„Noi, toți românii, suntem indirect acționari”

0
151

Transparența și implicit creșterea guvernanței corporative și profitabilitatea reprezintă cele mai mare avantaj al listării la bursă a companiilor de stat, a explicat Călin Meteș, director general adjunct de investiții al Franklin Templeton București, administrator al Fondului Proprietatea. Legea care poate debloca procesul de listare este încă în dezbaterea Camerei Deputaților, for decizional, după ce senatorii au adoptat forma propusă de Guvern pentru abrogarea prevederilor care interzic acest demers pentru moment. Ministrul Economiei, Claudiu Năsui, a subliniat joi că „faptul că o companie se listează nu înseamnă că o pierdem”.

„Este o diferență foarte importantă între listare și privatizare”, a explicat reprezentantul Franklin Templeton, în emisiunea GÂNDUL FINANCIAR. În cazul privatizării unei companii de stat vorbim ca statul român să cedeze pachetul de control asupra unei companii, adică 50% din acțiunile acelei companii, urmând ca statul să își piardă controlulasupra acelei companii.

În cazul listărilor companiilor de stat, statul român listează un pachet minoritar din acea companie de stat la Bursa de Valori București, explică Călin Meteș, așa cum s-a realizat până acum cu multe companii din multe sectoare, în special cel energetic – Transelectrica, Transgaz, Romgaz, und estatul în continuare este acționar majoritar, își pătrează controlul, stabilește politicile de investiții și de dividende, dar, în plus, aceste companii oferă posibilitatea și altor investitori să fie acționar la aceste companii, instituționali, români sau străini, sau persoane fizice.

De ce e important ca o companie să fie listată la bursă? În primul rând vorbim despre transparență, iar acest lucru este foarte important în special în ceea ce înseamnă companiile de stat deoarece, în esență, noi, toți românii, suntem indirect acționari la acele companii. Cu cât avem o transparență mai mare cu privire la modul în care aceste companii sunt administrate, în care banii sunt investiți, în care managementul reușește să-și îndeplinească obiectivele, cu atât mai mult noi, publicul larg, avem siguranța ca aceste companii sunt administrate într-un mod corespunzător, a detaliat Călin Meteș.

Transparența este realizată prin rapoartele periodice pe care trebuie să le facă publice și care pot fi analizate de specialiști și investitori. „Feedback-ul pe care aceste companii le primesc din partea întregii comunități investiționale e foarte rapid, de aceea când au loc derapaje de natură negatică, ele pot fi mult mai ușor identificate și contracarate”, explică reprezentantul Franklin Templeton.

Claudiu Năsui: „Faptul că o companie se listează nu înseamnă că o pierdem”

Statul, prin Ministerul Finanțelor și Autoritatea de Supraveghere Financiară, lucrează în prezent la realizarea unei strategii naționale pentru piața de capital, proiect finanțat de Comisia Europeană și care beneficiază de asistența tehnică a Organizației de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Prezent joi la o dezbatere tema viitorului pieței de capital și a elaborării acestei strategii, ministrul Economiei, Claudiu Năsui, a reafirmat susținerea pentru listarea companiilor de stat.

„Avem foarte multe companii în subordinea Ministerului Economiei, multe nu sunt listabile, dar cred că trebuie să facem pași în direcția aceea. Iar în cazul puținelor companii listate, cred că trebuie să extindem puțin pachetul care este listat. Din păcate, suntem limitați de Legea 173/2020, a cărei modificare este încă blocată la Camera Deputaților. Am văzut cu toții cum listarea UiPath la Bursa din New York a fost un prilej de mândrie națională. De ce nu ar fi un subiect de mândrie națională când listăm la noi acasă, la Bursa de Valori București?”, a afirmat ministrul, potrivit unui comunicat al isntituției.

Faptul că o companie se listează nu înseamnă că o pierdem. Acționarii vor fi tot români, fondurile tot din România. Dacă ne uităm la ce s-a întâmplat în ultimii 30 de ani în România, vedem că această structură de proprietate contează foarte mult și pentru managementul companiei. Nu e suficient să dai indicatori de performanță și un mandat managerilor, trebuie să fie acolo și un interes activ pentru ca firma să meargă bine. Deci, soluția pentru companiile acestea este tocmai listarea, pentru că aduce un plus atât în ceea ce privește interesul activ în bunul mers al companiei, cât și transparența, pentru că piața de capital are reguli specifice, care fac ca managementul defectuos să fie mai greu, a declarat joi ministrul Economiei, Claudiu Năsui.

Proiectul de lege, în ultima etapă legislativă

Deputații au pe agenda dezbaterilor proiectul de act normativ care abrogă legea ce interzice vânzarea acțiunilor deținute de stat la companiile și societățile de stat, după ce Senatul a l-a adoptat în a doua parte a lunii martie, în forma transmisă de Guvern.

Proiectul de lege pentru modificarea Legii nr.173/2020 privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică, inițiat de Guvern la începutul lunii februarie a fost adoptat, luni, de Senatul României, prima cameră sesizată, cu 76 de voturi „pentru” și 51 de voturi „împotrivă”. Măsura a fost instituită în august 2020, printr-o lege inițiată și votată de majoritatea PSD din Legislativul precendent. Grupul Parlamentar PSD are 47 de membri în Senat.

Votul senatorilor a venit după avize favorabile ale Consiliului Legislativ și ale comisiilor sesizate și după raportul comun de admitere, fără amendamente, al Comisiei economice, industrii și servicii și a Comisiei pentru energie, infrastructură energetică și resurse minerale din Senat. Demersul Guvernului a fost susținut și de profesioniștii în investiții reuniți în Asociația CFA Romania și Asociația Analiștilor Financiar-Bancari din România (AAFBR). Aceștia au atras atenția că, odată listate, companiile se supun unor reguli de transparență și guvernanță corporativă care vor crește performanța acestora pe termen mediu și lung. În plus, listările companiilor de stat, care nu presupun renunțarea la controlul statului, pot aduce venituri suplimentare la bugetul de stat, ajutând economia să se recupereze după acest an greu încercat. Listarea companiilor de stat eligibile ar reduce necesarul de finanțare din partea statului, lăsând loc pentru finanțarea altor proiecte de investiții.

Argumentele inițiatorilor

Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 173/2020 privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naţionale în activitatea economică a fost adoptat de Guvern în ședința din 3 februarie. Acesta fusese pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerul Economiei în 11 ianuarie, iar Guvernul a analizat proiectul, în primă lectură, în ședința din 6 ianuarie, potrivit informării Executivului. Internția a stârnit critici din partea liderului social-democrat, Marcel Ciolacu, care a transmi, pe Facebook: „Iohannis, oprește jaful! Nu vindeți bogățiile țării!”.

Premierul Florin Cîțu a explicat la acea vreme că abrogarea legii este menită să ca un semnal pentru piaţa de capital, în sensul atragerii de noi investiţii străine în România. „Ceea ce facem noi prin abrogarea legii nu înseamnă neapărat că mâine vom începe să vindem. Nu, este un semnal pe care-l dăm pieţei de capital, investitorilor străini că în România proprietatea privată este sfântă, în primul rând, şi, în al doilea rând, că nu suntem o ţară care nu doreşte să vină investitori. Deci, suntem o economie deschisă, o economie modernă, care ştie să lucreze cu instrumentele pieţei de capital”, a declarat premierul.

Legea 173/2020, modificată prin OUG 166/2020 reglementează interdicția, pentru o perioadă de doi ani, de înstrăinare a acțiunilor deținute de stat la companiile și societățile naționale, la instituțiile de credit, precum și la orice altă societate la care statul are calitatea de acționar, indiferent de cota de capital social deținută, conform notei de fundamentare a proiectului de lege adoptat de Guvern.

Totodată s-au suspendat, pentru o perioadă de doi ani, orice proceduri privind înstrăinarea acțiunilor deținute de stat la companiile și societășile naționale, precum și la alte societăți la care statul are calitatea de acționar, aflate în curs de realizare, cu exceptia operațiunilor postprivatizare și operațiunilor specifice privatizării, în cazul în care transferul dreptului de proprietate asupra acțiunilor deținute de stat s-a realizat.

De asemenea, au fost suspendate dispozițiile OUG nr. 88/1997 privind privatizarea societăților, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările și completările ulterioare, în prezent neputându-se realiza operațiuni de înstrăinare a participațiilor statului.

Conform documentului, prin abgrogarea articolelor menționate se vor evita atât agravarea situației economice a unor operatori economici la care statul deține calitatea de acționar, potențiate situații de intrare în insolventa și afectarea statului prin diminuarea veniturilor, precum și consecințele în plan social. „În acest fel se poate asigura, prin atragerea de investitori privați, fluidizarea activității economice și se evită riscul falimentării sau scăderii drastice a unor capacități de producție a societăților, consecința cea mai gravă în acest caz fiind reprezentată atât de creșterea șomajului cât și de amânarea sau întârzierea implementării unor proiecte de investiții majore, cu impact social și economic de interes general”, se arată în documentul citat.

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here