Connect with us

Actualitate

Cele mai frumoase locuri de pe Via Transilvanica. Prin ce localități trece faimoasa rută de drumeție din România

Publicat

pe

Cele mai frumoase locuri de pe Via Transilvanica. Prin ce localități trece faimoasa rută de drumeție din România

Din Bucovina până la Dunăre, Via Transilvanica se întinde pe mai mult de 1.400 de kilometri, traversând zece județe, pe poteci de munte și deal cu peisaje remarcabile, prin sate pitorești și așezări antice și medievale valoroase pentru istoria regiunii. Multe dintre ele sunt repere ale turismului.

Cetatea Alba Carolina și catedrala medievală a sa, aflate pe Via Transilvanica. Foto: Daniel Guță

Vara este anotimpul preferat de cei mai mulți dintre călătorii care se aventurează pe Via Transilvanica, unul dintre cele mai populare trasee de drumeție din România.

Lansată în 2018 și finalizată ca traseu turistic în 2022, odată cu amenajarea ultimelor sectoare din județele Hunedoara și Alba, Via Transilvanica străbate Munții Carpați, pornind din Bucovina și oprindu-se pe malul Dunării, la capătul a peste 1.400 de kilometri. Cea mai mare parte a traseului urmează poteci și drumuri puțin circulate, iar întreaga rută este împodobită, pe lângă semnalizările specifice, cu borne kilometrice deosebite.

Via Transilvanica, împodobită cu opere de artă

„Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite, stâlpi indicatori, iar la fiecare kilometru se află o bornă din andezit sculptată individual — borne care formează, probabil, cea mai lungă galerie de artă din lume și care însoțesc călătorii pe tot parcursul drumeției”, arată reprezentanții Via Transilvanica pe site-ul oficial al rutei, inițiată de Asociația Tășuleasa Social.

Ca puncte de început și final ale traseului au fost alese două locuri emblematice pentru istoria României: Mănăstirea Putna, simbol al identității românești și locul de veci al domnitorului Ștefan cel Mare, și Drobeta-Turnu Severin, unde se află ruinele podului antic peste Dunăre, simbol al legăturii românilor cu latinitatea.

Monument Via Transilvanica din județul Alba. Foto: Claudiu Nelega.

Via Transilvanica traversează județele Suceava, Bistriţa-Năsăud, Mureş, Harghita, Braşov, Sibiu, Alba, Hunedoara, Caraş-Severin şi Mehedinţi, ajungând în locuri istorice, sate pitorești și peisaje naturale spectaculoase.

„Via Transilvanica unește nu doar cele zece județe prin care trece, ci și întreaga diversitate etnică, culturală, istorică și geografică a Transilvaniei și a întregii țări și, nu în ultimul rând, pe toți cei care parcurg acest traseu“, arată Tășuleasa Social, organizația nonguvernamentală care a realizat proiectul.

Parcurgerea pe jos a întregii Via Transilvanica necesită o bună pregătire fizică, ambiție, cunoștințe despre natură și timp. Majoritatea turiștilor aleg doar anumite segmente ale traseului. Fie că sunt deja faimoase sau abia descoperite, locurile luate la pas le pot oferi experiențe inedite.

Mănăstirea Putna, locul sacru al Bucovinei

Aflată în nordul României, Mănăstirea Putna este unul dintre reperele Via Transilvanica, fiind cel mai popular loc de pornire în drumeții, dar și o punte între regiunile Moldova și Transilvania. De la Putna începe călătoria prin ținutul Bucovinei, prima parte a rutei turistice și una dintre cele mai spectaculoase.

Mănăstira Putna. Foto: România Atracctivă

„Acest traseu de 136 de kilometri scoate la lumină zone pitorești și monumente istorice unice în lume. Din fața Mănăstirii Putna, drumul nostru o ia spre depresiunea Sucevița, trecând mai apoi prin Vatra Moldoviței, prin Obcinele Bucovinei către Pasul Mestecăniș din comuna Pojorâta, continuând agale spre Țara Dornelor, îmbrățișată de Munții Giumalău, Suhard și Călimani. De acolo, drumul șerpuiește pe dealuri și poieni până în Poiana Negri, cu ale ei izvoare minunate, oprindu-se la Poiana Stampei, localitate care încheie traseul din regiunea istorică Bucovina”, arată inițiatorii Via Transilvanica.

La borna 100 a Via Transilvanica se află Vatra Dornei, un alt reper al traseului turistic, apreciat de călători. Din vechea stațiune balneoclimaterică, înconjurată de Munții Bistriței, Călimani și Giumalău, călătorii fac trecerea treptată spre Ardeal, părăsind Bucovina odată cu ieșirea din Poiana Stampei.

Bistrița, poarta spre inima Transilvaniei

Ținutul de Sus, al doilea sector al Via Transilvanica, are o lungime dublă față de cel din Bucovina și pune la încercare rezistența călătorilor. Efortul lor este răsplătit pe deplin, potrivit mărturiilor turiștilor.

Bistrița. Foto: Primăria Bistrița

„Acest sector este pur și simplu de neratat pentru iubitorii de natură: cărările îi poartă pe drumeți prin păduri întinse, pe pajiști montane pline de culoare și printre gospodării izolate, bine îngrijite de oameni harnici. Trecerea din Bucovina în Ardeal nu este imediat evidentă, ci se dezvăluie treptat, pe măsură ce parcurgi etapele: mai întâi observi schimbarea graiului, apoi peisajul se transformă încet, însă un lucru rămâne neschimbat – căldura cu care te întâmpină oamenii”, povestește un turist pe pagina Via Transilvanica.

După ce părăsește Poiana Stampei, traseul continuă prin Lunca Ilvei, în județul Bistrița-Năsăud, aflată la poalele Munților Rodnei.

„Aici începe regiunea Ținutul de Sus, cu o lungime de 277 de kilometri. Via Transilvanica trece prin munți și ne arată că asprimea locului i-a învățat pe oameni să se adapteze în fața naturii și a vremurilor. Traversând un peisaj divers – de la zone muntoase la păduri de șes, de la dealuri line la câmpuri întinse – acest tronson își așteaptă drumeții să-i descopere frumusețile naturale și obiectivele turistice. Cultura locală, dezvoltată de secole printr-o diversitate etnică semnificativă, îi conferă o aură specială”, notează inițiatorii Via Transilvanica.

Orașul Bistrița a fost una dintre cele mai importante cetăți medievale săsești din Transilvania, care, alături de Sibiu, Cluj, Brașov, Mediaș, Sebeș și Sighișoara, i-au dat regiunii numele german de Siebenbürgen („Șapte cetăți”) sau Septem Castra în latină. Bistrița este un reper important al acestui segment al traseului, apreciat pentru centrul său vechi, cu arhitectură cu influențe săsești și clădiri istorice medievale.

„Zona pietonală era plină de viață, cu terase, cafenele și bistrouri aproape pline”, descrie un turist experiența sa pe Via Transilvanica.

Sovata, stațiunea de pe Terra Siculorum

De pe valea Bistriței, traseul de drumeție coboară în Ținutul Secuiesc – regiune etnografică și culturală din centrul României, situată în județele Harghita și Covasna și în zona orașului Târgu Mureș. Segmentul poartă denumirea latină Terra Siculorum („Pământul secuilor”).

„Traseul prin Ținutul Secuiesc începe de la Câmpu Cetății, parcurge depresiunea Sovata–Praid, apoi urcă pe dealurile Transilvaniei, ajungând în sate secuiești locuite de oameni hotărâți și gospodari, care încă păstrează tradiții și obiceiuri vechi. De la Odorheiu Secuiesc, numit și oraș-vatră al Secuimii, Via Transilvanica continuă până la Archita, la limita dintre județele Harghita și Mureș”, arată Asociația Tășuleasa Social.

Pe parcursul acestei porțiuni se remarcă atât comunitățile secuiești, cu specificul lor, cât și peisajul natural: dealuri domoale, pajiști, păduri dese și pășuni. Etapele traseului variază ca dificultate, iar începutul său este promițător datorită stațiunii Sovata, aflată la limita județelor Mureș și Harghita.

Sovata este cunoscută ca loc de tratament încă de la sfârşitul secolului al XVI-lea și este unică în Europa prin lacul său salin Ursu – monument al naturii, renumit pentru efectele balneoclimaterice. Lacul s-a format în urma prăbușirii unei mine de sare, umplută ulterior cu apa pârâurilor ce coboară de pe versanții apropiați. În jur se află și alte lacuri saline și izvoare termale, considerate benefice pentru tratarea multor afecțiuni.

Sighișoara, vechiul oraș al sașilor de pe Via Transilvanica

Numit Terra Saxonum, segmentul care traversează centrul Transilvaniei prin cele mai reprezentative așezări săsești începe din Archita, coboară în județul Brașov, apoi urcă din nou în Mureș, continuând prin câteva sate săsești spre Sighișoara. Cel mai pitoresc dintre ele, Saschiz, este celebru pentru cetatea sa medievală, inclusă în patrimoniul mondial UNESCO, alături de alte șase așezări săsești fortificate din Transilvania. De aici, ruta continuă prin județul Sibiu, până la Micăsasa.

„Această regiune ne amintește de moștenirea lăsată de sași în Transilvania – cu arhitectura specifică locuințelor și gospodăriilor, cu bisericile fortificate și cu Turnul slăninii. Comunitatea săsească era renumită pentru unitatea sa. Turnul slăninii, prezent în aproape fiecare sat cu biserică fortificată, era locul unde întreaga comunitate își depozita proviziile pentru iarnă. Turnul se deschidea o dată pe săptămână, iar oamenii își luau merindele, fără ca cineva să atingă slănina altuia”, menționează site-ul Via Transilvanica.

Sighișoara este una dintre cele mai vizitate destinații din România. Simbolul său principal este Turnul cu Ceas, poarta de intrare în Cetatea medievală atestată documentar din secolul al XIII-lea. Cu o înălţime de 64 de metri, turnul are acoperișul mai înalt decât corpul propriu-zis, iar în vârful său se află o bilă aurită și un cocoș-giruetă care își schimbă direcția în funcție de vreme: dacă este îndreptat spre orașul de jos, urmează vreme bună; dacă se întoarce spre cetate, va ploua.

Terra Dacica, ținutul dacilor și romanilor

Terra Dacica este segmentul cel mai bogat în vestigii antice al Via Transilvanica, traversând județele Alba și Hunedoara – locurile cetăților dacice și ale primelor orașe romane de pe actualul teritoriu al României.

„Via Transilvanica se întinde aici de-a lungul văii Mureșului și al Podișului Târnavelor, cu podgoriile sale, salutând Munții Apuseni și șerpuind către Retezat. Traseul reflectă tot mai puternic rădăcinile poporului român, până la intrarea prin Poarta de Fier a Transilvaniei, în județul Caraș-Severin. Acest ținut îmbină armonios peisaje naturale impresionante, orașe istorice și un bogat patrimoniu arheologic”, arată Via Transilvanica.

Alba și Hunedoara abundă în atracții turistice căutate de pasionații de drumeții și istorie, marcate pe Via Transilvanica. Cea mai cunoscută este Cetatea Alba Carolina din Alba Iulia – veche de trei secole, dar păstrând urme din epocile antică și medievală – care a devenit în ultimii ani unul dintre cele mai vizitate centre istorice din România.

Lăsând în urmă orașul istoric, drumeții își continuă traseul pe valea Mureșului, apoi urcă spre ținutul cetăților dacice. Sarmizegetusa Regia, cea mai faimoasă dintre ele, păstrează încă ruinele unui oraș antic înfloritor, distrus de romani la începutul secolului al II-lea. De aici, potecile străbat locuri spectaculoase din Munții Șureanu, precum Poiana Omului și Fundătura Ponorului – așezări arhaice pastorale, apreciate pentru frumusețea lor.

Ruinele fostului oraș roman Ulpia Traiana Sarmizegetusa reprezintă ultimul popas înainte de trecerea, prin Porțile de Fier ale Transilvaniei, către Terra Banatica.

Călătorie în Banatul Montan

Porțile de Fier ale Transilvaniei, loc istoric ce leagă județele Hunedoara și Caraș-Severin, marchează trecerea călătorilor în ținuturile Banatului Montan, traversat de segmentul denumit Terra Banatica.

„Banatul Montan este străbătut și de Via Transilvanica, traseu ce intră pe la Poarta de Fier a Transilvaniei în județul Caraș-Severin, traversând o parte a țării Gugulanilor, străbătând sălașele din munții și dealurile parcurilor naționale cu păduri seculare, întâlnind Nera cu umbrele ei răcoroase și canalele de captare a pâraielor de munte, vechi și acoperite de mușchi verde, electrizant. Caraș-Severin este județul cu 15 minorități etnice (români, maghiari, germani, croați, sârbi, romi, cehi, slovaci, ucraineni, ruși lipoveni, turci, bulgari, evrei, polonezi și italieni), fapt ce stă ca exemplu de conviețuire pașnică și de păstrare a limbii și obiceiurilor fiecărei comunități în parte”, informează site-ul Via Transilvanica.

Traversat de Via Transilvanica, orașul Reșița – capitala Banatului Montan și a județului Caraș-Severin – își întâmpină drumeții cu monumente ce amintesc de istoria sa metalurgică de aproape trei secole. Pe malul râului Bârzava, la intrarea în oraș, călătorii pot vizita Muzeul Locomotivelor cu Abur, care adăpostește modele construite la Reșița, unele vechi de peste 150 de ani. Un alt reper al Terra Banatica este centrul istoric al Caransebeșului, cu numeroase clădiri din secolul al XIX-lea, dominat de bisericile ortodoxă și romano-catolică și înfrumusețat cu sculpturi din marmură.

