Actualitate
„Reformele majore” ale ministrului David nu prea au legătură cu realitatea din învăţământul românesc
Am mai scris relativ la proiectele ministrului David
în privinţa reformei învăţământului românesc. (Aici) Reiau pentru că au apărut
10 reforme majore care vor susţine transformarea, în bine sperăm noi, a
educaţiei din România.
Ministrul Educației, Daniel david FOTO Mediafax
În preambul se spune foarte bine care este ţinta
reformelor.
Ținta reformelor – Trebuie să pregătească și să
transfere prin educație cele opt competențe cheie, prin care absolvenții să
devină buni specialiști, buni cetățeni și oameni cu o calitate bună a vieții.
Absolvenții trebuie să se poată integra eficient pe piața muncii (nivelul 3 de
calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului)
și/sau să-și continue studiile la nivel postliceal și/său universitar.
Foarte bine în teorie, dar în practică?
Reforma 1– Curriculum și elementele asociate
Planurile cadru pentru liceu sunt aproximativ
aceleaşi cu acelea de acum 50 de ani.
Dintre cele opt competentele cheie, agreate şi în UE,
patru sunt următoarele:
(5) competențe de viață (personale/sociale/de a
învăța să învățăm);
(6) competențe civice;
(7) competențe antreprenoriale.
(8) competențe de expresie și sensibilitate
culturală.
Am tot întrebat, fără a primi răspuns, la ce
discipline şi în câte ore se formează şi se consolidează aceste competenţe. În
aria curriculară „Om şi societate” la profilul Real, specializarea
matematica-informatica, în care ar trebui să regăsim disciplinele ce transmit
cele 4 competenţe, găsim: Istorie (inclusiv Istoria comunismului şi Istoria
evreilor, Holocaustul), Geografie, Disciplină socio-umana, Religie. La
disciplină socio-umana se predau, în liceu: Logică, Psihologie, Economie,
Sociologie, Filosofie, de la clasa a IX-a la clasa a XII-a, câte o oră pe
săptămână pentru una din discipline, dar se face câte o disciplină într-un an
de studii. Cei care au făcut liceul ştiu că disciplinele Logica, Psihologie,
Economie, Filosofie n-au mare legătură cu cele 4 competenţe citate mai sus,
fiindcă figurează de 50 de ani în curricula şcolară. Iar Sociologia, chiar dacă
ar fi adaptată competenţelor, înseamnă o oră pe săptămână, într-un an de
şcoală. Adică 35 de ore în tot liceul, pentru patru competenţe, jumătate din numărul total de
competenţe!
Am propus şi reiau o variantă de disciplină „Educaţie
pentru societate”, de la clasa a V-a la clasa a XII-a, cel puţin o oră pe
săptămână, care să cuprindă module obligatorii şi opţionale de genul:
-Legislatie românească, Constituţia României,
legislaţie internaţională comparativă;
-Drepturile, libertăţile dar şi obligaţiile copiilor
şi adulţilor;
-Educatie financiară;
-Codul bunelor maniere;
-Educatie interculturală;
-Educatie antreprenorială, modul de iniţiere şi
dezvoltare a unei afaceri;
-Gestionarea proprierei cariere profesionale.
O altă problemă ridicată în articole anterioare,
rămasă tot fără răspuns, se referă la combinaţia dintre Şcoala Profesională şi
filiera tehnologică a liceelor. Până în clasa a XI inclusiv elevii sunt parcurg
o curriculă de scoala profesională, iar cei care doresc şi pot, continuă în
clasa a XII-a şi învață tot ce n-au învăţat în trei ani din curricula cerută la
facultăţile tehnice şi economice. Vestitele licee economice, căutate şi cu mare
prestigiu, se transformă în şcoli profesionale! Iar licee tehnologice cu zero
promovare la Bacalaureat sunt menţinute în continuare în activitate, în loc să
devină şcoli profesionale, care nu mai există! Care este logica?
Dacă se rezumă la aceste planuri cadru şi la ce
învaţă în liceu, care ar fi formarea profesională a elevilor din filieră
teoretică? Unde se pot angaja elevii care termină filiera teoretică, profilele
filologie, matematica-informatica, ştiinţele naturii, dacă nu vor să meargă la
facultate? La întrebarea angajatorilor, tu ce ştii să faci, ei răspund:
integrale, derivate, fizica cuantică, teorie literară, la care angajatorii îi
trimit acasă!
O altă eroare a planurilor cadru propuse se referă la
faptul că şcoala nu se pliază pe înclinaţiile, talentele, aspiraţiile elevilor.
La clasele a IX-X, sunt 15 discipline în Trunchiul comun, iar la CDEOȘ
(curriculum la dispoziţia elevilor din ofertă şcolii) 1-3 ore. În ţări
occidentale, aflate în fruntea clasamentelor PISA, sunt doar 5-6 discipline în
trunchiul comun, restul la alegerea elevilor.
Reforma 2, Evaluarea în Educaţie
De evaluarea corectă şi obiectivă depinde decizia de
acceptare sau respingere a proiectelor şi obiectivelor asumate în educaţie.
La testele PISA suntem pe ultimele locuri din Europa,
„ruşinea” Europei! În 2012, primul an în care s-au introdus de către ministrul
Funeriu supravegherea video la Bacalaureat, procentul de promovare s-a prăbuşit
de la 90% la 45%. Dovada că ipocrizia, mistificarea, minciuna, autoamăgirea
făceau evaluarea în educaţia din România. Şi azi se constată cazuri în care diferenţele de la mediile
claselor V-VIII şi cele de la Evaluarea Naţională, sare de 3-4-6 puncte. Adică
elevi cu nota 9 la matematică în clasele V-VIII iau notă 3 la Evaluarea
Naţională. Ce înseamnă toate aceste observaţii? Că notarea elevilor de către
profesori este extrem de subiectivă, din varii motive. Ne trebuie un sistem de
evaluare standardizat, unitar la nivel de ţară, bazat pe măsurarea progresului
şcolar al elevilor, cu ajutorul aplicaţiilor informatice, fără intervenţia
profesorilor, descris aici.
Ce ne spune ministrul David referitor la evaluare?
-Elaborarea ştandardelor de evaluare/testare pentru
învățământul primar și gimnazial – ianuarie 2026
-Elaborarea standardelor de evaluare/testare pentru
învățământul liceal – noiembrie 2025
-Regândirea evaluărilor naționale – propunerea și
dezbaterea unor noi modele în toamna anului 2025
-Evaluarea performanțelor individuale (ale actorilor
din ecosistemul de educație) și instituționale – propunerea și dezbaterea unor
noi modele în toamna anului 2025.
Să sperăm că va ţine cont şi de opiniile celor care
şi-au petrecut viaţa profesională în şcoală.
Reforma 3– Reorganizarea arhitecturii sistemului
școlar preuniversitar
-Comasări/restructurări de unități școlare, cu scopul
creșterii calității actului educațional și a eficientizării administrative –
începând cu septembrie 2025.
-Reorganizarea sistemului școlar, cu atenție la
mediul rural (inclusiv în logica comasărilor, campusurilor rurale, model hibrid
în școala mentor-școala mentorată etc.), cu scopul creșterii calității actului
educațional și a eficientizării administrative – cu finalizare în septembrie
2026
-Dezvoltarea infrastructurii școlare, în parteneriat
angajat strategic cu autoritățile locale – Parteneriatul strategic angajat din
septembrie 2025; implementare continuă.
Propuneri. Clasa a
IX-a, acum la liceu, să fie trecută la gimnaziu şi să încheie astfel perioada
de cultura generală, suficientă pentru intrarea elevilor în viaţa socială şi
profesională. Clasele a X-XII, să devină o etapă de preprofesionalizare pentru
elevii care şi-au ales deja un drum în viaţa profesională, şi de formare
profesională pentru cei care doresc să se angajeze după terminarea liceului.
O şcoală este bună dacă răspunde cerinţelor şi
nevoilor societăţii la o etapă de evoluţie a sa. Asta trebuie să facă
conducerea Educaţiei din România, să răspundă la nevoile societăţii.
Reforma 4 – Statutul cadrelor didactice
Esenţială este legarea salarizării cadrelor didactice
de performanţă, masurată prin progresul şcolar al elevilor. (aici)
Dacă nu se realizează acest obiectiv, şi profesorii
vor fi salarizaţi din „respect”, ajungem la concluzia unei profesoare care vrea
să fie salarizată funcţie de propriile performanţe, nu de cele ale elevilor
săi! Care or fi acelea, nelegate de elevi?
În epoca internetului este posibilă şi autoformarea
profesorilor, dacă ar exista motivarea salarială. Un motiv foarte puternic
pentru legarea salarizării de progresul şcolar al elevilor.
Faptul că ministrul David nu are experienţă în
învăţământul preuniversitar îl duce către concluzii care nu ţin cont de
realităţile din şcoli. Tocmai de aceea ar trebui să rețină şi opiniile
celor care şi-au petrecut viaţa profesională în şcoală.
Actualitate
Cum ajută Hidrogeofor localitățile din jurul Capitalei să aibă apă curată și constantă
Apa curată devine o prioritate în Ilfov
De la Cernica la Snagov, de la Pantelimon la Bragadiru, tot mai mulți locuitori ai județului Ilfov aleg să își asigure propria sursă de apă curată prin foraje profesionale.
Creșterea numărului de gospodării noi și a nevoii de independență față de rețelele publice au făcut ca forajele de puțurisă fie o soluție tot mai căutată — atât pentru uz casnic, cât și pentru irigații sau activități industriale.
De ce sunt importante forajele executate corect?
Un foraj bine realizat nu înseamnă doar o gaură în pământ, ci un sistem sigur de captare a apei din stratul freatic sau din acvifere mai adânci.
De calitatea execuției depind durata de viață a puțului, puritatea apei și debitul obținut. În zonele din Ilfov, unde structura solului variază mult de la o localitate la alta, experiența și utilajele folosite fac diferența între un foraj reușit și unul problematic.
Hidrogeofor – 20 ani de experiență în foraje puțuri în Ilfov și București
Compania Hidrogeofor, specializată în foraje puțuri de alimentare cu apă și pompe de căldură, a realizat sute de lucrări în județul Ilfov, acoperind localități precum Cernica, Snagov, Pantelimon, Voluntari, Popești-Leordeni, Otopeni, Corbeanca, Bragadiru, Măgurele, Buftea și multe altele.
„Fiecare teren are particularitățile lui — la Cernica solul e nisipos, la Snagov găsim straturi mai dure, iar în Pantelimon apar variații de adâncime între 25 și 40 de metri. De aceea, adaptăm permanent soluția de foraj, ca să garantăm apă sigură, debit constant și o lucrare durabilă.”
— explică un reprezentant al echipei Hidrogeofor
Cum decurge un foraj complet?
Procesul începe cu o evaluare hidrogeologică a zonei și se finalizează cu testul de pompare și montarea pompei submersibile.
Durata medie a execuției este de 1–3 zile, iar lucrările vin cu garanție completă.
Pentru gospodării, ferme sau mici afaceri, un foraj bine făcut poate asigura autonomie totală la alimentarea cu apă, fără dependență de rețelele publice.
Soluții și întreținere în timp
Pe lângă execuția propriu-zisă, echipa Hidrogeofor oferă servicii de denisipare, colmatare și mentenanță periodică, astfel încât puțul să rămână funcțional și eficient pe termen lung.
Clienții pot apela și pentru foraje pompe de căldură geotermale, tot mai cerute în contextul creșterii interesului pentru energie verde.
Localitățile din Ilfov unde se lucrează constant
- Cernica, Berceni, Popești-Leordeni– acvifere de medie adâncime, apă curată pentru gospodării
- Snagov, Corbeanca, Otopeni– straturi mai adânci, apă de calitate ridicată
- Pantelimon, Voluntari, Tunari– lucrări rapide, zone de dezvoltare intensă
- Buftea, Bragadiru, Măgurele– foraje pentru locuințe, pensiuni și mici afaceri
Tehnologie, experiență, încredere
Succesul unui foraj nu ține doar de adâncime, ci de tehnologia folosită și experiența echipei. Hidrogeofor lucrează cu utilaje moderne, materiale certificate și oferă consultanță înainte și după finalizarea lucrării.
Cei interesați pot solicita o ofertă personalizată direct pe site www.hidrogeofor.rosau telefonic la 0792 335 577.
Actualitate
Novakid.ro aduce în atenția școlilor un program menit să facă predarea limbii engleze o experiență autentică și interactivă
Limba engleză a devenit mai mult decât un instrument de comunicare, iar deprinderea ei de la vârste fragede facilitează accesul la resurse academice, face posibil studiul în străinătate, încurajează dezvoltarea profesională, oferind totodată șansa de a cunoaște noi culturi și tradiții.
Din dorința de a ajuta școlile să consolideze competențele lingvistice ale copiilor și încrederea lor în vorbire, Novakid, platforma online premiată pentru predarea englezei ca limbă secundară (ESL), a lansat programul de practică pentru sălile de clasă, sub titulatura English Speaking Practice for Schools. Parteneriatul oferă instituțiilor educaționale instrumentele de care au nevoie pentru a crea spații de comunicare creative și pline de energie, în care elevii își valorifică potențialul – cu repere academice clare.
Sprijin în dezvoltarea competențelor lingvistice
Calitatea și fiabilitatea lecțiilor sunt asigurate de un grup de 100 de profesori, vorbitori nativi de engleză, cu înaltă calificare. Conceptul susține juniorii în creșterea nivelului de pregătire cu ajutorul cursurilor de grup, care îi transformă pe cei timizi în participanți activi prin dezbateri, povești și lucru în echipă. De asemenea, acesta implică formate de studiu adaptate vârstei, cu sesiuni personalizate: 25 de minute pentru elevii mici și 45 de minute pentru cei mai mari, interesul și implicarea fiind menținute la fiecare etapă.
„Misiunea noastră a fost întotdeauna să democratizăm educația în limba engleză și să o facem accesibilă copiilor de pretutindeni”, spune Max Azarov, CEO Novakid. „Acest produs ne oferă oportunitatea de a colabora direct cu școlile și de a le pune la dispoziție cadrelor didactice instrumentele de care au nevoie pentru a crea săli de clasă în care limba engleză prinde viață”.
Programul a fost conceput astfel încât să răspundă la două obiective esențiale, rigoare academică și dezvoltare holistică, fiind deja testat cu succes în Turcia și Polonia, unde a primit recenzii îmbucurătoare de la profesori și părinți. El se bazează pe o abordare aliniată la CEFR (Cadrul European Comun de Referință pentru Limbi), pentru un progres măsurabil în raport cu standarde internaționale recunoscute pentru vorbire, ascultare și citire, validate prin evaluări formative. Pe durata lecțiilor, cadrele didactice Novakid utilizează metoda de răspuns fizic total (TPR) pentru a stimula comunicarea în timp real, iar lecțiile gamificate sunt create de specialiști ESL pentru a asigura implicarea.
Lecțiile, adaptate în funcție de grupa de vârstă
English Speaking Practice for Schools se împarte pe 3 categorii, din dorința de a răspunde nevoilor unice ale fiecărei grupe de vârstă:
- Beginners (4-6 ani): predarea se face cu ajutorul metodei TPR, îmbinând jocuri interactive de vorbire, ascultare și gesturi.
- Starters (7-9 ani): include exerciții de vorbire și ascultare, interviuri între colegi și jocuri de rol. Această grupă beneficiază de misiuni tematice și de integrarea vocabularului referitor la mâncare și îmbrăcăminte cu structuri gramaticale.
- Elementary: include toate practicile nivelului Starters, alături de sarcini de rezolvare a problemelor pentru aplicarea gramaticii și a termenilor de comunicare digitală.
Fiecare lecție dezvoltă abilități practice de vorbire, profesorii ghidând copiii și menținându-le interesul pe tot parcursul orelor. La finalul programului, juniorii primesc certificate de merit, școlile având ocazia să le personalizeze cu propriul logo. Pentru a sprijini învățarea constantă, Novakid pune la dispoziție și rapoarte automate de progres după fiecare ciclu, oferind cadrelor didactice și părinților o imagine clară asupra evoluției elevilor, fără a adăuga sarcini administrative suplimentare.
Strategii educaționale potrivite nevoilor prezentului
Lansarea English Speaking Practice for Schoolssubliniază angajamentul Novakid față de inovația în educație, ajutând unitățile de învățământ să răspundă cererii globale de abilități de comunicare, creativitate și încredere. Cu o echipă de peste 3.100 de profesori calificați, Novakid continuă să își extindă oferta pentru a răspunde atât nevoilor cursanților individuali, cât și celor ale partenerilor instituționali.
„Școlile caută soluții care să consolideze încrederea elevilor, asigurând în același timp rezultate măsurabile. Programul nostru de practică a vorbirii face ambele lucruri: le oferă copiilor curajul să își folosească vocile, respectând totodată standardele academice”, punctează Max Azarov.
Instituțiile de învățământ interesate pot trimite un mesaj la adresa partners@novakidschool.com pentru mai multe informații referitoare la cum pot să beneficieze de acest program de practică de grup.
Despre Novakid
Novakid este o școală online de engleză, recunoscută la nivel internațional și desemnată câștigătoare a premiului „Digital Language Learning Product of the Year” la Digital Education Awards. De la lansarea sa din 2017 și până în prezent, 1.000.000 de cursanți au parcurs cel puțin o lecție în cadrul platformei Novakid.
Predarea se face cu ajutorul unor metode moderne, precum TPR (metoda răspuns fizic total), ce presupune folosirea expresiilor faciale și gesturilor. Metoda unică Novakid de evaluare a progresului (peste 1.500 de parametri, testare A/B și alte componente ale unei abordări bazate pe analiza datelor) permite profesorilor să adapteze programul în funcție de nevoile și interesele individuale ale copiilor.
Actualitate
Cum să alegi fungicidele potrivite pentru grădina ta: 5 sfaturi de la specialiști
Grădina ta este un mic colț de natură, iar sănătatea plantelor este esențială pentru a te bucura de roadele muncii tale. Una dintre cele mai mari provocări în grădinărit este combaterea bolilor cauzate de ciuperci. Aici intervin fungicidele, produse care protejează plantele împotriva acestor agenți patogeni. Totuși, alegerea fungicidului potrivit poate fi un proces copleșitor, având în vedere diversitatea produselor disponibile pe piață. De aceea, am pregătit câteva sfaturi care te vor ajuta să iei cea mai bună decizie pentru grădina ta.
1. Înțelege tipurile de fungicide
Primul pas în alegerea corectă a fungicidelor este să înțelegi că există două tipuri principale: fungicidele de contact și fungicidele sistemice. Fungicidele de contact acționează doar pe suprafața plantei, protejând-o de agenții patogeni care intră în contact direct cu soluția aplicată. Acestea sunt eficiente mai ales în cazul în care infestarea este la început.
Pe de altă parte, fungicidele sistemice sunt absorbite de plantă și circulă prin seva ei, oferindu-i protecție din interior. Un astfel de fungicid este ideal pentru bolile care s-au răspândit deja în țesuturile plantei, asigurând o protecție de lungă durată. Un exemplu comun de utilizare a fungicidelor sistemice este în cazul manei sau a făinării, două dintre cele mai frecvente boli ale plantelor.
2. Alege un fungicid în funcție de cultură
Nu toate fungicidele sunt universale. Unele sunt special formulate pentru anumite tipuri de plante sau culturi. Un fungicid eficient pentru pomii fructiferi poate să nu fie la fel de bun pentru legume. Identifică bolile specifice cu care te confrunți și verifică eticheta produsului pentru a te asigura că acesta este recomandat pentru culturile din grădina ta. Dacă ai o grădină diversificată, ar putea fi util să optezi pentru un fungicid cu spectru larg, care oferă protecție împotriva mai multor tipuri de boli.
Totodată, trebuie să ții cont și de perioada în care vei aplica fungicidul. Unele produse sunt mai eficiente în faza de creștere a plantei, în timp ce altele trebuie aplicate la începutul sezonului, pentru prevenție. De exemplu, tratamentele de primăvară sunt esențiale pentru pomii fructiferi, când riscul de infecții este mai mare.
3. Citește eticheta și respectă doza recomandată
Atunci când aplici fungicide, urmează instrucțiunile producătorului, inclusiv dozele recomandate. Aplicarea unei cantități prea mici poate fi ineficientă, în timp ce utilizarea unei doze prea mari poate afecta negativ plantele și mediul înconjurător.
Fungicidele sunt produse chimice, iar utilizarea necorespunzătoare poate duce la dezvoltarea rezistenței agenților patogeni. De aceea, alternează diferitele tipuri de fungicide și nu utiliza același produs pe o perioadă lungă de timp. În plus, verifică termenul de valabilitate al produsului; fungicidele expirate pot pierde din eficiență și chiar dăuna plantelor tale.
4. Acordă atenție impactului asupra mediului
În alegerea unui fungicid potrivit, este bine să iei în considerare și efectele asupra mediului. Există fungicide pe bază de substanțe chimice sintetice, dar și variante ecologice, pe bază de ingrediente naturale, care sunt mai prietenoase cu mediul și mai sigure pentru polenizatori precum albinele.
Dacă te preocupă sănătatea grădinii tale și a ecosistemului din jur, poți opta pentru fungicide bio, care au un impact mai mic asupra solului și a apei. În plus, acestea sunt o alegere excelentă pentru grădinile în care cultivi plante comestibile, cum ar fi legumele și fructele.
5. Consultă un specialist sau un grădinar experimentat
Dacă nu ești sigur ce fungicid este cel mai potrivit pentru grădina ta, nu ezita să ceri ajutor. Un specialist în agricultură sau un grădinar cu experiență îți poate oferi recomandări personalizate în funcție de tipul de sol, plantele pe care le ai și climatul specific regiunii tale. Ei îți pot sugera produse testate și metode de aplicare eficiente, asigurându-te că vei obține cele mai bune rezultate fără a compromite sănătatea plantelor sau a mediului.
Alegerea fungicidului potrivit pentru grădina ta nu trebuie să fie o provocare copleșitoare. Cu un pic de cunoștințe și atenție, poți proteja plantele de bolile fungice și le poți asigura o dezvoltare sănătoasă. Ține cont de tipurile de fungicide disponibile, de cultura pentru care sunt destinate, dar și de modul corect de aplicare și de impactul asupra mediului. În acest fel, vei putea să-ți păstrezi grădina în cea mai bună formă, bucurându-te de plante sănătoase și recolte bogate, fără stresul unor infestări. Nu uita, un mic ajutor din partea unui specialist poate face diferența între o grădină afectată de boli și una plină de viață!
-
Politicaacum 3 zileRomânia, între tăcere și oportunitate ratată – analiza unui moment diplomatic controversat. Claudiu Târziu: ”O nouă dovadă de incompetență diplomatică!”
-
Politicaacum 3 zileRomânia, un pilon de stabilitate la granițele Europei. După intrarea în Schengen, eforturile MAI consolidează securitatea Uniunii
-
Actualitateacum 3 zileCum ajută Hidrogeofor localitățile din jurul Capitalei să aibă apă curată și constantă
-
Comunicateacum 2 zileUnde găsești dulciuri românești autentice în magazinele din UK?
-
Comunicateacum o ziBeneficiile magneziului în reducerea anxietății
-
Sanatateacum 2 zileSpitalul Digenio – Excelență în gastroenterologie sub îndrumarea prof. univ. dr. Marcel Tanțău
-
Lifeacum 2 zileDansul – limbajul universal al bucuriei
-
Uncategorizedacum o ziConstruirea unui brand solid de la zero: pași clari pentru antreprenori




