Actualitate
Eugen Jebeleanu, actor și regizor: „La UNATC mă deranjau neseriozitatea unor profesori și diferențierile între studenți“ INTERVIU
 
																								
												
												
											Intrarea la UNATC a adus cu sine multe așteptări, însă planul de acasă nu s-a potrivit cu cel de la facultate. Eugen Jebeleanu spune că a fost dezamăgit de atitudinea multor profesori, însă a rămas cu o bază solidă, la care se întoarce în fiecare moment de cumpănă.
Eugen Jebeleanu a câștigat Premiul GOPO pentru „Cel mai bun film de debut”. FOTO: Inquam Photos
Dansul sportiv de performanță, pe care a început să îl practice de la vârsta de 6 ani, și-a pus amprenta în viața lui Eugen Jebeleanu (33 de ani), care încă din copilărie a cunoscut rigoarea și disciplina, aspecte care se văd și în activitatea lui de regizor. „Weekend Adevărul“ a discutat cu Eugen Jebeleanu despre anii copilăriei marcați de sportul de performanță, lumea teatrului și a televiziunii, precum și ce l-a determinat să plece în Franța, unde a pornit pe drumul regiei. Acesta ne-a mărturisit și ce a însemnat pentru el întâlnirea cu partenerul lui de viață și de carieră Yann Verburgh și recunoașterea în mod public a relației dintre ei în cadrul discursului susținut la primirea Premiului UNITER pentru „Cel mai bun regizor“: „Consideram că este logic să fac acest pas, fiind în firea lucrurilor, ținând cont că lucrez pe niște proiecte care vorbesc despre dificultatea oamenilor din comunitatea LGBT de a trăi într-o societate homofobă și discriminatorie“. Regizorul este unul dintre cei mai apreciați artiști români de peste hotare, în octombrie 2022 el primind titlul de Cavaler al Artelor și Literelor din partea statului francez.
„Weekend Adevărul“: Cum a fost copilăria ta la Timișoara în anii ’90, în plină schimbare a țării?
Eugen Jebeleanu: Copilăria mea în Timișoara este strâns legată, de la vârsta de 6 ani, de dansul sportiv pe care l-am practicat peste 10 ani ca sport de performanță. Despre acest lucru vorbesc în spectacolul „Prețul aurului“, cea din urmă creație a mea, de la Centrul de Teatru Educațional Replika. A fost o copilărie plină de evenimente, călătorii, antrenamente. Practic, nu am avut o copilărie în care să petrec foarte mult timp liber cu copii, să mă joc în curtea blocului, ci mai degrabă de la școală la antrenamente, de la antrenamente la competiții, de la competiții din nou în sala de dans.
Cum te-a format ca om stilul de viață pe care îl aveai atunci când erai copil?
A lăsat în mine o rigoare, o disciplină și un fel de a mă dedica lucrurilor pe care le fac. Am crescut în cartierul Iosefin, care, pe vremuri, avea o piață foarte cunoscută în Timișoara – Piața Iosefin. Am crescut în mijlocul vânzătorilor de legume și mi-a plăcut foarte mult. Câteodată, mergeam la piață cu bunicii mei, care aveau grădină, și îmi plăcea să fiu comerciant la tarabă. Cred că de acolo a început de fapt primul contact cu ideea de a comunica, de a dialoga, de a avea un schimb. Încă și acum păstrez de fapt o nostalgie și mă emoționează când văd piețe de vechituri sau tot felul de obiecte. Cum spune regizoarea spaniolă Angélica Liddell, pe care o apreciez foarte tare: poate că dialogul cel mai onest dintre două persoane este la patiserie sau la brutărie când întrebi cât costă, ți se spune prețul, iei bagheta și ai plecat. Într-adevăr, mi se pare că este o discuție foarte onestă.
Aveai talente artistice de mic, spuneai poezii, susțineai mici spectacole?
Făceam spectacole în sufragerie, reproduceam emisiunile pe care le vedeam la televizor, în fața părinților și a fratelui meu. Aveam 11-12 ani când am regizat cumva primul spectacol, într-una dintre bisericile din zona în care locuiam. Era un spectacol de Crăciun, dar am făcut o întreagă regie cu costume, decor, fiind ceva amplu pentru momentul acela. Repetam cu prietenii mei colindele de Crăciun încă din octombrie, pentru a ne pregăti să mergem cu colinda în Ajun. Eram foarte serios și implicat pentru că era un proiect important pentru mine la vârsta aceea. Cred că mi-a plăcut dintotdeauna să întâlnesc spectatori și să am zona de expresie în care fac show.
De la dans sportiv la teatru
Și ai făcut dans sportiv până la 15 ani…
M-am oprit din dans sportiv pentru că tatăl meu murise și a fost un eveniment marcant pentru mine, iar sportul acesta este legat de el și de existența lui. Atunci am ales să o iau mai degrabă spre drumul teatrului. La momentul respectiv, m-am rupt total de această lume a sportului de performanță.
Școala și facultatea, ca pentru foarte mulți, nu au fost doar efort și muncă, ci și foarte multă distracție.
Dansul sportiv a rămas o parte importantă din tine?
Da. Cred că lucrul acesta se vede în spectacolele pe care le-am făcut de-a lungul anilor prin estetica lor. Disciplina și rigoarea din sport se văd în munca pe care o fac cu actorii în direcția de joc. Și concentrarea pe fizic, pe corp și modul la care ne raportăm la el pe scenă și a-l face să fie cât se poate de viu, de pus în „pericol“, de explorat și exploatat astfel încât să exprime toate trăirile, emoțiile, sentimentele, prin felul în care corpul se pune în mișcare și în acțiune, se trage tot din dansul sportiv.
Iar în teatru cum ai ajuns?
Prima dată am ajuns grație profesoarei mele de română din școala primară, care ținea cursuri de teatru în școală. Am intrat în trupa de teatru, am început să merg la spectacolele Teatrului Național din Timișoara, mi-a plăcut, iar apoi am intrat la Actorie, la Colegiul Național de Artă „Ion Vidu“. Am început foarte rapid să joc în proiectele Teatrului Național din Timișoara, cu Ada Lupu, Radu Apostol, Alexander Hausvater, în primii ani de activitate. Am avut șansa unor întâlniri care au fost creative și m-au făcut să îmi doresc să continui să caut în zona aceasta. La 17 ani am venit la București și cumva îmi începusem viața pe cont propriu, iar de atunci, nu am mai oprit trenul acesta, ci doar s-au schimbat puțin lucrurile pentru că am trecut de la actorie la regie.
Eugen Jebeleanu în spectacolul „Prețul aurului”. FOTO: Alex Ștefan
Debutul la TV, în Capitală, în viață
La 17 ani ai obținut un rol principal în serialul „Cu un pas înainte“. Cum ai ajuns să joci în el?
Unul dintre regizorii serialului era la început Radu Apostol, cu care lucrasem în Timișoara la spectacolul „Autobahn“. El m-a chemat să dau probă pentru serial și, după ce am luat-o, m-am mutat la București.
Ai făcut o schimbare majoră, mai ales că erai și în clasa a XII-a.
Eram singur, dar a fost o întâmplare fericită pentru că, în același an, o colegă de-ale mele de la liceu, Victoria Răileanu, venise și ea pentru un rol într-o telenovelă și am locuit împreună. Ne cunoșteam foarte bine și ne susțineam unul pe altul cât puteam. Nici nu prea aveam timp liber, nu cunoșteam Bucureștiul, pentru că plecam dimineața la 7 la filmări și ajungeam noaptea acasă. A fost o perioadă intensă, dar mă bucur că a fost și suficient de concentrată și scurtă, încât să nu mă prindă prea tare, pentru că nu cred că televiziunea este zona mea de expresie sau lumea mea artistică, cel puțin nu în acest moment. Evident, la 17 ani, când vezi ce înseamnă să fii oprit pe stradă ca să ți se ceară un autograf sau îți găsești posterul într-o revistă, asta ți se pare o mare realizare. Această perioadă mi-a deschis ochii înspre ceea ce îmi doresc cu adevărat să fac.
Ai avut vreo temere legată de schimbarea aceasta?
Cred că eram entuziasmat în momentul acela și oricum îmi doream să caut, să văd cât mai mult, să experimentez, să fac tot. Am fost mereu avid de muncă și de cunoaștere. Oamenii pe care i-am întâlnit în serial erau extrem de inteligenți, creativi și generoși. Am avut parte de întâlniri foarte frumoase în acea perioadă cu tineri actori cu care păstrez și acum legătura. A fost o etapă importantă în formarea mea, măcar pentru ce a însemnat ca efort, conexiunea cu lumea televiziunii – ce înseamnă un platou de filmare, o echipă atât de mare, responsabilitatea unui rol principal, tot ce presupune de fapt un proiect destinat maselor.
UNATC, un amalgam de sentimente
Apoi ai dat la UNATC. Cum ți se părea că funcționează lucrurile la facultate?
Cred că avem tendința când suntem în școală să judecăm foarte mult. Trei ani, cât am stat în UNATC, vedeam doar lucrurile nasoale și probabil că și vârsta își spunea cuvântul. Pe mine, fiind un spirit revoluționar, mă deranjau neseriozitățile din partea unor profesori, diferențele care se făceau între studenți, faptul că nu se lucra pe cât de mult îmi doream, absența unor profesori de la cursuri, multe lucruri care cred că sunt și astăzi problematice. Dincolo de asta, după ce am ieșit din facultate și am plecat în Franța, luând o distanță de toți acești ani, mi-am dat seama că de fapt perioada de studenție a fost o bază foarte solidă în școala mea de actorie.
În ce sens?
Chiar dacă putem reproșa faptul că se lucrează în mod principal pe o metodă, Stanislavsky, și nu prea sunt alte tehnici, totuși îți permite ție ca actor să te întorci tot timpul la ceva concret, fundamental, și să ai o bază, pe care nu am întâlnit-o neapărat în școala din Franța. Am un mixed feelings (n.r. – sentimente contradictorii) legat de școala din România, în special cu UNATC-ul, care cred că nu este o școală atât de rea, însă evident comportamentele care nu sunt la locul lor trebuie taxate. Cred că nu oricine poate fi profesor sau pedagog, pentru că nu ține doar de cunoștințe, ci și de o anumită raportare la studenți și modul în care îi educi, formezi, susții, acompaniezi în parcursul și descoperirea lor. Nu sunt mulți profesori care să aibă această vocație. Dincolo de aceste lucruri, sunt lucrurile bune care se întâmplă în facultate.
Aveai anumite așteptări?
Așteptările mele au fost mari și nu am fost dezamăgit. Probabil în anul III am simțit un pic de frustrare pentru că am lucrat foarte mult la un spectacol de licență, care nici măcar nu a avut finalitate. Norocul meu a fost faptul că aveam multe proiecte cu studenții de la Regie – jucam în mai multe spectacole, fiind și asta o zonă de cunoaștere în care am găsit recunoaștere. Era un experiment foarte interesant și creator pentru noi toți.
Cum a fost perioada de studenție?
Îmi doream foarte tare să intru la UNATC și cred că din acel moment ceva s-a schimbat radical în parcursul meu. Intrasem într-o lume diferită de cea de la Timișoara și cea din televiziune, cu o altă dinamică și altă atmosferă. În primul an eram fascinat de ce se întâmplă, foarte implicat, și am început să îmi fac prieteni foarte buni cu care locuiam în același apartament. Școala și facultatea, ca pentru foarte mulți, nu au fost doar efort și muncă, ci și foarte multă distracție.
„Cariera de actor angajat într-un teatru de repertoriu din România nu mă seducea foarte tare“
Trecerea de la adolescență la tinerețe te-a prins cu un stil de viață intens…
Aveam sistemul imunitar slăbit și m-am îmbolnăvit de tuberculoză. Pentru o perioadă de câteva luni a trebuit să mă opresc din tot pentru că am fost internat în spital până mi-am revenit. Însă a venit și cu ceva pozitiv: după ce am ieșit din spital la Timișoara, Radu Afrim, care venise să monteze „Boala familiei M.“, a venit să vadă un spectacol regizat de mine pe care îl făcusem într-o cafenea, cu niște prieteni, în care și jucam. I-a plăcut ce am făcut și m-a chemat să dau probă pentru rolul lui Gianni din piesă. Lucrurile s-au întâmplat așa cum trebuiau să se întâmple. Nici nu știu cum ar fi fost altfel. Cred că așa a fost să fie.
Ai ajuns pentru prima dată pe scena pariziană cu spectacolul „Boala familiei M.“, la Teatrul Odeon. Cum a fost impactul cu scena franceză?
Eram extrem de emoționat. Nu prea îmi venea să cred că sunt la Paris, la Teatrul Odeon, cu 10 reprezentații, într-un spectacol în care am un rol aproape principal. Am avut un mic șoc. La ultima reprezentație, o sunasem pe mama din Paris și i-am spus: „Tu cred că nu îți poți da seama ce înseamnă pentru mine chestia asta“. Sala era plină de fiecare dată, iar unii spectatori ne opreau la metrou să ne felicite și mi se părea ceva fabulos. Pentru mine, la 19 ani, era ceva incredibil. Mi-am dorit să revin la Paris, să cunosc mai mult spațiul francez.
Într-un actor caut disponibilitatea, disciplina și rigoarea, pentru că mi se pare că în acest mod putem fi liberi, creativi și implicați cu totul.
Iar pe partenerul tău Yann Verburgh când l-ai cunoscut?
Cred că parcursul meu este puternic influențat de întâlnirea cu Yann Verburgh, care era actor atunci când l-am cunoscut în anul III de facultate. Ulterior, am dezvoltat împreună Compania 28 și Compagnie des Ogres – eu sunt regizorul, iar el dramaturgul. Întâlnirea asta cu el, în primul rând una personală, a schimbat cumva mersul lucrurilor pentru mine. Dacă nu se întâmpla, probabil că nu aș fi ajuns neapărat în Franța sau aș fi ajuns în altă formă.
Ce altceva te-a determinat să pleci din România? Erai un actor cu potențial mare.
Mi-am dorit să mă întorc la Paris și după experiența trăită la Teatrul Odeon. Am găsit posibilitatea de a face un stagiu de un an la Conservatorul Superior de Artă Dramatică de la Paris, iar apoi lucrurile s-au așezat. Când am plecat din România, eram un tânăr actor care avea posibilitatea să fie angajat în multe teatre din țară, să aibă proiecte. Îmi proiectasem care ar fi viitorul meu, iar cariera de a fi un actor angajat într-un teatru de repertoriu nu mă seducea foarte tare. Totodată, mă gândeam care sunt regizorii sau regizoarele cu care mi-aș fi dorit să lucrez atunci și, din păcate, lista era foarte scurtă. Atunci mi-am zis că nu pierd neapărat mare lucru dacă plec o perioadă la Paris, neștiind ce se va întâmpla. Balanța era în beneficiul plecării mele în Franța.
Eugen Jebeleanu a practicat dansul sportiv de performanță. FOTO: Christophe Raynaud de Lage
Regia, între necesitate și alegere
Și ai început să faci și regie…
Punând bazele companiei, trebuia să îmi asum rolul unui regizor, neavând studii sau experiență. Apoi, Institutul Cultural Român mi-a propus un proiect, am avut o rezidență de creație la ei ca regizor și astfel mi-am început activitatea. Mi-a plăcut și m-am întors în București, în 2012, când am făcut primele spectacole în teatrul independent – la Green Hours și Unteatru. În 2013 am început masterul de Regie la Paris.
Ce a însemnat pentru tine trecerea de la actorie la regie?
Chiar dacă la început era o necesitate pentru a ne putea face proiectele, apoi a fost o alegere de a practica mai degrabă regia. În primul rând, pentru că, din experiențele trăite de mine și cele auzite, mi se părea că există o problemă în modul în care regizorii lucrează și se raportează la actori. Mă întrebam cum pot susține și contribui la evoluția unui actor, de aceea, și astăzi, una dintre principalele mele preocupări la un proiect este modul în care lucrez cu actorii. În al doilea rând, mă interesa ideea de a crea o familie și o companie cu foștii mei colegi de la facultate, de a le da posibilitatea de a se afirma și a purta propriile lor povești, manifeste, revolte, ceea ce s-a întâmplat în primele proiecte din teatrul independent. Atunci ei nu aveau spațiu în care să se desfășoare pentru că erau foarte mulți actori și puține locuri în teatre. În al treilea rând, eu, cu mine, în raportul pe care îl aveam în intimitatea mea, mă simțeam mult mai generos și mai liniștit ca regizor, putând aborda niște subiecte care mă interesau, mă dureau, prin proiectele mele, astfel că vocea mea se făcea auzită. Toate acestea au contribuit la alegerea mea de a fi regizor și de a merge pe acest drum. Întâmplarea a fost un eveniment declanșator al unor lucruri care erau deja în mine și nu aveau spațiu sau nu era momentul potrivit ca ele să se dezvăluie.
Care sunt principalele lucruri de la care încerci să nu faci rabat atunci când lucrezi cu actorii?
De multe ori mă și contrazic. Cred că sunt și lucruri de la care fac rabat pentru că ne schimbăm de la o zi la alta și avem alte căutări. Încerc să nu mă las purtat de convingeri. Într-un actor caut disponibilitatea, disciplina și rigoarea, pentru că mi se pare că în acest mod putem fi liberi, creativi și implicați cu totul și împreună înspre un discurs comun. Dincolo de asta, mă interesează ca ei să aducă un discurs onest și să se pună în zona de dificultate, de vulnerabilitate, pentru ca mai apoi să îi ceară spectatorului să o facă. Caut actori inteligenți în modul în care se raportează la un text, la o temă, la proiect, nu caut actori executanți, nu fac teatru de păpuși și marionete. Nu mă interesează să promovez violența și abuzul în ceea ce facem. Ierarhia regizor-actor nu cred că trebuie revendicată, pentru că eu, ca regizor, sunt în serviciul actorilor și nu neapărat invers. Nu fac rabat de la a ne respecta unii pe alții și la a lucra astfel încât să fim mai buni împreună decât dacă am fi singuri.
„Un spectacol este un gest politic la fel de puternic precum o ieșire în stradă la un protest“
„Weekend Adevărul“: Care este rolul teatrului în societatea de astăzi, când ne confruntăm cu atâta nesiguranță – o evadare, o oglindă?
Eugen Jebeleanu: Pentru mine, teatrul nu a fost niciodată o evadare de când am început să practic profesia asta. Este o oglindă, dar cred că nu mai este suficient să fie doar atât, ci trebuie să ne punem și pe noi în „pericol“ și să vorbim despre noi pentru a putea să le cerem celorlalți – spectatorilor – să se pună în „pericol“. Mă refer la discurs – fie că vorbim de politically correctness (n.r. – corectitudine politică) sau altceva. Cred că trebuie să chestionăm niște concepte care astăzi tind mai degrabă să cenzureze decât să ajute înspre o libertate. Nu știu care este esența teatrului, dacă aș ști, ar însemna că mi-am încheiat parcursul și căutarea. Continui să fac teatru pentru că sper și cred că prin felul în care facem ca întâlnirea dintre oameni să se producă, punându-le în față niște povești care îi privesc în mod direct și de care sunt responsabili, poate că tragem un semnal de alarmă pentru niște aspecte – context social, politic sau oricare altul. Cred că trebuie să avem, în primul rând noi, ca artiști, curajul și responsabilitatea de a spune niște lucruri pe față. A nu ne fi teamă că prin gesturile pe care le facem voi fi îndepărtați, pentru că este obligatoriu ca arta să protesteze. Pentru mine, un spectacol este un gest politic poate la fel de puternic precum o ieșire în stradă la un protest din Piața Victoriei, dar depinde ce faci acolo. Pentru mine nu este suficient ca tu, ca om, să mergi la manifest, dar în demersul tău artistic să practici exact ceea ce contrazici la protest. De aceea, în cele mai recente proiecte, încerc să descopăr dacă există diferența dintre om și artist. Eu nu cred că există, și atunci cred că ceea ce facem pe scenă trebuie să coincidă cu ceea ce facem în stradă, ca discurs. Protestul meu, modul meu de a manifesta, este pe scenă într-un context dat, în care încerc să transmit un mesaj clar, asumat, cu riscurile de rigoare pe care mi le pot asuma.
Vulnerabilitate, fragilitate, „pericol“
În „Prețul aurului“ îți spui povestea de viață în ceea ce privește sportul de performanță, dar nu numai. Cum te-ai decis să creezi acest spectacol?
A fost o conjunctură. Eu îmi doream de multă vreme să fac un proiect despre dansul sportiv, experiența mea în dans, în care să tratez de fapt și presiunea pe care o ai ca tânăr sportiv în orice sport pe care îl practici la nivel înalt. Centrul de Teatru Educațional „Replika“ mi-a propus să fac un spectacol și atunci m-am gândit că ar fi spațiul potrivit, tocmai pentru că au acest demers în teatrul educațional, dar și pentru că mi se părea spațiul optim pentru discursul intim al unei povești care pleacă de la ceva personal, iar apoi vorbește despre niște lucruri într-un cadru mai amplu. După experiența de la „Itinerarii“ (n.r. – textul pleacă de la poveștile și experiențele actorilor), mă gândeam să mă pun și eu în această zonă de vulnerabilitate, fragilitate, „pericol“, pentru că mi se părea că în acest mod pot înțelege anumite lucruri atunci când ajung să fac din nou un astfel de proiect și în intimitatea trăirilor actorilor cu care lucrez. De fapt, asta mă interesează, fie că lucrez pe un text clasic sau ceva contemporan: să fie onest, aproape de sine și să vorbească despre ceva ce are o relevanță în momentul respectiv. În momentul în care m-am gândit să fac acest spectacol, mi-am spus că trebuie neapărat să îl scriu eu, pentru că, chiar dacă nu mă revendic drept autor, mi se părea că nu există loc de alt limbaj sau structură dramaturgică decât cea dată de mine, pentru că este povestea mea. De asemenea, am vrut să fiu eu performer, pentru că nu mi se părea legitim să joace un actor povestea mea personală. Nu l-am gândit ca actor, regizor, autor, ci ca un proiect ca ansamblu, în care eu mă pun în serviciul lui, iar el îmi face bine mie. Mă regăsesc ca purtător al proiectului, cu tot ce presupune el.
La Paris, faptul că puteam vorbi cu elevii și profesorii despre orientare sexuală, rolul femeii în societate și alte teme de acest tip, fără să se provoace râsete și să picăm în ceva derizoriu, mi s-a părut extrem de important.
De ce tocmai acum?
După experiențele ultimilor ani, ultimelor proiecte, voiam să mă reîntorc puțin la esențial, la sursă, la cine sunt eu, ce îmi doresc, care sunt preocupările mele, de unde vin, care sunt rădăcinile și ce m-a format – cum am ajuns unde am ajuns, ce etape am ars, unde s-au produs niște traume, unde am rămas cu lucruri nerezolvate. Acest spectacol este un doliu pentru mine, un fel de terapie, o reconciliere cu dansul – am redescoperit plăcerea dansului, o împăcare cu mine, cu corpul meu, cu lucrurile care s-au întâmplat în trecut. Deși nu vreau să îmi fac psihanaliza pe scenă, cred că este și modalitatea de a ajunge la spectator și a-i declanșa empatie în raport cu povestea mea, dar gândindu-se la propria lui poveste și propriul parcurs. Este un spectacol la care țin foarte mult și datorită faptului că aduce dansul sportiv pe scena teatrului prin prezența celor doi dansatori. Voiam să aduc un omagiu dansului sportiv.
Eugen Jebeleanu își spune povestea în spectacolul „Prețul aurului”. FOTO: Adi Bulboacă
În timpul spectacolului, există și un moment de dialog cu publicul de tipul Q&A. Ce întrebări are publicul român?
Cred că întrebările sunt legate de aspectul sportiv și al performanței în sport, despre diferența de clasă socială, ceea ce spectacolul tratează, dar nu sunt singurele teme. Am simțit că este o curiozitate în această zonă. În România, mai este de lucru în educație – cea din școală, familie, mediul în care trăiești.
Același spectacol, curiozități diferite
Dar publicul francez?
Când l-am jucat la Paris, am rămas impresionat de faptul că unii dintre tinerii elevi prezenți, care aveau 12 ani, puneau niște întrebări extrem de pertinente și esențiale pentru formarea lor și pentru ce aducea spectacolul în discuție ca teme. Faptul că puteam vorbi la teatru, cu elevii și profesorii care îi însoțeau, despre orientare sexuală, rolul femeii în societate și alte teme de acest tip, fără să se provoace râsete și să picăm în ceva derizoriu, mi s-a părut extrem de important. Au avut curiozități despre ce presupune identitatea ca formare și modul în care unele lucruri au repercusiuni în formarea ta ca individ.
