Evaluarea Națională 2023 începe luni. Tot ce trebuie să știe elevii. Sfatul psihologului

0
156

Examenele naționale
debutează luni, 19 iunie, cu
proba scrisă la Limba română pentru absolvenții de clasa a VIII-a. Ce recomandări au specialiștii pentru copii. Ce ar trebui să facă elevii în acest weekend.

Foto. Arhivă

Foto. Arhivă

După un final de an școlar
agitat, absolvenții claselor terminale încep examenele naționale. Primii sunt
elevii de clasa a VIII-a care susțin luni, 19 iunie, proba scrisă la Limba și
literatura română. Urmează proba scrisă la Matematică, programată pentru 21
iunie și proba scrisă la Limba maternă, în 22 iunie, pentru elevii care au
studiat în limbile minorităților.  În
acest an, media claselor V-VIII nu va mai fi luată în considerare la admiterea
la liceu.

Accesul în săli, până la 8.30

Probele scrise încep la
ora 9.00, iar elevii au la dispoziție două ore pentru rezolvarea subiectelor,
din momentul în care fiecare elev completează caseta de identificare și i se
distribuie subiectul. Accesul candidaților în săli este permis până cel mai târziu
la ora 8.30.

Potrivit metodologiei,
absolvenților le este interzis accesul în sală cu orice tip de materiale
ajutătoare de tipul manualelor, dicționarelor, ciornelor, cărților, rezumatelor
sau culegerilor care ar putea fi de ajutor în rezolvarea testelor. De asemenea,
sunt interzise telefoanele mobile, orice instrumente electronice de calcul, de
stocare de informații sau de comunicare.

Totodată, accesul în săli
se face fără sacoșe, poșete, ghiozdane, candidații fiind obligați să le
depoziteze în sălile organizate în centrul de examen cu acest scop. Elevii care
vor refuza nu vor fi primiți în examen.

În timpul probelor scrise,
elevilor le este interzis să comunice între ei sau cu exteriorul, să transmită
materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi ale lucrărilor sau
cirne, notițe sau alte materiale care ar putea fi utile în rezolvarea
subiectelor.

Frauda, sancționată cu eliminare și nota 1

Orice încălcare a acestor
reguli va fi considerată fraudă sau tentativă de fraudă, candidații respectivi
fiiind eliminați din examen, indiferent dacă materialele au fost folosite sau
nu. Candidații eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă primesc nota 1
pe lucrare.

În cazul în care
candidații doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim
prevăzut pentru rezolvare, pot părăsi sala de examen, cel mai devreme după o
oră de la începerea probei. La ieșirea din sala de examen, candidații nu
primesc subiectele.

Dacă diferențele de notare
ale celor doi evaluatori ai unei lucrări este mai mică sau egală cu un punct,
nota finală este calculată ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor
acordate de evaluatori, fără rotunjire. În cazul în care diferența de notare este mai mare de un punct, lucrarea va fi
recorectată de alți doi profesori evaluatori, după finalizarea evaluării nota
finală fiind calculată luând în considerare cele patru note. Potrivit
metodologiei, după eliminarea
celor două note aflate la extreme, nota finală se calculează ca medie
aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor rămase.

Examenul de Evaluare
Națională este monitorizat video prin intermediul camerelor de supraveghere,
după o procedură stabilită de Comisia Națională de Organizare a Evaluării
Naționale.

Rezultatele
obținute de elevi vor fi comunicate anonimizat, utilizându-se codurile
individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost
distribuite candidaților, pe baza de semnatură de primire, la prima probă
susținuta de aceștia.

Sfaturile psihologului

Solicitat să ofere câteva
sfaturi pentru elevi legate de aceste ultime zile înaintea examenelor,
psihologul Mihai Copaceanu a subliniat că, la o școală (clasa a VIII-a) i-a
intrebat pe părinți ce-și doresc de la copiii lor și a scris răspunsurile lor
pe flipchart: „să învețe bine, să fie cuminți, să respecte, să fie atenți,
note mari, să intre la liceul la care își doresc, etc !” Apoi am trasat o
linie verticală: ”Peste 10 Ani” și i-am întrebat cum își văd copiii.
„Fericiti, independenți, maturi, responsabili, realizați, cu bani, de
succes (unii au zis casătoriți). Apoi le-am demonstrat (și ei au fost de acord)
că nu există o relație directă între copiii cu note mari de azi și cei de
succes de mâine, nici între cei cu 10 la examene si cei mai fericiți mai
târziu!”

Evaluarea Națională începe din fericire, luni, 19 iunie, mai spune Copăceanu:
Haideți sa le arătam copiilor că merită iubirea, prețuirea și respectul nostru
indiferent de rezultatele de la examenele naționale!
Că sunt iubiți și acceptați, încurajați și sustinuți indiferent de note, chiar
mici, mici de tot. Și copiii care primesc 4 la examen au nevoie de înțelegere
și iubire. Poate mai multă pentru că simt acut eșecul!
Dacă îi spune copilului că ”astăzi vei susține cel mai important examen din
viața ta și de el depinde viitorul tău, să nu mă faci de râs „punem o enormă presiune pe el. ”Ce să mai zic că unii aud
asta de un an de zile, zilnic, alții chiar dintr-a VII-a. Nu doar de la părinți
cât și de la diriga și toți profii. De la bunici și rude. De ce
nu învățăm
copiii să fie fericiți și încrezători? De ce le inducem teamă și angoasă
combinată în multe cazuri cu amenințări sau chiar agresivitate ?! În realitate
nu e cel mai important examen. Nici pentru adulți, pentru noi nu a fost. Nu
ne-a schimbat viața. Am întâlnit sute de persoane care nu au intrat la liceul
visat, nici la facultatea dorită și cu toate acestea sunt mulțumiți de stadiul
la care au ajuns. Și invers: am întâlnit adulți care și-au dorit foarte mult și
au învățat mult pentru a fi admiși la licee de top pentru ca mai tarziu să
regrete (” n’aș mai face același liceu „). Din ce in ce mai mult aud
astăzi:” liceul X nu mai e ce a fost. A scăzut mult. Doar prestigiul a
rămas….” Evaluarea Națională e un examen. Atât. Nici măcar o olimpiadă.
Valoarea copiilor nu stă în note.
Mai mult, copiii români susțin examene din clasa a II-a. Citeam astăzi că Legea
Educației a suferit peste 70 de modificari în ultimii ani.
Vă dați seama că noi nu avem un sistem bazat pe predictibilitate, siguranță și
viziune stabilă. Suntem o nație centrată pe stres si evaluări fără sens.
Evaluări pilot vorba domnului ministru”
, atrage atenția psihologul.
Vreau să văd tineri cu personalități puternice, adaugă Mihai Copăceanu,
pregătiți pentru viața, echilibrați psihoemoțional, optimiști, încrezători,
zâmbitori: ”Vreau sa văd tineri care au abilități sociale, își gestionează
emoțiile, timpul si sunt disciplinați, sunt „descurcăreți”, capabili
de independență și autonomie, capabili să evite riscurile, dornici să cucerească
lumea, nu unii cu note mari și cu multă nesiguranță, angoasă, frustrare sau
depresie!”

Șapte recomandări

În primul rând somnul. Să doarmă
foarte mult în această săptămână, să doarmă mai mult decât au dormit până acum.
Le va fi greu să se pună devreme la somn. Însă somnul odihnitor, de calitate,
somnul profund este esențial atât pentru odihna corpului, a creierului,
relaxare, dar și pentru reducerea anxietății și creșterea atenției și
concentrării. Un elev odihnit va avea mai multă performanță decât un copil
obosit.

2. Plimbarea pe jos înainte de examen.
Studiile arată că elevii care au mers pe jos la școală, s-au plimbat (și nu au
sărit grăbiți din taxi sau mașina părinților) au avut rezultate mai bune la
examen. Mersul pe jos relaxează și reduce tensiunea.

3. Să se alimenteze sănătos (nu
mult) și să consume apă, să facă exerciții fizice, mişcare și să facă ceea ce
pentru ei înseamnă relaxare.

4. Să renunțe la folosirea în exces a
telefonului mobil
și la toate aplicațiile mobile în acest timp. După
examene se pot întoarce la Instragram, TikTok sau Spanchat.

5. Să discute doar cu prietenii care îi
încurajează
, prietenii şi rudele care îi susţin, îi înţeleg şi îi ajută.
Îţi dă o stare de bine după ce vorbești cu ei. Te vei simți mai bine.

6. Exerciții de relaxare. În timpul
examenului o să simți emoții ridicate poate și frică, frică de eșec, de a lua o
notă mică, de a nu dezamăgi, de a nu intra acolo unde îți dorești. Poți avea
senzația că subiectele sunt foarte dificile. Însă gestionarea emoțiilor,
reducerea stresului și a panicii va face să ai rezultatele dorite. Dacă simți
că îți bate inima foarte tare, transpiri, că ai senzație de leșin, respiră
adânc, lung și profund și expiră lung timp de 5-6 ori. Toate acestea te vor
relaxa. Dacă nu trece senzația anunță profesorul supraveghetor.

7. Spune-le părinţilor să se abţină de
la critici inutile şi certuri.

Mihai Copăceanu are un sfat și pentru părinți: „Încercaţi, nu e greu şi
contează foarte mult să spuneți: ”am încredere în tine, nu-ţi fie teamă, sunt
lângă tine, te apreciez, vreau să te văd fericit, ai făcut o treabă bună, mă
bucur şi apreciez pentru cât ai învăţat, ştiu cât te-ai străduit, ştiu că nu a
fost deloc uşor, în fiecare zi învăţ lucruri noi de la tine, vei avea o vacanţă
binemeritată, te voi iubi întotdeauna indiferent de ce notă vei primi”.

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here