maximum 90 de zile, într-un interval de 180 de zile.

Aceleaşi prevederi li se vor aplica şi cetăţenilor din Uniunea Europeană care vor călători în Marea Britanie, pentru că decizia se bazează pe o presupusă reciprocitate.  Comisia Europeană a transmis că în cazul care britanicii vor vrea să introducă vize pentru vreunul dintre statele membre, măsura va fi reciprocă la nivelul întregii Uniuni.

Dacă acest acord la care s-a ajuns la nivel de ambasadori UE va fi aprobat, accesul fără vize va fi valabil şi pentru britanicii care vizitează România, Bulgaria, Croaţia şi Cipru – ţări care nu sunt în zona Schengen încă.

Irlanda, care nu este nici ea în zona Schengen, are un acord bilateral separat cu Marea Britanie.Comitetul pentru Libertăţi Civile al Parlamentului European a aprobat măsura în această săptămână şi urmează să lucreze la textul final alături de Consiliu, relatează site-ul specializat Politico.

Consecinţe imediate 
Regatul Unit nu ar putea ieşi din blocul comunitar european fără acordul Uniunii Europene. Legislativul european a anunţat că în eventualitatea unei prelungiri a datei Brexitului, Marea Britanie va fi obligată să prezinte candidaţi pentru alegerile europarlamentare şi să organizeze scrutinul european, întrucât această ţară s-ar afla în continuare în UE la data scrutinului.

După ce guvernul condus de Theresa May a activat pe 29 martie 2017 articolul 50 din Tratatul UE ce declanşează procesul ieşirii unei ţări din blocul comunitar, Londra şi Bruxelles-ul s-au angajat în negocieri dificile privind condiţiile retragerii Regatului Unit din UE şi cadrul relaţiilor lor ante şi post-Brexit.

Pro EU protesters wave a joined EU and Union flag outside of the British Parliament in Westminster, central London, Britain, 26 January 2019. Media reports state on 26 January 2019 that forecasts for the British economy are gloomy with the uncertainty over Brexit. 

Ce este clauza de ”backstop” pentru Brexit?

Diferit descris ca poliță de asigurare sau plasă de siguranță, dispozitivul de blocare este un dispozitiv destinat să asigure că nu va exista ”o graniță dură”  între Irlanda de Nord și Republica Irlanda, chiar dacă nu se poate ajunge la o înțelegere formală cu privire la măsurile comerciale și de securitate. Ar însemna că, dacă nu ar exista un acord de lucru în acest sens, Irlanda de Nord ar rămâne în uniunea vamală și o mare parte a pieței unice, garantând o frontieră fără frontiere cu Republica. Atât Marea Britanie, cât și UE au semnat ideea de bază în luna  decembrie a anului 2017, ca parte a acordului inițial Brexit, însă au existat dezacorduri în legătură cu modul în care ar funcționa.

Negociatorii celor două părţi au convenit la finele anului trecut un acord şi o declaraţie politică privind Brexit-ul, care au fost însă respinse pe 15 ianuarie de parlamentul de la Londra în special din cauza amintită, cea de ”backstop” în virtutea căreia Regatul Unit s-a angajat să rămână în uniunea vamală europeană şi Irlanda de Nord să rămână aliniată anumitor norme ale pieţei unice europene până când s-ar ajunge la o înţelegere mai bună care să evite reapariţia unei ”frontiere dure” între Irlanda şi Irlanda de Nord.

Conform documentului convenit între Londra şi Bruxelles, această clauză poate fi anulată numai prin acordul părţilor, ceea ce înseamnă că Regatul Unit nu ar putea ieşi din blocul comunitar europeană fără acordul Uniunii Europene. În urma supunerii la vot a unei serii de amendamente, Theresa May primit marţi din partea deputaţilor un mandat de a negocia din nou cu Bruxelles-ul pentru a schimba această clauză controversată. Dacă blocul comunitar va accepta – până în prezent a refuzat categoric şi ultimele declaraţii confirmă acest refuz -, acordul revizuit va fi supus unui nou vot în Camera Comunelor la o dată ce urmează a fi stabilită. Totuşi, Theresa May a anunţat că va reveni în faţa parlamentului pe 13 februarie pentru a prezenta paşii pe care intenţionează să-i întreprindă dacă până la acea dată nu obţine la Bruxelles modificările cerute, o opţiune pe care a evocat-o fiind să ceară Camerei Comunelor în ziua următoare un vot pentru un Brexit fără acord.

Sursa foto : EPA-EFE/ANDY RAIN,Getty Images,Paul Faith/AFP

Acest material a fost conceput şi oferit de către Prof. Dr. Daniel Mihai, redactor-şef al platformei media independente Criteriul Naţional

 

 

Sursa foto : Flickr/ www.inkmedia.eu

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Dezvăluiri cutremurătoare din perioada comunismului. Adevărul neștiut despre crimele din acea perioadă | Nationalul.ro

Nationalul

Publicat

pe

Armistiţiul încheiat la la 12 septembrie 1944 la Moscova între România şi Puterile Aliate (Uniunea Sovietică, Statele Unite ale Americii si Regatul Unit al Marii Britanii) pe de o parte a scurtat războiul cu câteva luni, salvând de la moarte sute de mii de soldaţi, însă, pe de altă parte, a permis ocuparea ţării de către Armata Roşie, situaţie care a durat până în anul 1958, timp în care sovieticii au asigurat instaurarea comunismului, scrie larics.ro

Trupele ruseşti se aflau cantonate în nordul Moldovei în august 1944. De aici, Armata Roşie a început ofensiva militară contra trupelor germane şi a aliaţilor lor. În întreaga ţară au avut loc valuri mari de arestări ale militarilor români, care au fost luaţi prizonieri. În acelaşi timp, trupele ruseşti au continuat să urmărească trupele germane care se retrăgeau spre Bulgaria, prin Dobrogea. Ruşii au preluat toate obiectivele strategice din România: porturile, zone industriale, instalaţii petroliere. Sovieticii s-au retras din ţară în 1958.

Dezinformarea distribuită prin textul publicat de Ambasada Rusiei pune accent pe presupusa campanie de denigrare dusă de presa occidentală şi cea românească pentru a-i denigra pe ostaşii Armatei Roşii „care au eliberat de fascism ţările Europei de Est şi Europei Centrale” şi că atrocităţile săvârşite de soldaţii sovietici în România ar fi un mit.

Nu ştim la ce campanie negativă s-a referit Ambasada, din moment ce principalele teme ale presei din România ţineau de vacanţele românilor de Revelion, cât au cheltuit pentru mesele de sărbători, tradiţii de iarnă etc. Nimic despre ostaşii sovietici sau despre al Doilea Război Mondial.

În schimb, trebuie să ajungi la culmile cinismului dacă îţi permiţi să cataloghezi crimele Armatei Roşii pe teritoriul României (inclusiv a Basarabiei şi Bucovinei de Nord) drept „mituri”. De altfel, doar arhivele judeţului Hunedoara prezintă numeroase cazuri de tragedii provocate de Armata Roşie care au tranzitat judeţul în toamna anului 1944 şi în 1945, toate documentate sub formă de rechizitorii. Dar diplomaţii ruşi n-au catadicsit să mai întrebe de istorici. Propaganda n-are nevoie de date factuale, ci de emoţii.

 

Drept argument împotriva „propagandei” duse de „ostilii critici anti-sovietici şi anti-ruşi” ne este prezentat un ordin emis de „comandantul suprem” I.V. Stalin, dar fără a ne specifica data exactă sau numărul acestui ordin:

„Ofiţerii şi ostaşi ai Armatei Roşii! Ne îndreptăm spre ţara inamicului. Fiecare trebuie să-şi păstreze stăpânirea de sine, fiecare trebuie să fie curajos… Populaţia rămasă în zonele cucerite, indiferent dacă este vorba de germani, cehi sau polonezi, nu trebuie să fie supusă abuzului. Vinovaţii vor fi pedepsiţi în conformitate cu legea marţială. În teritoriul cucerit, relaţiile sexuale cu sexul feminin nu sunt permise. Cei vinovaţi de violenţă şi de viol vor fi împuşcaţi”.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

ATENȚIE șoferi! S-a schimbat iar Codul rutier! Veți primi amenzi drastice și veți rămâne fără permis dacă veți comite aceste abateri! Puțini știu despre ele! | Nationalul.ro

Nationalul

Publicat

pe

Prevederile din Noul cod rutier prevăd o serie de sancţiuni drastice pentru toţi conducătorii auto care încalcă anumite reguli. Șoferii care vorbesc la telefon în timp ce se află la volan vor plăti amenzi usturătoare. Astfel, dacă poliţia îi prinde pe şoferi la volan că folosesc telefonul mobil, aceştia riscă să rămână fără permisul de conducere o lună şi să fie sancţionaţi cu 9-20 de puncte. Amenda pe care o vor primi va fi cuprinsă între 1.305 şi 2.900 de lei. Această măsură severă urmareşte reducerea numărului de accidente cauzate de şoferii care vorbesc la telefon la volan, fac live-uri pe Facebook sau sunt atenţi la smartphone ori tabletă.

O nouă schimbare în codul rutier pe 2019 prevede că şoferii depistaţi la controlul medical cu o afecţiune incompatibilă cu condusul nu vor mai avea dreptul de a deţine un permis de conducere. Conducătorii auto îşi vor putea recupera permisul doar după ce urmează un tratament de specialitate şi sunt supuşi apoi unei evaluări medicale care să confirme dacă sunt sănătoşi şi apţi pentru a se urca la volan. De altfel, medicii au obligaţia de a anunţa Poliţia atunci când constată că un şofer nu este apt pentru a conduce, potrivit noilor modificări din Codul Rutier 2019.

 Totodată, şoferii care nu le permit celorlalţi conducători auto blocaţi în intersecţie să iasă sunt pasibili de amendă. Amenda va fi de 1.000 de lei Noul Cod Rutier sancţionează cu amenzi cuprinse între 4.000 şi 9.000 de lei, depăşirea vitezei legale cu mai mult de 60 de kilometric.

Pe de altă parte, codul rutier din 2019 vine şi cu o veste bună pentru şoferi: punctul de amendă a fost îngheţat şi va fi acelaşi cu cel de anul trecut, adică 145 lei. Cei care vor fi sancţionaţi de poliţişti vor putea plăti mult mai uşor amenda, pe care o pot achita de oriunde din ţară într-un cont unic, înfiinţat în 2019. De asemenea, Codul rutier pe 2019 a majorat la 15 zile termenul de plată a jumătate din amenda aplicată, faţă de 48 de ore în trecut.

 

 

 

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Dragnea ajunge în fața judecătorului. Ce riscă președintele PSD | Nationalul.ro

Nationalul

Publicat

pe

Avocaţii lui Liviu Dragnea au solicitat luni judecătorilor de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie audierea liderului PSD în dosarul DGASPC Teleorman, în care acesta a fost condamnat în primă instanţă la 3 ani şi 6 luni închisoare cu executare. Cu încă o condamnare la activ, în cazul Referendumului, Dragnea joacă all in în dosarul actual. 

Un complet de cinci judecători de la Instanţa supremă a reluat astăzi procesul DGASPC Teleorman. Liviu Dragnea nu a fost luni prezent la proces, însă a cerut prin avocaţi să fie audiat la un alt termen de judecată. De asemenea, el a solicitat audierea mai multor martori, printre care şi Jenica Dumitru, fost şef serviciu la Departamentul juridic, contencios, evaluare şi resurse umane din cadrul DGASPC Teleorman.

Şi Olguţa Şefu, la data faptelor director executiv adjunct al DGASPC Teleorman, a solicitat să fie audiată în dosar, avocatul acesteia anunţând că în cazul ei faptele s-au prescris.

Ceilalţi inculpaţi au declarat că nu mai vor să dea declaraţii la proces.

Procurorul de şedinţă, Mariu Vartic, a fost de acord cu audierea inculpaţilor Liviu Dragnea şi Olguţa Şefu. De asemenea, DNA a mai cerut audierea a două inculpate, Floarea Alesu şi Anisia Stoica.

Instanţa a rămas în pronunţare pe cererile de probatorii, dosarul fiind amânat pentru 18 martie.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Parteneri

Stiri calde

Publicitate

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro