Ce este un P&L şi la ce te ajută?

0
61

Dacă eşti manager de corporaţie sau antreprenor, contabil foloseşti cu siguranţă raportul P&L. Termenul P&L denumeşte un raport financiar de Profit şi Pierdere, Profit and Loss în limba engleză.

Cu alte cuvinte avem o sinteză a veniturilor, a costurilor, a cheltuielilor dintr-o anumită perioadă. Şi dacă termenul nu îţi e prea cunoscut cu siguranţă ai auzit de declaraţie de venit sau de situaţiile veniturilor sau operaţiunilor.

Un raport P&L le arată cu exactitate shareholderilor (acționarilor) de unde au veniturile și care sunt cheltuielile (angajați, chirii, etc.) dar și ce investiții s-au facut (servere refurbished, laptopuri, imprimante, mașini, echipamente, etc.).

Se realizează pe o perioadă bine definită precum an fiscal sau un trimestru, în funcţie de nevoile antreprenorului sau ale companiei. Ceea ce rezultă din analiza sintezei te va ajuta să vezi cât de bine stă firma din punct de vedere financiar şi ce poţi face pentru a remedia anumite probleme identificate, ce măsuri poţi lua.

Raportul P&L îţi spune totul despre situaţia financiară a afacerii tale

Ştii ce performanţe financiare a avut firma într-o perioadă specifică, vezi încasările din diverse proiecte, îţi dai seama dacă ai profit şi dacă acesta este cel vizat la început, dacă se încadrează în estimările tale. Vezi şi ce venituri sau cheltuieli ai avut şi le optimizezi pentru rezultate mai bune în perioadele următoare.

Raportul P&L va include toate sumele de bani primite şi date pe respectiva perioada analizată, se calculează diferenţa dintre venituri şi cheltuieli şi ai mereu la dispoziţie înregistrări cronologice ale modului în care funcţionează operaţiunile firmei, ale afacerii tale.

Situaţii în care ai nevoie de raportul P&L

Vei avea nevoie de un raport P&L de fiecare dată când aplici pentru credite, când ai nevoie de investitori şi vrei să îi atragi, să le arăţi ca afacerea ta este pe un trend crescător, dar şi când ai ajuns în punctul în care vinzi afacerea şi demonstrezi că e profitabilă.

Cu ajutorul unui astfel de raport iei cele mai bune decizii financiare mereu, ştii când poţi investi banii în dezvoltarea afacerii tale, fără să rişti nimic. Poţi oricând să dovedeşti performanţa companiei investitorilor care sunt interesaţi de ea sau atunci când ai de gând să listezi afacerea la bursă.

P&L-ul îţi va fi util şi în momentul în care plăteşti taxele la stat, ştii ce venituri, cheltuieli ai, vezi şi taxele pentru venituri şi profitul firmei. În acest fel eviţi penalizările şi ai siguranţa achitării tuturor taxelor către stat.

Dacă apar probleme pe parcurs, vânzări care sunt pe un trend crescător, de exemplu, dar fără un profit sau cu un profit care tot scade ştii ce ai de făcut în perioada următoare, dacă urmăreşti cu atenţie raportul P&L. În această situaţie reduci cât mai mult cheltuielile şi încerci să măreşti tariful practicat.

La bancă, atunci când iei un credit, ţi se va cere acest raport P&L. Contabilul şi avocatul vor şti cum să îl intepreteze la nevoie. Vezi foarte uşor ce surse de venit sunt profitabile, în ce luni ai obţinut venituri bune, iar banca va şti cum gestionezi banii în companie şi se va decide dacă îţi acordă sau nu un credit.

Ce găsim într-un raport P&L?

Conţinutul unui P&L este unul fix. În raport găseşti referiri la venituri, cheltuieli, taxele de plătit şi la profit brut. Plus profitul net, care e şi el foarte important. Profitul brut îl obţii scăzând din venituri cheltuielile, din profit brut se scad mai apoi taxele şi vezi profitul net.

Ştii şi sursele din care provin veniturile, vezi linia de costuri per categorie, per produse vândute, costuri totale. Într-un P&L vor apărea toate serviciile din care se obţin venituri, plus cheltuielile obişnuite cu locaţia, cu salariile, dar şi cele legate de cursuri, cărţi, conferinţe etc.

Se adăugă impozitele pe profit, orice fel de taxe ai de plătit şi taxe locale în funcţie de profitul obţinut.

Într-un final, raportul P&L va fi de folos atunci când vrei să ştii clar dacă afacerea ta generează profit prin creştere de venituri sau scădere de cheltuieli, sau amândouă.

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here