În timp ce, în România, atenția publicului a fost îndreptată spre alte teme…
Mai avem până la a putea vedea toate aceste teme ca o discuție necesară, prioritară, nu ceva minoritar, ci pur și simplu ceva care ne privește și ne vizează pe toți.
În general, cum ți se pare publicul francez față de cel român?
Am observat în timp o diferență în modul în care publicul se raportează la spectacole. Publicul francez are alte referințe, alt bagaj dat de sistemul în care funcționează teatrul francez. Repertoriul lor nu este ca la noi, unde spectacolele sunt produse de teatru și rămâne totul foarte local, în timp ce mi se pare că în Paris este un festival permanent, cu spectacole din toată lumea. Publicul are acces la tot felul de spectacole, dans, teatru, expoziții, instalații, în care întâlnești artiști din toată lumea. Atunci au o altă „școală a spectatorului“. Mi se pare că în România ce este foarte bine este că încă, din fericire, este foarte mult public tânăr, iar în Franța, mai puțin. În Franța sunt organizate ieșiri cu școala la teatru, sunt preocupați de educarea prin teatru – fac ateliere cu elevi, liceeni, studenți. Realmente este un proiect mai amplu, dincolo de spectacolul de teatru – acțiuni culturale, sociale. Dar mi se pare că sunt mai puțini tineri care vin din proprie inițiativă la teatru, probabil și din cauza faptului că și oferta este mai mare. În Franța este un public mai divers. Lucrurile sunt diferite în funcție de ce spectacol prezinți.
În ce proiecte ești implicat în prezent? Unde îți pot vedea fanii spectacolele din România?
În București, în acest moment se joacă trei spectacole – „Prețul aurului“ la Teatrul Replika, „Pescărușul“ la Teatrul Național și „Băiatul văduvă“ la Teatrelli. De asemenea, am un proiect la Teatrul Odeon din București, o rescriere a „Livezii de vișini“ a lui A.P. Cehov, dar spectacolul va avea premiera mai degrabă la sfârșitul stagiunii. Voi avea un nou proiect de film, pe care îl încep, și îl voi finaliza probabil la sfârşitul anului, inspirat de cartea Laviniei Braniște, „Interior 0“. Petrec din ce în ce mai mult timp la București și în România pentru că de curând am început să predau la UNATC și voi avea, la sfârșitul lui 2023, un proiect cu studenții de aici și cei de la Ecole Supérieure d’Art Dramatique (ESAD) – o coproducție care se va concretiza într-un spectacol cu 14 studenți din România și 14 din Franța.
SECUNDAR
„Încerc să aduc în discuție teme din zona LGBT, pentru a face, cât pot, ca lucrurile să se schimbe“
În 2018 ai primit invitația de a regiza filmul „Câmp de maci“, inspirat dintr-o poveste reală. Ai avut anumite dubii sau temeri?
A fost o propunere venită din partea producătoarei filmului Velvet Moraru – m-a sunat și mi-a propus să citesc un scenariu, eu neavând experiență în film. M-a interesat datorită tematicii LGBT și mi-a plăcut forma în care era structurată narațiunea de către Ioana Moraru, scenarista. Am acceptat această provocare cu foarte multă frică și, în același timp, cu responsabilitatea faptului că trebuie să fac asta pentru că nu există, în cinematografia românească, suficient de multe ficțiuni care să vorbească despre personajele din minoritate. Totodată, era și un răspuns la ce se întâmplase la Muzeul Țăranului Român cu oprirea filmului de către un grup de oameni.
Filmul „Câmp de maci” a câștigat mai multe premii. FOTO: Profimedia Images
Cât din tine ai pus în acest film? Care a fost contribuția ta personală în povestea filmului?
Pe de o parte – totul, pe de alta – nimic. Nu există în ficțiune nimic care să fie conectat la viața mea. Sunt anumite trimiteri sau inspirații din ceea ce am trăit eu: dificultatea lui Cristi de a dezvălui cine este el în raport cu orientarea lui sexuală în familie sau în cercul de prieteni – am trecut prin asta până în momentul în care am mărturisit, iar atunci m-am simțit mult mai bine, mai liber și împăcat cu mine. În același timp, și relația pe care o are cu Hadi, iubitul lui francez, la distanță, este oarecum o trimitere pe care am avut-o eu în primii ani, la distanță, cu Yann, care, din fericire, continuă și astăzi, dar nu mai e la distanță. Toată experiența mea de viață contribuie la modul în care am spus povestea asta, în același timp, nu este un proiect biografic, precum „Prețul aurului“, și nu mi-am dorit să fie astfel.
Când societatea te transformă în propriul călău
Filmul „Câmp de maci“ (2020) reprezintă debutul tău regizoral și ți-a adus mai multe premii naționale și internaționale, fiind prezentat la diferite festivaluri din Europa, Statele Unite ale Americii și Asia. Cum a fost perceput în alte țări comparativ cu modul în care a fost primit în România, mai ales că povestea din care este inspirat s-a întâmplat aici?
La festivalurile din străinătate, era un șoc pentru spectatori faptul că într-un cinematograf o proiecție de film este oprită, dar conta foarte mult și dificultatea lui Cristi de a-și asuma și propria lui homofobie – modul în care sistemul și societatea l-au dus în punctul în care devine propriul lui călău. Mi se pare că este una dintre temele principale ale filmului. În România, vorbim în primul rând despre evenimentul care s-a întâmplat, ieșim puțin din zona temei LGBT pentru că este vorba și despre cenzură și libertatea de exprimare. Nu este posibil să se întâmple genul acesta de evenimente, indiferent de tipul de film. Sunt mai multe lecturi. Cred că, în funcție de teritoriu, oamenii simt altfel și a avut un ecou diferit. Cred că în Ucraina a avut alt ecou față de Birmingham, Tallinn sau Hamburg. În niciun alt spațiu în afară de Franța nu au fost discuții atât de ample legate de religia musulmană a lui Hadi, modul în care se raportează el la asta, precum și faptul că dacă ești credincios, de orice religie, nu înseamnă neapărat că ești homofob.
Prin proiectele lui, Eugen Jebeleanu aduce în discuție teme din zona LGBT
Discursul-premiu
În 2020 ai primit Premiul UNITER pentru „Cel mai bun regizor“ pentru spectacolul „Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba“. Ce a însemnat pentru tine acest premiu?
A fost și recunoașterea muncii noastre și a calității proiectului. Dincolo de asta, pentru mine a contat discursul pe care l-am putut avea în cadrul Galei, care a însemnat mult mai mult decât premiul în sine – am putut vorbi despre niște lucruri care mă dor, într-un mediu în care există încă multă ostracizare și un spațiu pe care îl putem numi cel puțin „conservator“. Discursul a fost cumva premiul pe care l-am câștigat.
În cadrul discursului, i-ai mulțumit partenerului tău de viață și de muncă și ai susținut că „a fi homosexual în societatea în care trăim nu este o rușine, ci o mândrie“. Ai avut temeri înainte de a vorbi pe scenă?
Nu. Consideram că este logic să fac acest pas, fiind în firea lucrurilor, ținând cont că lucrez pe niște proiecte care vorbesc despre dificultatea oamenilor din comunitatea LGBT de a trăi într-o societate homofobă și discriminatorie. Credeam că am o responsabilitate, neconsiderându-mă neapărat un reprezentant al comunității – sunt oameni care sunt activiști în sensul cel mai concret și clar al cuvântului. Eu încerc, prin proiectele mele, să aduc în discuție teme din zona LGBT și să am un aport pentru a face lucrurile să se schimbe încet-încet. Am vorbit în numele meu pentru acei oameni poate mai tineri decât mine, care, prin empatia pe care o puteau avea față de mine, își descopereau propriile lor revolte, urlete și puteau să se regăsească în discursul meu, să aibă puțin mai multă încredere și mai puțină frică. Dar am vorbit și pentru părinții noștri, oameni care au trăit într-un sistem în care homosexualitatea era văzută ca o boală, fiind pedepsită atâta vreme până în 2001. Am ținut discursul și din cauza faptului că eu nu am avut în adolescență posibilitatea de a auzi un discurs de acest tip și a mă simți mai puțin singur. Mi-am zis că dacă nu voi face asta, nu voi fi împăcat cu mine, pentru că ar fi însemnat să mă contrazic între ceea ce militez și ce discurs susțin. Sper să nu fie un caz particular. Mi-am dat seama că, ulterior, mai mulți oameni au vorbit deschis despre orientarea lor sexuală. Sper ca în curând să nu mai fie nevoie să avem acest tip de discursuri pentru că nu va mai fi o problemă.
Actualitate
Descoperire macabră lângă Las Vegas. Peste 300 de grămezi de cenușă umană, aruncate în deșert
 
														Peste 300 de grămezi de rămășițe umane au fost descoperite într-un deșert din Nevada, la o oră de Las Vegas. Autoritățile suspectează că o casă funerară a aruncat în masă cenușa, însă originea reală a acesteia rămâne un mister.
Descoperirea a fost făcută în deșertul Nevada FOTO The Sun
Rămășițele au fost găsite în apropierea localității rurale Searchlight, la aproximativ o oră de Las Vegas, pe 28 iulie. Nicio grămadă de cenușă nu mai conține informații care să permită identificarea persoanelor, lucru care i-a lăsat pe anchetatori fără răspunsuri, scrie The Sun.
În luna august, unele dintre grămezi conțineau bucăți de benzi de plastic, de tipul celor folosite de pompe funebre pentru sigilarea pungilor cu cenușă, precum și fragmente de urne.
La începutul acestei săptămâni, o casă funerară a preluat sarcina de a recupera rămășițele din deșertul din Nevada. Echipa de la Palm Mortuaries and Cemeteries a ajuns la fața locului și a găsit aproximativ 315 seturi de cenușă, care au fost apoi plasate în urne individuale.
Descoperirea vine după ce un reprezentant al Biroului pentru Administrarea Terenurilor (Bureau of Land Management) confirmase, încă din august, că grămezile conțineau „rămășițe umane incinerate”, iar departamentul a deschis o anchetă. Autoritățile cred că o firmă de servicii funerare ar fi aruncat în masă cenușa acelor persoane.
Deși în Nevada nu există o lege care să interzică împrăștierea rămășițelor pe terenuri private, legislația statului interzice aruncarea comercială a acestora, tratând-o drept poluare. Casele funerare sunt obligate prin lege să păstreze „demnitatea” rămășițelor aflate în grija lor, iar o acțiune de acest tip ar putea constitui o încălcare a legii federale.
Palm Mortuaries intenționează să depună sutele de urne într-un cripta din unul dintre cimitirele sale din sudul statului Nevada. Casa funerară speră ca astfel, familiile să aibă o șansă de a-și regăsi rudele și de a le aduce un omagiu.
„Cred că este important pentru noi să ne asigurăm că acești oameni nu sunt uitați și nu sunt abandonați”, a declarat Celena DiLullo, președinta Palm Mortuaries and Cemeteries. Ea a adăugat că „este important pentru comunitatea noastră și pentru profesia noastră să demonstrăm cât de mult ne pasă de acești oameni”.
Mai multe surse au declarat pentru postul 8 News Now că dezastrul ar fi fost cauzat de o casă funerară recent închisă, însă un reprezentant al firmei respective a negat acuzațiile. Autoritățile nu au făcut încă public numele instituției suspectate că ar fi responsabilă pentru aruncarea în masă a rămășițelor.
Actualitate
Sediul central al AUR a fost vandalizat. Pe pereți au apărut mesaje precum „Antifa” sau „Mai bine mort decât fascist”
 
														Sediul partidului AUR a fost vandalizat în noaptea de miercuri spre joi, 29-30 octombrie. Autorii faptei au scris mesaje agresive cu graffiti de culoare neagră și roșie, fiind însoțite și de tag-uri precum simbolul anarhiei.
FOTO: Captură video Facebook/AUR
Pe pereții gardului care înconjoară sediul central AUR au apărut mesaje precum „ANTIFA”, „F**K FASCISTS” sau „MAI BINE MORT DECÂT FASCIST”.
Reprezentanții AUR au declarat că astfel de fapte „nu sunt acte de curaj, ci infracțiuni”.
„Vandalizarea nu este un act de curaj, ci o infracțiune. Ura și violența nu pot fi instrumente politice. Cine atacă sedii, simboluri și chipurile eroilor noștri nu apără democrația, o distruge. România are nevoie de lege, de respect și de oameni care construiesc, nu de cei care distrug”, au transmis reprezentanții AUR pe Facebook.
Sursă video: Facebook/AUR
Potrivit Digi24, Poliția Capitalei a transmis, într-un comunicat de presă, că joi, polițiști de la Direcția Generală de Poliție a Municipiului București – Secția 1 Poliție au fost sesizați de către o femeie, în vârstă de 41 de ani, reprezentant al unei organizații politice din Sectorul 1, cu privire la faptul că, pe gardul instituției, ar fi fost scrise mesaje cu caracter denigrant.
Totodată, au fost provocate distrugeri la nivelul unor bannere amplasate pe gardul respectiv.
„Polițiștii deplasați la fața locului au demarat activitățile specifice, în cauză fiind efectuate cercetări în vederea identificării și depistării persoanei bănuite de comiterea faptelor sesizate. Cercetările sunt continuate de către polițiștii Secției 1 Poliție, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de distrugere, sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1”, a mai spus sursa citată.
Actualitate
„Lui Trump îi va plăcea de Nicușor Dan”. Soluțiile unei experte de la Washington pentru reinventarea relațiilor româno- americane
 
														Expert
în securitate, politologul Antonia Pup predă la prestigioasa
Universitate Georgetown din Washington şi este analist la Comisia
specială a Camerei Reprezentanţilor privind competiţia strategică
dintre SUA şi Partidul Comunist Chinez. Într-un interviu pentru
„Adevărul”, Antonia Pup recomandă urgentarea vizitei lui
Nicușor Dan la Casa Albă și explică cu ce argumente îi putem
determina pe americani să pună mai mult preț pe relațiile
bilaterale.
Donald Trump și Nicușor Dan s-au întâlnit la summitul NATO de la Haga. FOTO: Președinția României
Adevărul:
Redimensionarea forțelor militare americane de la baza Kogălniceanu,
termen „cosmetizat” pentru că ar trebui să o numim retragere
parțială, i-a luat pe mulți prin surprindere, deși despre
reorientarea SUA spre Indo-Pacific se tot vorbește de cel puțin 15
ani. Ce ar mai putea să facă acum autoritățile române?
Antonia
Pup: Președintele
României, la un minim, ar trebui să-l sune pe președintele
american Donald Trump pentru a afla la ce nivel al deciziei a fost
asumată această mutare a trupelor. Este vorba doar despre o decizie
a Pentagonului sau este o decizie asumată pe întreaga verticală de
putere a statului american? Această decizie bruscă de relocare a
trupelor impactează deocamdată doar România din întreagă Europa,
ceea ce este suspicios, mai ales că autoritățile de la București
au o fidelitate istorică în raport cu partenerul strategic
american.
Ce
riscuri decurg de aici, mai ales că avem o asimetrie tot mai
evidentă între nordul flancului estic și sudul acestuia?
Această
decizie va invita la și mai multă agresiune din partea Federației
Ruse, care este probabil foarte încântată să vadă această
mostră de dezbinare transatlantică. Ne putem aștepta la o creștere
a ritmului atacurilor hibride, la o activare a operațiunilor de
dezinformare, dar și la alte tipuri de provocări, pentru a fi
testați. Pe flancul estic al NATO astăzi s-a produs o falie, o
asimetrie, care a fost de fapt resimțită în întreagă perioadă
2016-2022, când în nordul flancului (Regiunea Baltică) am avut o
prezență de tipul „enhanced forward presence”, iar în sudul
flancului (regiunea Mării Negre) o prezență mai redusă, de tipul
„tailored forward presence”. Ca un rezultat, Marea Baltică este
astăzi un lac NATO, iar Marea Neagră este un teatru de război.
Președintele Dan ar trebui să convoace CSAT pentru a coordona un
plan de răspuns pentru a umple acest gol, iar ministrul de externe
să înceapă un turneu diplomatic la Londra, Paris, Berlin,
Bruxelles și Varșovia, de unde să adune resurse suplimentare
pentru a ne rezolva nevoile de descurajare.
Ce e de făcut
În
ce privește relațiile româno-americane, ce e de făcut și cu ce
ar trebui să începem?
Evident
că mai sunt multe alte paliere pe care cred că trebuie să lucrăm
în relația cu SUA, nu doar să ne îmbunătățim retorica față
de partenerul strategic. Sper să se grăbească și domnul
președinte cu o vizită aici pentru că zic eu că se închide o
fereastră de oportunitate cu cât vom merge mai în profunzimea
anului 2026.
Problema
este că la anul vor fi alegeri parțiale, „midterms”, alegeri
pentru Congres. Dacă ne uităm când o să aibă loc acele alegeri
vedem că ele vor fi în luna noiembrie a anului 2026 și putem trage
concluzia greșită că mai este suficient timp până atunci. În
realitate, problema este că în majoritatea statelor câștigătorul
se decide, de fapt, în alegerile primare. Acestea încep în martie
și țin ocupată toată perioada de primăvară. Și atunci toată
lumea aici deja este într-o cursă contra-cronometru pentru bani,
pentru fundraising (n.r. – strângere de fonduri), pentru atenția
administrației Trump, pentru tot felul de endorsements și așa mai
departe. Și zic eu că nu ar trebui să cădem în capcana asta și
să credem că avem tot timpul din lume pentru ca Statele Unite ale
Americii să-și ia alte angajamente internaționale față de state
terțe, fiindcă nu e deloc așa și chiar suntem destul de presați
de timp. Și de asta zic eu că poate că am avea nevoie ca
președintele să vină aici ceva mai repede, să prioritizeze. Deci
sfatul meu ar fi să se grăbească, pentru că această fereastră
de oportunitate este tot mai restrânsă și pentru că specificul
politicii externe americane în mandatul Trump este foarte intim
legat de percepția președintelui Trump față de anumiți lideri
sau alții. Și atunci eu înțeleg că aparatul politico-diplomatic
din România este cumva mai reținut în a organiza această vizită
până nu se, cum a zis chiar președintele, reglează lucrurile la
nivelurile inferioare ale administrației, adică până nu se
reglează lucrurile la nivel tehnic
Și
e o percepție greșită?
Problema
este că noi tindem să operăm cu aceste concepte de organizare a
aparatului decizional de politică externă americană care erau
valabile poate pe vremea președintelui Joe Biden sau în timpul primei
președinții a lui Donald Trump. Pe atunci conta foarte mult ce spune, sau
conta oricum mult mai mult decât contează acum ce hotărâri se iau
în eșaloanele inferioare ale deciziei americane.
Trump s-a schimbat
Dar
ce s-a schimbat mai exact la Washington?
Acum
suntem la Washington într-un scenariu în care instituții precum
Consiliul pentru Securitate Națională, care avea în atribuții să
contureze acele opțiuni de politică externă și de securitate
pentru președinte, nu mai contează atât de mult. Contează foarte
mult și epicentrul deciziei de politică externă s-a mutat, zic eu,
de la Departamentul de Stat și de la Consiliul pentru Securitate
Națională mult mai mult în proximitatea președintelui.
Și
ce ar fi de făcut în acest caz?
Pentru
asta e nevoie de un contact direct între cei doi președinți. Acest
lucru va putea să schimbe jocul în relația cu americanii și ar
trebui să privim asta cu mai puțin defetism.
Antonia Pup. FOTO: Arhivă personală
Cum
ați vedea viitoarea întâlnire dintre cei doi președinți?
Eu
cred că președintelui Trump îi va plăcea de președintele Nicușor
Dan și o să vă spun și de ce. Președintele Trump este un
afacerist. Oamenii, în general, dar mai ales oamenii de afaceri, cei
care vor să facă bani, prețuiesc oamenii deștepți. Și nu
deștepți neapărat din punct de vedere social, dar inteligenți și
bine mobilați pe partea aceasta de competențe STEM, competențe
matematice, gândire științifică, cum este profilul președintelui
Nicușor Dan. Așa că eu aș fi un pic mai încrezătoare în
capacitățile noastre de a crea această conexiune la nivelul cel
mai înalt.
Unde a greșit România față de Trump
Vorbeați
de defetism, așa că am să vă întreb dacă nu cumva România a
pariat exclusiv pe democrați și pe fostul președinte Joe Biden și
pe candidata Kamala Harris, la alegerile de anul trecut, ceea ce ar
fi mai greu de trecut cu vederea de către Trump și actuala sa
administrație?
Cred
că este nevoie un răspuns mai nuanțat aici. Într-adevăr, simt și
eu că majoritatea politicienilor români sau și chiar majoritatea
diplomaților de cealaltă parte a spectrului se simt mai confortabil
cu o administrație democrată. De ce? Pentru că este mai
predictibilă.
Pentru
că președintele Biden a fost ultimul transantlantist de la Casa
Albă. A fost un om care cunoștea valoarea NATO foarte intim pentru
că el a fost înainte președintele Comisiei de Afaceri Externe din
Senat. Într-adevăr, se resimte și din perspectiva asta că, poate,
conexiunile noastre cu partea democrată sunt mult mai solide, iar
cele cu republicanii suferă puțin.
De
cealaltă parte, am văzut că ambasadorul nostru Andrei Muraru a dat
un interviu în proximitatea alegerilor de anul trecut din SUA în
care a prezentat și relațiile foarte bune pe care România le are
cu Trump. Acum, evident, noi trebuie să facem cum a spus secretarul
general al NATO, Mark Rutte. Să negociem, să dansăm cu cine este
pe ringul de dans. Exact așa a spus Rutte. Adică, nu avem noi a
formula preferințe inclusiv atunci când vine vorba de alegeri. Ceea
ce noi trebuia să facem, în schimb, și nu cred că am făcut, iar
acum plătim un preț, este să ne conturăm niște scenarii la
nivelul administrației publice a României.
Dezvoltați
puțin ideea…
Dacă
vine Kamala Harris se întâmplă asta, dacă vine Donald Trump se
întâmplă asta pentru România și trebuie să facem această
schimbare foarte rapidă, să mergem cu niște scenarii
personalizate. Așa ar trebui procedat. Noi ne-am bazat pe faptul că
lucrurile au stat foarte bine și că modul în care se făcea
politică externă în timpul președinției Trump 1 ne-a convenit,
așa că am translatat asta la timpul prezent, la cel de-al doilea
mandat Trump. Dar cei doi președinți, dacă aș putea să spun așa,
primul președinte Trump și al doilea președinte Trump sunt foarte
diferiți!
Ce
s-a schimbat în toți acești ani la președintele Trump și în ce
măsură și-a schimbat felul de a vedea politica externă?
Spuneam
că cei „doi” Trump sunt diferiți. Și asta se vede din modul în
care percepe inclusiv competiția strategică cu China, la
preocupări. Acum avem un președinte Trump care este mult mai
preocupat de moștenirea sa personală, politică, de modul în care
acesta va putea să se branduiască ca un facilitator de pace și de
consens la nivelul scenei internaționale, pentru că miza sa acum
este să intre în galeria celor mai de succes președinți americani
cu niște mize foarte concrete. De aici și obsesia pentru Premiul
Nobel pentru pace. Și vedem că, inclusiv în acel proiect 2025 care
a fost lansat de Fundația Heritage, principalul think tank care
furnizează idei și personal pentru administrația americană
actuală, din câteva sute de pagini nu aveam nici măcar un capitol,
cred că doar o pagină cu referire la Europa. În schimb, același
document era mult mai cuprinzător în ce privește inclusiv regiunea
arctică sau asiatică, iar spațiul dedicat lor mult mai extins.
Unde
a greșit sau greșește România, dacă nu cumva toată Europa?
Eu
zic că am fost un pic prea naivi când a venit vorba de venirea
acestui președinte. În mediile intelectuale occidentale, de exemplu
în Franța, chiar și la Bruxelles, analiștii încă de atunci își
formulau aceste scenarii. Noi nu le-am avut și ne-am bazat pe faptul
că oricine va veni, ne va fi bine.
Trebuie să fim mai tranzacționari
Și
ce am putea face acum ca să redresăm cumva situația? Cum ar trebui
să negociem cu americanii?
Ne
va fi bine în măsura în care vom ști să ne adaptăm și în
măsura în care, zic eu, președintele Nicușor Dan va fi capabil să
pună pe masa americanilor, pe masa președintelui Trump, un pachet
concret de deal-uri, de tranzacții pe care să-l abordăm în
relația bilaterală, de investiții și de a promova România ca un
partener în care SUA vor putea să aibă încredere în Europa. Asta
am văzut inclusiv în alegerea termenilor în acea declarație care
a fost lansată de Departamentul de Stat după întâlnirea
ministrului de externe român cu șeful diplomației americane Marco
Rubio. S-a folosit termenul de furnizor de securitate pentru România
la Marea Neagră. Adică așteptările Statelor Unite de la România
sunt ceva mai mari. Pentru că am dovedit că suntem un partener
pentru această regiune. Faptul că găzduim acel centru de pregătire
F16, faptul că baza de la Mihail Kogălniceanu va fi modernizată
pentru a deveni o bază mai militară, mai importantă și mai
puternică decât Rammstein, pentru NATO.
Aici
trebuie să ne facem parte și să modernizăm și să investim și
să fim mai vigilenți în ceea ce privește corupția și alte
riscuri. Dar furnizori și nu beneficiari. Asta înseamnă că SUA,
pe măsură ce își schimbă prioritățile, și asta vom vedea în
strategia de apărare a Statelor Unite care urmează să fie lansată
în această toamnă, au nevoie de aliați de încredere în Europa
pentru a delega din aceste responsabilități de securitate și cred
că, cel puțin în ceea ce privește flancul estic al NATO, România
poate să fie un asemenea aliat.
Și
se așteaptă de la noi nu doar buget pentru apărare, la acel 3,5%
pentru cheltuieli de înzestrare care a fost agreat la nivelul NATO
la ultimul summit din Olanda, din iulie, dar, aș zice eu, și
inițiative politico-militare mai robuste, cum ar fi acest hub pentru
securitate la Marea Neagră pe care ne zbatem să îl
operaționalizăm. Am văzut că a fost chiar săptămâna aceasta
Reuniunea miniștrilor de Afaceri Externe din Uniunea Europeană în
formatul Consiliului pentru Afaceri Externe la nivel UE și ministrul
Oana Țoiu a spus că este imperativ să se operaționalizeze acest
hub. Problema este că Uniunea Europeană în acea abordare
strategică a Uniunii Europene față de securitate la Marea Neagră
a prevăzut acest hub să fie mai mult un rol reactiv, adică
colectăm informații, monitorizăm ceea ce se întâmplă în
spectrul maritim.
Aici
cu ce am putea veni în plus, în așa fel încât să le arătăm
americanilor și nu numai că putem fi și noi mai activi, că avem
idei și am fi capabili să ducem o politică mai proactivă?
Cred
că România ar putea să vină cu o viziune pentru operaționalizarea
acestui hub, inclusiv pentru a integra lecțiile de război ale
Ucrainei în partea aceasta de război naval modern. Și pe lângă
doar a monitoriza și doar a face schimb de informații, ar trebui să
facem și un pas pentru a creiona la partea sudică a flancului estic
al NATO, în regiunea Mării Negre, o veritabilă comunitate de
securitate așa cum avem în partea de nord a flancului. Pentru că
vedem că odată cu aderarea Suediei și Finlandei la NATO, Marea
Baltică a devenit un lac NATO. În schimb, Marea Neagră este acum
un teatru de război. Iar pentru asta avem nevoie să lucrăm și cu
parteneri precum Turcia. Românii ar trebui să invite Turcia să fie
un partener în acest hub de securitate și să avem inclusiv
exerciții militare comune, evident după ce situația din Ucraina se
va stabiliza, în aceste formate regionale. Doamna ministru Țoiu a
mai spus într-un interviu că este inacceptabil ca voința a 26 de
state membre ale Uniunii Europene să fie blocată de un singur vot.
Adică, practic, că s-ar dori eliminarea veto-ului în deciziile de
afaceri externe ale Uniunii Europene, de poziționare externă, dar
și subgrupa politicii externe și de securitate europeană, care
este politica de apărare comună. Și că asta se sesizăm că ar fi
ceva ce poate ministrul de Externe al României dorește să acceseze
împreună cu echipa dumneaei ca o oportunitate de afirmare pentru
România. Aici mă aflu în divergență față de poziția
Ministerului Afacerilor Externe. De ce? Eu nu cred că mai este o
miză acum să renunțăm la acest veto. Înțelegeam dacă eram mai
activ să renunțăm la acel veto pentru că aveam un interes imediat
să grăbim aderarea la zona Schengen. Am înțeles atunci, era vorba
de interesul național. Dar costurile politice ale unei asemenea
decizii care ar presupune modificarea Tratatului Uniunii Europene zic
eu că sunt foarte mari, iar beneficiile strategice pentru a elimina
acest veto sunt cam mici.
Cum va arăta viitorul Uniunii Europene
Și
cum ar trebui să arate viitorul politicii externe europene?
Cred
că viitorul politicii externe europene va fi în afara Tratatelor
Uniunii Europene. Va fi în formate mini-laterale, mai agile, pe
modelul coaliției celor binevoitori, Coalition of the Willing, în
care vom vedea, în loc să pierdem atât de mult timp, să modificăm
tratate, să ne asigurăm că toate statele se vor angaja la această
modificare și nu cred că va fi cazul. Pentru că cine ar vrea să
renunțe la dreptul de veto? Ungaria, Cehia, Slovacia, sigur nu. Așa
că este, din punctul meu de vedere, un demers falimentar din start.
Antonia Pup (stânga) la Forumul de Securitate de la Varșovia. FOTO: Arhivă personală
Și
atunci ce ar trebui să facă România?
Ar
trebui ca România, zic eu, și Ministerul Afacerilor Externe să
conducă acest efort, să se mobilizeze pentru a crea această
comunitate de securitate la Marea Neagră și pentru a aduce
parteneri europeni mai aproape de Marea Neagră. De exemplu, Regatul
Unit, în cel mai recent review strategic lansat de ministerul lor de
Apărare, a menționat Marea Neagră ca fiind o zonă de interes
strategic pentru britanici. M-aș mobiliza pentru a crea alianțe
militare cu Polonia, cu Turcia, de a lucra în aceste formate mai
mici, dar mai eficiente.
În
loc să ne afundăm în dezbateri nesfârșite despre cum luăm acele
decizii, haideți să le luăm și să acționăm înainte de toate,
pentru că situația de securitate europeană o impune. Și dacă
acum cinci ani, când a avut loc conferința pentru viitorul Uniunii
Europene, avea rost să discutăm despre modificarea tratatelor
pentru o politică externă mai agilă, mai rapidă, mai puțin
reactivă, acum nu cred că mai avem acest lux și ar trebui să
acționăm. Și mai mult decât să acționăm, să o facem inclusiv
cu partenerii care sunt în afara Uniunii Europene, dar fără de
care nu putem vorbi de securitate europeană. Și aici nu e vorba
doar de Turcia, ci și Regatul Unit.
Revenind
la americani, ce proiecte comune le-ar reține atenția și ar avea potențial să ne facă să câștigăm și noi din ele?
O
să încep cu două proiecte pe care le consider foarte importante.
Noi vorbim foarte mult despre faptul că avem resurse energetice,
avem o situație energetică favorabilă nouă, că suntem siguri din
acest punct de vedere, pentru că avem aceste resurse importante, mai
ales cele din Marea Neagră, dar și proiectele pe care noi ne-am
angajat să le facem cu Statele Unite pentru a deveni mai siguri din
această perspectivă. De exemplu, proiectul cu reactoarele modulare
mici, unde avem statutul de pionieri.
Problema
este că noi folosim această carte a independenței energetice mai
mult cu valoare retorică decât cu valoarea de a o mobiliza către
proiecte concrete. Și eu aș cupla această conversație a
independenței energetice cu posibilitatea ca noi să folosim aceste
resurse energetice în dialog cu companiile de tehnologie americane.
Ca să atragem companii, de exemplu, care sunt active pe zona de
inteligență artificială, pentru că România va putea deveni o
destinație foarte bună pentru centre de date pe zona aceasta de
inteligență artificială, având în vedere faptul că ele au mare
nevoie de energie. Și aici mă bucur că Ministerul Energiei și
Guvernul au început timid o reforma în energie pentru a scădea
taxele și a scădea prețurile în domeniu.
Cred
eu că aici este un teritoriu unde trebuie să fim mai ambițioși.
Asta ar trebui să punem în practică, să cuplăm partea de energie
cu partea de a atrage transfer tehnologic. Și avem și oportunitatea
faptului că președintele Trump a renunțat la acel cadru de
difuzare a soluțiilor AI, care ne plasa nu într-o lumină foarte
favorabilă, pentru că noi nu eram văzuți în administrația
precedentă ca un partener foarte sigur pentru a atrage soluții de
inteligență artificială, ci doar un partener de rangul al doilea.
Acum
avem acel AI Action Plan lansat de președintele Trump, care spune că
Statele Unite se vor preocupa să negocieze bilateral cu partenerii
în care pot avea încredere pentru a transmite aceste soluții de
inteligență artificială americane în statele partenere. Și acest
framework bilateral, acest cadru bilateral, zic eu că este mai
avantajos pentru România. Tocmai că avem aceste resurse energetice
și avem un parteneriat strategic cu SUA în domeniul energiei foarte
solid.
Vedeți
semnale pozitive aici?
Prima
întâlnire bilaterală cu un oficial al administrației Trump a fost
între miniștrii de energie, între, era la acel moment, Sebastian
Burduja și secretarul Wright de la Departamentul de Energie. Deci
asta spune multe pentru că Ministerul Energiei poate să fie văzut
ca un al doilea minister al Afacerilor Externe pentru a relansa acest
parteneriat strategic cu Statele Unite.
Și
cum altfel ne-am mai putea crește valoarea de întrebuințare,
pentru a fi mai importanți în negocierile cu Trump?
Consider
că ar trebui să ne actualizăm o altă dimensiune a parteneriatului
strategic dincolo de palierul militar, palierul energetic și anume
diplomația mineralelor critice. România are resurse importante de
minerale critice. Am putea să devenim și mai importanți, și asta
printr-o investiție a unui partener american care deja este pe piața
românească, e o investiție de un miliard de dolari.  Amerocap
se numește, e o firmă de capital privat care investește într-un
proiect pentru a genera magneziu, pentru a prelucra magneziu. În
momentul de față, Uniunea Europeană depinde în proporții de
peste 90% de importurile de magneziu din China. Când acest proiect
va putea să devină unul final, România va putea să genereze până
la 50% din nevoia Uniunii Europene în acest sens.
În
ce măsură sunt interesați americanii de resursele României?
Guvernul
României a accesat trei proiecte strategice prin instrumentul de
finanțare european pentru a-și dezvolta aceste capacități de
extragere și de producție. În momentul de față la Washington –
și am văzut asta în întâlnirea dintre prim-ministrul australian
și președintele Trump, că aproape toată agenda discuțiilor a
fost conturată în jurul acestor minerale critice, de care Statele
Unite are nevoie pentru a deveni mai puțin dependentă de China și
pentru a-și putea asigura necesarul în cazul unui război care ar
putea începe în Indo-Pacific. Și mai avem resurse importante de
grafit, de exemplu, tot la fel foarte important inclusiv pentru
aplicații militare, dar și pământuri rare pe care România ar
putea să le exploreze.
Nu ne-am preocupat nici măcar de propria avuție
Și
ce ne oprește să facem acest lucru și să le exploatăm în
sfârșit?
Întâi
de toate ar trebui, și asta este o problemă pe care inclusiv
Ucraina o are, nu avem mapate aceste resurse. Și din cauza asta le-a
fost foarte greu ucrainenilor, de exemplu, atunci când au parafat
acordul din luna mai cu Statele Unite pentru a exploata aceste
minerale critice în comun. Ar trebui mai întâi să le cartografiem
și să știm exact unde sunt, pentru ca apoi să mergem în dialogul
cu companiile americane și să atragem capital pentru a ne dezvolta
capacitățile, nu doar de a le extrage, dar și de a le prelucra.
Asta
este important pentru că tot ceea ce văd acum de aici, în materie
de redesenare a relațiilor externe, se face ținând cont de acest
pilon al materialelor critice.
Mai devreme sau mai târziu se va încheia războiul din Ucraina și se va trece la reconstrucția acestei țări. Cum ar putea să participe România și cum am putea să colaborăm aici cu americanii?
Eu
aș mai miza pe faptul că România va putea să joace un rol foarte
important în arhitectura de securitate europeană post-războiul din
Ucraina. Și nu doar având în vedere poziția noastră
geostrategică, pentru că tindem să ne focalizăm doar pe poziție,
doar pe ceea ce avem deja, ce ne-a fost dat, resurse minerale,
poziție geografică.
Nu
atâta de mult investim în a mobiliza, să transformăm aceste
poziții statice în beneficii concrete pentru interlocutorii noștri
geopolitici. Această bază Mihail Kogălniceanu din Constanța va fi
foarte importantă în cazul în care Statele Unite vor decide să
participe la acordarea de garanții de securitate pentru Ucraina pe
partea aeriană, nu există un alt loc mai bun pentru a observa ceea
ce se întâmplă în Ucraina și a putea interveni pe partea aeriană
decât România. Și mai mult decât atât, mai vreau să introduc un
aspect.
România
are instrumente de politici publice foarte robuste pentru a face
acest screening în materie de investiții străine, pentru a bloca
investiții străine dubioase din partea actorilor care au o agenda
strategică opusă nouă, partenerilor euroatlantici. Noi avem o
comisie de screening a investițiilor străine, una dintre primele
care au devenit operaționale în România, care este modelată după
comitetul american de screening a investițiilor străine. O temă la
care eu lucrez acum este să mă uit la cum ar putea arăta influența
Chinei în reconstrucția Ucrainiei.
Reconstrucția
Ucrainei este un proiect care, potrivit ultimelor estimări ale
Băncii Mondiale, ar costa undeva peste 500 de miliarde de dolari. Am
avut din 2022 până în 2025 numeroase conferințe în care s-a tot
discutat sprijinul pentru reconstrucția Ucrainei și s-au colectat
la nivel de acorduri, de declarații de intenție, în valoare de cam
200 de miliarde, deci jumătate din cât e nevoie. Va fi un proiect
imens.
Și
noi nu avem ca europeni, și nici măcar americanii nu au, spațiul
fiscal, bugetar, pentru a susține un effort atât de mare. Și
atunci cine ar putea să vină să își arate generozitatea? China,
partenerul principal rival strategic al Statelor Unite. Eu pledez
pentru ca Statele Unite și România să articuleze un scut pentru
securitate economică pe flancul estic. Deci vom avea nevoie de un
astfel de scut economic, pentru că țări ca Rusia și China vor
încerca să profite și să vulnerabilizeze zona.
- 
																	   Actualitateacum 3 zile Actualitateacum 3 zileMii de credincioși stau la coadă pentru a intra în Catedrala Națională, până în Piața Constituției. Timpul de așteptare este între 6 și 8 ore 
- 
																	   Actualitateacum 3 zile Actualitateacum 3 zileMinistrul Apărării Națioanale anunță ce va face România după retragerea soldaților americani: „Armata Română este principala forță de apărare” 
- 
																	   Actualitateacum 3 zile Actualitateacum 3 zileAdevărul despre un aparat dentar invizibil, dezvăluit de medici și pacienți! 
- 
																	   Breakingacum 3 zile Breakingacum 3 zileFurie la Pentagon din cauza celui mai nou film de pe Netflix. „A House of Dynamite” imaginează un eșec al scutului anti-rachetă al SUA 
- 
																	   Breakingacum 3 zile Breakingacum 3 zileOana Gheorghiu își pune cenușă în cap cu postarea cu „golanii” de la Casa Albă. Primul mesaj al cofondatoarei Dăruiește Viața, după ce Grindeanu a cerut retragerea ei din funcția de vicepremier 
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileParlamentul înființează o comisie de anchetă privind explozia din Rahova, pentru „a clarifica circumstanțele care au condus la pierderea de vieți” 
- 
																	   Comunicateacum 2 zile Comunicateacum 2 zileDespre optimizarea si adaptarea SEO in era inteligentei artificiale 
- 
																	   Actualitateacum o zi Actualitateacum o ziOameni din mai multe orașe au ieșit în stradă la 10 ani de la Colectiv. La București au pornit în marş de la Piaţa Universităţii 


 
												 
																	 
																	
																															 
									 
																	 
									 
									 
									 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											

