Ministrul Muncii susține că guvernul României nu va umbla la mult mediatizatul pilon secund de pensii

0
1215

Guvernul României vrea să suspende plata contribuţiilor pentru pensiile administrate privat – Pilonul II – în perioada 1 iulie – 31 decembrie, potrivit unui proiect de lege publicat în programul legislativ al Guvernului României pentru acest an,în perioada amintită (mai – decembrie). Proiectul care vizează suspendarea plăţii contribuţiilor pentru pensiile administrate privat, Pilonul II este o propunere a Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză (CNSP). Aceasta nu va fi pusă în aplicare a susţinut, duminică, ministrul Muncii,Lia Olguţa Vasilescu. În plus, domnia sa a adăugat că legea pensiilor va fi pusă în dezbatere la finalul actualei sesiuni parlamentare, cel mai probabil în luna iulie.

Scurt istoric

Informaţiile privind desfiinţarea celui de al doilea pilon de pensii au apărut în spaţiul public încă din luna aprilie a acestui an, însă acestea au fost negate de reprezentanţii Coaliţiei de guvernare. Atunci, preşedintele PSD Liviu Dragnea a afirmat că nici Legislativul şi nici Executivul nu au în vedere naţionalizarea Pilonului II de pensii, precizând că” cei care au cotizat la fondurile obbligatorii administrate privat nu vor pierde la pensie.”

Tot în luna aprilie, Asociatia pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR) a anunţat că solicită autorităţilor să prezinte în mod transparent şi responsabil scenariile privind viitorul Pilonului II şi le-a cerut acestora să răspundă solicitărilor repetate de a iniţia un dialog cu toate părţile implicate.

Nerespectarea graficului de creştere a contribuţiilor la pensiile administrate privat a dus la o acumulare mai mică cu 12,9% în conturile românilor în ultimii zece ani, impactul la nivelul Pilonulului II fiind de 1,1 miliarde de euro, potrivit prezentării susţinute în aprilie, de APAPR, în Comisia economică din Senat. Totalul activelor administrate privat, în cazului Pilonului II, erau de 41,7 miliarde lei în februarie, potrivit datelor Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR). Din această sumă, 7,2 miliarde lei (1,5 miliarde euro) reprezintă câştigul net obţinut de participanţi prin investirea banilor lor.

 

Noul proiect legislativ. Declarații ale Ministrului Muncii

Programul legislativ a fost publicat pe site-ul Ministerului pentru Relaţia cu Parlamentul şi poate fi consultat integral aici.Proiectul prevede o încasare integrală la buget pentru contribuţiile CAS şi ”suspendarea contribuţiilor în perioada 1.07-31.12.2018”.

 

”Este o propunere a Comisiei de Prognoză, nu s-a transpus într-o OUG. (..) Nu suntem de acord cu ea. Proiectul trebuie să ajungă la Ministerul Muncii. (…) Nu se va întâmpla”, a spus domana Vasilescu, la postul de televiziune Antena 3.

Ministrul a subliniat că legea pensiilor este în lucru. ”La ora actuală, facem evaluare pe această lege. Facem calcule, facem simulări pe zeci de mii de pensii. Se lucrează din luna octombrie pe aceste simulări. (…) La sfârşitul acestei sesiuni parlamentare, cred că în luna iulie, va fi pusă în dezbatere parlamentară”

Reacții imediate ale mediului de afaceri și ale unor politicieni

Într-un demers fără precedent în România, cele mai importante organizații de business advocacy, asociații profesionale, instituții de piață, mișcarea patronală, analiști financiari și reprezentanți ai consumatorilor de produse financiare și-au unit vocile pentru susținerea unui Apel pentru menținerea neschimbată a Pilonului II de pensii private.

Astfel că majoritatea organizațiilore de afaceri, a asociațiilor profesionale, a instituțiilor de piață cât și reprezentanții consumatorilor au cerut vehement menținerea Pilonului II de pensii private.

Acesta este ”un semnal puternic transmis de societatea civila catre Guvern, pentru a nu afecta Pilonul II, un sistem stabil, transparent, performant si de succes”, au spus semnatarii următorului document.

„Noi, organizațiile semnatare ale acestei scrisori, facem apel la Guvernul României pentru a menține neschimbată legislația și principiile de funcționare ale sistemului de pensii administrate privat (Pilonul II). În sprijinul acestei solicitări aducem concluziile studiilor internaționale, rezultatele celor 10 ani de Pilon II în România, precum și analizele pe care le-am realizat fiecare dintre noi cu privire la acest sistem. Predictibilitatea și stabilitatea legislativă sunt cruciale pentru succesul oricărui sistem de economisire pe termen lung menit să asigure prosperitatea la pensie a celor peste 7 milioane de români care contribuie la aceste fonduri.

În urmă cu mai bine de10 ani, România s-a aliniat la practica de peste un secol a țărilor dezvoltate prin  reformarea sistemului public de pensii. Aceasta a presupus apariția fondurilor private de acumulare și capitalizare, prin care populația să poată economisi suplimentar, în conturi individuale, în vederea pensionării.  Alinierea a reprezentat soluția la problemele similare, dar mult mai dramatice, cu care se confruntă România: declinul demografic deosebit de sever nu mai poate întreține un sistem de pensii de stat bazat exclusiv pe redistribuție și solidaritate inter-generațională.

Populația României a scăzut cu cca. 3,5 milioane de locuitori în ultimii 30 de ani, la această involuție contribuind atât sporul natural negativ cât și fenomenul emigrației. Declinul demografic a fost însoțit de o înrăutățire severă a ratei de dependență demografică (raportul vârstnici / activi), vizibilă în piramida vârstelor. Prognozele demografice ale ONU confirmă cu prisosință aceste tendințe: România va înregistra a șaptea cea mai drastică reducere a populației la nivel mondial, urmând să piardă încă 3,3 milioane de locuitori până în anul 2050.

Faptul că tot mai puțini oameni activi vor trebui să susțină un număr tot mai mare de pensionari, va pune o presiune extremă pe finanțele publice ale țării. Aceste evoluții statistice confirmă că motivele pentru care a fost aplicată reforma pensiilor private acum 10 ani nu doar că au rămas valabile, ci chiar s-au acutizat în ultimii ani.

Soluția unui sistem de pensii pe trei piloni pusă în aplicareacum 10 ani este fără doar și poate o poveste de succes. Gradul înalt de reglementare, transparența și randamentele investiționale deosebite au primit o largă recunoaștere internațională de la instituții precum BetterFinance, BERD sau OECD. Astfel, o analiză realizată de OECD în 2017 plasează Pilonul II din România pe locul 2 dintre 38 de state analizate în termeni de randamente reale (ajustate cu inflația) în perioada 2008-2016. În cei 10 ani, fondurile private din România au obținut peste 7 miliarde de lei prin investirea celor 35 de miliarde primite în administrare, în condițiile unor restricții investiționale semnificative, impuse de legislație.

Al doilea beneficiu major al existenței Pilonului II de pensii private a fost dezvoltarea semnificativă apiețelor financiare locale. Peste 90% din activele fondurilor de pensii de Pilon II sunt investite în România, contribuind la finanțarea datoriei publice, la creșterea economică și la crearea de locuri de muncă. În prezent, fondurile de pensii private dinRomânia sunt principalul investitor instituțional din țară.

La Bursa de Valori de la București, fondurile de pensii au dețineri de cca. 1,9 mld. EUR, adică 20% din acțiunile liber tranzacționate, asigurând 15% din lichiditate. Peste 30 de companii românești beneficiază de finanțare grație implicării Pilonului II, iar instituțiile pieței, inclusiv creșterea nivelului de guvernantă corporativă, au avut de câștigat în tot acest timp. Listările la bursă ale firmelor private și de stat ar fi fost de neimaginat fără aportul fondurilor de pensii private, care au asigurat o contribuție importantă a capitalului românesc.

Utilitatea și  performanța sistemului de pensii private din România au fost remarcate și de experții Comisiei Europene, care au analizat situația Pilonului II în cel mai recent raport de țară privind România, publicat în 2018. Comisia Europeană se referă în mod negativ la reducerea contribuției virate Pilonului II de la 5,1% la 3,75%, operată la finele anului 2017, despre care afirmă că a fost „motivată de probleme fiscale pe termen scurt, fără legătură cu performanța bună a fondurilor de pensii private” și că „este de natură să afecteze sistemul de pensii în general și piața de capital a României”. „De asemenea, această modificare va duce la reducerea gradului de diversificare a venitului românilor la vârsta pensionării. În același timp, măsura ar putea avea implicații negative asupra piețelor financiare”, notează raportul de țară al Comisiei Europene.

Având în vedere cele menționate mai sus, reiterăm faptul că menținerea legislației și arhitecturii actuale a Pilonului II, fără alte modificări, reprezintă unica soluție potrivită în prezent, urmând ca pe viitor să se găsească soluții pentru recuperarea decalajului de contribuții cauzat de întârzierile în respectarea calendarului stabilit de lege, precum și a reducerii de la finalul anului 2017. Numai astfel se poate asigura atât prosperitateaa viitoare a românilor, cât și agregarea rapidă a capitalului românesc capabil să finanțeze dezvoltarea României.”

Organizațiile semnatare sunt:

  • – Asociația Administratorilor de Fonduri din România (AAF) – președinte Radu Hanga
  • – Asociația Administratorilor Independenți (AAI) – președinte Sorana Baciu
  • – Asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR) – președinte Iancu Guda
  • – Asociația Română a Băncilor (ARB) – președinte Sergiu Oprescu
  • – Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) – președinte Florin Pogonaru
  • – Asociația pentru Pensiile Administrate Privat (APAPR) – președinte Radu Crăciun
  • – Asociația pentru Promovarea Asigurărilor (APPA) – secretar general Alexandru Ciuncan
  • – Asociația Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) – președinte Alin Iacob
  • – Bursa de Valori București – director general Adrian Tănase
  • – Camera de Comerț Americană din România (AmCham România) – președinte Anda Todor
  • – CFA România (CFA) – președinte Adrian Codîrlașu
  • – Confederația Patronală Concordia (Concordia) – președinte Adrian Manolache
  • – Consiliul Investitorilor Străini (FIC) – președinte Franz Weiler
  • – Romanian Business Leaders (RBL) – președinte Dragoș Roșca
  • – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) – președinte Adrian Marin

Pe acceași linie,Dacian Cioloș s-a exprimat deschis despre tactica PSD, subliniind că PSD urmărește un plan bine pus la punct privind desființarea Pilonului II de pensii private și anume disiparea tensiunii generate de această măsură scandaloasă „în mai multe serii mici, pentru a nu rupe coarda în momentul în care măsura chiar va fi luată”.

Fostul premier a explicat cgiar modul de operare al actualei coaliții de guvernământ, care încearcă subtil să nu enerveze dintr-o dată contribuabilii și merge cu pași mici, dar siguri, spre deznodământul urmărit. „Este menită să repartizeze tensiunea ce se poate acumula întinzând nervii în mai multe serii mici, pentru a nu rupe coarda în momentul în care măsura chiar va fi luată.”

Sursa foto :b1.ro,Stiri pe surse, Saptamana Financiara

Sinteza acestui document a fost realizată de către Prof. Dr. Daniel Mihai, redactor șef al platformei media Criteriul Național

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here