Unt, ulei sau margarină? Ce să adaugi în compoziție pentru a găti mai sănătos?

0
161

Atunci când gătim, o facem cu multă dragoste pentru toți cei dragi nouă. De aceea, alegem de fiecare dată cele mai proaspete ingrediente și cele mai gustoase rețete, astfel încât savoarea meselor în familie să își păstreze acel farmec aparte. Pentru bucătarii de weekend care țin la sănătatea celor dragi, fiecare ingredient utilizat în procesul de gătire trebuie ales cu grijă, pentru că sănătatea celor din familie este la fel de importantă ca bucuria de a gusta un preparat delicios. 

Tu știi ce alternative “mai sănătoase” pentru anumite ingrediente ai atunci când gătești? Uite un exemplu clasic de “care pe care”: untul vs margarina, două ingrediente-cheie în foarte multe rețete, ce au reușit să împartă bucătarii, medicii și nutriționiștii în două tabere adverse. 

Despre cele mai bune tipuri de unt

Toți spun despre unt că este cea mai sănătoasa alegere (versus margarina), însă această afirmație devine ușor o vorbă din popor, luată ca atare. Dar haide să privim puțin mai în profunzime această chestiune, pentru că există și o serie de adevăruri pe care nu le poate nimeni contesta. Untul este realizat din 80% grăsime de lapte (adică un singur ingredient), ce este amestecată până când devine o textură semisolidă. Pentru un kilogram de unt, 11 litri de lapte sunt supuși întregului proces de procesare. De aceea, calitatea acestei produs vine la pachet și cu un preț pe măsură. 

Ce unt este indicat să cumperi?

Dacă vrei să gătești cu unt și nu cu margarină, îți recomandăm să cumperi: 

Unt bătut spumă: în procesul de amestecare, aerul ia locul grăsimilor vegetale, pentru a contribui la densitatea finală a produsului. Astfel, untul bătut spumă conține jumătate din caloriile aceleiași cantități de unt în formă de cub. 

Unt cu un conținut scăzut de grăsimi: dacă vrei să îți cumperi totuși unt în celebra formă cubică, alege un produs cu un conținut scăzut de grăsimi (citește cu atenție informațiile de pe ambalaj). Acesta este obținut prin adăugarea de apă / gelatină și conservați, fiind astfel înjumătățite caloriile și grăsimile prezente într-un produs clasic. Vezi aici unt la preturi avantajoase!

Despre cele mai bune tipuri de margarină

Margarina este un produs obținut prin sinteză la începutul secolului XIX, ca o alternativă pentru unt, al cărui preț era la acea vreme peste posibilitățile multor francezi. Dacă în prima parte a existenței sale, margarina a fost primită foarte bine de către publicul larg, reactiile negative au început să apară odată cu informarea consumatorilor, prinvind ingredientele din care este aceasta realizată. În speță, grăsimile trans. Mai multe despre acestea, puțin mai jos. Vrei să gătești cu ajutorul margarinei? Află mai multe despre cele mai sănătoase produse din această categorie:

Ce margarină este indicat să cumperi?

Margarină fără grăsimi trans 

Pentru că margarina să își păstreze textura chiar și la temperatura camerei, uleiurile vegetale din compoziția acestora sunt hidrogenate, cu ajutorul grasimilor trans. Grăsimile trans pot fi dăunătoare pentru buna funcționare a sistemului cardiovascular. De aceea, se recomandă ca aportul acestora să fie cât mai mic posibil (citește cu atenție informațiile de pe ambalaj). 

Margarină cu un conținut scăzut de grăsimi 

Exact ca în cazul procesului de procesare al untului, o cantitate mai mică de grasimi înseamnă o cantitate mai mare de alte ingrediente, utilizate pentru obținerea unei densități optime a produsului final. Așadar, îți recomandăm același lucru ca și în cazurile de mai sus: pentru ca cele mai multe tipuri de margarină solidă conțin grăsimi trans și/sau grăsimi saturate, nu te grăbi să pui un coș un anumit tip de margarină, fără a consulta mai întâi ambalajul acesteia. 

O alternativă pentru unt și margarină: uleiul de măsline

Ai și opțiunea de a găti cu un ingredient bazat pe grăsimi monosaturate: uleiul de măsline. Beneficiile pentru sănătate pe care le asigură grăsimile monosaturate din compoziția uleiului de măsline nu sunt puține: pot reduce factorii de risc pentru bolile de inimă, susțin o dietă echilibrată și construită în jurul procesului de slăbire, îmbunătățesc sensibilitatea la insulină și, așa cum studiile de specialitate au putut să demonstreze, pot contribui la reducerea inflamațiilor. 

Alternativa uleiului de măsline este una de luat în calcul, iar ca alternativă, se pot combina ingredientele (ulei de măsline + unt cu un conținut scăzut de grăsimi), pentru prepararea unor mâncăruri la tigaie, wok sau tava din cuptor. Utilizând acest mix de ingrediente, se poate atinge cu ușurință aportul necesar de grăsimi sănătoase, de care organismul are nevoie, evitând excesele ce reprezintă un risc pentru sănătate. 

Tu ce ingredient până acum să folosești la gătit? 

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here