Actualitate
Ecouri din presa internaţională despre mega-protestul de sâmbătă de la Bucureşti
„Marşul speranţei” a atras, din nou, interesul presei străine asupra României.
Presa internationala a acordat spatii ample, sambata seara, manifestatiei de protest din Bucuresti si din alte orase ale tarii noastre.
Numerosi corespondenti ale unor agentii de presã au fost prezenti si au însoţit unul dintre grupurile de protestatari pe traseul spre Bucureşti. Ei au descris publicului internaţional frământările din politica românească.
Mobilizare fãrã precedent
Zeci de mii de romani au protestat, sambata, fata de haosul si situatia ambiguã din legislatia adoptata de cãtre Parlament, despre care criticii spun ca va face mai dificila urmarirea penala a criminalitatii si a coruptiei la nivel inalt, transmite Associated Press.
Protestatarii s-au contrat putin cu jandarmii in timp ce se aflau in Piata Universitatii din Bucuresti. Manifestantii au strigat: „Hotii, hotii!” si „Demisia!” De asemenea,au fluierat si au fluturat steaguri tricolore. Apoi, au plecat in mars spre Parlament.
Protestatari de toate varstele au venit sa-si „exprime revolta fata de guvernul de stanga, unii insotiti de caini sau de copii,” adauga sursa citata.
Manifestanţii din Piaţa Constituţiei au început să plece în jurul orei 21,15, după un protest început în Piaţa Universităţii şi continuat cu un marş până în faţa Palatului Parlamentului.
Numărul protestatarilor a ajuns la câteva mii în Cluj-Napoca, Sibiu, Iaşi şi Timişoara
Participanţii au afişat mesaje precum „Răscoala românilor din 2018”, „Corupţie = sărăcie”, „Demisia!”, au scandat lozinci împotriva coaliţiei de guvernare, a liderilor acesteia şi au solicitat alegeri anticipate.
Punctul culminant al protestului a fost înregistrat atunci când zeci de mii de oameni şi-au aprins luminile de la telefoane creând o imagine impresionantă.
De asemenea, manifestanţii au cântat imnul naţional, dar şi melodii patriotice.
Din recuzita lor au facut parte steagurile tricolore, vuvuzelele, dar şi elemente inedite, cum ar fi un bucium sau un steag dacic.
Mulţi dintre protestatari au venit cu lumini laser, iar pe o clădire din piaţă au fost proiectate mesaje anti-PSD şi anticorupţie.
Jurnalisti din Occident prezenti la fata locului
Associated Press l-a intervievat pe Tiberiu Calinescu, un arhitect de 30 de ani, care-si purta fiica de 4 luni in brate: „Am venit aici pentru viitorul fiicei mele (…) vreau sa traiesc intr-o tara civilizata si apropiata de standardele europene”.
Canalul Euronews a avut un reporter la Bucuresti care a transmis toata ziua despre manifestatiile de protest.
Si AFP a scris despre zecile de mii de romani care au iesit in strada, sambata, la Bucuresti si alte orase mari, pentru a spune „Nu coruptiei” si unei reforme controversate a Justitiei, dorita de majoritatea de stanga.
Agenţia France Presse a estimat că peste 30.000 de români au manifestat la Bucureşti şi în marile oraşe împotriva corupţiei şi a unei reforme controversate a justiţiei dorită de majoritatea de stânga.
“Suntem aici pentru a cere conducătorilor să nu se atingă de justiţie”, a declarat omul de afaceri Marius Constantin, în vârstă de 49 de ani, venit de la Sibiu pentru această manifestaţie.
AFP a evidentiat faptul că aceste manifestaţii intervin la câteva zile după demisia forţată a premierului social-democrat Mihai Tudose şi numirea ca şef al Guvernului al eurodeputatei Viorica Dăncilă, care susţine legile controversate.
Agenţia franceză a subliniat că 5.000 de persoane au manifestat la Cluj şi Timişoara şi 3.000 la Iaşi.
De asemenea,nydailynews.com a scris despre protestele din România, subliniind că pe lângă miile de oameni din Bucureşti s-a protestat şi la Cluj, Timişoara, Constanţa, Bacău, Sibiu şi Iaşi.
Sursa foto : http://afp.com,http://realitatea.net
Sinteza acestui material a fost realizatã de cãtre Prof.Dr.Daniel Mihai,redactor sef al ziarului Criteriul National
Actualitate
China își proiectează puterea navală dincolo de țărmurile sale. Fujian, cel mai avansat portavion, a fost introdus în serviciu
China a introdus în serviciu portavionul Fujian, primul proiectat şi construit integral în ţară, potrivit agenţiei de presă Xinhua.
Portavionul Fujian a intrat în serviciu FOTO profimedia
Fujian este al treilea portavion al Chinei și probabil cel mai clar exemplu de până acum al reformării și extinderii militare masive dispusă de Xi Jinping, care își propune să construiască o forță modernizată până în 2035 și una „de clasă mondială” până la mijlocul secolului.
China are cea mai mare marină din lume, cu peste 370 de nave de suprafață și submarine, conform estimărilor Pentagonului, deși SUA operează în continuare cele mai multe portavioane dintre toate țările.
Potrivit experților, noul portavion va ajuta cea mai mare marină din lume să își extindă puterea dincolo de propriile ape.
Denumit Fujian – după provincia chineză situată cel mai aproape de Taiwan – portavionul şi-a primit pavilionul miercuri, în cadrul unei ceremonii care a avut loc pe insula Hainan, la care a participat și preşedintele Xi.
Mai modern şi mai puternic decât celelalte două portavioane ale Chinei, Fujian este echipat cu catapulte electromagnetice ce permit lansarea unor avioane de mai multe tipuri, cu armament mai greu şi cu rază de acţiune mai mare. Singurul portavion din lume care dispunea până acum de un astfel de echipament era Gerald R. Ford, aparținând marinei militare a SUA.
Celelalte două portavioane ale Chinei – Liaoning, achiziţionat în 2000 de la Ucraina, şi Shandong, primul construit în China, după un model sovietic – au rampe de lansare înclinate, care nu permit decolări la fel de eficiente, cu încărcături la fel de mari de arme şi carburant.
Fujian a făcut timp de mai multe luni ieşiri de probă pe mare şi a lansat avioane de vânătoare „invizibile” J-35, noua versiune pentru portavioane, precum și aeronava de alertă timpurie KJ-600, în afară de J-15, avioanele de vânătoare standard ale Chinei.
O proiectare a puterii dincolo de apele sale
„Portavioanele sunt esențiale pentru viziunea conducerii chineze asupra Chinei drept o mare putere cu o marină” care își poate proiecta puterea departe de coastele sale, a explicat Greg Poling, directorul Inițiativei pentru Transparență Maritimă din Asia de la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale.
„Un portavion nu prea o ajută în Primul Lanț de Insule, în schimb este esențială pentru acea competiție, dacă asta dorește, cu americanii în regiunea indo-pacifică mai larg”, a spus Poling.
Armata tot mai avansată a Chinei și capacitatea acesteia de a „proiecta puterea la nivel global” reprezintă unul dintre motivele pentru care Pentagonul, în ultimul său raport către Congres, a continuat să o numească „singurul concurent al Statelor Unite cu intenția și, din ce în ce mai mult, cu capacitatea de a remodela ordinea internațională”.
Este dreptul Beijingului să „își transforme marina într-o marină strategică pe măsura forței naționale a Chinei”, a declarat Song Zhongping, un expert în afaceri militare cu sediul în Hong Kong.
„Portavioanele chineze nu pot opera doar în apropiere de casă, ci trebuie să opereze în oceanele și mările îndepărtate pentru a efectua diverse misiuni de instruire și sprijin”, a spus Song. „China este o mare putere, iar interesele noastre externe sunt pe tot globul; trebuie să fim prezenți la nivel global.”
Vestea că Fujian a intrat în serviciu a fost întâmpinată cu oarecare îngrijorare în Japonia vecină. Minoru Kihara, fost ministru al apărării și secretar-șef de cabinet în noul guvern al prim-ministrului Sanae Takaichi, a declarat că această veste subliniază faptul că China „își consolidează rapid puterea militară fără transparență”.
„Credem că armata Chinei intenționează să își dezvolte capacitatea operațională pe mare și în aer prin consolidarea puterii maritime”, a declarat el reporterilor, subliniind că Japonia urmărește activitatea militară a Chinei și va „răspunde calm, dar decisiv” dacă va fi necesar.
Un salt important pentru China
„Beijinul deja „efectuează exerciții mai complexe pentru portavioane dincolo de țărmurile sale, în Pacificul de Vest”, a declarat Nick Childs, cercetător senior la Institutul Internațional pentru Studii Strategice, cu sediul la Londra. „Caracteristicile noii nave îi vor permite să ofere o capacitate mai cuprinzătoare și să opereze mai eficient într-o gamă mai largă de scenarii.”
Scenariul care stârnește îngrijorare în capitalele străine este o posibilă blocadă sau invazie chineză a Taiwanului, o insulă autoguvernată democratic, pe care China o revendică drept propriul teritoriu și pe care liderul Xi Jinping nu a exclus să o anexeze cu forța.
Deși insula se află în largul coastei Chinei, dacă China ar avea capacitatea de a poziționa un grup sau mai multe grupuri de portavioane în jurul celui de-al Doilea Lanț de Insule – între Taiwan și sediul Flotei Pacificului SUA din Hawaii – asta ar putea întârzia o posibilă asistență militară americană în cazul unui atac chinez.
„Ei vor ca acele portavioane să joace un rol în extinderea perimetrului strategic mai departe de China, or unul dintre lucrurile importante pe care le poate face un portavion este extinderea razei de acțiune a Chinei pentru a supraveghea activitățile din aer, pe mare și sub apă”, a declarat Brian Hart, director adjunct al Proiectului China Power al CSIS.
Cel mai avansat avion de vânătoare stealth J-35, precum avionul de vânătoare greu J-15T au fost lansate, de asemenea, de pe Fujian, oferind noului portavion „capacitate de operare pe toată puntea”, potrivit marinei chineze.
Capacitatea de a transporta propriile aeronave de recunoaștere înseamnă, că spre deosebire de primele două portavioane, nu va opera în orb atunci când se află în afara razei de sprijin terestru, oferindu-i posibilitatea de a opera cele mai avansate aeronave ale sale la distanțe mari, inclusiv în al doilea lanț de insule.
„Portavionul Fujian reprezintă un salt important pentru China în ceea ce privește capacitățile portavioanelor sale în comparație cu primele două”, a spus Hart .
Totuși, Hart a remarcat că marina Chinei este în urma SUA în mai multe privințe importante.
Are doar trei portavioane, comparativ cu cele 11 ale Marinei SUA. În plus, în timp ce portavioanele Chinei sunt alimentate cu energie convențională, cele SUA sunt alimentate cu energie nucleară, ceea ce înseamnă că pot opera aproape nelimitat, fără a avea nevoie de realimentare – fapt care le sporește raza de acțiune. Portavionul din clasa Ford, din care doar unul este în serviciu în prezent, dar se construiesc mai multe, este, mai mare, poate transporta mai multe aeronave pe puntea de zbor și are un al treilea elevator, ceea ce înseamnă că poate transporta mai multe aeronave din hangarele de pe puntea inferioară într-un timp mai scurt.
China este, de asemenea, în urma SUA în ceea ce privește crucișătoarele și distrugătoarele cu rachete ghidate, care sunt esențiale în asigurarea apărării aeriene și submarine, precum și a sprijinului pentru grupuri navale mai mari.
Actualitate
George Simion reacţionează după ce Olguţa Vasilescu l-a ironizat că a cerut protecţie SPP: „Tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea”
George Simion a
răspuns vineri, 7 noiembrie, cu o postare pe Facebook la ironia lansată de Lia
Olguța Vasilescu (PSD), după ce Simion solicitase protecție SPP, afirmând că a
fost amenințat.
George Simion răspunde ironiilor Olguţei Vasilescu. FOTO: Profimedia
Liderul AUR a
reacționat vineri la ironia venită din partea social-democratei Lia Olguța Vasilescu,
după ce George Simion anunțase anterior că a cerut protecție din partea
Serviciului de Protecție și Pază (SPP) ca urmare a faptului că a primit mai
multe ameninţări.
„În loc să se ocupe de guvernarea lor cu USR, azi, de
ziua revoluției bolșevice, tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea. Vă anunț că sunt bine, aștept alegerile anticipate”, a scris el pe contul său de Facebook.
Replica sa a fost o
reacție directă la discursul Olguței Vasilescu, rostit în timpul Congresului
PSD de vineri, de la Bucureşti, în care aceasta a ironizat apelul la protecție
al liderului AUR.
„Cine să așteptăm să vină la guvernare? Bărbații falnici
care dau fuga la SPP când îi amenință unu’ pe Facebook? L-a amenințat pe el pe
Facebook, pe el, cel mai drept dintre traci? Simioane, pai, dacă mâine te
cheamă la război, îl iei și pe al lui Pahonțu cu tine? Uită-te la mine ce fac
când intră pe Facebook! Le dau un block și mă întorc și la reziști când termin
cu tracii. Cum zici și tu ceva, pare că a început recensământul nebunilor și,
când nu fac față, apar și diaspora, și boții și tiriboții. Și tu afli că bei și
te droghezi și nu ai fost ca ei la școală. Și nu ai fost cu ei la școală, că tu
nu scrii «miau», ca pisica”, a
spus Olguţa Vasilescu pe scena congresului PSD.
Actualitate
Românii pot călători în China fără viză până la 31 decembrie 2026
China a anunțat
prelungirea politicii de acces fără viză pentru cetățenii din 45 de țări,
inclusiv România, până la finalul anului 2026.
Imagine din Hong Kong. FOTO: South China Morning Post
China și-a extins
politica unilaterală de acces fără viză, permițând cetățenilor din 45 de țări,
printre care și România, să intre pe teritoriul chinez fără viză pentru o
perioadă de până la 30 de zile, a anunțat purtătorul de cuvânt al Ministerului
chinez de Externe, Mao Ning.
Decizia, transmisă
oficial și pe site-ul Ambasadei Republicii Populare Chineze în România,
prelungește perioada de aplicare a măsurii până la 31 decembrie 2026, ora
24:00, după ce, în 2024, autorităţile chineze anunţau vă românii nu mai au nevoie de vize până la 31 decembrie 2025.
„Pentru a facilita în continuare călătoriile
transfrontaliere, China a decis să extindă politica de exonerare de viză pentru
România și alte 44 de țări până la 31 decembrie 2026, ora 24:00. Cetățenii
care dețin pașapoarte valabile din România sunt scutiți de obligația de a
deține viză dacă intră în China în scopuri de afaceri, turism, vizite la
familie sau prieteni, schimburi și tranzit. Aceștia pot rămâne în China fără
viză pentru o perioadă de maximum 30 de zile”, potrivit sursei citate.
Noua listă de țări
acoperă state din Europa, Asia, America de Sud, Australia și Noua Zeelandă, în
încercarea de a facilita schimburile internaționale și de a relansa sectorul
turistic, grav afectat în timpul pandemiei.
De asemenea, Suedia
va fi inclusă în program în perioada 10 noiembrie 2025 – 31 decembrie 2026,
conform precizărilor făcute de autoritățile chineze.
Totuși, oficialii
de la Beijing subliniază că persoanele care nu îndeplinesc condițiile
programului trebuie să obțină o viză de intrare înainte de a călători în China.
Potrivit
analiștilor internaționali, extinderea acestei politici marchează o nouă etapă
în deschiderea Chinei către parteneriate comerciale și culturale globale,
într-un context economic aflat în plină redresare.
-
Politicaacum 2 zileAlegeri locale parțiale pentru Lumina – între schimbare și continuitate
-
Actualitateacum 3 zileDNA efectuază 23 percheziții în județele Iasi, Dolj, Vaslui, Ilfov, București, Prahova, Hunedoara şi Timiș: trafic de influență, șantaj şi dare de mită
-
Politicaacum 2 zile„România poate deveni un lider de opinie în politicile europene de sănătate”
-
Actualitateacum 2 zileMark Rutte lansează un avertisment pentru Rusia de la București: „Reacția noastră ar fi devastatoare”
-
Comunicateacum 2 zileRomânia are Nevoie de Oameni care Muncesc. Alfea Asian Work aduce Soluția
-
Actualitateacum o ziSuplimentele de melatonină, periculoase pentru sănătate? Studiul controversat care circulă pe internet
-
Actualitateacum o ziCum să menții igiena corectă în locuință pe tot parcursul anului
-
Actualitateacum o ziMinisterul Transporturilor propune un nou ajutor de stat de 114 milioane de lei pentru TAROM. Banii vor fi luați din Fondul de rezervă