Din Caransebeș, traseul urcă spre fostele sate ale pemilor din Banatul Montan: Lindenfeld – astăzi părăsit (video) – precum și Gărâna și Brebu Nou, înființate în Munții Semenic acum mai bine de două secole, când coloniști boemo-germani au fost aduși aici pentru a apăra granițele Imperiului Habsburgic în fața amenințărilor otomane.

Sate ascunse în munți, pe Terra Romana

Ultima porțiune a traseului Via Transilvanica înainte de a ajunge la Dunăre traversează plaiurile sălbatice din Munții Cernei, ducând călătorii prin locuri rareori atinse de oameni.

„Via Transilvanica își are ultimii 135 de kilometri pe o parte a județului Caraș-Severin (începând din Crușovăț) și, în rest, pe teritoriul județului Mehedinți – zonă denumită de noi Terra Romana. Este o regiune cu un specific climatic unic în România, care a permis dezvoltarea unui peisaj natural impresionant. Istoria locurilor, ce coboară până în urmă cu mii de ani, face din acest teritoriu o comoară ce așteaptă să fie descoperită”, spun inițiatorii Via Transilvanica.

Traseul trece prin câteva cătune greu accesibile și aproape pustii – Ineleț, Scărișoara și Cracu Mare – printre puținele așezări omenești din Parcul Național Domogled–Valea Cernei, în sud-vestul României.

O mică abatere de la traseu îi duce pe călători la Băile Herculane, cea mai veche stațiune cu ape termale din România, cu vestigii antice și un centru istoric de epocă habsburgică, dominat de statuia legendarului Hercule.

Via Transilvanica, prelungită spre Brașov

Recent, Via Transilvanica a fost extinsă cu un traseu de 170 de kilometri între satul Viscri și orașul Brașov, trecând prin locuri legendare precum Bran și Râșnov.

Biserica Neagra din Brasov Sursa Centrul de Informare turistică Brașov

„Acest segment se deschide drumețului cu sate săsești și ungurești, medievale sau chiar mai vechi, cu orășele ce poartă nume de munți și cu turme de oi răsfirate pe dealuri cu guruiețe, flori de câmp colorate și înmiresmate, care se regăsesc apoi în ceaiurile oferite de gazde. Toate acestea sunt încununate de cea mai mare coroană regală pe care o poți vedea vreodată: creasta Făgărașului, masivul Bucegi și Piatra Craiului, ce se așază, aproape permanent, în fața călătorului ca o coroană spre care acesta se îndreaptă. Nu degeaba Brașovul se numește Kronstadt (Orașul Coroanei, în limba germană) – credem cu tărie că își merită acest nume regal”, arată Asociația Tășuleasa Social.

Castelul Bran, unul dintre cele mai vizitate obiective din România, este strâns legat de legenda lui Dracula – personaj inspirat de domnitorul Vlad Țepeș (1431–1476), erou al numeroaselor legende și povești ce atrag, an de an, mii de turiști din întreaga lume.

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Președintele Nicuşor Dan, la 10 ani de la atacurile teroriste din Paris: „Împreună rămânem uniţi în faţa urii”

Publicat

pe

Președintele Nicuşor Dan, la 10 ani de la atacurile teroriste din Paris: „Împreună rămânem uniţi în faţa urii”

  Preşedintele Nicuşor Dan a transmis, joi, pe X, un mesaj la 10 ani de la atacurile teroriste din Paris, în care a subliniat nevoia unităţii în faţa atacurilor motivate de ură.

Nicușor Dan, președintele României FOTO: George Călin/Inquam Photos

„Astăzi comemorăm 10 ani de la atentatele tragice de la
Bataclan, Stade de France şi de pe terasele pariziene. Ne reculegem alături de
Franţa. Gândurile noastre se îndreaptă către victime, către familiile lor şi
către toţii cei ale căror vieţi au fost îndoliate. Este esenţial să colaborăm
pentru a clădi societăţi mai sigure şi mai tolerante. Împreună rămânem uniţi în
faţa urii”
, a scris şeful statului, pe platforma online.

Turnul Eiffel, Primăria din Paris şi Statuia Republicii au fost iluminate
miercuri seară în albastru, alb şi roşu, culorile drapelului francez, în semn
de omagiu adus victimelor atacurilor jihadiste din 13 noiembrie 2015, scrie Agerpres.

Această iluminare simbolică va fi repetată joi pentru a comemora zece ani de la
cele mai grave atacuri de pe teritoriul francez după cel de-al Doilea Război
Mondial, soldate cu 132 de morţi, pe lângă cele două persoane care şi-au luat
viaţa din cauza stresului post-traumatic, sute de răniţi şi mii de persoane traumatizate. 

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Londra ar fi încercat să deschidă un canal secret cu Putin, pe fondul temerilor că Trump ar putea marginaliza Europa în dosarul ucrainean

Publicat

pe

Londra ar fi încercat să deschidă un canal secret cu Putin, pe fondul temerilor că Trump ar putea marginaliza Europa în dosarul ucrainean

Guvernul britanic ar fi încercat să stabilească un canal informal de comunicare cu Vladimir Putin, în contextul temerilor că administrația Trump ar putea pune în umbră interesele europene în războiul din Ucraina, relatează Financial Times.

Kremlinul a confirmat miercuri că a existat un contact între consilierul britanic pentru securitate națională, Jonathan Powell, și Iuri Ușakov, principalul consilier al președintelui rus în politica externă. Totuși, potrivit purtătorului de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, dialogul „nu a avut continuitate”.

„Au existat, într-adevăr, contacte. A avut loc un dialog, dar acesta nu a continuat”, a spus Peskov, fără a preciza momentul exact al discuției.

El a adăugat că partea britanică a fost „dornică să transmită poziția europeană” privind războiul din Ucraina, dar „fără dorința de a asculta punctul de vedere al Rusiei”, motiv pentru care „schimbul de opinii nu s-a putut dezvolta”.

Cabinetul britanic nu a comentat deocamdată informația.

Temeri privind schimbarea strategiei americane

Potrivit Financial Times, încercarea Londrei de a deschide o linie de comunicare directă cu Moscova ar fi fost motivată de îngrijorări tot mai mari în Europa după revenirea lui Donald Trump la Casa Albă, în ianuarie 2025.

De la preluarea mandatului, sprijinul american pentru Ucraina ar fi scăzut semnificativ, potrivit Institutului Kiel, care monitorizează ajutorul internațional.

Între ianuarie 2022 și august 2025, Statele Unite au oferit Ucrainei asistență militară, financiară și umanitară de peste 101 miliarde de lire sterline, în timp ce Uniunea Europeană a contribuit cu 156 miliarde în aceeași perioadă.

După începutul lui 2025, însă, Washingtonul a redus drastic livrările de echipamente și fonduri, în timp ce președintele Trump ar fi presat Kievul să accepte condițiile Moscovei pentru încetarea invaziei.

Potrivit relatărilor presei americane, în cadrul unui summit tensionat cu Volodimir Zelenski, Trump i-ar fi cerut liderului ucrainean să cedeze părți din regiunile estice Donbas, Herson și Zaporoji, avertizându-l că „dacă Putin își dorește acele teritorii, te va distruge”.

Criză de încredere și scandaluri interne la Kiev

Pe fondul acestor presiuni externe, președintele ucrainean Volodimir Zelenski se confruntă cu un val de scandaluri interne, care ridică semne de întrebare privind corupția și independența instituțiilor judiciare.

Ministrul Justiției, German Galușcenko, fost ministru al Energiei, a fost suspendat miercuri în urma unei anchete care îl vizează pe un apropiat al președintelui, acuzat de orchestrarea unei scheme de 100 de milioane de dolari în comisioane ilegale din sectorul energetic.

În același timp, Volodimir Kudrițki, fost șef al companiei naționale de energie Ukrenergo, a fost arestat în octombrie pentru presupusă deturnare de fonduri – acuzație pe care el o respinge, susținând că este o represalie pentru criticile la adresa strategiei guvernului privind protejarea rețelei electrice de atacurile rusești.

„Este o chestiune pur politică. Nu s-ar fi putut întâmpla fără implicarea biroului prezidențial”, a declarat Kudrițki pentru AFP, afirmând că este folosit drept „țap ispășitor”.

Acuzațiile au fost criticate de activiști anticorupție și de membri ai opoziției. Inna Sovsun, deputată de opoziție, a afirmat că administrația Zelenski „folosește investigațiile penale pentru a reduce la tăcere vocile critice”.

Îngrijorări la Bruxelles

Scandalurile interne complică relațiile Kievului cu Uniunea Europeană, care sprijină integrarea Ucrainei, dar cere în același timp reforme solide în justiție și guvernanță.

Un raport recent al Comisiei Europene notează că „integritatea și profesionalismul sistemului judiciar și al procuraturii rămân slabe”.

În ultimele luni, Kievul a fost acuzat că a încercat să restrângă independența celor două instituții-cheie anticorupție – Biroul Național Anticorupție (NABU) și Procuratura Anticorupție (SAPO) – pe fondul investigațiilor ce implică apropiați ai președintelui.

De asemenea, cazul Timur Mindici, coproprietar al companiei media fondate de Zelenski, a amplificat tensiunile privind concentrarea puterii la vârful statului în timp de război.

Întrebarea este cum va reacționa Zelenski”, spune Daria Kaleniuk, directoarea Centrului de Acțiune Anticorupție din Kiev. „Va decide să-și apere cercul apropiat sau să permită justiției să-și facă treaba?”

Războiul declanșat de Rusia în 2022 intră acum în al patrulea an, cu pierderi uriașe de ambele părți și cu un front care rămâne fluid în estul Ucrainei.

Pe măsură ce sprijinul occidental se fragilizează, iar tensiunile politice interne cresc, Zelenski se află într-un moment decisiv – între nevoia de a centraliza puterea pentru a conduce efortul de război și presiunea de a continua reformele democratice cerute de Bruxelles.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Noua magistrală feroviară din vest, la final: trenuri rapide, control digital, tuneluri și poduri spectaculoase

Publicat

pe

Noua magistrală feroviară din vest, la final: trenuri rapide, control digital, tuneluri și poduri spectaculoase

După mai mulți ani de întârzieri, două dintre cele mai dificile segmente ale magistralei vestului au fost deschise circulației feroviare în 2025. Al treilea segment complex, tunelurile de pe Valea Mureșului, s-a dovedit a fi o lucrare mult mai greu de realizat.

Un marfar traversează podul de pe noua variantă a CF Simeria – Arad. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Din 11 noiembrie, trenurile circulă pe unul dintre cele mai spectaculoase segmente de cale ferată din vestul României, pe firul I al unui tronson de circa șase kilometri din magistrala feroviară Simeria – Arad (KM 614), construit de la zero pe un traseu complet nou, care cuprinde trei poduri peste râul Mureș.

Segment dificil, dat în folosință după șapte ani de lucrări

Lucrările de construire a noii variante feroviare au fost realizate în cadrul contractului de modernizare a infrastructurii și suprastructurii căii ferate pe Tronsonul 3 Gurasada – Simeria, proiect cofinanțat din Fondul de Coeziune, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020 și prin Programul Transport 2021 – 2027, arată CFR Infrastructură.

„Pentru atingerea obiectivului general al proiectului, și anume atingerea vitezei maxime de circulație de 160 km/h pentru trenurile de călători și de 120 km/h pentru trenurile de marfă, noua variantă de traseu, în lungime de 5,88 km, este mai scurtă cu 1,21 km față de varianta veche de traseu, iar pentru realizarea acesteia a fost necesară construirea a trei poduri feroviare peste râul Mureș, în lungime totală de 1,3 km, a căror valoare totală estimată depășește 290 milioane lei”, informa compania feroviară.

Primul pod, construit la intrarea în localitatea Brănișca dinspre Deva, în imediata vecinătate a vechiului pod feroviar dezafectat, are o lungime de 384 de metri. Al doilea pod, amplasat în zona Castelului Josika din Brănișca, are lungimea de 435 de metri. Al treilea pod, aflat la ieșirea din Brănișca spre Bretea Mureșană, are o lungime totală de 486 de metri.

„Toate cele trei poduri, înalte de 1,95 m, sunt realizate din tabliere metalice, cu cuve de beton armat și cu fundarea executată direct în rocă, iar pentru a reduce impactul asupra râului Mureș s-a utilizat o tehnologie modernă, prin care podurile au fost construite pe maluri și ulterior lansate în poziția finală”, arată CFR Infrastructură.

Potrivit feroviarilor, principalul avantaj al noii variante de traseu, dintre localitățile Mintia și Ilia, aflate la o distanță de 16 kilometri, este reducerea timpului de parcurs, în această primă etapă, la 18 minute pentru trenurile de călători și la 20 de minute pentru trenurile de marfă, pe firul I între Ilia și Mintia.

După darea în exploatare, la vitezele proiectate, a variantei nou-construite inclusiv pe firul II (februarie 2026), timpul de parcurs între stațiile Ilia și Mintia va fi de 8 minute pentru trenurile de călători și de 18 minute pentru trenurile de marfă.

Cele trei poduri fac parte din Tronsonul 3 Gurasada – Simeria, intrat în șantier la începutul anului 2018. Investiția, cu o valoare de peste 3,2 miliarde de lei, vizează modernizarea a 41 de kilometri de cale ferată, având termen estimat de finalizare începutul anului 2026.

Tunelul Bata, a doua premieră pe magistrala vestului

În 2025, pe aceeași magistrală feroviară Simeria – Arad, cu o lungime de 141 de kilometri, a fost deschisă circulația pe un alt segment dificil. Din 17 iulie 2025, trenurile au putut circula pe firul II al variantei de 16 kilometri dintre localitățile Bârzava și Vărădia din județul Arad. Aceasta cuprinde primul tunel finalizat pe șantierul magistralei din vestul României.

Tunelul Bătuța. Foto: Asociația Pro Infrastructură

„Pe traseul Bârzava – Vărădia (15,96 km) s-au realizat: Tunelul Bata (603 metri), construit prin săpătură mecanizată și consolidări masive, două poduri peste râul Mureș (550 de metri și 500 de metri), două pasaje rutiere superioare, nouă poduri, 11 podețe, lucrări de consolidare a versanților, stația Vărădia, punctul de oprire Lalașinț, punctul tehnologic Bata, instalații moderne de semnalizare și 5 site-uri GSM-R”, arăta CFR Infrastructură.

Tunelul Bata (Bătuța) a fost străpuns în ianuarie 2023, la aproape șase ani de la semnarea contractului de lucrări. Alături de cele două poduri peste Mureș, el face parte din tronsonul Bârzava – Ilteu, cu o lungime de 36 de kilometri, a cărui modernizare a început în 2017. Finalizarea lucrărilor cuprinse în investiția, cu o valoare de peste 2,1 miliarde de lei, este estimată pentru luna februarie 2026.

Tot în februarie 2026 este estimată și finalizarea lucrărilor la tronsonul Arad (KM 614) – Bârzava, în lungime de 42 de kilometri. Lucrările au început în 2017, iar investiția depășește două miliarde de lei, fără TVA. Unele segmente ale tronsonului au fost deja recepționate în perioada 2024 – 2025.

Ultima provocare de pe magistrala vestului

Al treilea segment dificil al noii magistrale din vestul României mai are de așteptat cel puțin un an până la finalizare. Acesta cuprinde 1,2 kilometri de tuneluri, construite de la zero pe malul stâng al râului Mureș, între localitățile Tisa și Sălciva.

Lucrările la secțiunea cu două tuneluri și o polată (tunel deschis, la zid) au început în 2021, iar termenul estimat de finalizare al acesteia este decembrie 2026, potrivit celui mai recent raport privind stadiul proiectului.

Proiectul prevede construcția unui tunel de 268 de metri, a unei polate și a unui tunel de 678 de metri, distanța dintre cele două tuneluri fiind de 431 de metri. Tunelurile de pe Valea Mureșului sunt realizate prin noua metodă austriacă de construire a tunelurilor (NATM), bolta lor fiind acoperită cu beton toncretat, capabil să susțină greutatea și să reducă încovoierea galeriilor.

Segmentul cu tuneluri este cuprins în tronsonul Ilteu – Gurasada, cu o lungime de 22 de kilometri, modernizat printr-o investiție de peste 1,9 miliarde de lei, fără TVA. Pe restul traseului, lucrările începute în 2018 se află într-un stadiu mai avansat.

Noua cale ferată Simeria – Arad, cu o lungime de 141 de kilometri, traversează județele Hunedoara și Arad pe Valea Mureșului, înlocuind parțial ruta primei căi ferate din Transilvania, Arad – Simeria – Alba Iulia, inaugurată în 1868. Lucrările au vizat modernizarea infrastructurii feroviare și reconfigurarea traseului, astfel încât viteza de circulație a trenurilor să poată crește până la 160 de kilometri pe oră.

Proiectul a impus construcția a 60 de kilometri de traseu complet nou de cale ferată între Simeria și Arad, a unor tuneluri, dar și ridicarea a nouă poduri peste Mureș, în timp ce singurul pod peste Mureș aflat pe vechiul traseu, la Brănișca, a fost dezafectat.

Tehnologia nouă de pe căile ferate ale viitorului

Investiția va duce la funcționalizarea sistemului de siguranță a traficului ERTMS (European Rail Traffic Management System). Noua tehnologie ERTMS elimină necesitatea semnalizării la sol, oferind comenzi direct în cabina mecanicului. Este compusă din sistemele ETCS (care controlează automat viteza trenului, respectând semnalele și limitele de siguranță) și GSM-R (sistem radio dedicat transportului feroviar, care asigură legătura constantă între tren și centrul de control).

Magistrala din vestul României este parte a rețelei pan-europene Curtici – Arad – Simeria – Sighișoara – Brașov – București – Constanța, una dintre puținele rute feroviare care va fi echipată integral cu sistemul ERTMS, standardul european de management și control al traficului feroviar.

Primul proiect care a inclus instalarea sistemului ERTMS a fost lansat la 15 noiembrie 2011, odată cu semnarea contractului „Pilot operațional pentru o aplicație ETCS/ERTMS nivel 2”, pe distanța Buftea – Brazi. A urmat, la 15 februarie 2012, contractul de modernizare a tronsonului Frontieră cu Ungaria – km 614.

Începând din 2020, aceste proiecte-pilot au stat la baza extinderii sistemului ERTMS pe coridoarele europene Rin–Dunăre (vest) și Orient/Est-Med.

„Până în 2030, România va avea peste 900 de kilometri de cale ferată dotați cu ERTMS, perfect integrați în rețeaua de transport european”, informa recent compania CFR Infrastructură.

Proiectele de modernizare, finanțate din PNRR, Programul Transport 2021–2027 și de statul român, vizează în prezent liniile Caransebeș–Timișoara–Arad, Cluj–Oradea–Episcopia Bihor, Craiova–Drobeta Turnu Severin–Caransebeș și Predeal–București–Constanța.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Stiri calde

Președintele Nicuşor Dan, la 10 ani de la atacurile teroriste din Paris: „Împreună rămânem uniţi în faţa urii” Președintele Nicuşor Dan, la 10 ani de la atacurile teroriste din Paris: „Împreună rămânem uniţi în faţa urii”
Actualitateacum 6 zile

Președintele Nicuşor Dan, la 10 ani de la atacurile teroriste din Paris: „Împreună rămânem uniţi în faţa urii”

  Preşedintele Nicuşor Dan a transmis, joi, pe X, un mesaj la 10 ani de la atacurile teroriste din Paris,...

Londra ar fi încercat să deschidă un canal secret cu Putin, pe fondul temerilor că Trump ar putea marginaliza Europa în dosarul ucrainean Londra ar fi încercat să deschidă un canal secret cu Putin, pe fondul temerilor că Trump ar putea marginaliza Europa în dosarul ucrainean
Actualitateacum 6 zile

Londra ar fi încercat să deschidă un canal secret cu Putin, pe fondul temerilor că Trump ar putea marginaliza Europa în dosarul ucrainean

Guvernul britanic ar fi încercat să stabilească un canal informal de comunicare cu Vladimir Putin, în contextul temerilor că administrația...

Noua magistrală feroviară din vest, la final: trenuri rapide, control digital, tuneluri și poduri spectaculoase Noua magistrală feroviară din vest, la final: trenuri rapide, control digital, tuneluri și poduri spectaculoase
Actualitateacum 6 zile

Noua magistrală feroviară din vest, la final: trenuri rapide, control digital, tuneluri și poduri spectaculoase

După mai mulți ani de întârzieri, două dintre cele mai dificile segmente ale magistralei vestului au fost deschise circulației feroviare...

Black Friday 2025 „Bla-Bla Black Shopping Weeks” la XXXLutz: transformă-ți casa de sărbători cu piese spectaculoase și reduceri de până la 50% Black Friday 2025 „Bla-Bla Black Shopping Weeks” la XXXLutz: transformă-ți casa de sărbători cu piese spectaculoase și reduceri de până la 50%
Actualitateacum 6 zile

Black Friday 2025 „Bla-Bla Black Shopping Weeks” la XXXLutz: transformă-ți casa de sărbători cu piese spectaculoase și reduceri de până la 50%

Sfârșitul de an vine cu un apetit crescut al românilor nu doar pentru a-și decora locuința, ci și pentru a...

Brigitte Macron – ținta kompromatului Brigitte Macron – ținta kompromatului
Actualitateacum 6 zile

Brigitte Macron – ținta kompromatului

10 persoane sunt judecate la Paris fiind acuzate de hărțuirea online a Primei Doamne a Franței, Brigitte Macron. Inculpații, opt...

Legătura dintre imunitate, inflamație și carențele de fier: când analizele fac diferența Legătura dintre imunitate, inflamație și carențele de fier: când analizele fac diferența
Actualitateacum 6 zile

Legătura dintre imunitate, inflamație și carențele de fier: când analizele fac diferența

Sistemul imunitar reprezintă prima linie de apărare a organismului împotriva infecțiilor și a factorilor nocivi din mediu. Totuși, atunci când...

CTP îl critică pe Nicușor Dan: „E normal să antrenezi în lupta anticorupție niște servicii care nu au fost scărmănate în legătură cu corupția din ele?” CTP îl critică pe Nicușor Dan: „E normal să antrenezi în lupta anticorupție niște servicii care nu au fost scărmănate în legătură cu corupția din ele?”
Actualitateacum 7 zile

CTP îl critică pe Nicușor Dan: „E normal să antrenezi în lupta anticorupție niște servicii care nu au fost scărmănate în legătură cu corupția din ele?”

Gazetarul Cristian Tudor Popescu a criticat afirmațiile președintelui Nicolae Dan, făcute în cadrul conferinței de presă de miercuri, 12 noiembrie,...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2025 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro