Actualitate
Alegeri prezidențiale în Turcia. Doi pentru Centenar: „Sultan Erdoğan” vs. „Gandhi Kemal”
 
																								
												
												
											Pe 14 mai în Turcia vor avea
loc alegeri prezidențiale și parlamentare, data acestora fiind devansată cu mai
bine de o lună (inițial au fost programate pentru 18 iunie), motivele oficiale
invocate fiind evitarea suprapunerii cu pelerinajul anual al musulmanilor spre
Mecca  (Hajj), care se va
desfășura în intervalul 26 iunie-1iulie și cu perioada de admitere în
universități.
Recep Tayyip Erdoğan, președintele Turciei, și contracandidatul său, Kemal Kılıçdaroğlu
Context: alegeri,
religie, naționalism și politică externă la Centenarul Republicii
Însă ziua de 14 mai are și o încărcătură simbolică, deoarece la această dată, în
1950, Partidul Democrat (DP) a învins Partidul Republican al Poporului (CHP)
pentru prima oară din 1923, anul înființării Republicii. Președintele Recep
Tayyip Erdoğan speră să învingă din nou Partidul Kemalist, așa cum a făcut-o în
mod constant în ultimele două decenii, consolidându-și astfel statutul de
conducător al Republicii la Centenar. Ascensiunea lui Erdoğan – prim ministru
(2003-2014) iar mai apoi președinte al Turciei (2014-prezent) – este o
adevărată provocare pentru apărătorii templului laic al lui Mustafa Kemal
Atatürk, fondatorul Turciei moderne. Cele două figuri marchează momentul 0
al Republicii întemeiată sub zodia secularismului, și începutul celui
de-al doilea secol al existenței sale, cel al ‚noii Turcii’ (‚yeni Türkiye’),
deasupra căruia planează o anumită formă de revenire a Islamului în viața
politică. Un Atatürk și un anti-Atatürk.
În Turcia, secularismul a fost impus
și implementat în condiții și într-un context specifice, rezultând din
ciocnirea dintre politică și religie, iar Mustafa Kemal a jucat un rol decisiv
în crearea acelui model. Atatürk și partidul său au construit un sistem menit
să transforme societatea. Dintre cei șase piloni ai kemalismului, populismul
(Halkçılık), etatismul (Devletçilik), republicanismul (Cumhuriyetçilik),
reformismul (Devrimcilik), naționalismul (Milliyetçilik) și secularismul
(Laiklik), ultimii doi au fost esențiali pentru desprinderea de trecutul
otoman. Naționalismul implica un stat național construit pentru turci,
în contrast cu Imperiul Otoman multietnic, iar secularismul a mizat pe
faptul că Islamului nu i se va permite să aibă vreun rol public semnificativ
în această nouă republică modernă, orientată spre vest. Această laicitate
a constituit ideologia dominantă care a modelat politicile
Republicii până la începutul anilor 2000. Însă alegerile generale din 3
noiembrie 2002 au marcat începutul ‚erei Erdoğan,’ o perioadă pe cât de
interesantă în imaginea generală a Republicii, pe atât de controversată. Profitând
de degringolada partidelor republicane tradiționale, formațiunea politică
înființată abia cu doi ani înainte de alegeri, Partidul Justiției și
Dezvoltării (AKP), a câștigat două treimi din locurile din Parlament, în timp
ce opoziția era reprezentată doar de vechiul partid kemalist CHP. Singura
speranță a taberei laice era ca acesta va fi un episod de scurtă durată și, la
fel cum se mai întâmplase în istoria Turciei, armata, puterea tutelară legitimată
de Mustafa Kemal să protejeze caracterul secular al Republicii, îi va obliga pe
‚intruși’ să părăsească guvernul, sau chiar va scoate acest partid în afara
legii. Însă douăzeci de ani mai târziu, s-a dovedit că momentul 2002 a fost mai
degrabă episodul-pilot al unei adevărate saga care își va căuta
continuitatea și la alegerile din 14 mai 2023. 
Explicațiile momentului 2002,
catalogat drept anomie nu doar de către kemaliști, ci și de majoritatea
analiștilor occidentali, sunt multiple și stratificate. Turcia condusă de Recep
Tayyip Erdoğan și AKP este mai modernă decât cea a secolului al
XX-lea.
Serviciile publice sunt mai accesibile, infrastructura mai modernă, industria
militară este în plină dezvoltare iar în primul deceniu de la preluarea puterii
de către Erdoğan & co., economia s-a revigorat. Însă această nouă Turcie
oferă și imaginea unei țări mult mai conservatoare, reorientată spre
identitatea orientală a cărei expresie dominantă este religia musulmană, și în
care garantarea libertăților și a drepturilor omului rămâne aleatorie și
variază în funcție de contextul politic. Toate aceste variabile stau la baza
ambivalenței, inevitabilă de altfel, tuturor analizelor care încearcă să
surprindă multiplele straturi ale unei democrații arbitrare. 
Dacă țările ar fi legume (metaforic
vorbind, desigur), Turcia ar fi o ceapă. De fiecare dată când îndepărtăm
un strat, sperând să ajungem la miez, vom descoperi un strat nou, apoi altul, și
altul, deoarece Turcia și turcii au un potențial imens de a surprinde și de
face observatorul să reconsidere tot ceea ce credea că știe. Republica sfidează
generalizările simpliste și dualismele maniheiste deopotrivă, iar în centrul
acestei dinamici se află tensiunea perenă dintre secular și religios. La
începutul secolului al XXI-lea, Turcia era considerată cea mai mare putere din
lumea musulmană, un adevărat far al Islamului, o țară fără de care securitatea
regională (și nu numai) era de neconceput. În 2011, în primele luni de după
declanșarea Primăverii Arabe, prim ministrul (la acea vreme) Recep Tayyip
Erdoğan și fostul premier britanic au fost partenerii cei mai solicitați de dialog
ai fostului președinte american Barack Obama. Aceasta spune multe despre
percepția pe care Washingtonul și aliații săi o au despre rolul Republicii
Turce în arhitectura globală în schimbare. 
La Centenarul său
Republica este în plină transformare, iar consecințele acestui proces încep
deja să fie resimțite. Unde se duce Turcia de aici? Unul dintre primele
răspunsuri la această întrebare ar putea veni la scurt timp după 14 mai (sau după
28 mai, într-un foarte posibil al doilea tur de scrutin), iar rezultatele
acestor alegeri vor modela calculele geopolitice și economice de la Washington
la Beijing, de la Moscova la Tokyo, din Balcani în Caucaz și, cu siguranță, pe
cele din capitalele puterilor europene. „Ceea ce se întâmplă în Turcia nu
rămâne doar în Turcia (…) Chiar dacă este o putere medie, alegerile
[prezidențiale] au o miză importantă pentru puterile mari,” a declarat Ziya Meral, membru
al think tank-ului britanic RUSI. De asemenea, fostul diplomat turc Mehmet
Ogutcu a declarat pentru emisiunea „Pașaport Diplomatic,” că Turcia este fie parte a
problemei în această geografie complexă, fie un actor care poate contribui la
soluționarea unor dosare regionale și internaționale. 
