Actualitate
LIVE TEXT | Război în Ucraina. Se pare că președintele Belarus, Lukașenko re probleme de sănătate. Victorii punctuale ucrainiene
 
																								
												
												
											Starea de sănătate
a lui Lukașenko rămâne neclară. Lukașenko nu a fost văzut în
public și nici biroul său nu și-a actualizat programul săptămânal
cu niciun eveniment de la vizita sa la Moscova din 9 mai.
Fermier ucrainean protejat contra minelor. Foto: Arhiva Adevărul
UPDATE 06.20
Presa rusă a relatat că două elicoptere rusești Mi-8, un
bombardier Su-34 și un avion de luptă Su-35 s-au prăbușit în
regiunea Briansk pe 13 mai, incidente despre care unele surse ruse
susțin că au fost cauzate de apărarea antiaeriană ucraineană.
Imaginile geolocalizate arată consecințele accidentelor din
apropierea Surestskii Muravei și Klintsy, la aproximativ 50 km de
granița cu Ucraina. Bloggerii ruși au speculat că toate cele patru
avioane s-au prăbușit ca urmare a unei lovituri coordonate
ucrainene folosind sisteme de apărare aeriană din zona de frontieră
a regiunii Cernihiv. Oficialii ucraineni s-au abținut de la a
comenta incidentele. Cu toate acestea, mai mulți bloggeri ruși au
profitat de incident pentru a critica aspecte ale modului în care
forțele aerospațiale ruse desfășoară operațiuni aeriene și
pentru a acuza conducerea responsabilă pentru aceste aeronave de
neglijență gravă și incompetență. Bloggerii au avertizat despre
capacitățile ucrainene și au cerut represalii dure împotriva
Ucrainei. Unii bloggeri au pus la îndoială decizia de a trimite
cele două elicoptere Mi-8  atât de aproape de graniță și au
cerut comandanților aerospațiali să ia măsuri mai bune pentru a
realiza astfel de misiuni mai departe de linia frontului. Adjunctul
Dumei de la Moscova, Andrey Medvedev, a avertizat că acțiunile
contraofensive ucrainene nu se vor manifesta doar în războiul
mecanizat, sugerând că autoritățile ruse ar trebui să se
pregătească pentru noi atacuri asupra unor astfel de active
aviatice, ca parte a unei strategii de contraofensivă ucrainene mai
ample. Ministrul adjunct al Informațiilor din Republica Populară
Donețk (DNR), Daniil Bezsonov, a acuzat comandamentul aerospațial
rus de „tiranie” și „fraudă”.
UPDATE 05.40
Surse ruse au susținut că forțele ucrainene au lovit zonele din
spatele liniei frontului din regiunea Luhansk cu rachete de croazieră
britanice Storm Shadow pe 12 și 13 mai, determinând o anxietate
sporită a Rusiei cu privire la potențialele abilități ucrainene
de a viza logistica rusă. Ministerul
rus al Apărării (MOD) a susținut pe 13 mai că avioanele ucrainene
au lovit instalații industriale din orașul Lugansk ocupat cu o
rachetă de croazieră Storm Shadow pe 12 mai. Imaginile
geolocalizate publicate pe 13 mai arată consecințele atacurilor
ucrainene asupra lui Yuvileyne (7 km vest de orașul Luhansk) din 13
mai, iar surse rusești au susținut pe scară largă că forțele
ucrainene au folosit și rachete de croazieră Storm Shadow în
lovitura ulterioară. Un blogger rus a susținut că o rachetă de
croazieră Storm Shadow ar fi cauzat totuși mai multe daune, iar
Ministerul de Interne al Republicii Populare Lugansk (LNR) a susținut
că forțele ucrainene au folosit rachete „Hrim-2” pentru a
conduce lovitura din 12 mai. Secretarul Apărării al Regatului Unit,
Ben Wallace, a confirmat pe 12 mai că Regatul Unit furnizează
Ucrainei rachetele, dar nu a precizat când sau chiar dacă Ucraina
le-a primit. ISW nu a observat o confirmare vizuală că forțele
ucrainene au folosit rachete de croazieră Storm Shadow pentru a lovi
pozițiile rusești în Ucraina. bloggeri ruși au susținut că
lovitura ilustrează faptul că forțele ucrainene ar putea fi
capabile să ținteze aerodromurile și centrele de desfășurare și
logistică din spate în zone considerate anterior a fi complet
sigure. Un proeminent blogger rus a comparat presupusa utilizare a
rachetelor de croazieră cu vara anului 2022, când forțele
ucrainene au început să folosească rachete HIMARS pentru a viza
logistica rusă din regiunea Herson și a susținut că spațiul
informațional rusesc încearcă în mod similar să minimizeze
impactul pe care l-ar putea avea astfel de sisteme.
UPDATE 04.50
Insistența președintelui rus Vladimir Putin de a conduce războiul
în Ucraina în stilul „Marea Operațiune Militară Specială
Patriotică” a deschis ușa mai multor actori care să pledeze dur
pentru instituționalizarea politicilor interne din ce în ce mai
staliniste. Șeful Comitetului de
Investigație al Rusiei, Alexander Bastrykin, a propus pe 13 mai ca,
în lumina cerințelor de „securitate economică într-un război”,
Rusia să ia calea „naționalizării principalelor sectoare” ale
economiei. Un proeminent blogger rus a răspuns declarației lui
Bastrykin și a remarcat că naționalizarea pe scară largă a
depășit retorica Partidului Comunist și este acum susținută de
una dintre cele mai mari agenții ruse de aplicare a legii. Bloggerul
a remarcat că elitele ruse par să folosească din ce în ce mai
mult practicile bolșevice și staliniste pentru a organiza
societatea rusă pentru război, în absența altor analogi istorici
de succes pentru structurarea economică a războiului. ISW a evaluat
anterior că Putin este interesat în construirea unor paralele
istorice false între războiul din Ucraina și Marele Război
Patriotic Sovietic. Emularea acestor condiții la cele mai înalte
niveluri ale guvernului rus va continua probabil să aibă implicații
interne pe măsură ce războiul continuă și deschide ușa pentru o
normalizare sporită a practicilor sovietice și staliniste în toate
ramurile guvernamentale.
UPDATE 04.27
Fostul comandant al Flotei Pacificului, amiralul Serghei Avakyants,
ar fi primit o numire pentru a conduce o nouă organizație de
generare de forțe rusești numită „Voin” („Războinic”),
care ar fi înlocuit moștenirea Societății Ruse de Voluntari
pentru Asistență Armatei, Aviației și Marinei Rusiei ( DOSAAF).O
sursă rusă a susținut pe 13 mai că organizația „Voin”, care
va oferi instruire și educație de luptă rușilor cu vârsta
cuprinsă între 14 și 35 de ani, a „înlocuit complet” DOSAAF,
care a fost activ în eforturile de recrutare. ISW a raportat
anterior că același blogger rus a susținut că Avakyants va forma
o nouă „organizație” care ar putea coopera cu DOSAAF. Nu este
clar care este starea actuală a DOSAAF dacă raportul acestui
blogger este corect. De asemenea, nu este clar dacă DOSAAF a fost
desființat și reformat în „Voin” sau dacă „Voin” a
subsumat organizația DOSAAF într-o nouă organizație integrată
vertical sub controlul Avakyants și al Ministerului rus al Apărării
(MOD). Acest raport, dacă este exact, ar putea indica un efort al
Kremlinului de a subordona DOSAAF – o organizație nominală
neguvernamentală – sub Ministerul Apărării.
UPDATE 04.13 Se
pare că președintele Belarus Lukașenko a fost internat la un
spital prezidențial din Minsk pe 13 mai.
Monitorii independenți din Belarus au raportat că Lukașenko a fost
internat în Minsk în jurul orei 19:00, ora locală, pe 13 mai, dar
că mașina sa a părăsit spitalul în jurul orei 21:00. Starea de
sănătate a lui Lukașenko rămâne neclară. Lukașenko nu a fost
văzut în public și nici biroul său nu și-a actualizat programul
săptămânal cu niciun eveniment de la vizita sa la Moscova din 9
mai. Lukașenko nu a rostit tradiționalul său discurs de Ziua
Victoriei la Minsk, Belarus, pe 9 mai, deși nu este clar de ce.
UPDATE 03.41
Forțele ruse au continuat atacuri terestre limitate la nord-est de
Kupyansk și la nord-vest de Svatove pe 13 mai.
Statul Major ucrainean a raportat că forțele ruse au încercat
să-și îmbunătățească pozițiile tactice și au condus
operațiuni ofensive fără succes în apropiere de Masiutivka,
Oblast Harkov (13 km nord-est de Kupyansk) și Novoselivske ( 14 km
nord-vest de Svatove) și Stelmakhivka (15 km vest de Svatove) în
regiunea Luhansk.
UPDATE 03.17
Surse ruse au susținut că forțele ruse au continuat operațiunile
ofensive în zona Kreminna pe 13 mai.
Un blogger rus a susținut că forțele ruse au efectuat atacuri în
apropiere de Hryhorivka (11 km sud de Kreminna). Un alt blogger rus a
susținut că au existat lupte intense în apropiere de Dibrova (5 km
sud-vest de Kreminna) începând cu 12 mai. Statul Major ucrainean a
raportat că forțele ruse nu au efectuat nicio operațiune ofensivă
în zona Kreminnei pe 13 mai.
UPDATE 02.58
Forțele ruse au înregistrat câștiguri marginale în Bakhmut
începând cu 13 mai. Imaginile
geolocalizate publicate pe 13 mai indică faptul că forțele ruse au
făcut progrese marginale în nord-vestul Bakhmut. Finanțatorul
Grupului Wagner Yevgeny Prigojin a susținut pe 12 mai că forțele
Wagner au avansat până la 400 de metri în Bakhmut și că forțele
ucrainene controlează în prezent doi kilometri pătrați din oraș.
Prigojin și un blogger rus au susținut că forțele ruse au făcut
progrese marginale suplimentare în sud-vestul Bakhmut din 13 mai,
deși ISW nu a văzut încă o confirmare vizuală a acestor
afirmații. Un blogger rus a susținut că au existat și ciocniri de
luptă lângă Khromove (imediat la vest de Bakhmut). Statul Major
ucrainean a raportat că forțele ruse au condus operațiuni ofensive
fără succes chiar în Bakhmut; pe o rază de 11 km nord-vest de
Bakhmut, lângă Orikhovo-Vasylivka, Hryhorivka și Bohdanivka; și
la 14 km sud-vest de Bakhmut lângă Bila Hora și Stupochky.
UPDATE 02.35
Forțele ruse au continuat operațiunile ofensive limitate de-a
lungul frontului Avdiivka-Donețk pe 13 mai.
Statul Major ucrainean a raportat că forțele ucrainene au respins
numeroase atacuri rusești în apropiere de Marinka (27 km sud-vest
de Avdiivka).Un blogger rus a susținut că forțele ruse au efectuat
atacuri fără succes în apropiere de Novomykhailivka (36 km
sud-vest de Avdiivka) și spre Avdiivka din direcția Opytne (4 km
sud de Avdiivka).
UPDATE 02.22
Forțele ucrainene operează în zone la nord de Avdiivka, unde surse
ruse au susținut anterior că forțele ruse au avansat din 13 mai.
Imaginile geolocalizate publicate pe 12 și 13 mai indică faptul că
forțele ucrainene operează în apropierea liniei de cale ferată la
nord de Krasnohorivka (la 10 km nord de Avdiivka). ) și la vest de
Novobakhmutivka (13 km nord-est de Avdiivka). Forțele ruse nu au
efectuat niciun atac la sol confirmat în vestul regiunii Donețk pe
13 mai.
UPDATE 01.53
Forțele ruse au vizat poziții ucrainene din sudul Ucrainei la vest
de Hulyaipole pe 13 mai. Comandamentul
Operațional de Sud al Ucrainei a raportat că forțele ruse au
intensificat semnificativ recunoașterea fără pilot în ultima zi,
au lansat aproximativ 24 de drone de-a lungul liniei frontului și au
bombardat pozițiile ucrainene de 88 de ori. Comandamentul
Operațional de Sud al Ucrainei a mai declarat că două avioane
rusești Su-35 au lansat patru bombe KAB-500 pe raionul Beryslav. Un
blogger rus a publicat în plus imagini pe 13 mai care arată că
forțele ucrainene operează în zona Dachy din regiunea Herson, pe
malul de est (stânga) al râului Nipro.
UPDATE 01.21 Se
pare că forțele ruse completează unitățile cu personal
mobilizat. Statul Major ucrainean a
raportat că forțele ruse reînnoiesc unitățile care operează în
direcția Svatove cu personal mobilizat, inclusiv cu cei care au
suferit tratament pentru tulburări mintale. ISW a raportat anterior
despre forțele ruse care recrutau personal bolnav.
UPDATE 01.04
Autoritățile ruse continuă eforturile de deportare a cetățenilor
ucraineni în Rusia sub pretextul unor scheme de „odihnă și
relaxare”. Imaginile difuzate de
bloggeri ruși pe 12 mai o arată pe adjunctul Dumei ruse și fostul
comisar pentru drepturile copilului Anna Kuznetsova întâmpinând un
grup de copii și părinți ucraineni din Krasnochereske, regiunea
Lugansk, în Anapa, Krasnodar Krai. Kuznetsova a declarat că
autoritățile ruse au deportat copiii din cauza bombardamentelor din
zonă și i-au scos din Krasnochereske folosind vehicule blindate. Un
blogger care aparent s-a consultat cu Kuznetsova a susținut că
efortul a fost coordonat în comun de personalul militar rus
desfășurat de-a lungul liniei Svatove-Kreminna, Ministerul rus al
Apărării (MOD) și Partidul Rusia Unită.
UPDATE 00.49
Autoritățile de ocupație ruse continuă să folosească acuzațiile
privitoare la activitatea militară ucraineană pentru a justifica
represiunile împotriva rezidenților din zonele ocupate.
Șeful Republicii Populare Lugansk (LNR), Leonid Pasechnik, a
declarat că administrația ocupației din regiunea ocupată Lugansk
suspendă temporar operarea internetului mobil din cauza
„intensificării bombardamentelor” din partea forțelor
ucrainene. O astfel de măsură va complica comunicarea și schimbul
de informații în zonele ocupate, crescând astfel dependența
locală de administrarea ocupației. Administrația de ocupație a
Oblastului Harkiv, care supraveghează o parte minusculă din
nord-estul Oblastului Harkiv, care rămâne sub controlul Rusiei, a
cerut rezidenților să părăsească zona din cauza bombardamentelor
crescute. Administrația de ocupație a regiunii Harkov poate folosi
justificarea presupuselor bombardamente ucrainene pentru a îndepărta
rezidenții mai departe pe teritoriul controlat rusesc sau în Rusia.
ISW a raportat anterior despre eforturile administrațiilor de
ocupație ruse din întreaga Ucraine de a folosi „evacuările”
pentru a îndepărta forțat ucrainenii din casele lor.
UPDATE 00.27
Forțele ruse au efectuat o lovitură cu drone Shahed-131/136
împotriva Ucrainei în noaptea de 12 spre 13 mai.
Statul Major ucrainean a raportat că a doborât 18 dintre cele 22 de
drone Shahed-131/136 pe care forțele ruse le-au lansat din
direcțiile de nord și de sud. Statul Major ucrainean a raportat că
dronele au lovit o instalație de infrastructură din regiunea
Hmelnițki. Imaginile publicate pe 13 mai arată, se pare,
consecințele bombardamentului din regiunea Hmelnițki.
ȘTIRE INIȚIALĂ
Forțele ucrainene continuă să contraatace în zona Bakhmut, pe
fondul afirmațiilor neconfirmate privind noi câștiguri marginale
ucrainene la sud-vest de oraș, începând cu 13 mai.Un
blogger rus a susținut că forțele ucrainene au stabilit noi
poziții la periferia Kurdyumivka (14 km sud-vest de Bakhmut) și au
împins forțele ruse în spatele canalului Siversky Doneț-Donbas
din zonă. Bloggerul a mai susținut că forțele ucrainene au
înaintat spre Klishchiivka (7 km sud-vest de Bakhmut) din direcția
Predtechyne (16 km sud-vest de Bakhmut). ISW nu a observat o
confirmare vizuală a acestor câștiguri suplimentare ucrainene la
sud-vest de Bakhmut sau în altă parte în zona mai largă a Bakhmut
din 13 mai. Comandantul grupării de forțe estice ucrainene,
generalul colonel Oleksandr Syrskyi a declarat pe 13 mai că forțele
ucrainene avansează în zone nespecificate ale front, iar Statul
Major ucrainean a raportat că forțele ucrainene desfășoară în
prezent operațiuni active în zona Bakhmut. Purtătorul de cuvânt
al Grupului de forțe de Est al Ucrainei, colonelul Serhiy Cherevaty,
a declarat pe 13 mai că forțele ucrainene au eliberat 17,3
kilometri pătrați de teritoriu în direcția Bakhmut în trei zile
de contraatacuri. ISW a evaluat începând cu 13 mai că forțele
ucrainene au eliberat 16,85 kilometri pătrați în zona Bakhmut în
timpul recentelor contraatacuri. Surse ruse au amplificat imagini
care pretind să arate consecințele unui recent contraatac ucrainean
asupra pozițiilor rusești de lângă Mayorsk (20 km sud-vest de
Bakhmut) și au susținut că Brigada 3 a Republicii Populare Donețk
(DNR) a Corpului 1 de Armată a respins atacurile. Un proeminent
blogger rus a susținut că recentele contraatacuri limitate, de
succes ucrainene la nord de Khromove (imediat la vest de Bakhmut) au
degradat capacitatea forțelor ruse de a interzice autostrada O0506
dintre Khromove și Chasiv Yar (13 km vest de Bakhmut), o linie
terestră semnificativă de comunicare (GLOC) pentru forțele
ucrainene care operează chiar în Bakhmut. Bloggerul a susținut că
retragerile rusești ca răspuns la recentele contraatacuri ucrainene
au avut loc în zone relativ mici ale frontului, dar a avertizat că
aceste „regrupări” ar putea deveni mai semnificative dacă
forțele ruse nu reușesc să stabilizeze prima linie. Finanțatorul
Grupului Wagner Yevgeny Prigojin a susținut pe 12 mai că discuțiile
despre retragerile tactice ale Rusiei sunt absurde, deoarece forțele
ruse continuă să abandoneze definitiv pozițiile în locații
nespecificate.
Actualitate
Sediul central al AUR a fost vandalizat. Pe pereți au apărut mesaje precum „Antifa” sau „Mai bine mort decât fascist”
 
														Sediul partidului AUR a fost vandalizat în noaptea de miercuri spre joi, 29-30 octombrie. Autorii faptei au scris mesaje agresive cu graffiti de culoare neagră și roșie, fiind însoțite și de tag-uri precum simbolul anarhiei.
FOTO: Captură video Facebook/AUR
Pe pereții gardului care înconjoară sediul central AUR au apărut mesaje precum „ANTIFA”, „F**K FASCISTS” sau „MAI BINE MORT DECÂT FASCIST”.
Reprezentanții AUR au declarat că astfel de fapte „nu sunt acte de curaj, ci infracțiuni”.
„Vandalizarea nu este un act de curaj, ci o infracțiune. Ura și violența nu pot fi instrumente politice. Cine atacă sedii, simboluri și chipurile eroilor noștri nu apără democrația, o distruge. România are nevoie de lege, de respect și de oameni care construiesc, nu de cei care distrug”, au transmis reprezentanții AUR pe Facebook.
Sursă video: Facebook/AUR
Potrivit Digi24, Poliția Capitalei a transmis, într-un comunicat de presă, că joi, polițiști de la Direcția Generală de Poliție a Municipiului București – Secția 1 Poliție au fost sesizați de către o femeie, în vârstă de 41 de ani, reprezentant al unei organizații politice din Sectorul 1, cu privire la faptul că, pe gardul instituției, ar fi fost scrise mesaje cu caracter denigrant.
Totodată, au fost provocate distrugeri la nivelul unor bannere amplasate pe gardul respectiv.
„Polițiștii deplasați la fața locului au demarat activitățile specifice, în cauză fiind efectuate cercetări în vederea identificării și depistării persoanei bănuite de comiterea faptelor sesizate. Cercetările sunt continuate de către polițiștii Secției 1 Poliție, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de distrugere, sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 1”, a mai spus sursa citată.
Actualitate
„Lui Trump îi va plăcea de Nicușor Dan”. Soluțiile unei experte de la Washington pentru reinventarea relațiilor româno- americane
 
														Expert
în securitate, politologul Antonia Pup predă la prestigioasa
Universitate Georgetown din Washington şi este analist la Comisia
specială a Camerei Reprezentanţilor privind competiţia strategică
dintre SUA şi Partidul Comunist Chinez. Într-un interviu pentru
„Adevărul”, Antonia Pup recomandă urgentarea vizitei lui
Nicușor Dan la Casa Albă și explică cu ce argumente îi putem
determina pe americani să pună mai mult preț pe relațiile
bilaterale.
Donald Trump și Nicușor Dan s-au întâlnit la summitul NATO de la Haga. FOTO: Președinția României
Adevărul:
Redimensionarea forțelor militare americane de la baza Kogălniceanu,
termen „cosmetizat” pentru că ar trebui să o numim retragere
parțială, i-a luat pe mulți prin surprindere, deși despre
reorientarea SUA spre Indo-Pacific se tot vorbește de cel puțin 15
ani. Ce ar mai putea să facă acum autoritățile române?
Antonia
Pup: Președintele
României, la un minim, ar trebui să-l sune pe președintele
american Donald Trump pentru a afla la ce nivel al deciziei a fost
asumată această mutare a trupelor. Este vorba doar despre o decizie
a Pentagonului sau este o decizie asumată pe întreaga verticală de
putere a statului american? Această decizie bruscă de relocare a
trupelor impactează deocamdată doar România din întreagă Europa,
ceea ce este suspicios, mai ales că autoritățile de la București
au o fidelitate istorică în raport cu partenerul strategic
american.
Ce
riscuri decurg de aici, mai ales că avem o asimetrie tot mai
evidentă între nordul flancului estic și sudul acestuia?
Această
decizie va invita la și mai multă agresiune din partea Federației
Ruse, care este probabil foarte încântată să vadă această
mostră de dezbinare transatlantică. Ne putem aștepta la o creștere
a ritmului atacurilor hibride, la o activare a operațiunilor de
dezinformare, dar și la alte tipuri de provocări, pentru a fi
testați. Pe flancul estic al NATO astăzi s-a produs o falie, o
asimetrie, care a fost de fapt resimțită în întreagă perioadă
2016-2022, când în nordul flancului (Regiunea Baltică) am avut o
prezență de tipul „enhanced forward presence”, iar în sudul
flancului (regiunea Mării Negre) o prezență mai redusă, de tipul
„tailored forward presence”. Ca un rezultat, Marea Baltică este
astăzi un lac NATO, iar Marea Neagră este un teatru de război.
Președintele Dan ar trebui să convoace CSAT pentru a coordona un
plan de răspuns pentru a umple acest gol, iar ministrul de externe
să înceapă un turneu diplomatic la Londra, Paris, Berlin,
Bruxelles și Varșovia, de unde să adune resurse suplimentare
pentru a ne rezolva nevoile de descurajare.
Ce e de făcut
În
ce privește relațiile româno-americane, ce e de făcut și cu ce
ar trebui să începem?
Evident
că mai sunt multe alte paliere pe care cred că trebuie să lucrăm
în relația cu SUA, nu doar să ne îmbunătățim retorica față
de partenerul strategic. Sper să se grăbească și domnul
președinte cu o vizită aici pentru că zic eu că se închide o
fereastră de oportunitate cu cât vom merge mai în profunzimea
anului 2026.
Problema
este că la anul vor fi alegeri parțiale, „midterms”, alegeri
pentru Congres. Dacă ne uităm când o să aibă loc acele alegeri
vedem că ele vor fi în luna noiembrie a anului 2026 și putem trage
concluzia greșită că mai este suficient timp până atunci. În
realitate, problema este că în majoritatea statelor câștigătorul
se decide, de fapt, în alegerile primare. Acestea încep în martie
și țin ocupată toată perioada de primăvară. Și atunci toată
lumea aici deja este într-o cursă contra-cronometru pentru bani,
pentru fundraising (n.r. – strângere de fonduri), pentru atenția
administrației Trump, pentru tot felul de endorsements și așa mai
departe. Și zic eu că nu ar trebui să cădem în capcana asta și
să credem că avem tot timpul din lume pentru ca Statele Unite ale
Americii să-și ia alte angajamente internaționale față de state
terțe, fiindcă nu e deloc așa și chiar suntem destul de presați
de timp. Și de asta zic eu că poate că am avea nevoie ca
președintele să vină aici ceva mai repede, să prioritizeze. Deci
sfatul meu ar fi să se grăbească, pentru că această fereastră
de oportunitate este tot mai restrânsă și pentru că specificul
politicii externe americane în mandatul Trump este foarte intim
legat de percepția președintelui Trump față de anumiți lideri
sau alții. Și atunci eu înțeleg că aparatul politico-diplomatic
din România este cumva mai reținut în a organiza această vizită
până nu se, cum a zis chiar președintele, reglează lucrurile la
nivelurile inferioare ale administrației, adică până nu se
reglează lucrurile la nivel tehnic
Și
e o percepție greșită?
Problema
este că noi tindem să operăm cu aceste concepte de organizare a
aparatului decizional de politică externă americană care erau
valabile poate pe vremea președintelui Joe Biden sau în timpul primei
președinții a lui Donald Trump. Pe atunci conta foarte mult ce spune, sau
conta oricum mult mai mult decât contează acum ce hotărâri se iau
în eșaloanele inferioare ale deciziei americane.
Trump s-a schimbat
Dar
ce s-a schimbat mai exact la Washington?
Acum
suntem la Washington într-un scenariu în care instituții precum
Consiliul pentru Securitate Națională, care avea în atribuții să
contureze acele opțiuni de politică externă și de securitate
pentru președinte, nu mai contează atât de mult. Contează foarte
mult și epicentrul deciziei de politică externă s-a mutat, zic eu,
de la Departamentul de Stat și de la Consiliul pentru Securitate
Națională mult mai mult în proximitatea președintelui.
Și
ce ar fi de făcut în acest caz?
Pentru
asta e nevoie de un contact direct între cei doi președinți. Acest
lucru va putea să schimbe jocul în relația cu americanii și ar
trebui să privim asta cu mai puțin defetism.
Antonia Pup. FOTO: Arhivă personală
Cum
ați vedea viitoarea întâlnire dintre cei doi președinți?
Eu
cred că președintelui Trump îi va plăcea de președintele Nicușor
Dan și o să vă spun și de ce. Președintele Trump este un
afacerist. Oamenii, în general, dar mai ales oamenii de afaceri, cei
care vor să facă bani, prețuiesc oamenii deștepți. Și nu
deștepți neapărat din punct de vedere social, dar inteligenți și
bine mobilați pe partea aceasta de competențe STEM, competențe
matematice, gândire științifică, cum este profilul președintelui
Nicușor Dan. Așa că eu aș fi un pic mai încrezătoare în
capacitățile noastre de a crea această conexiune la nivelul cel
mai înalt.
Unde a greșit România față de Trump
Vorbeați
de defetism, așa că am să vă întreb dacă nu cumva România a
pariat exclusiv pe democrați și pe fostul președinte Joe Biden și
pe candidata Kamala Harris, la alegerile de anul trecut, ceea ce ar
fi mai greu de trecut cu vederea de către Trump și actuala sa
administrație?
Cred
că este nevoie un răspuns mai nuanțat aici. Într-adevăr, simt și
eu că majoritatea politicienilor români sau și chiar majoritatea
diplomaților de cealaltă parte a spectrului se simt mai confortabil
cu o administrație democrată. De ce? Pentru că este mai
predictibilă.
Pentru
că președintele Biden a fost ultimul transantlantist de la Casa
Albă. A fost un om care cunoștea valoarea NATO foarte intim pentru
că el a fost înainte președintele Comisiei de Afaceri Externe din
Senat. Într-adevăr, se resimte și din perspectiva asta că, poate,
conexiunile noastre cu partea democrată sunt mult mai solide, iar
cele cu republicanii suferă puțin.
De
cealaltă parte, am văzut că ambasadorul nostru Andrei Muraru a dat
un interviu în proximitatea alegerilor de anul trecut din SUA în
care a prezentat și relațiile foarte bune pe care România le are
cu Trump. Acum, evident, noi trebuie să facem cum a spus secretarul
general al NATO, Mark Rutte. Să negociem, să dansăm cu cine este
pe ringul de dans. Exact așa a spus Rutte. Adică, nu avem noi a
formula preferințe inclusiv atunci când vine vorba de alegeri. Ceea
ce noi trebuia să facem, în schimb, și nu cred că am făcut, iar
acum plătim un preț, este să ne conturăm niște scenarii la
nivelul administrației publice a României.
Dezvoltați
puțin ideea…
Dacă
vine Kamala Harris se întâmplă asta, dacă vine Donald Trump se
întâmplă asta pentru România și trebuie să facem această
schimbare foarte rapidă, să mergem cu niște scenarii
personalizate. Așa ar trebui procedat. Noi ne-am bazat pe faptul că
lucrurile au stat foarte bine și că modul în care se făcea
politică externă în timpul președinției Trump 1 ne-a convenit,
așa că am translatat asta la timpul prezent, la cel de-al doilea
mandat Trump. Dar cei doi președinți, dacă aș putea să spun așa,
primul președinte Trump și al doilea președinte Trump sunt foarte
diferiți!
Ce
s-a schimbat în toți acești ani la președintele Trump și în ce
măsură și-a schimbat felul de a vedea politica externă?
Spuneam
că cei „doi” Trump sunt diferiți. Și asta se vede din modul în
care percepe inclusiv competiția strategică cu China, la
preocupări. Acum avem un președinte Trump care este mult mai
preocupat de moștenirea sa personală, politică, de modul în care
acesta va putea să se branduiască ca un facilitator de pace și de
consens la nivelul scenei internaționale, pentru că miza sa acum
este să intre în galeria celor mai de succes președinți americani
cu niște mize foarte concrete. De aici și obsesia pentru Premiul
Nobel pentru pace. Și vedem că, inclusiv în acel proiect 2025 care
a fost lansat de Fundația Heritage, principalul think tank care
furnizează idei și personal pentru administrația americană
actuală, din câteva sute de pagini nu aveam nici măcar un capitol,
cred că doar o pagină cu referire la Europa. În schimb, același
document era mult mai cuprinzător în ce privește inclusiv regiunea
arctică sau asiatică, iar spațiul dedicat lor mult mai extins.
Unde
a greșit sau greșește România, dacă nu cumva toată Europa?
Eu
zic că am fost un pic prea naivi când a venit vorba de venirea
acestui președinte. În mediile intelectuale occidentale, de exemplu
în Franța, chiar și la Bruxelles, analiștii încă de atunci își
formulau aceste scenarii. Noi nu le-am avut și ne-am bazat pe faptul
că oricine va veni, ne va fi bine.
Trebuie să fim mai tranzacționari
Și
ce am putea face acum ca să redresăm cumva situația? Cum ar trebui
să negociem cu americanii?
Ne
va fi bine în măsura în care vom ști să ne adaptăm și în
măsura în care, zic eu, președintele Nicușor Dan va fi capabil să
pună pe masa americanilor, pe masa președintelui Trump, un pachet
concret de deal-uri, de tranzacții pe care să-l abordăm în
relația bilaterală, de investiții și de a promova România ca un
partener în care SUA vor putea să aibă încredere în Europa. Asta
am văzut inclusiv în alegerea termenilor în acea declarație care
a fost lansată de Departamentul de Stat după întâlnirea
ministrului de externe român cu șeful diplomației americane Marco
Rubio. S-a folosit termenul de furnizor de securitate pentru România
la Marea Neagră. Adică așteptările Statelor Unite de la România
sunt ceva mai mari. Pentru că am dovedit că suntem un partener
pentru această regiune. Faptul că găzduim acel centru de pregătire
F16, faptul că baza de la Mihail Kogălniceanu va fi modernizată
pentru a deveni o bază mai militară, mai importantă și mai
puternică decât Rammstein, pentru NATO.
Aici
trebuie să ne facem parte și să modernizăm și să investim și
să fim mai vigilenți în ceea ce privește corupția și alte
riscuri. Dar furnizori și nu beneficiari. Asta înseamnă că SUA,
pe măsură ce își schimbă prioritățile, și asta vom vedea în
strategia de apărare a Statelor Unite care urmează să fie lansată
în această toamnă, au nevoie de aliați de încredere în Europa
pentru a delega din aceste responsabilități de securitate și cred
că, cel puțin în ceea ce privește flancul estic al NATO, România
poate să fie un asemenea aliat.
Și
se așteaptă de la noi nu doar buget pentru apărare, la acel 3,5%
pentru cheltuieli de înzestrare care a fost agreat la nivelul NATO
la ultimul summit din Olanda, din iulie, dar, aș zice eu, și
inițiative politico-militare mai robuste, cum ar fi acest hub pentru
securitate la Marea Neagră pe care ne zbatem să îl
operaționalizăm. Am văzut că a fost chiar săptămâna aceasta
Reuniunea miniștrilor de Afaceri Externe din Uniunea Europeană în
formatul Consiliului pentru Afaceri Externe la nivel UE și ministrul
Oana Țoiu a spus că este imperativ să se operaționalizeze acest
hub. Problema este că Uniunea Europeană în acea abordare
strategică a Uniunii Europene față de securitate la Marea Neagră
a prevăzut acest hub să fie mai mult un rol reactiv, adică
colectăm informații, monitorizăm ceea ce se întâmplă în
spectrul maritim.
Aici
cu ce am putea veni în plus, în așa fel încât să le arătăm
americanilor și nu numai că putem fi și noi mai activi, că avem
idei și am fi capabili să ducem o politică mai proactivă?
Cred
că România ar putea să vină cu o viziune pentru operaționalizarea
acestui hub, inclusiv pentru a integra lecțiile de război ale
Ucrainei în partea aceasta de război naval modern. Și pe lângă
doar a monitoriza și doar a face schimb de informații, ar trebui să
facem și un pas pentru a creiona la partea sudică a flancului estic
al NATO, în regiunea Mării Negre, o veritabilă comunitate de
securitate așa cum avem în partea de nord a flancului. Pentru că
vedem că odată cu aderarea Suediei și Finlandei la NATO, Marea
Baltică a devenit un lac NATO. În schimb, Marea Neagră este acum
un teatru de război. Iar pentru asta avem nevoie să lucrăm și cu
parteneri precum Turcia. Românii ar trebui să invite Turcia să fie
un partener în acest hub de securitate și să avem inclusiv
exerciții militare comune, evident după ce situația din Ucraina se
va stabiliza, în aceste formate regionale. Doamna ministru Țoiu a
mai spus într-un interviu că este inacceptabil ca voința a 26 de
state membre ale Uniunii Europene să fie blocată de un singur vot.
Adică, practic, că s-ar dori eliminarea veto-ului în deciziile de
afaceri externe ale Uniunii Europene, de poziționare externă, dar
și subgrupa politicii externe și de securitate europeană, care
este politica de apărare comună. Și că asta se sesizăm că ar fi
ceva ce poate ministrul de Externe al României dorește să acceseze
împreună cu echipa dumneaei ca o oportunitate de afirmare pentru
România. Aici mă aflu în divergență față de poziția
Ministerului Afacerilor Externe. De ce? Eu nu cred că mai este o
miză acum să renunțăm la acest veto. Înțelegeam dacă eram mai
activ să renunțăm la acel veto pentru că aveam un interes imediat
să grăbim aderarea la zona Schengen. Am înțeles atunci, era vorba
de interesul național. Dar costurile politice ale unei asemenea
decizii care ar presupune modificarea Tratatului Uniunii Europene zic
eu că sunt foarte mari, iar beneficiile strategice pentru a elimina
acest veto sunt cam mici.
Cum va arăta viitorul Uniunii Europene
Și
cum ar trebui să arate viitorul politicii externe europene?
Cred
că viitorul politicii externe europene va fi în afara Tratatelor
Uniunii Europene. Va fi în formate mini-laterale, mai agile, pe
modelul coaliției celor binevoitori, Coalition of the Willing, în
care vom vedea, în loc să pierdem atât de mult timp, să modificăm
tratate, să ne asigurăm că toate statele se vor angaja la această
modificare și nu cred că va fi cazul. Pentru că cine ar vrea să
renunțe la dreptul de veto? Ungaria, Cehia, Slovacia, sigur nu. Așa
că este, din punctul meu de vedere, un demers falimentar din start.
Antonia Pup (stânga) la Forumul de Securitate de la Varșovia. FOTO: Arhivă personală
Și
atunci ce ar trebui să facă România?
Ar
trebui ca România, zic eu, și Ministerul Afacerilor Externe să
conducă acest efort, să se mobilizeze pentru a crea această
comunitate de securitate la Marea Neagră și pentru a aduce
parteneri europeni mai aproape de Marea Neagră. De exemplu, Regatul
Unit, în cel mai recent review strategic lansat de ministerul lor de
Apărare, a menționat Marea Neagră ca fiind o zonă de interes
strategic pentru britanici. M-aș mobiliza pentru a crea alianțe
militare cu Polonia, cu Turcia, de a lucra în aceste formate mai
mici, dar mai eficiente.
În
loc să ne afundăm în dezbateri nesfârșite despre cum luăm acele
decizii, haideți să le luăm și să acționăm înainte de toate,
pentru că situația de securitate europeană o impune. Și dacă
acum cinci ani, când a avut loc conferința pentru viitorul Uniunii
Europene, avea rost să discutăm despre modificarea tratatelor
pentru o politică externă mai agilă, mai rapidă, mai puțin
reactivă, acum nu cred că mai avem acest lux și ar trebui să
acționăm. Și mai mult decât să acționăm, să o facem inclusiv
cu partenerii care sunt în afara Uniunii Europene, dar fără de
care nu putem vorbi de securitate europeană. Și aici nu e vorba
doar de Turcia, ci și Regatul Unit.
Revenind
la americani, ce proiecte comune le-ar reține atenția și ar avea potențial să ne facă să câștigăm și noi din ele?
O
să încep cu două proiecte pe care le consider foarte importante.
Noi vorbim foarte mult despre faptul că avem resurse energetice,
avem o situație energetică favorabilă nouă, că suntem siguri din
acest punct de vedere, pentru că avem aceste resurse importante, mai
ales cele din Marea Neagră, dar și proiectele pe care noi ne-am
angajat să le facem cu Statele Unite pentru a deveni mai siguri din
această perspectivă. De exemplu, proiectul cu reactoarele modulare
mici, unde avem statutul de pionieri.
Problema
este că noi folosim această carte a independenței energetice mai
mult cu valoare retorică decât cu valoarea de a o mobiliza către
proiecte concrete. Și eu aș cupla această conversație a
independenței energetice cu posibilitatea ca noi să folosim aceste
resurse energetice în dialog cu companiile de tehnologie americane.
Ca să atragem companii, de exemplu, care sunt active pe zona de
inteligență artificială, pentru că România va putea deveni o
destinație foarte bună pentru centre de date pe zona aceasta de
inteligență artificială, având în vedere faptul că ele au mare
nevoie de energie. Și aici mă bucur că Ministerul Energiei și
Guvernul au început timid o reforma în energie pentru a scădea
taxele și a scădea prețurile în domeniu.
Cred
eu că aici este un teritoriu unde trebuie să fim mai ambițioși.
Asta ar trebui să punem în practică, să cuplăm partea de energie
cu partea de a atrage transfer tehnologic. Și avem și oportunitatea
faptului că președintele Trump a renunțat la acel cadru de
difuzare a soluțiilor AI, care ne plasa nu într-o lumină foarte
favorabilă, pentru că noi nu eram văzuți în administrația
precedentă ca un partener foarte sigur pentru a atrage soluții de
inteligență artificială, ci doar un partener de rangul al doilea.
Acum
avem acel AI Action Plan lansat de președintele Trump, care spune că
Statele Unite se vor preocupa să negocieze bilateral cu partenerii
în care pot avea încredere pentru a transmite aceste soluții de
inteligență artificială americane în statele partenere. Și acest
framework bilateral, acest cadru bilateral, zic eu că este mai
avantajos pentru România. Tocmai că avem aceste resurse energetice
și avem un parteneriat strategic cu SUA în domeniul energiei foarte
solid.
Vedeți
semnale pozitive aici?
Prima
întâlnire bilaterală cu un oficial al administrației Trump a fost
între miniștrii de energie, între, era la acel moment, Sebastian
Burduja și secretarul Wright de la Departamentul de Energie. Deci
asta spune multe pentru că Ministerul Energiei poate să fie văzut
ca un al doilea minister al Afacerilor Externe pentru a relansa acest
parteneriat strategic cu Statele Unite.
Și
cum altfel ne-am mai putea crește valoarea de întrebuințare,
pentru a fi mai importanți în negocierile cu Trump?
Consider
că ar trebui să ne actualizăm o altă dimensiune a parteneriatului
strategic dincolo de palierul militar, palierul energetic și anume
diplomația mineralelor critice. România are resurse importante de
minerale critice. Am putea să devenim și mai importanți, și asta
printr-o investiție a unui partener american care deja este pe piața
românească, e o investiție de un miliard de dolari.  Amerocap
se numește, e o firmă de capital privat care investește într-un
proiect pentru a genera magneziu, pentru a prelucra magneziu. În
momentul de față, Uniunea Europeană depinde în proporții de
peste 90% de importurile de magneziu din China. Când acest proiect
va putea să devină unul final, România va putea să genereze până
la 50% din nevoia Uniunii Europene în acest sens.
În
ce măsură sunt interesați americanii de resursele României?
Guvernul
României a accesat trei proiecte strategice prin instrumentul de
finanțare european pentru a-și dezvolta aceste capacități de
extragere și de producție. În momentul de față la Washington –
și am văzut asta în întâlnirea dintre prim-ministrul australian
și președintele Trump, că aproape toată agenda discuțiilor a
fost conturată în jurul acestor minerale critice, de care Statele
Unite are nevoie pentru a deveni mai puțin dependentă de China și
pentru a-și putea asigura necesarul în cazul unui război care ar
putea începe în Indo-Pacific. Și mai avem resurse importante de
grafit, de exemplu, tot la fel foarte important inclusiv pentru
aplicații militare, dar și pământuri rare pe care România ar
putea să le exploreze.
Nu ne-am preocupat nici măcar de propria avuție
Și
ce ne oprește să facem acest lucru și să le exploatăm în
sfârșit?
Întâi
de toate ar trebui, și asta este o problemă pe care inclusiv
Ucraina o are, nu avem mapate aceste resurse. Și din cauza asta le-a
fost foarte greu ucrainenilor, de exemplu, atunci când au parafat
acordul din luna mai cu Statele Unite pentru a exploata aceste
minerale critice în comun. Ar trebui mai întâi să le cartografiem
și să știm exact unde sunt, pentru ca apoi să mergem în dialogul
cu companiile americane și să atragem capital pentru a ne dezvolta
capacitățile, nu doar de a le extrage, dar și de a le prelucra.
Asta
este important pentru că tot ceea ce văd acum de aici, în materie
de redesenare a relațiilor externe, se face ținând cont de acest
pilon al materialelor critice.
Mai devreme sau mai târziu se va încheia războiul din Ucraina și se va trece la reconstrucția acestei țări. Cum ar putea să participe România și cum am putea să colaborăm aici cu americanii?
Eu
aș mai miza pe faptul că România va putea să joace un rol foarte
important în arhitectura de securitate europeană post-războiul din
Ucraina. Și nu doar având în vedere poziția noastră
geostrategică, pentru că tindem să ne focalizăm doar pe poziție,
doar pe ceea ce avem deja, ce ne-a fost dat, resurse minerale,
poziție geografică.
Nu
atâta de mult investim în a mobiliza, să transformăm aceste
poziții statice în beneficii concrete pentru interlocutorii noștri
geopolitici. Această bază Mihail Kogălniceanu din Constanța va fi
foarte importantă în cazul în care Statele Unite vor decide să
participe la acordarea de garanții de securitate pentru Ucraina pe
partea aeriană, nu există un alt loc mai bun pentru a observa ceea
ce se întâmplă în Ucraina și a putea interveni pe partea aeriană
decât România. Și mai mult decât atât, mai vreau să introduc un
aspect.
România
are instrumente de politici publice foarte robuste pentru a face
acest screening în materie de investiții străine, pentru a bloca
investiții străine dubioase din partea actorilor care au o agenda
strategică opusă nouă, partenerilor euroatlantici. Noi avem o
comisie de screening a investițiilor străine, una dintre primele
care au devenit operaționale în România, care este modelată după
comitetul american de screening a investițiilor străine. O temă la
care eu lucrez acum este să mă uit la cum ar putea arăta influența
Chinei în reconstrucția Ucrainiei.
Reconstrucția
Ucrainei este un proiect care, potrivit ultimelor estimări ale
Băncii Mondiale, ar costa undeva peste 500 de miliarde de dolari. Am
avut din 2022 până în 2025 numeroase conferințe în care s-a tot
discutat sprijinul pentru reconstrucția Ucrainei și s-au colectat
la nivel de acorduri, de declarații de intenție, în valoare de cam
200 de miliarde, deci jumătate din cât e nevoie. Va fi un proiect
imens.
Și
noi nu avem ca europeni, și nici măcar americanii nu au, spațiul
fiscal, bugetar, pentru a susține un effort atât de mare. Și
atunci cine ar putea să vină să își arate generozitatea? China,
partenerul principal rival strategic al Statelor Unite. Eu pledez
pentru ca Statele Unite și România să articuleze un scut pentru
securitate economică pe flancul estic. Deci vom avea nevoie de un
astfel de scut economic, pentru că țări ca Rusia și China vor
încerca să profite și să vulnerabilizeze zona.
Actualitate
Marine Le Pen, victorie istorică: Adunarea Națională a Franței adoptă pentru prima dată un text propus de extrema dreaptă
 
														Adunarea Naţională a Franţei a adoptat joi, pentru prima dată în istorie, un text propus de grupul parlamentar de extremă dreaptă Rassemblement National (RN), condus de Marine Le Pen — un moment considerat simbolic pentru posibila normalizare a partidului în viaţa politică franceză, relatează POLITICO.
Marine Le Pen. FOTO: EPA-EFE
Într-o şedinţă tensionată, 185 de parlamentari au votat în favoarea unei rezoluţii fără caracter obligatoriu, care îndeamnă guvernul să abroge acordul semnat în 1968 între Franţa şi Algeria. Documentul reglementa regimul special de imigraţie al cetăţenilor algerieni în Franţa. Alte 184 de voturi, provenind în principal din zona stângii, s-au opus iniţiativei.
Rezoluţia RN a trecut cu o marjă extrem de strânsă, graţie sprijinului neaşteptat venit din partea unor parlamentari de dreapta şi de centru, dar şi absenţei inexplicabile a mai multor deputaţi din partidul preşedintelui Emmanuel Macron, Renaissance.
Deşi textul nu are efect juridic, votul reprezintă o victorie politică semnificativă pentru Rassemblement National, care a fost mult timp izolat în legislativ din cauza „cordonului sanitar” — o regulă nescrisă prin care partidele tradiţionale evitau colaborarea cu extrema dreaptă.
„Pentru prima dată, un text prezentat de Rassemblement National a fost adoptat”, a declarat Marine Le Pen, imediat după vot. Ea l-a îndemnat din nou pe premierul Sébastien Lecornu să abroge acordul franco-algerian.
Victoria a fost posibilă şi datorită sprijinului a 17 parlamentari din Horizons, partidul de centru-dreapta fondat de fostul premier Édouard Philippe. Ironia situaţiei este că, în trecut, chiar şi Gabriel Attal, liderul partidului prezidenţial Renaissance, a pledat pentru denunţarea acordului, pe fondul tensiunilor crescânde dintre Paris şi Alger. Attal nu a fost însă prezent la vot, iar doar 30 dintre cei 92 de deputaţi Renaissance au votat împotriva textului.
Grupurile de opoziţie de stânga au reacţionat dur, acuzând partidul prezidenţial că a deschis calea unei „victorii simbolice” pentru extrema dreaptă. „Prin neimplicare, au permis adoptarea unui text rasist, legitimând discursul Rassemblement National”, au transmis reprezentanţii stângii.
Adoptarea acestei rezoluţii marchează o schimbare importantă în dinamica politică franceză, fiind văzută de analişti ca un test al capacităţii RN de a-şi extinde influenţa şi de a se impune ca forţă politică legitimă înaintea alegerilor viitoare.
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileMii de credincioși stau la coadă pentru a intra în Catedrala Națională, până în Piața Constituției. Timpul de așteptare este între 6 și 8 ore 
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileMinistrul Apărării Națioanale anunță ce va face România după retragerea soldaților americani: „Armata Română este principala forță de apărare” 
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileAdevărul despre un aparat dentar invizibil, dezvăluit de medici și pacienți! 
- 
																	   Comunicateacum 3 zile Comunicateacum 3 zileD’Olive: Prima livadă de măslini românească este, de astăzi, în Creta 
- 
																	   Breakingacum 2 zile Breakingacum 2 zileFurie la Pentagon din cauza celui mai nou film de pe Netflix. „A House of Dynamite” imaginează un eșec al scutului anti-rachetă al SUA 
- 
																	   Breakingacum 2 zile Breakingacum 2 zileOana Gheorghiu își pune cenușă în cap cu postarea cu „golanii” de la Casa Albă. Primul mesaj al cofondatoarei Dăruiește Viața, după ce Grindeanu a cerut retragerea ei din funcția de vicepremier 
- 
																	   Actualitateacum 2 zile Actualitateacum 2 zileParlamentul înființează o comisie de anchetă privind explozia din Rahova, pentru „a clarifica circumstanțele care au condus la pierderea de vieți” 
- 
																	   Comunicateacum 2 zile Comunicateacum 2 zileDespre optimizarea si adaptarea SEO in era inteligentei artificiale 


 
												 
																	 
																	
																															 
									 
																	 
									 
																	 
									 
									 
									 
									 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											 
														 
																											

