Kitul de ambreiaj – cum funcționează și când trebuie să îl schimbi?

0
214

Definit într-un mod cât mai simplu, ambreiajul este acel dispozitiv mecanic existent în orice vehicul manual sau automat care transferă puterea de rotație de la motor la roți. De aceea, este important să știi cum funcționează și din ce este alcătuit, pentru a înțelege de ce se înlocuiește întreg kitul, chiar dacă numai una din componente s-a uzat.

Cum funcționează ambreiajul?

Pentru a permite mașinii să schimbe atât viteza, cât și să se oprească complet fără a opri motorul, conexiunea dintre roți și motor trebuie să fie întreruptă temporar. Ambreiajul are două părți principale: placa ambreiajului și volanta. Dacă piciorul nu apasă pedala de ambreiaj, există un set de arcuri care mențin o placă de presiune apăsată pe placa ambreiajului. Dacă piciorul apasă pe pedală, se îndepărtează placa de presiune de de placa ambreiajului. Astfel, este întreruptă conexiunea dintre motorul rotativ și roți, ceea ce înseamnă că roțile continuă să funcționeze, dar sub propriul moment, nu prin puterea motorului.

  • Lucrurile stau diferit atunci când vorbim de o mașină ce are cutie de viteze automată. Acestea nu au pedală de ambreiaj, iar pentru schimbarea vitezelor, precum și pornirea, plecarea de pe loc sau staționarea, există un mecanism ce activează ambreiajul automat.

Din ce este alcătuit kitul de ambreiaj?

Kitul de ambreiaj este format din disc de ambreiaj, placă de presiune metalică și rulment. În cazul în care ambreiajul s-a uzat și necesită să fie înlocuit, aceste trei piese se schimbă automat împreună. Tocmai de aceea, majoritatea magazinelor de piese auto vând acest pachet de piese sub forma unui kit. De exemplu, poți găsi kituri de ambreiaj pe egarajul.ro indiferent de tipul de mașină pe care o ai sau de bugetul alocat.

  • Discul de ambreiaj este, așa cum îi spune și numele, un disc ce are pe ambele părți material de fricțiune. Acest material se uzează în timp și este necesară înlocuirea lui. Totodată, în interiorul discului există niște arcuri, care au rolul de a diminua șocul contactului dintre disc și volantă.
  • Placa de presiune are mai multe elemente. Carcasa ei este prinsă cu niște șuruburi de volanta motorului. Sub carcasă există o diafragmă. Fabricată dintr-un oțel foarte dur, este imposibil de îndoit, iar rolul ei este, în mare, acela de a ridica discul de ambreiaj.
  • Cu ajutorul rulmentului este împinsă diafragma plăcii. Conectat la furca de angrenare, rulmentul este activat fie prin apăsarea pedalei, în cazul mașinilor manuale, fie automat, în cazul mașinilor ce au cutie de viteze automate.

Pe lângă aceste trei elemente, ce formează kit-ul de ambreiaj, acesta mai are și alte elemente care nu se înlocuiesc decât în situații excepționale: carcasa, furca de angrenare și diverse suruburi.

Când trebuie să îl schimbi?

Există câteva semne care îți transmit că a venit momentul să schimbi kitul de ambreiaj, iar cele mai evidente sunt:

  • Când vrei să schimbi vitezele, dacă observi că trebuie să forțezi cutia de viteze. În cazul în care ambreiajul nu se mai desprinde suficient de volantă,  acest lucru îți îngreunează schimbarea vitezelor sau o face chiar imposibilă.
  • Dacă simți că mașina „patinează”. Este cea mai folosită expresie pentru a descrie faptul că motorul este turat, dar mașina are o întârziere în plecarea de pe loc. Această problemă intervine atunci când materialul de fricțiune este uzat și nu mai permite un contact corect între disc și volantă.

Ai grijă de ambreiaj!

Este bine de știut că există câteva metode prin care îi poți mări perioada de viață.

  1. Nu ține piciorul apăsat pe ambreiaj sau sprijinit de el. Pentru a nu fi tentat să te sprijini pe pedală, încearcă să ții piciorul departe de ambreiaj, cu excepția cazului în care schimbi efectiv viteza.
  2. Scoate mașina din viteză când staționezi. Pentru a nu pune presiune inutilă pe ambreiaj, este recomandat să scoți mașina din viteze atunci când stai în trafic.
  3. Folosește frâna de mână când parchezi. Chiar dacă motorul este oprit, atunci când lași mașina parcată în viteză se exercită presiune asupra ambreiajului. Acest obicei ar trebui să fie o măsură de precauție suplimentară numai în situații excepționale.
  4. Schimbă viteza rapid. Printre problemele începătorilor se numără schimbatul vitezelor încet, pentru că aceștia nu o fac instinctiv, ci calculat. Printr-un apăsat lung pe pedala de ambreiaj se exercită o presiune suplimentară asupra acestuia.
  5. Încearcă sa menții viteza constantă, astfel încât să reduci numărul de viteze schimbate.

 

Ține cont de faptul că un ambreiaj îngrijit poate să reziste chiar și 100.000 kilometri. În situația în care se deteriorează, îți poate părea o cheltuială suplimentară faptul că trebuie să schimbi trei piese în loc de una. Pe termen lung însă, acest lucru se dovedește a fi cu adevărat o economie. Majoritatea magazinelor pun prețuri promoționale pentru kit-uri, iar manopera de schimbare a pieselor este achitată o singură dată.

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here