Turcii vor avea de ales între Recep
Tayyip Erdoğan, președintele în funcție, Kemal Kılıçdaroğlu, liderul CHP, susținut
de Alianța Națională (Millet İttifakı), Muharrem İnce, fondatorul Partidului
Patria, și Sinan Oğan, candidatul Alianței ATA. Desigur, competiția reală va fi
între Erdoğan și Kılıçdaroğlu, în timp susținătorii lui İnce și ai lui Oğan ar
putea balansa spre Erdoğan în al doilea tur. 
Însă principalele variabile în aceste
alegeri prezidențiale sunt cei doi favoriți înșiși. În secțiunea ‚cele mai
frecvente întrebări,’ în orice articol din media sau analiză academică, prima
întrebare este dacă Turcia și turcii vor prefera să continue cu Erdoğan, sau vor
deschide un nou capitol, alături de Kılıçdaroğlu. Principalul atu al
candidatului opoziției, este chiar neutralitatea acestuia: nu este niciun alt
Erdoğan, nici un anti-Erdoğan. Kılıçdaroğlu este considerat un politician
cinstit cu o atitudine tolerantă, și este adesea comparat cu Bülent Ecevit,
fostul prim-ministru al Republicii despre care se spune că a promovat reputația
Turciei ca fiind „cea mai laică țară musulmană din lume.” În ceea ce îl privește pe
Recep Tayyip Erdoğan, probabil este unul dintre șefii de state despre care s-a
scris și discutat cel mai mult, cel puțin în ultimii zece ani. 
Cei patru candidați pentru funcția de președinte al Turciei. Sursă foto: DuvaR
Peste șaizeci de
milioane de alegători sunt calificați să voteze la alegerile din mai, iar
prezența la vot în Turcia variază de obicei între 80 și 90% dintre alegătorii
înregistrați. Aceasta înseamnă că peste cincizeci de milioane de cetățeni turci
vor vota pe 14 mai. Indiferent care dintre cei doi va câștiga, Erdoğan sau
Kılıçdaroğlu, un lucru este sigur: Turcia va fi diferită. Țara este epuizată
din cauza eforturilor de a menține economia pe linia de plutire, societatea
este polarizată, iar cutremurele din 6 februarie 2023, care au provocat peste 50.000 de victime și distrugeri ce depășesc 100 de miliarde de dolari, au scăzut și mai mult
încrederea în clasa politică. Discursurile care prezintă proiecte grandioase nu
au mai reușit să compenseze toate aceste slăbiciuni.
Indiferent cine va
câștiga aceste alegeri va trebui să ajungă la o înțelegere cu întreaga
societate și va trebui să reconsidere strategiile economice, dar și pe cele de
politică externă.
Doi candidați
pentru o „noua Turcie”
Misiunea
actualului președinte, Recep Tayyip Erdoğan, de a-și securiza un al
doilea mandat în cadrul sistemului prezidențial instituit în 2018, va fi una
foarte complicată. Însă lui Erdoğan îi plac provocările; a dovedit asta de
multe ori în ultimele două decenii. Navigarea printre decizii și strategii
controversate, atât pe plan intern cât și extern, i-au creat un profil de lider
care se simte confortabil chiar și atunci când contextul nu îi este favorabil.
Recep Tayyip Erdoğan, președintele Turciei. Sursă foto: EPA-EFE
Când i s-a
interzis participarea la viața politică, deoarece recitase un poem religios în
perioada în care a fost primar al Istanbulului, Recep Tayyip Erdoğan nu a
renunțat, ba chiar a exploatat nemulțumirea segmentului religios al populației
sau a celor care se simțeau nedreptățiți, și li s-a adresat direct, precum
membrilor propriei familii: „În această țară există o segregare
între turcii albi și turcii negri. Fratele vostru Tayyip aparține turcilor
negri.”
‚Turcii albi’ din discursul lui Erdoğan erau elita turcă, reprezentând cadrele
militare și birocratice, oamenii de afaceri parteneri ai vestului care, în
opinia lui, defavorizau societatea profundă a Turciei. Însă discursul lui
transcendentaliza interesul politic, avându-și rădăcinile chiar în copilăria
actualului președinte. Politologul Soner Cagaptay îl compară pe Erdoğan cu
Mevlut, un personaj din romanul „O ciudățenie a minții mele,” al lui Orhan
Pamuk. Mevlut era un imigrant sărac și conservator din Anatolia, care crește în
Istanbulul anilor 1960-1970, mediu care îl va face să deteste elitele
occidentale și secularizate ale orașului. În mod similar, și Erdoğan și-a petrecut
anii copilăriei în cartierul muncitoresc Kasimpașa, o zonă considerată la acea
vreme conservatoare și necizelată. „Partea rău văzută” a Istanbulului avea să îi formeze
viitorului președinte atitudinea ostilă față de elitele Turciei și față de
ideologia secularistă. Erdoğan a frecventat școlile Imam Hatip care aveau rolul
de a pregăti imami ce urmau a fi angajați de guvern, și nu a renunțat niciodată
la disprețul său față de elite, nici măcar atunci când a ajuns să facă parte
dintre ele. Punctul forte al politicianului Erdoğan, și totodată principala
slăbiciune a cetățeanului Erdoğan, este sentimentul de a fi încă un outsider, în ciuda controlului strict
pe care a ajuns să îl aibă asupra instituțiilor, armatei, presei și a
populației. 
În condițiile în
care controlează sistemul și narațiunea, Erdoğan nu ar fi avut mari probleme
pentru alegerile din 14 mai, însă acea lebădă mai degrabă gri decât neagră
(întrucât cutremurele nu sunt chiar deloc fenomene noi în Turcia) din 6
februarie, l-a pus pe președinte în postură defensivă. Iar episodul cu
problemele de sănătate apărute în timpul unei intervenții în direct, i-au
știrbit din aura de personaj invincibil. Însă Recep Tayyip Erdoğan va încerca
din nou să instrumentalizeze istoria sa de ‚turc negru,’ de om al poporului,
care dorește să restituie civilizația eternă islamo-turcă celor care nu se regăsesc pe
deplin în viziunea kemalistă asupra Republicii. 
Visul democratic
al Turciei nu a fost o himeră, ci victima unui dublu resentiment care a pus
stăpânire pe noua orânduire spre finalul primului deceniu al secolului
al-XXI-lea. Resentimentele provocate de respingerea integrării în spațiul
comunitar european au generat o puternică reacție antioccidentală și afirmarea
unui romantism politic ce punea accent pe autenticitatea culturală națională și
pe moștenirea sacră a Islamului. Acest orizont a devenit principala cauză a
tensiunilor sociale și politice din Turcia. Societatea este divizată în două
tabere iar harta electorală trasează net frontierele geografice ale acestui
clivaj. Retorica folosită de kemaliști odinioară s-a inversat acum. În plus,
lupta dintre Erdoğan și comunitatea Gülen, agravată după 2013, a spulberat
iluzia unei comunități sunnite unite și solidare, care se opune „laicismului autoritar și elitist.”
Dacă președintele
Recep Tayyip Erdoğan nu va ține seama de aceste lucruri în cazul în care își va
adjudeca victoria pe 14 sau 28 mai, există pericolul ca el să expună Republica
unui conflict intern, între segmentul kemalist și cel al susținătorilor săi și ai
partidului AKP. Polarizarea Turciei o va expune și pericolelor externe –
posibile atacuri teroriste, sentimente revanșarde ale Damascului sau chiar ale
Moscovei. O astfel de furtună perfectă ar fi fatală, nu doar lui Erdoğan, ci și
Republicii. Actualul președinte a scos țara dintr-o criză socioeconomică profundă
în 2010. Dacă va câștiga, alegerea arhitecturii „noii Turcii” îi aparține. 
Kemal
Kılıçdaroğlu,
președintele principalului partid de opoziție din Turcia, Partidul Popular
Republican (Cumhuriyet Halk Partisi/CHP), va fi candidatul unei alianțe de șase
partide de opoziție, numită simbolic ‚Masa celor Șase.’ El a promis că va
conduce țara altfel și este convins că mulți turci sunt pregătiți pentru o
schimbare.
Kemal Kılıçdaroğlu, candidatul prezidențial al opoziției din Turcia. Sursă foto: EPA-EFE
Apariția lui Kılıçdaroğlu în postura
de candidat principal al opoziției a venit după un proces de negocieri
complicate, după condamnarea lui Ekrem Imamoglu, primarul Istanbulului, pentru insulte aduse unei înalte autorități a
statului.
Considerat un echivalent turcesc
modern al lui Mahatma Gandhi – de aici și alintul ‚Gandhi Kemal’ – Kemal
Kılıçdaroğlu a reușit să reunească șapte partide, Masa celor Șase cărora li se
adaugă, informal, și formațiunea pro-kurdă, Partidul Democrat al Popoarelor
(HDP). Această unificare, fie ea și doar în scop electoral, a fost un act foarte delicat care a necesitat multă
abilitate și experiență politică, întrucât formațiunile aliniate în spatele lui
Kılıçdaroğlu formează un adevărat mozaic ideologic, constituit din viziuni
naționaliste, islamiste și conservatoare. Însă principala provocare pentru
aceste partide, inclusiv pentru Kılıçdaroğlu, este aceea că ele nu au prea multe
în comun, în afară de dorința de a-l îndepărta pe Recep Tayyip Erdoğan de la
putere. Așadar, chiar dacă Alianța Millet și candidatul propus de aceasta vor
câștiga alegerile, Turcia nu va mai fi condusă de un lider puternic și
carismatic, ci de un nou tip de conducător care își va petrece o bună parte a
mandatului încercând să mențină pe linia de plutire cele șapte partide. 
Pentru a preveni eventualele
neînțelegeri post-electorale, Alianța Națională a propus o agendă comună – „Platforma Viziunea” –  care include angajamentul de a restabili
fostul sistem parlamentar al țării și de a promova libertățile democratice.
Această strategie încearcă să demonstreze că, în ciuda diferențelor ideologice
semnificative, partidele de opoziție îmbrățișează realitatea diversă a țării,
alături de nevoia pentru dialog, negocieri și reconciliere, respingând
polarizarea societală. În plus, doi dintre cei mai populari primari – Ekrem
Imamoglu, din Istanbul, și Mansur Yavas din Ankara – vor fi numiți
vicepreședinți, probabil în încercarea de a contracara insuccesul electoral
anterior al CHP.
Memorandumul opoziției încearcă să
balanseze și politica externă a Turciei, atât față de Occident, cât și față de
China. În ceea ce privește relația cu puterile vestice, Alianța Națională
condusă de Kılıçdaroğlu dorește instituționalizarea dialogului, revenirea în
proiectul de achiziționare de avioane militare F-35 (din care Turcia a fost
scoasă de administrația Trump, ca urmare a achiziționării sistemului de rachete
S-400 al Rusiei) și reluarea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană
(proiect deloc fezabil, dar cu scopul de a ameliora sentimentul anti-european
al unui important segment al societății). De asemenea, Alianța se angajează să
mențină relații decente cu Rusia, considerând că dialogul trebuie să fie echilibrat
și constructiv la nivel instituțional.
În ceea ce privește relația cu China,
Kemal Kılıçdaroğlu a propus o hartă comercială care să lege cele două țări. În
mod surprinzător, această hartă ocolește regiunea Caucazului de Sud și trece,
în schimb, prin Iran. Oficialii din Azerbaidjan au reacționat deja în fața
acestei propuneri, deoarece noua propunere ar însemna abandonul ‚coridorului
Baku,’ un proiect deja discutat și aprobat de Recep Tayyip Erdoğan și omologul
său azer, Ilham Aliyev, în recenta vizită a celui din urmă la Ankara. Harta lui
Kılıçdaroğlu este o reflectare a unui proiect complex, care ar trebui să
unească Turcia și statele turcice din Asia Centrală de China. Însă ‚Gandhi
Kemal’ condiționează implementarea acestui proiect de respectarea drepturilor
uigurilor din China, dar, în același timp insistă ca Turcia să aibă un rol
central în crearea rutelor comerciale din Eurasia. În cele din urmă,
Kılıçdaroğlu menționează că aceasta nu este „nici calea Estului și nici a Vestului,
ci este calea turcească.”
Cui prodest?
Conform fostului
diplomat turc Mehmet Ogutcu, mediul politic și analitic
internațional nu trebuie să uite că, indiferent cât de mult criticăm Turcia
pentru regresia sa democratică, gestionarea defectuoasă a economiei și
balansarea geopolitică duplicitară între Est și Vest, țara aflată la intersecția
geografică și strategică dintre Occident și Orient, este cea mai mare și mai
considerabilă putere de luat în calcul într-un context ale cărui evoluții vor determina
reașezarea noilor falii internaționale. Așadar, indiferent care va fi
rezultatul alegerilor, acesta va avea un impact semnificativ în primul rând
asupra populației Turciei, dar și asupra sistemului internațional.
Analiștii și
observatorii occidentali apelează adesea, în cazul alegerilor din state
relevante strategic, la sintagma ‚ce e mai bine pentru noi,’ omițând,
involuntar sau nu, interesul populației care are la îndemână instrumentul
electoral. Desigur, nu puțini sunt chiar alegătorii turci care îl vor trimite
în istorie pe Erdoğan, sperând că Alianța Națională și Kemal Kılıçdaroğlu vor
restabili templul laic al lui Atatürk, iar drepturile și libertățile omului vor
fi respectate. Însă așa cum reiese din sondaje, societatea este polarizată iar
misiunea principală a viitorului președinte va fi să găsească o cale de mijloc
pentru turcii albi, turcii negri, kurzi și celelalte minorități etnice și
religioase, să implementeze strategii pentru reconstrucția post-cutremur și să
restaureze libertatea de exprimare.  Abia
apoi, după ce sentimentul de stabilitate internă va fi fost satisfăcut, viitorul
președinte al Turciei ar trebui să încerce să satisfacă nevoile externe. Iar
așa cum reiese atât din strategia deja cunoscută a lui Erdoğan, cât și din cea
promovată de Kılıçdaroğlu, Ankara va merge pe calea Turciei, iar
principalul scop va fi apărarea și păstrarea granițelor sfinte ale
Republicii, așa cum a făcut-o tatăl turcilor, Atatürk.
*Ioana
Constantin-Bercean este cercetător la Institutul de Ştiinţe Politice şi Relaţii
Internaţionale „Ion I. C: Brătianu” al Academiei Române (ISPRI).
Actualitate
Sediul central al AUR a fost vandalizat. Pe pereți au apărut mesaje precum „Antifa” sau „Mai bine mort decât fascist”
 
														Sediul partidului AUR a fost vandalizat în noaptea de miercuri spre joi, 29-30 octombrie. Autorii faptei au scris mesaje agresive cu graffiti de culoare neagră și roșie, fiind însoțite și de tag-uri precum simbolul anarhiei.
FOTO: Captură video Facebook/AUR
Pe pereții gardului care înconjoară sediul central AUR au apărut mesaje precum „ANTIFA”, „F**K FASCISTS” sau „MAI BINE MORT DECÂT FASCIST”.
Reprezentanții AUR au declarat că astfel de fapte „nu sunt acte de curaj, ci infracțiuni”.
„Vandalizarea nu este un act de curaj, ci o infracțiune. Ura și violența nu pot fi instrumente politice. Cine atacă sedii, simboluri și chipurile eroilor noștri nu apără democrația, o distruge. România are nevoie de lege, de respect și de oameni care construiesc, nu de cei care distrug”, au transmis reprezentanții AUR pe Facebook.
Sursă video: Facebook/AUR
Potrivit Digi24, Poliția Capitalei a transmis, într-un comunicat de presă, că joi, polițiști de la Direcția Generală de Poliție a Municipiului București – Secția 1 Poliție au fost sesizați de către o femeie, în vârstă de 41 de ani, reprezentant al unei organizații politice din Sectorul 1, cu privire la faptul că, pe gardul instituției, ar fi fost scrise mesaje cu caracter denigrant.
Totodată, au fost provocate distrugeri la nivelul unor bannere amplasate pe gardul respectiv.
„Polițiștii deplasați la fața locului au demarat activitățile specifice, în cauză fiind efectuate cercetări în vederea identificării și depistării persoanei bănuite de comiterea faptelor sesizate. Cercetările sunt continuate de către polițiștii Secției 1 Poliție, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de distrugere, sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1”, a mai spus sursa citată.
Actualitate
„Lui Trump îi va plăcea de Nicușor Dan”. Soluțiile unei experte de la Washington pentru reinventarea relațiilor româno- americane
 
														Expert
în securitate, politologul Antonia Pup predă la prestigioasa
Universitate Georgetown din Washington şi este analist la Comisia
specială a Camerei Reprezentanţilor privind competiţia strategică
dintre SUA şi Partidul Comunist Chinez. Într-un interviu pentru
„Adevărul”, Antonia Pup recomandă urgentarea vizitei lui
Nicușor Dan la Casa Albă și explică cu ce argumente îi putem
determina pe americani să pună mai mult preț pe relațiile
bilaterale.
Donald Trump și Nicușor Dan s-au întâlnit la summitul NATO de la Haga. FOTO: Președinția României
Adevărul:
Redimensionarea forțelor militare americane de la baza Kogălniceanu,
termen „cosmetizat” pentru că ar trebui să o numim retragere
parțială, i-a luat pe mulți prin surprindere, deși despre
reorientarea SUA spre Indo-Pacific se tot vorbește de cel puțin 15
ani. Ce ar mai putea să facă acum autoritățile române?
Antonia
Pup: Președintele
României, la un minim, ar trebui să-l sune pe președintele
american Donald Trump pentru a afla la ce nivel al deciziei a fost
asumată această mutare a trupelor. Este vorba doar despre o decizie
a Pentagonului sau este o decizie asumată pe întreaga verticală de
putere a statului american? Această decizie bruscă de relocare a
trupelor impactează deocamdată doar România din întreagă Europa,
ceea ce este suspicios, mai ales că autoritățile de la București
au o fidelitate istorică în raport cu partenerul strategic
american.
Ce
riscuri decurg de aici, mai ales că avem o asimetrie tot mai
evidentă între nordul flancului estic și sudul acestuia?
Această
decizie va invita la și mai multă agresiune din partea Federației
Ruse, care este probabil foarte încântată să vadă această
mostră de dezbinare transatlantică. Ne putem aștepta la o creștere
a ritmului atacurilor hibride, la o activare a operațiunilor de
dezinformare, dar și la alte tipuri de provocări, pentru a fi
testați. Pe flancul estic al NATO astăzi s-a produs o falie, o
asimetrie, care a fost de fapt resimțită în întreagă perioadă
2016-2022, când în nordul flancului (Regiunea Baltică) am avut o
prezență de tipul „enhanced forward presence”, iar în sudul
flancului (regiunea Mării Negre) o prezență mai redusă, de tipul
„tailored forward presence”. Ca un rezultat, Marea Baltică este
astăzi un lac NATO, iar Marea Neagră este un teatru de război.
Președintele Dan ar trebui să convoace CSAT pentru a coordona un
plan de răspuns pentru a umple acest gol, iar ministrul de externe
să înceapă un turneu diplomatic la Londra, Paris, Berlin,
Bruxelles și Varșovia, de unde să adune resurse suplimentare
pentru a ne rezolva nevoile de descurajare.
Ce e de făcut
În
ce privește relațiile româno-americane, ce e de făcut și cu ce
ar trebui să începem?
Evident
că mai sunt multe alte paliere pe care cred că trebuie să lucrăm
în relația cu SUA, nu doar să ne îmbunătățim retorica față
de partenerul strategic. Sper să se grăbească și domnul
președinte cu o vizită aici pentru că zic eu că se închide o
fereastră de oportunitate cu cât vom merge mai în profunzimea
anului 2026.
Problema
este că la anul vor fi alegeri parțiale, „midterms”, alegeri
pentru Congres. Dacă ne uităm când o să aibă loc acele alegeri
vedem că ele vor fi în luna noiembrie a anului 2026 și putem trage
concluzia greșită că mai este suficient timp până atunci. În
realitate, problema este că în majoritatea statelor câștigătorul
se decide, de fapt, în alegerile primare. Acestea încep în martie
și țin ocupată toată perioada de primăvară. Și atunci toată
lumea aici deja este într-o cursă contra-cronometru pentru bani,
pentru fundraising (n.r. – strângere de fonduri), pentru atenția
administrației Trump, pentru tot felul de endorsements și așa mai
departe. Și zic eu că nu ar trebui să cădem în capcana asta și
să credem că avem tot timpul din lume pentru ca Statele Unite ale
Americii să-și ia alte angajamente internaționale față de state
terțe, fiindcă nu e deloc așa și chiar suntem destul de presați
de timp. Și de asta zic eu că poate că am avea nevoie ca
președintele să vină aici ceva mai repede, să prioritizeze. Deci
sfatul meu ar fi să se grăbească, pentru că această fereastră
de oportunitate este tot mai restrânsă și pentru că specificul
politicii externe americane în mandatul Trump este foarte intim
legat de percepția președintelui Trump față de anumiți lideri
sau alții. Și atunci eu înțeleg că aparatul politico-diplomatic
din România este cumva mai reținut în a organiza această vizită
până nu se, cum a zis chiar președintele, reglează lucrurile la
nivelurile inferioare ale administrației, adică până nu se
reglează lucrurile la nivel tehnic
Și
e o percepție greșită?
Problema
este că noi tindem să operăm cu aceste concepte de organizare a
aparatului decizional de politică externă americană care erau
valabile poate pe vremea președintelui Joe Biden sau în timpul primei
președinții a lui Donald Trump. Pe atunci conta foarte mult ce spune, sau
conta oricum mult mai mult decât contează acum ce hotărâri se iau
în eșaloanele inferioare ale deciziei americane.
Trump s-a schimbat
Dar
ce s-a schimbat mai exact la Washington?
Acum
suntem la Washington într-un scenariu în care instituții precum
Consiliul pentru Securitate Națională, care avea în atribuții să
contureze acele opțiuni de politică externă și de securitate
pentru președinte, nu mai contează atât de mult. Contează foarte
mult și epicentrul deciziei de politică externă s-a mutat, zic eu,
de la Departamentul de Stat și de la Consiliul pentru Securitate
Națională mult mai mult în proximitatea președintelui.
Și
ce ar fi de făcut în acest caz?
Pentru
asta e nevoie de un contact direct între cei doi președinți. Acest
lucru va putea să schimbe jocul în relația cu americanii și ar
trebui să privim asta cu mai puțin defetism.
Antonia Pup. FOTO: Arhivă personală
Cum
ați vedea viitoarea întâlnire dintre cei doi președinți?
Eu
cred că președintelui Trump îi va plăcea de președintele Nicușor
Dan și o să vă spun și de ce. Președintele Trump este un
afacerist. Oamenii, în general, dar mai ales oamenii de afaceri, cei
care vor să facă bani, prețuiesc oamenii deștepți. Și nu
deștepți neapărat din punct de vedere social, dar inteligenți și
bine mobilați pe partea aceasta de competențe STEM, competențe
matematice, gândire științifică, cum este profilul președintelui
Nicușor Dan. Așa că eu aș fi un pic mai încrezătoare în
capacitățile noastre de a crea această conexiune la nivelul cel
mai înalt.
Unde a greșit România față de Trump
Vorbeați
de defetism, așa că am să vă întreb dacă nu cumva România a
pariat exclusiv pe democrați și pe fostul președinte Joe Biden și
pe candidata Kamala Harris, la alegerile de anul trecut, ceea ce ar
fi mai greu de trecut cu vederea de către Trump și actuala sa
administrație?
Cred
că este nevoie un răspuns mai nuanțat aici. Într-adevăr, simt și
eu că majoritatea politicienilor români sau și chiar majoritatea
diplomaților de cealaltă parte a spectrului se simt mai confortabil
cu o administrație democrată. De ce? Pentru că este mai
predictibilă.
Pentru
că președintele Biden a fost ultimul transantlantist de la Casa
Albă. A fost un om care cunoștea valoarea NATO foarte intim pentru
că el a fost înainte președintele Comisiei de Afaceri Externe din
Senat. Într-adevăr, se resimte și din perspectiva asta că, poate,
conexiunile noastre cu partea democrată sunt mult mai solide, iar
cele cu republicanii suferă puțin.
De
cealaltă parte, am văzut că ambasadorul nostru Andrei Muraru a dat
un interviu în proximitatea alegerilor de anul trecut din SUA în
care a prezentat și relațiile foarte bune pe care România le are
cu Trump. Acum, evident, noi trebuie să facem cum a spus secretarul
general al NATO, Mark Rutte. Să negociem, să dansăm cu cine este
pe ringul de dans. Exact așa a spus Rutte. Adică, nu avem noi a
formula preferințe inclusiv atunci când vine vorba de alegeri. Ceea
ce noi trebuia să facem, în schimb, și nu cred că am făcut, iar
acum plătim un preț, este să ne conturăm niște scenarii la
nivelul administrației publice a României.
Dezvoltați
puțin ideea…
Dacă
vine Kamala Harris se întâmplă asta, dacă vine Donald Trump se
întâmplă asta pentru România și trebuie să facem această
schimbare foarte rapidă, să mergem cu niște scenarii
personalizate. Așa ar trebui procedat. Noi ne-am bazat pe faptul că
lucrurile au stat foarte bine și că modul în care se făcea
politică externă în timpul președinției Trump 1 ne-a convenit,
așa că am translatat asta la timpul prezent, la cel de-al doilea
mandat Trump. Dar cei doi președinți, dacă aș putea să spun așa,
primul președinte Trump și al doilea președinte Trump sunt foarte
diferiți!
Ce
s-a schimbat în toți acești ani la președintele Trump și în ce
măsură și-a schimbat felul de a vedea politica externă?
Spuneam
că cei „doi” Trump sunt diferiți. Și asta se vede din modul în
care percepe inclusiv competiția strategică cu China, la
preocupări. Acum avem un președinte Trump care este mult mai
preocupat de moștenirea sa personală, politică, de modul în care
acesta va putea să se branduiască ca un facilitator de pace și de
consens la nivelul scenei internaționale, pentru că miza sa acum
este să intre în galeria celor mai de succes președinți americani
cu niște mize foarte concrete. De aici și obsesia pentru Premiul
Nobel pentru pace. Și vedem că, inclusiv în acel proiect 2025 care
a fost lansat de Fundația Heritage, principalul think tank care
furnizează idei și personal pentru administrația americană
actuală, din câteva sute de pagini nu aveam nici măcar un capitol,
cred că doar o pagină cu referire la Europa. În schimb, același
document era mult mai cuprinzător în ce privește inclusiv regiunea
arctică sau asiatică, iar spațiul dedicat lor mult mai extins.
Unde
a greșit sau greșește România, dacă nu cumva toată Europa?
Eu
zic că am fost un pic prea naivi când a venit vorba de venirea
acestui președinte. În mediile intelectuale occidentale, de exemplu
în Franța, chiar și la Bruxelles, analiștii încă de atunci își
formulau aceste scenarii. Noi nu le-am avut și ne-am bazat pe faptul
că oricine va veni, ne va fi bine.
Trebuie să fim mai tranzacționari
Și
ce am putea face acum ca să redresăm cumva situația? Cum ar trebui
să negociem cu americanii?
Ne
va fi bine în măsura în care vom ști să ne adaptăm și în
măsura în care, zic eu, președintele Nicușor Dan va fi capabil să
pună pe masa americanilor, pe masa președintelui Trump, un pachet
concret de deal-uri, de tranzacții pe care să-l abordăm în
relația bilaterală, de investiții și de a promova România ca un
partener în care SUA vor putea să aibă încredere în Europa. Asta
am văzut inclusiv în alegerea termenilor în acea declarație care
a fost lansată de Departamentul de Stat după întâlnirea
ministrului de externe român cu șeful diplomației americane Marco
Rubio. S-a folosit termenul de furnizor de securitate pentru România
la Marea Neagră. Adică așteptările Statelor Unite de la România
sunt ceva mai mari. Pentru că am dovedit că suntem un partener
pentru această regiune. Faptul că găzduim acel centru de pregătire
F16, faptul că baza de la Mihail Kogălniceanu va fi modernizată
pentru a deveni o bază mai militară, mai importantă și mai
puternică decât Rammstein, pentru NATO.
Aici
trebuie să ne facem parte și să modernizăm și să investim și
să fim mai vigilenți în ceea ce privește corupția și alte
riscuri. Dar furnizori și nu beneficiari. Asta înseamnă că SUA,
pe măsură ce își schimbă prioritățile, și asta vom vedea în
strategia de apărare a Statelor Unite care urmează să fie lansată
în această toamnă, au nevoie de aliați de încredere în Europa
pentru a delega din aceste responsabilități de securitate și cred
că, cel puțin în ceea ce privește flancul estic al NATO, România
poate să fie un asemenea aliat.
Și
se așteaptă de la noi nu doar buget pentru apărare, la acel 3,5%
pentru cheltuieli de înzestrare care a fost agreat la nivelul NATO
la ultimul summit din Olanda, din iulie, dar, aș zice eu, și
inițiative politico-militare mai robuste, cum ar fi acest hub pentru
securitate la Marea Neagră pe care ne zbatem să îl
operaționalizăm. Am văzut că a fost chiar săptămâna aceasta
Reuniunea miniștrilor de Afaceri Externe din Uniunea Europeană în
formatul Consiliului pentru Afaceri Externe la nivel UE și ministrul
Oana Țoiu a spus că este imperativ să se operaționalizeze acest
hub. Problema este că Uniunea Europeană în acea abordare
strategică a Uniunii Europene față de securitate la Marea Neagră
a prevăzut acest hub să fie mai mult un rol reactiv, adică
colectăm informații, monitorizăm ceea ce se întâmplă în
spectrul maritim.
Aici
cu ce am putea veni în plus, în așa fel încât să le arătăm
americanilor și nu numai că putem fi și noi mai activi, că avem
idei și am fi capabili să ducem o politică mai proactivă?
Cred
că România ar putea să vină cu o viziune pentru operaționalizarea
acestui hub, inclusiv pentru a integra lecțiile de război ale
Ucrainei în partea aceasta de război naval modern. Și pe lângă
doar a monitoriza și doar a face schimb de informații, ar trebui să
facem și un pas pentru a creiona la partea sudică a flancului estic
al NATO, în regiunea Mării Negre, o veritabilă comunitate de
securitate așa cum avem în partea de nord a flancului. Pentru că
vedem că odată cu aderarea Suediei și Finlandei la NATO, Marea
Baltică a devenit un lac NATO. În schimb, Marea Neagră este acum
un teatru de război. Iar pentru asta avem nevoie să lucrăm și cu
parteneri precum Turcia. Românii ar trebui să invite Turcia să fie
un partener în acest hub de securitate și să avem inclusiv
exerciții militare comune, evident după ce situația din Ucraina se
va stabiliza, în aceste formate regionale. Doamna ministru Țoiu a
mai spus într-un interviu că este inacceptabil ca voința a 26 de
state membre ale Uniunii Europene să fie blocată de un singur vot.
Adică, practic, că s-ar dori eliminarea veto-ului în deciziile de
afaceri externe ale Uniunii Europene, de poziționare externă, dar
și subgrupa politicii externe și de securitate europeană, care
este politica de apărare comună. Și că asta se sesizăm că ar fi
ceva ce poate ministrul de Externe al României dorește să acceseze
împreună cu echipa dumneaei ca o oportunitate de afirmare pentru
România. Aici mă aflu în divergență față de poziția
Ministerului Afacerilor Externe. De ce? Eu nu cred că mai este o
miză acum să renunțăm la acest veto. Înțelegeam dacă eram mai
activ să renunțăm la acel veto pentru că aveam un interes imediat
să grăbim aderarea la zona Schengen. Am înțeles atunci, era vorba
de interesul național. Dar costurile politice ale unei asemenea
decizii care ar presupune modificarea Tratatului Uniunii Europene zic
eu că sunt foarte mari, iar beneficiile strategice pentru a elimina
acest veto sunt cam mici.
Cum va arăta viitorul Uniunii Europene
Și
cum ar trebui să arate viitorul politicii externe europene?
Cred
că viitorul politicii externe europene va fi în afara Tratatelor
Uniunii Europene. Va fi în formate mini-laterale, mai agile, pe
modelul coaliției celor binevoitori, Coalition of the Willing, în
care vom vedea, în loc să pierdem atât de mult timp, să modificăm
tratate, să ne asigurăm că toate statele se vor angaja la această
modificare și nu cred că va fi cazul. Pentru că cine ar vrea să
renunțe la dreptul de veto? Ungaria, Cehia, Slovacia, sigur nu. Așa
că este, din punctul meu de vedere, un demers falimentar din start.
Antonia Pup (stânga) la Forumul de Securitate de la Varșovia. FOTO: Arhivă personală
Și
atunci ce ar trebui să facă România?
