Connect with us

Actualitate

Un român, printre cei care au purtat torța olimpică la Paris: „Am început cu Clio cu două uși și am urcat scara ca fiecare care vrea să ajungă undeva” INTERVIU

Publicat

pe

Un român, printre cei care au purtat torța olimpică la Paris: „Am început cu Clio cu două uși și am urcat scara ca fiecare care vrea să ajungă undeva” INTERVIU

Un român din Țara Oașului face parte din echipa care a purtat torța olimpică de la piscina olimpică și până la stade de France. Românul și-a început viața în Franța de jos, apoi a ajuns un antreprenor respectabil care a lucrat la două dintre șantierele Olimpiadei.

Vasile Balin poartă torța olimpică la JO Paris 2024. FOTO: Arhivă personală

Vasile Balin (42 de ani) a făcut parte din echipa de 25 de persoane care a purtat flacăra olimpică între piscina olimpică și Stade de France, cel mai mare stadion din țară, în cadrul Jocurilor Olimpice 2024.

„Am fost convocați la 8.45. Apoi, ne-au dat echipamentul, ne-am îmbrăcat, am făcut o repetiție, ne-a dus în zona de unde am preluat flacăra. Am fugit circa 200 de metri. Toți am avut torța olimpică aprinsă în mâini. Am fost o echipă de 25 în total și am purtat flacăra între noi și apoi am dat-o mai departe”, a explicat el pentru „Adevărul”.

În jurul orei 11.45, grupul din care a făcut parte și Vasile a primit flacăra olimpică și a predat-o mai departe după circa 10-15 minute.

Traseul flăcării olimpice a fost împărțit pe mai multe sectoare. În total, 10.000 de oameni au contribuit la aducerea torței la destinația finală. „Eu eram numărul 8.400 și ceva din 10.000 de persoane care au purtat flacăra, știu că după aia mi-a dat un fel de plachetă cu „inima flăcării” și numărul cu care am fost înscris”, a detaliat el.

Placheta primită de Vasile Balin. FOTO: Arhivă personală

După ce a trecut prin mâinile a circa 10.000 de oameni, flacăra a fost urcată pe un vaporaș pe Sena. „Apoi a plecat a plecat la Cité internationale des arts, acolo unde am făcut celălalt șantier, și de acolo nu știu unde, pentru că locul e secret până în ultimul moment. Nu se știe unde se va aprinde flacăra”.

Românul care a purtat Torța Olimpică la Paris

Întrebat cum a trăit acele momente, Vasile Balin a susținut: „a fost o onoare pentru mine ca român să port flacăra olimpică în Franța. Am fost singurul român dintre cele 25 de persoane”.

Românul a povestit cum a ajuns să facă parte din echipa care a purtat flacăra olimpică: „Am firmă de construcții aici de vreo 15 ani și am lucrat la două șantiere de la Jocurile Olimpice. Având în vedere că mă înțeleg foarte bine cu cei de la SOLIDEO (instituția publică franceză însărcinată cu realizarea infrastructurii Olimpiadei-nr), cu cei de la Paris 2024 și clienții mei, un promotor foarte mare în Franța, ei de pe fiecare șantier trebuiau să propună pe cineva ca să poarte flacăra olimpică. Și m-au propus pe mine, toți au fost de acord și am purtat flacăra olimpică”.

Vasile are o firmă de construcții cu 26 de angajați. Firma lui a montat geamurile la „village de media” (satul jurnaliștilor-nr) – zona care va găzdui jurnaliști din întreaga lume pe timpul desfășurării olimpiadei.

„Noi am făcut toate geamurile la 189 de apartamente din village de media. La trei blocuri am făcut tot ce înseamnă rigips interior și tâmplăria, uși, dulapuri etc. Pe celălalt sit de la jocurile Olimpice am fabricat toate fațadele din sticlă și le-am instalat pe două clădiri de birouri pentru jocurile olimpice, a detaliat românul.

Despre dificultatea lucrărilor, oșeanul a susținut: „am avut termene strânse, dar am făcut ce trebuie. Avem oameni mulți, am făcut ce trebuie, am lucrat mai mult, am livrat la timp”.

Firma lui lucrează pentru Olimpiadă de mai bine de un an de zile. La începutul anului 2024 a predat lucrările.

Vasile susține că în momentul de față viața în Paris nu s-a schimbat radical. „Nu există blocaje, sunt, într-adevăr, multe restricții de circulație, pentru că a fost nevoie să întărească protecția prin jurul stadioanelor și pe acolo pe unde vor avea loc jocurile. În rest, viață e normală. am crezut că o să fie mai haotic dar nu, chiar din contră”, a detaliat el.

Vasile Balin cu torța olipică. FOTO: Arhivă personală

În Franța din 2002

Vasile este în Franța din 2002. După ce a terminat școala, a lucrat circa 2 ani ca șofer și a plecat în Franța. „Am început ca toți românii. La început, am mai făcut câte o prostie, am lucrat ca agent de securitate un pic, am lucrat cu unul dintre frații mei care avea firmă de construcții și din 2009 mi-am deschis societatea mea”, explică oșanul.

Din 2009 până la ora actuală, el și-a deschis propria fabrică de geamuri și are 26 de angajați: „Ne-am cumpărat tot, avem birourile, depozitul, atelierele ne aparțin. Am început cu Clio cu două uși și doi băieți și am urcat pe scară ca fiecare care vrea să ajungă undeva și vrea să facă ceva”.

Anul trecut a avut o cifră de afaceri de 6,5 milioane de euro.

Eu încă sunt mic încă, față de alți români care o duc bine și care au firme aici”, a spus Vasile.

Vasile și echipa cu care a purtat torța. FOTO: Arhiva personală

„Visul meu: să revin acasă”

Cu toate că duce o viață confortabilă în Franța și afacerea merge foarte bine, visul lui este să revină în România: „Sunt în construcție, îmi fac casă la Sighetu Marmației. Bineînțeles că vreau să mă întorc acasă, dar deocamdată nu pot”.

Explica şi de ce: „Cele mici sunt la școală. Am trei fete, 8, 11 și 13 ani. Deocamdată am un business care funcționează foarte bine, că ajung să întreținem 26 de familii care lucrează pentru noi”.

Viața lui la Paris înseamnă multă muncă: „Rutina de zi cu zi, muncă multă. Muncitorii mei lucrează circa 8 ore pe zi. Eu lucrez dublu. Încep la ora 6-7 și la ora 23-24 încă mai sunt la birou”. Cu toate acestea, are o viață liniștită și siguranța zilei de mâine. 

Vasile susține că a început să lucreze la o hală de producție și în România. „Nașul, care lucrează în țară, mi-a spus că dacă vreau să fac bani pentru alții și nu pentru mine, să deschid în România. Dacă nu, să stau aici că sunt că stau bine. L-am ascultat”, a susținut el.

Lucrurile merg bine pentru familia lui Vasile în Franța și, deocamdată, rămâne aici. „Acum se anunț un pic un pic de criză aici, dar la noi carnetul de comanzi e plin până pe la sfârșitul anului viitor.”

Comentarii Facebook

Actualitate

China își proiectează puterea navală dincolo de țărmurile sale. Fujian, cel mai avansat portavion, a fost introdus în serviciu

Publicat

pe

China își proiectează puterea navală dincolo de țărmurile sale. Fujian, cel mai avansat portavion, a fost introdus în serviciu

China a introdus în serviciu portavionul Fujian, primul proiectat şi construit integral în ţară, potrivit agenţiei de presă Xinhua.

Portavionul Fujian a intrat în serviciu FOTO profimedia

Fujian este al treilea portavion al Chinei și probabil cel mai clar exemplu de până acum al reformării și extinderii militare masive dispusă de Xi Jinping, care își propune să construiască o forță modernizată până în 2035 și una „de clasă mondială” până la mijlocul secolului.

China are cea mai mare marină din lume, cu peste 370 de nave de suprafață și submarine, conform estimărilor Pentagonului, deși SUA operează în continuare cele mai multe portavioane dintre toate țările.

Potrivit experților, noul portavion va ajuta cea mai mare marină din lume să își extindă puterea dincolo de propriile ape.

Denumit Fujian – după provincia chineză situată cel mai aproape de Taiwan – portavionul şi-a primit pavilionul miercuri, în cadrul unei ceremonii care a avut loc pe insula Hainan, la care a participat și preşedintele Xi.

Mai modern şi mai puternic decât celelalte două portavioane ale Chinei, Fujian este echipat cu catapulte electromagnetice ce permit lansarea unor avioane de mai multe tipuri, cu armament mai greu şi cu rază de acţiune mai mare. Singurul portavion din lume care dispunea până acum de un astfel de echipament era Gerald R. Ford, aparținând marinei militare a SUA.

Celelalte două portavioane ale Chinei – Liaoning, achiziţionat în 2000 de la Ucraina, şi Shandong, primul construit în China, după un model sovietic – au rampe de lansare înclinate, care nu permit decolări la fel de eficiente, cu încărcături la fel de mari de arme şi carburant.

Fujian a făcut timp de mai multe luni ieşiri de probă pe mare şi a lansat avioane de vânătoare „invizibile” J-35, noua versiune pentru portavioane, precum și aeronava de alertă timpurie KJ-600, în afară de J-15, avioanele de vânătoare standard ale Chinei.

O proiectare a puterii dincolo de apele sale

„Portavioanele sunt esențiale pentru viziunea conducerii chineze asupra Chinei drept o mare putere cu o marină” care își poate proiecta puterea departe de coastele sale, a explicat Greg Poling, directorul Inițiativei pentru Transparență Maritimă din Asia de la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale.

„Un portavion nu prea o ajută în Primul Lanț de Insule, în schimb este esențială pentru acea competiție, dacă asta dorește, cu americanii în regiunea indo-pacifică mai larg”, a spus Poling.

Armata tot mai avansată a Chinei și capacitatea acesteia de a „proiecta puterea la nivel global” reprezintă unul dintre motivele pentru care Pentagonul, în ultimul său raport către Congres, a continuat să o numească „singurul concurent al Statelor Unite cu intenția și, din ce în ce mai mult, cu capacitatea de a remodela ordinea internațională”.

Este dreptul Beijingului să „își transforme marina într-o marină strategică pe măsura forței naționale a Chinei”, a declarat Song Zhongping, un expert în afaceri militare cu sediul în Hong Kong.

„Portavioanele chineze nu pot opera doar în apropiere de casă, ci trebuie să opereze în oceanele și mările îndepărtate pentru a efectua diverse misiuni de instruire și sprijin”, a spus Song. „China este o mare putere, iar interesele noastre externe sunt pe tot globul; trebuie să fim prezenți la nivel global.”

Vestea că Fujian a intrat în serviciu a fost întâmpinată cu oarecare îngrijorare în Japonia vecină. Minoru Kihara, fost ministru al apărării și secretar-șef de cabinet în noul guvern al prim-ministrului Sanae Takaichi, a declarat că această veste subliniază faptul că China „își consolidează rapid puterea militară fără transparență”.

„Credem că armata Chinei intenționează să își dezvolte capacitatea operațională pe mare și în aer prin consolidarea puterii maritime”, a declarat el reporterilor, subliniind că Japonia urmărește activitatea militară a Chinei și va „răspunde calm, dar decisiv” dacă va fi necesar.

Un salt important pentru China

„Beijinul deja „efectuează exerciții mai complexe pentru portavioane dincolo de țărmurile sale, în Pacificul de Vest”, a declarat Nick Childs, cercetător senior la Institutul Internațional pentru Studii Strategice, cu sediul la Londra. „Caracteristicile noii nave îi vor permite să ofere o capacitate mai cuprinzătoare și să opereze mai eficient într-o gamă mai largă de scenarii.”

Scenariul care stârnește îngrijorare în capitalele străine este o posibilă blocadă sau invazie chineză a Taiwanului, o insulă autoguvernată democratic, pe care China o revendică drept propriul teritoriu și pe care liderul Xi Jinping nu a exclus să o anexeze cu forța.

Deși insula se află în largul coastei Chinei, dacă China ar avea capacitatea de a poziționa un grup sau mai multe grupuri de portavioane în jurul celui de-al Doilea Lanț de Insule – între Taiwan și sediul Flotei Pacificului SUA din Hawaii – asta ar putea întârzia o posibilă asistență militară americană în cazul unui atac chinez.

„Ei vor ca acele portavioane să joace un rol în extinderea perimetrului strategic mai departe de China, or unul dintre lucrurile importante pe care le poate face un portavion este extinderea razei de acțiune a Chinei pentru a supraveghea activitățile din aer, pe mare și sub apă”, a declarat Brian Hart, director adjunct al Proiectului China Power al CSIS.

Cel mai avansat avion de vânătoare stealth J-35, precum avionul de vânătoare greu J-15T au fost lansate, de asemenea, de pe Fujian, oferind noului portavion „capacitate de operare pe toată puntea”, potrivit marinei chineze.

Capacitatea de a transporta propriile aeronave de recunoaștere înseamnă, că spre deosebire de primele două portavioane, nu va opera în orb atunci când se află în afara razei de sprijin terestru, oferindu-i posibilitatea de a opera cele mai avansate aeronave ale sale la distanțe mari, inclusiv în al doilea lanț de insule.

„Portavionul Fujian reprezintă un salt important pentru China în ceea ce privește capacitățile portavioanelor sale în comparație cu primele două”, a spus Hart .

Totuși, Hart a remarcat că marina Chinei este în urma SUA în mai multe privințe importante.

Are doar trei portavioane, comparativ cu cele 11 ale Marinei SUA. În plus, în timp ce portavioanele Chinei sunt alimentate cu energie convențională, cele SUA sunt alimentate cu energie nucleară, ceea ce înseamnă că pot opera aproape nelimitat, fără a avea nevoie de realimentare – fapt care le sporește raza de acțiune. Portavionul din clasa Ford, din care doar unul este în serviciu în prezent, dar se construiesc mai multe, este, mai mare, poate transporta mai multe aeronave pe puntea de zbor și are un al treilea elevator, ceea ce înseamnă că poate transporta mai multe aeronave din hangarele de pe puntea inferioară într-un timp mai scurt.

China este, de asemenea, în urma SUA în ceea ce privește crucișătoarele și distrugătoarele cu rachete ghidate, care sunt esențiale în asigurarea apărării aeriene și submarine, precum și a sprijinului pentru grupuri navale mai mari.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

George Simion reacţionează după ce Olguţa Vasilescu l-a ironizat că a cerut protecţie SPP: „Tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea”

Publicat

pe

George Simion reacţionează după ce Olguţa Vasilescu l-a ironizat că a cerut protecţie SPP: „Tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea”

George Simion a
răspuns vineri, 7 noiembrie, cu o postare pe Facebook la ironia lansată de Lia
Olguța Vasilescu (PSD), după ce Simion solicitase protecție SPP, afirmând că a
fost amenințat.

George Simion răspunde ironiilor Olguţei Vasilescu. FOTO: Profimedia

Liderul AUR a
reacționat vineri la ironia venită din partea social-democratei Lia Olguța Vasilescu,
după ce George Simion anunțase anterior că a cerut protecție din partea
Serviciului de Protecție și Pază (SPP) ca urmare a faptului că a primit mai
multe ameninţări.

„În loc să se ocupe de guvernarea lor cu USR, azi, de
ziua revoluției bolșevice, tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea. 
Vă anunț că sunt bine, aștept alegerile anticipate”, a scris el pe contul său de Facebook.

Replica sa a fost o
reacție directă la discursul Olguței Vasilescu, rostit în timpul Congresului
PSD de vineri, de la Bucureşti, în care aceasta a ironizat apelul la protecție
al liderului AUR.

„Cine să așteptăm să vină la guvernare? Bărbații falnici
care dau fuga la SPP când îi amenință unu’ pe Facebook? L-a amenințat pe el pe
Facebook, pe el, cel mai drept dintre traci? Simioane, pai, dacă mâine te
cheamă la război, îl iei și pe al lui Pahonțu cu tine? Uită-te la mine ce fac
când intră pe Facebook! Le dau un block și mă întorc și la reziști când termin
cu tracii. Cum zici și tu ceva, pare că a început recensământul nebunilor și,
când nu fac față, apar și diaspora, și boții și tiriboții. Și tu afli că bei și
te droghezi și nu ai fost ca ei la școală. Și nu ai fost cu ei la școală, că tu
nu scrii «miau», ca pisica”,
a
spus Olguţa Vasilescu pe scena congresului PSD.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Românii pot călători în China fără viză până la 31 decembrie 2026

Publicat

pe

Românii pot călători în China fără viză până la 31 decembrie 2026

China a anunțat
prelungirea politicii de acces fără viză pentru cetățenii din 45 de țări,
inclusiv România, până la finalul anului 2026.

Imagine din Hong Kong. FOTO: South China Morning Post

China și-a extins
politica unilaterală de acces fără viză, permițând cetățenilor din 45 de țări,
printre care și România, să intre pe teritoriul chinez fără viză pentru o
perioadă de până la 30 de zile, a anunțat purtătorul de cuvânt al Ministerului
chinez de Externe, Mao Ning.

Decizia, transmisă
oficial și pe site-ul Ambasadei Republicii Populare Chineze în România,
prelungește perioada de aplicare a măsurii până la 31 decembrie 2026, ora
24:00, după ce, în 2024, autorităţile chineze anunţau vă românii nu mai au nevoie de vize până la 31 decembrie 2025.

„Pentru a facilita în continuare călătoriile
transfrontaliere, China a decis să extindă politica de exonerare de viză pentru
România și alte 44 de țări până la 31 decembrie 2026, ora 24:00.  Cetățenii
care dețin pașapoarte valabile din România sunt scutiți de obligația de a
deține viză dacă intră în China în scopuri de afaceri, turism, vizite la
familie sau prieteni, schimburi și tranzit. Aceștia pot rămâne în China fără
viză pentru o perioadă de maximum 30 de zile”,
potrivit sursei citate.

Noua listă de țări
acoperă state din Europa, Asia, America de Sud, Australia și Noua Zeelandă, în
încercarea de a facilita schimburile internaționale și de a relansa sectorul
turistic, grav afectat în timpul pandemiei.

De asemenea, Suedia
va fi inclusă în program în perioada 10 noiembrie 2025 – 31 decembrie 2026,
conform precizărilor făcute de autoritățile chineze.

Totuși, oficialii
de la Beijing subliniază că persoanele care nu îndeplinesc condițiile
programului trebuie să obțină o viză de intrare înainte de a călători în China.

Potrivit
analiștilor internaționali, extinderea acestei politici marchează o nouă etapă
în deschiderea Chinei către parteneriate comerciale și culturale globale,
într-un context economic aflat în plină redresare.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Stiri calde

China își proiectează puterea navală dincolo de țărmurile sale. Fujian, cel mai avansat portavion, a fost introdus în serviciu China își proiectează puterea navală dincolo de țărmurile sale. Fujian, cel mai avansat portavion, a fost introdus în serviciu
Actualitateacum 3 ore

China își proiectează puterea navală dincolo de țărmurile sale. Fujian, cel mai avansat portavion, a fost introdus în serviciu

China a introdus în serviciu portavionul Fujian, primul proiectat şi construit integral în ţară, potrivit agenţiei de presă Xinhua. Portavionul Fujian...

George Simion reacţionează după ce Olguţa Vasilescu l-a ironizat că a cerut protecţie SPP: „Tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea” George Simion reacţionează după ce Olguţa Vasilescu l-a ironizat că a cerut protecţie SPP: „Tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea”
Actualitateacum 8 ore

George Simion reacţionează după ce Olguţa Vasilescu l-a ironizat că a cerut protecţie SPP: „Tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea”

George Simion a răspuns vineri, 7 noiembrie, cu o postare pe Facebook la ironia lansată de Lia Olguța Vasilescu (PSD),...

Românii pot călători în China fără viză până la 31 decembrie 2026 Românii pot călători în China fără viză până la 31 decembrie 2026
Actualitateacum 13 ore

Românii pot călători în China fără viză până la 31 decembrie 2026

China a anunțat prelungirea politicii de acces fără viză pentru cetățenii din 45 de țări, inclusiv România, până la finalul...

Elias Charalambous a cedat nervos, după înfrângerea cu Basel! Antrenorul, la cuțite cu un suporter român Elias Charalambous a cedat nervos, după înfrângerea cu Basel! Antrenorul, la cuțite cu un suporter român
Actualitateacum 18 ore

Elias Charalambous a cedat nervos, după înfrângerea cu Basel! Antrenorul, la cuțite cu un suporter român

Meciul pierdut de FCSB la Basel, scor 1-3, în Europa League, nu s-a terminat odată cu fluierul final. Pe lângă...

Black Friday 2025: Cele mai avantajoase oferte la perii, plăci și ondulatoare de păr de la Rowenta sau Esteto cu reduceri de până la 66% Black Friday 2025: Cele mai avantajoase oferte la perii, plăci și ondulatoare de păr de la Rowenta sau Esteto cu reduceri de până la 66%
Actualitateacum 23 de ore

Black Friday 2025: Cele mai avantajoase oferte la perii, plăci și ondulatoare de păr de la Rowenta sau Esteto cu reduceri de până la 66%

Black Friday 2025 aduce, probabil, cele mai bune reduceri la aparatele de styling pentru păr: perii rotative, ondulatoare și plăci de îndreptat. Vrei...

Suplimentele de melatonină, periculoase pentru sănătate? Studiul controversat care circulă pe internet Suplimentele de melatonină, periculoase pentru sănătate? Studiul controversat care circulă pe internet
Actualitateacum o zi

Suplimentele de melatonină, periculoase pentru sănătate? Studiul controversat care circulă pe internet

,O analiză desfășurată pe o perioadă de cinci ani, care a inclus peste 130.000 de adulți cu insomnie, a constatat...

Ministerul Transporturilor propune un nou ajutor de stat de 114 milioane de lei pentru TAROM. Banii vor fi luați din Fondul de rezervă Ministerul Transporturilor propune un nou ajutor de stat de 114 milioane de lei pentru TAROM. Banii vor fi luați din Fondul de rezervă
Actualitateacum o zi

Ministerul Transporturilor propune un nou ajutor de stat de 114 milioane de lei pentru TAROM. Banii vor fi luați din Fondul de rezervă

Compania TAROM, prin Ministrul Transportului, a cerut Guvernului o nouă tranșă din ajutorul de stat aprobat de Comisia Europeană, pentru...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2025 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro