Actualitate
LIVE TEXT | Război în Ucraina. Prognoză dezamăgitoare în ceea ce privește ajutorul SUA acordat Ucrainei
 
																								
												
												
											
Lipsa finanțării a
afectat deja capacitatea Ucrainei de a se apăra, iar blocajul camionagiilor polonezi al punctelor de frontieră a dus la întreruperi în alimentarea cu combustibil.
Foto: Shutterstock
UPDATE
06.22 Se pare că Direcția Principală de Informații
Militare (GUR) ucraineană a efectuat o lovitură cu drone la scară
largă pe teritoriul Rusiei, iar oficialii de ocupație ruși au
acuzat forțele ucrainene că au lansat o lovitură asupra Oblastului
Donețk ocupat, care a dus la pene de curent pe scară largă.
Ministerul rus al Apărării (MOD) a susținut că apărarea
antiaeriană rusă a doborât 24 de drone ucrainene deasupra
regiunilor Moscova, Tula, Kaluga, Bryansk și Smolensk în noaptea de
25-26 noiembrie și în dimineața zilei de 26 noiembrie.
Guvernatorul regiunii Tula, Alexei Dyumin, a declarat că o dronă
s-a prăbușit într-un bloc de apartamente din orașul Tula, după
ce apărarea antiaeriană rusă a doborât-o. Publicația ucraineană
 Suspilne,  citând propriile surse anonime, a raportat că lovitura
ucraineană de peste noapte cu drona asupra Rusiei a fost o
operațiune specială a GUR. Surse ruse, inclusiv șeful Republicii
Populare Donețk (DNR), Denis Pușilin, au susținut, de asemenea, că
forțele ucrainene au efectuat o lovitură mare de artilerie și
HIMARS asupra substațiilor de distribuție a energiei electrice din
regiunea ocupată Donețk, provocând întreruperi de electricitate
în multe așezări și orașe, inclusiv orașul Donețk, Mariupol. ,
și Manhush.
UPDATE
06.09 Forțele ruse au efectuat o serie de lovituri cu
drone Shahed asupra Ucrainei în noaptea de 25 spre 26 noiembrie.
Oficialii militari ucraineni au raportat că forțele ruse au lansat
nouă Shahed-136/131 din direcția Primorsko-Akhtarsk și că
apărarea antiaeriană ucraineană a doborât opt drone. Comandantul
forțelor comune ucrainene, general-locotenent Serhiy Nayev, ca și
alți oficiali ucraineni din 25 noiembrie, a continuat să laude
acțiunile grupurilor mobile ucrainene în interceptarea dronelor
rusești. Nayev a declarat că grupurile mobile vor primi sisteme
portabile de apărare aeriană (MANPADS) fabricate în străinătate,
în viitorul apropiat.
UPDATE
05.52 Forțele ruse s-au plâns de vulnerabilitatea
liniilor de comunicație terestre rusești (GLOC) de
pe malul de est (stânga) al Oblastului Herson, pe
fondul plângerilor continue cu privire la capacitățile slabe ale
Rusiei de pe malul de est.
Un blogger rus a susținut, pe 26 noiembrie, că personalul Diviziei
70 de Infanterie Motorizată
din Rusia (din nou formata Armată a 18-a de arme combinate) îi
scrie adesea plângându-se de vulnerabilitatea logisticii rusești
în malul de est al Oblastului Herson, lângă Krynky (30 km nord-est
de Regiunea Herson și la 2 km de râul Nipro) până la loviturile
cu drone din Ucraina. Bloggerul a fost, de
asemenea, de acord cu afirmațiile anterioare ale unui alt blogger
rus conform cărora forțele ruse din această zonă se luptă cu
coordonarea unității, precum și cu neglijența comandanților la
nivel de companie și batalion. Bloggerul a
sugerat că forțele ruse de lângă Krynky ar trebui să creeze o
companie separată anti-drone, cu personal din batalionul separat de
recunoaștere al Diviziei 70 de Infanterie
Motorizată,
pentru a proteja GLOC-urile rusești. GLOC-urile rusești de pe malul
stâng al Oblastului Herson, cum ar fi autostrada E58 Antonivka-Sahy
(la aproximativ 5-8 km distanță de râul Nipro), sunt situate
aproape de malul râului Nipro, făcându-le vulnerabile la
interdicția ucraineană. ISW a raportat anterior că bloggeri ruși
s-au plâns în mod repetat că forțele ruse din apropierea Krynky
suferă de probleme, cum ar fi sprijin insuficient de foc,
coordonarea unității, război electronic (EW), contrabaterie și
apărare aeriană, dar a observat că aceste probleme raportate nu se
traduc întotdeauna. în efecte semnificative pe câmpul de luptă.
Surse ruse au susținut în mod continuu că forțele ruse nu sunt în
măsură să împingă forțele ucrainene din Krynky și că forțele
ucrainene nu sunt în prezent în măsură să facă progrese
semnificative din punct de vedere operațional în zona malului de
est.
UPDATE
05.39 Rusia continuă să se confrunte cu penurie de
forță de muncă calificată și necalificată pe fondul politicilor
inconsecvente și contradictorii ale Kremlinului, care descurajează
rușii care au fugit din Rusia și muncitorii migranți de la munca
în Rusia, încercând în același timp să mărească capacitatea
industrială și generarea forței de muncă
ruse.  Președintele Dumei de Stat a Rusiei, Vyacheslav Volodin,
a susținut pe 25 noiembrie că mulți ruși care au părăsit Rusia
din cauza invaziei pe scară largă a Ucrainei se întorc în Rusia
pentru că nu și-au găsit de lucru în străinătate. Volodin a
avertizat că Rusia nu „așteaptă cu brațele deschise” să
accepte rușii care se întorc și a susținut că aceștia „au
comis o trădare împotriva Rusiei, rudelor și prietenilor”. Un
proeminent blogger rus afiliat la Kremlin a fost de acord cu
declarațiile lui Volodin din 26 noiembrie, dar a remarcat că Rusia
continuă să se confrunte cu deficite severe de forță de muncă
calificată și a caracterizat numărul de ruși care se întorc
drept „catastrofal de mic”. Bloggerul a
adăugat că deficitul de forță de muncă a crescut numărul de
migranți care caută locuri de muncă în Rusia și a criticat
autoritățile ruse pentru „„ politica ușilor deschise”
privind migrația. Guvernul rus pare să se lupte să reconcilieze
obiectivele incoerente și concurente, acordând prioritate
eforturilor de cripto-mobilizare pentru a trimite forța de muncă în
prima linie în detrimentul forței de muncă naționale a Rusiei, în
timp ce aplică politici care restricționează perspectivele
migranților de a lucra în Rusia. De asemenea, agențiile ruse de
aplicare a legii constrâng migranții cu și fără cetățenie rusă
să intre în serviciul militar rus, reducând și mai mult
capacitatea migranților de a spori forța de muncă a Rusiei.
Politicile incoerente și contradictorii ale Kremlinului urmăresc să
atingă obiective care se exclud reciproc de reducere a șocurilor
negative asupra forței de muncă interne a Rusiei, descurajând în
același timp migranții să lucreze în Rusia și ademenind rușii
să se întoarcă din străinătate, fără a le oferi oportunități
de muncă și încercând să-i recruteze într-un război de
care au fugit. Cu toate acestea, implementarea proastă a
acestor politici nu a generat nicio amenințare aparentă
sau iminentă la adresa economiei sau a
efortului de război rusesc în acest moment.
UPDATE
05.20 Forțele ruse au continuat operațiunile ofensive
de-a lungul liniei Kupyansk-Svatove-Kreminna pe 26 noiembrie și au
făcut un avans confirmat. Imaginile geolocalizate publicate pe
26 noiembrie arată că forțele ruse au avansat puțin la sud-vest
de Pershotravneve (24 km est de Kupyansk). Statul Major ucrainean a
raportat că forțele ucrainene au respins atacurile rusești în
apropiere de Synkivka (8 km nord-est de Kupyansk), Ivanivka (20 km
sud-est de Kupyansk), Novoselivske (14 km nord-vest de Svatove) și
în apropierea pădurii Serebryanske (10 km sud-vest de Kreminna). Un
blogger rus a susținut că forțele ruse au încercat fără succes
să avanseze la nord-est și la est de Kupyansk în ultima săptămână.
Purtătorul de cuvânt al Forțelor Terestre ucrainene,
locotenent-colonelul Volodymyr Fityo, a raportat că forțele ruse
și-au intensificat utilizarea munițiilor cu
dispersie și a dronelor cu vizualizare personală
(FPV) lângă Synkivka în încercările de a avansa spre Kupyansk.
UPDATE
05.04 Surse ruse au susținut că forțele ucrainene au
atacat fără succes de-a lungul liniei Kupiansk-Svatove-Kreminna pe
26 noiembrie. Ministerul rus al Apărării a susținut că
forțele ruse au respins atacurile ucrainene în apropiere de
Synkivka, Ivanivka și în apropierea pădurii Serebryanske. Un
blogger rus a susținut că forțele ucrainene au încercat să preia
inițiativa în zona pădurii Serebryanske în ultima săptămână,
profitând de o redistribuire a trupelor ruse din zonă în alte
direcții nespecificate. Bloggeri ruși au
susținut în mod obișnuit în ultimele săptămâni că forțele
ucrainene se pregătesc să lanseze un efort ofensiv localizat lângă
Kreminna.
UPDATE
04.49 Statul Major ucrainean a raportat că forțele
ucrainene au continuat să efectueze atacuri la sud de Bakhmut pe 26
noiembrie și provoacă pierderi de personal și echipament militar
forțelor ruse.
UPDATE
04.34 Surse ruse au susținut pe 26 noiembrie că
forțele ruse au avansat marginal lângă Bakhmut. Un blogger rus
a susținut că un grup blindat rus a atacat lângă Klishchiivka (7
km sud-vest de Bakhmut) și a ocupat poziții nespecificate, dar că
forțele ucrainene încă controlează înălțimi cheie din jurul
așezării. Bloggerul
a adăugat că forțele ruse au avansat la nord-est de Klișchiivka,
spre Bohdanivka (5 km nord-vest de Bakhmut) și în apropierea căii
ferate în vecinătatea Andriivka (10 km sud-vest de Bakhmut) în
ultima săptămână. Un agregator de știri rus a susținut în mod
similar pe 25 noiembrie că forțele ruse au înaintat spre
Klișchiivka și la periferia ei de nord-est și au contraatacat cu
succes lângă Andriivka. Unii bloggeri, totuși, au susținut că nu
au existat schimbări în prima linie a lui Bakhmut. Statul Major
ucrainean a raportat că forțele ucrainene au respins atacurile
rusești în apropiere de Klișchiivka și Andriivka. Bloggeri
ruși au indicat că elemente ale Batalionului 58 Spetsnaz al
Republicii Populare Donețk (DNR) (Corpul 1 Armată, Armata 8 Armată
Combinată, Districtul Militar de Sud) și Regimentul 137 Gărzi
Aeropurtate (VDV) (Divizia 106 Gardă VDV) operează în direcția
Bakhmut.
UPDATE
04.17 Forțele ucrainene au atacat la nord-vest de
Horlivka (25 km sud de Bakhmut) pe 26 noiembrie, dar nu au făcut
avansuri revendicate sau confirmate. Ministerul rus al Apărării
a susținut că forțele ruse au respins atacurile ucrainene din
apropiere de Pivdenne și Shumy (ambele imediat la nord-vest de
Horlivka). Bloggerii
ruși au susținut că nu au existat schimbări în prima linie a
Horlivka din 26 noiembrie.
UPDATE
04.02 Forțele ruse au atacat fără succes la
nord-vest de Horlivka pe 26 noiembrie. Statul Major ucrainean a
raportat că forțele ucrainene au respins atacurile rusești în
partea de est a Pivnichne (doar la nord-vest de Horlivka).
UPDATE
03.50 Forțele ruse au făcut avansuri confirmate la
nord-vest și sud-est de Avdiivka pe 26 noiembrie. Imaginile
geolocalizate publicate pe 26 noiembrie arată că forțele ruse au
avansat marginal la nord-vest de Krasnohorivka (7 km nord-vest de
Avdiivka) și în partea de est a zonei industriale de la periferia
de sud-est a lui Avdiivka. Imagini video geolocalizate din 26
noiembrie arată vehicule blindate rusești care atacă poziții
ucrainene în partea de nord a zonei industriale de la periferia de
sud-est a orașului Avdiivka. Bloggeri ruși
au susținut în mod covârșitor că forțele ruse au capturat
întreaga zonă industrială din apropierea gării Yasynuvata-2 pe 26
noiembrie, după ce au curățat ultimele clădiri rămase în zonă
pe 25 noiembrie, deși ISW nu a observat încă o confirmare vizuală
a acestor afirmații. Bloggeri ruși au
susținut că zona industrială este situată pe un deal ușor, pe
care au evaluat-o că ar permite forțelor ruse să bombardeze
pozițiile ucrainene de la periferia Avdiivka și să dezvolte
operațiuni ofensive în continuare. Unele surse ruse au susținut că
capturarea acestei zone industriale nu va facilita operațiunile
ofensive ulterioare pentru forțele ruse, totuși, deoarece forțele
ruse vor trebui să dezvolte ofensive pe celelalte flancuri ale
Avdiivka sau să mobilizeze mai mult personal pentru a obține
rezultate rapide și decisive. Bloggeri
ruși au susținut, de asemenea, că forțele ruse au câștigat un
punct de sprijin lângă calea ferată adiacentă fabricii de cocs
Avdiivka. Un proeminent blogger rus a susținut că forțele
ucrainene au respins toate atacurile rusești asupra fabricii de cocs
Avdiivka și în apropiere de Stepove (3 km nord-vest de Avdiivka) pe
26 noiembrie și că forțele ruse au înaintat pe flancurile
estice spre Avdiivka și lângă Novokalynove (7 km nord de Avdiivka)
toată săptămâna trecută. Bloggerul
a observat că progresele rusești din ultima săptămână nu
amenință imediat forțele ucrainene și nu afectează în mare
măsură eforturile Rusiei de a captura Avdiivka, ci pur și simplu
extind linia frontului. Statul Major ucrainean a raportat că forțele
ucrainene au respins atacurile rusești la est de Novobakhmutivka (9
km nord-vest de Avdiivka); la sud de Novokalynove; și lângă
Sieverne (6 km vest de Avdiivka), Stepove, Avdiivka și Pervomaiske
(11 km sud-vest de Avdiivka).
UPDATE
03.33 Forțele ucrainene au continuat să contraatace
pe linia frontului Avdiivka pe 26 noiembrie, dar nu au făcut
avansuri revendicate sau confirmate. Un blogger rus a susținut
că forțele ucrainene continuă să contraatace, în ciuda
retragerii din pozițiile lor fortificate de lângă Stepove. Un alt
blogger rus a susținut că forțele ucrainene nu au reușit să
restabilească poziția pierdută în zona industrială de la
periferia de sud-est a Avdiivka, după ce au contraatacat în zonă.
UPDATE
03.18 Forțele ruse au continuat operațiunile
ofensive nereușite la vest și sud-vest de orașul Donețk pe 26
noiembrie. Statul Major ucrainean a raportat că forțele ruse au
lansat operațiuni ofensive nereușite lângă Marinka (imediat la
vest de orașul Donețk) și Novomykhailivka (10 km sud-vest de
orașul Donețk). Un proeminent blogger rus a susținut în mod
similar că forțele ruse nu au înaintat lângă Marinka sau
Novomykhailivka pe 26 noiembrie, dar a susținut că forțele ruse au
făcut unele progrese nespecificate lângă Novomykhailivka în
ultima săptămână cu obiectivul operațional de a ajunge la
Vuhledar. Bloggerul
a adăugat că forțele ruse au împins forțele ucrainene înapoi în
partea de nord-vest a orașului Marinka în ultima săptămână.
UPDATE
03.03 Ministerul rus al Apărării a susținut pe 26
noiembrie că forțele ucrainene au atacat fără succes lângă
Marinka și Shevchenko (8 km sud-vest de Vuhledar).
UPDATE
02.47 Forțele ruse au desfășurat operațiuni
ofensive în zona de frontieră Donețk-Zaporijia, dar nu au făcut
niciun avans confirmat pe 26 noiembrie. Ministerul apărării rus
a susținut că forțele ruse au făcut progrese nespecificate în
zona de frontieră Donețk-Zaporijia pe 26 noiembrie. Statul Major
ucrainean a raportat în rapoartele sale de situație de dimineață
că forțele ruse au atacat fără succes la est de Staromayorske (9
km sud de Velyka Novosilka) și la sud de Zolota Nyva (11 km sud-est
de Velyka Novosilka) și au raportat în raportul lor de seară că
forțele ruse nu au condus orice operațiuni ofensive în zona de
frontieră Donețk-Zaporijia Oblast.
UPDATE
02.32 Surse ruse au susținut că forțele ucrainene au
desfășurat operațiuni ofensive în vestul regiunii Zaporijia, dar
nu au făcut niciun avans pretins sau confirmat pe 26 noiembrie.
Un blogger rus a susținut că forțele ucrainene au atacat fără
succes Robotyne și Verbove (9 km est de Robotyne) cu grupuri mici de
infanterie. Surse ruse au susținut pe 25 și 26 noiembrie că
forțele ucrainene au redus ritmul operațiunilor lor în vestul
Oblastului Zaporijia, în parte din cauza
condițiilor meteorologice nefavorabile. Un blogger rus a susținut
pe 26 noiembrie că forțele ucrainene au avansat cu o jumătate de
kilometru spre Novofedorivka (15 km nord-est de Robotyne) și au
încercat fără succes să avanseze în direcția Kopani (5 km
nord-vest de Robotyne) în ultima săptămână.
UPDATE
02.15 Forțele ruse au efectuat operațiuni ofensive în
vestul regiunii Zaporijia, dar nu au făcut niciun progres confirmat
pe 26 noiembrie. Un blogger rus a susținut că forțele ruse au
efectuat o serie de contraatacuri de-a lungul liniei
Kopani-Robotyne-Novoprokopivka-Verbove și au avansat în apropiere
de Verbove. Bloggerul
a mai susținut că forțele ruse au obținut succese tactice
nespecificate lângă Novoprokopivka (2 km sud de Robotyne) înainte
ca ploile abundente să perturbe luptele active. Statul Major
ucrainean a transmis în rapoartele sale de
dimineață că forțele ruse au atacat fără succes lângă
Robotyne și a notat în raportul de seară că forțele ruse nu au
efectuat nicio operațiune ofensivă în direcția Zaporijia. O sursă
rusă a susținut că elemente ale Regimentului 1430 de Infanterie
Motorizată rus
(Trupele teritoriale ruse [TRV]) și Brigăzii 136 de Infanterie
Motorizată de
gardă (Armata 58 de arme combinate [CAA], Districtul Militar de Sud
[SMD]) operează în apropiere de Robotyne. Surse ruse au susținut
că elemente ale Regimentului 108 de asalt aerian de gardă (VDV) rus
(Divizia 7 Gardă VDV) și Regimentul 70 de pușcă motorizată de
gardă (Divizia 42 de puști motorizate, 58 CAA, SMD) operează în
direcția Zaporijia.
UPDATE
02.00 Forțele ucrainene și-au menținut pozițiile pe
malul de est (stânga) al Oblastului Herson, deoarece forțele ruse
au făcut avansuri susținute pe malul de est pe 26 noiembrie.
Statul Major ucrainean a raportat că forțele ucrainene își mențin
poziții pe malul de est (stânga) al râului Nipro. Surse ruse au
susținut că forțele ruse au împins forțele ucrainene din zonele
forestiere de lângă Krynky (30 km nord-est de regiunea Herson și 2
km de râul Nipro). Un blogger rus a susținut că forțele ruse au
intrat în periferia vestică a Krynky.
UPDATE
01.41 Surse ruse au susținut că forțele ucrainene au
efectuat o lovitură cu rachete fără succes împotriva Crimeei
ocupate pe 26 noiembrie. Ministerul apărării ruse a susținut
că apărarea antiaeriană rusă a doborât două rachete ucrainene
S-200 deasupra Mării Azov, despre care unele surse ruse susțin că
au vizat podul peste strâmtoarea Kerci.
UPDATE
01.29 Curtea Supremă a Rusiei a decis că anumite
persoane mobilizate din Rusia au dreptul de a servi în Serviciul
Civil Alternativ al Rusiei (AKS), mai degrabă decât în primele
linii. Pe 23 noiembrie, Curtea Supremă a Rusiei a decis în favoarea
lui Pavel Mushumansky, care a servit în AKS pe baza convingerilor
sale religioase după recrutarea în 2019 și a cerut să servească
din nou în AKS după mobilizarea din toamna anului 2022. Mushumansky
s-a desfășurat într-o unitate militară și a făcut apel la
Curtea Supremă, după ce tribunalul Oblast din Leningrad i-a respins
apelul de a servi în AKS. Serviciul de știri al Kremlinului  RBK  a
raportat declarații ale experților în drept ruși conform cărora
decizia Curții Supreme afirmă dreptul recruților ruși și al
personalului mobilizat de a înlocui serviciul militar cu AKS dacă
serviciul militar contrazice convingerile lor spirituale sau
religioase. Experții au remarcat că decizia de mobilizare se aplică
doar persoanelor care pot demonstra că serviciul militar le încalcă
convingerile și care nu au servit anterior în armată sau ca
recrutat.
UPDATE
01.12 Oficialii ruși de ocupație continuă să
stabilească programe care vizează îndoctrinarea copiilor ucraineni
din Ucraina ocupată în identitățile naționale și culturale
rusești. Administrația de ocupație a Regiunii Herson a anunțat
pe 26 noiembrie că ea și partidul Rusia Unită susținută de
Kremlin deschid un centru pentru copiii fără îngrijire părintească
în Oblastul Kherson ocupat. Administrația de ocupație a Regiunii
Herson a remarcat că Maria Lvova-Belova, Comisarul pentru Drepturile
Copilului numit de Kremlin, a sprijinit
proiectul și că guvernul Oblastului Ryazan va ajuta la renovarea
centrului. Primarul ucrainean din Melitopol,
Ivan Fedorov, a raportat pe 26 noiembrie că autoritățile ruse de
ocupație lansează un program la instituțiile de învățământ
superior din Melitopolul ocupat pentru a instrui studenții să
creeze hărți de câmpuri minate.
UPDATE
01.00 Autoritățile de ocupație ruse continuă să
folosească ajutoarele bănești
de maternitate pentru a spori eforturile de pașportare în zonele
ocupate. Miliția Republicii Populare Lugansk (LNR) a susținut
pe 26 noiembrie că rezidenții din regiunea ocupată Luhansk pot
solicita astfel de ajutoare pentru al
doilea și al treilea copil și primul lor copil (dacă primul copil
s-a născut după 1 ianuarie 2020), dacă ei sau copiii lor au
pașapoarte rusești.
UPDATE
00.47 Surse ruse profită de un protest civil la
granița ucraineană-polonă pentru a amplifica narațiunile standard
ale Kremlinului, menite să creeze o breșă
în relațiile dintre Ucraina și Polonia. Camionagii
polonezi au început o blocare a trei puncte de trecere a frontierei
dintre Ucraina și Polonia pe 6 noiembrie și au extins blocada la un
al patrulea punct de trecere a frontierei pe 24 noiembrie, ca parte a
unei greve pentru a împiedica camionierii ucraineni să treacă
granița poloneză în Ucraina. Camionagii
polonezi protestează împotriva concurenței camioanelor ucrainene
și permit doar vehiculelor umanitare și de pasageri să treacă
granița, creând blocaje semnificative de peste 2.000 de camioane și
o criză umanitară la punctele de trecere, blocaje
care au dus la moartea a doi șoferi de
camion ucraineni. Oficialii ucraineni au cerut în mod repetat
încetarea protestului, iar ministrul de externe leton Krisjanis
Karins și-a exprimat disponibilitatea pe 26 noiembrie de a media
între Polonia și Ucraina pentru deblocarea graniței. Surse ruse
pro-Kremlin susțin că blocada a creat deficit critic de combustibil
și muniție în Ucraina, că unii oficiali
ucraineni protestează și că greva se poate extinde și mai mult.
Aceste narațiuni sunt probabil menite să submineze relațiile
ucrainene-polone și să saboteze viitoarele negocieri pentru a pune
capăt grevei.
UPDATE
00.31 Ministerul rus al Apărării continuă eforturile
de a prezenta organizațiile internaționale conduse de ruși ca
fiind fără fisură în sprijinirea invaziei pe scară largă a
Rusiei în Ucraina. Ministrul rus al apărării, Serghei Şoigu,
a susținut pe 26 noiembrie că Organizația Tratatului de Securitate
Colectivă (CSTO) condusă de Rusia a creat efectiv o rețea
unificată de apărare aeriană, deoarece Rusia are deja acorduri
bilaterale de apărare aeriană cu toate celelalte state membre CSTO:
Armenia, Belarus, Kazahstan, Kârgâzstan și Tadjikistan. Un acord
bilateral de creare a unei rețele regionale comune de apărare
aeriană între Rusia și Kârgâzstan, ca parte a cadrului
Comunității Statelor Independente (CSI), a intrat în vigoare la 9
noiembrie. Mențiunea de către Șoigu a Armeniei alături de alte
state membre CSTO este notabilă, deoarece Armenia nu a participat la
Sesiunea Colectivă a CSTO de la Minsk, Belarus, pe 23 noiembrie, pe
fondul eforturilor armene continue de a se distanța de Rusia.
UPDATE 00.18
Proiectul independent de monitorizare din Belarus, The Hajun Project,
a raportat pe 26 noiembrie că forțele ruse și bieloruse au
prelungit exercițiile comune în Belarus, care au fost în
desfășurare din 29 aprilie 2022,  până la jumătatea lunii
decembrie.
ȘTIRE INIȚIALĂ
Camera Reprezentanților a făcut o prognoză dezamăgitoare în ceea
ce privește ajutorul acordat Ucrainei; aprobarea ajutorului este
puțin probabilă până anul viitor, consideră șeful Comitetului
de Informații. Va fi foarte greu pentru Statele Unite ale
Americii să aprobe alocarea de ajutoare noi Ucrainei și Israelului
până la sfârșitul acestui an din cauza dezacordurilor privind
politica externă. După cum  scrie Bloomberg, republicanii încearcă
să lege aprobarea ajutorului militar extern cu întărirea politicii
de frontieră. „Congresul va cere modificări legislative pentru
a se asigura că granița se întoarce acolo unde era înainte”,
a declarat Mike Turner, președintele Comisiei de Informații a
Camerei, la NBC. Casa Albă a cerut fonduri de urgență de
aproximativ 4 miliarde de dolari pentru a spori resursele de la
graniță și a contracara fluxul de migranți. Senatorul Tom Cotton
a declarat duminica la Fox News că principalele probleme politice
care îi preocupă pe conservatori sunt schimbările în domeniul
azilului și eliberării condiționate. „În schimbul furnizării
de fonduri suplimentare Ucrainei, trebuie să realizăm reforme
semnificative și substanțiale ale politicii noastre de frontieră”,
a spus el. Reamintim că la începutul lunii octombrie a fost aprobat
bugetul temporar al SUA , care a permis guvernului să lucreze încă
45 de zile; acesta nu a inclus ajutorul pentru Ucraina. În
noiembrie, consilierul pentru securitate națională al lui Joe
Biden, Jake Sullivan, a cerut Congresului să aprobe rapid cererea
Casei Albe de ajutor pentru Ucraina, deoarece lipsa finanțării a
afectat deja capacitatea acesteia de a se apăra. Pe 15 noiembrie,
Camera Reprezentanților a aprobat un nou  proiect de lege privind
finanțarea guvernamentală, care nu includea nici ajutorul pentru
Ucraina și nici pe cel pentru Israel. Joe Biden a semnat-o în două
zile.
Actualitate
Sediul central al AUR a fost vandalizat. Pe pereți au apărut mesaje precum „Antifa” sau „Mai bine mort decât fascist”
 
														Sediul partidului AUR a fost vandalizat în noaptea de miercuri spre joi, 29-30 octombrie. Autorii faptei au scris mesaje agresive cu graffiti de culoare neagră și roșie, fiind însoțite și de tag-uri precum simbolul anarhiei.
FOTO: Captură video Facebook/AUR
Pe pereții gardului care înconjoară sediul central AUR au apărut mesaje precum „ANTIFA”, „F**K FASCISTS” sau „MAI BINE MORT DECÂT FASCIST”.
Reprezentanții AUR au declarat că astfel de fapte „nu sunt acte de curaj, ci infracțiuni”.
„Vandalizarea nu este un act de curaj, ci o infracțiune. Ura și violența nu pot fi instrumente politice. Cine atacă sedii, simboluri și chipurile eroilor noștri nu apără democrația, o distruge. România are nevoie de lege, de respect și de oameni care construiesc, nu de cei care distrug”, au transmis reprezentanții AUR pe Facebook.
Sursă video: Facebook/AUR
Potrivit Digi24, Poliția Capitalei a transmis, într-un comunicat de presă, că joi, polițiști de la Direcția Generală de Poliție a Municipiului București – Secția 1 Poliție au fost sesizați de către o femeie, în vârstă de 41 de ani, reprezentant al unei organizații politice din Sectorul 1, cu privire la faptul că, pe gardul instituției, ar fi fost scrise mesaje cu caracter denigrant.
Totodată, au fost provocate distrugeri la nivelul unor bannere amplasate pe gardul respectiv.
„Polițiștii deplasați la fața locului au demarat activitățile specifice, în cauză fiind efectuate cercetări în vederea identificării și depistării persoanei bănuite de comiterea faptelor sesizate. Cercetările sunt continuate de către polițiștii Secției 1 Poliție, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de distrugere, sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1”, a mai spus sursa citată.
Actualitate
„Lui Trump îi va plăcea de Nicușor Dan”. Soluțiile unei experte de la Washington pentru reinventarea relațiilor româno- americane
 
														Expert
în securitate, politologul Antonia Pup predă la prestigioasa
Universitate Georgetown din Washington şi este analist la Comisia
specială a Camerei Reprezentanţilor privind competiţia strategică
dintre SUA şi Partidul Comunist Chinez. Într-un interviu pentru
„Adevărul”, Antonia Pup recomandă urgentarea vizitei lui
Nicușor Dan la Casa Albă și explică cu ce argumente îi putem
determina pe americani să pună mai mult preț pe relațiile
bilaterale.
Donald Trump și Nicușor Dan s-au întâlnit la summitul NATO de la Haga. FOTO: Președinția României
Adevărul:
Redimensionarea forțelor militare americane de la baza Kogălniceanu,
termen „cosmetizat” pentru că ar trebui să o numim retragere
parțială, i-a luat pe mulți prin surprindere, deși despre
reorientarea SUA spre Indo-Pacific se tot vorbește de cel puțin 15
ani. Ce ar mai putea să facă acum autoritățile române?
Antonia
Pup: Președintele
României, la un minim, ar trebui să-l sune pe președintele
american Donald Trump pentru a afla la ce nivel al deciziei a fost
asumată această mutare a trupelor. Este vorba doar despre o decizie
a Pentagonului sau este o decizie asumată pe întreaga verticală de
putere a statului american? Această decizie bruscă de relocare a
trupelor impactează deocamdată doar România din întreagă Europa,
ceea ce este suspicios, mai ales că autoritățile de la București
au o fidelitate istorică în raport cu partenerul strategic
american.
Ce
riscuri decurg de aici, mai ales că avem o asimetrie tot mai
evidentă între nordul flancului estic și sudul acestuia?
Această
decizie va invita la și mai multă agresiune din partea Federației
Ruse, care este probabil foarte încântată să vadă această
mostră de dezbinare transatlantică. Ne putem aștepta la o creștere
a ritmului atacurilor hibride, la o activare a operațiunilor de
dezinformare, dar și la alte tipuri de provocări, pentru a fi
testați. Pe flancul estic al NATO astăzi s-a produs o falie, o
asimetrie, care a fost de fapt resimțită în întreagă perioadă
2016-2022, când în nordul flancului (Regiunea Baltică) am avut o
prezență de tipul „enhanced forward presence”, iar în sudul
flancului (regiunea Mării Negre) o prezență mai redusă, de tipul
„tailored forward presence”. Ca un rezultat, Marea Baltică este
astăzi un lac NATO, iar Marea Neagră este un teatru de război.
Președintele Dan ar trebui să convoace CSAT pentru a coordona un
plan de răspuns pentru a umple acest gol, iar ministrul de externe
să înceapă un turneu diplomatic la Londra, Paris, Berlin,
Bruxelles și Varșovia, de unde să adune resurse suplimentare
pentru a ne rezolva nevoile de descurajare.
Ce e de făcut
În
ce privește relațiile româno-americane, ce e de făcut și cu ce
ar trebui să începem?
Evident
că mai sunt multe alte paliere pe care cred că trebuie să lucrăm
în relația cu SUA, nu doar să ne îmbunătățim retorica față
de partenerul strategic. Sper să se grăbească și domnul
președinte cu o vizită aici pentru că zic eu că se închide o
fereastră de oportunitate cu cât vom merge mai în profunzimea
anului 2026.
Problema
este că la anul vor fi alegeri parțiale, „midterms”, alegeri
pentru Congres. Dacă ne uităm când o să aibă loc acele alegeri
vedem că ele vor fi în luna noiembrie a anului 2026 și putem trage
concluzia greșită că mai este suficient timp până atunci. În
realitate, problema este că în majoritatea statelor câștigătorul
se decide, de fapt, în alegerile primare. Acestea încep în martie
și țin ocupată toată perioada de primăvară. Și atunci toată
lumea aici deja este într-o cursă contra-cronometru pentru bani,
pentru fundraising (n.r. – strângere de fonduri), pentru atenția
administrației Trump, pentru tot felul de endorsements și așa mai
departe. Și zic eu că nu ar trebui să cădem în capcana asta și
să credem că avem tot timpul din lume pentru ca Statele Unite ale
Americii să-și ia alte angajamente internaționale față de state
terțe, fiindcă nu e deloc așa și chiar suntem destul de presați
de timp. Și de asta zic eu că poate că am avea nevoie ca
președintele să vină aici ceva mai repede, să prioritizeze. Deci
sfatul meu ar fi să se grăbească, pentru că această fereastră
de oportunitate este tot mai restrânsă și pentru că specificul
politicii externe americane în mandatul Trump este foarte intim
legat de percepția președintelui Trump față de anumiți lideri
sau alții. Și atunci eu înțeleg că aparatul politico-diplomatic
din România este cumva mai reținut în a organiza această vizită
până nu se, cum a zis chiar președintele, reglează lucrurile la
nivelurile inferioare ale administrației, adică până nu se
reglează lucrurile la nivel tehnic
Și
e o percepție greșită?
Problema
este că noi tindem să operăm cu aceste concepte de organizare a
aparatului decizional de politică externă americană care erau
valabile poate pe vremea președintelui Joe Biden sau în timpul primei
președinții a lui Donald Trump. Pe atunci conta foarte mult ce spune, sau
conta oricum mult mai mult decât contează acum ce hotărâri se iau
în eșaloanele inferioare ale deciziei americane.
Trump s-a schimbat
Dar
ce s-a schimbat mai exact la Washington?
Acum
suntem la Washington într-un scenariu în care instituții precum
Consiliul pentru Securitate Națională, care avea în atribuții să
contureze acele opțiuni de politică externă și de securitate
pentru președinte, nu mai contează atât de mult. Contează foarte
mult și epicentrul deciziei de politică externă s-a mutat, zic eu,
de la Departamentul de Stat și de la Consiliul pentru Securitate
Națională mult mai mult în proximitatea președintelui.
Și
ce ar fi de făcut în acest caz?
Pentru
asta e nevoie de un contact direct între cei doi președinți. Acest
lucru va putea să schimbe jocul în relația cu americanii și ar
trebui să privim asta cu mai puțin defetism.
Antonia Pup. FOTO: Arhivă personală
Cum
ați vedea viitoarea întâlnire dintre cei doi președinți?
Eu
cred că președintelui Trump îi va plăcea de președintele Nicușor
Dan și o să vă spun și de ce. Președintele Trump este un
afacerist. Oamenii, în general, dar mai ales oamenii de afaceri, cei
care vor să facă bani, prețuiesc oamenii deștepți. Și nu
deștepți neapărat din punct de vedere social, dar inteligenți și
bine mobilați pe partea aceasta de competențe STEM, competențe
matematice, gândire științifică, cum este profilul președintelui
Nicușor Dan. Așa că eu aș fi un pic mai încrezătoare în
capacitățile noastre de a crea această conexiune la nivelul cel
mai înalt.
Unde a greșit România față de Trump
Vorbeați
de defetism, așa că am să vă întreb dacă nu cumva România a
pariat exclusiv pe democrați și pe fostul președinte Joe Biden și
pe candidata Kamala Harris, la alegerile de anul trecut, ceea ce ar
fi mai greu de trecut cu vederea de către Trump și actuala sa
administrație?
Cred
că este nevoie un răspuns mai nuanțat aici. Într-adevăr, simt și
eu că majoritatea politicienilor români sau și chiar majoritatea
diplomaților de cealaltă parte a spectrului se simt mai confortabil
cu o administrație democrată. De ce? Pentru că este mai
predictibilă.
Pentru
că președintele Biden a fost ultimul transantlantist de la Casa
Albă. A fost un om care cunoștea valoarea NATO foarte intim pentru
că el a fost înainte președintele Comisiei de Afaceri Externe din
Senat. Într-adevăr, se resimte și din perspectiva asta că, poate,
conexiunile noastre cu partea democrată sunt mult mai solide, iar
cele cu republicanii suferă puțin.
De
cealaltă parte, am văzut că ambasadorul nostru Andrei Muraru a dat
un interviu în proximitatea alegerilor de anul trecut din SUA în
care a prezentat și relațiile foarte bune pe care România le are
cu Trump. Acum, evident, noi trebuie să facem cum a spus secretarul
general al NATO, Mark Rutte. Să negociem, să dansăm cu cine este
pe ringul de dans. Exact așa a spus Rutte. Adică, nu avem noi a
formula preferințe inclusiv atunci când vine vorba de alegeri. Ceea
ce noi trebuia să facem, în schimb, și nu cred că am făcut, iar
acum plătim un preț, este să ne conturăm niște scenarii la
nivelul administrației publice a României.
Dezvoltați
puțin ideea…
Dacă
vine Kamala Harris se întâmplă asta, dacă vine Donald Trump se
întâmplă asta pentru România și trebuie să facem această
schimbare foarte rapidă, să mergem cu niște scenarii
personalizate. Așa ar trebui procedat. Noi ne-am bazat pe faptul că
lucrurile au stat foarte bine și că modul în care se făcea
politică externă în timpul președinției Trump 1 ne-a convenit,
așa că am translatat asta la timpul prezent, la cel de-al doilea
mandat Trump. Dar cei doi președinți, dacă aș putea să spun așa,
primul președinte Trump și al doilea președinte Trump sunt foarte
diferiți!
Ce
s-a schimbat în toți acești ani la președintele Trump și în ce
măsură și-a schimbat felul de a vedea politica externă?
Spuneam
că cei „doi” Trump sunt diferiți. Și asta se vede din modul în
care percepe inclusiv competiția strategică cu China, la
preocupări. Acum avem un președinte Trump care este mult mai
preocupat de moștenirea sa personală, politică, de modul în care
acesta va putea să se branduiască ca un facilitator de pace și de
consens la nivelul scenei internaționale, pentru că miza sa acum
este să intre în galeria celor mai de succes președinți americani
cu niște mize foarte concrete. De aici și obsesia pentru Premiul
Nobel pentru pace. Și vedem că, inclusiv în acel proiect 2025 care
a fost lansat de Fundația Heritage, principalul think tank care
furnizează idei și personal pentru administrația americană
actuală, din câteva sute de pagini nu aveam nici măcar un capitol,
cred că doar o pagină cu referire la Europa. În schimb, același
document era mult mai cuprinzător în ce privește inclusiv regiunea
arctică sau asiatică, iar spațiul dedicat lor mult mai extins.
Unde
a greșit sau greșește România, dacă nu cumva toată Europa?
Eu
zic că am fost un pic prea naivi când a venit vorba de venirea
acestui președinte. În mediile intelectuale occidentale, de exemplu
în Franța, chiar și la Bruxelles, analiștii încă de atunci își
formulau aceste scenarii. Noi nu le-am avut și ne-am bazat pe faptul
că oricine va veni, ne va fi bine.
Trebuie să fim mai tranzacționari
Și
ce am putea face acum ca să redresăm cumva situația? Cum ar trebui
să negociem cu americanii?
Ne
va fi bine în măsura în care vom ști să ne adaptăm și în
măsura în care, zic eu, președintele Nicușor Dan va fi capabil să
pună pe masa americanilor, pe masa președintelui Trump, un pachet
concret de deal-uri, de tranzacții pe care să-l abordăm în
relația bilaterală, de investiții și de a promova România ca un
partener în care SUA vor putea să aibă încredere în Europa. Asta
am văzut inclusiv în alegerea termenilor în acea declarație care
a fost lansată de Departamentul de Stat după întâlnirea
ministrului de externe român cu șeful diplomației americane Marco
Rubio. S-a folosit termenul de furnizor de securitate pentru România
la Marea Neagră. Adică așteptările Statelor Unite de la România
sunt ceva mai mari. Pentru că am dovedit că suntem un partener
pentru această regiune. Faptul că găzduim acel centru de pregătire
F16, faptul că baza de la Mihail Kogălniceanu va fi modernizată
pentru a deveni o bază mai militară, mai importantă și mai
puternică decât Rammstein, pentru NATO.
Aici
trebuie să ne facem parte și să modernizăm și să investim și
să fim mai vigilenți în ceea ce privește corupția și alte
riscuri. Dar furnizori și nu beneficiari. Asta înseamnă că SUA,
pe măsură ce își schimbă prioritățile, și asta vom vedea în
strategia de apărare a Statelor Unite care urmează să fie lansată
în această toamnă, au nevoie de aliați de încredere în Europa
pentru a delega din aceste responsabilități de securitate și cred
că, cel puțin în ceea ce privește flancul estic al NATO, România
poate să fie un asemenea aliat.
Și
se așteaptă de la noi nu doar buget pentru apărare, la acel 3,5%
pentru cheltuieli de înzestrare care a fost agreat la nivelul NATO
la ultimul summit din Olanda, din iulie, dar, aș zice eu, și
inițiative politico-militare mai robuste, cum ar fi acest hub pentru
securitate la Marea Neagră pe care ne zbatem să îl
operaționalizăm. Am văzut că a fost chiar săptămâna aceasta
Reuniunea miniștrilor de Afaceri Externe din Uniunea Europeană în
formatul Consiliului pentru Afaceri Externe la nivel UE și ministrul
Oana Țoiu a spus că este imperativ să se operaționalizeze acest
hub. Problema este că Uniunea Europeană în acea abordare
strategică a Uniunii Europene față de securitate la Marea Neagră
a prevăzut acest hub să fie mai mult un rol reactiv, adică
colectăm informații, monitorizăm ceea ce se întâmplă în
spectrul maritim.
Aici
cu ce am putea veni în plus, în așa fel încât să le arătăm
americanilor și nu numai că putem fi și noi mai activi, că avem
idei și am fi capabili să ducem o politică mai proactivă?
Cred
că România ar putea să vină cu o viziune pentru operaționalizarea
acestui hub, inclusiv pentru a integra lecțiile de război ale
Ucrainei în partea aceasta de război naval modern. Și pe lângă
doar a monitoriza și doar a face schimb de informații, ar trebui să
facem și un pas pentru a creiona la partea sudică a flancului estic
al NATO, în regiunea Mării Negre, o veritabilă comunitate de
securitate așa cum avem în partea de nord a flancului. Pentru că
vedem că odată cu aderarea Suediei și Finlandei la NATO, Marea
Baltică a devenit un lac NATO. În schimb, Marea Neagră este acum
un teatru de război. Iar pentru asta avem nevoie să lucrăm și cu
parteneri precum Turcia. Românii ar trebui să invite Turcia să fie
un partener în acest hub de securitate și să avem inclusiv
exerciții militare comune, evident după ce situația din Ucraina se
va stabiliza, în aceste formate regionale. Doamna ministru Țoiu a
mai spus într-un interviu că este inacceptabil ca voința a 26 de
state membre ale Uniunii Europene să fie blocată de un singur vot.
Adică, practic, că s-ar dori eliminarea veto-ului în deciziile de
afaceri externe ale Uniunii Europene, de poziționare externă, dar
și subgrupa politicii externe și de securitate europeană, care
este politica de apărare comună. Și că asta se sesizăm că ar fi
ceva ce poate ministrul de Externe al României dorește să acceseze
împreună cu echipa dumneaei ca o oportunitate de afirmare pentru
România. Aici mă aflu în divergență față de poziția
Ministerului Afacerilor Externe. De ce? Eu nu cred că mai este o
miză acum să renunțăm la acest veto. Înțelegeam dacă eram mai
activ să renunțăm la acel veto pentru că aveam un interes imediat
să grăbim aderarea la zona Schengen. Am înțeles atunci, era vorba
de interesul național. Dar costurile politice ale unei asemenea
decizii care ar presupune modificarea Tratatului Uniunii Europene zic
eu că sunt foarte mari, iar beneficiile strategice pentru a elimina
acest veto sunt cam mici.
Cum va arăta viitorul Uniunii Europene
Și
cum ar trebui să arate viitorul politicii externe europene?
Cred
că viitorul politicii externe europene va fi în afara Tratatelor
Uniunii Europene. Va fi în formate mini-laterale, mai agile, pe
modelul coaliției celor binevoitori, Coalition of the Willing, în
care vom vedea, în loc să pierdem atât de mult timp, să modificăm
tratate, să ne asigurăm că toate statele se vor angaja la această
modificare și nu cred că va fi cazul. Pentru că cine ar vrea să
renunțe la dreptul de veto? Ungaria, Cehia, Slovacia, sigur nu. Așa
că este, din punctul meu de vedere, un demers falimentar din start.
Antonia Pup (stânga) la Forumul de Securitate de la Varșovia. FOTO: Arhivă personală
Și
atunci ce ar trebui să facă România?
Ar
trebui ca România, zic eu, și Ministerul Afacerilor Externe să
conducă acest efort, să se mobilizeze pentru a crea această
comunitate de securitate la Marea Neagră și pentru a aduce
parteneri europeni mai aproape de Marea Neagră. De exemplu, Regatul
Unit, în cel mai recent review strategic lansat de ministerul lor de
Apărare, a menționat Marea Neagră ca fiind o zonă de interes
strategic pentru britanici. M-aș mobiliza pentru a crea alianțe
militare cu Polonia, cu Turcia, de a lucra în aceste formate mai
mici, dar mai eficiente.
În
loc să ne afundăm în dezbateri nesfârșite despre cum luăm acele
decizii, haideți să le luăm și să acționăm înainte de toate,
pentru că situația de securitate europeană o impune. Și dacă
acum cinci ani, când a avut loc conferința pentru viitorul Uniunii
Europene, avea rost să discutăm despre modificarea tratatelor
pentru o politică externă mai agilă, mai rapidă, mai puțin
reactivă, acum nu cred că mai avem acest lux și ar trebui să
acționăm. Și mai mult decât să acționăm, să o facem inclusiv
cu partenerii care sunt în afara Uniunii Europene, dar fără de
care nu putem vorbi de securitate europeană. Și aici nu e vorba
doar de Turcia, ci și Regatul Unit.
Revenind
la americani, ce proiecte comune le-ar reține atenția și ar avea potențial să ne facă să câștigăm și noi din ele?
O
să încep cu două proiecte pe care le consider foarte importante.
Noi vorbim foarte mult despre faptul că avem resurse energetice,
avem o situație energetică favorabilă nouă, că suntem siguri din
acest punct de vedere, pentru că avem aceste resurse importante, mai
ales cele din Marea Neagră, dar și proiectele pe care noi ne-am
angajat să le facem cu Statele Unite pentru a deveni mai siguri din
această perspectivă. De exemplu, proiectul cu reactoarele modulare
mici, unde avem statutul de pionieri.
Problema
este că noi folosim această carte a independenței energetice mai
mult cu valoare retorică decât cu valoarea de a o mobiliza către
proiecte concrete. Și eu aș cupla această conversație a
independenței energetice cu posibilitatea ca noi să folosim aceste
resurse energetice în dialog cu companiile de tehnologie americane.
Ca să atragem companii, de exemplu, care sunt active pe zona de
inteligență artificială, pentru că România va putea deveni o
destinație foarte bună pentru centre de date pe zona aceasta de
inteligență artificială, având în vedere faptul că ele au mare
nevoie de energie. Și aici mă bucur că Ministerul Energiei și
Guvernul au început timid o reforma în energie pentru a scădea
taxele și a scădea prețurile în domeniu.
Cred
eu că aici este un teritoriu unde trebuie să fim mai ambițioși.
Asta ar trebui să punem în practică, să cuplăm partea de energie
cu partea de a atrage transfer tehnologic. Și avem și oportunitatea
faptului că președintele Trump a renunțat la acel cadru de
difuzare a soluțiilor AI, care ne plasa nu într-o lumină foarte
favorabilă, pentru că noi nu eram văzuți în administrația
precedentă ca un partener foarte sigur pentru a atrage soluții de
inteligență artificială, ci doar un partener de rangul al doilea.
Acum
avem acel AI Action Plan lansat de președintele Trump, care spune că
Statele Unite se vor preocupa să negocieze bilateral cu partenerii
în care pot avea încredere pentru a transmite aceste soluții de
inteligență artificială americane în statele partenere. Și acest
framework bilateral, acest cadru bilateral, zic eu că este mai
avantajos pentru România. Tocmai că avem aceste resurse energetice
și avem un parteneriat strategic cu SUA în domeniul energiei foarte
solid.
Vedeți
semnale pozitive aici?
Prima
întâlnire bilaterală cu un oficial al administrației Trump a fost
între miniștrii de energie, între, era la acel moment, Sebastian
Burduja și secretarul Wright de la Departamentul de Energie. Deci
asta spune multe pentru că Ministerul Energiei poate să fie văzut
ca un al doilea minister al Afacerilor Externe pentru a relansa acest
parteneriat strategic cu Statele Unite.
Și
cum altfel ne-am mai putea crește valoarea de întrebuințare,
pentru a fi mai importanți în negocierile cu Trump?
Consider
că ar trebui să ne actualizăm o altă dimensiune a parteneriatului
strategic dincolo de palierul militar, palierul energetic și anume
diplomația mineralelor critice. România are resurse importante de
minerale critice. Am putea să devenim și mai importanți, și asta
printr-o investiție a unui partener american care deja este pe piața
românească, e o investiție de un miliard de dolari.  Amerocap
se numește, e o firmă de capital privat care investește într-un
proiect pentru a genera magneziu, pentru a prelucra magneziu. În
momentul de față, Uniunea Europeană depinde în proporții de
peste 90% de importurile de magneziu din China. Când acest proiect
va putea să devină unul final, România va putea să genereze până
la 50% din nevoia Uniunii Europene în acest sens.
În
ce măsură sunt interesați americanii de resursele României?
Guvernul
României a accesat trei proiecte strategice prin instrumentul de
finanțare european pentru a-și dezvolta aceste capacități de
extragere și de producție. În momentul de față la Washington –
și am văzut asta în întâlnirea dintre prim-ministrul australian
și președintele Trump, că aproape toată agenda discuțiilor a
fost conturată în jurul acestor minerale critice, de care Statele
Unite are nevoie pentru a deveni mai puțin dependentă de China și
pentru a-și putea asigura necesarul în cazul unui război care ar
putea începe în Indo-Pacific. Și mai avem resurse importante de
grafit, de exemplu, tot la fel foarte important inclusiv pentru
aplicații militare, dar și pământuri rare pe care România ar
putea să le exploreze.
Nu ne-am preocupat nici măcar de propria avuție
Și
ce ne oprește să facem acest lucru și să le exploatăm în
sfârșit?
Întâi
de toate ar trebui, și asta este o problemă pe care inclusiv
Ucraina o are, nu avem mapate aceste resurse. Și din cauza asta le-a
fost foarte greu ucrainenilor, de exemplu, atunci când au parafat
acordul din luna mai cu Statele Unite pentru a exploata aceste
minerale critice în comun. Ar trebui mai întâi să le cartografiem
și să știm exact unde sunt, pentru ca apoi să mergem în dialogul
cu companiile americane și să atragem capital pentru a ne dezvolta
capacitățile, nu doar de a le extrage, dar și de a le prelucra.
Asta
este important pentru că tot ceea ce văd acum de aici, în materie
de redesenare a relațiilor externe, se face ținând cont de acest
pilon al materialelor critice.
Mai devreme sau mai târziu se va încheia războiul din Ucraina și se va trece la reconstrucția acestei țări. Cum ar putea să participe România și cum am putea să colaborăm aici cu americanii?
Eu
aș mai miza pe faptul că România va putea să joace un rol foarte
important în arhitectura de securitate europeană post-războiul din
Ucraina. Și nu doar având în vedere poziția noastră
geostrategică, pentru că tindem să ne focalizăm doar pe poziție,
doar pe ceea ce avem deja, ce ne-a fost dat, resurse minerale,
poziție geografică.
Nu
atâta de mult investim în a mobiliza, să transformăm aceste
poziții statice în beneficii concrete pentru interlocutorii noștri
geopolitici. Această bază Mihail Kogălniceanu din Constanța va fi
foarte importantă în cazul în care Statele Unite vor decide să
participe la acordarea de garanții de securitate pentru Ucraina pe
partea aeriană, nu există un alt loc mai bun pentru a observa ceea
ce se întâmplă în Ucraina și a putea interveni pe partea aeriană
decât România. Și mai mult decât atât, mai vreau să introduc un
aspect.
România
are instrumente de politici publice foarte robuste pentru a face
acest screening în materie de investiții străine, pentru a bloca
investiții străine dubioase din partea actorilor care au o agenda
strategică opusă nouă, partenerilor euroatlantici. Noi avem o
comisie de screening a investițiilor străine, una dintre primele
care au devenit operaționale în România, care este modelată după
comitetul american de screening a investițiilor străine. O temă la
care eu lucrez acum este să mă uit la cum ar putea arăta influența
Chinei în reconstrucția Ucrainiei.
Reconstrucția
Ucrainei este un proiect care, potrivit ultimelor estimări ale
Băncii Mondiale, ar costa undeva peste 500 de miliarde de dolari. Am
avut din 2022 până în 2025 numeroase conferințe în care s-a tot
discutat sprijinul pentru reconstrucția Ucrainei și s-au colectat
la nivel de acorduri, de declarații de intenție, în valoare de cam
200 de miliarde, deci jumătate din cât e nevoie. Va fi un proiect
imens.
Și
noi nu avem ca europeni, și nici măcar americanii nu au, spațiul
fiscal, bugetar, pentru a susține un effort atât de mare. Și
atunci cine ar putea să vină să își arate generozitatea? China,
partenerul principal rival strategic al Statelor Unite. Eu pledez
pentru ca Statele Unite și România să articuleze un scut pentru
securitate economică pe flancul estic. Deci vom avea nevoie de un
astfel de scut economic, pentru că țări ca Rusia și China vor
încerca să profite și să vulnerabilizeze zona.
Actualitate
Marine Le Pen, victorie istorică: Adunarea Națională a Franței adoptă pentru prima dată un text propus de extrema dreaptă
 
														Adunarea Naţională a Franţei a adoptat joi, pentru prima dată în istorie, un text propus de grupul parlamentar de extremă dreaptă Rassemblement National (RN), condus de Marine Le Pen — un moment considerat simbolic pentru posibila normalizare a partidului în viaţa politică franceză, relatează POLITICO.
Marine Le Pen. FOTO: EPA-EFE
Într-o şedinţă tensionată, 185 de parlamentari au votat în favoarea unei rezoluţii fără caracter obligatoriu, care îndeamnă guvernul să abroge acordul semnat în 1968 între Franţa şi Algeria. Documentul reglementa regimul special de imigraţie al cetăţenilor algerieni în Franţa. Alte 184 de voturi, provenind în principal din zona stângii, s-au opus iniţiativei.
Rezoluţia RN a trecut cu o marjă extrem de strânsă, graţie sprijinului neaşteptat venit din partea unor parlamentari de dreapta şi de centru, dar şi absenţei inexplicabile a mai multor deputaţi din partidul preşedintelui Emmanuel Macron, Renaissance.
Deşi textul nu are efect juridic, votul reprezintă o victorie politică semnificativă pentru Rassemblement National, care a fost mult timp izolat în legislativ din cauza „cordonului sanitar” — o regulă nescrisă prin care partidele tradiţionale evitau colaborarea cu extrema dreaptă.
„Pentru prima dată, un text prezentat de Rassemblement National a fost adoptat”, a declarat Marine Le Pen, imediat după vot. Ea l-a îndemnat din nou pe premierul Sébastien Lecornu să abroge acordul franco-algerian.
Victoria a fost posibilă şi datorită sprijinului a 17 parlamentari din Horizons, partidul de centru-dreapta fondat de fostul premier Édouard Philippe. Ironia situaţiei este că, în trecut, chiar şi Gabriel Attal, liderul partidului prezidenţial Renaissance, a pledat pentru denunţarea acordului, pe fondul tensiunilor crescânde dintre Paris şi Alger. Attal nu a fost însă prezent la vot, iar doar 30 dintre cei 92 de deputaţi Renaissance au votat împotriva textului.
Grupurile de opoziţie de stânga au reacţionat dur, acuzând partidul prezidenţial că a deschis calea unei „victorii simbolice” pentru extrema dreaptă. „Prin neimplicare, au permis adoptarea unui text rasist, legitimând discursul Rassemblement National”, au transmis reprezentanţii stângii.
Adoptarea acestei rezoluţii marchează o schimbare importantă în dinamica politică franceză, fiind văzută de analişti ca un test al capacităţii RN de a-şi extinde influenţa şi de a se impune ca forţă politică legitimă înaintea alegerilor viitoare.
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileMii de credincioși stau la coadă pentru a intra în Catedrala Națională, până în Piața Constituției. Timpul de așteptare este între 6 și 8 ore 
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileMinistrul Apărării Națioanale anunță ce va face România după retragerea soldaților americani: „Armata Română este principala forță de apărare” 
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileAdevărul despre un aparat dentar invizibil, dezvăluit de medici și pacienți! 
- 
																	   Comunicateacum 3 zile Comunicateacum 3 zileD’Olive: Prima livadă de măslini românească este, de astăzi, în Creta 
- 
																	   Breakingacum 2 zile Breakingacum 2 zileFurie la Pentagon din cauza celui mai nou film de pe Netflix. „A House of Dynamite” imaginează un eșec al scutului anti-rachetă al SUA 
- 
																	   Breakingacum 2 zile Breakingacum 2 zileOana Gheorghiu își pune cenușă în cap cu postarea cu „golanii” de la Casa Albă. Primul mesaj al cofondatoarei Dăruiește Viața, după ce Grindeanu a cerut retragerea ei din funcția de vicepremier 
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileParlamentul înființează o comisie de anchetă privind explozia din Rahova, pentru „a clarifica circumstanțele care au condus la pierderea de vieți” 
- 
																	   Comunicateacum 2 zile Comunicateacum 2 zileDespre optimizarea si adaptarea SEO in era inteligentei artificiale 


 
												 
																	 
																	
																															 
									 
									 
									 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											

