Connect with us

Actualitate

Marina Constantinescu: „La Revoluție am fost foarte inconștientă, dar responsabilă de visul meu“ | INTERVIU

Publicat

pe

Marina Constantinescu: „La Revoluție am fost foarte inconștientă, dar responsabilă de visul meu“ | INTERVIU

Cu un trecut în care familia i-a fost persecutată de comuniști, dar cu un spirit liber „hrănit“ de părinții săi, criticul de teatru și realizatoarea TV Marina Constantinescu a fost mereu o rebelă luptătoare.

Marina Constantinescu, critic de teatru și realizatoare TV

Chiar dacă a gravitat mereu în jurul a
tot ceea ce înseamnă artă, Marina Constantinescu (56 de ani) a explorat și chiar a
coordonat pragmatic încercările și etapele vieții sale. A făcut alegeri asumate
– ca atunci când și-a dat seama, în facultate, că nu va urma o carieră în
învățământ, la catedră –, și-a susținut mereu principiile și credințele – spre
exemplu, orientarea monarhistă –, nu a „abdicat“ atunci când s-au ivit hopuri –
scoaterea de pe post, în două rânduri, a emisiunii „Nocturne“ –, a clădit ori
de câte ori a putut, dar mai ales în proiectul de care numele îi rămâne
iremediabil legat: Festivalul Național de Teatru.

Despre toate acestea, dar și despre copilărie
și părinți desprinși din filme, despre relația specială cu fiul său, pianistul
Luca Rusu, despre provocările din timpul pandemiei, despre prietenii adevărate,
Marina Constantinescu a vorbit într-un interviu acordat în exclusivitate pentru
„Weekend Adevărul“.

„Weekend
Adevărul“: Se spune despre primii ani ai copilăriei că sunt definitorii pentru
adultul de mai târziu, că atunci se formează toată structura lui, iar ce se
adaugă pe parcurs sunt tușe. Cum era copilul Marina Constantinescu?

Marina
Constantinescu: 
Pentru
mine, copilăria a fost un mic paradis. Am fost un copil foarte, foarte timid
până târziu. Am luptat cu această problemă și cu lipsa mea de comunicare, dar
am avut noroc, pentru că am un frate cu un an mai mic decât mine și am crescut
ca o structură gemelară. El era mai extrovertit și am fost dată în grija lui,
să spunem. Jucam fotbal doar ca să fiu cu fratele meu. Orice aș fi făcut, doar
ca să fiu și eu cu el, pentru că altfel eram singură. În plus, îl adoram. Am
numai amintiri minunate din copilărie: familia și valoarea familiei,
disciplina, educația, aventurile, excursiile, marea, munţii, petrecerile,
dezbaterile literare, cultul prieteniei. Şi, mai presus de orice, iubirea
necondiţionată. Sigur că după aceea urmează și munca ta, adaosurile și rafinările
tale. Este un joc ce nu se termină niciodată în acest imens puzzle al vieții.
Problema e că n-ai toate piesele pe masă de la început, ca să lucrezi la acest
puzzle, trebuie să aștepți să treacă vremea, ca să adaugi, să completezi, să
construieşti imaginea. Imaginea din desen este viaţa, parcursul. Pentru mine,
copilăria este baza a ceea ce sunt și, în orice caz, este partea de lumină din
mine. Deși eram foarte conectată la tot ceea ce se întâmpla – datorită
părinților mei, prietenilor părinților mei – mi se părea că se poate trece prin
infern pentru că ei există și știu cum să facem lucrul ăsta. Nu ni s-a ascuns
deloc adevărul, familiile părinților mei au fost încercate, ca multe, băgate în
pușcărie, cu domiciliul obligatoriu în Bărăgan, li s-au luat averile. Poate că și
de asta accentul a căzut întotdeauna pe libertatea interioară și pe ceea ce
poți și trebuie să acumulezi, ca ax esenţial. Nu neapărat material, pentru că
asta se poate pierde. Tata nu ne spunea că pot veni comuniștii și îți iau tot,
ne spunea că poate să vină un cutremur în urma căruia rămâi fără absolut nimic.
Asta era imaginea pe care el o fabrica pentru noi şi pentru ceea ce ar putea să
fie mai rău.

Marina Constantinescu, în copilărie FOTO Arhivă personală

Ce
erau părinții dumneavoastră?

Tatăl meu a fost inginer proiectant
naval, a făcut Exploatare nave și porturi, asta este titulatura exactă. A
construit tot ce înseamnă partea aceasta de exploatare a multor porturi. Cred
că proiectul lui major este Portul Constanța. Este proiectul lui vast, modern,
suplu, cu foarte mare implicare, a durat foarte mulți ani, iar experiența lui
de unic specialist în țară și-a spus cuvântul. A făcut porturile de la Galați
și Brăila, porturi pe Dunăre, un mare pasionat al acestei profesiuni pe care nu
și-a ales-o decât din disperare, întrucât în București nu mai avea voie să dea
admitere. Nu mai avea casă și a căutat o facultate din provincie, undeva să-și
piardă urma, iar facultatea aceasta tocmai se înființa la Galați. Și a devenit
pentru el vocație și destin. Iar mama mea a făcut Chimie, la Universitatea din
București. L-a avut, printre alții, profesor pe Nenițescu (n.r. – Costin D.
Nenițescu, fondatorul și promotorul unor ramuri noi ale chimiei din România).
La examenul cu domnia sa a avut nota maximă. Povestea cu multă mândrie despre
el și pentru că Nenițescu a refuzat să-i dea doctoratul Elenei Ceaușescu.

Revoluția…
pierdută?

Familia
dumneavoastră a avut mult de suferit din cauza comuniștilor?

Familia maternă, foarte mulți din
Severin, verișori primari au fost duși în Bărăgan, cu domiciliul obligatoriu
acolo. Pe linia paternă, bunicul meu a luptat pe Frontul de Est, împotriva rușilor,
unde a fost rănit și nu a apucat să întoarcă armele, deci a devenit dușman al
poporului. Ca şi fratele bunicii mele paterne. Astea au atârnat în dosarele
părinților mei. Pe linia tatălui meu au fost liberali, pe linia mamei,
ţărănişti. Mama mea nu a fost membră de partid și avea foarte mult umor, într-o
inconștiență maximă. Era un personaj, de fapt, fiecare dintre părinții mei a
fost un personaj – și cuplul, o sumă de personaje (râde). Mamei i se spunea Gelso, de la personajul Gelsomina, din
„La strada“ (n.r. – celebra peliculă premiată cu Oscar, a lui Federico
Fellini). Era foarte expresivă, ca un clovn trist care își schimbă stările la
comandă. Ştia să facă foarte mult haz și de istoria recentă, și de ce trăia.
Părinţii mei au fost oameni foarte liberi și ne-au crescut așa, cu casa
deschisă, cu prieteni, cu petreceri, cu baluri născute din nimic, doar din
imaginație. Poate că aproape dezinteresul pentru acumulări materiale cu orice
preţ le susţinea starea asta. Uneori nu era mai nimic pe masă, dar peste tot în
casă se auzea o muzică extraordinară, se dansa și prietenii erau acolo. Urcam
pe munte, dormeam în cabane, la priciuri, am înotat în mare, am mers la schi,
am băut vin fiert. Viața mea cu ei a fost foarte, foarte intensă, și variată, și
nebună-nebună, cu anume inconştienţă pe alocuri. Datorită lor, am trăit
pasional… Poate și de asta, despărțirea mea de ei a fost atât de dură și cu
urmări până azi. Este un fel de punct: viața mea până acolo și de acolo
încoace. Mă bucur mult că totuși au apucat să petreacă câțiva ani cu fiul meu
şi cu nepotul meu, băiatul fratelui meu. Familia fratelui meu este stabilită în
Canada de aproape douăzeci şi şapte de ani. Noi am locuit într-un bloc, în
Cartierul Pajura… În apartamentul acela eu nu am mai intrat după moartea lor.

Ați
fost crescută cu un anumit tip de libertate pe care puțini și-l permiteau pe
vremea aceea. Dar libertatea reală a venit, practic, odată cu Revoluția. Cum
ați trăit-o, cum ați perceput-o?

Eu le sunt recunoscătoare părinților
mei, pentru că noi am învățat de la ei valoarea libertății și a demnității, a
faptului că trebuie să-ți spui punctul de vedere și să ți-l aperi cu argumente.
Asta am făcut,și am avut norocul că și la liceu, dar și la facultate am avut
profesori, somități europene, care ne-au învățat și ei ce înseamnă demnitatea și
să fim verticali, deci să fim liberi. Nu m-am gândit niciodată că se va
întâmpla ce s-a întâmplat în 1989, mi se părea ceva fără sfârșit întunericul în
care trăiam și dezastrul în care ne afundam din toate punctele de vedere. Totuși,
parcă ceva din interiorul meu aștepta lucrul ăsta și de aceea am și plecat
țintă, să fiu acolo… Deși știau foarte bine care sunt riscurile plecării din
casă în zilele acelea, o singură dată ne-au spus – de fapt, nu ne-au spus,
ochii lor ne-au rugat să nu mai ieșim, dar nu s-au putut opune și am plecat
acolo unde simțeam că este nevoie de noi. Întotdeauna luna decembrie este
complicată emoţional pentru mine. Sunt oameni care au murit, n-a ieșit nimeni
să moară, pe mine nu m-a scos nimeni pe stradă, dar am sperat, am crezut în
ceva și, când trec pe lângă Cimitirul Eroii Revoluției, îmi dau seama câtă
durere este încă în familiile lor și câtă nedreptate. Ce am sperat noi atunci
nu s-a dus până la capăt. Poate am luat-o prea repede, din nou, pe o cale greșită.

