Connect with us

Actualitate

Războiul la răscruce. Ce aduce noua ofensivă ucraineană în fața Rusiei. General: „Mă și tem să spun ce poate urma”

Publicat

pe

Războiul la răscruce. Ce aduce noua ofensivă ucraineană în fața Rusiei. General: „Mă și tem să spun ce poate urma”

Atacul
neașteptat al Ucrainei asupra bombardierelor strategice rusești e o
lovitură de imagine și afectează capacitatea militară a Rusiei.
Doi generali importanți explică, într-o analiză pentru
„Adevărul”, dincolo de propaganda rusă și ucraineană, dacă
și cât de mult poate schimba soarta războiului acest atac
ingenios.

Există riscul escaladării războiului din Ucraina. FOTO: Captură video Reuters

Dronele
FPV ucrainene au atacat mai multe aerodromuri militare de pe
teritoriul Rusiei, unde se aflau baze de aviație strategică
capabilă să transporte arme nucleare. Operațiunea, denumită
„Pânză de Păianjen”, a fost gândită de serviciile de
intelligence ucrainene, iar la planurile sale s-a lucrat mai bine de
un an și jumătate. Rezultatele ar fi absolut spectaculoase:
ucrainenii susțin că au distrus mai mult de 40 de bombardiere
strategice rusești, ceea ce ar afecta serios forța Rusiei, mai cu
seamă în cazul unui ipotetic război cu NATO.

Punctul de cotitură al războiului?

Însă
dacă ucrainenii încearcă să maximalizeze totul, de cealaltă
parte, rușii încearcă să minimalizeze pagubele și importanța
acțiunii adversarului. Practic, se ciocnesc două aparate de propagandă, urmașele celebrului KGB sovietic – cea rusă și cea ucraineană.

„Adevărul”
a încercat să găsească un răspuns la întrebarea în ce măsură
această lovitură ar putea schimba soarta războiului și i-ar face
pe ucraineni să-l câștige, dincolo de propaganda intensă a celor
două tabere, iar pentru asta a apelat la expertiza a doi cunoscuți
generali români.

Generalul
Dan Grecu, șeful generalilor români în retragere, decorat în
trecut atât de SUA, cât și de ONU și NATO, și generalul
Alexandru Grumaz, primul înalt ofițer român cu studii la Harvard,
au încercat ofere un răspuns pertinent, dincolo de propaganda rusă
sau ucraineană, ambele parte a războiului informațional.

O lovitură mai mare ca scufundarea crucișătorului Moskva

Generalul
Alexandru Grumaz consideră că Rusia a încasat o lovitură grea. În
opinia sa, operațiunea „Pânză de Păianjen” are efecte și mai
importante decât scufundarea crucișătorului Moskva, respectiv
ofenisva ucraineană din Kursk, de anul trecut.

„Această
operațiune va rămâne în cărțile de istorie și va fi studiată
în academiile militare de peste tot. Pentru că operațiunea a fost
derulată de ucrainieni pe teritoriul Rusiei, unde au fost asamblate
acele camioane cu drone. Întreaga operațiune a fost condusă și
executată de pe teritoriul Rusiei. Ceea
ce e extrem de important este că au fost distruse, nu ca număr 41
de avioane, ci au fost distruse bombardiere strategice. Cele care transportă bombele nucleare pe distanțe foarte mari și
fac parte din triada nucleară a Rusiei. De asemenea, unul din
avioanele distruse era folosit în cercetarea spațiului terestru în
timpul unui război, un avion de sute de milioane de dolari, avionul
de avertizare timpurie a-50. Deci vorbim de bombardierele supersonice,
Tu-95, Tu-22M3 și alte vehicule și vehicule aeriene de atac și
supraveghere, toate extrem de importante. Să nu uităm că
ucrainieni au lovit șase baze militare. Este vorba de cinci baze
aeriene și una de marină
”, spune generalul Grumaz.

Analistul
militar consideră că cel puțin la fel de important este faptul că
ucrainenii au arătat că pot să lupte și să lovească și
extremitățile Rusiei și bazele militare care păreau inatacabile.

„Această
operație marchează o extindere a conflictului la mii de kilometri
de zona de luptă, ridicând semne de întrebare privind
vulnerabilitatea infrastructurii militare ruse pe teritoriu său și
posibilitatea unor noi runde de contraatacuri din partea Moscovei.
Impactul strategic al acestor lovituri se resimte nu doar la nivel
militar, ci și diplomatic, influențând negocieirile și percepția
internațională asupra capacității Ucrainei de a riposta. Și cum
am spus, operațiunea Spiderweb sau pânză de paianjeni este una
pentru manualele de istorie. Și vom mai afla multe lucruri în
zilele următoare, dar ce aș mai adăuga e că, spre deosebire de
multe dintre informațiile apărute, întreaga operațiune a fost
condusă de Vasyl Maliuk (n.r. – șef al Serviciului de Securitate al
Ucrainei), nu de Budanov
”, mai spune generalul Grumaz.

Îi pune pe ruși într-o lumină proastă

La
rândul său, generalul Dan Grecu accentuează faptul că lovitura
asupra bazelor rusești poate fi comparată cu atacul japonez de la
Pearl Harbour. Iar riscurile sunt pe măsură. Vestea bună pentru
statele NATO ar fi că prin acestă lovitură, forțele Rusiei au
mult de suferit, iar acum este și mai evident că nu ar avea cum să
poarte un război împotriva alianței.

„Dacă
informațiile apărute în mass-media sunt corecte, pentru că noi
avem aici doar informațiile care vin din partea ucraineană,
lovitura aceasta înseamnă o pierdere imensă pentru Federația
Rusă. Mai ales că acest tip de bombardiere strategice nu se mai
fabrică. Ele au fost fabricate pe timpul Războiului Rece, până
undeva prin anii 70, după care nu s-au mai produs și, din ce știu
eu, nici nu mai au posibilitatea rușii să le producă. Deci,
practic, acest atac a afectat inclusiv capacitatea strategică de
lovituri nucleare a Federației Ruse”,
spune generalul Grecu.

El
amintește și că informațiile sunt în mare parte contradictorii,
iar unele nu au fost confirmate din surse independente de cele
ucrainene și rusești.

„Încă
o dată spun, sub rezerva confirmării prin diferite canale, nu numai
ceea ce știm noi astăzi, pentru că ați văzut, există surse care
vorbesc de 30, 40 sau chiar mai mult de 40 și de avioane. Unii
evaluează pierderile Rusiei la aproximativ 7 miliarde de dolari,
alte surse, inclusiv occidentale, vorbesc de circa 2 miliarde. Deci
probabil că datele încă nu sunt sigure, dar una peste alta arată
o mare capacitate a Ucrainei de a desfășura aceste operații
speciale, pentru că până la urmă a fost vorba de operații
speciale
”, mai spune generalul Grecu.

Nimic nou pe frontul de răsărit

Atacul
devastator asupra bazelor rusești anunță o schimbare și o
escaladare. Generalul Dan Grecu se așteaptă ca rușii să treacă
de acum la represalii sălbatice. Indiferent însă de reușita
loviturii date de ucraineni, generalul Dan Grecu atrage atenția că
rușii nu trebuie subestimați, iar orice analiză obiectivă trebuie
să pornească de la faptul că ocupă în continuare circa 20% din
teritoriul Ucrainei și avansează constant.

„Nu
cred că acest atac, altfel o mare reușită a ucrainenilor, va
schimba soarta războiului. Din contră, chiar mi-e teamă să nu
urmeze o ripostă și mai feroce a rușilor care sunt foarte
răzbunători în astfel de situații. De fapt, am văzut că în
ultimele 10-12 zile am asistat la cele mai mari atacuri cu drone
lansate de ruși asupra Ucrainei. Au fost câte 300 de drone într-un
singur atac, chiar și mai mult dacă vorbim de atacurile de sâmbătă
și duminică. Și mai trist, atacurile nu au fost atât împotriva
forțelor ucraniene, ci au fost purtate foarte mult în zone
rezidențiale. Și din nou civilii au devenit victime în această
escaladare, în această demonstrație de forță a rușilor, ca să
o numesc așa. De acum există riscul să lovească Ucraina și cu
rachete balistice, hipersonice, cu rachete devastatorare așa cum e
Oreșnik
”, susține generalul Grecu.

Răzbunarea Rusiei, între temutele Oreșnik și arme nucleare

Despre
o răzbunare a Rusiei vorbește și generalul Aleandru Grumaz, care
amintește că rușii au lansat până acum o singură rachetă
Oreșnik asupra Ucrainei, care a provocat însă distrugeri uriașe.

„Ne
putem aștepta ca rușii să lovească acum cu racheta lor balistică
cu rază intermediară de acțiune, Oreșnik. Se precupune că
racheta are o viteză mai mare de 11 mach, deci de 11 ori viteza
sunetului. Este o rachetă care poate fi folosită în război, mai
ales acum. Dar nu știu câte au rușii, în acest moment. Cea pe
care au folosit-o data trecută a fost o rachetă experimentală și,
într-adevăr, eficiența ei a fost foarte mare. Dar rușii au
modificat inclusiv rachetele Iskander, care acum sunt cu sisteme de
evitarea stațiilor radar, de interceptare. Au traiectorii sinuase,
nu mai au traiectorii rectilinii. Sistemele Patriot calculau în
general destul de exact cursul lor și reușeau să le lovească. Dar
în ultima vreme, de când au fost modificate să aibă un curs
sinuos, e foarte greu să stabilești punctul de interceptare a
rachetei respective balistice rusești”
, mai spune generalul
Grumaz.

În
plus, rușii lansează constant ploi de drone deasupra Ucrainei, iar
acestea epuizează apărarea antiaeriană. Acest lucru face ca
atacurile masive ale rușilor să copleșească deseori apărarea
ucraineană.

„Cerul
Ucrainei este saturat de sisteme fără pilot. Este foarte greu să
dai zeci de drone jos în urma unui atac, iar unele dintre ele își
vor atinge ținta. Plus că e clar că saturarea acestui spațiu
aerian duce odată la un consum mare de muniție din partea
ucrainienilor și în final provoacă eșecul apărării, așa că
multe drone își vor atinge ținta. Asta înseamnă că vor fi
morți, răniți, de partea ucrainiană. Civili care n-au nicio
legătură”,
mai avertizează generalul Grumaz.

Pe
de altă parte, reușita ucrainenilor nu poate fi ștearsă cu
buretele, oricât de mari ar fi represaliile rușilor. Însă
lovitura care a dus la distrugerea atâtor avioane rusești deși
este importantă, nu este decisivă și nu va schimba soarta
războiului, de una singură.

„Dom’le,
e o lovitură extrem de importantă, am spus, va rămâne în cărțile
de istorie și va fi predată în universitățile militare. Dar asta
nu schimbă războiul și nu-i schimbă cursul.. În schimb, poate să aducă elemente noi la
masa negocierilor ruso-ucrainene, ceea ce deja ar reprezenta un alt succes pentru ucraineni. Și, de asemenea, poate să ducă chiar la folosirea altor mijloace mai
sofisticate de distrugere masă din partea Rusiei în Ucraina. Adică
să ducă la o escaladare a războiului, aici e marea problemă. De asta mă
tem cel mai mult, că va duce la o escaladare. Și mi-e și frică să
o și spun, dar mă tem că acum Rusia va lua în calcul să recurgă
inclusiv la lovituri nucleare tactice”
, este avertismentul
generalului Alexandru Grumaz.

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Publicat

pe

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite în urma unui atac rusesc cu drone asupra Odesei, ce a avut loc vineri noapte, pe 19 iulie.

FOTO: Serviciul de Urgență al regiunii Odesa

Inamicul a lansat un atac masiv asupra Odessei cu drone de luptă. În ciuda eforturilor active ale forțelor noastre de apărare aeriană, infrastructura civilă a suferit daune”, a declarat pentru prima dată Oleh Kiper, guvernatorul regiunii Odessa, la ora locală 1:01 dimineața, într-o postare pe Telegram.

Potrivit Kyiv Post, serviciile de urgență curăță resturile rezultate în urma atacului, iar numărul victimelor este preliminar.

„În urma atacului, a izbucnit un incendiu la etajele 6-9 ale unei clădiri rezidențiale cu 9 etaje. Incendiul a fost stins de echipele de salvare împreună cu voluntarii”, a declarat Serviciul de Urgență al Statului.

Cinci persoane au fost salvate din apartamentele în flăcări, dar una dintre femeile salvate a murit, au raportat autoritățile locale.

Toate serviciile autorizate au început să lucreze la eliminarea consecințelor atacului. Informațiile privind victimele sunt în curs de clarificare”, a spus Kiper.

Adăpost temporar și ajutor sunt oferite la o grădiniță locală, unde a fost instalat un centru de comandă operațional, a raportat primarul Odessei, Hennadii Trukhanov.

Serviciile de urgență, administrația districtului și voluntarii Crucii Roșii continuă să lucreze”, a spus el.

Zilele trecute, forțele ruse au lansat o bombă aeriană de 500 de kilograme asupra orașului ucrainean Dobropillia, în urma căruia cel puţin două persoane au fost ucise şi alte 28 au fost rănite.

De asemenea, peste 50 de magazine, 300 de apartamente şi opt maşini au fost avariate în atacul de miercuri seară, a declarat guvernatorul regional Vadim Filaşkin pe Telegram.

Aceasta este o teroare rusească oribilă și stupidă. Pur și simplu o încercare de a ucide cât mai multe persoane. Rusiei îi plac loviturile josnice de acest gen”, a scris Zelenski pe platforma X.

De asemenea, atacuri au avut loc și în Rusia. Unităţile ruse de apărare aeriană au doborât trei drone ucrainene care se îndreptau spre Moscova joi dimineaţă, a declarat pe Telegram primarul capitalei, Serghei Sobianin, potrivit Kyiv Independent.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Publicat

pe

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un punct de cotitură pentru piața mondială a acestui metal strategic.

Tarifele americane la cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Cuprul este unul dintre cele mai importante metale din lume. Aproximativ 50% din totalul cuprului din lume este utilizat în China, în principal în sectorul construcțiilor, dar, în același timp, sectorul electronic nu ar exista fără acest metal. Mai mult, odată cu dezvoltarea actuală a inteligenței artificiale și a energiei verzi, cererea de cupru va crește și mai puternic, iar în viitorul apropiat, acest sector va fi esențial în ceea ce privește cererea globală, consideră analistul financiar al XTB, Radu Puiu.  „Prin urmare, introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un punct de cotitură pentru piața mondială a acestui metal strategic. Deși la prima vedere această decizie pare surprinzătoare, ea vizează reconstrucția industriei americane a cuprului și asigurarea securității aprovizionării pentru sectoare cheie ale economiei”, punctează analistul.

Strategia de securitate națională

Potrivit acestuia, motivația principală pentru introducerea tarifelor pentru cupru este revigorarea industriei cuprului din SUA și asigurarea securității aprovizionării cu acest material esențial. Cuprul este unul dintre cele mai importante metale din lume, utilizat într-o gamă largă de aplicații, de la cabluri și țevi electrice până la vehicule electrice și sisteme energetice.

Oficialii guvernului american susțin că dumpingul și supraproducția de pe piața mondială au slăbit producția internă de cupru, lăsând America dependentă de surse străine de metal pentru industrii cheie, cum ar fi producția de arme. Deși SUA dispun de mine importante, producând aproximativ 1,1 milioane de tone de cupru în 2024 (și rafinând mai puțin, 890.000 de tone), consumul de metal rafinat a ajuns la 1,6 milioane de tone, ceea ce înseamnă că importurile sunt necesare pentru a acoperi deficitul.

O scădere bruscă a capacității de producție în SUA

Accesul la cupru ieftin din America de Sud, Africa sau China a făcut ca producția de cupru din SUA să fie mai puțin profitabilă. „Drept urmare, am asistat la o scădere a capacității de prelucrare a cuprului în SUA de-a lungul anilor. Rezervele de cupru gata pentru extracție sunt estimate în prezent la 47 de milioane de tone în SUA, ceea ce nu reprezintă cea mai mare cantitate din lume, dar este mai mare decât în China (41 de milioane de tone)”, a adăugat Radu Puiu.

Anunțarea tarifelor a provocat o creștere fără precedent a diferenței de preț între bursa COMEX din SUA și London Metal Exchange (LME) din Londra. Diferența dintre aceste piețe a crescut de la aproximativ 300 USD pe tonă la începutul anului 2025 la peste 2.500 USD pe tonă după anunțarea tarifelor de 50%. Mai mult, creșterea prețurilor cuprului pe COMEX într-o singură zi a fost cea mai mare din ultimele decenii, explică Radu Puiu.

Motivele scăderii prețurilor pe burse

Prețurile cuprului pe London Metal Exchange (LME) sunt în scădere ca urmare a mai multor factori interconectați. În primul rând, introducerea tarifelor a determinat o redirecționare masivă a aprovizionării către porturile din SUA, unde, conform estimărilor Mercuria Energy Group, au fost trimise aproximativ 500.000 de tone – mult peste media lunară obișnuită de 70.000 de tone. Această mutare a generat un deficit temporar pe alte burse și a dus la distorsiuni în piețele spot. În paralel, s-a încheiat o perioadă lungă de arbitraj profitabil între Asia și SUA, deoarece, pe fondul noilor condiții comerciale, tot mai puțini cumpărători asiatici consideră transportul viabil.

În plus, eliberarea ofertei rămase în afara SUA pune presiune pe prețuri. Având în vedere că prețul pe COMEX trebuie să fie cu peste 50% mai mare pentru a justifica economic transportul, țări exportatoare precum Peru, Chile, Congo și China se văd nevoite să găsească rapid alternative de desfacere. Această reconfigurare globală a fluxurilor comerciale reduce tensiunea de pe piețele internaționale și determină scăderi suplimentare de preț pe LME.

Perspective privind prețurile

Analiștii Goldman Sachs prevăd că diferența dintre COMEX și LME ar putea ajunge la 25-35% din prețul LME, sau 2.300-3.300 USD pe tonă, comparativ cu previziunile anterioare de 15-20%. În același timp, ei prevăd că prețurile LME vor atinge un nivel maxim de aproximativ 10.050 USD pe tonă în august 2025. Citi, pe de altă parte, indică faptul că prețurile LME ar putea scădea sub 9.000 USD pe tonă, mai precis la 8.800 USD pe tonă. Acest lucru se va datora faptului că piața mare din SUA nu va raporta cerere în acest moment, având în vedere stocurile mari acumulate în ultimele luni.

Impactul asupra companiilor din sectorul cuprului

Pentru gigantul polonez al cuprului KGHM, situația este dublă. Pe de o parte, compania poate beneficia în prezent de prețurile globale mai ridicate ale cuprului și de redirecționarea potențială a aprovizionării din SUA către alte piețe. Acțiunile KGHM au crescut cu aproximativ 5% de la începutul mandatului lui Trump, iar de la minimul înregistrat în aprilie, acțiunile companiei au crescut cu până la 30%. Cu toate acestea, compania rămâne cu mult sub recentele maxime locale ale prețurilor din 2024 sau sub maximele istorice din 2021, de peste 200 PLN pe acțiune.

Freeport-McMoRan este una dintre companiile care ar putea beneficia semnificativ de pe urma tarifelor. Compania, care reprezintă aproximativ 70% din cuprul prelucrat în SUA, ar putea beneficia de un bonus de aproximativ 800 de milioane de dolari pe an, cu un spread de 13%. Acțiunile Freeport-McMoRan au crescut cu 2,5% după anunțarea tarifelor, adaugă analistul financiar XTB România.

Southern Copper Corporation ar putea beneficia, de asemenea, de operațiunile sale din SUA, în ciuda potențialelor probleme de export din Mexic și Peru. Cu toate acestea, compania a pierdut aproape 1,5% din valoare în ziua în care au fost anunțate tarifele.

Pentru liderii mondiali precum BHP, Codelco și Glencore, situația este mai complicată. Deși ar putea beneficia de prețuri globale potențial mai ridicate ale cuprului, aceștia pierd accesul la piața profitabilă din SUA. Codelco, cel mai mare exportator de cupru către SUA, și-a exprimat deja îngrijorarea cu privire la anunțarea tarifelor. Cu toate acestea, compania este o întreprindere de stat chiliană și nu este cotată la bursă. Acțiunile BHP și Glencore au pierdut din valoare.

Perspectivele pe termen lung pentru piața cuprului

Pentru companiile din sectorul cuprului, tarifele la cupru reprezintă atât o oportunitate, cât și o amenințare. Acțiunile lui Donald Trump arată cât de important și strategic poate fi cuprul în viitorul apropiat. Creșterea prețurilor pe COMEX din SUA arată cât de puternice sunt perspectivele pe termen lung pentru piața mondială a cuprului, dacă nu va exista o creștere a ofertei în viitorul apropiat. În același timp, incertitudinea enormă asociată tarifelor nu va încuraja companiile globale să investească, mai adaugă Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

Publicat

pe

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

O autobasculantă gigant, folosită pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, a inspirat construcția celebrelor Dac-uri românești, mașinile care atrăgeau toate privirile în anii ‘80.

Șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră / DAC-uri. Sursa: Wikipedia

Unul dintre cele mai controversate proiecte începute în România în primii ani de comunism a fost Canalul Dunăre – Marea Neagră, la care au muncit peste 30.000 de români la începutul anilor ‘50.

Munca fizică, inutilă a zeci de mii de români, trimiși la canal

Șantierul din Dobrogea s-a dovedit un eșec răsunător și un loc al suferinței pentru mii de români, mulți dintre ei deținuți politici. 

„Proiectul se baza pe folosirea la maximum a capacităţii de muncă
manuală şi la minima folosirea a utilajelor. Fiecare muncitor trebuia să
sape între un metru – un metru jumătate şi nouă metri de şanţuri pe zi”
, arăta o notă secretă a CIA, din 1952.

Canalul Dunăre Marea Neagră, în anii ’50. Sursa: revista Flacăra, 1952.

Abandonate în 1953, după patru ani în care s-a conturat un sfert din traseul de circa 64 de kilometri al Canalului Dunăre – Marea Neagră, lucrările au fost reluate la mijlocul anilor ’70, de regimul Ceaușescu, de această dată cu o nouă abordare, bazată pe folosirea în număr mult mai mare a utilajelor. 

Șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră și marile cariere miniere din România anilor ‘70 și ‘80 au fost locul de testare al celor mai mari mașini construite în România. Majoritatea au fost realizate în uzinele din Brăila, Brașov, București, Timișoara, Târgoviște, Craiova și Mârșa.

„Se pot vedea, lucrând din plin, excavatoare-gigant cu cupa de 8 metri cubi, făurite la „Progresul“-Brăila, se pot vedea tractoare cu lamă și cu motor de 360 CP, confecționate la Brașov, se pot vedea, printre cele vreo 3 000 de camioane ce vântură colbul șantierului, autobasculante de 50 și 100 de tone, veritabile trenuri pe pneuri construite la I.M. Mârșa, se poate vedea, sosită recent, o autobasculantă electrică, tot românească, de 120 de tone, cu motor de 1.200 CP cuplat cu generator de curent continuu, având în diferențiale motoare electrice, se pot vedea utilaje și instalații de mare complexitate create aici, de către cadrele locului”, informa revista Flacăra, în 1980.

Gigantul american de pe șantierul Dunării

Până în 1984, pe șantierele Canalului au fost mobilizate peste 5.600 de autobasculante de 16 până la 100 tone, peste 600 excavatoare, 650 buldozere, 90 foreze, și numeroase automacarale, macarale și alte utilaje de construcții, informa presa vremii.

Lucrări la Canalul Dunăre Marea Neagră. Sursa: Wikipedia.

În anii ‘70, mândria Canalului Dunăre – Marea Neagră era, însă, o autobasculantă gigant, achiziționată din Statele Unite ale Americii. Autobasculanta Lectra Haul a fost adusă în 1976, pe șantierele din Dobrogea, și a fost folosită aproape neîntrerupt până în 1984, la finalizarea lucrărilor. Efectua 30 de curse pe schimb, transportând circa 3.750 de tone în acest timp, informa presa vremii, adică de trei ori mai mult decât Belazurile de proveniență sovietică, autobasculantele cu care era adesea comparată.

Lectra Haul. Sursa: Facebook

„Lectra Haul reprezintă un personaj. Este cea mai mare mașină a șantierului. Atât de mare încât un Belaz de 40 de tone pare o jucărie pe lângă ea. Are o greutate de 65 tone și o capacitate de încărcare de 120 tone. Pentru a se ajunge în cabină se folosește o scară. Colosul (cu o viteză de 65 km/h) este stăpânit de un singur om care declară că toată această fabrică pe roți se supune mâinilor și gândului omului la fel de ușor ca un… Trabant. El, omul care stăpânește o mașină cu care dacă te-ai întâlni pe șosea te-ai crede tu pe altă lume, este Constantin Popa, dobrogean de fel, obișnuit cu șantierul, obișnuit cu oamenii, obișnuit acum și cu acest unicat a cărui roată îl întrece în înălțime”, informa revista Luceafărul, în 1979.

Autobasculantă. Sursa: Wikipedia

Șoferul ei, Constantin Popa, era cel care o condusese aproape zilnic începând din decembrie 1976. „Combustibilul, motorină, se păstrează în două rezervoare cu o capacitate totală de 2.200 litri. Bascularea hidraulică a benei se face în 19 secunde. Direcţia este la fel de uşoară ca la Dacia 1300”, declara în 1979, Constantin Popa, șoferul ei pe pe șantierul Basarabi.

Modelul care a inspirat Dac-urile românești

Lectra Haul a însemnat o revelație pentru producția de autobasculante de mare tonaj din România. Primele modele au apărut pe șantier la începutul anilor ‘80, fiind proiectate la uzinele din Brașov și fabricate la Brașov și Mârșa.

Un astfel de utilaj, DAC 180 – 100, avea o capacitate de 180 de tone, o viteză maximă de 27 de kilometri pe oră, având puterea motorului fiind de 1.000 CP și o sarcină utilă de 100 de tone. A fost construit la Întreprinderea mecanică Mârșa (județul Sibiu), și întrebuințat în premieră pe șantierul canalului din Dobrogea.

DAC-ul produs la Mârșa. Sursa: Știință și Tehnică. 1979

„Autobasculanta construită de specialiștii brașoveni este unicat în Europa. În momentul de față, acest autovehicul de mare capacitate este realizat numai pe bază de piese și agregate din producția indigenă. Originalitatea autobasculantei constă în proiectarea unui șasiu articulat, cu toate roțile motoare; cele două punți motoare sunt unificate. «Colosul» rutier are o bună maleabilitate, se deplasează ușor pe terenuri accidentate, realizează o încărcare egală pe puntea față și spate, consumă un număr redus de pneuri și nu reclamă amenajări pretențioase pentru drumuri”, informa revista Știință și Tehnică în 1979.

Buldozere produse la Mârșa. Foto: Știință și Tehnică 1983

Autobasculanta de aproape 100 de tone, cu o lungime de aproape 10 metri și o înălțime de peste cinci metri consuma 60 de litri de motorină la 100 de kilometri. În anii ‘80, la Mârșa și Brașov au fost fabricate aproximativ 20 de astfel de utilaje, unele îmbunătățite de-a lungul anilor.

Cinci dintre ele au fost exportate în Australia, altele au ajuns la cariera minieră de cupru Roșia Poieni, la cariera de calcar siderurgic Mahmudia, din Tulcea, pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, la exploatarea minieră de cupru și banatită din Moldova Nouă și la mina de sulf din Călimani, arăta presa vremii.

Autobasculantele au fost folosite în cariere și după 1990. Nu erau singurele mașini gigant care făceau furori pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră. O altă emblemă a industriei auto fusese buldozerul pe șenile cu motor de 550 CP și cu un încărcător frontal, produs tot la Uzina mecanică din Mârșa, începând din 1981.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Stiri calde

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite
Actualitateacum 54 de minute

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite în urma unui atac rusesc cu drone asupra...

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale
Actualitateacum 6 ore

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un...

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești
Actualitateacum 11 ore

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

O autobasculantă gigant, folosită pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, a inspirat construcția celebrelor Dac-uri românești, mașinile care atrăgeau...

Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității” Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității”
Actualitateacum 16 ore

Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității”

Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a explicat vineri, 18 iulie, la prezentarea pachetului de măsuri privind reforma...

Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan” Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan”
Actualitateacum 20 de ore

Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan”

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski afirmă că discuțiile de pace cu Rusia stagnează și trebuie impulsionate. Liderul de la Kiev i-a...

Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite
Actualitateacum 23 de ore

Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite

Cu siguranță ai multe visuri, indiferent de tipul lor. Poate e vorba de o casă undeva într-un cartier liniștit, poate...

„Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay „Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay
Actualitateacum o zi

„Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay

O îmbrățișare surprinsă pe ecranul gigant în timpul unui concert Coldplay a declanșat un val de reacții pe internet și...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2024 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro