Connect with us
https://www.nationalul.ro/wp-content/uploads/2019/07/untold-facebook.jpg

Actualitate

În al doisprezecelea ceas…al Brexit-ului

Mihai Daniel

Publicat

pe

Parlamentul britanic va supune la vot a treia oară acordul negociat de Theresa May cu Uniunea Europeană, până pe data de 20 martie 2018.Dacă va fi aprobat, Marea Britanie va cere formal Uniunii Europene amânarea Brexitului până cel târziu pe 30 iunie.

Dacă nu va fi aprobat, Marea Britanie va solicita formal Uniunii Europene o amânare de lungă durată a Brexitului.

Consiliul European se va reuni pe 21 martie și va decide dacă va acorda Marii Britanii această amânare, de asemenea se va stabili pe ce perioadă și în ce condiții.Decizia de amânare se va lua cu unanimitate în rândul celorlalte 27 de state membre ale Uniunii Europene.

Acordul pentru ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană este doar o etapă a acestei ruperi, scindări. De altfel, Londra și Bruxelles-ul sunt încă pe punctul de a fi determinate să negocieze statutul viitoarelor relații diplomatice, vamale, economice.

În plus, reaua credinţă cu care UE s-a angajat în negocieri întăreşte şi ea motivele ieşirii, demonstrând exact de ce Marii Britanii i-ar fi mai bine afară decât înăuntru. Sunt totodată semne care arată că populaţia se dovedeşte tot mai indignată de intransigenţa Bruxelles-ului şi că nu se prea doreşte vreo amânare sau anulare a Brexitului. Chiar dacă un al doilea vot ar fi în sprijinul rămânerii, ce ar face ca votul să fie decisiv? Dacă există un al doilea referendum, de ce n-ar exista şi un al treilea sau un al patrulea? Indiferent de rezultatul noului vot, rezultatul ar fi determinat de un climat politic şi mai neplăcut şi mai încrâncenat, în care o mare parte din populaţie să considere întreaga clasă politică drept duşman al ei.

În definitiv, miza este una uriașă, iar rezidenții politici au conștientizat acest aspect. Partidului Conservator din Regatul Unit al Marii Britanii a ales să joace în terenul pro-Brexit, imediat dar și în timpul de dinaintea referendumului din 2016, din moment ce majoritatea alegătorilor conservatori au sprijinit din răsputeri această ideologie.

De asemenea, nu pot trece peste un alt amănunt deosebit de important care relevă faptul că în interiorul Partidului Conservator s-a produs „sămânță de scandal”, această atât de controversată rupere de continent. Totuși, nu trebuie să eludăm nici aspectul direct al Europei,  care era de multă vreme într-o oarecare măsură , într-o transformare, într-un fel de conflict mocnit.Numai că, eşuarea Brexitului va duce la o divizare care va determina o altă dispunere a taberelor,  influențelor și a polilor economici.

Iar exemplul britanic nu va rămâne cu urmări, iar ecourile acestei scindări se vor reverbera pretutindeni. Totuşi, în privinţa acestei probleme diplomații și specialiștii pe politică externă se arată extrem de rezervaţi.

Un prim semnal a fost oferit de către ultimele convulsii politice din Regatul Unit al Marii Britanii, acolo unde întregul eșafodaj și sistem al partidelor britanice au oferit un spectacol real, în care, cu forța argumentelor s-a reușit să se evite anumite scenariu nefaste. Dar, cu toate acestea, s- ar putea ajunge chiar în pragul falimentului, printr-o realiniere în care Brexitul ar deveni,principalul contencios politic.

Un asemenea rezultat nu poate fi benefic pentru nimeni. Marea Britanie se va izola, așa cum a decis majoritatea, dar va trebui să meargă… înainte. Brexitul a avut darul de a sufoca discuţiile pe orice alte teme serioase, blocând complet parlamentul , printr-un fel de paralizie a întregului sistem politic britanic.

Brexitul este considerat ca o nouă bornă, deoarece trebuie să aibă loc pentru ca ţara să revină, în sfârşit, „la normalitate”. Împiedicarea acestui proces a devenit  imposibil şi a creat un climat politic şi mai încrâncenat.Dar, există rezerve de cum s-ar proiecta această „normalitate.”

Dacă acum v-aţi plictisit de Brexit, imaginaţi-vă cum ar fi dacă am mai vorbi despre asta timp de câtevs decenii. Însuşi premierul Theresa May a declarat mai demult că „lipsa unui acord e preferabilă unui acord prost” şi, chiar dacă guvernul merită condamnat pentru că nu a început decât mult prea târziu preparativele pentru lipsa unui acord, domnia sa a avut dreptate când a spus, aproape profetic aceste lucruri.

Perturbările provocate de lipsa unui acord pot fi depăşite, dar prejudiciile lipsei Brexitului ar fi mult mai mari şi trebuie evitate cu orice preţ.

Din moment ce la acordul acesta s-a muncit doi ani și tot n-au avut vreun rezultat, acum în ceasul al doisprezecelea oamenii politici din aceste tabere vor să obțină maximum de beneficii și de influență.

Pe culoarele instituțiilor europene se aud tot mai des vocile care cer organizarea unui al doilea referendum. Și dacă ar avea loc, care ar fi întrebarea potrivită?

Dar, cu toții știm că acest lucru e aproape imposibil, iar datele problemei au fost deja fixate…Cu alte cuvinte, suntem contemporani cu un alt eșec de proporții, aproape catastrofal al politicilor actuale. Pe final, mi s-a părut îndeajuns de provocator să aduc în discuție Și în ochii dumneavoastră o clauză în proiectul de acord de retragere UE-Regatul Unit care ar putea contribui la asigurarea susținerii Camerei Comunelor, cu o mică diminuare (sau chiar chiar subliniere din partea UE). La articolul 18, în secțiunea intitulată „Garanții”, se introduce următoarea teză: „Dacă aplicarea prezentului protocol conduce la dificultăți economice, sociale sau de mediu care pot persista sau la deturnarea comerțului, Uniunea sau Regatul Unit pot lua unilateral măsuri adecvate. Aceste măsuri de salvgardare se limitează în funcție de domeniul de aplicare și de durata acestora la ceea ce este strict necesar pentru remedierea situației. ”

Ar putea fi prea ușor să dăm vina pe necesitatea pentru care toate aceste planuri se reduc semnificativ. Brexit-ul a fost cumva el „proiectat”, dar realitatea „din teren” infirmă permanent situația.

Numai trecerea cu bine peste această încercare va limpezi întru totul această (ne)dorită situație.

Sursa foto: https://google.com

Acest editorial a fost realizat de către Prof.Dr.Daniel Mihai CNA Regina Maria Constanța redactor șef al platformei media Criteriul Național

 

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Top 5 politicienii săptămânii. Taxa pe solidaritate trebuia asumată de premier

Nationalul

Publicat

pe

Top 5 politicienii săptămânii

Locul 5 – Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor

“Pe locul 5 este domnul Eugen Teodorovici care a lansat acea idee extraordinară a taxei pe solidaritate pentru pensiile peste 100 de milioane, inimaginabil în România, vă spun eu, ca om care din 68 am contribuit am avut 50 de ani de contribuţie şi nici nu mă pot gândi la o asemenea pensie, ea este, au fost date magistraţilor, fiecare partid politic s-a grăbit să îi mituiască pe judecători şi pe procurori, după părerea mea nu e vorba de o chestiune bugetară, după părerea mea este o greşeală că i s-a dat domnului Teodorovici, asta trebuia să o asume premierul pentru că este chestiune de egalitate socială, o chestiune elementară, de dreptate socială, nu se poate ca într-o ţară unde oamenii au pensii de 15 milioane, unii să aibă 3.000- 4.000 de euro, fără să facă nimic, deci din punctul acesta de vedere îl pun pe locul 5, măcar că a lansat discuţia, probabil că o să dea înapoi pentru că poate că de aia nici nu şi-a asumat premierul, o să dea înapoi că face acum CSM-ul, magistraţii, organizaţiile internaţionale culmea. Dacă ar fi fost politicieni, sunteţi de acord, sau funcţionari la Parlament sau ziarişti, toată lumea ar fi spus nu se poate aşa ceva fiind vorba de magistraţi ei au voie să aibă, nu e vorba de pensiile militare, e vorba de nişte pensii care au fost nejustificate, pentru un om care nu face nimic”, a explicat Ion Cristoiu.

Locul 4 – Călin Popescu Tăriceanu, preşedintele ALDE

“Pe locul 4 este domnul Călin Popescu Tăriceanu pentru că a primit o lovitură în sensul că el chiar se pregătise să fie candidat unic, o să rămână candidatul ALDE. Dar nu are cum şi o să rămână dintr-un singur motiv, partidul care nu are candidat propriu până la prezidenţiale e terminat ca partid, anul prezidenţialelor e un an de vedetism al unui partid. Ai candidat… E pe locul 4 că va avea o mare problemă că trebuie să decidă dacă rămâne în coaliţie sau nu rămâne… foarte grea, pentru că dacă pleacă din coaliţie, pierde partidul, toţi miniştrii săi vor rămâne pentru că e greu să vă imaginaţi că un ministru, voi pleca, ei vor pleca miniştri pentru că vrea preşedintele partidului să ajungă…”, a afirmat Ion Cristoiu.

Locul 3 – Mircea Geoană, secretar general adjunct al NATO

„Locul 3 domnul Mircea Geoană, v-am spus… pentru că are cea mai înaltă funcţie deţinută de un român în istoria modernă”, a spus Ion Cristoiu.

Locul 2 – Viorica Dăncilă, premierul României, liderul PSD

„Şi pentru că a reabilitat PSD, locul 2 este Viorica Dăncilă care aşa, mai ţineţi minte, cu taca-taca începe să facă, cu paşi mici, ea acuma toată vara aşa cum a sfătuit-o simpatia dumneavoastră Traian Băsescu, va fi numai în ţară, va lua fiecare … toate filialele şi probabil că mai mult ca sigur pe 3 va fi desemnată candidat”, a susţinut Ion Cristoiu.

Locul 1- Gabriela Firea, primarul general al Capitalei şi vicepreşedinte al PSD

„Este Gabriela Firea care e pe locul unu, noi trebuie să spunem acest clasament este al spectacolelor mediatice, nu spunem că cine e pe locul e apreciat faţă de ăla. Ea este vedeta, a venit de la tratament şi acum e prezentă în primul rând, a dus o contribuţie uriaşă pentru Dăncilă scoţându-l din joc pe domnul Tăriceanu care era, nu putea să fie candidatul PSD. (…) Ar trebui să îi mulţumească doamna Dăncilă pentru că i-a deschis drumul, poate să îi ofere dacă să fiu răutăcios, o rectificare bugetară de care Gabriela Firea are nevoie că altfel dă faliment Primăria”, a conchis Ion Cristoiu.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Halep se implică financiar în dezvoltarea tenisului românesc

Nationalul

Publicat

pe

„Este un proiect pe care îl avem împreună cu Federaţia. Ne-am gândit să mergem prin ţară, să alegem câţiva copilaşi pentru performanţă. Este important să-i descoperim şi să-i susţinem financiar. Tenisul nu este uşor de susţinut şi trebuie să-i ajutăm cât putem pe aceşti copilaşi”, a spus Simona Halep, la Constanţa.

În momentul de faţă, Simona sprijină o echipă feminină de hochei pe gheaţă, dar şi mai mulţi tineri tenismeni de la complexul lui Ion Ţiriac.

Halep va reveni în circuit pe 5 august, la Rogers Cup. În august, Simona va participa la turneele de la Cincinnati şi US Open.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Introducerea unui mecanism de monitorizare a statului de drept în UE este o abordare corectă

Nationalul

Publicat

pe

„Este bun faptul că este o abordare care nu este specifică doar câtorva state. Este o abordare la nivel european care se va aplica tutror statelor membre. Ne uităm acum la mecanismul de cooperare şi verificare care este aplicat doar României şi Bulgariei . Eu cred că atunci când se ia o măsuri la nivel european trebuie ca acea măsură să vizeze toate statele membre. Sunt convinsă că toţi avem obligaţii în calitate de stat membru al UE, dar avem şi oportunităţi în calitate de stat membru al UE. Cred că aceasă abordare a preşedintelui Comsiei Europene este una corectă pentru că este o măsură care vizează toate statele”, a declarat Viorica Dăncilă, la Sibiu.

Premierul a adăugat că Guvernul va discuta cu reprezentanţii Comisiei Europene cu privire la MCV-ul aplicat României şi Bulgariei.

„Am discutat după alegeri cu fostul prim-vicepreşedinte al Comsiei Europene despre mecanismul de cooperare şi verificare. Am spus că noi avem foatre mare deschidere şi că trebuie să discutăm despre fiecare lucru în parte. Dar la aceste discuţi nu trebuie purtate doar cu Ministerul Justiţiei, sunt discuţii care vozează magistraţii, în care trebuie să avem părerea şi a judeătorilor şi a procurporilor şi a ascociaţiilor magistraţilor pentru a putea pune anumite puncte în aplicare sau la anumite puncte să explicăm de ce nu putem să implementăm acel aspect din MCV. Dar cred că este foarte important dialogul şi Guvernul României va avea un dialog cu Comisia Europeană legat şi de acest aspect şi de alte aspecte referitoare la această cooperare”, a afirmat Viorica Dăncilă.

Ursula von der Leyen, proaspăt aleasă în funcţia de preşedintele al Comisiei Europene, a anunţat că susţine introducerea unui mecanism pentru monitorizarea situaţiei statului de drept în toate ţările Uniunii Europene şi pentru apărarea valorilor europene.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Top Stiri Nationalul.ro