Connect with us

Actualitate

Războiul din umbră continuă. Ce pregătește Iranul după lovitura Israelului I INTERVIU

Publicat

pe

Războiul din umbră continuă. Ce pregătește Iranul după lovitura Israelului I INTERVIU

Atacurile Israelului care au vizat Iranul pot degenera într-un conflict regional cu implicații globale, dar niciuna dintre cele două țări nu-și dorește acum un război total, susține analista de politică externă Raluca Moldovan, conferențiar la Universitatea Babeș-Bolyai.

Armata israeliană a omorât cel puțin 20 de comandanți iranieni de rang înalt, FOTO: X

Israelul a lansat, vineri, o ofensivă aeriană masivă asupra Iranului, vizând infrastructura nucleară, programul de rachete și structura de comandă a armatei.

Reuters relatează că cel puțin 20 de comandanți iranieni de rang înalt, inclusiv șeful programului de rachete al Gărzilor Revoluționare, Amir Ali Hajizadeh, au fost uciși în atacuri.

Ministrul iranian de externe Abbas Araghchi a calificat atacul israelian drept „o declarație de război” şi „a cerut Consiliului de Securitate să abordeze imediat problema”, a transmis MAE iranian într-un comunicat.

Israelul a anunțat că va închide ambasadele din întreaga lume și și-a avertizat cetățenii să fie prudenți și să evite să afișeze simboluri evreiești sau israeliene în spații publice.

Președintele american Donald Trump a îndemnat Iranul să încheie un acord, avertizând într-o postare pe platforma sa Truth Social că riscă un val de atacuri și mai brutale.

„Am dat Iranului șansă după șansă să încheie o înțelegere. Le-am spus, în cele mai ferme cuvinte, «pur și simplu să o facă», dar oricât de mult au încercat, oricât de aproape au fost, pur și simplu nu au reușit să o realizeze.”

Raluca Moldovan, conferențiar la Universitatea Babeș-Bolyai, specializată pe Orientul Mijlociu, a analizat conflictul pentru „Adevărul”.

„Efectul imediat este o destabilizare suplimentară”

Adevărul: Care sunt posibilele scenarii de răspuns din partea Iranului și ce efecte ar putea avea asupra securității regionale?

Raluca Moldovan: Iranul are mai multe opțiuni pe masa decizională. Un răspuns direct, de tip stat-la-stat, este puțin probabil în acest moment, din cauza riscurilor majore de escaladare. Mai probabil este un răspuns indirect, prin intermediul actorilor afiliați – cum ar fi Hezbollah în Liban, grupări șiite din Irak sau milițiile Houthi din Yemen, deși aceste forțe (mai ales Hezbollah) au fost destul de slăbite de atacurile recente ale Israelului, care au dus la moartea unui număr însemnat de lideri ai grupării teroriste. Vom vedea dacă aceste grupări vor avea de această dată voința și resursele pentru a face jocul Teheranului.

Un alt scenariu este o reacție calibrată, menită să salveze prestigiul regimului, dar să evite un război deschis. Un prim semnal în acest sens a fost transmis de Teheran în această dimineață prin cele 100 de drone lansate în direcția capitalei israeliene, care însă nu au produs pagube, fiind interceptate de Iron Dome.

Indiferent de opțiune, efectul imediat este o destabilizare suplimentară a unei regiuni deja tensionate. Țări precum Libanul, Siria și Irakul devin potențiale teatre de confruntare indirectă, iar securitatea maritimă în Golful Persic poate fi afectată semnificativ.

Care au fost principalele motive strategice ale Israelului pentru a lansa acest atac asupra Iranului? A făcut Iranul pași importanți spre obținerea armei nucleare sau operațiunea este menită să stimuleze Iranul să participe serios la negocieri?

Israelul consideră că Iranul a depășit mai multe „linii roșii” privind dezvoltarea capacităților nucleare. În absența unui acord funcțional mai mult sau mai puțin asemănător cu fostul deal nuclear agreat între Teheran și administrația Obama în 2015, care este în prezent pe agenda Casei Albe, și a controalelor internaționale eficiente, serviciile israeliene estimează că Teheranul s-ar putea apropia periculos de pragul nuclear, așa cum a declarat premierul Netanyahu în această dimineață, când a menționat că Iranul este la câteva săptămâni distanța de a fabrica arma nucleară.

Atacul de aseară trebuie văzut ca parte a doctrinei de descurajare și ca un mesaj: Israelul este dispus să acționeze unilateral dacă percepe o amenințare existențială. În același timp, este și o mișcare strategică prin care se încearcă forțarea Iranului să revină la masa negocierilor dintr-o poziție de vulnerabilitate percepută. În plus, momentul ales nu este deloc întâmplător: atacul cu siguranță a fost pregătit de ceva vreme, iar planul a fost ținut în stand by în așteptarea unei ocazii potrivite, care a venit ieri, când Boardul Agenției Internaționale pentru Energie Atomică (IAEA) a atras atenția, pentru prima oară în 20 de ani, că Iranul a violat termenii tratatului de non-proliferare nucleară.

Ce impact are acest atac asupra echilibrului de putere din regiunea Orientului Mijlociu?

Acțiunea israeliană are un dublu efect: întărește postura de forță a Israelului în fața rivalilor regionali, dar creează și un risc de alianțe defensive mai strânse între Iran și alți actori ostili Occidentului, cum ar fi Rusia sau grupările armate non-statale.

În plus, acest atac poate pune în pericol procesele de normalizare dintre Israel și statele arabe importante din regiune (în special Arabia Saudită), și așa afectate de războiul continuu din Gaza, mai ales dacă opinia publică din regiune percepe atacul ca o agresiune unilaterală – iar Oman și Arabia Saudită au transmis deja semnale în acest sens. Practic, echilibrul de putere devine mai fluid și mai volatil.

„Nici Iranul, nici Israelul nu își doresc un război total”

Există riscul escaladării într-un conflict militar regional mai amplu?

Răspunsul este da. Orice atac cu victime semnificative sau asupra unor obiective sensibile din Iran ar putea genera o reacție în lanț. Regiunea funcționează după o logică a descurajării reciproce și a echivalării simbolice a pierderilor. Un incident izolat poate fi absorbit, dar un ciclu de lovituri și represalii poate degenera într-un conflict regional cu implicații globale.

În același timp, trebuie spus că nici Iranul, nici Israelul nu își doresc un război total. Ambele regimuri au suficiente constrângeri interne și externe care le determină să calculeze cu atenție riscurile. În ciuda declarației premierului Netanyahu (pentru care situația creată este o gură prețioasă de oxigen în condițiile în care se confruntă cu puternice contestări domestice și externe) că Israelul este pregătit pentru un război prelungit cu Iranul, acesta ar fi extrem de diferit de un război de guerilla urbană împotriva unor insurgenți de tip Hamas, cum a fost cazul până acum în Gaza. Calculul politic egoist al lui Netanyahu este acela de a rămâne la putere cu orice preț, iar acest atac trebuie înțeles și în această cheie, dar nu cred că societatea israeliană poate accepta un nou război prelungit și sângeros care să servească interesele unor lideri politici a căror judecată a dus la decizii controversate după atentatul din 7 octombrie 2023.

Situația regimului de la Teheran este și ea dificilă, mai ales din perspectivă economică, iar represaliile frecvente împotriva opoziției de orice fel sporesc tensiunile și contradicțiile interne. Un război prelungit ar afecta și mai mult economia Iranului, iar pierderile umane ar fi fără îndoială imputate ayatollahului și celor aflați la conducerea statului.

„Statele Unite vor încerca să evite o escaladare regională”

Cum ați califica reacția principalilor actori internaționali – SUA, Rusia, China – la acest atac?

Statele Unite, tradițional aliate cu Israelul, vor susține probabil dreptul acestuia la autoapărare, dar vor încerca să evite o escaladare regională care ar putea implica forțele americane din zonă. Washingtonul are un interes clar în menținerea stabilității în Golf și în păstrarea presiunii asupra Iranului, fără a declanșa un război. Declarațiile de până acum venite din partea administrației Trump (mai ales prin vocea secretarului de stat Marco Rubio) sunt mai degrabă precaute, fără a exprima un sprijin deschis față de Israel sau Netanyahu (cu care președintele Trump a avut câteva discuții mai tensionate în ultima vreme chiar pe tema reluării negocierilor cu Iranul privind programul nuclear). Rubio a subliniat faptul că SUA nu au fost implicate în niciun fel în operațiunea Rising Lion, numele de cod al atacului din seara trecută.

Rusia, în plin parteneriat strategic cu Iranul, va condamna probabil atacul și îl va folosi retoric pentru a sublinia dublul standard occidental prin trasarea unei paralele cu situația din Ucraina. China, care a jucat recent rol de mediator între Iran și Arabia Saudită (o victorie de PR, mai mult decât un acord real de normalizare a relațiilor între Teheran și Riyadh), își va reafirma poziția de neutralitate activă, cerând reținere și dialog, fără a se implica direct, așa cum Beijingul a făcut-o de multe ori până acum.

Ce semnificație au avut locațiile țintite de Israel în Iran? Au fost lovite obiective strategice sau simbolice?

Informațiile preliminare sugerează că au fost lovite instalații asociate programului balistic și, posibil, infrastructura de comandă și control din locații precum Natanz și Ispahan. Dacă se confirmă, acest lucru indică o țintire strategică, cu scopul de a degrada capacitățile ofensive ale Iranului. Se pare că au fost lovite și ținte civile sau obiective cu scop dual, militar și civil, din Teheran. Faptul că au fost uciși și membrii importanți din conducerea Gărzilor Revoluționare, precum Hassan Salami, comandantul-șef al organizației, Gholamali Rashid, comandantul brigăzilor Khatam-al Anbiya, Mohammad Bagheri, șeful statului major al armatei iraniene, împreună cu o serie de oameni de știință implicați în programul nuclear al Iranului reprezintă atât o lovitură strategică, cât și de imagine reușită de Israel, care arată nivelul de planificare extremă a operațiunii.

Pe de altă parte, orice atac în apropierea centrelor sensibile sau a unor facilități cu valoare simbolică (precum zonele de cercetare nucleară sau locații din Isfahan ori Natanz) are și o dimensiune psihologică – transmiterea unui mesaj direct regimului iranian și opiniei publice din regiune.

Atacul se înscrie în așa-numitul „război în umbră” 

Cum se încadrează acest atac în contextul tensiunilor istorice dintre cele două țări?

Israelul și Iranul se află într-un conflict latent de mai bine de patru decenii, de la instaurarea regimului teocratic la Teheran după succesul Revoluției Islamice din 1979. Rivalitatea este alimentată atât de incompatibilități ideologice, cât și de calcule geopolitice: Iranul dorește o zonă de influență extinsă în Levant și Golful Persic, în timp ce Israelul urmărește neutralizarea oricărei amenințări strategice din partea Teheranului și a rețelei sale de aliați. Atacul se înscrie în așa-numitul „război în umbră”, purtat în mare parte prin operațiuni clandestine, atacuri cibernetice și lovituri punctuale. Diferența este că acest episod are un grad mai mare de vizibilitate și risc, apropiindu-se periculos de o confruntare deschisă prin care Teheranul, prin urmărirea scopului de fabricare a unei arme nucleare, dorește anihilarea a ceea ce Liderul Suprem, Ayatollahul Ali Khamenei, numește frecvent drept entitatea sionistă. Fără îndoială, Israelul percepe acest lucru ca pe o amenințare existențială la adresa sa, astfel încât ne putem aștepta ca operațiunea Rising Lion să nu fie ultima de acest tip.

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Publicat

pe

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite în urma unui atac rusesc cu drone asupra Odesei, ce a avut loc vineri noapte, pe 19 iulie.

FOTO: Serviciul de Urgență al regiunii Odesa

Inamicul a lansat un atac masiv asupra Odessei cu drone de luptă. În ciuda eforturilor active ale forțelor noastre de apărare aeriană, infrastructura civilă a suferit daune”, a declarat pentru prima dată Oleh Kiper, guvernatorul regiunii Odessa, la ora locală 1:01 dimineața, într-o postare pe Telegram.

Potrivit Kyiv Post, serviciile de urgență curăță resturile rezultate în urma atacului, iar numărul victimelor este preliminar.

„În urma atacului, a izbucnit un incendiu la etajele 6-9 ale unei clădiri rezidențiale cu 9 etaje. Incendiul a fost stins de echipele de salvare împreună cu voluntarii”, a declarat Serviciul de Urgență al Statului.

Cinci persoane au fost salvate din apartamentele în flăcări, dar una dintre femeile salvate a murit, au raportat autoritățile locale.

Toate serviciile autorizate au început să lucreze la eliminarea consecințelor atacului. Informațiile privind victimele sunt în curs de clarificare”, a spus Kiper.

Adăpost temporar și ajutor sunt oferite la o grădiniță locală, unde a fost instalat un centru de comandă operațional, a raportat primarul Odessei, Hennadii Trukhanov.

Serviciile de urgență, administrația districtului și voluntarii Crucii Roșii continuă să lucreze”, a spus el.

Zilele trecute, forțele ruse au lansat o bombă aeriană de 500 de kilograme asupra orașului ucrainean Dobropillia, în urma căruia cel puţin două persoane au fost ucise şi alte 28 au fost rănite.

De asemenea, peste 50 de magazine, 300 de apartamente şi opt maşini au fost avariate în atacul de miercuri seară, a declarat guvernatorul regional Vadim Filaşkin pe Telegram.

Aceasta este o teroare rusească oribilă și stupidă. Pur și simplu o încercare de a ucide cât mai multe persoane. Rusiei îi plac loviturile josnice de acest gen”, a scris Zelenski pe platforma X.

De asemenea, atacuri au avut loc și în Rusia. Unităţile ruse de apărare aeriană au doborât trei drone ucrainene care se îndreptau spre Moscova joi dimineaţă, a declarat pe Telegram primarul capitalei, Serghei Sobianin, potrivit Kyiv Independent.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Publicat

pe

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un punct de cotitură pentru piața mondială a acestui metal strategic.

Tarifele americane la cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Cuprul este unul dintre cele mai importante metale din lume. Aproximativ 50% din totalul cuprului din lume este utilizat în China, în principal în sectorul construcțiilor, dar, în același timp, sectorul electronic nu ar exista fără acest metal. Mai mult, odată cu dezvoltarea actuală a inteligenței artificiale și a energiei verzi, cererea de cupru va crește și mai puternic, iar în viitorul apropiat, acest sector va fi esențial în ceea ce privește cererea globală, consideră analistul financiar al XTB, Radu Puiu.  „Prin urmare, introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un punct de cotitură pentru piața mondială a acestui metal strategic. Deși la prima vedere această decizie pare surprinzătoare, ea vizează reconstrucția industriei americane a cuprului și asigurarea securității aprovizionării pentru sectoare cheie ale economiei”, punctează analistul.

Strategia de securitate națională

Potrivit acestuia, motivația principală pentru introducerea tarifelor pentru cupru este revigorarea industriei cuprului din SUA și asigurarea securității aprovizionării cu acest material esențial. Cuprul este unul dintre cele mai importante metale din lume, utilizat într-o gamă largă de aplicații, de la cabluri și țevi electrice până la vehicule electrice și sisteme energetice.

Oficialii guvernului american susțin că dumpingul și supraproducția de pe piața mondială au slăbit producția internă de cupru, lăsând America dependentă de surse străine de metal pentru industrii cheie, cum ar fi producția de arme. Deși SUA dispun de mine importante, producând aproximativ 1,1 milioane de tone de cupru în 2024 (și rafinând mai puțin, 890.000 de tone), consumul de metal rafinat a ajuns la 1,6 milioane de tone, ceea ce înseamnă că importurile sunt necesare pentru a acoperi deficitul.

O scădere bruscă a capacității de producție în SUA

Accesul la cupru ieftin din America de Sud, Africa sau China a făcut ca producția de cupru din SUA să fie mai puțin profitabilă. „Drept urmare, am asistat la o scădere a capacității de prelucrare a cuprului în SUA de-a lungul anilor. Rezervele de cupru gata pentru extracție sunt estimate în prezent la 47 de milioane de tone în SUA, ceea ce nu reprezintă cea mai mare cantitate din lume, dar este mai mare decât în China (41 de milioane de tone)”, a adăugat Radu Puiu.

Anunțarea tarifelor a provocat o creștere fără precedent a diferenței de preț între bursa COMEX din SUA și London Metal Exchange (LME) din Londra. Diferența dintre aceste piețe a crescut de la aproximativ 300 USD pe tonă la începutul anului 2025 la peste 2.500 USD pe tonă după anunțarea tarifelor de 50%. Mai mult, creșterea prețurilor cuprului pe COMEX într-o singură zi a fost cea mai mare din ultimele decenii, explică Radu Puiu.

Motivele scăderii prețurilor pe burse

Prețurile cuprului pe London Metal Exchange (LME) sunt în scădere ca urmare a mai multor factori interconectați. În primul rând, introducerea tarifelor a determinat o redirecționare masivă a aprovizionării către porturile din SUA, unde, conform estimărilor Mercuria Energy Group, au fost trimise aproximativ 500.000 de tone – mult peste media lunară obișnuită de 70.000 de tone. Această mutare a generat un deficit temporar pe alte burse și a dus la distorsiuni în piețele spot. În paralel, s-a încheiat o perioadă lungă de arbitraj profitabil între Asia și SUA, deoarece, pe fondul noilor condiții comerciale, tot mai puțini cumpărători asiatici consideră transportul viabil.

În plus, eliberarea ofertei rămase în afara SUA pune presiune pe prețuri. Având în vedere că prețul pe COMEX trebuie să fie cu peste 50% mai mare pentru a justifica economic transportul, țări exportatoare precum Peru, Chile, Congo și China se văd nevoite să găsească rapid alternative de desfacere. Această reconfigurare globală a fluxurilor comerciale reduce tensiunea de pe piețele internaționale și determină scăderi suplimentare de preț pe LME.

Perspective privind prețurile

Analiștii Goldman Sachs prevăd că diferența dintre COMEX și LME ar putea ajunge la 25-35% din prețul LME, sau 2.300-3.300 USD pe tonă, comparativ cu previziunile anterioare de 15-20%. În același timp, ei prevăd că prețurile LME vor atinge un nivel maxim de aproximativ 10.050 USD pe tonă în august 2025. Citi, pe de altă parte, indică faptul că prețurile LME ar putea scădea sub 9.000 USD pe tonă, mai precis la 8.800 USD pe tonă. Acest lucru se va datora faptului că piața mare din SUA nu va raporta cerere în acest moment, având în vedere stocurile mari acumulate în ultimele luni.

Impactul asupra companiilor din sectorul cuprului

Pentru gigantul polonez al cuprului KGHM, situația este dublă. Pe de o parte, compania poate beneficia în prezent de prețurile globale mai ridicate ale cuprului și de redirecționarea potențială a aprovizionării din SUA către alte piețe. Acțiunile KGHM au crescut cu aproximativ 5% de la începutul mandatului lui Trump, iar de la minimul înregistrat în aprilie, acțiunile companiei au crescut cu până la 30%. Cu toate acestea, compania rămâne cu mult sub recentele maxime locale ale prețurilor din 2024 sau sub maximele istorice din 2021, de peste 200 PLN pe acțiune.

Freeport-McMoRan este una dintre companiile care ar putea beneficia semnificativ de pe urma tarifelor. Compania, care reprezintă aproximativ 70% din cuprul prelucrat în SUA, ar putea beneficia de un bonus de aproximativ 800 de milioane de dolari pe an, cu un spread de 13%. Acțiunile Freeport-McMoRan au crescut cu 2,5% după anunțarea tarifelor, adaugă analistul financiar XTB România.

Southern Copper Corporation ar putea beneficia, de asemenea, de operațiunile sale din SUA, în ciuda potențialelor probleme de export din Mexic și Peru. Cu toate acestea, compania a pierdut aproape 1,5% din valoare în ziua în care au fost anunțate tarifele.

Pentru liderii mondiali precum BHP, Codelco și Glencore, situația este mai complicată. Deși ar putea beneficia de prețuri globale potențial mai ridicate ale cuprului, aceștia pierd accesul la piața profitabilă din SUA. Codelco, cel mai mare exportator de cupru către SUA, și-a exprimat deja îngrijorarea cu privire la anunțarea tarifelor. Cu toate acestea, compania este o întreprindere de stat chiliană și nu este cotată la bursă. Acțiunile BHP și Glencore au pierdut din valoare.

Perspectivele pe termen lung pentru piața cuprului

Pentru companiile din sectorul cuprului, tarifele la cupru reprezintă atât o oportunitate, cât și o amenințare. Acțiunile lui Donald Trump arată cât de important și strategic poate fi cuprul în viitorul apropiat. Creșterea prețurilor pe COMEX din SUA arată cât de puternice sunt perspectivele pe termen lung pentru piața mondială a cuprului, dacă nu va exista o creștere a ofertei în viitorul apropiat. În același timp, incertitudinea enormă asociată tarifelor nu va încuraja companiile globale să investească, mai adaugă Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

Publicat

pe

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

O autobasculantă gigant, folosită pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, a inspirat construcția celebrelor Dac-uri românești, mașinile care atrăgeau toate privirile în anii ‘80.

Șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră / DAC-uri. Sursa: Wikipedia

Unul dintre cele mai controversate proiecte începute în România în primii ani de comunism a fost Canalul Dunăre – Marea Neagră, la care au muncit peste 30.000 de români la începutul anilor ‘50.

Munca fizică, inutilă a zeci de mii de români, trimiși la canal

Șantierul din Dobrogea s-a dovedit un eșec răsunător și un loc al suferinței pentru mii de români, mulți dintre ei deținuți politici. 

„Proiectul se baza pe folosirea la maximum a capacităţii de muncă
manuală şi la minima folosirea a utilajelor. Fiecare muncitor trebuia să
sape între un metru – un metru jumătate şi nouă metri de şanţuri pe zi”
, arăta o notă secretă a CIA, din 1952.

Canalul Dunăre Marea Neagră, în anii ’50. Sursa: revista Flacăra, 1952.

Abandonate în 1953, după patru ani în care s-a conturat un sfert din traseul de circa 64 de kilometri al Canalului Dunăre – Marea Neagră, lucrările au fost reluate la mijlocul anilor ’70, de regimul Ceaușescu, de această dată cu o nouă abordare, bazată pe folosirea în număr mult mai mare a utilajelor. 

Șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră și marile cariere miniere din România anilor ‘70 și ‘80 au fost locul de testare al celor mai mari mașini construite în România. Majoritatea au fost realizate în uzinele din Brăila, Brașov, București, Timișoara, Târgoviște, Craiova și Mârșa.

„Se pot vedea, lucrând din plin, excavatoare-gigant cu cupa de 8 metri cubi, făurite la „Progresul“-Brăila, se pot vedea tractoare cu lamă și cu motor de 360 CP, confecționate la Brașov, se pot vedea, printre cele vreo 3 000 de camioane ce vântură colbul șantierului, autobasculante de 50 și 100 de tone, veritabile trenuri pe pneuri construite la I.M. Mârșa, se poate vedea, sosită recent, o autobasculantă electrică, tot românească, de 120 de tone, cu motor de 1.200 CP cuplat cu generator de curent continuu, având în diferențiale motoare electrice, se pot vedea utilaje și instalații de mare complexitate create aici, de către cadrele locului”, informa revista Flacăra, în 1980.

Gigantul american de pe șantierul Dunării

Până în 1984, pe șantierele Canalului au fost mobilizate peste 5.600 de autobasculante de 16 până la 100 tone, peste 600 excavatoare, 650 buldozere, 90 foreze, și numeroase automacarale, macarale și alte utilaje de construcții, informa presa vremii.

Lucrări la Canalul Dunăre Marea Neagră. Sursa: Wikipedia.

În anii ‘70, mândria Canalului Dunăre – Marea Neagră era, însă, o autobasculantă gigant, achiziționată din Statele Unite ale Americii. Autobasculanta Lectra Haul a fost adusă în 1976, pe șantierele din Dobrogea, și a fost folosită aproape neîntrerupt până în 1984, la finalizarea lucrărilor. Efectua 30 de curse pe schimb, transportând circa 3.750 de tone în acest timp, informa presa vremii, adică de trei ori mai mult decât Belazurile de proveniență sovietică, autobasculantele cu care era adesea comparată.

Lectra Haul. Sursa: Facebook

„Lectra Haul reprezintă un personaj. Este cea mai mare mașină a șantierului. Atât de mare încât un Belaz de 40 de tone pare o jucărie pe lângă ea. Are o greutate de 65 tone și o capacitate de încărcare de 120 tone. Pentru a se ajunge în cabină se folosește o scară. Colosul (cu o viteză de 65 km/h) este stăpânit de un singur om care declară că toată această fabrică pe roți se supune mâinilor și gândului omului la fel de ușor ca un… Trabant. El, omul care stăpânește o mașină cu care dacă te-ai întâlni pe șosea te-ai crede tu pe altă lume, este Constantin Popa, dobrogean de fel, obișnuit cu șantierul, obișnuit cu oamenii, obișnuit acum și cu acest unicat a cărui roată îl întrece în înălțime”, informa revista Luceafărul, în 1979.

Autobasculantă. Sursa: Wikipedia

Șoferul ei, Constantin Popa, era cel care o condusese aproape zilnic începând din decembrie 1976. „Combustibilul, motorină, se păstrează în două rezervoare cu o capacitate totală de 2.200 litri. Bascularea hidraulică a benei se face în 19 secunde. Direcţia este la fel de uşoară ca la Dacia 1300”, declara în 1979, Constantin Popa, șoferul ei pe pe șantierul Basarabi.

Modelul care a inspirat Dac-urile românești

Lectra Haul a însemnat o revelație pentru producția de autobasculante de mare tonaj din România. Primele modele au apărut pe șantier la începutul anilor ‘80, fiind proiectate la uzinele din Brașov și fabricate la Brașov și Mârșa.

Un astfel de utilaj, DAC 180 – 100, avea o capacitate de 180 de tone, o viteză maximă de 27 de kilometri pe oră, având puterea motorului fiind de 1.000 CP și o sarcină utilă de 100 de tone. A fost construit la Întreprinderea mecanică Mârșa (județul Sibiu), și întrebuințat în premieră pe șantierul canalului din Dobrogea.

DAC-ul produs la Mârșa. Sursa: Știință și Tehnică. 1979

„Autobasculanta construită de specialiștii brașoveni este unicat în Europa. În momentul de față, acest autovehicul de mare capacitate este realizat numai pe bază de piese și agregate din producția indigenă. Originalitatea autobasculantei constă în proiectarea unui șasiu articulat, cu toate roțile motoare; cele două punți motoare sunt unificate. «Colosul» rutier are o bună maleabilitate, se deplasează ușor pe terenuri accidentate, realizează o încărcare egală pe puntea față și spate, consumă un număr redus de pneuri și nu reclamă amenajări pretențioase pentru drumuri”, informa revista Știință și Tehnică în 1979.

Buldozere produse la Mârșa. Foto: Știință și Tehnică 1983

Autobasculanta de aproape 100 de tone, cu o lungime de aproape 10 metri și o înălțime de peste cinci metri consuma 60 de litri de motorină la 100 de kilometri. În anii ‘80, la Mârșa și Brașov au fost fabricate aproximativ 20 de astfel de utilaje, unele îmbunătățite de-a lungul anilor.

Cinci dintre ele au fost exportate în Australia, altele au ajuns la cariera minieră de cupru Roșia Poieni, la cariera de calcar siderurgic Mahmudia, din Tulcea, pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, la exploatarea minieră de cupru și banatită din Moldova Nouă și la mina de sulf din Călimani, arăta presa vremii.

Autobasculantele au fost folosite în cariere și după 1990. Nu erau singurele mașini gigant care făceau furori pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră. O altă emblemă a industriei auto fusese buldozerul pe șenile cu motor de 550 CP și cu un încărcător frontal, produs tot la Uzina mecanică din Mârșa, începând din 1981.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Stiri calde

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite
Actualitateacum o oră

Odesa, atacată de ruși cu drone. Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite

Cel puțin o persoană a fost ucisă și trei au fost rănite în urma unui atac rusesc cu drone asupra...

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale
Actualitateacum 6 ore

Tarifele impuse de SUA pentru cupru creează unde de șoc pe piețele globale

Introducerea de către președintele Donald Trump a unei taxe de 50% la importurile de cupru în Statele Unite marchează un...

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești
Actualitateacum 11 ore

Coloșii de pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Uriașul american de 120 de tone care a inspirat faimoasele DAC-uri românești

O autobasculantă gigant, folosită pe șantierul Canalului Dunăre – Marea Neagră, a inspirat construcția celebrelor Dac-uri românești, mașinile care atrăgeau...

Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității” Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității”
Actualitateacum 16 ore

Ministrul Dezvoltării: „Primăriile vor putea decide dacă permit jocurile de noroc pe raza localității”

Ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a explicat vineri, 18 iulie, la prezentarea pachetului de măsuri privind reforma...

Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan” Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan”
Actualitateacum 21 de ore

Zelenski cere accelerarea negocierilor de pace cu Rusia: „Procesul are nevoie de mai mult elan”

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski afirmă că discuțiile de pace cu Rusia stagnează și trebuie impulsionate. Liderul de la Kiev i-a...

Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite
Actualitateacum 23 de ore

Viitorul nu se ghicește, se planifică – cu ajutorul asigurărilor potrivite

Cu siguranță ai multe visuri, indiferent de tipul lor. Poate e vorba de o casă undeva într-un cartier liniștit, poate...

„Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay „Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay
Actualitateacum o zi

„Au o aventură?” Ipostaza jenantă în care a fost surprins CEO-ul unei companii tech la un concert Coldplay

O îmbrățișare surprinsă pe ecranul gigant în timpul unui concert Coldplay a declanșat un val de reacții pe internet și...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2024 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro