Breaking
Primarul Sectorului 6 a primit o amendă DEFINITIVĂ de 45.900 de lei după o investigație de acum 16 ani a Consiliului Concurenței. Care a fost motivul
Primarul Sectorului 6 trebuie să plătească o amendă de 45.900 de lei, pentru că nu a executat o hotărâre de acum doi ani a completului de contencios administrativ și fiscal al Înaltei Curți de Casație și Justiție, au decis, miercuri, judecătorii aceleiași secții a instanței supreme. Este vorba de un litigiu care își are originile într-o recomandare de acum 16 ani a Consiliului Concurenței ce vizează contractele de salubritate ale câtorva unități administrativ-teritoriale, inclusiv cea care acum este condusă de Ciprian Ciucu.
Înalta Curte de Casație și Justiție a respins, miercuri, ca nefondat, recursul Primarului Sectorului 6 față de sentința Curții de Apel București din 14 iunie, când judecătorii au admis cererea Consiliului Concurenței în contradictoriu cu edilul-șef al Sectorului 6, căruia i-au fixat o amendă de 45.900 de lei, cu titlu de amendă datorată statului.
Această sancțiune a fost dată în temeiul unei decizii din februarie 2022, pronunţată tot de judecătorii de la Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal a Înaltei Curți de Casaţie şi Justiţie, într-un dosar deschis în anul 2020.
De la ce a început totul
Din informațiile Gândul, din cadrul autorității de concurență, susținute de documentele magistraților, publicate pe portalul instanțelor, al ICCJ și ReJust, nu atunci a început toată povestea, ci în anul 2008, după cum arată motivarea judecătorilor de la Curtea de Apel București. Atunci, Consiliul Concurenței a declanșat o investigație privind contractele de salubritate ale unora dintre sectoarele Capitalei.
Prin cererea înregistrată în mai 2024 pe rolul Curţii de Apel Bucureşti Secţia a VIII-a Contencios Administrativ şi Fiscal, Consiliul Concurenței a chemat în judecată instituția Primarului Sectorului 6, solicitând instanţei să dispună fixarea sumei pe care o datorează statului ca urmare a Deciziei nr. 635 din 3 februarie 2022 a Înaltei Curți de Casaţie si Justiţie.
În motivare, reclamantul a arătat că, în 26 februarie 2008, Consiliul Concurenţei a declanşat, din oficiu, o investigaţie având ca obiect analiza pieţei serviciului de salubrizare din București, precum şi posibila încălcare a art. 9 din Legea concurenţei nr. 21/1996 de către autorităţile administraţiei publice locale din Capitală, prin intervenţiile acestora pe piaţa serviciului de salubrizare a localităţilor.
Plenul Consiliului Concurenței constatase, prin decizia din 13 noiembrie 2009, în urma investigației declașate în 2008, că intervenţiile autorităţilor administraţiei publice locale „au avut ca efect restrângerea, împiedicarea şi denaturarea concurenţei pe piaţa activităţilor specifice serviciului public de salubrizare de pe teritoriul municipiului Bucureşti”.
Mai concret, prin Decizia nr. 58/13.11.2009, Consiliul Concurenţei a constatat că, în urma licitaţiei publice organizate de Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) în anul 1999, serviciul public de salubrizare a fost realizat de către SC Supercom SA, în baza contractului nr. 1128/25.10.1999, încheiat cu PMB.
„În urma analizei efectuate în cursul investigaţiei şi a documentelor aflate la dosarul cauzei au rezultat următoarele:
- a) După expirarea termenului iniţial al contractelor de delegare a serviciului public salubrizare, autorităţile publice locale din municipiul Bucureşti nu au organizat licitaţii pentru delegarea serviciului (în cazul sectoarelor 2, 3, 4 şi 6) ci au optat, în perioada 2004 – 2007, pentru prelungirea contractelor iniţiale prin acte adiţionale. Aceste măsuri au constituit intervenţii ale autorităţilor administraţiei locale pe piată, intervenţii ce intră sub incidenţa art. 9 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, republicată, prin favorizarea agenţilor economici parte în respectivele contracte;
- b) Primăria Sectorului 1 a delegat, în anul 2008, serviciul public de salubrizare pe o perioadă de 25 de ani, fără identificarea clară a investiţiilor concrete pe care trebuie să le facă operatorul privat pentru activităţile a căror gestiune îi este încredinţată. Astfel, se creează un avantaj nejustificat pentru agentul economic contractant, care nu mai este supus presiunilor concurenţiale din partea celorlalte societăţi interesate să intre pe piaţă. Această măsură a constituit o intervenţie pe piaţă a autorităţii publice locale ce intră sub incidenţa art. 9 alin.(1) din Legea concurentei nr.21/1996, prin blocarea accesului altor operatori pentru o durată nejustificat de mare;
- c) Intenţia organizării unei licitaţii de delegare a serviciului public de salubrizare de către Primăria Sectorului 5 pe o perioadă de 25 de ani, fără identificarea clară a investiţiilor concrete pe care trebuie să le facă operatorul privat, este de natură să aducă atingere art. 9 din Legea concurenţei, în măsura în care această intenţie va fi pusă în practică.