Chiar dacă au fost momente foarte dure și foarte nedrepte în televiziune, nu am plecat

Ați
luat calea jurnalismului după facultate, la începutul anilor ʼ90. Cum au fost
acei ani?

Eu nu sunt jurnalist. Ştiu că pe
Wikipedia așa sunt prezentată. Nu știu să lupt cu Wikipedia şi să mai modific
din erori. Am cunoscut jurnaliști importanți, cu foarte puţini am rămas
prietenă până astăzi, alţii au murit. În anii 1990 era o efervescență a
profesionalismului în acest domeniu. Eu am crezut că am să rămân după
terminarea facultății la mine, la Facultatea de Litere, și am să fac
lingvistică. Aşa cum îmi sugera profesorul meu Emanuel Kant Vasiliu. Sau Mihai
Marta. Şi profesorul meu Eugen Simion îmi vorbise despre o colaborare pe care
să o avem la catedra sa. Știam, însă, că nu prea aş fi vrut să fac învățământ.
Pe urmă, cu cel universitar am cochetat mai multă vreme. În fine. Devenea,
însă, o problemă dacă nu m-aş fi prezentat la un post de profesor. Nu eram prea
convinsă că am să mă duc să predau la şcoală. Părinții mei strângeau bani ca
să-mi plătească studiile. Așa era pe vremea lui Ceaușescu, dacă nu te prezentai
la post, la repartiție, trebuia să-ți achiți studiile, că statul a investit în
tine. Mă rog, mi se părea corect. Dar, exact în timpul acela, Ion Rațiu a
înființat „Cotidianul“ și suplimentul „Litere, arte, idei“, condus de Dan C.
Mihăilescu și Tania Radu, care căutau oameni. Acolo am început să fac
interviuri cu artiști și de acolo a început apropierea mea foarte clară de
teatru. De atunci a început drumul meu în lumea aceasta, în care chiar cred că
teatrul este cel care m-a salvat. La „Nocturne“ am învățat arta dialogului,
relaţia dintre cel care invită şi cel care este invitat. Arta dialogului este
ceva care a lipsit din România, din toate punctele de vedere. Fiindcă tocmai
asta nu era permis, dialogul. Eram „încarcerați“ în unități mici, în familie,
în grupuri mici, pentru că dialogul înseamnă provocarea minții, să mergi în
adâncime, să descoperi, să te descoperi. Unde se permite asta într-o țară cu
regim dictatorial? Nicăieri! Și cred că de asta m-a atras și mă atrage să aflu
povești, e o mare provocare pentru mine și cred că de asta și durează
„Nocturne“ de atâta timp, pentru că e ca în „O mie și una de nopți“.

Iosif
Sava, o întâlnire definitorie

În
toată „construcția“ aceasta, în care existau deja în viața dumneavoastră și presa
scrisă, și teatrul, și radioul, televiziunea a venit ca o alegere firească?

S-a întâmplat tot pe filiera
lingvisticii. Mihaela Macovei, un redactor remarcabil al Televiziunii Române, a
făcut o emisiune, „Limba noastră“, și i-a rugat pe profesorii noștri de la
facultate să recomande studenți meritorii care să lucreze cu ea. Am fost
recomandată și eu, iar împreună cu Mihaela Macovei am făcut acest format.
Scriam scenariile și exemplificam cu mici filmulețe. Partenerul meu de atunci
era Marian Râlea; juca rolul unui
personaj care vorbea foarte prost românește. După aceea, comentam şi explicam
academic aceste greșeli. Cam așa am început. Esențială în viața mea a fost
întâlnirea cu Iosif Sava, pe care eu l-am cunoscut înainte de 1989, când am
făcut practică la radio. După ce el nu a mai fost în TVR, dorința lui a fost să
facem cumva o ștafetă, să rămân eu acolo. Nu știu dacă televiziunea a fost o
alegere, eu am fost fascinată de radio, am făcut parte dintr-o echipă minunată
la Radio Europa Liberă. Dar Iosif Sava
întotdeauna mi-a spus: „Să vii aici, să rămâi aici, la televiziune se poate
face cultură“. Și, chiar dacă au fost momente foarte dure pentru mine și foarte
nedrepte în televiziune, nu am plecat. Am avut oferte, toate ofertele posibile,
le am și azi, dar nu am plecat pentru că mi s-a părut că trădez dacă fac așa
ceva.

Emisiunea
„Nocturne“ are 20 de ani de existență, cu excepția unor ani în care… nu a
existat. Ce credeți că s-a întâmplat atunci, cum vă explicați decizia scoaterii
ei de pe post? Câți ani ați lipsit?

Suficient de mulţi cât să mă îmbolnăvesc
de faptul că nu am înțeles de ce. Nu cred că a fost nimic politic. Poziția mea
politică este foarte clară, din 1990 încoace. Nu am alte opțiuni decât cele
cunoscute. La putere s-au succedat toate formațiunile politice și eu nu am avut
niciodată treabă cu lucrul ăsta. Am venit cu numele meu în televiziune și cu
tot magnetismul lui. Am adus ceva acestei instituții… Cred că sunt lucruri pe
care n-am să le înțeleg niciodată, de aceea nici nu știu să explic… Pe mine
nu m-a cenzurat nimeni, niciodată, nu am fost întrebată niciodată ce invitați
am. Dacă au fost niște reguli în campaniile electorale, să nu invităm anumiți
oameni implicaţi, nu am invitat. În două rânduri am fost scoasă foarte brutal
de pe post, fără niciun argument, fără nicio discuție. Dar nu am înțeles și nu
înțeleg nici până astăzi de ce s-a întâmplat asta. De ce, de pildă, mutau
emisiunea tot mai târziu, a fost și la 12 noaptea, nu erau reluări. Pe urmă,
schimbau ziua, ora, apăreau reluări, dispăreau. Nu era promovată nicicum. Un
fapt lipsit de demnitate, lăsând la o parte lipsa de profesionalism. În tot
acest timp dificil, pentru mine a fost important că echipa mea, minuscula mea
echipă, regizorul Aurel Badea şi „asistenta“ mea Oana Cucuruzeanu, a rămas
împreună cu mine și am traversat acest infern împreună. Cu multă suferinţă, dar
împreună. Fără să abdicăm de la niciunul dintre principiile noastre și, mai
ales, fără să ne pierdem bucuria. Iar asta este foarte greu când ți se întâmplă
lucruri de genul acesta. Înseamnă că sunt un om norocos, pentru că lucrez cu
oameni la fel ca mine.

Între
televiziunea tradițională și YouTube

Credeți
că „Nocturne“ este o bulă, în sensul bun?

Trec anii și în bulă (râde). Poate la un moment dat – da,
pentru că „Nocturne“ e foarte „meteo“-dependentă de mine, de stările mele, de
perioadele vieții mele, de ce mi se întâmplă mie în mod direct, de experienţele
mele. Poate uneori am trăit mai în bulă, alteori am ieșit din bulă și
„Nocturnele“ odată cu mine. Nu cred că este o emisiune de nișă, a avut invitați
foarte, foarte variați, de aici, de afară. Mulți spun că este o emisiune despre
teatru, gândindu-se, probabil, la profesiunea mea de critic de teatru, dar nu
e. Au fost invitați extraordinari din România, din lumea asta toată, au fost
oameni cu poveşti, fascinanţi, de toate profesiunile. Foarte rar văd emisiunile
în timp real. Când încep, ies, mă plimb, mă agit, mă uit tot timpul la ceas ca
să ştiu cînd se termină. La momentul difuzării fac implozie de emoţie. Săptămână
de săptămână. Nu neapărat în studio, când le înregistrăm, deşi sunt trase în
regim de direct. Le revăd după o vreme cu mare concentrare. Unele mi se par
atât de proaspete, atât de sincere, cu un anumit tip de emoție și de
mărturisire, de învăluire, de viu şi atât de fragil, de sensibil…

Televiziunea
tradițională trece acum printr-o perioadă de reevaluare, pentru că publicul
începe să consume din ce în ce mai mult online…

Știu că există o
„deplasare“ a publicului către online. Probabil că e mai la îndemână, așa cum
cred că audiobookul devenise, la un moment dat, un mijloc mai comod de a te
informa, adică, în loc să citești, asculți. Citirea unui roman și când stai la
stop e o formulă a societății de consum, cred. Poate că nu e cea mai rea, poate
că nu-i cel mai rău să asculți un roman citit de Victor Rebengiuc sau însemnări
citite de Andrei Pleșu, în loc să asculți știu eu ce muzică sau să te cerți cu
cineva sau să țipi și să înjuri în trafic. Poate că nu-i cel mai rău lucru să
„stai“ în acelaşi spaţiu, în intimitate, cu Andrei Pleşu, Gabriel Liiceanu,
Victor Rebengiuc, Mariana Mihuţ, Marius Manole… Poate că este o societate
care își ia altfel informațiile, este alt tip de mimetism, alt tip de sinteză.
Poate că e totul mai la îndemână. Ai un telefon, apeși pe un buton și asculți
un podcast. Deși, și emisiunile mele se pot urmări la fel (râde). Apeși un buton și pe YouTube începe o poveste minunată!Şi
nu-ți mai vine să ieși din ea.

Pino a provocat în mine împingerea
tuturor limitelor, dincolo de orice frontieră

Ați spus despre
2021 că a fost unul dintre cei mai grei ani din viața dumneavoastră. Aţi mai
spus că 2021 a fost anul în care ați pierdut un prieten foarte bun, pe Ion
Caramitru. Ce a însemnat această pierdere și pentru dumneavoastră, la nivel
personal, și pentru lumea teatrului?

Marina Constantinescu: 2021 a fost anul
unei muchii de cuţit. Poate că şi pentru asta am iubit anul 2022 atât de mult.
De special… Aveam vârsta băiatului meu, 23 de ani, când l-am cunoscut pe Ion
Caramitru
. Un împătimit de citit, venea la noi la facultate, adus de profesoara
mea de Teoria literaturii, Antoaneta Tănăsescu. Făceam analiză pe text, la
poezie. De multe ori îi copiam poezii, din cărți sau, mai ales, din manuscrise,
de la Biblioteca Academiei, când el nu a mai avut acces acolo. Ion Caramitru
vedea lumea prin ochii noștri foarte analitici, cu știința analizei pe text.
Atunci, i se deschideau alte perspective asupra textului. Din perioada
studenţiei mele a început o prietenie foarte lungă, până la sfârșit, cu o
dinamică aparte, nu o prietenie calmă. Am avut perioade de mari furtuni. Era
interesant că mai nimeni de lângă noi nu își dădea seama că noi suntem în
perioada aceea de război rece, în care, de fapt, nu vorbeam. Dar felul în care
susțineam anumite lucruri în care credeam amândoi, le susțineam pasional, îi
făcea pe toți să creadă că suntem, evident, bine. Am luptat pentru principii
amândoi. L-am însoțit în multe lucruri radicale și fundamentale, pe care le-a
făcut la UNITER și în lumea noastră. Politic vorbind, am fost monarhiști
amândoi, știu despre el lucruri pe care, din păcate, lumea nu le știe, ce a
făcut ca ministru pentru patrimoniul UNESCO, pentru legislație, cum l-a adus pe
Prințul Charles aici
, cum l-a decorat Regina Elisabeta a Marii Britanii. Am
fost foarte apropiați, atâţia ani de zile, cu perioade de răceală, în care
niciunul nu l-a trădat pe celălalt și, mai ales, principiile în care am crezut.
Pino a provocat în mine împingerea tuturor limitelor mele, dincolo de orice
frontieră. Și pentru asta am să-i fiu toată viața recunoscătoare, pentru că el
a intuit în mine ceea ce nici eu nu ştiam, neavând prea mult timp să mă
privesc, să mă analizez. Am fugit de multe ori în ultimii ani să stau de vorbă
cu mine, să mă văd. Sunt foarte aspră cu mine și foarte critică și cumva fugeam
de încă o judecată. Am muncit enorm. N-am avut nici concediu prenatal, postnatal,
am scris cronica în fiecare săptămână pentru „România literară“, uneori,
înregistram în spital rubrica pentru Radio
Europa Liberă, am filmat şi două, trei ediţii „Nocturne“ în aceeaşi zi, îl
duceam pe Luca la şcoală, îl luam, mergeam peste tot cu el, pe urmă, la pian,
concursuri, pregătire aici, afară, la schi, la înot, la patinaj… Eu fugeam de
mine, iar Pino a înţeles asta şi m-a ajutat să mă descopăr. Foarte interesant
cum am funcționat. M-a ajutat să descopăr lucruri incredibile, puteri
incredibile. Știu că a fost foarte mândru… S-a supărat că am plecat, că n-am
mai vrut să continui ceva… că am plecat de la „Centrul Sava“, că n-am vrut să
facem echipă la Naţional, la UNITER… Este o pierdere foarte mare pentru mine,
pentru că el acoperă, ca și un părinte, o perioadă foarte lungă din anii mei și
cu multe lucruri complicate din viața mea. Era atât de discret și un prieten
adevărat. Știai că ce vorbești cu el sau ce vorbește el cu tine acolo rămâne.
M-a năucit dispariția lui. Ce a însemnat pentru ceilalți… încă nu mi-am
consumat stările mele în legătură cu dispariția lui. Însă cred că, în timp, tot
mai mulți își vor da seama cât îi datorează lui Pino. Numai cine nu vrea să
facă ceva și nu încearcă să construiască, numai acela nu greșește. În rest,
suntem o țară de comentatori și tot mai puțin de „constructori“. Poate că
oamenii mai au nevoie de timp să-și dea seama că Pino nu a fost doar un actor,
doar președintele UNITER, doar ministru al Culturii…

Ion Caramitru și Marina Constantinescu

Ați
spus că a fost supărat atunci când ați plecat. Este vorba despre plecarea
dumneavoastră din poziția de director al FNT? De ce s-a întâmplat acest lucru?

Nu pot să spun până la capăt, pentru că
încă este undeva în mine, băgat într-un sertar. Trebuie să scot sertarul acela și
să purtăm o discuție intimă. Întotdeauna a fost greu la Festival, pentru că
trebuia să fac multe lucruri în același timp, nu doar direcția artistică. Un
festival nu înseamnă doar o listă de spectacole, înseamnă o structură. I-am
construit această structură, am construit principiile, mi-am construit o
echipă, om cu om. Luni de zile studiam oamenii până să aleg pe cineva. Toate
astea mergeau împreună cu discuțiile şi negocierile cu primarii de toate
culorile, cu prim-miniștri de toate culorile, miniștri ai Culturii de toate
culorile. Am abordat povestea asta și cu o nebunie… cu o transă, cu spirit
ludic. Ieşind din realitate. Intrând într-un fel de ficţiune. Acolo ştiu să mă
descurc mai binişor… Cred că așa am fost și la Revoluție: foarte inconștientă,
dar responsabilă de visul meu, până la urmă. Am luptat să fac ca lucrurile
astea să se întâmple. Nu cred că am obosit, pentru că ar fi trebuit să obosesc
după primul an, când am preluat acest festival fără buget, fără nimic. L-am
făcut brand de țară, a fost primul festival de teatru care a avut Înaltul
Patronaj al Președintelui României. Era enorm totul, dar nu cred că m-a pus jos
nimic din munca asta efectivă, ci, poate, anumite chestiuni umane. Cel mai tare
mă dor rănile provocate de oameni… Pino nu a crezut atunci când s-a
întâmplat, deşi îl anunţasem cu un an înainte că nu mai rămân, că nu mai
prelungesc cu încă un mandat, nu m-a lăsat să scriu nicio scrisoare de „la
revedere“ către breaslă, după atâția ani. Pentru că el tot spera că o să mă mai
convingă să rămân. A fost foarte greu, deși eu cred că el a înțeles. Dar nu
voia să plec și eu nu mai puteam să rămân.


mai vedeți implicată în FNT?

Dacă mi se cer sfaturi, păreri,
consultări, în măsura în care am timp sau pot, o fac. Însă doar atât.

Dar
a rămas o parte din dumneavoastră acolo…

O parte foarte importantă, cu niște
întâmplări extraordinare. Mă gândesc dacă „a fost sau n-a fost“, vorba lui
Porumboiu. Ce întâlniri, ce spectacole, ce profesioniști, ce nume, oamenii de
lângă mine… A fost o avangardă începută de mine în 2005-2006-2007. Noi nu
cred că eram pregătiți pentru o ștachetă fixată atât de sus. Acum, Bucureștiul
merită marile spectacole de teatru, de dans, concertele, expoziţiile, pentru că
oamenii circulă mult, văd, sunt informaţi, pregătiţi. Atunci erau nepregătiți.
E greu să faci avangardă. Dar e minunat dacă poți.

Doamne, dar cum virusul ăsta lovește numai în locurile de artă, de educație şi de cultură? Ce grijă are el să nu lovească acolo unde sunt bani, unde circulă banii, unde se fac banii.

„Cu
fiul meu am învățat și exercițiul răbdării și al tăcerii“

Marina Constantinescu și fiul său, Luca

Luca,
fiul dumneavoastră, a venit pe lume când nu mai credeați în această șansă. Ce
considerați că i-ați dat, mai important, mai valoros, ca părinți?

Luca are o structură hipersensibilă,
este foarte inteligent, îți poate face o analiză foarte lucidă asupra unei
situații, o „radiografiază“. Cred că i-am transmis respectul față de niște
principii de viață. Sper. Este un om bun. Funciarmente bun. Așa s-a născut.
Este un om interesat de oameni, de umanitate, de problemele lumii, implicat.
Chiar și atunci când nu mă înțeleg cu fiul meu, îmi dau seama că semănăm foarte
mult, văd în el mult din ceea ce eram eu tânără. Chiar și militantismul,
dorința de dreptate. A învățat la școală, în Scoția, pe lângă muzică la cel mai
înalt şi mai rafinat nivel, cât de important este, de pildă, să faci
voluntariat, acolo sunt învățați de mici să facă lucrul acesta. Îmi place de el
că este un fel de Prâslea cel voinic, care vrea să răstoarne pământul și să-i
dea o ordine normală. Ca să găsim merele de aur.

Cum
vă seamănă?

Are culorile mele. Este rebel, ca mine.
Cu gura mare. Are inițiativă. Exact așa mi se părea și mie că pot să schimb
lumea. Că într-o zi lumea se va schimba și datorită mie. Este foarte devotat în
prietenii, prietenilor. Este în stare să facă lucruri nebunești pentru prieteni
și așa eram și eu.

Și
când nu vă-nțelegeți cu el, din ce motive nu vă înțelegeți?

A fost o perioadă lungă în care nu am
stat împreună, fiindcă el a plecat mic de acasă. A câștigat o bursă completă de
studiu în Scoţia, la un colegiu privat, de elită, din Edinburgh. Avea 16 ani și
jumătate când a plecat. A plecat un puștiulică și s-a întors un bărbat. Am
făcut împreună lockdownul și o parte din pandemie. Nu mai regăseam copilul meu,
băiatul meu, ne speriam în casă unul de celălalt, la ore aiurea. Sigur că se
gândea: „Oare ce vrea mama asta de la mine, sunt mare! Eu trăiesc singur de
atâția ani, cum să mă întrebe unde mă duc, când vin, pune-ți căciula, mănâncă“.
Aici au început diferențele. N-am prins chiar în plin adolescența lui, pentru
că era în Scoția, dar am prins maturizarea lui. Eu știu că nu i-a fost ușor și
nu poate să fie ușor să pleci mic, fragil, singur. Nu știu dacă l-am răsfățat
sau alintat, pentru că a crescut cu niște reguli, unele mai dure chiar. Mă
gândesc că nu i-a fost ușor să trăiască într-o cameră cât o chilie, la un
colegiu sever din Marea Britanie. Să urmeze după aceea Conservatorul Regal din
Glasgow, la pian, al treilea din lume ca ştachetă şi cotă în lumea muzicală. A
fost un decalaj de timp, ca o întârziere. Deşi am făcut o oarecare navetă la
Edinburgh şi la Glasgow. Nu doar pentru momentele grele sau frumoase… Am fost
tot timpul în legătură, dar nu împreună non-stop, ca până la plecare. Au
început anumite disensiuni, până ne-am pus în armonie, în realitatea timpului
în care trăim și, implicit, a vârstelor pe care le avem. Niciunul nu mai este
cel de acum șase ani. Poate unele lucruri le vedem diferit, avem polemici, dar
asta nu mă deranjează. Şi nici pe el. Am învățat și exercițiul răbdării și al
tăcerii în ceea ce îl privește. Ceea ce nu este cel mai uşor lucru de pe pământ.
Cu Luca am trecut miraculos peste lockdown. Ne-am apropiat mult, am gătit
amândoi, am cântat, am dansat, am aranjat cele mai frumoase mese, cu
sfeşnice… ne-am ajutat prieteni bolnavi. Am luptat pentru ei. Şi Luca m-a
susţinut cu iubire şi cu înţelegere. Tremurând şi el pentru viaţa fiecăruia,
pentru toţi prietenii noştri doctori, expuşi total.

Cât
a lovit pandemia în cultură, în artă, în teatru?

O mare încercare a fost faptul că nu am
înțeles de ce în pandemie educația, arta și cultura au fost îngenuncheate și
pedepsite. În malluri, oamenii puteau să meargă în voie, să mănânce, de pe litoral
vedeam imagini cum nu cred că am mai văzut vreodată, cu zeci de mii de oameni
băgați unii într-alții. În schimb, la teatru, în sălile de concert, în orice
spațiu de artă trebuia să purtăm măști, era distanțare. Azi aflam că avem voie
doar 30% în sală, mâine 50%, toți ne testam. Artiștii se testau, intrările erau
restricționate, măsurile respectate… Și am zis: Doamne, dar cum virusul ăsta
lovește numai în locurile de artă, de educație şi de cultură? Ce grijă are el
să nu lovească acolo unde sunt bani, unde circulă banii, unde se fac banii. Pe
mine asta m-a pus jos. Faptul că am fost, mondial vorbind, îngenuncheați fără
drept de exprimare, fără posibilitatea de a ne face profesiunea. Doar fiindcă ești
din lumea asta… Lumea asta care, de fapt, face mintea liberă. Dar asta este
cam periculos…

Comentarii Facebook

Actualitate

Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor

Publicat

pe

De

Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor

Amenajarea unui spatiu exterior, fie ca este vorba de casa sau de un apartament cu balcon, presupune atentia la detalii, siguranta si aspect estetic. Fiecare element pe care il alegem influenteaza functionalitatea si confortul pe termen lung. De la balustrade si suporturi pentru mana, la conectoare si accesorii, toate contribuie la crearea unui mediu sigur si placut.

Pe langa estetica, siguranta este prioritatea principala. Orice balcon, scara sau terasa necesita elemente care sa sustina utilizatorii in mod eficient. De asemenea, alegerea materialelor si a finisajelor trebuie sa fie facuta cu grija, pentru a rezista in timp si a suporta factorii de mediu. Un balcon sau o balustrada bine proiectata poate transforma complet atmosfera spatiului, oferind atat functionalitate, cat si un impact vizual placut.

Un exemplu clasic de astfel de element esential este suport mana curenta. Acesta ofera siguranta suplimentara si stabilitate, fiind indispensabil in zonele cu trafic intens sau unde riscul de alunecare este mai mare. Instalarea corecta a unui suport pentru mana curenta asigura nu doar protectie, ci si un plus de eleganta, completand designul spatiului.

Constructia si amenajarea spatiilor exterioare

Pentru orice proiect de amenajare, este important sa luam in calcul tipurile de materiale si accesorii disponibile. Alegerea corecta a elementelor structurale va influenta direct durabilitatea si siguranta proiectului. De asemenea, combinarea lor cu elemente decorative poate crea un echilibru intre functionalitate si aspect vizual.

Un element foarte util in constructia balustradelor si structurilor personalizate este conector teava patrata. Acesta faciliteaza imbinarea precisa a componentelor si asigura stabilitatea ansamblului. Prin utilizarea unor conectori de calitate, intregul sistem devine mai sigur si mai rezistent, iar instalarea se realizeaza mai rapid, cu mai putine ajustari.

Pe langa alegerea elementelor principale, trebuie luate in considerare si modul in care acestea se asambleaza. O structura bine gandita poate include:

  1. Elemente de sustinere rezistente, pentru siguranta maxima.
  2. Accesorii de imbinare, pentru stabilitate si aspect uniform.
  3. Detalii estetice, care completeaza designul si ofera un plus de eleganta.

Acest mod de abordare asigura un rezultat final functional, sigur si atractiv vizual, potrivit atat pentru spatii rezidentiale, cat si comerciale.

Balcoanele ca elemente estetice si functionale

Balcoanele nu sunt doar extensii ale locuintei, ci si spatii care pot reflecta stilul si personalitatea proprietarului. Este important sa alegem tipul de balcon in functie de nevoi, siguranta si design. Un tip elegant si practic este balcon frantuzesc, care imbina siguranta cu un aspect modern si aerisit.

Un balcon bine conceput poate deveni un punct de atractie si un loc de relaxare. Chiar daca spatiul nu permite un balcon clasic, aceasta varianta ofera o solutie estetica remarcabila, fara a compromite siguranta sau functionalitatea.

Printre avantajele principale ale balcoanelor bine amenajate se numara:

  • Cresterea valorii proprietatii prin design elegant.
  • Posibilitatea de a adauga plante sau decoratiuni, imbunatatind atmosfera.
  • Siguranta crescuta datorita elementelor de sustinere corect alese.
  • Integrarea usoara a elementelor de iluminat si accesorii suplimentare.

Aceste aspecte fac dintr-un balcon o parte esentiala a spatiului, atat din punct de vedere estetic, cat si functional.

Sfaturi pentru alegerea materialelor potrivite

Alegerea materialelor potrivite pentru balustrade, scari sau balcoane este cruciala pentru durabilitate si siguranta. Fiecare componenta trebuie sa fie rezistenta si sa se potriveasca cu restul designului. Materialele de calitate superioara reduc nevoia de intretinere si cresc longevitatea constructiei. De asemenea, acestea contribuie la aspectul estetic si pot adauga un plus de valoare proprietatii.

Este recomandat sa verificam compatibilitatea elementelor si sa folosim accesorii care simplifica montajul si sporesc stabilitatea. De exemplu, utilizarea unor suporturi si conectori corespunzatori poate face diferenta intre un proiect reusit si unul cu probleme. De asemenea, finisajele si culoarea elementelor trebuie sa fie alese astfel incat sa completeze armonios designul existent.

Alte aspecte importante de luat in considerare includ:

  • Rezistenta la intemperii si coroziune.
  • Simplitatea montajului pentru a reduce costurile si timpul de lucru.
  • Compatibilitatea cu alte elemente decorative si de siguranta.
  • Posibilitatea de adaptare la diferite tipuri de spatii si structuri.

Designul si functionalitatea spatiilor exterioare

O amenajare reusita combina siguranta, durabilitatea si estetica. Elementele corect alese, precum balustradele, suporturile pentru mana si conectorii, influenteaza direct experienta utilizatorilor si aspectul final. Fiecare detaliu conteaza, de la suporturi functionale, pana la elemente decorative care dau personalitate spatiului.

Respectarea regulilor de siguranta si integrarea elementelor estetice transforma complet orice balcon, scara sau terasa. Este important sa ne concentram pe calitate, rezistenta si compatibilitate intre componente, pentru a evita probleme ulterioare si pentru a asigura o experienta placuta si sigura pentru toti utilizatorii.

Alegerea corecta a elementelor si integrarea lor inteligenta garanteaza succesul proiectului si satisfactia pe termen lung. Indiferent de tipul spatiului pe care il amenajam, atentia la detalii si respectarea principiilor de siguranta si design fac diferenta. Astfel, orice balcon, scara sau terasa devine un loc de relaxare placut, sigur si estetic, care adauga valoare si confort locuintei.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție

Publicat

pe

Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție

Dacă ești în căutarea unui incinerator animale preț accesibil sau a unui echipament profesional, este esențial să înțelegi factorii care influențează costurile. Indiferent dacă ești proprietar de fermă, manager al unei clinici veterinare sau persoană fizică cu nevoi specifice, prețurile incineratoarelor pentru animale pot varia considerabil. De ce este important acest aspect? Simplu: o achiziție fără informare poate duce la cheltuieli inutile sau la alegerea unui echipament nepotrivit.

Aspecte esențiale privind costul unui incinerator pentru animale

Primul lucru de reținut: costul incineratorului pentru animale nu este un număr fix. Acesta depinde de mai multe variabile importante, de la dimensiunea unității până la tehnologiile integrate. De exemplu, un model compact pentru clinici veterinare mici (50-100 kg/incinerare) pornește de la 5.000 euro, în timp ce variantele industriale (peste 500 kg/incinerare) pot depăși 30.000 euro.

Factori care influențează prețul

  • Capacitatea de incinerare: Cu cât poate procesa mai mult material într-un singur ciclu, cu atât prețul crește. Diferențele între modelele mici și cele industriale pot fi de până la șase ori sau chiar mai mult.
  • Tipul de combustibil: Motorina, gazul sau electricitatea influențează atât eficiența, cât și bugetul inițial. Sistemele electrice au, de obicei, un preț mai mare, dar costuri operaționale mai scăzute.
  • Automatizarea: Funcții precum controlul temperaturii în timp real sau monitorizarea digitală pot adăuga între 10% și 20% la prețul incineratoarelor pentru animale.

Aceste costuri sunt influențate în special de tehnologie. Un incinerator animale preț mai ridicat poate include filtre avansate pentru emisii, sisteme de reciclare a căldurii sau materiale refractare de calitate superioară. Aceste elemente nu doar reduc impactul asupra mediului, ci și prelungesc durata de viață a echipamentului.

Diferențe între modele și capacități

Pentru fermele mici, un cost al incineratorului pentru animale între 5.000 și 8.000 euro este potrivit. Aceste modele procesează între 50 și 150 kg pe ciclu și funcționează cu motorină sau gaz. În schimb, un incinerator industrial necesită un buget de peste 30.000 euro, având capacități mai mari (peste 500 kg), filtrare multistadială și posibilitatea de a funcționa non-stop.

Un aspect important: prețurile incineratoarelor pentru animale nu reflectă întotdeauna eficiența pe termen lung. De exemplu, un model electric cu un cost inițial mai mare poate reduce cheltuielile cu combustibilul cu până la 40% comparativ cu variantele pe motorină. Este recomandat să calculezi rentabilitatea investiției (ROI) înainte de a lua o decizie.

Dotări suplimentare și impactul lor asupra prețului

Opțiunile suplimentare pot transforma un incinerator animale preț standard într-o investiție premium. Iată câteva exemple:

  • Camere duale: Permit arderea simultană a diferitelor tipuri de deșeuri, crescând eficiența.
  • Senzori de temperatură automată: Mențin procesul optim fără intervenție umană.
  • Sisteme de filtrare HEPA: Reduc emisiile de particule sub 0,3 microni, fiind esențiale pentru zonele rezidențiale.

Fii atent la aceste detalii. Un cost al incineratorului pentru animale mai mare poate fi justificat dacă echipamentul include tehnologii care reduc costurile de întreținere sau riscurile ecologice. De exemplu, unele clinici veterinare aleg filtre cu catalizator, care reduc emisiile de dioxine cu până la 95%.

Cum să evaluezi raportul calitate-preț

Nu toate prețurile incineratoarelor pentru animale reflectă valoarea reală. O regulă simplă este să verifici consumul de combustibil pe ciclu. Un model de 10.000 euro cu consum redus poate fi mai rentabil decât unul de 7.000 euro care necesită resurse constante. Un alt factor important este durata garanției. Echipamentele cu suport tehnic extins (peste 3 ani) justifică investiții mai mari.

Te-ai întrebat cum se compară incinerator animale preț cu alte metode de eliminare a deșeurilor? Deși incinerarea pare scumpă inițial, aceasta reduce costurile de depozitare și transport pe termen lung. Pentru o fermă medie, amortizarea investiției se poate realiza în 2-3 ani.

Studii de caz practice

Să analizăm două scenarii:

  1. Clinica veterinară urbană: Alege un incinerator electric de 7.500 euro cu o capacitate de 80 kg. Cheltuielile lunare scad cu 30% față de contractele cu firmele de gestionare a deșeurilor.
  2. Fermă de bovine: Investiție de 28.000 euro într-un model pe gaz, ce procesează 400 kg/zi. Reducerea riscului de contaminare compensează costul în 18 luni.

Concluzia? Prețurile incineratoarelor pentru animale trebuie analizate în funcție de nevoile specifice. Un buget mai mare pentru automatizare sau eficiență energetică poate aduce economii semnificative. Nu uita: cerințele de reglementare (directive UE privind emisiile) pot impune anumite standarde care influențează costul incineratorului pentru animale.

Întrebări frecvente despre prețuri

Înainte de a finaliza achiziția, verifică:

  • Dacă prețul include transportul și instalarea
  • Costurile de întreținere anuală (schimburi de filtre, revizii)
  • Disponibilitatea pieselor de schimb în regiunea ta

Un incinerator animale preț atractiv la prima vedere poate ascunde cheltuieli suplimentare. Solicită întotdeauna o ofertă detaliată și compară cel puțin trei furnizori. Fii atent la promoțiile sezoniere sau la pachetele care includ training pentru personal.

În cele din urmă, decizia se rezumă la echilibrul dintre buget și funcționalitate. Cu informațiile potrivite, poți selecta un echipament care răspunde exact nevoilor tale, fără a plăti pentru caracteristici inutile. Prețurile incineratoarelor pentru animale sunt variabile, însă cu o analiză atentă vei găsi soluția optimă.

Factori care influențează prețul unui incinerator pentru animale

Capacitatea de incinerare

Capacitatea incineratorului de animale este un element central în determinarea prețului. Dimensiunea echipamentului influențează direct costul de producție. Un model pentru 100 kg/incinerare începe de la 5.000 euro, în timp ce variantele industriale de 500 kg pot depăși 30.000 euro. De exemplu, o fermă mică cu porci poate opta pentru un incinerator animale preț de 7.000 euro (150 kg/ciclu), evitând costuri suplimentare pentru capacități neutilizate.

Este important de știut că costul incineratorului pentru animale nu crește liniar cu capacitatea. Un echipament de 300 kg poate costa de 2,5 ori mai mult decât unul de 100 kg, nu doar din cauza materialelor suplimentare, ci și a sistemelor de menținere a temperaturii. Pentru clinici veterinare mici, un incinerator cu capacitate redusă (50-80 kg) este ideal, reducând investiția inițială cu 30-40% față de modelele medii.

Tehnologia de ardere și eficiența energetică

Tehnologia de ardere aduce diferențe semnificative. Incineratoarele clasice (ardere directă) au prețuri mai accesibile, dar consumă cu 20% mai mult combustibil. Tehnologia prin piroliză, care descompune materialele în absența oxigenului, adaugă între 15% și 25% la costul incineratorului de animale. De exemplu, un model clasic pe gaz de 10.000 euro față de unul cu piroliză de 12.500 euro.

Care este avantajul? Eficiență termică sporită. Un incinerator cu piroliză procesează 150 kg deșeuri cu același consum de gaz ca un model clasic pentru 120 kg. Pentru fermele care funcționează continuu, economia anuală poate ajunge la 3.000-4.000 euro, ceea ce înseamnă că prețul mai ridicat al tehnologiei avansate se amortizează în 2-3 ani.

Sisteme de filtrare și respectarea normelor de mediu

Filtrele nu sunt doar opționale, ci obligatorii în multe regiuni. Un incinerator animale preț competitiv, dar fără filtrare adecvată, poate deveni o problemă legală. Sistemele de bază (filtre de particule) adaugă 1.500-2.000 euro la cost, în timp ce variantele avansate (filtre ceramice cu neutralizare de gaze) pot crește investiția cu 5.000-8.000 euro.

De ce să alegi opțiunea premium? În zonele rezidențiale, normele UE impun reducerea dioxidului de sulf sub 50 mg/m³. Doar filtrele cu catalizator ating acest standard. Pentru un incinerator de animale cu capacitate mare (peste 300 kg), aceste sisteme sunt indispensabile. Fără ele, riscul de amendă poate depăși 10.000 euro pe an în anumite țări.

Automatizare și control digital

Panourile de control automate transformă un echipament simplu într-un sistem inteligent. Funcții precum reglarea temperaturii în timp real sau pornirea automată a ciclurilor pot adăuga între 10% și 30% la prețul incineratorului de animale. De exemplu, un model semi-automat de 8.000 euro comparativ cu unul complet automat de 10.400 euro.

Ce avantaje aduce automatizarea? Poți reduce timpul de operare cu până la 70%. Într-o fermă de păsări cu 20 de incinerări zilnice, automatizarea poate economisi 15 ore pe lună. Dacă ora de muncă costă 10 euro, investiția suplimentară se recuperează în 14 luni.

Materiale de construcție

Oțelul inoxidabil 310S, folosit în camerele de ardere, crește durabilitatea, dar și costul incineratorului pentru animale cu 20-25% față de oțelul carbon. De exemplu, un incinerator industrial din oțel carbon costă 28.000 euro, iar varianta din inox ajunge la 34.000 euro. Diferența de preț este compensată de o durată de viață crescută de la 10 la 15-18 ani.

Pentru utilizatorii intensivi, investiția este justificată. O clinică veterinară care funcționează 8 ore pe zi va înlocui un model din oțel carbon după 6-7 ani, în timp ce varianta premium poate dura până la 12 ani. Pe termen lung, materialele superioare pot reduce cheltuielile totale cu 35%.

Cum să alegi raportul optim?

Secretul stă în analiza nevoilor reale. Un incinerator animale preț ridicat nu este întotdeauna cea mai bună opțiune. Pentru un crescător de câini cu maxim 5 animale pe lună, un model compact de 5.000 euro este suficient. În schimb, un abator care procesează 1 tonă pe zi are nevoie de tehnologii avansate cu o valoare de peste 40.000 euro.

  • Verifică necesarul real: Calculează volumul mediu lunar și alege o capacitate a incineratorului de animale cu 20% mai mare decât necesarul maxim.
  • Analizează reglementările locale: Sistemele de filtrare obligatorii pot influența bugetul cu 15-30%.
  • Proiectează pe termen lung: Investițiile în automatizare sau materiale premium se amortizează în 2-5 ani.

Nu uita de costurile ascunse. Un incinerator de animale cu capacitate mare poate necesita adaptarea spațiului (ventilație suplimentară, fundații speciale), ceea ce poate adăuga între 3.000 și 8.000 euro la buget. Solicită întotdeauna o analiză personalizată înainte de achiziție.

Tipuri de incineratoare pentru animale și diferențele de preț

Incineratoare portabile vs. staționare

Tipurile de incineratoare pentru animale portabile reprezintă o soluție ideală pentru fermele mici sau cabinetele veterinare. Acestea costă între 5.000 și 10.000 euro și pot procesa 20-80 kg/incinerare. De exemplu, un model portabil de 50 kg este perfect pentru un crescător de câini cu maxim 10 animale pe lună. În schimb, incinerator animale preț pentru variantele staționare începe de la 15.000 euro și poate ajunge la peste 50.000 euro pentru capacități industriale (1.000 kg/incinerare).

De ce să alegi un model portabil? Economisești spațiu și beneficiezi de instalare rapidă. Un model incinerator animale portabil poate fi mutat între secții sau transportat la terenuri agricole îndepărtate. Totuși, costurile de operare sunt cu 15-20% mai mari decât la echipamentele staționare, din cauza consumului mai ridicat de combustibil.

Incineratoare pentru uz veterinar vs. uz industrial

Aici diferențele de preț sunt semnificative. Un incinerator animale preț pentru clinici veterinare (50-150 kg) variază între 6.000 și 12.000 euro. Acestea includ filtre de bază și control semi-automat. În schimb, modelele de incineratoare pentru animale industriale pentru abatoare sau ferme mari încep de la 25.000 euro, unele ajungând la peste 70.000 euro cu filtrare avansată și automatizare completă.

Ce justifică această diferență? Cerințele de emisii. În mediul urban, tipurile de incineratoare pentru animale veterinare trebuie să respecte limite stricte de zgomot și poluare, ceea ce adaugă 3.000-5.000 euro la cost. Modelele industriale includ sisteme de reciclare a căldurii, esențiale pentru reducerea cheltuielilor la scară mare.

Modele cu încărcare manuală vs. automată

Alegerea între aceste tipuri de incineratoare pentru animale influențează direct productivitatea. Variantele manuale au prețuri mai accesibile (cu 15-20% mai ieftine), dar necesită intervenție umană constantă. De exemplu, un incinerator manual de 7.000 euro față de unul automat de 8.400 euro. Diferența de 1.400 euro se recuperează în 14 luni dacă economisești 10 ore de muncă pe lună.

  • Încărcare manuală: Ideală pentru volume reduse (sub 5 incinerări pe zi)
  • Încărcare automată: Reduce timpul de operare cu până la 70%

Pentru o fermă de păsări care procesează 30 de animale pe zi, automatizarea poate reduce costurile cu personalul cu 300-400 euro lunar. Astfel, prețul incineratorului de animale cu încărcare automată devine o investiție strategică.

Incineratoare cu ardere rapidă

Aceste modele de incineratoare pentru animale premium reduc timpul de procesare la jumătate, de la 4 ore la 2 ore pe ciclu. Totuși, tehnologia implică un cost cu 30% mai mare. Un echipament clasic de 10.000 euro are un corespondent cu ardere rapidă la 13.000 euro. Este recomandat mai ales dacă ai volume zilnice mari. Un abator care incinerează 500 kg pe zi recuperează investiția suplimentară în 8-10 luni datorită creșterii capacității.

Aceste modele funcționează prin injecție forțată de aer cald și camere de ardere segmentate, rezultând un incinerator animale preț mai ridicat, dar cu eficiență termică cu 40% mai bună. Pentru utilizatorii intensivi, acest tip de echipament poate reduce consumul de gaz cu 25-30%.

Cum navighezi prin opțiuni?

O regulă simplă este să analizezi numărul de cicluri zilnice. Dacă ai nevoie de mai mult de 5 incinerări pe zi cu durată lungă, modelele de incineratoare pentru animale cu ardere rapidă sau încărcare automată sunt necesare. Pentru nevoi ocazionale (1-2 animale pe săptămână), un echipament manual portabil de 5.000-7.000 euro este suficient.

Nu uita: unele tipuri de incineratoare pentru animale necesită adaptări de infrastructură. Un model staționar de 30.000 euro poate avea nevoie de instalații electrice trifazice sau ventilație suplimentară, ceea ce poate adăuga 2.000-5.000 euro la cost. Verifică întotdeauna cerințele tehnice înainte de achiziție.

În final, cheia este echilibrul între incinerator animale preț și productivitate. Un echipament prea ieftin poate genera costuri ascunse, în timp ce investițiile exagerate în tehnologii inutile pot consuma bugetul. Analizează volumele reale, cerințele legale și planifică pe termen de 3-5 ani pentru a lua cea mai eficientă decizie.

Ce trebuie să verifici înainte de achiziție: sfaturi și recomandări

Analiza ofertelor și comparația prețurilor

Comparația prețurilor incineratoarelor este un pas esențial. Totuși, cel mai ieftin incinerator animale preț nu este întotdeauna cea mai bună alegere. Solicită cel puțin trei oferte detaliate de la furnizori diferiți. De exemplu, un model de 8.000 euro poate include transportul și instalarea, în timp ce altul de 7.500 euro poate necesita cheltuieli suplimentare de 1.200 euro pentru accesorii.

O ofertă corectă trebuie să conțină specificații tehnice complete, lista de dotări și estimări ale costurilor operaționale. Dacă un furnizor nu menționează consumul de combustibil pe ciclu, este un semn de alarmă. Pentru o comparație a prețurilor incineratoarelor realistă, ia în calcul și durata de viață a echipamentului. Un incinerator de 10.000 euro cu garanție 5 ani poate fi mai rentabil decât unul de 8.000 euro cu garanție de doar 1 an.

Certificări și autorizații necesare

Orice incinerator animale preț competitiv trebuie să aibă certificări UE valide. Verifică în special:

  • Marcajul CE pentru echipamentele de ardere
  • Raportul de conformitate cu normele RO-EN 12953
  • Autorizația de mediu emisă de autoritățile române

De ce sunt importante aceste documente? Fără ele, riști amenzi de până la 20.000 euro conform legislației din 2025. De exemplu, o fermă din Dolj a achiziționat un echipament fără certificare și a fost nevoită să plătească 12.000 euro penalizări, fiind obligată să cumpere un alt incinerator. Asigură-te că în comparația prețurilor incineratoarelor ai inclus doar modele care respectă directivele UE.

Garanție și service post-vânzare

Garanția incineratorului pentru animale standard este de 12-24 luni, dar furnizorii de top oferă extensii până la 5 ani contra cost. La negociere, insistă să fie incluse:

  • Revizii anuale gratuite în primii 2 ani
  • Înlocuirea componentelor electronice defecte
  • Asistență telefonică 24/7

Un aspect esențial: verifică existența service-ului autorizat în județul tău. Un incinerator animale preț atractiv din Germania poate avea timpi de așteptare de 6 săptămâni pentru reparații. Pentru ferme sau clinici veterinare, această întârziere nu este acceptabilă. Solicită lista atelierelor partenere înainte de semnarea contractului.

Disponibilitatea pieselor de schimb

Aici comparația prețurilor incineratoarelor devine critică. Un model cu componente universale (senzori, arzătoare, termostate) asigură funcționarea continuă. Întreabă furnizorul:

  • Cât durează livrarea filtrelor HEPA?
  • Există stocuri locale de plăci ceramice?
  • Se pot folosi piese aftermarket fără pierderea garanției?

Un crescător de porci din Bihor a subliniat importanța acestui aspect: după o defecțiune la camera de ardere, a așteptat 3 luni pentru un element specific, timp în care echipamentul nu a putut fi folosit. Pentru a evita astfel de situații, verifică stocurile furnizorului și alege modele cu piese standardizate.

Cum eviți capcanele achizițiilor?

  • Documentație completă: Manual în limba română, certificat de conformitate, planuri de instalare
  • Testare prealabilă: Solicită o demonstrație live sau video a funcționării
  • Clauze clare pentru returnare în caz de neconformitate

Un incinerator animale preț cu 20-30% sub media pieței poate ascunde costuri de modernizare sau poate utiliza materiale de calitate inferioară. Un furnizor serios va oferi întotdeauna detalii despre compoziția oțelului sau eficiența termică.

Ce înseamnă „oferta completă”?

Când faci comparația prețurilor incineratoarelor, asigură-te că toți furnizorii includ în cost:

  • Transportul și descărcarea
  • Instalarea de către tehnicieni autorizați
  • Trainingul personalului (minim 2 ore)

De exemplu, o clinică veterinară din Timișoara a plătit 8.000 euro pentru un incinerator, dar a avut cheltuieli suplimentare de 1.500 euro pentru instruire și adaptarea infrastructurii. Negociază includerea acestor servicii în prețul final.

Răspunderea ecologică și implicațiile sale

Un incinerator animale preț redus poate semnala nerespectarea normelor de mediu. Verifică dacă echipamentul are:

  • Sistem de filtrare cu cel puțin 3 trepte (particule, gaze, neutralizare)
  • Raport de emisii actualizat la standardele 2025
  • Posibilitatea de monitorizare online a poluanților

Pentru fermele din zone protejate, aceste caracteristici sunt obligatorii. Investiția într-un incinerator cu garanție extinsă și filtrare avansată previne sancțiunile și protejează reputația afacerii.

Cum negociezi condiții avantajoase?

Folosește informațiile din comparația prețurilor incineratoarelor ca instrument de negociere. Dacă un furnizor oferă garanție de 5 ani, cere același lucru și de la concurență. Alte tactici eficiente includ:

  • Plata în rate fără dobândă pentru echipamente peste 15.000 euro
  • Reduceri pentru achiziții simultane de consumabile (ulei combustibil, filtre)
  • Servicii gratuite de întreținere în primul an

Reține: garanția incineratorului pentru animale este doar un aspect. Asigură-te că contractul acoperă și intervențiile în caz de defecte după expirarea garanției. Unele companii oferă contracte de service cu cost fix lunar, ideale pentru bugete predictibile.

Verificarea finală înainte de plată

Înainte de semnarea contractului, efectuează următoarele acțiuni:

  1. Verifică identitatea legală a furnizorului în Registrul Comerțului
  2. Cere referințe de la clienți existenți (minim 2-3)
  3. Consultă ANPC pentru eventuale reclamații despre companie

Un incinerator animale preț corect reflectă și reputația producătorului. Brandurile cu prezență internațională oferă adesea condiții mai bune decât furnizorii locali neautorizați. Pentru siguranță maximă, alege întotdeauna parteneri cu experiență dovedită în domeniul incineratoarelor veterinare.

Ultimul sfat: nu lua decizia în grabă. Un incinerator animale preț optim se stabilește după o analiză amănunțită a tuturor factorilor, de la costurile ascunse până la impactul asupra operațiunilor zilnice. Cu o abordare sistematică, vei găsi echilibrul perfect între investiție și funcționalitate.

Surse externe și resurse utile pentru alegerea unui incinerator animale la preț corect

Ghiduri de achiziție și comparații online

Când cauți un incinerator animale preț optim, platformele de comparație sunt primul loc unde ar trebui să te uiți. Site-uri precum compari.ro sau ghidincineratoare.ro oferă liste actualizate cu modele disponibile pe piața românească. De exemplu, în 2025, o comparație a incineratoarelor pentru animale pe aceste platforme poate evidenția diferențe de până la 40% între furnizori pentru echipamente cu aceleași specificații. Iată ce trebuie să verifici:

  • Filtrele de căutare după capacitate și tip de combustibil
  • Recenzii verificate de utilizatori
  • Prețuri care includ transportul și instalarea

Asociațiile veterinare au un rol important. Site-ul Asociației Medicilor Veterinari din România publică anual ghiduri detaliate despre resurse pentru achiziția incineratorului, inclusiv lista furnizorilor acreditați. Un document recent arată că 30% dintre clinici achiziționează echipamente necorespunzătoare din lipsă de informații.

Asociații profesionale și reglementări

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară (ANSVSA) actualizează regulile pentru incinerator animale preț și performanțe în fiecare an. În 2025, standardele impun filtre obligatorii pentru particule sub 10 microni în zonele urbane. Consultă ansvsa.ro/regulamente pentru a descărca ultimele directive. De ce este important? Nerespectarea acestor norme poate duce la amenzi de până la 15.000 euro.

Asociația Fermierilor Români organizează anual târguri unde poți testa modele de incineratoare pentru animale și obține oferte personalizate. În 2024, peste 40 de furnizori au participat la evenimentul de la București, oferind reduceri de până la 12% pentru comenzile plasate pe loc.

Forumuri și recenzii ale utilizatorilor

  • Forum-ferma.ro – peste 1.200 de discuții despre comparația incineratoarelor pentru animale, cu experiențe reale din ferme și cabinete veterinare
  • Grupuri Facebook – „Agricultori România” are un subiect dedicat resurselor pentru achiziția incineratorului cu recomandări actuale
  • Pagini de specialitate – Blogul „Echipamente Veterinare” analizează lunar noi modele

Un utilizator de pe forum-ferma.ro povestește: „Am găsit un incinerator animale preț cu 18% mai ieftin decât media pieței, dar după 3 luni a început să consume dublu motorină. Forumul m-a ajutat să identific rapid problema – filtru defect de la producător”.

Contactarea directă a furnizorilor pentru oferte personalizate

Negocierea este esențială. Majoritatea companiilor oferă discounturi de 5-10% dacă soliciți o comparație detaliată a incineratoarelor pentru animale. Iată un script eficient pentru discuții:

  1. Menționează că ai analizat mai multe resurse pentru achiziția incineratorului
  2. Cere o demonstrație live sau video a funcționării
  3. Solicită includerea trainingului în preț

Furnizorii locali au avantajul asistenței rapide. De exemplu, EcoBurn din Cluj-Napoca oferă garanție extinsă la 5 ani pentru incinerator animale preț peste 10.000 euro, dacă semnezi un contract de întreținere.

Instrumente practice pentru decizii informate

Pentru a evita greșelile frecvente, folosește aceste resurse:

  • Calculator ROI de pe incineratoare.ro – estimează economiile pe 5 ani
  • Checklist de verificare de la ANSVSA – 25 de puncte esențiale
  • Ghid de negociere de pe blogul Asociației Fermierilor

Un fermier din Vaslui a economisit 3.200 euro negociind un pachet care includea 2 filtre HEPA gratuite la achiziționarea unui incinerator animale preț de 12.000 euro. Secretul? A prezentat oferte concurente și a cerut condiții egale.

Surse de informare oficiale și actualizări

Site-ul Ministerului Mediului listează toți producătorii de incineratoare pentru animale care respectă directivele UE pentru 2025. Verifică lunar secțiunea de alertă emisii – unele modele ieftine au fost retrase din cauza neregulilor. Pentru o comparație legală a incineratoarelor pentru animale, accesează mediu.gov.ro/incineratoare.

Buletinele lunare ale Asociației Naționale a Crescătorilor de Animale conțin rapoarte detaliate despre resursele pentru achiziția incineratorului. În ediția din aprilie 2025, s-a subliniat că 65% dintre fermele mici achiziționează echipamente subdimensionate din cauza informațiilor incomplete.

Cum să filtrezi informațiile relevante

  • Verifică data postării – caută conținut din ultimele 6 luni
  • Verifică sursa – alege instituții oficiale sau forumuri moderate
  • Compară mai multe perspective – un incinerator animale preț ridicat poate fi justificat în anumite situații

Un consultant independent afirmă: „Am văzut clinici care aleg echipamente doar după preț, dar ignoră costurile de adaptare a spațiului. O resursă completă pentru achiziția incineratorului ar trebui să includă și aceste aspecte”.

Rețeaua de contacte – valoare ascunsă

Colaborarea cu alți proprietari de ferme sau veterinari oferă informații practice. Grupurile de WhatsApp ale Asociației Fermierilor sunt pline de discuții despre comparația incineratoarelor pentru animale și experiențe cu diferiți furnizori. Un participant povestește: „Am primit o ofertă cu 22% mai bună după ce am întrebat în grup despre incinerator animale preț – colegii mi-au recomandat un distribuitor din regiune”.

Resurse pentru negociere avansată

Pentru achiziții de peste 20.000 euro, consultă:

  • Rapoartele ANPC despre reclamațiile la furnizori
  • Arhivele de licitații publice pentru a vedea prețurile reale
  • Studiile de piață ale firmelor de consultanță agricolă

Un achizitor profesionist recomandă: „Solicitați întotdeauna resurse pentru achiziția incineratorului în format PDF sau imprimabil – vă ajută să faceți comparații și să identificați rapid diferențele între oferte”.

Un lucru esențial de reținut: niciun incinerator animale preț nu este universal perfect. Folosește aceste resurse pentru a crea o listă scurtă de 3-5 modele, apoi testează-le în condiții reale. Mulți furnizori permit o demonstrație practică înainte de achiziție – profită de această oportunitate pentru a evita decizii costisitoare.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Scriitori bucureșteni | adevarul.ro

Publicat

pe

Scriitori bucureșteni | adevarul.ro

Scriitori bucureșteni din toate generațiile, sărbătoresc ziua orașului la Palatul Suțu, din București.

Afiș

Palatul Suțu (MMB) dedică anul acesta Bucureștiului mai multe evenimente, între care o întâlnire cu scriitori bucureșteni de top, care vor citi și vorbi despre oraș.

Evenimentul, înscris în Zilele Bucureștiului, va avea loc pe 20 septembrie, la ora 18, la Palatul Suțu (MMB), bulevardul IC Brătianu nr.2, București.

Literatura Bucureștiului, inepuizabilă și iubită, ajunge la public printr-o seară de lecturi și dialoguri, despre oraș.

Participă: Doina Ruști, Dinu Flămând, Adrian Majuru, Roxana Dumitrache, Andrei Novac, Ana Iorga, Cătălin D. Constantin, Iren Mate, Peter Demeny, Dan Pleșa, Petre Nechita.

Literatură de referință, pagini inedite, scriitori din toate generațiile și lecturi de autor.

Moderează Raoul Alexis Ipate, actor la Teatrul Elisabeta, care va susține și un moment Caragiale. 

Evenimentul este organizat de Muzeul Municipiului București, cu sprijinul Primăriei Capitalei,  în parteneriat cu grupul și revista Ficțiunea

Doina RUȘTI

Prozatoare, autoarea romanelor Fantoma din moară (2008) și Lizoanca la 11 ani (2009),  este cunoscută mai ales prin trilogia fanariotă (Homeric, 2019, Mâța Vinerii, 2017 și Manuscrisul fanariot, 2015). Romane recente:  Zavaidoc în anul iubirii (2024),  Ferenike și Sălbatica (2025). În jur de 40 dintre scrierile ei au fost traduse în 17 limbi. Are titlul academic de profesor univ. dr., cu specializarea în istoria culturii și civilizației universale pentru film. Premii: Premiul pt. Proză al Uniunii Scriitorilor /2008 și Premiul Ion Creangă, al Academiei Române/2009. https://doinarusti.ro

Dinu FLĂMÂND

Poet remarcabil, traducător, jurnalist la Radio France și diplomat, este autorul unui număr impresionant de cărți, traduse în numeroase limbi. Biopoeme este volumul său antologic, cuprinzând partea cea mai însemnată a creației sale (respectiv perioada 1970-2010). Este un volum prefațat de Eugen Negrici, apărut în prestigioasa colectie 101 Poeme, a Academiei Române (2010).

Adrian MAJURU

Istoric, antropolog și jurnalist , Adrian Majuru s-a făcut cunoscut printr-o serie de cărții și studii despre vechiul București: Bucureștiul albanez(2002), Bucureștii mahalalelor sau periferia ca mod de existență (2003), Bucureștiul subteran. Cerșetorie, delincventă, vagabondaj (2005), Copilăria la români. 1850-1950 (2006), București. Povestea unei geografii umane(2007) Cum se distrau românii odinioară (2011) s.a. De asemenea, este și prozator. Cea mai recentă carte a sa este un roman, intitulat Hoțul din Curtea Miracolelor (2023), care a primit Premiul Ficțiunea pentru cel mai bun personaj.

Roxana DUMITRACHE

Doctor în științe politice (1987, București), absolventă a London School of Economics and Political Science și a Facultății de Științe Politice din cadrul SNSPA, a coordonat cercetări de teren dedicate dimensiunii de gen în clivajele religioase și a modului în care segregarea socială se reflectă în arhitectura orașelor din Albania și Kosovo. Scrie constant pe teme legate de egalitatea de gen, discriminare, educație și violență împotriva femeilor. Debutul editorial în proză s-a produs în 2019, cu volumul Papa Nicolau și alte povestiri foarte, foarte scurte, care a câștigat premiul de debut Polirom. Publică proză scurtă și studii academice, colaborând cu publicații de profil. Are în lucru un roman.

Andrei NOVAC

Născut la 1 iulie 1983, în Târgu-Jiu, cu studii de istorie și un doctorat în filologie (Universitatea de Vest din Timișoara), Andrei este lector universitar, directorul Centrului Național al Cărții din cadrul Institutului Cultural Român. Poet, membru al Uniunii Scriitorilor din România, a publicat opt volume de poezie și monografia Valentin Tașcu, solitarul promoției ’70. Volumul Regula timidității a fost nominalizat la Premiul „Mihai Eminescu”, acordat de Academia Română, 2018. A mai fost recompensat cu Premiul „Mircea Ciobanu”, acordat de Uniunea Scriitorilor din România; Premiul revistei „Convorbiri literare” (2019); Premiul Special, acordat de Filiala Timișoara a Uniunii Scriitorilor din România (2019) ș.a.

ANA IORGA 

Prezentatoare de televiziune (Antena 3 CNN) și lingvist la Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti”. Doctor în filologie la Universitatea din București. Pe lângă emisiuni, documentare de referință (Mica Românie Mare, Împăcaţi cu păcatul) și studii științifice, a semnat (coautor) cărţile Mesele de odinioară și Marea Unire pentru cei miciCartea curajului și a candorii.

Cătălin D. CONSTANTIN

Conferențiar la Facultatea de Litere a Universității din București, specializat în antropologie și studii culturale, Cătălin a publicat și editat numeroase studii și cărți, printre care World Heritage Sites in Romania (2013), Orase in rezumat. Piețe din Europa si istoriile lor(2017), Viata de zi cu zi in documente vechi de familie (2023), Ferestre din Bucuresti si povestile lorDelta Dunarii / The Danube Deltaetc. Colaborează cu numeroase publicații, printre care Revista de Antropologie Urbană.

Iren MATE

Iren Mate este pseudonimul literar al lui Iren Arsene, director al editurii Curtea Veche. Inițiatoarea mai multor colecții editoriale de top, printre altele editoarea unor nume literare importante (Orhan Pamuk, Mihail Șiskin, Sally Rooney etc. ), coordonează în mod constant proiecte culturale de reputație. A debutat cu proză în 2019 ,Es mal pas, un roman în registru confesiv.

Péter Demény

Poet, prozator, traducător, blogger. Doctor în studii filologice (secția maghiară-română a Facultății de Litere a Universității Babeș–Bolyai), precupat de poezia lui Zsófia Balla (care a fost și subiectul tezei doctorale. A fost redactor la Editura Kriterion, apoi, publicist comentator la cotidianul Krónika și la săptămânalul Erdélyi Riport. Mai târziu, a devenit redactor la revista literară Látó. În prezent, este redactor-șef la revista off-și online Matca Literară din București. Volume apărute în românește: Ghidul ipocriților(eseuri – Cartea Românească, 2013), Splendidul mistreț (roman – Curtea Veche Publishing, 2020), Vârtej în reluare (roman, idem, 2023), Scrisoare din savană (poeme – Cartier, 2024).

Dan PLEȘA

Editor, scriitor și jurnalist cultural. A absolvit Academia de Teatru și Film – specializarea scenaristică și critică de film. A activat în presă și peste zece ani la o casă de discuri ca producător. Se numără printre fondatorii editurii Vellant. A publicat poezie în diverse periodice și în volumele: Marfă – (antologie de grup) 1996 (împreună cu Bogdan O Popescu, Dan Mircea Cipariu, Sorin Gherguț și Florin Dumitrescu), Marfă reîncărcată (antologie de grup) 2011 (împreună cu Bogdan O Popescu, Dan Mircea Cipariu, Sorin Gherguț și Florin Dumitrescu). Proză scurtă publicată în antologiile Prima dată și Cum iubim, și în volumul de autor Povești de dragoste și neputință – Editura Vellant 2019. În 2023, tot la Editura Vellant a publicat primul lui roman: Miere neagră, roman nominalizat la premiul Ficțiunea cel mai bun personaj, și câștigător al premiului Cartea de proză scurtă a anului 2023 Agenția de carte.

Petre NECHITA

Jurnalist, reporter de televiziune și prozator, a debutat cu romanul Tata știe mai bine!(2021), urmat de un al doilea roman Fir-ar ea de vineri!(2022). De asemenea, publică proză scurtă în periodice si antologii. Cea mai recentă povestire a sa a apărut în volumul colectiv Femei, bărbați și faptele lor (2023)

Raoul Alexis IPATE

Actor la Teatrul Elisabeta, din București, și-a căpătat aprecierea și popularitatea, în special prin roluri de comedie. Implicat în numeroase proiecte culturale, este nelipsit de la evenimentele de top din București.

Comentarii Facebook

Citeste in continuare

Stiri calde

Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor
Actualitateacum 8 ore

Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor

Amenajarea unui spatiu exterior, fie ca este vorba de casa sau de un apartament cu balcon, presupune atentia la detalii,...

Siegfried Mureşan, voce activă a României la Bruxelles Siegfried Mureşan, voce activă a României la Bruxelles
Politicaacum o zi

Siegfried Mureşan, voce activă a României la Bruxelles

De peste un deceniu, Siegfried Mureşan este una dintre figurile cele mai vizibile ale României în politica românească şi europeană....

Producătorul țigărilor Carpați și Snagov, datorii la ANAF de 649 mil. lei, intră în concordat preventiv Producătorul țigărilor Carpați și Snagov, datorii la ANAF de 649 mil. lei, intră în concordat preventiv
Politicaacum 3 zile

Producătorul țigărilor Carpați și Snagov, datorii la ANAF de 649 mil. lei, intră în concordat preventiv

Producătorul mărcilor Carpați și Snagov, fabricate în Germania pentru piața românească, se confruntă cu datorii fiscale uriașe. Retail Plus Services,...

Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție
Actualitateacum 3 zile

Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție

Dacă ești în căutarea unui incinerator animale preț accesibil sau a unui echipament profesional, este esențial să înțelegi factorii care...

Vizita delegației Heritage Foundation în România: Consolidarea parteneriatului strategic SUA–România Vizita delegației Heritage Foundation în România: Consolidarea parteneriatului strategic SUA–România
Politicaacum 4 zile

Vizita delegației Heritage Foundation în România: Consolidarea parteneriatului strategic SUA–România

Organizat de Alianța și RePatriot – Sprijin pentru securitate, stabilitate economică și viitor comun transatlantic. În perioada 07.09 – 10.09.2025,...

Alexandru Nazare, vizită-fulger la Washington, pe agenda economică cu noua administrație republicană Alexandru Nazare, vizită-fulger la Washington, pe agenda economică cu noua administrație republicană
Politicaacum 5 zile

Alexandru Nazare, vizită-fulger la Washington, pe agenda economică cu noua administrație republicană

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, efectuează zilele acestea o vizită scurtă în Statele Unite, unde are programate întrevederi la nivel înalt...

Scriitori bucureșteni | adevarul.ro Scriitori bucureșteni | adevarul.ro
Actualitateacum 5 zile

Scriitori bucureșteni | adevarul.ro

Scriitori bucureșteni din toate generațiile, sărbătoresc ziua orașului la Palatul Suțu, din București. Afiș Palatul Suțu (MMB) dedică anul acesta...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2025 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro