Cum sa abordezi corect virajele de pe un scuter?

0
112

Condusul unui scuter pare, aparent, o misiune usoara, indeosebi in situatiile in care te deplasezi in linie drepta. Insa, ce faci atunci cand esti nevoit sa iei niste viraje mai abrupte sau niste curbe ceva mai periculoase? Care ar trebuie sa fie stilul de condus? Care ar trebui sa fie pozitia corpului?

Oricine poate sa mearga cu un scuter in linie dreapta. Problemele apar insa pe viraje. Abordarea corecta a virajelor este una din cele mai mari provocari pe care le intampina scuteristul, iar, daca o faci corect, iti va creste increderea in tine si in capacitatea ta de a controla mopedul, te vei simti in siguranta si vei avea parte de cele mai placute momente, altfel, vei avea parte de unele din cele mai infricosatoare experiente din viata de sucterist.

Se spune ca scuterul nu se conduce, ci se piloteaza. Ei bine, pe curbe se vor vedea abilitatile tale de pilotAici te poate ajuta foarte mult daca detii un set de piese scutere noi.

Pentru ca pe viraje totul este important: cum si unde te uiti, cum iti alegi trasa, cum stai pe scuter, cum folosesti acceleratia si frana si altele. Merita sa stai un pic si sa analizezi lucrurile la rece ca sa vezi  cum ti-ai putea imbunatati stilul.

Iata cum ar trebui sa actionezi:

Pregatirea inseamna in principal 2 lucruri adaptarea vitezei cu care intri in curba. Acest aspect se refera la cele mai multe cazuri franare si pozitionarea scuterului fata de drum.

Pe curba nu e deloc indicat sa franezi asa ca cel mai bine e sa o faci inainte de a intra in viraj, cand inca scuterul este dreapta. Daca urmeaza o curba lina e suficient sa inchizi acceleratia si sa te folosesti de frana de motor. Daca este nevoie de o reducere mai mare a vitezei, aplica ambele frane. Frana de motor actioneaza numai asupra rotii din spate asa ca incepe cu frana fata, care e si cea mai eficienta, si dupa aceea frana de picior spate pana la limita de control, fara sa blochezi rotile.  Prea multa frana pe fata va incarca toata greutatea scuterului pe furca fata si va fi mai greu de virat. Prea multa frana pe spate va bloca roata si scuterul va derapa.

Noile piese scutere ce compun sistemul de franare te va ajuta sa obtii aderenta dorita.

Priveste in lungul curbei

Esti foarte aproape sa incepi virarea. Trebuie sa analizezi cu atentie curba, cel putin atat cat vezi din ea. Sunt obstacole pe drum, cum ar fi: gropi, denivelari, nisip, pietris, balega, asfalt ud. Ai viteza potrivita? Inca mai poti frana inainte sa te apleci. Incearca sa iti construiesti in minte traiectoria pe care o vei urma. Incearca sa iti dai seama unde este iesirea din curba si indreapta-ti privirea intr-acolo. Intoarce tot capul catre punctul unde vrei sa ajungi, dar nu te uita doar cu coada ochiului, nu iti lasa privirea atrasa de un copac solitar de pe marginea drumului sau de camionul care se apropie din sens opus. Alege un punct tinta in avantajul tau.

Nu incerca sa urmaresti linia de demarcatie a drumului, urmareste propria ta trasa. Daca iti pierzi reperele si nu mai poti „sa vezi” trasa imaginara pe care ai planuit-o vei avea o senzatie de panica si ti se va deteriora simtul vitezei deci ramai concentrat pe directia pe care vrei sa mergi pe tot timpul virajului.

Daca privesti departe vei avea timp sa descoperi urmatoarele curbe si sa incepi deja sa iti faci strategia pentru ele. Incearca sa iti construiesti o trasa fluida nu una poligonala ca si cand virajul ar fi format din mai multe viraje mici.

Accelerarea dupa viraj

Imediat ce accelerezi, muti greutatea scuterului mai mult pe roata din spate, suspensiile lucreaza corect, scuterul se echilibreaza si vei obtine o mai buna aderenta si tractiune si o mai buna manevrabilitate a rotii fata pe perioada de franare greutatea se mutase in fata. Acceleratia face ca scuterul sa se ridice dar tu nu vrei asa ceva inca. Accelereaza foarte incet, pas cu pas, la inceput pana in punctul in care simti ca motorul incepe sa intre in sarcina, venind de pe o perioada de franare, motorul actiona ca o frana frana de motor, iar in momentul in care poti vedea capatul virajului accelereaza din ce in ce mai mult, astfel incat la sfarsitul curbei sa iesi cu viteza cu care doresti sa iti continui drumul pe linie dreapta. Daca accelerezi prea mult si prea devreme risti sa iesi in afara virajului, pe contrasens sau in decor.

Atentie, acest lucru se poate intampla si atunci cand sistemul de franare nu functioneaza la parametri maximi. Mai bine alege un set de piese scutere noi!

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here