Connect with us

Actualitate

România riscă să intre în faliment. Avertismentul unui economist din Elveția: „Ne asemănăm tot mai mult cu Grecia”

Publicat

pe

România riscă să intre în faliment. Avertismentul unui economist din Elveția: „Ne asemănăm tot mai mult cu Grecia”

România se confruntă cu probleme economice uriașe, iar deficitele gemene arată îngrijorător. Din Elveția, Daniel Sandu avertizează că, dacă situația va continua să se înrăutățească, România riscă să se confrunte cu probleme serioase. Iar un succes al radicalilor ar duce țara în prăpastie.

Imagine ilustrativă. FOTO: Arhivă Adevărul

Economia
României suferă tot mai mult din cauza unor politici economice mai
puțin inspirate duse de guvernele din ultimii ani. Vestea proastă
este că în loc ca aceste probleme să se corecteze, deficitul
crește tot mai mult, iar România funcționează acum din
împrumuturi din ce în ce mai mari. E o situație care nu poate dura
la nesfârșit, avertizează Daniel Sandu, economist și sociolg la
Universitatea Fribourg, în Elveția. Într-un interviu pentru
„Adevărul”, el a explicat de unde vin cele mai mari riscuri la
nivel macroeconomic. Dincolo de faptul că România traversează o perioadă extrem de tulbure ce riscă să o ducă în pragul unei crize politice, există și premisele unei crize economice majore.

De unde vin marile probleme

Riscul
mai mare pentru România vine în momentul de față de la faptul că
avem aceste probleme cu datoria externă și deficitele ridicate.
Aceasta e cea mai mare problemă, e una uriașă. Deficitele pe care
le rulăm fac foarte dificil ca pe viitor să ne împrumutăm la
niște dobânzipractice. Și dacă nu mai poți să te împrumuți la
niște dobânzi practice, trebuie fie să tai, ceea ce nu cred că va
face cineva, să crești taxele, ceea ce, iarăși, nu cred că se va
întâmpla cel puțin înainte de anul viitor sau să continui să te
împrumuți la dobânzi și mai mari și să nu-ți pese că cei care
vor veni la guvernare în următorii ani vor avea de plătit
”,
spune Sandu.

Pe urmele Greciei

România
se confruntă cu probleme similare celor întâmplate Greciei în
anii 90. Atunci, lucurile s-au terminat foarte prost pentru Atena.
Grecia a fost prima și singura țară membră a Uniunii Europene
intrată în incapacitate de plată. Acest lucru a echivalat cu
falimentul, iar țara a fost cu greu scoasă din prăpastie. Viteza
cu care România se împrumută îl duce și pe Daniel Sandu cu
gândul la Grecia.

„Sincer,
mi se pare posibil că am putea să ajungem acolo fără o reglare de
traseu. Ritmul de creștere al datoriei în România este printre
cele mai mari din Uniunea Europeană. Însă, marele avantaj pe care
îl are România este că pornește de la un nivel destul de jos al
datoriei publice. Până înainte de pandemie, datoria publică era
40% sau mai puțin de 40% din PIB. Acum a depășit cu 50%, este în
creștere continuă, iar servisarea datoriei (plata dobânzilor
pentru a rostogoli împrumuturile) este foarte mare. Dacă nu
greșesc, am ajuns să plătim mai mult de 1% din PIB în fiecare an.
Ceea ce este imens. Înseamnă că pentru a un buget echilibrat, fără
deficit, trebuie de fapt să ai excedent de 1%. Ceea ce e mult și
împovărător pentru asigurarea de servicii publice coerente. Da,
din acest punct de vedere ne asemănăm tot mai mult cu Grecia
”,
avertizează el.

România
poate spera la bunăvoința creditorilor externi și a Comisiei
Europene mai degrabă pentru faptul că este o țară aflată la
granița unui război devastator, iar un faliment economic ar putea
să o împingă în malaxorul istoriei.

Daniel Sandu. FOTO: Arhivă Adevărul

„Ajungi
la riscul de a intra în incapacitate de plată, ceea ce vreau să
cred că nu se va întâmpla. Sper că nu va fi așa, pentru că
totuși e foarte greu să fie lăsată o țară care este la graniță
cu o zonă de conflict să intre în incapacitate de plat
ă”,
explică Sandu.

Ne-a salvat importanța strategică a României

Importanța
strategică a României, țară aflată în proximitatea unui teatru
sângeros de război, face ca oficialii Comisiei Europene să fie
ceva mai îngăduitori. În plus, după ce partidele populiste au
câștigat procente importante la europarlamentare și în unele
țări, partidele mainstream se văd nevoite să strângă rândurile.
Astfel, România, stat care este condus încă de o coaliție PSD –
PNL, beneficiază încă de un cec în alb în ce privește
încrederea Comisiei. Iar dacă popularii, din care fac parte cei de
la PNL, și social-democrații europeni din care face parte PSD, sunt
aliați și sunt cele mai puternice formațiuni politice europene,
România beneficiază încă de o anumită clemență, care nu este
însă clar până unde poate dura.

Din
ce am observat eu în relația dintre PSD, mai ales Guvernul PSD și
Comisia Europeană, există niște considente tehnice destul de
clare, însă pare că este importantă și nevoia președintei
Comisiei de a păstra o coaliție compactă în Parlamentul European,
o majoritate cât se poate de unită, care să-i permită să ia
decizii pe termen mediu și lung. Oricum, recent s-a schimbat mult
echilibrul de putere din Parlamentul European, iar partidele care
formează coaliția au o majoritate mai fragilă. Și este o
majoritate amenințată chiar și de unele dintre partidele din
familiile mainstream, mai ales familiile conservatoare, care au spus
că nu mai sunt dispuse neapărat să marșeze la planurile doamnei
van der Leyen cu politici verzi, energie regenerabilă și așa mai
departe. Deci acolo cred că e punctul lor forte. Pentru că mi se
pare că PSD și PNL au acest wildcard de susținere politică pe
care pot să-l negocieze pentru a administra chiar și niște
rezultate de guvernare nu foarte bune. Și PSD, dar și PNL cred că
s-au specializat în asta. Adică profită, zic, de contextul mai
dificil din prezent. Așa că deși din punct de vedere economic,
România nu funcționează foarte bine, cred că mai sunt foarte
mulți oameni la Bruxelles gata să treacă cu vederea guvernarea
asta slabă a ultimilor ani, tocmai pentru că suntem într-un
context atât de delicat
”, completează Sandu.

Ce s-ar întâmpla dacă…

Există
totuși și un „dar”. La un moment dat, România ar putea fi
lăsată să se descurce singură sau cel puțin s-ar putea vedea în
situația în care i s-ar reduce asistența economică. În acest
caz, s-ar putea ajunge la devalorizarea leului. Iar devalorizarea
leului, coroborată cu inflație, ar fi absolut dezastruoasă.
Populația, dar și mediul privat, ar încasa un șoc fără
precedent, iar economia ar ajunge cu adevărat la pământ.

„Dar,
pentru că vorbim și de acest dar, dacă am ajunge la genul ăsta de
situații, ar trebui să devalorizăm leul. Să-l devalorizăm
suficient de mult încât să putem administra datoria, ceea ce cu
siguranță ar produce alt gen de probleme. Ai rezolva așa o
problemă fiscală, dar ar apărea altele. Ajunge să ne amintim ce
probleme am avut noi cu o inflație de 10%, iar dacă adăugăm peste
inflația asta și o nevoie de a devaloriza leul, atunci problemele
devin mult mai complexe. Și toată lumea ar avea de suferit, am
ajunge într-o situație fără precedent. Îmi doresc și sper ca
România să nu ajungă acolo și sunt optimist, cred că vom scăpa”
,
încheie Daniel Sandu.

Situația
s-ar fi putut complica și mai mult dacă partidele eurosceptice ar
fi ajuns la putere, în urma alegerilor parlamentare de duminică, 3
decembrie. Însă România nu a scăpat cu totul: o eventuală criză
cauzată de o instabilitate politică, în cazul în care s-ar ajunge
aici, ar putea trimite țara direct în prăpastie.

Comentarii Facebook
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

China își proiectează puterea navală dincolo de țărmurile sale. Fujian, cel mai avansat portavion, a fost introdus în serviciu

Publicat

pe

China își proiectează puterea navală dincolo de țărmurile sale. Fujian, cel mai avansat portavion, a fost introdus în serviciu

China a introdus în serviciu portavionul Fujian, primul proiectat şi construit integral în ţară, potrivit agenţiei de presă Xinhua.

Portavionul Fujian a intrat în serviciu FOTO profimedia

Fujian este al treilea portavion al Chinei și probabil cel mai clar exemplu de până acum al reformării și extinderii militare masive dispusă de Xi Jinping, care își propune să construiască o forță modernizată până în 2035 și una „de clasă mondială” până la mijlocul secolului.

China are cea mai mare marină din lume, cu peste 370 de nave de suprafață și submarine, conform estimărilor Pentagonului, deși SUA operează în continuare cele mai multe portavioane dintre toate țările.

Potrivit experților, noul portavion va ajuta cea mai mare marină din lume să își extindă puterea dincolo de propriile ape.

Denumit Fujian – după provincia chineză situată cel mai aproape de Taiwan – portavionul şi-a primit pavilionul miercuri, în cadrul unei ceremonii care a avut loc pe insula Hainan, la care a participat și preşedintele Xi.

Mai modern şi mai puternic decât celelalte două portavioane ale Chinei, Fujian este echipat cu catapulte electromagnetice ce permit lansarea unor avioane de mai multe tipuri, cu armament mai greu şi cu rază de acţiune mai mare. Singurul portavion din lume care dispunea până acum de un astfel de echipament era Gerald R. Ford, aparținând marinei militare a SUA.

Celelalte două portavioane ale Chinei – Liaoning, achiziţionat în 2000 de la Ucraina, şi Shandong, primul construit în China, după un model sovietic – au rampe de lansare înclinate, care nu permit decolări la fel de eficiente, cu încărcături la fel de mari de arme şi carburant.

Fujian a făcut timp de mai multe luni ieşiri de probă pe mare şi a lansat avioane de vânătoare „invizibile” J-35, noua versiune pentru portavioane, precum și aeronava de alertă timpurie KJ-600, în afară de J-15, avioanele de vânătoare standard ale Chinei.

O proiectare a puterii dincolo de apele sale

„Portavioanele sunt esențiale pentru viziunea conducerii chineze asupra Chinei drept o mare putere cu o marină” care își poate proiecta puterea departe de coastele sale, a explicat Greg Poling, directorul Inițiativei pentru Transparență Maritimă din Asia de la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale.

„Un portavion nu prea o ajută în Primul Lanț de Insule, în schimb este esențială pentru acea competiție, dacă asta dorește, cu americanii în regiunea indo-pacifică mai larg”, a spus Poling.

Armata tot mai avansată a Chinei și capacitatea acesteia de a „proiecta puterea la nivel global” reprezintă unul dintre motivele pentru care Pentagonul, în ultimul său raport către Congres, a continuat să o numească „singurul concurent al Statelor Unite cu intenția și, din ce în ce mai mult, cu capacitatea de a remodela ordinea internațională”.

Este dreptul Beijingului să „își transforme marina într-o marină strategică pe măsura forței naționale a Chinei”, a declarat Song Zhongping, un expert în afaceri militare cu sediul în Hong Kong.

„Portavioanele chineze nu pot opera doar în apropiere de casă, ci trebuie să opereze în oceanele și mările îndepărtate pentru a efectua diverse misiuni de instruire și sprijin”, a spus Song. „China este o mare putere, iar interesele noastre externe sunt pe tot globul; trebuie să fim prezenți la nivel global.”

Vestea că Fujian a intrat în serviciu a fost întâmpinată cu oarecare îngrijorare în Japonia vecină. Minoru Kihara, fost ministru al apărării și secretar-șef de cabinet în noul guvern al prim-ministrului Sanae Takaichi, a declarat că această veste subliniază faptul că China „își consolidează rapid puterea militară fără transparență”.

„Credem că armata Chinei intenționează să își dezvolte capacitatea operațională pe mare și în aer prin consolidarea puterii maritime”, a declarat el reporterilor, subliniind că Japonia urmărește activitatea militară a Chinei și va „răspunde calm, dar decisiv” dacă va fi necesar.

Un salt important pentru China

„Beijinul deja „efectuează exerciții mai complexe pentru portavioane dincolo de țărmurile sale, în Pacificul de Vest”, a declarat Nick Childs, cercetător senior la Institutul Internațional pentru Studii Strategice, cu sediul la Londra. „Caracteristicile noii nave îi vor permite să ofere o capacitate mai cuprinzătoare și să opereze mai eficient într-o gamă mai largă de scenarii.”

Scenariul care stârnește îngrijorare în capitalele străine este o posibilă blocadă sau invazie chineză a Taiwanului, o insulă autoguvernată democratic, pe care China o revendică drept propriul teritoriu și pe care liderul Xi Jinping nu a exclus să o anexeze cu forța.

Deși insula se află în largul coastei Chinei, dacă China ar avea capacitatea de a poziționa un grup sau mai multe grupuri de portavioane în jurul celui de-al Doilea Lanț de Insule – între Taiwan și sediul Flotei Pacificului SUA din Hawaii – asta ar putea întârzia o posibilă asistență militară americană în cazul unui atac chinez.

„Ei vor ca acele portavioane să joace un rol în extinderea perimetrului strategic mai departe de China, or unul dintre lucrurile importante pe care le poate face un portavion este extinderea razei de acțiune a Chinei pentru a supraveghea activitățile din aer, pe mare și sub apă”, a declarat Brian Hart, director adjunct al Proiectului China Power al CSIS.

Cel mai avansat avion de vânătoare stealth J-35, precum avionul de vânătoare greu J-15T au fost lansate, de asemenea, de pe Fujian, oferind noului portavion „capacitate de operare pe toată puntea”, potrivit marinei chineze.

Capacitatea de a transporta propriile aeronave de recunoaștere înseamnă, că spre deosebire de primele două portavioane, nu va opera în orb atunci când se află în afara razei de sprijin terestru, oferindu-i posibilitatea de a opera cele mai avansate aeronave ale sale la distanțe mari, inclusiv în al doilea lanț de insule.

„Portavionul Fujian reprezintă un salt important pentru China în ceea ce privește capacitățile portavioanelor sale în comparație cu primele două”, a spus Hart .

Totuși, Hart a remarcat că marina Chinei este în urma SUA în mai multe privințe importante.

Are doar trei portavioane, comparativ cu cele 11 ale Marinei SUA. În plus, în timp ce portavioanele Chinei sunt alimentate cu energie convențională, cele SUA sunt alimentate cu energie nucleară, ceea ce înseamnă că pot opera aproape nelimitat, fără a avea nevoie de realimentare – fapt care le sporește raza de acțiune. Portavionul din clasa Ford, din care doar unul este în serviciu în prezent, dar se construiesc mai multe, este, mai mare, poate transporta mai multe aeronave pe puntea de zbor și are un al treilea elevator, ceea ce înseamnă că poate transporta mai multe aeronave din hangarele de pe puntea inferioară într-un timp mai scurt.

China este, de asemenea, în urma SUA în ceea ce privește crucișătoarele și distrugătoarele cu rachete ghidate, care sunt esențiale în asigurarea apărării aeriene și submarine, precum și a sprijinului pentru grupuri navale mai mari.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

George Simion reacţionează după ce Olguţa Vasilescu l-a ironizat că a cerut protecţie SPP: „Tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea”

Publicat

pe

George Simion reacţionează după ce Olguţa Vasilescu l-a ironizat că a cerut protecţie SPP: „Tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea”

George Simion a
răspuns vineri, 7 noiembrie, cu o postare pe Facebook la ironia lansată de Lia
Olguța Vasilescu (PSD), după ce Simion solicitase protecție SPP, afirmând că a
fost amenințat.

George Simion răspunde ironiilor Olguţei Vasilescu. FOTO: Profimedia

Liderul AUR a
reacționat vineri la ironia venită din partea social-democratei Lia Olguța Vasilescu,
după ce George Simion anunțase anterior că a cerut protecție din partea
Serviciului de Protecție și Pază (SPP) ca urmare a faptului că a primit mai
multe ameninţări.

„În loc să se ocupe de guvernarea lor cu USR, azi, de
ziua revoluției bolșevice, tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea. 
Vă anunț că sunt bine, aștept alegerile anticipate”, a scris el pe contul său de Facebook.

Replica sa a fost o
reacție directă la discursul Olguței Vasilescu, rostit în timpul Congresului
PSD de vineri, de la Bucureşti, în care aceasta a ironizat apelul la protecție
al liderului AUR.

„Cine să așteptăm să vină la guvernare? Bărbații falnici
care dau fuga la SPP când îi amenință unu’ pe Facebook? L-a amenințat pe el pe
Facebook, pe el, cel mai drept dintre traci? Simioane, pai, dacă mâine te
cheamă la război, îl iei și pe al lui Pahonțu cu tine? Uită-te la mine ce fac
când intră pe Facebook! Le dau un block și mă întorc și la reziști când termin
cu tracii. Cum zici și tu ceva, pare că a început recensământul nebunilor și,
când nu fac față, apar și diaspora, și boții și tiriboții. Și tu afli că bei și
te droghezi și nu ai fost ca ei la școală. Și nu ai fost cu ei la școală, că tu
nu scrii «miau», ca pisica”,
a
spus Olguţa Vasilescu pe scena congresului PSD.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Actualitate

Românii pot călători în China fără viză până la 31 decembrie 2026

Publicat

pe

Românii pot călători în China fără viză până la 31 decembrie 2026

China a anunțat
prelungirea politicii de acces fără viză pentru cetățenii din 45 de țări,
inclusiv România, până la finalul anului 2026.

Imagine din Hong Kong. FOTO: South China Morning Post

China și-a extins
politica unilaterală de acces fără viză, permițând cetățenilor din 45 de țări,
printre care și România, să intre pe teritoriul chinez fără viză pentru o
perioadă de până la 30 de zile, a anunțat purtătorul de cuvânt al Ministerului
chinez de Externe, Mao Ning.

Decizia, transmisă
oficial și pe site-ul Ambasadei Republicii Populare Chineze în România,
prelungește perioada de aplicare a măsurii până la 31 decembrie 2026, ora
24:00, după ce, în 2024, autorităţile chineze anunţau vă românii nu mai au nevoie de vize până la 31 decembrie 2025.

„Pentru a facilita în continuare călătoriile
transfrontaliere, China a decis să extindă politica de exonerare de viză pentru
România și alte 44 de țări până la 31 decembrie 2026, ora 24:00.  Cetățenii
care dețin pașapoarte valabile din România sunt scutiți de obligația de a
deține viză dacă intră în China în scopuri de afaceri, turism, vizite la
familie sau prieteni, schimburi și tranzit. Aceștia pot rămâne în China fără
viză pentru o perioadă de maximum 30 de zile”,
potrivit sursei citate.

Noua listă de țări
acoperă state din Europa, Asia, America de Sud, Australia și Noua Zeelandă, în
încercarea de a facilita schimburile internaționale și de a relansa sectorul
turistic, grav afectat în timpul pandemiei.

De asemenea, Suedia
va fi inclusă în program în perioada 10 noiembrie 2025 – 31 decembrie 2026,
conform precizărilor făcute de autoritățile chineze.

Totuși, oficialii
de la Beijing subliniază că persoanele care nu îndeplinesc condițiile
programului trebuie să obțină o viză de intrare înainte de a călători în China.

Potrivit
analiștilor internaționali, extinderea acestei politici marchează o nouă etapă
în deschiderea Chinei către parteneriate comerciale și culturale globale,
într-un context economic aflat în plină redresare.

Comentarii Facebook
Citeste in continuare

Stiri calde

China își proiectează puterea navală dincolo de țărmurile sale. Fujian, cel mai avansat portavion, a fost introdus în serviciu China își proiectează puterea navală dincolo de țărmurile sale. Fujian, cel mai avansat portavion, a fost introdus în serviciu
Actualitateacum 2 ore

China își proiectează puterea navală dincolo de țărmurile sale. Fujian, cel mai avansat portavion, a fost introdus în serviciu

China a introdus în serviciu portavionul Fujian, primul proiectat şi construit integral în ţară, potrivit agenţiei de presă Xinhua. Portavionul Fujian...

George Simion reacţionează după ce Olguţa Vasilescu l-a ironizat că a cerut protecţie SPP: „Tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea” George Simion reacţionează după ce Olguţa Vasilescu l-a ironizat că a cerut protecţie SPP: „Tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea”
Actualitateacum 6 ore

George Simion reacţionează după ce Olguţa Vasilescu l-a ironizat că a cerut protecţie SPP: „Tovarășele din PSD nu au mai putut de grija mea”

George Simion a răspuns vineri, 7 noiembrie, cu o postare pe Facebook la ironia lansată de Lia Olguța Vasilescu (PSD),...

Românii pot călători în China fără viză până la 31 decembrie 2026 Românii pot călători în China fără viză până la 31 decembrie 2026
Actualitateacum 11 ore

Românii pot călători în China fără viză până la 31 decembrie 2026

China a anunțat prelungirea politicii de acces fără viză pentru cetățenii din 45 de țări, inclusiv România, până la finalul...

Elias Charalambous a cedat nervos, după înfrângerea cu Basel! Antrenorul, la cuțite cu un suporter român Elias Charalambous a cedat nervos, după înfrângerea cu Basel! Antrenorul, la cuțite cu un suporter român
Actualitateacum 16 ore

Elias Charalambous a cedat nervos, după înfrângerea cu Basel! Antrenorul, la cuțite cu un suporter român

Meciul pierdut de FCSB la Basel, scor 1-3, în Europa League, nu s-a terminat odată cu fluierul final. Pe lângă...

Black Friday 2025: Cele mai avantajoase oferte la perii, plăci și ondulatoare de păr de la Rowenta sau Esteto cu reduceri de până la 66% Black Friday 2025: Cele mai avantajoase oferte la perii, plăci și ondulatoare de păr de la Rowenta sau Esteto cu reduceri de până la 66%
Actualitateacum 21 de ore

Black Friday 2025: Cele mai avantajoase oferte la perii, plăci și ondulatoare de păr de la Rowenta sau Esteto cu reduceri de până la 66%

Black Friday 2025 aduce, probabil, cele mai bune reduceri la aparatele de styling pentru păr: perii rotative, ondulatoare și plăci de îndreptat. Vrei...

Suplimentele de melatonină, periculoase pentru sănătate? Studiul controversat care circulă pe internet Suplimentele de melatonină, periculoase pentru sănătate? Studiul controversat care circulă pe internet
Actualitateacum o zi

Suplimentele de melatonină, periculoase pentru sănătate? Studiul controversat care circulă pe internet

,O analiză desfășurată pe o perioadă de cinci ani, care a inclus peste 130.000 de adulți cu insomnie, a constatat...

Ministerul Transporturilor propune un nou ajutor de stat de 114 milioane de lei pentru TAROM. Banii vor fi luați din Fondul de rezervă Ministerul Transporturilor propune un nou ajutor de stat de 114 milioane de lei pentru TAROM. Banii vor fi luați din Fondul de rezervă
Actualitateacum o zi

Ministerul Transporturilor propune un nou ajutor de stat de 114 milioane de lei pentru TAROM. Banii vor fi luați din Fondul de rezervă

Compania TAROM, prin Ministrul Transportului, a cerut Guvernului o nouă tranșă din ajutorul de stat aprobat de Comisia Europeană, pentru...

Publicitate

Parteneri

Citește și:

Top Stiri Nationalul.ro

Copyright © 2025 - ZIARUL NATIONALUL Toate drepturile rezervate. Răspunderea juridică, civilă și penală, pentru conținutul materialelor publicate pe site-ul nationalul.ro este purtată exclusiv de către autorul acestora. CONTACT: contact@nationalul.ro