Ar
trebui ca România, zic eu, și Ministerul Afacerilor Externe să
conducă acest efort, să se mobilizeze pentru a crea această
comunitate de securitate la Marea Neagră și pentru a aduce
parteneri europeni mai aproape de Marea Neagră. De exemplu, Regatul
Unit, în cel mai recent review strategic lansat de ministerul lor de
Apărare, a menționat Marea Neagră ca fiind o zonă de interes
strategic pentru britanici. M-aș mobiliza pentru a crea alianțe
militare cu Polonia, cu Turcia, de a lucra în aceste formate mai
mici, dar mai eficiente.
În
loc să ne afundăm în dezbateri nesfârșite despre cum luăm acele
decizii, haideți să le luăm și să acționăm înainte de toate,
pentru că situația de securitate europeană o impune. Și dacă
acum cinci ani, când a avut loc conferința pentru viitorul Uniunii
Europene, avea rost să discutăm despre modificarea tratatelor
pentru o politică externă mai agilă, mai rapidă, mai puțin
reactivă, acum nu cred că mai avem acest lux și ar trebui să
acționăm. Și mai mult decât să acționăm, să o facem inclusiv
cu partenerii care sunt în afara Uniunii Europene, dar fără de
care nu putem vorbi de securitate europeană. Și aici nu e vorba
doar de Turcia, ci și Regatul Unit.
Revenind
la americani, ce proiecte comune le-ar reține atenția și ar avea potențial să ne facă să câștigăm și noi din ele?
O
să încep cu două proiecte pe care le consider foarte importante.
Noi vorbim foarte mult despre faptul că avem resurse energetice,
avem o situație energetică favorabilă nouă, că suntem siguri din
acest punct de vedere, pentru că avem aceste resurse importante, mai
ales cele din Marea Neagră, dar și proiectele pe care noi ne-am
angajat să le facem cu Statele Unite pentru a deveni mai siguri din
această perspectivă. De exemplu, proiectul cu reactoarele modulare
mici, unde avem statutul de pionieri.
Problema
este că noi folosim această carte a independenței energetice mai
mult cu valoare retorică decât cu valoarea de a o mobiliza către
proiecte concrete. Și eu aș cupla această conversație a
independenței energetice cu posibilitatea ca noi să folosim aceste
resurse energetice în dialog cu companiile de tehnologie americane.
Ca să atragem companii, de exemplu, care sunt active pe zona de
inteligență artificială, pentru că România va putea deveni o
destinație foarte bună pentru centre de date pe zona aceasta de
inteligență artificială, având în vedere faptul că ele au mare
nevoie de energie. Și aici mă bucur că Ministerul Energiei și
Guvernul au început timid o reforma în energie pentru a scădea
taxele și a scădea prețurile în domeniu.
Cred
eu că aici este un teritoriu unde trebuie să fim mai ambițioși.
Asta ar trebui să punem în practică, să cuplăm partea de energie
cu partea de a atrage transfer tehnologic. Și avem și oportunitatea
faptului că președintele Trump a renunțat la acel cadru de
difuzare a soluțiilor AI, care ne plasa nu într-o lumină foarte
favorabilă, pentru că noi nu eram văzuți în administrația
precedentă ca un partener foarte sigur pentru a atrage soluții de
inteligență artificială, ci doar un partener de rangul al doilea.
Acum
avem acel AI Action Plan lansat de președintele Trump, care spune că
Statele Unite se vor preocupa să negocieze bilateral cu partenerii
în care pot avea încredere pentru a transmite aceste soluții de
inteligență artificială americane în statele partenere. Și acest
framework bilateral, acest cadru bilateral, zic eu că este mai
avantajos pentru România. Tocmai că avem aceste resurse energetice
și avem un parteneriat strategic cu SUA în domeniul energiei foarte
solid.
Vedeți
semnale pozitive aici?
Prima
întâlnire bilaterală cu un oficial al administrației Trump a fost
între miniștrii de energie, între, era la acel moment, Sebastian
Burduja și secretarul Wright de la Departamentul de Energie. Deci
asta spune multe pentru că Ministerul Energiei poate să fie văzut
ca un al doilea minister al Afacerilor Externe pentru a relansa acest
parteneriat strategic cu Statele Unite.
Și
cum altfel ne-am mai putea crește valoarea de întrebuințare,
pentru a fi mai importanți în negocierile cu Trump?
Consider
că ar trebui să ne actualizăm o altă dimensiune a parteneriatului
strategic dincolo de palierul militar, palierul energetic și anume
diplomația mineralelor critice. România are resurse importante de
minerale critice. Am putea să devenim și mai importanți, și asta
printr-o investiție a unui partener american care deja este pe piața
românească, e o investiție de un miliard de dolari.  Amerocap
se numește, e o firmă de capital privat care investește într-un
proiect pentru a genera magneziu, pentru a prelucra magneziu. În
momentul de față, Uniunea Europeană depinde în proporții de
peste 90% de importurile de magneziu din China. Când acest proiect
va putea să devină unul final, România va putea să genereze până
la 50% din nevoia Uniunii Europene în acest sens.
În
ce măsură sunt interesați americanii de resursele României?
Guvernul
României a accesat trei proiecte strategice prin instrumentul de
finanțare european pentru a-și dezvolta aceste capacități de
extragere și de producție. În momentul de față la Washington –
și am văzut asta în întâlnirea dintre prim-ministrul australian
și președintele Trump, că aproape toată agenda discuțiilor a
fost conturată în jurul acestor minerale critice, de care Statele
Unite are nevoie pentru a deveni mai puțin dependentă de China și
pentru a-și putea asigura necesarul în cazul unui război care ar
putea începe în Indo-Pacific. Și mai avem resurse importante de
grafit, de exemplu, tot la fel foarte important inclusiv pentru
aplicații militare, dar și pământuri rare pe care România ar
putea să le exploreze.
Nu ne-am preocupat nici măcar de propria avuție
Și
ce ne oprește să facem acest lucru și să le exploatăm în
sfârșit?
Întâi
de toate ar trebui, și asta este o problemă pe care inclusiv
Ucraina o are, nu avem mapate aceste resurse. Și din cauza asta le-a
fost foarte greu ucrainenilor, de exemplu, atunci când au parafat
acordul din luna mai cu Statele Unite pentru a exploata aceste
minerale critice în comun. Ar trebui mai întâi să le cartografiem
și să știm exact unde sunt, pentru ca apoi să mergem în dialogul
cu companiile americane și să atragem capital pentru a ne dezvolta
capacitățile, nu doar de a le extrage, dar și de a le prelucra.
Asta
este important pentru că tot ceea ce văd acum de aici, în materie
de redesenare a relațiilor externe, se face ținând cont de acest
pilon al materialelor critice.
Mai devreme sau mai târziu se va încheia războiul din Ucraina și se va trece la reconstrucția acestei țări. Cum ar putea să participe România și cum am putea să colaborăm aici cu americanii?
Eu
aș mai miza pe faptul că România va putea să joace un rol foarte
important în arhitectura de securitate europeană post-războiul din
Ucraina. Și nu doar având în vedere poziția noastră
geostrategică, pentru că tindem să ne focalizăm doar pe poziție,
doar pe ceea ce avem deja, ce ne-a fost dat, resurse minerale,
poziție geografică.
Nu
atâta de mult investim în a mobiliza, să transformăm aceste
poziții statice în beneficii concrete pentru interlocutorii noștri
geopolitici. Această bază Mihail Kogălniceanu din Constanța va fi
foarte importantă în cazul în care Statele Unite vor decide să
participe la acordarea de garanții de securitate pentru Ucraina pe
partea aeriană, nu există un alt loc mai bun pentru a observa ceea
ce se întâmplă în Ucraina și a putea interveni pe partea aeriană
decât România. Și mai mult decât atât, mai vreau să introduc un
aspect.
România
are instrumente de politici publice foarte robuste pentru a face
acest screening în materie de investiții străine, pentru a bloca
investiții străine dubioase din partea actorilor care au o agenda
strategică opusă nouă, partenerilor euroatlantici. Noi avem o
comisie de screening a investițiilor străine, una dintre primele
care au devenit operaționale în România, care este modelată după
comitetul american de screening a investițiilor străine. O temă la
care eu lucrez acum este să mă uit la cum ar putea arăta influența
Chinei în reconstrucția Ucrainiei.
Reconstrucția
Ucrainei este un proiect care, potrivit ultimelor estimări ale
Băncii Mondiale, ar costa undeva peste 500 de miliarde de dolari. Am
avut din 2022 până în 2025 numeroase conferințe în care s-a tot
discutat sprijinul pentru reconstrucția Ucrainei și s-au colectat
la nivel de acorduri, de declarații de intenție, în valoare de cam
200 de miliarde, deci jumătate din cât e nevoie. Va fi un proiect
imens.
Și
noi nu avem ca europeni, și nici măcar americanii nu au, spațiul
fiscal, bugetar, pentru a susține un effort atât de mare. Și
atunci cine ar putea să vină să își arate generozitatea? China,
partenerul principal rival strategic al Statelor Unite. Eu pledez
pentru ca Statele Unite și România să articuleze un scut pentru
securitate economică pe flancul estic. Deci vom avea nevoie de un
astfel de scut economic, pentru că țări ca Rusia și China vor
încerca să profite și să vulnerabilizeze zona.
Actualitate
Marine Le Pen, victorie istorică: Adunarea Națională a Franței adoptă pentru prima dată un text propus de extrema dreaptă
 
														Adunarea Naţională a Franţei a adoptat joi, pentru prima dată în istorie, un text propus de grupul parlamentar de extremă dreaptă Rassemblement National (RN), condus de Marine Le Pen — un moment considerat simbolic pentru posibila normalizare a partidului în viaţa politică franceză, relatează POLITICO.
Marine Le Pen. FOTO: EPA-EFE
Într-o şedinţă tensionată, 185 de parlamentari au votat în favoarea unei rezoluţii fără caracter obligatoriu, care îndeamnă guvernul să abroge acordul semnat în 1968 între Franţa şi Algeria. Documentul reglementa regimul special de imigraţie al cetăţenilor algerieni în Franţa. Alte 184 de voturi, provenind în principal din zona stângii, s-au opus iniţiativei.
Rezoluţia RN a trecut cu o marjă extrem de strânsă, graţie sprijinului neaşteptat venit din partea unor parlamentari de dreapta şi de centru, dar şi absenţei inexplicabile a mai multor deputaţi din partidul preşedintelui Emmanuel Macron, Renaissance.
Deşi textul nu are efect juridic, votul reprezintă o victorie politică semnificativă pentru Rassemblement National, care a fost mult timp izolat în legislativ din cauza „cordonului sanitar” — o regulă nescrisă prin care partidele tradiţionale evitau colaborarea cu extrema dreaptă.
„Pentru prima dată, un text prezentat de Rassemblement National a fost adoptat”, a declarat Marine Le Pen, imediat după vot. Ea l-a îndemnat din nou pe premierul Sébastien Lecornu să abroge acordul franco-algerian.
Victoria a fost posibilă şi datorită sprijinului a 17 parlamentari din Horizons, partidul de centru-dreapta fondat de fostul premier Édouard Philippe. Ironia situaţiei este că, în trecut, chiar şi Gabriel Attal, liderul partidului prezidenţial Renaissance, a pledat pentru denunţarea acordului, pe fondul tensiunilor crescânde dintre Paris şi Alger. Attal nu a fost însă prezent la vot, iar doar 30 dintre cei 92 de deputaţi Renaissance au votat împotriva textului.
Grupurile de opoziţie de stânga au reacţionat dur, acuzând partidul prezidenţial că a deschis calea unei „victorii simbolice” pentru extrema dreaptă. „Prin neimplicare, au permis adoptarea unui text rasist, legitimând discursul Rassemblement National”, au transmis reprezentanţii stângii.
Adoptarea acestei rezoluţii marchează o schimbare importantă în dinamica politică franceză, fiind văzută de analişti ca un test al capacităţii RN de a-şi extinde influenţa şi de a se impune ca forţă politică legitimă înaintea alegerilor viitoare.
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileMii de credincioși stau la coadă pentru a intra în Catedrala Națională, până în Piața Constituției. Timpul de așteptare este între 6 și 8 ore 
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileMinistrul Apărării Națioanale anunță ce va face România după retragerea soldaților americani: „Armata Română este principala forță de apărare” 
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileAdevărul despre un aparat dentar invizibil, dezvăluit de medici și pacienți! 
- 
																	   Comunicateacum 3 zile Comunicateacum 3 zileD’Olive: Prima livadă de măslini românească este, de astăzi, în Creta 
- 
																	   Breakingacum 2 zile Breakingacum 2 zileFurie la Pentagon din cauza celui mai nou film de pe Netflix. „A House of Dynamite” imaginează un eșec al scutului anti-rachetă al SUA 
- 
																	   Breakingacum 2 zile Breakingacum 2 zileOana Gheorghiu își pune cenușă în cap cu postarea cu „golanii” de la Casa Albă. Primul mesaj al cofondatoarei Dăruiește Viața, după ce Grindeanu a cerut retragerea ei din funcția de vicepremier 
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileParlamentul înființează o comisie de anchetă privind explozia din Rahova, pentru „a clarifica circumstanțele care au condus la pierderea de vieți” 
- 
																	   Comunicateacum 2 zile Comunicateacum 2 zileDespre optimizarea si adaptarea SEO in era inteligentei artificiale 


 
												 
																	 
																	
																															 
									 
									 
									 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											

