Connect with us

Actualitate

Imperiul otoman, trauma turcă și „Sindromul Sèvres”

Publicat

pe

Imperiul otoman, trauma turcă și „Sindromul Sèvres”

Cele mai mari temeri/traume ale societății turcești sunt Genocidul Armean și Sindromul Sèvres. Dacă în prima parte a acestei analize am vorbit despre Genocidul Armean, analiză disponibilă aici, în această a doua parte vom vorbi tot pe scurt despre Sindromul Sèvres. Și despre legăturile dintre cele două traume și felul în care acestea încă modelează atât societățile din Turcia și Caucaz, dar și climatul geopolitic regional, prin politicile externe generate de cele două state.

Așadar, ce este Sindromul Sèvres? Începem prin prezentare scurtă a contextului istoric care a generat acest așa-zis sindrom.

Scurt istoric

Acest tratat a fost încheiat pe 10 august 1920, între puterile învingătoare din Primul Război Mondial și Turcia. Tratatul a fost semnat de trei reprezentanți ai Imperiului Otoman, ai guvernului de la Istanbul, de reprezentanți ai unor puteri europene, dar nu a fost ratificat și de Grecia, nemulțumită de unele granițe specificate în tratat.

Dorothée Schmid descrie pe scurt aceste prevederi și arată cum puterile europene au impus condiții dure asupra Imperiului Otoman dorind să îl pedepsească pentru participarea împotriva lor în Primul Război Mondial, dar și pentru crimele comise. De asemenea, pe lângă interesele pragmatice ale Italiei, Marii Britanii, Franței și Greciei în zonă, se pare că alungarea Turciei din Constantinopol ar fi avut și o oarecare încărcătură simbolică (pe lângă importanța evidentă a controlului strâmtorilor Bosfor și Dardanele). Dar această alungare din Constantinopol/Istanbul nu a mai fost prevăzută în Tratatul de la Sèvres, Istanbul urmând să rămână în continuare Turciei.

Palestina, Iordania și Irak ajungeau sub ocupație britanică, Liban și Siria sub ocupație franceză. Franța, Italia și Grecia mai primeau largi zone de influență în restul teritoriului. Dorothée Schmid arată în continuare cum se dorea implementarea unor politici de protejare a minorităților etnice și religioase din imperiu, politicile imperiului împotriva lor provocaseră îngrijorări în Europa. Se dorea aplicarea principiului naționalităților și auto-determinării comunităților etnice din imperiu, unul dintre cele mai importante puncte din tratatele de pace de la sfârșitul Primului Război Mondial, care a dus la destrămarea mai multor imperii și a dus și la Marea Adunare de la Alba Iulia a românilor transilvăneni de la 1 Decembrie 1918, la unirea Transilvaniei cu România, a Bucovinei și a Basarabiei. Acest principiu al auto-determinării făcea referire la dorința unor armeni de a se constitui ca stat separat în regiunile unde erau majoritari și la nou-înființata Republică Armeană desprinsă din fostul Imperiu Țarist (nu este deloc greu de înțeles de ce armenii rămași în urma Genocidului Armean – genocid care, potrivit unor voci, încă nu se terminase în 1920 și ar fi continuat chiar și până în 1923 – ar fi dorit să se desprindă de Imperiul Otoman). În sud-estul imperiului, unde erau majoritari (și încă mai sunt și astăzi, în mare parte), kurzii ar fi obținut un statut de autonomie.

În strâmtorile Bosfor și Dardanele, demilitarizate și administrate de o comisie internațională, s-a impus libertatea de navigare. Turcia a trebuit să își predea flota și să își reducă armata la 15.000 militari și 35.000 de polițiști.

Din punct de vedere economic, s-au aplicat capitulațiile, iar finanțele și administrația Turciei încăpeau sub control anglo-franco-italian. Dorothée Schmid conchide că „Astfel, Sèvres a sfârșit imperiul în mod desăvârșit din punct de vedere teritorial, național, material și simbolic.” Dar Turcia nu a fost deloc singurul imperiu care a luat sfârșit atunci. De altfel, așa cum se dorea în mod idealist, acest război ar fi trebuit să fie sfârșitul imperialismului în lume. Dar, din diferite motive, nu a fost deloc așa, noi confruntându-ne încă și astăzi cu revizionism și diferite alte tipuri de imperialism, inclusiv varianta din Turcia, neo-otomanismul.

Prevederile complete ale acestui tratat sunt disponibile integral și online și pot fi studiate aici. Aceste prevederi, deși acceptate de guvernul otoman de la Istanbul, au fost însă respinse de Adunarea Națională a Turciei. Această Adunare Națională nouă a fost fondată pe 23 aprilie 1920 la Ankara, iar pe 7 iunie a promulgat o lege care prevedea că orice lege introdusă de către guvernul otoman după data de 16 martie 1920 nu era legal obligatorie, angajantă, pentru guvernul turc.

Foto: Harta Imperiului Otoman conform Tratatului de la Sèvres

Însă prin Tratatul de la Lausanne din iulie 1923, așa cum arată Dorothée Schmid, în afară de situația provinciilor arabe (intrate sub control britanic) și Arhipelagul Dodecanez (intrat sub control italian), practic toate celelalte prevederi importante ale tratatului de la Sèvres au fost anulate la Lausanne, în favoarea Turciei. Așadar, pragmatic vorbind, Turcia învinsă la Sèvres a reieșit câștigătoare la Lausanne în detrimentul naționalităților din Imperiul Otoman, în detrimentul armenilor, kurzilor și al grecilor (învinși în Războiul Greco-Turc). Aceștia din urmă au făcut obiectul unui schimb de populații între Grecia și Turcia prin care practic Turcia a înlăturat întru totul etnicii greci (deloc puțini la număr) din ce mai rămăsese din fostul Imperiu Otoman, iar turci și musulmani din Grecia au fost trimiși în Turcia.

Sindromul Sèvres

Tratatul de la Sèvres reprezintă mobilul, punctul zero al traumei istorice a societății turce, baza așa-numitului Sindrom Sèvres.

Dorothée Schmid definește pe scurt acest sindrom astfel: „Pentru turci, Tratatul de la Sèvres simbolizează disoluția imperiului și împărțirea Turciei de către puteri străine. Efectul istoric al tratatului supraviețuiește ca un sindrom, ceea ce explică viziunea de națiune aflată sub asediu care se străduiește să supraviețuiască. În afara neo-otomanismului actual, reconsiderarea unui dialog cu Europa ar putea oferi țării o nouă relație cu propria sa istorie și ar ajuta-o să depășească un sindrom folosit de toate secțiunile clasei sale politice.”

Caracteristici ale Sindromului Sèvres

Dorothée Schmid spune că Tratatul de la Sèvres a reprezentat și reprezintă „punctul de pornire al unui reflex de teamă printre turci: groaza de trădare și teama, în mod obișnuit ilustrate prin expresia <Sindromul Sèvres>.”

De asemenea, Hamid Bozarslan, citat de aceeași Dorothée Schmid, arată și el că această traumă a Sindromului Sèvres este axată pe trei elemente definitorii în imaginarul colectiv turc:

● invazia din partea străinilor;

● trădarea din partea minorităților creștine; și

trădarea chiar din partea elitelor otomane.

Despre teamă, despre teoriile conspiraționiste din societatea turcă și despre greutatea pe care toate acestea o capătă din ce în ce mai mult acolo, despre „actualizările” ce se aduc narațiunii traumei, vorbește și Levon Hovsepyan: „Concluzionând toate acestea putem afirma că fenomenul „Sèvres-fobia” a ajuns să fie în mod serios fixat în viața socială și politică a Turciei. Discuțiile contemporane arată faptul că teoriile conspiraționiste, teama de dezmembrare teritorială există nu numai în cercurile sociale, ci și în cercurile de stat și militare. În special după sfârșitul Războiului Rece, Sindromul Sèvres s-a actualizat în Turcia și în diferite discuții și a căpătat tot mai multă greutate.”

Vom analiza mai jos teama, invazia din partea străinilor, trădarea din partea minorităților creștine și trădarea din partea elitelor otomane.

● Teama. Frica din societatea turcă asociată Sindromului Sèvres se desfășoară pe mai multe paliere – frica de străini, frica de propriile minorități etnice și religioase, frica de trădare, frica de schimbare a granițelor (pe care de multe ori chiar unii turci le vor schimbate, prin reocuparea unor foste posesiuni otomane), frica de vecini, frica pentru însăși existența statului.

Istoricul Fatma Müge Göcek, o cercetătoare turco-americană, „descrie schimbarea graduală de la o frică originară înrădăcinată în realitatea istorică până la un sistem de credințe în mare parte paranoid din Turcia kemalistă, care continuă până în ziua de astăzi, schimbându-se marginal.”

Despre această teamă din societatea turcă, ce stă și ea la baza narațiunii traumei Sindromului Sèvres, despre felul în care este instrumentalizată ea și modul în care transformă această societate, cităm din observațiile aceleiași Dorothée Schmid: „Teama este un instrument formidabil de control social. Îngrijorările inspirate de evenimente reale sunt colectate aici de către stat, care este responsabil pentru definirea adecvată a amenințărilor și pentru organizarea ulterioară a rezistenței. În Turcia, statul care a salvat națiunea de la dispariția planificată de către europeni are sarcina de a asigura siguranța cetățenilor înainte de a se îngrijora despre bunăstarea lor; ascultarea de voința statului este o datorie morală și socială. Sindromul Sèvres este aici transformat în Sindromul Stockholm: toleranța remarcabilă a societății turcești în raport cu practicile represive provine din educația pe termen lung în privința cerințelor extinse ale rațiunilor de stat. Trebuie amintit că țara a suferit patru lovituri de stat militare, efectuate în circumstanțe destul de diferite, dar mereu comise sub pretextul de a proteja națiunea de pericolele disoluției plănuite de dușmani din interior, ajutați de puteri străine obscure.”

Despre această ambivalență ofensiv-defensivă în privința schimbării granițelor actuale ale Turciei scrie aceeași cercetătoare. Deși, pe de o parte, societatea din Turcia este traumatizată de teama de a nu pierde teritorii, de a nu fi dezmembrați, pe de altă parte mulți nu s-ar feri deloc să ia teritorii de la vecini: „Teama de schimbări de granițe în favoarea armenilor sau kurzilor provine direct din clauzele relevante de la Sèvres. Cu toate acestea, percepția asupra granițelor exterioare ale țării arată de asemenea ambiguitatea unui sindrom care încă ezită între o postură defensivă și una ofensivă: astfel, avem hărți publicate periodic care schițează o „Turcie Mare”, care ar putea restabili provinciile Mosul și Kirkuk din Irak sau ar recuceri teritoriu din Armenia actuală. Ocupația turcească a părții nordice a Ciprului după 1974 permite de asemenea ca acest teritoriu să fie alăturat Turciei în baza unui criteriu etnic (prezența ciprioților turci): denunțarea împărțirii Ciprului ar însemna punerea în pericol a integrității Turciei…”

„Turcia Lărgită”. Sursa: Levon Hovsepyan. Origine: ziar Al sana harita, Günes, 21.11.2007

Tot despre teamă, despre originea spaimei societății turce, vorbește un autor turc, Taner Akçam, în concluziile la volumul intitulat The Young Turks’ Crime Against Humanity. The Armenian Genocide and Ethnic Cleansing in the Ottoman Empire, unde arată cum „Genocidul Armean, primul masacru la scară largă din secolul XX, trebuie plasat într-un nou context: începutul porționării Imperiului Otoman în state-națiune. Departe de a fi fost o campanie izolată împotriva unui singur grup etno-religios, anihilarea armenilor a fost parte a unei operațiuni foarte extinse care a fost întreprinsă pentru a salva imperiul.”

Taner Akçam spune în altă parte explicit că „Republica se întemeiază, de fapt, pe dispariția populației creștine trăitoare în Turcia (n.r. nu erau cu toții armeni), cu alte cuvinte, pe spulberarea unei entități existente. De vreme ce ne-am întemeiat existența pe dispariția unei alte entități, orice discuție asupra acestei entități ne provoacă frică și spaimă. În țara noastră, dificultatea de a aborda problema armeană se explică prin această dialectică a ființei și a neantului.”

Așadar, iată că imperiul nu a murit de fapt niciodată, în conștiința unei mari părți a societății turce. El a fost nevoit doar să își schimbe înfățișarea din „imperiu” în „republică” și aici este marea problemă și spaimă – dacă va fi nevoie să se recunoască faptul că pentru a „salva” imperiul s-a recurs la genocid, atunci imperiul „fără nicio pată” de la Ankara nu ar mai fi fără nicio pată. Ba, mai mult, apare teama ca nu cumva cineva ar putea să nege chiar fundamentele și dreptul la existență al statului turc. Iată, deci, că problema este chiar mai complexă și mai profundă decât vreun anumit tip de ură inter-etnică sau inter-religioasă.

● Invazia din partea străinilor. Pentru o comunitate obișnuită să fie ea cea care invadează, ca cea otomană care a clădit un imperiu, invazia altora asupra ei este lesne de înțeles că a provocat o oarecare traumă în societate. Același tip de traumă pe care până atunci îl provoca ea asupra altora. Este, bineînțeles, rețeta oricărui imperiu și a oricăror ulterioare sentimente revizioniste, de nostalgie după o așa-numită epocă de aur sau sentimente traumatice generate de disoluția lor ulterioară.

Astfel, bineînțeles, se trece cu vederea paradoxul faptului că Imperiul Otoman însuși a fost creat și s-a mândrit cu invadarea altor teritorii și populații de către turci.

Dar ceea ce este foarte interesant este cum această noțiune de străini a ajuns să însemne altceva în funcție de epocă, de interesul elitelor interne din Turcia și de turnura luată de narațiunea mereu în schimbare a Sindromului Sèvres. Cităm din aceeași Dorothée Schmid: „Străinul este de fapt principalul personaj în această obsesie. Definiția lui – în mare – a evoluat în secolul XX, luând în calcul noua balanță internațională de putere și, în special, balanța internă de putere. Inamicul străin este Vestul, considerat în termeni tot mai largi, începând de la nucleul puterilor europene implicate de fapt mai mult în dezintegrarea imperiului și în afacerea Sèvres – Marea Britanie, Franța și Grecia. Rusia sovietică, un aliat ocazional în anii ʼ20, va fi inclusă odată cu Războiul Rece în spectrul de amenințări. Statele Unite sunt deseori asociate acestui spectru, mai ales atunci când sprijină kurzii din Orientul Mijlociu. Uniunea Europeană (UE) este astăzi acuzată în mod periodic de a dori să dezmembreze Turcia prin susținerea unor ipotetice pretenții teritoriale armene sau kurde. Iar în ceea ce privește inamicul din interior, „coloana a cincea” ar recruta mai întâi dintre minoritățile recunoscute în Tratatul de la Lausanne: mai ales armenii și grecii, apoi, mai recent, evreii; kurzii au intrat și ei pe lista trădătorilor Patriei atunci când lupta lor pentru recunoaștere socială s-a transformat în conflict – insurgența condusă de Partidul Muncitorilor din Kurdistan (PKK) împotriva statului turc, începând din 1984, i-a plasat și pe aceștia în mod definitiv pe partea negativă a narațiunii.”

● Trădarea minorităților creștine. În această privință, trebuie menționat că armenii minoritari creștini fuseseră supuși unor masacre începând de la sfârșitul secolului 19, iar apoi supuși unui genocid organizat începând cu anul 1915, după cum am arătat în prima parte a analizei. Dar aceste trei elemente definitorii pentru imaginarul colectiv turc despre sindrom se referă la societatea turcă de astăzi. Societate care experimentează astăzi trauma așa cum aceasta i-a fost predată de către propriile elite, elite care și ele au construit trauma pe parcurs. După cum vom arăta mai jos, cel puțin o parte dintre aceste elemente definitorii astăzi pentru Sindromul Sèvres nu erau prezente la momentul istoric respectiv, ci au fost adăugate narațiunii ulterior, de către propriile elite.

Iar în privința acestor relații între turci, musulmani, statul otoman și minoritățile creștine, l-am citat doar un pic mai devreme pe Taner Akçam care spunea explicit că „Republica se întemeiază, de fapt, pe dispariția populației creștine trăitoare în Turcia (n.r. nu erau cu toții armeni), cu alte cuvinte, pe spulberarea unei entități existente.”

Așadar, o parte din frica, din spaima din societatea turcă stă în faptul că și-au „întemeiat existența pe dispariția unei alte entități” creștine, iar dacă vreodată cineva ar vrea să încerce vreun fel de revanșă în numele acestei minorități creștine „spulberate”? Astfel, și în această cheie trebuie obligatoriu interpretate acuzele turcești la adresa minoritarilor creștini, că aceștia ar fi trădat imperiul. În această neînțelegere a drepturilor naționale ale altor populații și în închistarea fundamentală într-o realitate dispărută a unui „mare imperiu” stau mare parte din problemele de azi. Nu se dorește conștientizarea faptului că alte națiuni aveau dreptul la autodeterminare din cadrul unui Imperiu Otoman care le cucerise și era perceput drept asupritor. Așadar, loialitatea care se cerea acestor minorități armeană, asiriană și greacă față de Imperiul Otoman nu are în vedere decât entitatea statală ca atare și statutul de elită al musulmanilor și turcilor, iar nu realitatea de la sfârșitul Primului Război Mondial care era implementată în toată Europa. Iată, din nou, prezentă acea dimensiune oarecum abstractă pe care se întemeiază trauma Sindromului Sèvres. Se întemeiază pe dispariția statului otoman.

Exact despre această teamă de vreo anume revanșă a minorităților creștine vorbește și Levon Hovsepyan atunci când spune „Teama de o dezmembrare teritorială a Turciei se prezintă sub forma unei stări de alarmă că aceasta ar putea deveni realitate în orice moment. Fenomenul acestei stări de alarmă există în cercurile politice turcești mai ales la adresa Armeniei și diasporei, care se încadrează în Sindromul Sèvres. Această stare de alarmă existentă și profundă, la rândul ei, dă naștere unei agresivități reacționare. Din cauza acestei stări de alarmă, comportamentul Turciei poate deveni irațional în unele situații sau perioade. Motivul din spatele acestei stări de alarmă existente în Turcia este realizarea faptului că ar fi supuși unei pedepse pentru crima comisă. În această conștiință socio-politică există percepția că Republica Turcia a fost creată „grație” Genocidului Armean și a acaparării pământurilor lor, „grație” eliminării locuitorilor de acolo și a minorităților etnice, „grație” politicii de stat de alienare, iar fundamentele statului, cu componentele sale teritorială, istorică, morală și legală, ar fi dărăpănate, astfel încât ar putea să se clatine în orice moment.”

● Trădarea propriilor elite. Oportunismul elitelor, marcat astăzi prin instrumentalizarea fricilor dintr-o societate, a traumelor sale, pe care tot aceste elite le-au inoculat respectivelor societăți prin narațiuni specifice, a fost reprezentat în trecut și prin lipsa unei atitudini corespunzătoare unor anumite cerințe sau idealuri. Nimic surprinzător aici. Dar modul în care s-a generalizat această acuză la adresa oricui spune ceva care nu este convenabil și modul în care se manifestă această teamă de trădarea propriilor elite din societatea turcă are un anumit specific și dacă ar fi să încercăm să îl reducem la un singur cuvânt, acest cuvânt ar fi asasinatul. Oricine este persoană publică și este bănuit că ar fi un trădător în societatea turcă este pasibil de a fi asasinat. De altfel, Taner Akçam, autorul menționat mai devreme, figurează și el pe o listă de astfel de trădători, alături de jurnalistul și colegul său de origine armeană, Hrant Dink, care a fost deja asasinat. Câteva sentințe în procesul asasinării lui Hrant Dink arată legături foarte strânse între asasin și autoritățile turcești.

Bozkurtlar (Lupii Gri), de exemplu, despre care am mai scris pe scurt, este o organizație extremistă care a construit o celulă și în Bosnia-Herțegovina, este un aliat fidel al politicilor neo-otomaniste agresive ale lui Erdogan și este acuzată de nenumărate asasinate în Turcia și restul Europei și este interzisă în Franța. De exemplu, Mehmet Ali Agca, cel care l-a împușcat pe Papa Ioan Paul al II-lea, încercând să îl asasineze, era un membru al acestei organizații. Înainte de a încerca asasinarea Papei, el ar fi asasinat un ziarist turc în Istanbul, dar a scăpat în mod misterios (!) dintr-o închisoare militară turcă. Iată ce se spune, printre altele, despre această organizație: „Lupii au funcționat ca brațul înarmat al partidului MHP în anii ʼ70, înfăptuind atacuri și asasinate asupra unor membri ai stângii, jurnaliști și dizidenți. Grupul încă este legat de MHP și membrii Lupilor Gri îl văd pe actualul președinte al partidului politic, Devlet Bahçeli, drept liderul organizației.”

O altă problemă internă reală pregnantă în societatea turcă, legată de cea anterioară, este reprezentată de derin devlet (Statul din adânc), sursă a nenumărate conspirații, dar și afaceri, asasinate, mafie și trafic de droguri și de persoane. Despre acest concept, care a ajuns să fie exportat din Turcia, putem citi pe scurt aici.

Transmiterea traumei

Transmiterea traumei Sindromului Sèvres s-a făcut și se face și aceasta pe mai multe paliere. Avem politicile educaționale, avem discursul religios, avem discursul politic și avem produsele academice mai mult sau mai puțin științifice, mai mult sau mai puțin subiective.

Dorothée Schmid spune pe scurt despre felul în care Sindromul Sèvres a fost răspândit în societatea turcă, inclusiv prin programele educaționale: „diseminarea în conștiința colectivă poate fi inițial atribuită kemaliștilor, care au dominat sistemul de guvernământ în Turcia pentru o lungă perioadă de timp: ei au menținut în mod intenționat și au transmis Sindromul Sèvres unor succesive generații de turci, în special prin educație – de vreme ce Turcia este o țară unde copiii învață de la școala generală că sunt înconjurați de „trei mări și patru inamici”. Structurarea sistematică a dezbaterilor publice pe subiectul amenințării a făcut restul.”

Unele dintre teoriile „academice” din Turcia acreditau chiar ideea că nici nu ar exista de fapt o „problemă armeană”, că de fapt totul nu ar fi decât un complot al puterilor europene ca să subjuge Imperiul Otoman, arată Levon Hovsepyan: „În studiile lor din anii 1960-1970, istoricii și analiștii politici turci negau existența Chestiunii Armene, încercând să acrediteze ideea că nu este de fapt o problemă a armenilor, ci a fost „inventată” de diplomația marilor puteri europene pentru a interefera și a influența afacerile Imperiului Otoman. De exemplu, autorii turci M. Hocaoglu și H. Gürsel legau crearea Chestiunii Armene de eforturile diplomatice ale Marii Britanii și Rusiei, care aveau ambiții teritoriale față de Imperiul Otoman.”

Același autor punctează dimensiunea impresionantă a stereotipiilor și a abordărilor conspiraționiste din societatea turcă. „În discuțiile social-politice și științifice contemporane  din Turcia se manifestă tot mai evident stereotipia abordărilor discuțiilor și comentariilor referitoare la probleme de stat, sociale, de politică externă în context de conspirații.” Într-o societate dominată de diferite temeri, ca cea turcă, după cum am arătat mai sus, nu este deloc surprinzătoare această dimensiune stereotipă și conspiraționistă.

Opinii conspiraționiste anti-occidentale ca cele de mai sus emite nu numai lumea politică, ci și cea religioasă, care au produs un fel de simbioză islamistă în Turcia, arată același autor. Unul dintre mentorii lui Erdoğan, Necmettin Erbakan: „Liderul Partidului Islamic al Bunăstării (Refah) și prim-ministru, Necmettin Erbakan, ieșea în apărarea necesității unei cooperări active a Turciei cu țările islamice, lucru care, în opinia sa, ar fi oferit Turciei ocazia să-și implementeze țelul său de a fi lider, în loc să devină servitorul UE după obținerea calității de membru al comunității europene. „A deveni membru al UE, a abandona țările islamice, ar însemna că Turcia își va pierde identitatea sa și va accepta un al doilea Sèvres.” Tot el îndemna la un „război de eliberare” asemănător celui ce a urmat Păcii de la Sèvres.

Exemplele de discurs al lui Erdoğan abundă în această direcție, lucru observat și în numeroase analize, ca de exemplu aceasta. Abundă amenințări de la Ankara, inclusiv de expulzare a unor ambasadori occidentali. Această lungă perioadă de intense declarații anti-occidentale din partea lui Erdoğan și a apropiaților săi și-au pus amprenta foarte hotărât asupra societății din Turcia, după cum arată o altă analiză aici.

În 1987, atunci când Parlamentul European a adoptat o rezoluție în care recunoștea Genocidul Armean, numită „Rezoluție pentru o soluție politică a problemei armene”, chiar președintele Turciei de atunci, Kenan Evren, a numit această rezoluție drept „conspirație împotriva statului turc.” Autorul citat mai devreme concluzionează și el că „De mulți ani autoritățile turce adresează acuzații atât împotriva unui număr de țări europene, dar și vecinilor Turciei, fără fapte sau fundamente clare.”

În acest context al unei foarte intense campanii de comunicare publică, într-o atmosferă publică înțesată de mesaje despre trauma Sindromului Sèvres, din partea lumii academice, din partea elitelor politice, din partea elitelor religioase, din partea sistemului de învățământ, cercetătoarea Fatma Göçek, citată de Dorothée Schmid, arată cum Sindromul Sèvres ar fi urmat trei stadii de consolidare: „De fapt, Fatma Göçek caracterizează trei stadii ale consolidării sindromului, corespunzând celor trei faze de dezvoltare – implicit de deteriorare – a ideologiei kemaliste. Problema apare în timpul perioadei „kemalismului tradițional”, chiar în timpul vieții lui Atatürk, în timp ce războiul era încă o amintire recentă și suferința asociată cu el era foarte prezentă. Apoi a urmat rândul „gardienilor kemalismului”, unde armata controla guvernul pentru a menține și apăra moștenirea politică a lui Kemal; sindromul, înrădăcinat în societate, este tot mai desprins de fapte și capătă noi puncte de fixare. A treia perioadă acoperă aproximativ ultimele două decade: este perioada „kemalismului neortodox”, unde grupuri ultra-naționaliste definesc kemalismul în funcție de propriile lor interese, apărând o viziune a Turciei tot mai izolată de lume. Armata și partide de extremă dreapta, ca de exemplu MHP (Milliyetçi Hareket Partisi, Partidul Acțiunii Naționaliste), fac mereu parte din acest grup și sunt cele mai eficiente în propagarea sindromului.”

În privința felului în care narațiunile traumei Sindromului Sèvres există și se transmit în societatea turcă, dar și în privința instrumentalizării acestei traume de către elitele politice, Levon Hovsepyan, autorul citat mai devreme, susține că „De fapt, manifestările Sindromului Sèvres există în cercurile politice și științifice și, deși astfel de percepții sunt răspândite în special în cercurile politice și științifice pro-naționaliste, astfel de abordări devin tot mai răspândite implicând specialiști și cercuri aparținând unor curente politice diferite. În Turcia, deseori problemele tematicii armene, ca de exemplu procesul și cererile de recunoaștere internațională a Genocidului Armean, sunt comentate din punctul de vedere al Sindromului Sèvres, împingând în față argumentele conspiraționiste. Ca și un complex psihologic înrădăcinat, Sindromul Sèvres se transformă foarte des în politici ce oglindesc atât credințe reale ale unor cercuri politice, cât și manipulări ale lor.” Cu mențiunea că, din 2012 când a fost publicat acest volum din care am citat și până astăzi, observația autorului că aceste narațiuni tind să se extindă în societatea turcă s-au adeverit.

Instrumentalizarea traumei

Despre intereferența politicului, a elitelor turcești în studiul și interpretarea istoriei tocmai am citat din Levon Hovsepyan mai devreme, dar și aceeași Dorothée Schmid spune câteva cuvinte despre aceasta: „Într-adevăr, din multe puncte de vedere, pasiunea otomană a AKP (n. r. partidul președintelui Erdogan) chiar depășește apetitul clasei politice tradiționale din Turcia pentru manipularea istoriei.” Dar, în privința instrumentalizării istoriei și a traumei, nu este vorba doar despre AKP, ci de aproape toată clasa politică turcească, probabil cu excepția partidului kurzilor.

Tot în privința instrumentalizării și propagării traumei Sindromului Sèvres ne indică și aceeași autoare, dând și un mic diagnostic pentru situația actuală a democrației din Turcia: „Trauma inițială, care nu a fost niciodată depășită și a cărei memorie a fost cultivată de succesive generații politice, se perpetuează ca o obsesie pentru securitate în Turcia. Supraviețuirea sindromului și exploatarea tactică a sa de către unii jucători din sistemul guvernamental sunt în cele din urmă indicatori ai obstacolelor pentru democrația din Turcia, care a fost izolată pentru mult timp într-o auto-segregare paranoidă.” Și trebuie menționat că, din 2015, atunci când a fost redactată lucrarea autoarei, situația democrației în Turcia s-a degradat în mod continuu. Iar astăzi, să fim realiști, oricine ar veni la putere în Turcia, din aceste puncte de vedere foarte probabil că va continua exact în același fel.

În altă parte, explicit, aceeași autoare: „Exploatarea sindromului în scopuri tactice a devenit o practică atât de obișnuită în Turcia, încât se poate vorbi despre ea ca o tradiție politică. Cu toate acestea, pentru a vindeca obsesia nu este de ajuns să fie expusă: este nevoie să fie înțelese slăbiciunile care o fac posibilă.” 

Levon Hovsepyan vorbește și el despre modul în care trauma a ajuns să fie construită în societatea turcă, adică prin eforturile elitelor politico-militare, dar și modul în care această traumă este instrumentalizată: „Această frică a fost „fixată” grație prezentării ei continue de către autoritățile militaro-politice turcești, cărora le oferea o oportunitate de a păstra viabilă amenințarea dezmembrării și eliminării statului turc, astfel făcând conștiința socială să fie mai orientată, să asigure consolidarea necesară. Odată cu ea, prin formarea personajului colectiv al inamicului extern, era mai ușor să asiguri orientarea publică în procesele politice interne și externe necesare.”

Concluzii

Concluziile sunt destul de limpezi în urma celor de mai sus. Sindromul Sèvres reprezintă un cumul de temeri, de angoase, de suferințe și traume adunate într-o narațiune care a fost construită de propriile elite politico-militaro-religioase ale Turciei și instrumentalizată de acestea.

Suferința, teama din societatea turcă sunt cât se poate de reale, dar răspunzătoare pentru aceasta sunt narațiunile construite de elite într-o măsură mai mare decât evenimentele reale. Pentru că nu trebuie să uităm faptul că însăși trauma este denumită după un eveniment care nu s-a mai concretizat – prevederile Tratatului de la Sèvres erau ceva ce era gata să se întâmple, dar nu s-a mai întâmplat. Asemănător fabulei cu drobul de sare din cultura populară română.

Inclusiv anti-occidentalismul frapant actual din narațiunile Sèvres nu era prezent la data semnării și încercării de implementare a prevederilor tratatului. Așadar, această narațiune este într-o continuă schimbare.

Iar instrumentalizarea acestor narațiuni, adaptarea lor astfel încât să slujească unor scopuri proprii sau de grup în politica internă din Turcia, au fost caracteristici esențiale ale acestor narațiuni încă de la început. La început au slujit implementării politicilor radicale kemaliste de modernizare a Turciei, de laicizare a societății, de transformare din temelii a societății turce, ulterior au servit conservării puterii clicii militare kemaliste, răspunzătoare de nenumărate lovituri de stat militare, iar astăzi servesc intereselor proprii ale lui Erdoğan și de grup ale celor din preajma sa. Erdoğan a urmărit și a dobândit puteri prezidențiale sporite jucând pe cartea naționalistă, jucând pe cartea amenințării pe care ar reprezenta-o kurzii pentru existența statului turc, jucând pe cartea temerilor din societate că Turcia ar fi înconjurată doar de dușmani, vizată cu dezmembrarea de întreaga Europa, de SUA, de Israel, de toată lumea, astfel încât ar avea nevoie de un lider providențial ca Recep Tayyip Erdoğan, un nou salvator al națiunii de tipul lui Kemal Atatürk. Iar mesajele de acest tip abundă mai departe.

Așadar, instrumentalizarea este o trăsătură-cheie a narațiunilor traumei Sindromului Sèvres. Frica este unul dintre instrumentele cele mai puternice, iar elitele din Turcia o folosesc ca atare, cu multă subtilitate sociologică, dar cu cel puțin la fel de mult cinism care face rău propriilor cetățeni.

La fel ca și în cazul Traumei Trianonului, avem și aici o multitudine de probleme, de evenimente, de suferință asociate sfârșitului Primului Război Mondial, din care însă elitele au ales să mizeze pe o narațiune abstractă a unei Păci, a destrămării unui imperiu, pe care au clădit-o, au conservat-o, au augmentat-o pentru a servi scopurilor lor: „Sindromul Sèvres ar putea fi ușor caracterizat drept o formă de nevroză de anxietate apărută după un șoc traumatic extrem, în acest caz colectiv – o serie de războaie continue, căderea imperiului, nașterea forțată a Turciei moderne. Are loc o schimbare care ulterior duce la anumite fixații ciudate obsesive, mai mari sau mai mici.” (Dorothée Schmid)

Sigur, sistemul pare să funcționeze deocamdată și este benefic intereselor unora din societatea de acolo, dar, la întreg nivel societal, aceasta este nu doar o calamitate, dar este, așa cum spunea un cercetător de origine turcă, o veritabilă „boală” societală. (Dorothée Schmid)

O asemănare și o deosebire între cele două traume

Putem încheia cu o asemănare și o deosebire între cele două traume abordate în aceste două părți ale analizei. Așadar, un lucru foarte important de înțeles este că ambele traume reprezintă o suferință reală a unor oameni. Atât așa-numitul Sindrom Sèvres pentru turci, cât și Genocidul Armean pentru armeni. Suferința, teama, angoasa, trauma sunt cât se poate de reale în ambele cazuri.

Dar ceea ce le deosebește în special este felul în care respectiva traumă a ajuns să existe și, mai ales, felul în care s-a format și se propagă de la o generație la alta în societate, felul în care narațiunile referitoare la acestea se și schimbă, sub influența (și în interesul) unor politicieni și politici.

Astfel, una dintre principalele deosebiri în privința originii lor, așa cum ne apare nouă, provine din faptul că nu trebuie să facem abstracție de realitate, de faptele concrete. Așa-numitul Sindrom Sèvres a fost generat în principal de pierderea unor teritorii (dintre care majoritatea recuperate prin Pacea de la Lausanne) ale Imperiului Otoman în urma unei păci dure impuse de Aliați (nu mai dură decât cea care a dus la dezmembrarea unui alt imperiu, cel Austro-Ungar), Imperiu Otoman care le cucerise la rândul lui de la alte populații, teritorii locuite în majoritate de alte etnii decât cea turcă. Așadar, acest Sindrom Sèvres are mai mult o conotație abstractă, teritorială, legată de imaginarul colectiv al unui „grandios” imperiu, al unei așa-zise epoci de aur legată de cuceriri și războaie, în timp ce Genocidul Armean are o consistență mult mai organică, existențială din alte puncte de vedere, aici fiind vorba despre o chestiune cât se poate de explicită, ancorată în realitatea imediată și pragmatică: pierderea unui număr uriaș de vieți omenești, exterminarea aproape completă a unei etnii numeroase din Imperiul Otoman, masacrarea a peste 1 milion de oameni prin unele dintre cele mai crude metode disponibile.

Aceeași desprindere relativă de realitatea imediată, aceeași bază oarecum abstractă a traumei Sindromului Sèvres reiese și din fraza explicită a lui Dorothée Schmid: „Turcia va avea al ei <Sindrom Sèvres>, doar că Sèvres nu a fost implementat.” Cu alte cuvinte, nu numai că avem o traumă clădită în principal pe pierderi teritoriale și de statut (dezmembrarea unui imperiu, pierderea statutului de elită dintr-un imperiu, pierderea unor posesiuni imperiale – locuite în majoritate de alte naționalități -) în loc de masacrul a peste 1 milion de conaționali, în cazul armenilor, dar avem și o traumă care este clădită pe prevederile unui tratat care nu s-a mai implementat. Cu prețul unor lupte, al unor pierderi de vieți omenești, al unor suferințe, desigur, dar trauma actuală a Sindromului Sèvres este totuși în principal bazată pe prevederile unui tratat care nu s-a implementat. Iar acest lucru este deosebit de important de subliniat. Mai ales în comparație cu Genocidul Armean, care s-a întâmplat.

Final

Sursa: Shutterstock via mspmag

Înspre final, aproape ca un verdict, dăm și un citat al lui Richard G. Hovannisian, din volumul său Looking backward, moving forward. Confronting the Armenian Genocide, în care ne dezvăluie situația actuală de pe teren a celor două traume, a celor două societăți, dar și a perspectivelor de viitor, care nu sunt neapărat prea optimiste în acest moment. Deși volumul respectiv a apărut în 2003, vedem cum astăzi, la 20 de ani de la acel moment, situația conflictului din Karabahul de Munte, dar și cea între Turcia, Azerbaidjan și Armenia îi dă dreptate întru totul autorului. Aceasta este ceea ce spunea autorul în 2003: „Cu toate acestea, astfel cum stau ele astăzi, Armenia și Turcia sunt în mare măsură prizoniere ale trecutului. Fără încercări de a aborda acel trecut, ele vor continua să se găsească în tabere opuse în Caucaz și în alte părți și astfel vor lăsa calea deschisă pentru inflamarea unor conflicte regionale și diviziuni. Neîncrederea reciprocă între Turcia și Armenia care provine din genocid dobândește astfel un context contemporan și rămâne o amenințare la adresa securității locale, regionale și, în general, eurasiatice. Moștenirea genocidului, de exemplu, a planat amenințătoare peste conflictul din Karabahul de Munte. Armenii din Karabah, fiind incapabili să exorcizeze fantomele trecutului și temându-se de o anihilare totală, au construit o republică independentă. Între timp, Turcia, bântuită de propriul trecut, ca și de unele implicații viitoare, a privit cu consternare cum armenii și-au recucerit teritorii care fuseseră plasate arbitrar sub stăpânirea Azerbaidjanului. În acest sens, conflictul Karabah-Azerbaidjan a devenit un vehicul prin care atât turcii, cât și armenii continuă să își retrăiască cele mai groaznice temeri ale lor unii de alții, temeri înrădăcinate în moștenirea genocidului.”

Care sunt aceste temeri la care se referă autorul? Pentru armeni, este temerea de a mai pierde încă o parte din patria lor ancestrală, de a suferi încă o anihilare totală, iar pentru turci este teama ca nu cumva armenii să își recupereze din teritoriile pierdute și aflate acum sub control turcesc, teama de o dezmembrare a Turciei. Trauma Genocidului Armean stă față în față cu Sindromul Sèvres, încă se luptă fizic în Caucaz și încă bântuie societățile turcă și armeană.

*Matei Blănaru este doctorand al Universității din București și cercetător asociat la Centrul de Studii Sino-Ruse (CSSR) din cadrul Institutului de Științe Politice și Relații Internaționale „Ion I. C. Brătianu” (ISPRI) al Academiei Române.

Comentarii Facebook

Actualitate

Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor

Publicat

pe

De

Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor

Amenajarea unui spatiu exterior, fie ca este vorba de casa sau de un apartament cu balcon, presupune atentia la detalii, siguranta si aspect estetic. Fiecare element pe care il alegem influenteaza functionalitatea si confortul pe termen lung. De la balustrade si suporturi pentru mana, la conectoare si accesorii, toate contribuie la crearea unui mediu sigur si placut.

Pe langa estetica, siguranta este prioritatea principala. Orice balcon, scara sau terasa necesita elemente care sa sustina utilizatorii in mod eficient. De asemenea, alegerea materialelor si a finisajelor trebuie sa fie facuta cu grija, pentru a rezista in timp si a suporta factorii de mediu. Un balcon sau o balustrada bine proiectata poate transforma complet atmosfera spatiului, oferind atat functionalitate, cat si un impact vizual placut.

Un exemplu clasic de astfel de element esential este suport mana curenta. Acesta ofera siguranta suplimentara si stabilitate, fiind indispensabil in zonele cu trafic intens sau unde riscul de alunecare este mai mare. Instalarea corecta a unui suport pentru mana curenta asigura nu doar protectie, ci si un plus de eleganta, completand designul spatiului.

Constructia si amenajarea spatiilor exterioare

Pentru orice proiect de amenajare, este important sa luam in calcul tipurile de materiale si accesorii disponibile. Alegerea corecta a elementelor structurale va influenta direct durabilitatea si siguranta proiectului. De asemenea, combinarea lor cu elemente decorative poate crea un echilibru intre functionalitate si aspect vizual.

Un element foarte util in constructia balustradelor si structurilor personalizate este conector teava patrata. Acesta faciliteaza imbinarea precisa a componentelor si asigura stabilitatea ansamblului. Prin utilizarea unor conectori de calitate, intregul sistem devine mai sigur si mai rezistent, iar instalarea se realizeaza mai rapid, cu mai putine ajustari.

Pe langa alegerea elementelor principale, trebuie luate in considerare si modul in care acestea se asambleaza. O structura bine gandita poate include:

  1. Elemente de sustinere rezistente, pentru siguranta maxima.
  2. Accesorii de imbinare, pentru stabilitate si aspect uniform.
  3. Detalii estetice, care completeaza designul si ofera un plus de eleganta.

Acest mod de abordare asigura un rezultat final functional, sigur si atractiv vizual, potrivit atat pentru spatii rezidentiale, cat si comerciale.

Balcoanele ca elemente estetice si functionale

Balcoanele nu sunt doar extensii ale locuintei, ci si spatii care pot reflecta stilul si personalitatea proprietarului. Este important sa alegem tipul de balcon in functie de nevoi, siguranta si design. Un tip elegant si practic este balcon frantuzesc, care imbina siguranta cu un aspect modern si aerisit.

Un balcon bine conceput poate deveni un punct de atractie si un loc de relaxare. Chiar daca spatiul nu permite un balcon clasic, aceasta varianta ofera o solutie estetica remarcabila, fara a compromite siguranta sau functionalitatea.

Printre avantajele principale ale balcoanelor bine amenajate se numara:

  • Cresterea valorii proprietatii prin design elegant.
  • Posibilitatea de a adauga plante sau decoratiuni, imbunatatind atmosfera.
  • Siguranta crescuta datorita elementelor de sustinere corect alese.
  • Integrarea usoara a elementelor de iluminat si accesorii suplimentare.

Aceste aspecte fac dintr-un balcon o parte esentiala a spatiului, atat din punct de vedere estetic, cat si functional.

Sfaturi pentru alegerea materialelor potrivite

Alegerea materialelor potrivite pentru balustrade, scari sau balcoane este cruciala pentru durabilitate si siguranta. Fiecare componenta trebuie sa fie rezistenta si sa se potriveasca cu restul designului. Materialele de calitate superioara reduc nevoia de intretinere si cresc longevitatea constructiei. De asemenea, acestea contribuie la aspectul estetic si pot adauga un plus de valoare proprietatii.

Este recomandat sa verificam compatibilitatea elementelor si sa folosim accesorii care simplifica montajul si sporesc stabilitatea. De exemplu, utilizarea unor suporturi si conectori corespunzatori poate face diferenta intre un proiect reusit si unul cu probleme. De asemenea, finisajele si culoarea elementelor trebuie sa fie alese astfel incat sa completeze armonios designul existent.

Alte aspecte importante de luat in considerare includ:

  • Rezistenta la intemperii si coroziune.
  • Simplitatea montajului pentru a reduce costurile si timpul de lucru.
  • Compatibilitatea cu alte elemente decorative si de siguranta.
  • Posibilitatea de adaptare la diferite tipuri de spatii si structuri.

Designul si functionalitatea spatiilor exterioare

O amenajare reusita combina siguranta, durabilitatea si estetica. Elementele corect alese, precum balustradele, suporturile pentru mana si conectorii, influenteaza direct experienta utilizatorilor si aspectul final. Fiecare detaliu conteaza, de la suporturi functionale, pana la elemente decorative care dau personalitate spatiului.

Respectarea regulilor de siguranta si integrarea elementelor estetice transforma complet orice balcon, scara sau terasa. Este important sa ne concentram pe calitate, rezistenta si compatibilitate intre componente, pentru a evita probleme ulterioare si pentru a asigura o experienta placuta si sigura pentru toti utilizatorii.

Alegerea corecta a elementelor si integrarea lor inteligenta garanteaza succesul proiectului si satisfactia pe termen lung. Indiferent de tipul spatiului pe care il amenajam, atentia la detalii si respectarea principiilor de siguranta si design fac diferenta. Astfel, orice balcon, scara sau terasa devine un loc de relaxare placut, sigur si estetic, care adauga valoare si confort locuintei.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție

Publicat

pe

Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție

Dacă ești în căutarea unui incinerator animale preț accesibil sau a unui echipament profesional, este esențial să înțelegi factorii care influențează costurile. Indiferent dacă ești proprietar de fermă, manager al unei clinici veterinare sau persoană fizică cu nevoi specifice, prețurile incineratoarelor pentru animale pot varia considerabil. De ce este important acest aspect? Simplu: o achiziție fără informare poate duce la cheltuieli inutile sau la alegerea unui echipament nepotrivit.

Aspecte esențiale privind costul unui incinerator pentru animale

Primul lucru de reținut: costul incineratorului pentru animale nu este un număr fix. Acesta depinde de mai multe variabile importante, de la dimensiunea unității până la tehnologiile integrate. De exemplu, un model compact pentru clinici veterinare mici (50-100 kg/incinerare) pornește de la 5.000 euro, în timp ce variantele industriale (peste 500 kg/incinerare) pot depăși 30.000 euro.

Factori care influențează prețul

  • Capacitatea de incinerare: Cu cât poate procesa mai mult material într-un singur ciclu, cu atât prețul crește. Diferențele între modelele mici și cele industriale pot fi de până la șase ori sau chiar mai mult.
  • Tipul de combustibil: Motorina, gazul sau electricitatea influențează atât eficiența, cât și bugetul inițial. Sistemele electrice au, de obicei, un preț mai mare, dar costuri operaționale mai scăzute.
  • Automatizarea: Funcții precum controlul temperaturii în timp real sau monitorizarea digitală pot adăuga între 10% și 20% la prețul incineratoarelor pentru animale.

Aceste costuri sunt influențate în special de tehnologie. Un incinerator animale preț mai ridicat poate include filtre avansate pentru emisii, sisteme de reciclare a căldurii sau materiale refractare de calitate superioară. Aceste elemente nu doar reduc impactul asupra mediului, ci și prelungesc durata de viață a echipamentului.

Diferențe între modele și capacități

Pentru fermele mici, un cost al incineratorului pentru animale între 5.000 și 8.000 euro este potrivit. Aceste modele procesează între 50 și 150 kg pe ciclu și funcționează cu motorină sau gaz. În schimb, un incinerator industrial necesită un buget de peste 30.000 euro, având capacități mai mari (peste 500 kg), filtrare multistadială și posibilitatea de a funcționa non-stop.

Un aspect important: prețurile incineratoarelor pentru animale nu reflectă întotdeauna eficiența pe termen lung. De exemplu, un model electric cu un cost inițial mai mare poate reduce cheltuielile cu combustibilul cu până la 40% comparativ cu variantele pe motorină. Este recomandat să calculezi rentabilitatea investiției (ROI) înainte de a lua o decizie.

Dotări suplimentare și impactul lor asupra prețului

Opțiunile suplimentare pot transforma un incinerator animale preț standard într-o investiție premium. Iată câteva exemple:

  • Camere duale: Permit arderea simultană a diferitelor tipuri de deșeuri, crescând eficiența.
  • Senzori de temperatură automată: Mențin procesul optim fără intervenție umană.
  • Sisteme de filtrare HEPA: Reduc emisiile de particule sub 0,3 microni, fiind esențiale pentru zonele rezidențiale.

Fii atent la aceste detalii. Un cost al incineratorului pentru animale mai mare poate fi justificat dacă echipamentul include tehnologii care reduc costurile de întreținere sau riscurile ecologice. De exemplu, unele clinici veterinare aleg filtre cu catalizator, care reduc emisiile de dioxine cu până la 95%.

Cum să evaluezi raportul calitate-preț

Nu toate prețurile incineratoarelor pentru animale reflectă valoarea reală. O regulă simplă este să verifici consumul de combustibil pe ciclu. Un model de 10.000 euro cu consum redus poate fi mai rentabil decât unul de 7.000 euro care necesită resurse constante. Un alt factor important este durata garanției. Echipamentele cu suport tehnic extins (peste 3 ani) justifică investiții mai mari.

Te-ai întrebat cum se compară incinerator animale preț cu alte metode de eliminare a deșeurilor? Deși incinerarea pare scumpă inițial, aceasta reduce costurile de depozitare și transport pe termen lung. Pentru o fermă medie, amortizarea investiției se poate realiza în 2-3 ani.

Studii de caz practice

Să analizăm două scenarii:

  1. Clinica veterinară urbană: Alege un incinerator electric de 7.500 euro cu o capacitate de 80 kg. Cheltuielile lunare scad cu 30% față de contractele cu firmele de gestionare a deșeurilor.
  2. Fermă de bovine: Investiție de 28.000 euro într-un model pe gaz, ce procesează 400 kg/zi. Reducerea riscului de contaminare compensează costul în 18 luni.

Concluzia? Prețurile incineratoarelor pentru animale trebuie analizate în funcție de nevoile specifice. Un buget mai mare pentru automatizare sau eficiență energetică poate aduce economii semnificative. Nu uita: cerințele de reglementare (directive UE privind emisiile) pot impune anumite standarde care influențează costul incineratorului pentru animale.

Întrebări frecvente despre prețuri

Înainte de a finaliza achiziția, verifică:

  • Dacă prețul include transportul și instalarea
  • Costurile de întreținere anuală (schimburi de filtre, revizii)
  • Disponibilitatea pieselor de schimb în regiunea ta

Un incinerator animale preț atractiv la prima vedere poate ascunde cheltuieli suplimentare. Solicită întotdeauna o ofertă detaliată și compară cel puțin trei furnizori. Fii atent la promoțiile sezoniere sau la pachetele care includ training pentru personal.

În cele din urmă, decizia se rezumă la echilibrul dintre buget și funcționalitate. Cu informațiile potrivite, poți selecta un echipament care răspunde exact nevoilor tale, fără a plăti pentru caracteristici inutile. Prețurile incineratoarelor pentru animale sunt variabile, însă cu o analiză atentă vei găsi soluția optimă.

Factori care influențează prețul unui incinerator pentru animale

Capacitatea de incinerare

Capacitatea incineratorului de animale este un element central în determinarea prețului. Dimensiunea echipamentului influențează direct costul de producție. Un model pentru 100 kg/incinerare începe de la 5.000 euro, în timp ce variantele industriale de 500 kg pot depăși 30.000 euro. De exemplu, o fermă mică cu porci poate opta pentru un incinerator animale preț de 7.000 euro (150 kg/ciclu), evitând costuri suplimentare pentru capacități neutilizate.

Este important de știut că costul incineratorului pentru animale nu crește liniar cu capacitatea. Un echipament de 300 kg poate costa de 2,5 ori mai mult decât unul de 100 kg, nu doar din cauza materialelor suplimentare, ci și a sistemelor de menținere a temperaturii. Pentru clinici veterinare mici, un incinerator cu capacitate redusă (50-80 kg) este ideal, reducând investiția inițială cu 30-40% față de modelele medii.

Tehnologia de ardere și eficiența energetică

Tehnologia de ardere aduce diferențe semnificative. Incineratoarele clasice (ardere directă) au prețuri mai accesibile, dar consumă cu 20% mai mult combustibil. Tehnologia prin piroliză, care descompune materialele în absența oxigenului, adaugă între 15% și 25% la costul incineratorului de animale. De exemplu, un model clasic pe gaz de 10.000 euro față de unul cu piroliză de 12.500 euro.

Care este avantajul? Eficiență termică sporită. Un incinerator cu piroliză procesează 150 kg deșeuri cu același consum de gaz ca un model clasic pentru 120 kg. Pentru fermele care funcționează continuu, economia anuală poate ajunge la 3.000-4.000 euro, ceea ce înseamnă că prețul mai ridicat al tehnologiei avansate se amortizează în 2-3 ani.

Sisteme de filtrare și respectarea normelor de mediu

Filtrele nu sunt doar opționale, ci obligatorii în multe regiuni. Un incinerator animale preț competitiv, dar fără filtrare adecvată, poate deveni o problemă legală. Sistemele de bază (filtre de particule) adaugă 1.500-2.000 euro la cost, în timp ce variantele avansate (filtre ceramice cu neutralizare de gaze) pot crește investiția cu 5.000-8.000 euro.

De ce să alegi opțiunea premium? În zonele rezidențiale, normele UE impun reducerea dioxidului de sulf sub 50 mg/m³. Doar filtrele cu catalizator ating acest standard. Pentru un incinerator de animale cu capacitate mare (peste 300 kg), aceste sisteme sunt indispensabile. Fără ele, riscul de amendă poate depăși 10.000 euro pe an în anumite țări.

Automatizare și control digital

Panourile de control automate transformă un echipament simplu într-un sistem inteligent. Funcții precum reglarea temperaturii în timp real sau pornirea automată a ciclurilor pot adăuga între 10% și 30% la prețul incineratorului de animale. De exemplu, un model semi-automat de 8.000 euro comparativ cu unul complet automat de 10.400 euro.

Ce avantaje aduce automatizarea? Poți reduce timpul de operare cu până la 70%. Într-o fermă de păsări cu 20 de incinerări zilnice, automatizarea poate economisi 15 ore pe lună. Dacă ora de muncă costă 10 euro, investiția suplimentară se recuperează în 14 luni.

Materiale de construcție

Oțelul inoxidabil 310S, folosit în camerele de ardere, crește durabilitatea, dar și costul incineratorului pentru animale cu 20-25% față de oțelul carbon. De exemplu, un incinerator industrial din oțel carbon costă 28.000 euro, iar varianta din inox ajunge la 34.000 euro. Diferența de preț este compensată de o durată de viață crescută de la 10 la 15-18 ani.

Pentru utilizatorii intensivi, investiția este justificată. O clinică veterinară care funcționează 8 ore pe zi va înlocui un model din oțel carbon după 6-7 ani, în timp ce varianta premium poate dura până la 12 ani. Pe termen lung, materialele superioare pot reduce cheltuielile totale cu 35%.

Cum să alegi raportul optim?

Secretul stă în analiza nevoilor reale. Un incinerator animale preț ridicat nu este întotdeauna cea mai bună opțiune. Pentru un crescător de câini cu maxim 5 animale pe lună, un model compact de 5.000 euro este suficient. În schimb, un abator care procesează 1 tonă pe zi are nevoie de tehnologii avansate cu o valoare de peste 40.000 euro.

  • Verifică necesarul real: Calculează volumul mediu lunar și alege o capacitate a incineratorului de animale cu 20% mai mare decât necesarul maxim.
  • Analizează reglementările locale: Sistemele de filtrare obligatorii pot influența bugetul cu 15-30%.
  • Proiectează pe termen lung: Investițiile în automatizare sau materiale premium se amortizează în 2-5 ani.

Nu uita de costurile ascunse. Un incinerator de animale cu capacitate mare poate necesita adaptarea spațiului (ventilație suplimentară, fundații speciale), ceea ce poate adăuga între 3.000 și 8.000 euro la buget. Solicită întotdeauna o analiză personalizată înainte de achiziție.

Tipuri de incineratoare pentru animale și diferențele de preț

Incineratoare portabile vs. staționare

Tipurile de incineratoare pentru animale portabile reprezintă o soluție ideală pentru fermele mici sau cabinetele veterinare. Acestea costă între 5.000 și 10.000 euro și pot procesa 20-80 kg/incinerare. De exemplu, un model portabil de 50 kg este perfect pentru un crescător de câini cu maxim 10 animale pe lună. În schimb, incinerator animale preț pentru variantele staționare începe de la 15.000 euro și poate ajunge la peste 50.000 euro pentru capacități industriale (1.000 kg/incinerare).

De ce să alegi un model portabil? Economisești spațiu și beneficiezi de instalare rapidă. Un model incinerator animale portabil poate fi mutat între secții sau transportat la terenuri agricole îndepărtate. Totuși, costurile de operare sunt cu 15-20% mai mari decât la echipamentele staționare, din cauza consumului mai ridicat de combustibil.

Incineratoare pentru uz veterinar vs. uz industrial

Aici diferențele de preț sunt semnificative. Un incinerator animale preț pentru clinici veterinare (50-150 kg) variază între 6.000 și 12.000 euro. Acestea includ filtre de bază și control semi-automat. În schimb, modelele de incineratoare pentru animale industriale pentru abatoare sau ferme mari încep de la 25.000 euro, unele ajungând la peste 70.000 euro cu filtrare avansată și automatizare completă.

Ce justifică această diferență? Cerințele de emisii. În mediul urban, tipurile de incineratoare pentru animale veterinare trebuie să respecte limite stricte de zgomot și poluare, ceea ce adaugă 3.000-5.000 euro la cost. Modelele industriale includ sisteme de reciclare a căldurii, esențiale pentru reducerea cheltuielilor la scară mare.

Modele cu încărcare manuală vs. automată

Alegerea între aceste tipuri de incineratoare pentru animale influențează direct productivitatea. Variantele manuale au prețuri mai accesibile (cu 15-20% mai ieftine), dar necesită intervenție umană constantă. De exemplu, un incinerator manual de 7.000 euro față de unul automat de 8.400 euro. Diferența de 1.400 euro se recuperează în 14 luni dacă economisești 10 ore de muncă pe lună.

  • Încărcare manuală: Ideală pentru volume reduse (sub 5 incinerări pe zi)
  • Încărcare automată: Reduce timpul de operare cu până la 70%

Pentru o fermă de păsări care procesează 30 de animale pe zi, automatizarea poate reduce costurile cu personalul cu 300-400 euro lunar. Astfel, prețul incineratorului de animale cu încărcare automată devine o investiție strategică.

Incineratoare cu ardere rapidă

Aceste modele de incineratoare pentru animale premium reduc timpul de procesare la jumătate, de la 4 ore la 2 ore pe ciclu. Totuși, tehnologia implică un cost cu 30% mai mare. Un echipament clasic de 10.000 euro are un corespondent cu ardere rapidă la 13.000 euro. Este recomandat mai ales dacă ai volume zilnice mari. Un abator care incinerează 500 kg pe zi recuperează investiția suplimentară în 8-10 luni datorită creșterii capacității.

Aceste modele funcționează prin injecție forțată de aer cald și camere de ardere segmentate, rezultând un incinerator animale preț mai ridicat, dar cu eficiență termică cu 40% mai bună. Pentru utilizatorii intensivi, acest tip de echipament poate reduce consumul de gaz cu 25-30%.

Cum navighezi prin opțiuni?

O regulă simplă este să analizezi numărul de cicluri zilnice. Dacă ai nevoie de mai mult de 5 incinerări pe zi cu durată lungă, modelele de incineratoare pentru animale cu ardere rapidă sau încărcare automată sunt necesare. Pentru nevoi ocazionale (1-2 animale pe săptămână), un echipament manual portabil de 5.000-7.000 euro este suficient.

Nu uita: unele tipuri de incineratoare pentru animale necesită adaptări de infrastructură. Un model staționar de 30.000 euro poate avea nevoie de instalații electrice trifazice sau ventilație suplimentară, ceea ce poate adăuga 2.000-5.000 euro la cost. Verifică întotdeauna cerințele tehnice înainte de achiziție.

În final, cheia este echilibrul între incinerator animale preț și productivitate. Un echipament prea ieftin poate genera costuri ascunse, în timp ce investițiile exagerate în tehnologii inutile pot consuma bugetul. Analizează volumele reale, cerințele legale și planifică pe termen de 3-5 ani pentru a lua cea mai eficientă decizie.

Ce trebuie să verifici înainte de achiziție: sfaturi și recomandări

Analiza ofertelor și comparația prețurilor

Comparația prețurilor incineratoarelor este un pas esențial. Totuși, cel mai ieftin incinerator animale preț nu este întotdeauna cea mai bună alegere. Solicită cel puțin trei oferte detaliate de la furnizori diferiți. De exemplu, un model de 8.000 euro poate include transportul și instalarea, în timp ce altul de 7.500 euro poate necesita cheltuieli suplimentare de 1.200 euro pentru accesorii.

O ofertă corectă trebuie să conțină specificații tehnice complete, lista de dotări și estimări ale costurilor operaționale. Dacă un furnizor nu menționează consumul de combustibil pe ciclu, este un semn de alarmă. Pentru o comparație a prețurilor incineratoarelor realistă, ia în calcul și durata de viață a echipamentului. Un incinerator de 10.000 euro cu garanție 5 ani poate fi mai rentabil decât unul de 8.000 euro cu garanție de doar 1 an.

Certificări și autorizații necesare

Orice incinerator animale preț competitiv trebuie să aibă certificări UE valide. Verifică în special:

  • Marcajul CE pentru echipamentele de ardere
  • Raportul de conformitate cu normele RO-EN 12953
  • Autorizația de mediu emisă de autoritățile române

De ce sunt importante aceste documente? Fără ele, riști amenzi de până la 20.000 euro conform legislației din 2025. De exemplu, o fermă din Dolj a achiziționat un echipament fără certificare și a fost nevoită să plătească 12.000 euro penalizări, fiind obligată să cumpere un alt incinerator. Asigură-te că în comparația prețurilor incineratoarelor ai inclus doar modele care respectă directivele UE.

Garanție și service post-vânzare

Garanția incineratorului pentru animale standard este de 12-24 luni, dar furnizorii de top oferă extensii până la 5 ani contra cost. La negociere, insistă să fie incluse:

  • Revizii anuale gratuite în primii 2 ani
  • Înlocuirea componentelor electronice defecte
  • Asistență telefonică 24/7

Un aspect esențial: verifică existența service-ului autorizat în județul tău. Un incinerator animale preț atractiv din Germania poate avea timpi de așteptare de 6 săptămâni pentru reparații. Pentru ferme sau clinici veterinare, această întârziere nu este acceptabilă. Solicită lista atelierelor partenere înainte de semnarea contractului.

Disponibilitatea pieselor de schimb

Aici comparația prețurilor incineratoarelor devine critică. Un model cu componente universale (senzori, arzătoare, termostate) asigură funcționarea continuă. Întreabă furnizorul:

  • Cât durează livrarea filtrelor HEPA?
  • Există stocuri locale de plăci ceramice?
  • Se pot folosi piese aftermarket fără pierderea garanției?

Un crescător de porci din Bihor a subliniat importanța acestui aspect: după o defecțiune la camera de ardere, a așteptat 3 luni pentru un element specific, timp în care echipamentul nu a putut fi folosit. Pentru a evita astfel de situații, verifică stocurile furnizorului și alege modele cu piese standardizate.

Cum eviți capcanele achizițiilor?

  • Documentație completă: Manual în limba română, certificat de conformitate, planuri de instalare
  • Testare prealabilă: Solicită o demonstrație live sau video a funcționării
  • Clauze clare pentru returnare în caz de neconformitate

Un incinerator animale preț cu 20-30% sub media pieței poate ascunde costuri de modernizare sau poate utiliza materiale de calitate inferioară. Un furnizor serios va oferi întotdeauna detalii despre compoziția oțelului sau eficiența termică.

Ce înseamnă „oferta completă”?

Când faci comparația prețurilor incineratoarelor, asigură-te că toți furnizorii includ în cost:

  • Transportul și descărcarea
  • Instalarea de către tehnicieni autorizați
  • Trainingul personalului (minim 2 ore)

De exemplu, o clinică veterinară din Timișoara a plătit 8.000 euro pentru un incinerator, dar a avut cheltuieli suplimentare de 1.500 euro pentru instruire și adaptarea infrastructurii. Negociază includerea acestor servicii în prețul final.

Răspunderea ecologică și implicațiile sale

Un incinerator animale preț redus poate semnala nerespectarea normelor de mediu. Verifică dacă echipamentul are:

  • Sistem de filtrare cu cel puțin 3 trepte (particule, gaze, neutralizare)
  • Raport de emisii actualizat la standardele 2025
  • Posibilitatea de monitorizare online a poluanților

Pentru fermele din zone protejate, aceste caracteristici sunt obligatorii. Investiția într-un incinerator cu garanție extinsă și filtrare avansată previne sancțiunile și protejează reputația afacerii.

Cum negociezi condiții avantajoase?

Folosește informațiile din comparația prețurilor incineratoarelor ca instrument de negociere. Dacă un furnizor oferă garanție de 5 ani, cere același lucru și de la concurență. Alte tactici eficiente includ:

  • Plata în rate fără dobândă pentru echipamente peste 15.000 euro
  • Reduceri pentru achiziții simultane de consumabile (ulei combustibil, filtre)
  • Servicii gratuite de întreținere în primul an

Reține: garanția incineratorului pentru animale este doar un aspect. Asigură-te că contractul acoperă și intervențiile în caz de defecte după expirarea garanției. Unele companii oferă contracte de service cu cost fix lunar, ideale pentru bugete predictibile.

Verificarea finală înainte de plată

Înainte de semnarea contractului, efectuează următoarele acțiuni:

  1. Verifică identitatea legală a furnizorului în Registrul Comerțului
  2. Cere referințe de la clienți existenți (minim 2-3)
  3. Consultă ANPC pentru eventuale reclamații despre companie

Un incinerator animale preț corect reflectă și reputația producătorului. Brandurile cu prezență internațională oferă adesea condiții mai bune decât furnizorii locali neautorizați. Pentru siguranță maximă, alege întotdeauna parteneri cu experiență dovedită în domeniul incineratoarelor veterinare.

Ultimul sfat: nu lua decizia în grabă. Un incinerator animale preț optim se stabilește după o analiză amănunțită a tuturor factorilor, de la costurile ascunse până la impactul asupra operațiunilor zilnice. Cu o abordare sistematică, vei găsi echilibrul perfect între investiție și funcționalitate.

Surse externe și resurse utile pentru alegerea unui incinerator animale la preț corect

Ghiduri de achiziție și comparații online

Când cauți un incinerator animale preț optim, platformele de comparație sunt primul loc unde ar trebui să te uiți. Site-uri precum compari.ro sau ghidincineratoare.ro oferă liste actualizate cu modele disponibile pe piața românească. De exemplu, în 2025, o comparație a incineratoarelor pentru animale pe aceste platforme poate evidenția diferențe de până la 40% între furnizori pentru echipamente cu aceleași specificații. Iată ce trebuie să verifici:

  • Filtrele de căutare după capacitate și tip de combustibil
  • Recenzii verificate de utilizatori
  • Prețuri care includ transportul și instalarea

Asociațiile veterinare au un rol important. Site-ul Asociației Medicilor Veterinari din România publică anual ghiduri detaliate despre resurse pentru achiziția incineratorului, inclusiv lista furnizorilor acreditați. Un document recent arată că 30% dintre clinici achiziționează echipamente necorespunzătoare din lipsă de informații.

Asociații profesionale și reglementări

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară (ANSVSA) actualizează regulile pentru incinerator animale preț și performanțe în fiecare an. În 2025, standardele impun filtre obligatorii pentru particule sub 10 microni în zonele urbane. Consultă ansvsa.ro/regulamente pentru a descărca ultimele directive. De ce este important? Nerespectarea acestor norme poate duce la amenzi de până la 15.000 euro.

Asociația Fermierilor Români organizează anual târguri unde poți testa modele de incineratoare pentru animale și obține oferte personalizate. În 2024, peste 40 de furnizori au participat la evenimentul de la București, oferind reduceri de până la 12% pentru comenzile plasate pe loc.

Forumuri și recenzii ale utilizatorilor

  • Forum-ferma.ro – peste 1.200 de discuții despre comparația incineratoarelor pentru animale, cu experiențe reale din ferme și cabinete veterinare
  • Grupuri Facebook – „Agricultori România” are un subiect dedicat resurselor pentru achiziția incineratorului cu recomandări actuale
  • Pagini de specialitate – Blogul „Echipamente Veterinare” analizează lunar noi modele

Un utilizator de pe forum-ferma.ro povestește: „Am găsit un incinerator animale preț cu 18% mai ieftin decât media pieței, dar după 3 luni a început să consume dublu motorină. Forumul m-a ajutat să identific rapid problema – filtru defect de la producător”.

Contactarea directă a furnizorilor pentru oferte personalizate

Negocierea este esențială. Majoritatea companiilor oferă discounturi de 5-10% dacă soliciți o comparație detaliată a incineratoarelor pentru animale. Iată un script eficient pentru discuții:

  1. Menționează că ai analizat mai multe resurse pentru achiziția incineratorului
  2. Cere o demonstrație live sau video a funcționării
  3. Solicită includerea trainingului în preț

Furnizorii locali au avantajul asistenței rapide. De exemplu, EcoBurn din Cluj-Napoca oferă garanție extinsă la 5 ani pentru incinerator animale preț peste 10.000 euro, dacă semnezi un contract de întreținere.

Instrumente practice pentru decizii informate

Pentru a evita greșelile frecvente, folosește aceste resurse:

  • Calculator ROI de pe incineratoare.ro – estimează economiile pe 5 ani
  • Checklist de verificare de la ANSVSA – 25 de puncte esențiale
  • Ghid de negociere de pe blogul Asociației Fermierilor

Un fermier din Vaslui a economisit 3.200 euro negociind un pachet care includea 2 filtre HEPA gratuite la achiziționarea unui incinerator animale preț de 12.000 euro. Secretul? A prezentat oferte concurente și a cerut condiții egale.

Surse de informare oficiale și actualizări

Site-ul Ministerului Mediului listează toți producătorii de incineratoare pentru animale care respectă directivele UE pentru 2025. Verifică lunar secțiunea de alertă emisii – unele modele ieftine au fost retrase din cauza neregulilor. Pentru o comparație legală a incineratoarelor pentru animale, accesează mediu.gov.ro/incineratoare.

Buletinele lunare ale Asociației Naționale a Crescătorilor de Animale conțin rapoarte detaliate despre resursele pentru achiziția incineratorului. În ediția din aprilie 2025, s-a subliniat că 65% dintre fermele mici achiziționează echipamente subdimensionate din cauza informațiilor incomplete.

Cum să filtrezi informațiile relevante

  • Verifică data postării – caută conținut din ultimele 6 luni
  • Verifică sursa – alege instituții oficiale sau forumuri moderate
  • Compară mai multe perspective – un incinerator animale preț ridicat poate fi justificat în anumite situații

Un consultant independent afirmă: „Am văzut clinici care aleg echipamente doar după preț, dar ignoră costurile de adaptare a spațiului. O resursă completă pentru achiziția incineratorului ar trebui să includă și aceste aspecte”.

Rețeaua de contacte – valoare ascunsă

Colaborarea cu alți proprietari de ferme sau veterinari oferă informații practice. Grupurile de WhatsApp ale Asociației Fermierilor sunt pline de discuții despre comparația incineratoarelor pentru animale și experiențe cu diferiți furnizori. Un participant povestește: „Am primit o ofertă cu 22% mai bună după ce am întrebat în grup despre incinerator animale preț – colegii mi-au recomandat un distribuitor din regiune”.

Resurse pentru negociere avansată

Pentru achiziții de peste 20.000 euro, consultă:

  • Rapoartele ANPC despre reclamațiile la furnizori
  • Arhivele de licitații publice pentru a vedea prețurile reale
  • Studiile de piață ale firmelor de consultanță agricolă

Un achizitor profesionist recomandă: „Solicitați întotdeauna resurse pentru achiziția incineratorului în format PDF sau imprimabil – vă ajută să faceți comparații și să identificați rapid diferențele între oferte”.

Un lucru esențial de reținut: niciun incinerator animale preț nu este universal perfect. Folosește aceste resurse pentru a crea o listă scurtă de 3-5 modele, apoi testează-le în condiții reale. Mulți furnizori permit o demonstrație practică înainte de achiziție – profită de această oportunitate pentru a evita decizii costisitoare.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Scriitori bucureșteni | adevarul.ro

Publicat

pe

Scriitori bucureșteni | adevarul.ro

Scriitori bucureșteni din toate generațiile, sărbătoresc ziua orașului la Palatul Suțu, din București.

Afiș

Palatul Suțu (MMB) dedică anul acesta Bucureștiului mai multe evenimente, între care o întâlnire cu scriitori bucureșteni de top, care vor citi și vorbi despre oraș.

Evenimentul, înscris în Zilele Bucureștiului, va avea loc pe 20 septembrie, la ora 18, la Palatul Suțu (MMB), bulevardul IC Brătianu nr.2, București.

Literatura Bucureștiului, inepuizabilă și iubită, ajunge la public printr-o seară de lecturi și dialoguri, despre oraș.

Participă: Doina Ruști, Dinu Flămând, Adrian Majuru, Roxana Dumitrache, Andrei Novac, Ana Iorga, Cătălin D. Constantin, Iren Mate, Peter Demeny, Dan Pleșa, Petre Nechita.

Literatură de referință, pagini inedite, scriitori din toate generațiile și lecturi de autor.

Moderează Raoul Alexis Ipate, actor la Teatrul Elisabeta, care va susține și un moment Caragiale. 

Evenimentul este organizat de Muzeul Municipiului București, cu sprijinul Primăriei Capitalei,  în parteneriat cu grupul și revista Ficțiunea

Doina RUȘTI

Prozatoare, autoarea romanelor Fantoma din moară (2008) și Lizoanca la 11 ani (2009),  este cunoscută mai ales prin trilogia fanariotă (Homeric, 2019, Mâța Vinerii, 2017 și Manuscrisul fanariot, 2015). Romane recente:  Zavaidoc în anul iubirii (2024),  Ferenike și Sălbatica (2025). În jur de 40 dintre scrierile ei au fost traduse în 17 limbi. Are titlul academic de profesor univ. dr., cu specializarea în istoria culturii și civilizației universale pentru film. Premii: Premiul pt. Proză al Uniunii Scriitorilor /2008 și Premiul Ion Creangă, al Academiei Române/2009. https://doinarusti.ro

Dinu FLĂMÂND

Poet remarcabil, traducător, jurnalist la Radio France și diplomat, este autorul unui număr impresionant de cărți, traduse în numeroase limbi. Biopoeme este volumul său antologic, cuprinzând partea cea mai însemnată a creației sale (respectiv perioada 1970-2010). Este un volum prefațat de Eugen Negrici, apărut în prestigioasa colectie 101 Poeme, a Academiei Române (2010).

Adrian MAJURU

Istoric, antropolog și jurnalist , Adrian Majuru s-a făcut cunoscut printr-o serie de cărții și studii despre vechiul București: Bucureștiul albanez(2002), Bucureștii mahalalelor sau periferia ca mod de existență (2003), Bucureștiul subteran. Cerșetorie, delincventă, vagabondaj (2005), Copilăria la români. 1850-1950 (2006), București. Povestea unei geografii umane(2007) Cum se distrau românii odinioară (2011) s.a. De asemenea, este și prozator. Cea mai recentă carte a sa este un roman, intitulat Hoțul din Curtea Miracolelor (2023), care a primit Premiul Ficțiunea pentru cel mai bun personaj.

Roxana DUMITRACHE

Doctor în științe politice (1987, București), absolventă a London School of Economics and Political Science și a Facultății de Științe Politice din cadrul SNSPA, a coordonat cercetări de teren dedicate dimensiunii de gen în clivajele religioase și a modului în care segregarea socială se reflectă în arhitectura orașelor din Albania și Kosovo. Scrie constant pe teme legate de egalitatea de gen, discriminare, educație și violență împotriva femeilor. Debutul editorial în proză s-a produs în 2019, cu volumul Papa Nicolau și alte povestiri foarte, foarte scurte, care a câștigat premiul de debut Polirom. Publică proză scurtă și studii academice, colaborând cu publicații de profil. Are în lucru un roman.

Andrei NOVAC

Născut la 1 iulie 1983, în Târgu-Jiu, cu studii de istorie și un doctorat în filologie (Universitatea de Vest din Timișoara), Andrei este lector universitar, directorul Centrului Național al Cărții din cadrul Institutului Cultural Român. Poet, membru al Uniunii Scriitorilor din România, a publicat opt volume de poezie și monografia Valentin Tașcu, solitarul promoției ’70. Volumul Regula timidității a fost nominalizat la Premiul „Mihai Eminescu”, acordat de Academia Română, 2018. A mai fost recompensat cu Premiul „Mircea Ciobanu”, acordat de Uniunea Scriitorilor din România; Premiul revistei „Convorbiri literare” (2019); Premiul Special, acordat de Filiala Timișoara a Uniunii Scriitorilor din România (2019) ș.a.

ANA IORGA 

Prezentatoare de televiziune (Antena 3 CNN) și lingvist la Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti”. Doctor în filologie la Universitatea din București. Pe lângă emisiuni, documentare de referință (Mica Românie Mare, Împăcaţi cu păcatul) și studii științifice, a semnat (coautor) cărţile Mesele de odinioară și Marea Unire pentru cei miciCartea curajului și a candorii.

Cătălin D. CONSTANTIN

Conferențiar la Facultatea de Litere a Universității din București, specializat în antropologie și studii culturale, Cătălin a publicat și editat numeroase studii și cărți, printre care World Heritage Sites in Romania (2013), Orase in rezumat. Piețe din Europa si istoriile lor(2017), Viata de zi cu zi in documente vechi de familie (2023), Ferestre din Bucuresti si povestile lorDelta Dunarii / The Danube Deltaetc. Colaborează cu numeroase publicații, printre care Revista de Antropologie Urbană.

Iren MATE

Iren Mate este pseudonimul literar al lui Iren Arsene, director al editurii Curtea Veche. Inițiatoarea mai multor colecții editoriale de top, printre altele editoarea unor nume literare importante (Orhan Pamuk, Mihail Șiskin, Sally Rooney etc. ), coordonează în mod constant proiecte culturale de reputație. A debutat cu proză în 2019 ,Es mal pas, un roman în registru confesiv.

Péter Demény

Poet, prozator, traducător, blogger. Doctor în studii filologice (secția maghiară-română a Facultății de Litere a Universității Babeș–Bolyai), precupat de poezia lui Zsófia Balla (care a fost și subiectul tezei doctorale. A fost redactor la Editura Kriterion, apoi, publicist comentator la cotidianul Krónika și la săptămânalul Erdélyi Riport. Mai târziu, a devenit redactor la revista literară Látó. În prezent, este redactor-șef la revista off-și online Matca Literară din București. Volume apărute în românește: Ghidul ipocriților(eseuri – Cartea Românească, 2013), Splendidul mistreț (roman – Curtea Veche Publishing, 2020), Vârtej în reluare (roman, idem, 2023), Scrisoare din savană (poeme – Cartier, 2024).

Dan PLEȘA

Editor, scriitor și jurnalist cultural. A absolvit Academia de Teatru și Film – specializarea scenaristică și critică de film. A activat în presă și peste zece ani la o casă de discuri ca producător. Se numără printre fondatorii editurii Vellant. A publicat poezie în diverse periodice și în volumele: Marfă – (antologie de grup) 1996 (împreună cu Bogdan O Popescu, Dan Mircea Cipariu, Sorin Gherguț și Florin Dumitrescu), Marfă reîncărcată (antologie de grup) 2011 (împreună cu Bogdan O Popescu, Dan Mircea Cipariu, Sorin Gherguț și Florin Dumitrescu). Proză scurtă publicată în antologiile Prima dată și Cum iubim, și în volumul de autor Povești de dragoste și neputință – Editura Vellant 2019. În 2023, tot la Editura Vellant a publicat primul lui roman: Miere neagră, roman nominalizat la premiul Ficțiunea cel mai bun personaj, și câștigător al premiului Cartea de proză scurtă a anului 2023 Agenția de carte.

Petre NECHITA

Jurnalist, reporter de televiziune și prozator, a debutat cu romanul Tata știe mai bine!(2021), urmat de un al doilea roman Fir-ar ea de vineri!(2022). De asemenea, publică proză scurtă în periodice si antologii. Cea mai recentă povestire a sa a apărut în volumul colectiv Femei, bărbați și faptele lor (2023)

Raoul Alexis IPATE

Actor la Teatrul Elisabeta, din București, și-a căpătat aprecierea și popularitatea, în special prin roluri de comedie. Implicat în numeroase proiecte culturale, este nelipsit de la evenimentele de top din București.

Comentarii Facebook

Citeste in continuare

Stiri calde

Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor
Actualitateacum 10 ore

Importanta sigurantei si esteticii in amenajarea spatiilor

Amenajarea unui spatiu exterior, fie ca este vorba de casa sau de un apartament cu balcon, presupune atentia la detalii,...

Siegfried Mureşan, voce activă a României la Bruxelles Siegfried Mureşan, voce activă a României la Bruxelles
Politicaacum 2 zile

Siegfried Mureşan, voce activă a României la Bruxelles

De peste un deceniu, Siegfried Mureşan este una dintre figurile cele mai vizibile ale României în politica românească şi europeană....

Producătorul țigărilor Carpați și Snagov, datorii la ANAF de 649 mil. lei, intră în concordat preventiv Producătorul țigărilor Carpați și Snagov, datorii la ANAF de 649 mil. lei, intră în concordat preventiv
Politicaacum 3 zile

Producătorul țigărilor Carpați și Snagov, datorii la ANAF de 649 mil. lei, intră în concordat preventiv

Producătorul mărcilor Carpați și Snagov, fabricate în Germania pentru piața românească, se confruntă cu datorii fiscale uriașe. Retail Plus Services,...

Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție
Actualitateacum 4 zile

Incinerator animale: Ce trebuie să știi înainte de achiziție

Dacă ești în căutarea unui incinerator animale preț accesibil sau a unui echipament profesional, este esențial să înțelegi factorii care...

Vizita delegației Heritage Foundation în România: Consolidarea parteneriatului strategic SUA–România Vizita delegației Heritage Foundation în România: Consolidarea parteneriatului strategic SUA–România
Politicaacum 4 zile

Vizita delegației Heritage Foundation în România: Consolidarea parteneriatului strategic SUA–România

Organizat de Alianța și RePatriot – Sprijin pentru securitate, stabilitate economică și viitor comun transatlantic. În perioada 07.09 – 10.09.2025,...

Alexandru Nazare, vizită-fulger la Washington, pe agenda economică cu noua administrație republicană Alexandru Nazare, vizită-fulger la Washington, pe agenda economică cu noua administrație republicană
Politicaacum 5 zile

Alexandru Nazare, vizită-fulger la Washington, pe agenda economică cu noua administrație republicană

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, efectuează zilele acestea o vizită scurtă în Statele Unite, unde are programate întrevederi la nivel înalt...

Scriitori bucureșteni | adevarul.ro Scriitori bucureșteni | adevarul.ro
Actualitateacum 5 zile

Scriitori bucureșteni | adevarul.ro

Scriitori bucureșteni din toate generațiile, sărbătoresc ziua orașului la Palatul Suțu, din București. Afiș Palatul Suțu (MMB) dedică anul acesta...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2025 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro