Totul despre cum și pe cine afectează închiderea Văii Oltului. „Vom putea circula cu skateboardul până la festival”

0
96

Timp de o lună, mai exact 31 de zile, circulația între Sibiu și Vâlcea pe Valea Oltului – DN7 / E81 – nu mai este posibilă decât pe timpul nopții și cu câteva derogări pentru urgențe și navetiștii din zonă.

Știrea potrivit căreia în perioada 8 iulie – 9 august 2024 nu se va mai putea circula pe Valea Oltului a pus pe jar o țară întreagă, cu atât mai mult cu cât vorbim despre una dintre cele mai tranzitate rute din România, care face legătura între Muntenia, Oltenia și Transilvania.

Adevărul este că pe Valea Oltului, în toată această perioadă, se va putea circula până aproape de ieșirea / intrarea nordică în Defileul Oltului, adică pe porțiunea cuprinsă între Călimănești – Vâlcea și Lazaret – Sibiu. Tronsonul închis pe timpul zilei, de 8 kilometri, este cuprins între Lazaret și Boița, ambele în județul Sibiu. Traficul, așadar, va fi perturbat doar pe timpul zilei (între orele 06,00 – 20,00) pentru cei vor să ajungă din Vâlcea în Sibiu și viceversa, adică tranzitează tot defileul. Cei care vin din jumătatea sudică a țării (și nu trebuie musai să aleagă DN7 Sibiu) și vor să ajungă, spre exemplu, în stațiunile balneare din Vâlcea ori pe Valea Lotrului o pot face ca și până acum, fără restricții.

Măsura a fost instituită de CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) fiind necesară pentru executarea unor lucrări la Lotul 2 Boița – Cornetu al Autostrăzii Sibiu – Pitești și nu va fi singura dată când circulația va fi închisă pe DN7 / E81, între Vâlcea și Sibiu, pentru construcția acestei rute.

Mare parte, însă, din populația activă din zona montană a județului Vâlcea lucrează în Sibiu, în diverse sectoare de activitate. De asemenea, cel mai mare festival de blues din Europa de sud-est, ce se desfășoară an de an pe Valea Lotrului, în Vâlcea – Open Air Blues Festival Brezoi (16 – 21 iulie) –, va fi afectat de închiderea Văii Oltului.

Autoritățile, firmele, navetiștii și organizatorii se plâng că au fost puși în fața faptului împlinit aflând, din presă, despre decizia CNAIR doar cu câteva zile înainte ca aceasta să producă deja efecte.

În plus, mulți au înțeles că întregul Defileu al Oltului (cel mai lung din țara noastră) va fi închis, ceea ce nu este adevărat.

Dar, cum și în ce fel afectează lucrările de pe Valea Oltului turismul, afacerile, transporturile ori pe localnici am aflat discutând direct cu cei implicați într-un fel sau altul în acest proces.

Tronson închis din cauza defrișărilor pe versanți

Despre închiderea circulației pe DN7 / E81, între Vâlcea și Sibiu, din cauza lucrărilor demarate pentru construcția Autostrăzii Sibiu – Pitești, se știe de luni de zile, dar nu se cunoștea exact data la care se va întâmpla acest lucru efectiv și nici cât timp va fi sistat tranzitul.

Un reprezentant CNAIR – purtătorul de cuvânt al DRDP (Direcția Regională de Drumuri și Poduri) Brașov, Robert Elekes – a menționat pentru „Adevărul” că nu va fi singura dată când nu se va putea circula pe Valea Oltului, pe perioada lucrărilor la TransCarpați, cum mai este cunoscută Autostrada Sibiu-Pitești, fiind prima rută de acest gen peste Carpați din România: „Când vor începe efectiv lucrările, atunci iarăși vor fi probleme asemănătoare”.

Și Sorin Grindeanu a recunoscut că pe parcursul anilor vor mai exista astfel de restricții, chiar și pentru construcția Lotului 3 Cornetu – Tigveni al Autostrăzii Sibiu-Pitești.

Măsura CNAIR vine ca urmare a executării unor lucrări de defrișare pe Lotul 2, necesare studiului geotehnic. Lucrările vor fi mai ample decât cele asumate inițial prin contract, tocmai pentru a nu fi necesare restricții de circulație în plus. Până acum a fost finalizată proiectarea pe 20 din cei peste 30 de kilometri din acest tronson.

De ce nu s-a putut închide DN7 / E81 în altă perioadă a anului

Mulți șoferi s-au plâns că sunt obligați să facă un ocol de sute de kilometri pentru o distanță de opt kilometri, pe care a fost instituită restricția CNAIR. Patroni și primari deopotrivă au menționat la întâlnirea cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, de la finele săptămânii trecute, că navetiștii nu vor mai avea cum să ajungă la muncă, ori acasă.

Alții s-au arătat nedumeriți de faptul că nu s-a luat această decizie pentru o altă perioadă a anului, având în vedere disconfortul creat șoferilor aflați în tranzit, fiind vorba despre una dintre cele mai utilizate artere rutiere din țara noastră, mai ales în timpul verii și în perioada sărbătorilor. Spre exemplu, 25.000 de TIR-uri tranzitează în medie zilnic Valea Oltului.

Prin urmare, atât șoferii amatori cât și cei profesioniști ai firmele de transport marfă și pasageri, s-au arătat nedumeriți de perioada aleasă pentru implementarea acestei restricții.

Răspunsul a venit chiar din partea ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a motivat de ce s-a luat această decizie: „Pentru că în primul rând vorbim de lucrul efectiv de 14 ore/zi. Nu se pot face defrișări pe timp de noapte în păduri, pe versanți, pentru că am pune în pericol și viața celor care execută aceste lucrări și productivitatea (precum și viața celor aflați în tranzit, dacă tronsonul nu ar fi închis – n.red.). Vorbim despre o zonă de munte. În momentul în care intrăm în toamnă, în septembrie – octombrie, începe sezonul ploios. Și când faci lucrări pe versanți, la 60 – 70 de metri deasupra carosabilului, riști să existe acele alunecări care sunt și acum, fără a avea aceste lucrări. De aceea, lunile de vară sunt cele mai indicate, oportune”.

Cum au existat opinii că ar fi putut fi închisă circulația intermitent, câte două zile, ministrul Transporturilor a explicat că acest lucru ar însemna ca în loc de o lună de zile de restricții, perioada să se prelungească la aproximativ trei luni.

Iar legat de posibilitatea de a se putea circula pe un drum forestier aflat pe malul opus al Oltului, în zona în care există restricția de trafic, ministrul a menționat: „Ca să construim un pod în acest moment peste Olt, pentru a folosi acel drum forestier, cred că ne-ar lua ani de zile… Orice ieșire din termenele asumate înseamnă întârzieri cu un an în execuția acestei autostrăzi”.

De asemenea, Grindeanu a mai explicat și că următoarea fereastră de oportunitate pentru construirea autostrăzii ar fi abia în primăvara anului viitor, ceea ce ar însemna cel puțin 10 luni de întârziere și 80 de milioane de euro penalități.

Ce soluții s-au găsit pentru navetiști și riverani

Aproximativ 500 de vâlceni lucrează în Sibiu, în trei schimburi, motiv pentru care fac naveta de acasă la serviciu și înapoi. Dintre aceștia, 250 provin din singurul oraș aflat în zona montană a județului Vâlcea – Brezoi, restul fiind din comunele învecinate: Perișani, Titești, Boișoara, Câineni și chiar din stațiunea Voineasa.

Pe perioada celor 14 ore, din timpul zilei, când traficul este închis circulației, există câteva derogări pentru navetiști și riverani.

„În perioada restricției de circulație, au fost stabilite intervalele orare 07,30 – 08,00 și 16,30 –17,00, în care executantul lucrărilor va ridica temporar măsura de închidere a traficului, pentru a permite tranzitarea sectorului de drum de către riveranii care lucrează în localitățile din proximitatea acestuia. Trecerea autovehiculelor se va realiza sub supravegherea constructorului, astfel încât să fie eliminat riscul apariției oricărui eveniment care să pună în pericol integritatea participanților la trafic sau a personalului implicat în desfășurarea lucrărilor”, au anunțat reprezentanții CNAIR.

„Pe timpul nopții, adică între 20,00 și 06,00 se va putea trece liber, mă refer la cei care lucrează în schimb de noapte. Pentru ceilalți există atât intervalele orare din timpul zilei, cât și posibilitatea de a alege transportul pe calea ferată, trenurile fiind suplimentate cu această ocazie. Vor putea merge până la următoarea gară de unde să ia microbuzele cu care circulau și până acum, ale companiilor la care lucrează”, a menționat și purtătorul de cuvânt al DRDP Brașov, Robert Elekes despre ce posibilități de deplasare au navetiștii și localnicii din zonele direct afectate.

Primarul din Perișani – Vâlcea, Sorin Leonte, a atras atenția că navetiștii care lucrează în schimbul I termină lucrul în jurul orei 14,00, și vor trebui să aștepte două ore și jumătate să vină acasă dacă vor opta traseul rutier. Cei care intră în schimbul II trebuie să plece de acasă cu cel puțin o oră – două mai devreme, adică în jurul prânzului, și au la îndemână doar transportul feroviar.

Primarul din Brezoi, Robert Schell, a menționat pentru „Adevărul” că speră ca atât derogările rutiere, pentru schimbul I, cât și suplimentarea trenurilor să ofere soluțiile necesare navetiștilor.

Transalpina, cea mai bună soluție pentru cei care vin din Ardeal

La Brezoi – Vâlcea în fiecare vară se organizează o serie de festivaluri de muzică, în cadrul Live Music Summer Camp Brezoi. Cel mai cunoscut dintre acestea este „Open Air Blues Festival Brezoi”, cel mai mare festival de blues din sud-estul Europei, care anul acesta se va desfășura în perioada 16 – 21 iulie 2024.

Primarul din Brezoi, Robert Schell a recunoscut a menționat despre ce măsuri s-au identificat pentru derularea festivalului cu cât mai puține probleme: „Am identificat câteva soluții – spre exemplu turiștii străini și artiștii vor fi probabil nevoiți să aștepte puțin în aeroport. Problema există pentru cei care aterizează în aeroporturile din Sibiu și Cluj, în mod special cu artiștii. O să facem un ocol pe Transalpina, de două ore în plus, pe aproximativ 200 de kilometri. Din Sebeș se poate opta pentru Transalpina sau din Sibiu, pe Jina – Transalpina – Obârșia Lotrului – Voineasa – Brezoi. Și pe Jina este asfaltat, nu vor fi probleme, doar că probabil drumul va fi mai aglomerat în această perioadă. Până acum, de la Sibiu la Brezoi se tranzitau 60 de kilometri. Din păcate, nimeni nu ne-a anunțat dinainte, ca să avem timp să căutăm cele mai bune soluții. Așa că a trebuit să ne adaptăm din mers”.

Ce se întâmplă cu Woodstock-ul României: „Nu va mai fi nici un impediment”

Mihai Răzvan Mugescu, inițiatorul fenomenului muzical de pe Valea Lotrului, a menționat și el despre problemele logistice legate de artiștii internaționali care vor concerta în cadrul festivalului cunoscut drept „Woodstock-ul României”.

„Ne afectează însă foarte mult pentru că avem zboruri internaționale pentru Sibiu, cu artiști foarte mari. Sunt artiști care depind de anumite curse, pentru a ajunge la alte concerte. Turiștii străini, de asemenea, vor avea de suferit din această cauză. Au preferat Sibiul, chiar dacă pe București era mai ieftin, ca să fie cât mai aproape de destinație”, 

a precizat organizatorul pentru „Adevărul”.

Pentru turiștii români, însă, nu va fi o problemă foarte mare, închiderea DN7 / E81 pe tronsonul de 8 kilometri din Sibiu, mai ales pentru cei care vin din jumătatea sudică a țării:„Într-adevăr, pe cei care vor veni din Ardeal măsura de închidere a tronsonului de pe Valea Oltului îi va afecta oarecum. Dar pot fie să aleagă să vină noaptea, fie să apeleze la una dintre rutele ocolitoare, cea mai scurtă fiind cea pe Transalpina, de la Sebeș – Alba. Vor avea ocazia să se bucure însă de un traseu superb, pe care unii îl cunosc sau nu – Valea Lotrului și Transalpina. Mulți au înțeles greșit că s-a blocat întreaga Vale a Oltului și a început isteria. Unii deja au anunțat că își vor vinde biletele, tocmai din această cauză. Dar, spun eu, nu este cazul. Pe restul, i-aș anunța că au ocazia să vină chiar și cu bicicleta, cu trotineta… cu skateboard-ul pe Valea Oltului, până la festival! Pentru că va fi atât de liberă pe timpul zilei, încât cei care vin din sud, sud–est sau sud-vest nu vor avea absolut nici un impediment, nici un camion! Vor ajunge la festival, mai repede decât în mod normal”.

Nici pentru cei care vor fi cazați în Călimănești – Căciulata, pe perioada festivalului, nu va fi vreo problemă.

Organizatorul a recunoscut însă că festivalul de blues este afectat într-o oarecare măsură pentru că: „Ne-a încurcat foarte mult pentru că nu am fost anunțați din timp”.

Ce se întâmplă cu turismul – cum se ajunge în stațiunile balneare sau montane

Legat de turism, oficialii au ținut să amintească faptul că traficul nu este întrerupt total. În plus, există rute ocolitoare.

Prin urmare, cei care doresc să ajungă în stațiunile balneare din Vâlcea, la Călimănești – Căciulata, Băile Olănești, Băile Govora, Ocnele Mari, ori montane precum Brezoi, Voineasa, Horezu, sau chiar în Râmnicu Vâlcea, o vor putea face fără probleme, mai ales dacă vin din jumătatea de sud a țării.

Ceilalți pot opta pentru Transalpina, Valea Jiului, DN1 și DN1A – Brașov-București, pentru a ajunge în zonă. Vâlcea este un județ turistic, cu cele mai multe mănăstiri seculare incluse în patrimoniul național, dintre care una – Horezu – și în patrimoniul mondial UNESCO, cu turism montan, muzical, cultural etc..

Valea Oltului va putea fi tranzitată în timpul zilei doar pe calea ferată

CFR Călători a anunțat că a adaptat capacitatea de transport feroviar pe tronsonul Râmnicu Vâlcea- Sibiu, în contextul lucrărilor la infrastructura rutieră de pe Valea Oltului, în perioada 8 iulie – 9 august 2024: „CFR Călători a adaptat capacitatea de transport feroviar de călători pe tronsonul Râmnicu Vâlcea – Sibiu, în vederea preluării cerințelor de trafic ale pasagerilor. Pentru a avea o predictibilitate a cererii de transport și pentru a ne putea adapta cât mai bine capacitatea de transport la numărul de locuri solicitat, CFR Călători recomandă planificarea din timp a călătoriei, inclusiv cumpărarea legitimațiilor de călătorie. Biletele pot fi achiziționate cu anticipație de 30 zile, utilizând următoarele canale de vânzare: online de pe www.cfrcalatori.ro; din aplicația mobilă „CFR Călători mersul trenurilor și bilete online” (disponibilă în Google Play, App Store și Huawei AppGallery); de la automatele de vânzare bilete din gări; de la casele de bilete din gări, agenții de voiaj CFR Călători și distribuitori autorizați (agenții de turism)”.

Rutele ocolitoare pentru traficul greu sau ușor, pe timpul zilei

Autovehiculele cu masa totală maximă autorizată > 7,5 tone, aflate în tranzit au la dispoziție o serie de rute ocolitoare a Văii Oltului, pe perioada celor 31 de zile de restricție pe timpul zilei.

Pentru relația București – Veștem (Sibiu) și retur este disponibilă ruta: București → A3 → Ploiești → DN1A → Brașov → DN 1 → Veștem – intersecție cu DN 7.

Pentru relația Pitești – Brașov și retur există varianta: Pitești → DN73 – A3 → Râșnov → Brașov.

Pentru relația București – A1 Simeria (precum și zonele de vest, centru și nord ale țării) și retur, se poate opta pentru: București → A1 → Pitești → DN7 → Râmnicu Vâlcea → DN67 → Târgu Jiu → DN66 → Simeria → Nod Rutier Simeria A1.

Totodată pentru această relație sunt propuse și următoarele variante alternative: București → A1 → Pitești → DN65 – DEx12 → Craiova → DN6 → Filiași → DN66 → Târgu Jiu → DN66 → Simeria → Nod Rutier Simeria A1; – București → A1 → Pitești → DN65 – DEx12 → Craiova → DN6 → Drobeta Turnu Severin → DN6 → Lugoj → A6 → Nod Rutier Lugoj A1.

Autovehiculele cu masa totală maximă autorizată < 7,5 tone pot utiliza ca variante de ocolire drumurile naționale și județene din proximitatea sectorului închis circulației pe DN7.

Participanții la trafic sunt rugați să urmărească indicatoarele rutiere din această zonă și să utilizeze și variantele de traseu propuse pe următoarele relații: Făgăraș →DN1 → Șercaia → DN73A → Brașov și retur; Făgăraș →DN1 → Șercaia → DN1S → Hoghiz → DN13 → Brașov și retur. De asemenea, tot sub supravegherea constructorului, pe perioada instituirii închiderii circulației pe sectorul de drum menționat anterior, va fi permis accesul autovehiculelor cu regim de circulație prioritară, precizate la art.32 alin 2 lit. a) și b) din OUG 195/2002, precum și autovehiculelor speciale de transport pacienți”, au mai precizat reprezentanții CNAIR.

Concomitent, au fost demarate acțiuni pentru permiterea accesului pe DN10 Buzău – Brașov, a autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată de până la 30 de tone.

Reamintim faptul că măsura de închidere a circulației rutiere a fost instituită, zilnic, în intervalul orar 06:00 – 20:00, pentru derularea lucrărilor de defrișare versant, ce se impun a fi executate premergător construcției autostrăzii Sibiu – Pitești. Informații suplimentare precum și actualizări ale variantelor de ocolire propuse se regăsesc și pe linkul dedicat – AICI

Comentarii Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here