Noul Regulament de furnizare a energiei electrice: ce drepturi au consumatorii

0
223

ANRE a aprobat vineri un nou regulament de furnizare a energiei electrice, care întărește drepturile clienților finali și instituie noi obligații pentru furnizori, simplicând informațiile din factură.

O factură de energie așezată pe un laptop

ANRE a aprobat vineri un nou regulament de furnizare a energiei electrice

În
cadrul ședinței extraordinare a Comitetului de reglementare din data de
03.02.2023, am aprobat modificări consistente la Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, care
întăresc drepturile acestora în scopul de a completa măsurile de
protecție.

Noul
Regulament introduce o serie de beneficii, cele
mai importante fiind următoarele:

  • furnizorul are obligația să eşaloneze la plată sumele datorate de
    către client, în cazul emiterii facturii cu întârziere, pe o
    perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare
  • clientul
    vulnerabil are dreptul să beneficieze de eşalonarea la plată a facturii curente, fără
    penalități, la cerere, pe
    o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
  • clientul final are
    dreptul să i se notifice în mod corespunzător
    orice intenţie de modificare a condiţiilor/clauzelor contractuale
  • clientul final are dreptul să fie informat cu privire la consumul real de energie electrică şi la costurile
    reale, suficient de frecvent, astfel încât să aibă posibilitatea să îşi
    regularizeze propriul consum de energie electrică
  • clientul final are
    dreptul să încheie contracte de
    energie electrică la preţuri dinamice, cu condiţia să aibă un sistem
    de contorizare inteligentă
  • furnizorul are
    obligația de a deține o pagină de
    internet prin care pune la dispoziţia clientului final prin acces parolat, gratuit, în timp real şi securizat informații esențiale la datele
    proprii privind valoarea facturilor emise și istoricul de consum aferent
    locului de consum propriu, transmiterea indexului autocitit, transmiterea
    și gestionarea solicitărilor/reclamațiilor, respectiv un ghid cu explicaţii privind elementele din conţinutul
    modelului de factură de energie electrică utilizat în relaţia cu clienţii„

    „Prin aprobarea noului Regulament, am vizat inclusiv
simplificarea conținutului facturii la energie electrică și a anexei aferente
acesteia, fiind astfel transpuse în integralitate prevederile Anexei 1 –
Cerințele minime privind facturarea și informațiile referitoare la
facturare
din Directiva (UE)
944/2019 privind normele comune
pentru piața internă de energie electrică și de modificare a Directivei
2012/27/UE
”, a declarat în comunicat Dumitru Chiriță, președintele ANRE.

În
acest sens, conform noului Regulament, cele
mai relevante elemente care vor fi cuprinse în viitoarele facturi ale
clienților finali de energie electrică sunt următoarele:

·        
datele de identificare şi de contact ale
furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă
de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării;

·        
informații referitoare la intervalul de timp în care
clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile;

·        
numărul de telefon pus la dispoziție de către operatorul de distribuție la care este
racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct operatorului de distribuție
întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în
alimentarea cu energie electrică;

·        
data de încetare a contractului, dacă contractul este
încheiat pe perioadă determinată;

·        
intervalul de citire (în
cazul clienților casnici se va specifica “maxim 3 luni”).

Anexa cu informații utile, trimisă consumatorilor

Totodată, pentru o mai bună înțelegere a facturii la energie electrică, clienții
finali vor primi și o anexă care va cuprinde, obligatoriu, o serie de
informații utile, cele mai relevante dintre acestea referindu-se la:

·        
comparații între consumul
actual de energie electrică al clientului și consumul clientului pentru aceeași
perioadă a anului anterior, sub formă grafică, în cazul în care facturile au la
bază consumul real sau o citire de la distanță de către operatorul de
distribuție;

·        
comparații cu un client mediu de energie, din
aceeași categorie de consum, în cazul în care facturile au la bază
consumul real sau o citire de la distanță de către operatorul
de distribuție
;

·        
date cumulative cel puțin pentru ultimii trei ani sau pentru perioada
calculată de la începutul contractului de furnizare a energiei electrice, dacă
aceasta din urmă este mai mică, în cazul în care clientul final dispune de un
contor care permite citirea de la distanță de către operatorul de distribuție.
Datele trebuie să corespundă intervalelor pentru care au fost emise
informațiile de facturare frecvente;

·        
informații
privind drepturile clientului în ceea ce privește soluționarea alternativă a
disputelor
, inclusiv datele de contact ale entității responsabile.

Prevederile noului Regulament se aplică atât clienţilor
finali și furnizorilor de energie electrică, cât și operatorilor de distribuţie
a energiei electrice şi operatorului de transport şi de sistem.

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here