Mark Zuckerberg își asumă responsabilitatea pentru exploatarea datelor personale ale utilizatorilor Facebook

0
1293

Fondatorul și directorul executiv al Facebook a fost audiat astăzi și se va prezenta și mâine în fața celor două comisii aleCongresul american pentru a da explicații. Cu toate acestea, perspectiva unor legi care poate restricțioa Facebook și alte rețele sociale sau companii de pe internet este puțin probabilă, nu numai din cauza lipsei de voință politică și a lobby-ului eficient al companiilor de tehnologie, ci și din cauza faptului că puțini parlamentari americani doresc să se lupte cu complexitatea problemei.

Ce reprezintă scandalul Cambridge Analytica?

Cambridge Analytica este o companie anglo-americană care a obținut datele a peste 50 de milioane de utilizatori Facebook, date pe care le-ar fi utilizat pentru a înțelege psihologia utilizatorilor și a le influența votul în favoarea lui Donald Trump sau a Brexit.Scandalul Facebook sau corelarea sa cu Cambridge Analytica a izbucnit atunci când fondatorul reţelei sociale care are sediul în California Mark Zuckerberg a recunoscut că o serie de conturi au fost compromise.

S-au efectuat anchete oficiale asupra Cambridge Analytica și Facebook atât în SUA, cât și în UK, iar mulți au avertizat că ceea ce s-a scos sau se va scoate la iveală în acest scandal reprezintă doar vârful icebergului. Rețelele sociale au devenit cel mai eficient instrument de manipulare în masă și pot distruge democrația, au argumentat unii experți.

Mai mult decât atât, utilizatorii alimentează manipularea punându-și la dispoziție informațiile personale și pe cele ale prietenilor din lista de Facebook, prin niște acțiuni care par inofensive la prima vedere — cum ar fi jocurile și chestionarele.

De asemenea, ca urmare a acestor cercetări sumar întreprinse, se pare că datele utilizatorilor au fost utilizate în mod ilegal pentru a potența o campanie de publicitate plătită și menită să influenţeze alegerile prezidenţiale din Statele Unite, atunci când Donald Trump a câştigat.

De altfel, firma Cambridge Analytica  s-a folosit fraudulos de datele a 87 de milioane de utilizatori Facebook pentru a influenţa cele mai importante campanii electorale din SUA şi Marea Britanie. Aceasta a obţinut şi datele a peste 110.000 de utilizatori români ai reţelei sociale fondate şi conduse de Mark Zuckerberg.

Datele Facebook de care aveau nevoie nu erau disponibile pur și simplu, așa că s-au obținut de la un cercetătorAleksandr Kogan care le colectase între 2007 și 2015, sub pretextul unei cercetări academice. Se pare că SCL a cheltuit vreo 7 milioane de dolari pentru obținerea acestor date. În timpul cursei electorale din SUA, Cambridge Analytica a primit peste 5 milioane de dolari din partea campaniei lui Donald Trump.

Informațiile despre utilizatori fuseseră obținute cu ajutorul unui chestionar pentru care respondenții au fost plătiți. Doar că prin acceptul lor, aceștia nu își ofereau doar datele personale, ci și pe cele ale prietenilor din lista Facebook. Așa a reușit Kogan să adune informațiile a peste 50 de milioane de oameni: ce like-uri au dat, ce educație au, în ce poze au fost tăguți, de pe ce dispozitive accesează Facebook, ce browser web folosesc etc.

Reacții imediate

Datele personale a „până la 2,7 milioane” de utilizatori europeni ai Facebook ar fi putut fi transmise „în mod inadecvat” societăţii britanice Cambridge Analytica (CA), a anunţat vineri Comisia Europeană, citând o cifră ce i-a fost comunicată de reţeaua socială. Într-un e-mail, „Facebook ne-a confirmat că datele personale a până la 2,7 milioane de europeni, sau mai precis persoane ce trăiesc în UE, ar fi putut fi transmise la Cambridge Analytica în mod inadecvat” a declarat un purtător de cuvânt al executivului european, Christian Wigand.

Acest mail este un răspuns dat Comisiei Europene, care a cerut săptămâna trecută reţelei sociale să îi furnizeze rapid explicaţii privind scandalul legat de compania Cambridge Analytica.De asemenea, Facebook a explicat „măsurile ce au fost luate de atunci”, a spus Wigand, adăugând că executivul UE va „studia în detaliu” răspunsul reţelei sociale.

Mărturiile atent pregătite ale lui Mark Zuckerberg

După mai bine de 18 luni de scandaluri venite în cascadă și aflat sub presiune tot mai mare pentru a aborda confidențialitatea datelor în urma scandalului Cambridge Analytica, Mark Zuckerberg a depus mărturie în fața Congresului pentru prima dată în această săptămână.

În cursul zilei de ieri 9 Aprilie,  Zuckerberg s-a întâlnit cu mai mulți politicieni din Congresul Statelor Unite. Îmbrăcat într-un costum, el a refuzat să răspundă întrebărilor jurnaliștilor. Tot atunci, Facebook a anunțat că dorește să creeze „o comisie independentă care să analizeze alegerile”. Astfel, vor fi recrutate persoane din mediul academic și cercetători, care să analizeze impactul rețelelor de socializare asupra alegerilor și democrației.

„Scopul este să ne facem o idee despre cum să tratăm aceste chestiuni, cât și să ne asigurăm că protejăm integritatea alegerilor pe Facebook”, a scris Mark Zuckerberg într-una din ultimele sale postări de pe Facebook.

Astăzi 10 Aprilie 2018, șeful Facebook a apărut în fața comisiilor Senatului Comerț și Judiciar ale Congresului SUA. Mai mult decât atît, tot el se va confrunta cu Comitetul pentru energie și comerț al Congresului în cursul zilei de mâine.

Într-o mărturie pregătită, Zuckerberg și-a cerut scuze pentru că a neglijat să abordeze abuzurile de pe platformă, inclusiv fenomenul propagării fake news ( a știrilor false), campania de dezinformare rusă din anul 2016, coroborate fiind cu discursurile și comentariile raiste sau incitatoare de ură ale diverșilor utilizatori cu profiluri false (fake users). În cadrul acestui discurs a punctat și faptul că scurgerile de date pe care le-a înregistrat platforma socială Facebook. „Nu am avut o imagine destul de largă asupra responsabilității noastre și aceasta a fost o mare greșeală”, a spus el în comentariile sale pregătite. A fost greșeala mea și îmi pare rău. Am început cu Facebook, îl conduc și eu sunt responsabil pentru ceea ce se întâmplă aici. „De asemenea a admis că „nu am făcut suficient pentru a preveni folosirea acestor unelte pentru a face rău”.

În această mărturie special pregătită, Zuckerberg și-a cerut scuze pentru absolut toate lucrurile pe care le-a neglijat.

Interacțiuni și reacții ale unui om important din SUA

Remarcile lui Zuckerberg vin după un turneu de săptămânale în care a vorbit cu Ezra Klein, de la Vox, a ținut o scurtă conferință de întrebări și răspunsuri cu reporterii și a stat pentru câteva interviuri individuale.

Fiind chestionat de către șeful ofițerului de operațiuni, Sheryl Sandberg, pentru a da o serie de interviuri scuzându-se pentru omisiunile companiei. În urma scandalurilor, Facebook a avut parte de critici întemeiate, inclusiv venite din partea colegilor săi.

Săptămâna trecută, când a fost întrebat de Kara Swisher de la Recode l-a întrebat pe șeful Apple, Tim Cook ce ar face dacă ar fi Zuckerberg. Acesta a spus: „Ce să fac? Nu aș fi în această situație. Dar, chiar în condițiile în care compania a încercat să contracareze daunele, au apărut noi crize. Cel mai recent, compania a fost forțată să explice joi seara de ce a șters în secret toate mesajele de pe Facebook ale lui Zuckerberg, fără a informa cei cărora le-au fost date. Facebook a spus că în cele din urmă va pune această caracteristică pe întreaga sa bază de utilizatori. Între timp, a fost forțat să recunoască că a construit un sistem de confidențialitate pe două nivele, în care șeful Apple s-a bucurat de caracteristicile pline de confidențialitate pe care cele două miliarde de utilizatori nu le utilizează.

În loc de concluzii

Mărturia lui Zuckerberg ar putea ajuta Facebook-ul să se adreseze celor care utilizează această platformă socială iar preocupările capitale cu privire la practicile de confidențialitate a datelor companiei ar putea da legiuitorilor noi motive pentru a reglementa politicile de folosire a acestei rețele. O investigație a Comisiei Federale de Comerț este deja în desfășurare, iar anchete multiple se  vordesfășoară pe toatî întinderea globului.

După luni de negocieri, Facebook a declarat în cursul zilei de vineri 6 Aprilie că va sprijini Actul privind anunțurile cinstite, care ar necesita dezvăluiri în legătură cu publicitatea politică online, similară dezvăluirilor difuzate și care sunt solicitate de către mass-media . Dar, în timp ce autoritățile de reglementare americane au fost lente în modul de a acționa, omologii lor europeni au lansat o campanie ce se află deja în acțiune.

Începând cu luna viitoare, Regulamentul european privind protecția datelor va intra în vigoare. Permisă încă din anul 2016, regula impune oricărei companii care colectează date cu caracter personal despre un cetățean al Uniunii Europene să obțină consimțământul explicit și informat al acelei persoane. De asemenea, companiile solicită companiilor să permită retragerea de către ei a consimțământului și solicitarea tuturor datelor pe care compania le-a colectat în legătură cu acestea.

Demn de amintit este și faptul că Mark Zuckerberg a amintit că, în cele din urmă, va oferi utilizatorilor instrumente comparabile oriunde în lume – nu numai în UE. Între timp, acesta oferă un model pentru autoritățile de reglementare americane care încep să ia în considerare noile restricții privind modul în care Facebook colectează și utilizează date despre populația globului.

Pe final, reiau măsurile luate de Facebook în urma scandalului Cambridge Analytica:

  • 1)Au fost promise măsuri şi restricţii în perspectiva alegerilor care vor avea loc anul viitor în mai multe state, pentru a evita amestecul în procesul electoral
  • 2) Aproximativ 2,2 miliarde de utilizatori vor fi înștiințați cu privire la aplicațiile pe care le utilizează și la informațiile pe care acestea le-ar fi putut folosi
  • 3) Marck Zuckerberg a postat ieri 9 Aprilie un document asemănător unei scrisori explicative pe Facebook, în care își cere scuze față de utilizatori, spunând că prevenirea „implicării și dezinformării” în alegerile din 2018 se numără printre „prioritățile sale”
  • 4) De asemenea, a anunțat că planifică dezvoltarea unor noi instrumente de inteligență artificială, care vor „elimina” mii de conturi false, vor verifica orice agent de publicitate politică și vor înființă o comisie independentă de cercetare electorală

Sursa foto : Getty Images,YouTube,akhbaralaan.net

Sinteza acestui material a fost realizată de către Prof. Dr. Daniel Mihai, redactor șef al platformei media Criteriul Național

 

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here