Cine este Frances Haugen, fosta angajată a Facebook considerată „cel mai mare coșmar” al companiei

0
78

Recent, compania fondată de Mark Zuckerberg, Facebook, a fost zguduită de dezvăluirile făcute de Frances Haugen, o fostă angajată a platformei.

Printre altele, ea a declarat pentru Wall Street Journal că algoritmii folosiți de Facebook au un caracter dăunător la nivel social, iar managementul companiei cunoaște acest lucru, dar a ținut să ascundă situația de publicul larg.

Fosta angajată a Facebook, ale cărei dezvăluiri au declanșat una dintre cele mai ample anchete din istoria companiei, și-a dezvăluit identitatea abia recent. Anterior, ea făcuse o serie de dezvăluiri pentru Wall Street Journal sub anonimat, prezentându-le jurnaliștilor și documente care să susțină afirmațiile sale.

Frances Haugen, fost manager de produs la Facebook, a lucrat și la alte câteva companii mari din domeniul tehnologiei. Pe 5 octombrie, ea a fost audiată în Senatul SUA în legătură cu acuzațiile făcute la adresa companiei.

După ce a studiat ingineria electrică și IT, Haugen a lucrat la mai multe companii din domeniul tehnologiei începând cu anul 2006, inclusiv la Google, Pinterest și Yelp. Ea este specializată în „gestionarea algoritmilor” și a lucrat la dezvoltarea mai mulor algoritmi similari cu cei pe care îi folosește Facebook.

Haugen, în vârstă de 37 de ani, s-a alăturat Facebook în 2019 pe un post care acoperă inclusiv „probleme legate de democrație și dezinformare”.

Facebook, criticată pentru ignorarea unor probleme grave

Aceste probleme au fost în centrul atenției criticilor Facebook și ai altor companii de socializare, în special în ceea ce privește pandemia de COVID-19 și alegerile prezidențiale din SUA din 2020.

Haugen spune că a preluat postul de la Facebook pentru a ajuta platforma să combată dezinformarea. Cu toate acestea, ea spune că opinia sa despre companie a început să se schimbe atunci când conducerea a decis să-și dizolve echipa de integritate la scurt timp după alegerile prezidențiale din Statele Unite.

Ea a dat de înțeles că această decizie a permis în mod indirect ca platforma să fie folosită pentru a ajuta la organizarea evenimentelor violente din 6 ianuarie de la Capitoliu.

Facebook susține că munca echipei de integritate a fost redistribuită către alte departamente, iar directorii companiei au respins acuzațiile că platforma ar fi fost responsabilă pentru violențele din ianuarie.

Dezvăluirile lui Haugen sunt cu atât mai importante cu cât apar în contextul în care parlamentari, autorități de reglementare și activiști din întreaga lume au criticat în mod repetat compania pentru că nu a depus suficiente eforturi pentru a-și proteja sutele de milioane de utilizatori de dezinformare.

„M-am alăturat Facebook (…) pentru că cineva apropiat mie a fost radicalizat online. M-am simțit obligată să contribui activ în crearea unui Facebook mai bun și mai puțin toxic. Dar ceea ce am tot văzut la Facebook a fost că au existat conflicte de interese între ceea ce era în folosul publicului și ceea ce era în folosul Facebook. Și Facebook a ales în repetate rânduri să lupte pentru propriile interese, cum ar fi câștigarea unor sume tot mai mari de bani. Facebook a devenit o companie de o mie de miliarde de dolari, iar profitul său a fost clădit în detrimentul siguranței noastre și a copiilor noștri”, a declarat Haugen în audierea din Senat.

Haugen a depus cel puțin opt plângeri la adresa Facebook și le-a oferit mai multe documente jurnaliștilor de la Wall Street Journal.

Frances Haugen: Facebook a încurajat discursul care incită la ură pentru a obține profit

În dezvăuirile sale, Haugen a vorbit, printre altele, despre eșecul companiei de a opri valurile de dezinformare cu privire la vaccinare sau de a da jos de pe platformă conturile care promovează pornografia, traficul de organe sau traficul de persoane (în special în zona Orientului Mijlociu); sau faptul că managementul companiei era la curent cu cercetările care indicau că postările de pe Instagram sunt toxice pentru adolescente, predispundându-le la anorexie și depresie; sau că unele conturi de influenceri se bucură de anumite privilegii în ciuda faptului că promovează conținut violent sau denigrator, deci încalcă ceea ce Facebook numește standardele comunității, valabile pentru „restul lumii”.

Aceștia din urmă au publicat o anchetă prin care au arătat că șefii companiei cunoșteau problemele platformelor sale, inclusiv efectele negative ale dezinformării asupra publicului.

Haugen și-a anunțat demisia de la Facebook în aprilie și a părăsit efectiv compania în luna mai.

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here