DOCUMENT: DECIZIA nr. 58 din 13 noiembrie 2009 a Consiliului Concurenței
Prin această decizie, Consiliul Concurenței a dispus o serie de măsuri de restabilire a mediului concurenţial pentru fiecare dintre cele şase sectoare ale municipiului Bucureşti, în cazul în care se optează pentru delegarea gestiunii serviciului public de salubrizare.
Decizia intra în vigoare la data comunicării sale de către Secretariatul General al Consiliului Concurenţei și putea fi atacată la Curtea de Apel Bucureşti, secţia Contencios Administrativ şi Fiscal, în termen de 30 de zile de la comunicare.
Ce a solicitat autoritatea de concurență
Așa cum era prevăzut și în textul deciziei, Consiliul Concurenţei s-a adresat Curţii de Apel Bucureşti pentru că organele administraţiei publice locale menționate în decizie nu s-au conformat.
Astfel, Consiliul Concurenţei, în calitate de reclamant, prin acţiunea înregistrată în 12 iunie 2010, la Curtea de Apel Bucureşti, a solicitat obligarea pârâţilor la adoptarea măsurilor necesare restabilirii mediului concurenţial pe piaţa serviciului de salubrizare din Bucureşti, respectiv la încetarea contractelor-cadru de delegare a gestiunii serviciului public de salubrizare încheiate pentru sectoarele 1, 2, 3, 4 şi 6.
Pe fond, prin sentinţa civilă din octombrie 2011, Curtea de Apel Bucureşti:
- a admis acţiunea formulată de Consiliul Concurenţei,
- a dispus încetarea contractelor-cadru de delegare a gestiunii serviciului public de salubrizare încheiate pentru sectoarele 1, 2, 3, 4 şi 6 ale Municipiului Bucureşti (inclusiv a actelor adiţionale încheiate, astfel cum acestea rezultă din decizia nr.##/13.11.2009 – art.l din dispozitivul acesteia),
- a obligat primarul general al Capitalei, Consiliul General al Municipiului București (CGMB), Consiliile Locale și primarii sectoarelor 1, 2, 3, 4 şi 6, în solidar, să asigure, în cazul în care se optează pentru delegarea gestiunii serviciului public de salubrizare, corespunzător fiecărei subdiviziuni administrativ-teritoriale, ”manifestarea liberei concurenţe prin delegarea gestiunii serviciului public de salubrizare în baza unor proceduri de achiziţii publice prin care să se asigure transparenţa şi egalitatea de tratament între agenţii economici interesaţi să intre pe această piaţă”.
Potrivit documentului instanței, Consiliile Locale ale sectoarelor 1, 2, 3, 5 și 6, primarii celor cinci sectoare, CGMB, primarul general al Capitalei și firmele care la acel moment asigurau serviciile de salubrizare în aceste sectoare au formulat recurs împotriva sentinţei civile din 17 octombrie 2011 a Curții de Apel București (CAB).
Prin Decizia ICCJ nr. 1921/10.04.2014 a fost casată sentinţa CAB nr. 5919/17.10.2011 şi a fost trimisă cauza spre rejudecare aceleiaşi instanţe.
În privinţa rejudecării la care urma să procedeze instanţa de fond, ICCJ a dispus următoarele:
- să se pronunţe asupra obligaţiilor autorităţilor pârâte, înlăturând caracterul solidar al raporturilor juridice;
- să stabilească termenele în care urmează să înceteze contractele sau actele adiţionale considerate a avea clauze anticoncurenţiale.
Ulterior casării cu trimitere, Curtea de Apel București, prin sentinţa din octombrie 2015, a respins ca fiind lipsită de interes acţiunea Consiliului Concurenţei în contradictoriu cu Primarul Sectorului 1 şi Consiliul Local al Sectorului 1 şi a admis acţiunea formulată în contradictoriu cu CGMB, primarul general al Capitalei, Consiliile Locale și primarii sectoarelor 2, 3, 4 și 6.
Judecătorii Curții de Apel București au considerat că „autorităţile administraţiei publice locale din Sectoarele 2, 3, 4 şi 6 nu au înţeles să se conformeze, respectiv situaţia serviciului de salubrizare la nivelul acestor sectoare ale municipiului Bucureşti a rămas neschimbată faţă de cea constatată în Decizia Consiliului Concurenţei nr. 58/2009, nefiind organizată o formă de achiziţie pentru delegarea gestiunii acestui serviciu”.
Instanța de la Curtea de Apel București a obligat:
- „pârâţii Primăria Sectorului 2 […], Primăria Sectorului 3, Primăria Sectorului 4 […], Primăria Sectorului 6 […], respectiv Consiliile locale sector 2, 3, 4 şi 6 ca, în termen de maximum 3 luni de la rămânerea irevocabilă a prezentei hotărâri, să elaboreze, respectiv să aprobe caietele de sarcini şi regulamentele serviciului public de salubrizare;
- pârâţii Consiliile locale sector 2, 3, 4 şi 6 ca, în termen de o lună de la adoptarea documentelor mai sus menţionate, să opteze pentru modalitatea de gestiune a serviciului public de salubrizare;
- pârâţii Primăriile sector 2, 3, 4 şi 6, respectiv Consiliile locale sector 2, 3, 4 şi 6 ca, în ipoteza opţiunii pentru delegarea de gestiune, în termen de maximum 3 luni de la adoptarea HCL privind delegarea gestiunii, să întocmească documentaţia de achiziţie publică şi să demareze procedura de achiziţie, potrivit legii, în vederea atribuirii şi încheierii contractelor de delegare a gestiunii” şi a dispus „încetarea contractelor de delegare a gestiunii serviciului public de salubrizare/prestări servicii salubrizare pentru sectoarele 2, 3, 4 şi 6 şi a actelor adiţionale la acestea, la data încheierii noilor contracte de delegare a gestiunii, urmare a derulării procedurilor de achiziţie mai sus menţionate”.
În temeiul art. 24 alin. (3) din Legea 554/2004 a contenciosului administrativ, Consiliul Concurenţei a formulat o cerere de executare silită împotriva primarului Sectorului 6 şi Consiliului Local al Sectorului 6, prin care a solicitat dispunerea aplicării unei amenzi de 20% din salariul brut pe economie pe zi de întârziere, în scopul aducerii la îndeplinire a obligaţiilor stabilite în sentinţa Curţii de Apel nr. 2774/28.10.2015.
Prin sentinţa pronunțată în februarie 2021, CAB a respins ca neîntemeiată cererea formulată de reclamantul creditor Consiliul Concurenţei. Autoritatea de concurenţă a declarat însă recurs la această decizie.
Astfel, cauza a ajuns iar la ICCJ, care, prin Decizia nr. 635 din data de 3 februarie 2022, definitivă, a admis recursul Consiliului Concurenţei împotriva sentinţei civile nr. 245 din 24 februarie 2021, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti, a casat, în parte, sentinta recurată. Astfel, prin rejudecarea cauzei, a admis cererea Consiliului Concurentei și a obligat instituția Primarului Sectorului 6 să plătească o amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, începând cu data pronunţării hotărârii şi până la aducerea la îndeplinire a obligaţiilor stabilite prin sentința civilă nr. 2774 din 28 octombrie 2015, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VlII-a contencios administrativ şi fiscal, devenită definitivă prin decizia din iunie 2018 a ICCJ.
Cum s-a calculat amenda
Potrivit prevederilor art. 24 alin.(4) din Legea nr. 554/2004 „ dacă în termen de 3 luni de la data comunicării hotărârii de aplicare a amenzii şi de acordare a penalităţilor debitorul, în mod culpabil, nu execută obligaţia prevăzută în titlul executoriu, instanţa de executare, la cererea creditorului, va fixa suma ce se va datora statului şi suma ce i se va datora lui cu titlu de penalităţi, prin hotărâre dată cu citarea părţilor”.
„Din succesiunea faptelor expuse anterior, se poate observa că începând cu data de 03 februarie 2022 a început să curgă amenda de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere în sarcina pârâtului Primarul Sectorului 6 al Municipiului Bucureşti”, se arată în document.
În ceea ce priveşte aducerea la îndeplinire de către UAT Sector 6 a obligaţiilor stabilite prin sentinţa din 2015, instanța constata că, din informaţiile publice , reiese faptul că licitaţia publicată pe SEAP de către unitatea administrativ-teritorială a Sectorului 6, cu anunţul de concesionare PC1001985 , a fost anulată în 13 decembrie 2022. Motivul anulării a fost că „abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau este imposibilă încheierea contractului”.
În motivarea Hotărârii nr. 1091 din 14 iunie 2024 se arată că, până la data intentării acestei acţiuni, din informaţiile publice disponibile autorităţii de concurenţă, reiese faptul că UAT Sector 6 nu ar fi demarat o nouă procedură de licitaţie, iar operatorul care prestează serviciul în prezent în acest sector este același.
„Concluzionând, se poate observa din cele menţionate anterior că unitatea administrativ- teritorială a Sectorului 6 al Municipiului Bucureşti nu a executat, în mod culpabil, până în prezent, obligaţiile stabilite prin Sentinţa din 28.10.2015, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal”, susținea Consiliul Concurenței, solicitând instanţei ca, prin hotărârea pe care o va pronunţa, să dispună fixarea sumei ce se datorează statului de către Primarul Sectorului 6 ca urmare a emiterii Deciziei nr. 635 din 3 februarie 2022 de către ICCJ.
În cauză, pârâtul, Primarul Sectorului 6, a formulat întâmpinare, solicitând respingerea cererii de chemare în judecată ca fiind neîntemeiată.
„Curtea observă că la peste 2 ani de la data pronunţării deciziei nr. 635/03.02.2022 de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi la peste 4 ani de la data la care obligaţia stabilită prin sentinţa civilă din 28.10.2015, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a Contencios Administrativ şi Fiscal în dosarul nr. ####/2/2010* trebuia executată (18.12.2019, conform celor reţinute în decizia nr. ###/03.02.2022 – f. 16), situaţia juridică a obligaţiilor stabilite în sarcina autorităţii publice locale a Sectorului 6 Bucureşti este identică, respectiv obligaţiile nu au fost executate, cu ignorarea oricărei celerităţi ca exigență imperativă a executării silite”, se arată în motivarea instanței.
„Reţinând că debitorul în mod culpabil nu a procedat la executarea conformă şi integrală a obligaţiilor care îi reveneau în baza titlului executoriu, în termenul de 3 luni de la data pronunţării hotărârii de aplicare a amenzii, respectiv decizia Înaltei Curți de Casaţie şi Justiţie nr. 635/03.02.2022, Curtea va admite cererea reclamantului de fixare a sumei datorate statului cu titlu de amendă”, a decis completul CAB.
Cuntumul total amenzii, de 45.900 de lei, a fost calculat pentru termenul-limită de 3 luni, respectiv 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de aplicare a amenzii. Pentru fiecare zi, instanța supremă a decis să se aplice o amendă de 20% din salariul minim brut lunar, respectiv 510 lei din 2.550 de lei.
DOCUMENT: Hotărârea nr. 1091 din 14 iunie 2024 pronunțată de Curtea de Apel București
Sursa foto: ICCJ – Secţia de contencios administrativ şi fiscal
CITEȘTE ȘI:
Consiliul Concurenței a câștigat DEFINITIV procesele cu Auchan, Cora și furnizorii acestora
Taxă anuală de 540 lei pentru posesorii de mașini fără loc de PARCARE din Sectorul 4. Daniel Băluță: 100.000 de locuri noi în următorii 10 ani
Breaking
Hotelul Perla din Mamaia, un simbol al stațiunii de pe litoral renaște din propria cenușă. Clădirea din 1962 se va transforma într-un hotel de 5 stele
Hotelul Perla, una dintre clădirile emblematice ale stațiunii Mamaia, scapă de buldozere și intră într-un amplu proces de restaurare. După ce imobilul a fost clasat drept monument istoric, proprietarul a renunțat la planul de demolare și a decis să readucă la viață în stil mare clădirea construită în 1962.
Hotelul Perla din Mamaia va renaște din propria cenușă după ce a fost salvat de la demolare. După luni întregi de dispute administrative și contestații în instanță, omul de afaceri Gheorghe Ionescu, proprietarul clădirii, a deci demareze un amplu proces de restaurare cu o investiție record de 5 milioane de euro, scrie Mediafax.ro.
Decizia vine în urma unei hotărâri administrative prin care imobilul a fost clasat ca monument istoric, potrivit unei evaluări realizate de Direcția Județeană pentru Cultură Constanța, la solicitarea a două ONG-uri.
„Nu mai avem ce face. Este lege care trebuie respectată”, a declarat Ionescu, care estimează investiția în lucrările de restaurare la 5 milioane de euro.
Hotelul, construit în 1962, va fi restaurat pentru a-și păstra aspectul arhitectural original, dar va fi modernizat complet.
„Nu mai avem voie să-l dărâmăm și trebuie să încercăm, pe cât posibil, să-i redăm înfățișarea de acum 60 de ani, cu materialele și dotările moderne de azi”, a precizat antreprenorul.
Noul hotel Perla va avea 5 stele
După finalizarea lucrărilor, Hotelul Perla va fi clasificat la cinci stele, urmând să includă spa, piscină și săli de conferințe. Proiectul de reabilitare este estimat să dureze doi ani, iar antreprenorul promite o combinație între patrimoniu și confort modern.
Într-o primă fază, Gheorghe Ionescu intenționa să demoleze hotelul și să construiască unul nou, cu 180 de camere, investiție estimată la 12 milioane de euro. Planul a fost însă abandonat după ce, prin ordinul Ministerului Culturii și Cultelor nr. 2260/2008, imobilul a fost încadrat în grupa valorică A a Listei Monumentelor Istorice.
Gheorghe Ionescu, care a cumpărat Hotelul Perla în 2019 de la omul de afaceri Mohammad Murad, mai deține și hotelurile Lotus și Select, aflate în prezent în renovare și programate pentru redeschidere în vara viitoare.
„Vrem să investim tot ce înseamnă confort, dotări, să fie funcțional și tot ce mai presupune un hotel”, a spus Ionescu.
Breaking
“Mă autodenunț…”/”Am avut un contract de publicitate”/”Publicitatea nu a fost condiționată nicio clipă”
Megadosarul de corupție instrumentat de DNA Iași, în care apare inclusiv numele premierului Ilie Bolojan, a evidențiat, până acum, implicarea și punerea sub acuzare a unor persoane care au legătură cu războiul dintre afaceristul Fănel Bogos și directorul DSVSA Vaslui, Mihai Ponea. Procurorii consideră că aici e vorba de o rețea de traficanți de influență, în care sunt băgați oameni de afaceri, lideri din partide, generali în rezervă din SIE și SRI, ba chiar și un procuror militar. Pe lângă cei acuzați de trafic de influență, complicități sau cumpărare de influență, apare – SURPRIZĂ! – un cunoscut jurnalist de investigații, care administrează site-ul Cetățeanul.net. E vorba de Cătălin Antohe, pus sub acuzare în urmă cu cinci zile, pentru două infracțiuni, șantaj și complicitate la trafic de influență.
Conform DNA,”la data de 23.05.2025, pe site-ul Cetățeanul net, Antohe Cătălin a publicat un articol de presă denigrator la adresa numitului Ponea Mihai, prin care induce ideea că directorul executiv al DSVSA Vaslui, ar fi trucat organizarea unor concursuri în această instituție. De asemenea, acesta publică și răspunsul primit de la DNA privind efectuarea unei cercetări penale privind aspectele menționate mai sus.
Jurnalistul Cătălin Antohe, în platoul Gândul Exclusiv
Din documentul procurorilor mai reiese că ”la data de 30.07.2025, la ora 18:02:30, Bogos Maria-Liliana îl contactează telefonic pe Bogos Fănel căruia îi transmite că Antohe Cătălin le-a emis o factură de 11.900 lei, cel mai probabil pentru publicarea articolelor denigratoare la adresa numitului Ponea Mihai în publicația online Cetățeanul.Net”.
Firma jurnalistului Cătălin Antohe, SC Best Press Advertising SRL, a trimis facturile de plată la o firmă controlată de Bogos, SC Mevcer SRL în 07.05.2025, 29.05.2025, 08.07.2025 și 08.08.2025
„Din acest moment, fiecare jurnalist care scrie o anchetă este în pericol de a fi suspectat că a făcut un șantaj!”
Cătălin Antohe, care a venit în presă în 1993 și e autor al multor mari anchete în acești 33 de ani, s-a prevalat de dreptul la tăcere în fața procurorului de caz. A fost, însă, de acord să vină în platoul de la Gândul Exclusiv, pentru a oferi răspunsuri la întrebări legate de această situație în care se află acum și pe care o socotește periculoasă.
Mai mult, el avertizează colegii din media că orice jurnalist care scrie un material de presă despre o persoană, pe bază de documente, poate să ajungă, în opinia procurorilor, un șantajist.
“Eu sunt încă șocat, sunt încă surprins cu totul, mai ales pe elementele concrete pe care le-am putut verifica până acum. M-am prevalat de dreptul la tăcere până când văd documentele. Dar vorbim mai întâi de acuzația de șantaj care este concretă, identificabilă. Da, adică se spune acolo șantaj prin publicarea unui articol denigrator menit să îl facă pe acel domn Ponea, director DSVSA, să cadă la picioarele lui Bogos și să facă tot ce vrea Bogos. Acel articol poate fi identificat, deoarece în toate aceste cinci-șase luni am publicat un singur articol. Da.
Surpriză. Spre marea mea surpriză, un astfel de articol poate fi considerat articol de șantaj. Părerea mea este că, din acest moment, fiecare jurnalist din această țară, care scrie o anchetă referitor la ceea ce a făcut o persoană, un funcționar… care scrie pe bază de documente și pe bază de răspunsuri, este în pericol de a fi suspectat. Da, cum e cazul de față, că a făcut un șantaj. Și mi-aș dori, și fac un apel către toți colegii de presă, să citească acest articol. N-aș vrea eu să-l comentez, să arăt că nu este șantaj, dar pot face niște tușe, ca să zic așa. Da, să-l citească fiecare dintre colegii mei din presă, colegii noștri din presă și să stabilească nu doar avocații, nu doar procurorii, să stabilească dacă acest articol are ceva denigrator”.
Articolul a fost publicat sub titlul “Dosarul privind angajările ilegale de la Direcția Sanitar-Veterinară Vaslui, în «conservare» la DNA Iași”
„Toți telespectatorii dumneavoastră pot vedea titlul, pot identifica acest articol și dacă se va considera vreodată că acest articol reprezintă un șantaj…. Eu, cu această ocazie, mă autodenunț pentru toate sutele de anchete pe care le-am publicat de-a lungul întregii mele cariere, adică din 1993 încoace.
Mă autodenunț pentru anchetele privind baza Dinu Pescariu. Mă autodenunț pentru anchetele privind morțile de la Pantelimon, deoarece eu am dezvăluit morțile de la Pantelimon și și acolo se făcuse o adresă la Poliție că aș fi făcut grup infracțional organizat împreună cu Victor Ciutacu cu scopul de a schimba conducerea spitalului. Iată că nu diferă foarte mult.
Da, aici, scopul prezumat este că prin acest articol de șantaj doream să-l schimb pe directorul DSVSA”, a mai declarat, la Gândul Exclusiv, Cătălin Antohe.
Articolul din Cetățeanul.net se bazează pe un denunț al unor avertizori din DSVSA Vaslui și pe răspunsul DNA la o solicitare de presă
Iată care sunt explicațiile lui Antohe referitoare la conținutul articolului socotit de DNA Iași „cel mai probabil” probă a acuzațiilor de șantaj și complicitate la trafic de influență, infracțiuni pentru care pedepsele sunt cu închisoarea chiar și de la 2 la 7 ani.
“Se bazează (n.r.-articolul din Cetățeanul.net) în primul rând pe niște informații privind un denunț. Sunt cuprinse în articol. (…) Este vorba de un denunț pe care l-ar fi făcut avertizorii de integritate din cadrul DSVSA Vaslui, care reclamau mai multe posibile fraude la angajarea diverselor persoane și concursuri aranjate. Am reluat aceste elemente. Aceste elemente sunt prezentate în articol, dar aveam o problemă în momentul în care îl citeam. Din punctul meu de vedere, știi că noi avem simțul acesta… domnule, e plauzibil sau nu e plauzibil? Am văzut că este cât se poate de plauzibil. Păi… erau prea multe detalii. Și atunci am făcut o adresă la DNA Iași în care i-am întrebat: Aveți în lucru un astfel de dosar? Și au răspuns DA”.
„S-a suspectat că-i contract de consultanță. Nu! Este un contract de publicitate, de publicare machetă publicitară!”
Revenind la afirmațiile procurorilor DNA, aceștia au evidențiat că, la 30 iulie 2025, la șapte zile de la publicarea materialului din Cetățeanul.net, soția lui Fănel Bogos l-a sunat pe acesta și i-a spus că jurnalistul Cătălin Antohe a emis o factură de 11.900 lei, întrebându-l dacă e cazul să o plătească.
Din documentul procurorilor mai reiese că ”la data de 30.07.2025, la ora 18:02:30, Bogos Maria-Liliana îl contactează telefonic pe Bogos Fănel căruia îi transmite că Antohe Cătălin le-a emis o factură de 11.900 lei, cel mai probabil pentru publicarea articolelor denigratoare la adresa numitului Ponea Mihai în publicația online Cetățeanul.Net” – (Mi-a trimis ANTOHE 11.900! Îl iau în calcul să-i fac plată?)”
Firma jurnalistului Cătălin Antohe, SC Best Press Advertising SRL, a trimis facturile de plată la o firmă controlată de Bogos, SC Mevcer SRL în 07.05.2025, 29.05.2025, 08.07.2025 și 08.08.2025.
Jurnalistul Cătălin Antohe a explicat ce contract a avut cu una din firmele lui Fănel Bogos, cel care se afla în conflict major cu directorul DSVSA, subliniind faptul că suma din contract a fost de 10.000 lei plus TVA.
“10.000 de lei plus 1900 lei TVA. (…) Am văzut că s-a suspectat că este un contract de consultanță cum au ceilalți.., prin care să disimulez niște bani… Da, deci s-a suspectat că-i de consultanță. Nu! Este un contract de publicitate, de publicare machetă publicitară. Ziarele din asta trăiesc. Ele obțin publicitate și, în schimb, pe acei bani poți să plătești salarii, să-ți plătești, tot, să plătești impozite. Ziarele, ziarele mici, mai ales, nu au o altă sursă.
Da, nu stăm să facem articole cu titlu click-bait, să atragem cititori ca să scoatem bani de la Google. De la Google se câștigă undeva, pe publicitate Google undeva… o sumă infimă care n-ar acoperi vreodată ceva bun. Publicitatea nu a fost condiționată nicio clipă.
Întrebat dacă el a luat legătura cu vreunul dintre personajele implicate în dosarul “Rețeaua de influență pentru favorizarea lui Fănel Bogos” și a primit vreo comandă să-l “rupă” pe Mihai Ponea, Antohe a declarat:
„Nu a fost niciun niciun fel de contact. Nici cu domnul Ponea, nici cu ANSVSA, nici cu organe de anchetă, nici cu oameni de influență. Nimic din partea mea. Decât acest articol. (….) Am o reputație. Aveam reputația… că uite ce frumos s-a dus reputația acum de râpă.
Aveam reputația că sunt un tip foarte dur și sunt un tip foarte dur. (…) Nu public nimic până când nu sunt sigur că informația e adevărată și poate să-mi spună oricine și să-mi trimită orice fel de documente, că documente am de toate felurile, pe toate cazurile.
Nu are voie și nu poate nimeni să mă preseze să public, să mă tragă de mânecă: «Bă, Antohe, de ce nu publici? Că ți-am dat documente!» Pentru că nu lucrez și n-am lucrat niciodată în felul acesta. (…) Și trebuie să spun că niciodată nu am fost contactat de Bogos Fănel sau de Bogos Liliana ca să-mi spună «Ce faci, domnule? Nu publici?« Nu! Pentru că nu am promis că public… eu public numai ceea ce este clar, cu documente”.
„DNA nu mi-a impus să nu vorbesc cu presa despre caz!”
În interviul de la Gândul Exclusiv, jurnalistul Cătălin Antohe a explicat de ce s-a prevalat, în această fază a anchetei, de dreptul la tăcere.
“M-am prevalat de dreptul la tăcere pentru că presupun că anumiți oameni, presupun, nu știu, ar fi putut vorbi despre ceea ce voi face eu și trebuie să știu, mă cunoști. (…) Să precizăm: acum DNA-ul nu a luat nicio măsură împotriva mea, nu am control judiciar, nu am nimic. Nu mi-a impus să nu vorbesc cu presa despre caz, dar eu aleg să respect ancheta lor și să nu vorbesc decât de ceea ce este clar, despre acest articol care e prezentat că e șantaj”.
„Mă consider nevinovat și voi continua să public anchete! Cei despre care am scris jubilează acum!”
Întrebat, în final, cât de mult resimte stresul de a fi pus sub acuzare, dacă va continua să scrie în toată această perioadă și cum resimte familia sa această situație judiciară, Cătălin Antohe a declarat:
„Să nu mai scriu? Eu mă consider nevinovat și voi continua să public anchete. Și apoi va veni lungul drum al recăpătării credibilității. Că aceasta este problema pe care o am în momentul de față. M-am trezit cu această acuzație de șantaj pe un articol care… încă o dată, provoc pe orice coleg de presă să se uite să spună dacă acest articol are vreun caracter de șantaj, că nu are nici cel mai mic element. În opinia mea. (…)
Mulțumesc lui Dumnezeu că mama are, dacă se poate spune așa ceva… mama are Alzheimer și demență practic totală, pentru că la 91 de ani ar fi murit. Cu siguranță ar fi făcut un accident vascular. Așa, măcar nu este conștientă…
De soție, o suspectez doar că și-a făcut o programare la un psiholog. Nu am detalii. Șocul și impactul este foarte mare.
Dacă eu, teoretic, mă puteam gândi pe 1.000 de cazuri îți faci dușmani în presă, îți faci mereu dușmani…. Cei despre care am scris… jubilează acum! (…) Cei despre care aveam anchete în lucru în momentul de față, pe care îi contactasem, va trebui, voi continua să le fac, trebuie să le dovedesc, așa cum fac mereu. Cu documente. Iar aici au fost documente!”
Urmăriți interviul integral:
RECOMANDĂRILE AUTORULUI:
Breaking
Câți BANI au trimis angajații străini din România în țările lor de origine. Cele mai mari sume au fost spre Marea Britanie, Germania, Irlanda și Nepal
Angajații străini din România au trimis în țările de origine 920 de milioane de euro în primul semestru al acestui an, cu 23% peste aceeași perioadă a anului trecut.
Cele mai mari sume au fost direcționate spre Marea Britanie, Germania, Irlanda și Nepal, potrivit România TV.
Anul trecut, lucrători străini au trimis acasă 1,7 miliarde de euro, cu 60% mai mult decât în 2023, cele mai mari sume ajungând tot în Marea Britanie, Germania și Irlanda, urmate de Italia, Țările de Jos și, la egalitate, Nepal și Spania.
Guvernul scade numărul de muncitori străini care pot intra în România
Guvernul României a decis să reducă, pentru anul 2026, numărul maxim de muncitori străini care pot fi angajați în țară. Astfel, potrivit deciziei adoptate în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, pentru anul 2026 a fost stabilit un contingent de 90.000 de permise de muncă pentru cetățenii din afara Uniunii Europene.
Nu mai este un secret pentru nimeni că România a devenit raiul muncitorilor din Nepal și nu numai. Avem o dublare a numărului de muncitori străini în doar doi ani. Mai exact, la finalul anului 2024, România a înregistrat un număr semnificativ de străini care muncesc pe teritoriul său.
La ședința Consiliului Național Tripartit din 29 octombrie a fost stabilit ca Guvernul să elibereze, anul viitor, cel mult 90.000 de permise de muncă pentru muncitorii străini, cu 10.000 mai puțin decât în 2025.
Patronatele au cerut, la discuțiile de atunci, să fie majorat contingentul de muncitori străini acceptat în România la 150.000, în 2026.
Conform unei analize realizate de Economica.net pe baza datelor obținute de la Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI), peste 100.000 de cetățeni străini aveau permis de ședere în scop de muncă, iar numărul acestora aproape s-a dublat față de 2022.
Ministrul Muncii Petre Florin Manole a declarat, pentru Digi 24, cu privire la acest subiect că urmează un val de disponibilizări și e nevoie de locuri de muncă pentru românii care rămân șomeri.
-
Actualitateacum 3 zileIanis Hagi, printre cei mai pretențioși fotbaliști. Ce a spus stilistul care i-a creat ținutele de nuntă: „Foarte atent la detalii”
-
Actualitateacum 2 zileDe ce scuzele par tot mai greu de crezut. „Trăim într-o lume în care sinceritatea e un tip de marketing. E o piață a emoțiilor, un joc de putere”
-
Actualitateacum 3 zileBărbat de 43 de ani din Avrig, găsit spânzurat după ce anunțase pe Facebook că se sinucide
-
Actualitateacum 2 zileFlăcări uriașe la etajul 4 al unui bloc ANL din Craiova. Zeci de persoane au fost evacuate sau s-au autoevacuat. Pompierii încă încearcă să stingă incendiul
-
Actualitateacum 2 zileDefecţiune la o conductă de gaze în Capitală. Distrigaz a sistat temporar alimentarea pe câteva străzi din Sectorul 3
-
Actualitateacum 2 zileREPORTAJ Vacanță în Umbria, frumusețea discretă a Italiei rurale: vin vechi, sate liniștite și arhitectură impresionantă
-
Actualitateacum 2 zileMesajul lui Trump despre România îi lasă în offside pe suveraniști. „E cumva despre Jorjel sau Cegeu?”
-
Actualitateacum o ziOrașul unde toți locuitorii trăiesc sub același acoperiș




